[VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43486
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:23

Ben benieuwd Quir.

Dieuwke_
Berichten: 4549
Geregistreerd: 10-12-06

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:39

Echt knap hoor! Hoe ben je de Zweedse taal zo vlot machtig geworden? Niet met Duolingo denk ik :+

Welke hengst heb je voor gekozen?

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 16:06

Ik denk dat het wel goed gegaan is. :j

Eerste 4 toetsen waren wel heel veel makkelijker, vooral omdat het meerkeuze vragen waren. Als je de vraag dus niet 100% begrijpt, lukt dat met de antwoorden eronder nog wel. Nu dus wel zelf schrijven, maar ik mocht Google translate gebruiken. :+

En mocht ook in het Engels of gemixt antwoorden, maar meeste heb ik in het Zweeds gedaan. Door hersenletsel is het wisselen tussen talen erg lastig geworden, dus dan liever in gebrekkig Zweeds en er wel een beetje in blijven zitten. :D

Ze probeert alles vandaag en morgen na te kijken, dus ben benieuwd.


We hebben Zweedse les gehad op de volksuniversiteit (mijn vriend moest een certificaat hebben dat hij minimaal C1/C2 niveau Zweeds leest/schrijft/verstaat/spreekt). Duolingo wel wat gedaan, maar is niet zo zinvol (hooguit om wat woordjes te leren).

Verder is het veel doen, maar ik ben echt alles behalve een talen wonder. :=
Geef mij maar cijfertjes, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, enz. *\o/*

Duim hangt er nog aan! Zelfs alweer bijna helemaal dicht. :))


Deze wordt het <3
Afbeelding


Jullie sterkte met de storm vanmiddag/vanavond! Ik zal extra genieten van het prachtige weer hier. {:}

pien_2010

Berichten: 43486
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:24

Quir C1/C2 is echt een heel hoog niveau. Ik geloof dat ik op B2/C1 zit met Frans volgens mijn lerares.

Dieuwke_
Berichten: 4549
Geregistreerd: 10-12-06

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:47

Nou, petje af hoor! Ik heb ook ooit nog wel de droom om te vertrekken naar Noorwegen of Zweden. Ooit :))

Knappe hengst!! <3

Pien, jij zit in Frankrijk toch?

pien_2010

Berichten: 43486
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:53

Klopt Dieuwke, en volgens mij is A t/m C in alle landen staande voor het zelfde niveau in die bepaalde taal, ook al zijn het verschillende talen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-02-22 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 17:04

Inderdaad alle Europese talen dezelfde niveaus, A1/2, B1/2 en C1/2. Misschien buiten Europa ook? Dat weet ik eigenlijk niet.

C1/2 is in principe het hoogste niveau.

Afbeelding

Op papier heb ik C1, maar B1/B2 klopt beter. :=
Maar het wisselt best wel, lezen kan ik alles best goed, zelfs teksten uit de wet in het Zweeds. Versta de meeste mensen ook redelijk goed (het wisselt heel erg of ze Zweeds of dialect Zweeds spreken _O- ).

Spreken is voor mij het lastigste, maar spreken in het NL is door het letsel ook een stuk moeilijker geworden (kan heel slecht op woorden komen en ik raak heel snel mijn verhaal kwijt, waardoor het ook rommelig kan worden).
Schrijven gaat dan weer een stuk beter, maar vooral ook omdat ik overzicht krijg doordat ik het terug kan lezen en je er natuurlijk ook even over na kan denken.

Noorwegen is echt zoooo mooi! <3
Ik zeg, doen! :D

pien_2010

Berichten: 43486
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:11

Bij mij is het net andersom Quir. Ik heb dyslexie dus ik gooi veel in de deepl vertaler, want dat leest gewoon een stuk gemakkelijker. Als dan iets raar is dan lees ik zelf even de tekst en vertaal. Het praten gaat vrij goed, en ik maak het daarin niet al te moeilijk.
Ik ben van grammatica les over gestapt naar conversatie les, want in het Nederlands kan ik vrij aardig foutloos schrijven na al die jaren, maar met Engels en Frans maak ik echt teveel fouten en ik zie het totaal niet (schreef gisteren nog huck ipv hug→ zo vervelend). De conversatie lessen gaan heel erg goed, van de grammatica lessen kreeg ik te vaak migraine , werd er erg onzeker van en kreeg echte geheugen problemen volgens mij gewoon omdat het mijn hersenen overbelast dat switchen in talen met schrijven dus.
Ik kan vrij aardig switchen met praten, want praat elke dag bijna Nederlands (natuurlijk met mijn man), Frans en Engels vaak. Vaak moet ik ook vertalen, bv voor Engelsen en dat gaat ook goed.
Ik ben blij dat mijn man Nederlander is, want in deze taal (de taal van het hart) kan ik me perfect uitdrukken. Frans en Engels is toch meer taal van het hoofd. Sommige woorden leer ik mijn beste vrienden hier. Want ik kan wel blij zeggen "thats nice" of "C'est jolie", maar l voel er helemaal niets bij. Terwijl als ik zeg: "ooooh dat is leuk", dan zeg ik daadwerkelijk iets.
Mijn vrienden vinden het grappig als ik soms Nederlands spreek. Maar liever niet teveel (hahaha de lafaards).

Jaren geleden was ik op de begrafenis van mijn moeder en ook onze Engelse familie tak was aanwezig. Ze zochten me iedere keer op en ik merkte dat zelfs mijn zus (universiteit) moeite had met het gewone praten (want boeken lezen is natuurlijk glad wat anders). Toen was het voor het eerst dat ik trots was want ik heb en nog steeds moet er veel voor doen. Ik kon alles begrijpen zat gezellig met ze te babbelen.
Zo ook in Frankrijk dat mijn broer er was en we bij Engelse vrienden waren. Mijn broer woont in UK. Toen ik naar de WC ging hoorde ik mijn broer zeggen tegen onze Engelse vriend, dat hij vond dat ik zo goede uitspraak had en goed Engels sprak, dit werd volmondig bevestigd. Dat deed me zo vreselijk goed dat ik dit opving, want vanwege de dyslexie voel ik me ongelooflijk onzeker hierover. Dus was een goede opsteker. Emigreren en andere taal spreken vind ik echt moeilijk en het wordt onderschat vind ik.

Noorwegen vind ik ook erg prachtig.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 22:31

Oh dat ben ik helemaal met je eens! Je kan de woorden wel zeggen en weet ook wat het inhoud, maar echt het gevoel erbij is er voor mij ook niet.

Ik heb geen dyslexie, op de middelbare school ging Nederlands ook altijd erg goed en makkelijk. Engels, Duits, Frans, enz was echt geen doen. :=

Kan me nu wel verstaanbaar maken in het Engels, maar correct is het absoluut niet. Zweeds kan ik op dit moment beter, ook omdat ik daar meer mee bezig ben natuurlijk. Maar talen heb ik altijd erg lastig gevonden, maar nu met hersenletsel is het nog wel wat erger geworden. :=

Thuis gaat eigenlijk alles door elkaar (Nederlands, Zweeds en Engels).

Vind het mega knap dat je Frans kan! Dat vind ik echt zo'n moeilijke taal! Wel een mooie taal.


Kijk wat ik net tegen kwam. _O-

Afbeelding

Ik wilde foto's maken van de zomer waarop hij extra knap op stond, omdat hij de paraplu spannend vond... Echter vond hij die niet spannend en ging er met de paraplu vandoor (hij vond het vooral fantastisch om achter zijn moeder aan te gaan, die wél de paraplu spannend vond als hij hem vast had. :+ ).

pien_2010

Berichten: 43486
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 23:47

Grweldige foto Quir.
En ik vind het knap dat je al examen doet in het Zweeds.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:21

Ik vind het ook knap! Zeker gezien de omstandigheden

Haha Milo met de plu achter mama aan, gevoel voor humor heeft ie zeker

pien_2010

Berichten: 43486
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:33

De foto van Milo is geweldig.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 11:35

Humor heeft hij zeker. _O-

Resultaat van de toets gekregen en heb een 8,7! *\o/*

SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:01

So das is serieus goed.. gefeliciteerd!

pien_2010

Berichten: 43486
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:05

Echt zo goed Quir ben je bezig!!!! Proficiat , ik vind het heel heel erg knap en doe het je niet na in het Frans.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:43

Gefeliciteerd! Weer een stap dichterbij

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:55

Gefeliciteerd! Een heel net punt :D :D

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:51

Jemig, wat een prachtcijfer! Gefeliciteerd en dat nog wel in het Zweeds!

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 18:44

Ben er heel blij mee en dat inderdaad in Zweeds. :D
Volgende week nog praktijk.

Vandaag letterlijk stilte voor de storm, morgen wordt het extreem slecht weer, windkracht 9/10 en voorspellen zo'n 40 cm sneeuw.

Op dit moment alleen dreigend, maar nog geen sneeuw of storm. Ben benieuwd. :=


Afbeelding

En een hele ondeugende bakkes. <3
Afbeelding
Die oogjes, je weet gewoon precies wat hij denkt (wat gaan we nu eens uitvreten?!). _O-

mooney

Berichten: 7785
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:46

Wat een heerlijke ventjes heb je toch lopen! En gefeliciteerd met je toets!

pien_2010

Berichten: 43486
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:09

Leuke foto's!

SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:37

Geweldig! De lieve ondeugd straalt er van.

salatiga1995

Berichten: 1947
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:36

Zulke heerlijke koppies hebben ze! <3

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 14:26

Milo had vanochtend last van de zoomies. <3

Nu staan ze binnen, net enting gehad, hopelijk reageert hij nu minder heftig. :(:)


Afbeelding

Afbeelding
Mag vast niet zeggen dat ik hem eigenlijk geen naarling vind? :=

pien_2010

Berichten: 43486
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:26

Ze zijn mooi en erg leuk om te zien. Zo blij elke keer en tevreden. Leuk hoor.