Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 21:12

De binnenbak is absoluut een luxe! Ben ik ook blij mee!
Hoe doe jij dat nu met al die regen, dan maar er tussendoor? :D Geldt voor heel veel mensen zonder binnenbak natuurlijk.

miereneter

Berichten: 2564
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:53

Nee, dat is het dus: met al die regen doen we niet zoveel :D . Hij staat wel de hele dag buiten en rent genoeg, het is een speelvogel. Dus de beweging zit wel goed.

Och ja, ik zal me moeten vermannen en gewoon in de nattigheid aan het werk gaan, anders doen we de hele winter niets. Hier op stal zijn echte die-hards die in de ergste weeromstandigheden rijden, ik moest er maar eens een voorbeeld aan nemen.

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 09:11

Ja herkenbaar hoor! Al het grondwerk moet ik ook gewoon buiten doen, dus niet altijd zo'n luxe :+ Goed aankleden, regenjas aan en gaan! :D Of gewoon tussen de buien door maar dat lukt natuurlijk niet altijd en met dit weer van de laatste weken bijna onmogelijk haha.
Wel heerlijk dat je paard verder de hele dag buiten staat, fijn!

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:55

Wat doet ie het braaf Britt! Fijn hè, als je in zo'n flow zit.

Ik ga zo met de trailer naar een binnenbak. Alles ligt nog te drogen van het longeren gister in de regen, blegh

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 12:08

lletam schreef:
Wat doet ie het braaf Britt! Fijn hè, als je in zo'n flow zit.

Ik ga zo met de trailer naar een binnenbak. Alles ligt nog te drogen van het longeren gister in de regen, blegh

Hoe was het met de trailer naar de binnenbak? Alles goed gegaan?

Ik ben gisteren ook op pad geweest voor een obstakeltraining. Hartstikke leuk was dat!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:18

Dat ziet er ook leuk uit zeg! Ik hoop binnenkort een lesje WE te proberen, les ging helaas niet door ivm, 3x raden, het weer/natte bak.

Ik ga inmiddels met enige regelmaat met de trailer weg. Alleen laden/lossen en op vreemd terrein opzadelen enzo. Echt zo fijn!

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 18:23

lletam schreef:
Dat ziet er ook leuk uit zeg! Ik hoop binnenkort een lesje WE te proberen, les ging helaas niet door ivm, 3x raden, het weer/natte bak.

Ik ga inmiddels met enige regelmaat met de trailer weg. Alleen laden/lossen en op vreemd terrein opzadelen enzo. Echt zo fijn!

Super zeg! En WE is echt gaaf ook! Moet het je eerste les worden?
Staat ook nog wel op mijn wish list. Ooit. :D

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:32

Wat gaan jullie lekker op pad allemaal!! Ik vind dat nog best spannend, heb het nu 1x gedaan met de trailer. Maar 28 januari staat op de planning om voor het eerst naar het strand te gaan dus dan moet ik wel! _O-

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 19:15

Captain schreef:
Wat gaan jullie lekker op pad allemaal!! Ik vind dat nog best spannend, heb het nu 1x gedaan met de trailer. Maar 28 januari staat op de planning om voor het eerst naar het strand te gaan dus dan moet ik wel! _O-

Ik vind het ook heel spannend maar merk wel dat het steeds beter gaat. Als ik iemand meeneem gaat het laden vrij makkelijk, gisteren in één keer erop. Mijn doel is om alleen te laden en ik heb zo'n idee dat dat op korte termijn gaat lukken :D

En tof naar het strand! Om te rijden of nog iets speciaals? Ik zou dat dus heel spannend vinden met al doe woei op zo'n open vlakte hahaha :+

miereneter

Berichten: 2564
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:51

Gaaf, naar het strand!

Fijn dat je zo makkelijk kunt laden, Britt, en het parcours zag er goed uit!

Met dit weer wordt de motivatie steeds groter om een trekhaak op mijn auto te laten zetten, mijn E te halen en af en toe naar een binnenbak te karren met paard. Als ik tenminste de trailer van stal mag lenen. En paard moet de trailer ook nog op willen. Misschien een project voor 2024 :Y) .

Wij hebben laatst dus zelf een simpel WE-parcours in de bak neergezet.
- voerton met bezemsteel (als garrocha)
- twee springstaanders met touw als poort
- een lage hindernis
- een springstaander met zo'n Pavo-voerschep (om als kruik op te tillen)
- een blauw zeil op de grond
- een L van balken om doorheen te gaan

Simpel en leuk om al eens wat uit te proberen. De mijne vond wat van de bezemsteel en ook wat van het zeil, maar dat was omdat de wind eronder kwam. Eigenlijk deed hij het veel beter dan ik had verwacht, dat wordt nog wel een WE-paard.

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 19:56

Ik ben er ook vrij druk mee (geweest) om de trailer een redelijk ontspannen plek te laten zijn. Ik heb een paar jaar geleden een trailer gekocht en wilde zo graag zelf op pad kunnen. Gaat nu steeds beter eigenlijk, maar ik blijf het iets spannends vinden hoor. Gisteren waaide het ook behoorlijk en dan is het helemaal even goed opletten. Maar, wat ik al zei, het lijkt wel steeds beter te gaan!
Lekker oefenen zou ik zeggen, op de momenten dat je een trailer tot je beschikking hebt!

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:51

Wat creatief bezig Miereneter! Heb jij de boel aan huis of op pension? Ik had dus een vereniging in de buurt gevonden die lessen verzorgd maar helaas zijn die tot nu toe in het water gevallen.

Wat de trailer betreft is het voor mij een pennydroom die uit gekomen is: met mijn eigen auto, eigen trailer en eigen paard alleen op pad kunnen _/-\o_

Ik heb alle tijd genomen voor het laden. Wel vrij vlot gestart met alleen laden maar dat ging boven verwachting en nu ga ik dus alleen met 'm weg, echt zo fijn!

En de trailer was een ribbenkast uit m'n lijf maar heb dat allang terugverdiend aan plezier:)

miereneter

Berichten: 2564
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 07:23

Haha, ja, het is ook een beetje een pennydroom, naar het bos en naar het strand kunnen en zo. Ik moet nog even berekenen of het voor mij financieel handig is.

Mijn paard staat op pension op een boerderij, en ik heb het bizarre geluk gehad dat ik op het erf kon komen wonen, in een bijhuisje van de grote woning, nu alweer ruim een jaar. Zó fijn, met uitzicht op de paarden.

Moska

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 09:16

Het is erg leuk om alle mooie vorderingen van jullie te lezen! De pennydromen zijn herkenbaar :o En de momenten dat ze uitkomen zijn onbetaalbaar (letterlijk en figuurlijk :+)

Bij mijn jonkie is er ook vooruitgang! Kreeg vorige week een filmpje dat ie onder de man galoppeerde en de week daarvoor een filmpje dat ze door de hele bak aan het draven waren, inclusief een beetje sturen. Het is nog allemaal erg groen, maar de vooruitgang is onmiskenbaar **\O/** Het moment dat ik er zelf op kan/mag komt dichterbij (en dat vind ik dan weer best spannend :o )

Qua trailerladen heb ik (inmiddels alweer bijna twee jaar geleden) geïnvesteerd in trailerlaadtraining. Wat mij betreft elke cent waard geweest. Het enige wat ik/wij nog moeten leren is alleen laden. Maar dat komt straks als ie aan huis komt te staan.

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 11:24

Moska schreef:
Het is erg leuk om alle mooie vorderingen van jullie te lezen! De pennydromen zijn herkenbaar :o En de momenten dat ze uitkomen zijn onbetaalbaar (letterlijk en figuurlijk :+)

Bij mijn jonkie is er ook vooruitgang! Kreeg vorige week een filmpje dat ie onder de man galoppeerde en de week daarvoor een filmpje dat ze door de hele bak aan het draven waren, inclusief een beetje sturen. Het is nog allemaal erg groen, maar de vooruitgang is onmiskenbaar **\O/** Het moment dat ik er zelf op kan/mag komt dichterbij (en dat vind ik dan weer best spannend :o )

Qua trailerladen heb ik (inmiddels alweer bijna twee jaar geleden) geïnvesteerd in trailerlaadtraining. Wat mij betreft elke cent waard geweest. Het enige wat ik/wij nog moeten leren is alleen laden. Maar dat komt straks als ie aan huis komt te staan.

Wat goed! Staat hij al lang in training en heb je een idee wanneer ze thuis komt?

En wat betreft trailerladen; hoe pak jij dit nu aan? Met hulp neem ik aan? Ben benieuwd hoe dat bij jou gaat en wat maakt dat alleen laden nog niet lukt.
Ik ben/ga ook bezig met alleen kunnen laden. Echt een droom als dat lukt!!

miereneter

Berichten: 2564
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:32

Leuke vorderingen, Moska! Zelf erop is spannend ja, maar ook het allerleukste wat er is.

Ik twijfel nog over trailerlaadtraining, omdat ik zelf al best een eind ben gekomen met de mijne. Nu even geen trailer beschikbaar, voorjaar/zomer kan ik weer verder oefenen.

Bij paard hangt het heel erg van de trailer af. De tweepaards met voorklep van Paardentaxi Amsterdam (die ons in het bos moest komen redden bij een ik ga niet op de trailer- incident), daar liep meneer zonder blikken of blozen op. Maar ik wil dus dat hij ook op trailers zonder voorklep gaat, en dan bij voorkeur in rust en uit zichzelf.

Moska

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:33

Jonkie staat heel officieel al sinds april 2022 in training, maar dat stelde toen nog niet zoveel voor (lees: singeltje om, af en toe longeren, wat grondwerk enz). In januari van dit jaar heeft er voor het eerst iemand opgezeten. Maar vanaf maart tm juli heeft ie pauze gehad door het akkefietje van begin maart. Effectief is ie nu ongeveer een half jaar in training en sinds een mand of drie ook echt onder het zadel.

Trailerladen gaat in principe prima, alleen we doen het niet zo vaak. Sinds ik de training heb gedaan, zijn we misschien vier keer op pad geweest. Heb voor nu alleen iemand nodig die de stang sluit. Maar verwacht dat zodra hij thuiskomt ( over een maand of twee?) dat ik veel vaker met de trailer ga en dan ook kan oefenen met alleen laden.

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:02

Klinkt als heerlijk wonen Miereneter!

En wat fijn om vooruitgang te lezen moska, dus volgend jaar er misschien zelf op!

Over het trailer laden al dan niet met training: ik heb zelf ervaring met laden, ook met wat minder enthousiaste paarden dus vandaar eerst zelf opgepakt. Voor het alleen laden zou ik wel adviseren om een methode te kiezen die je wil gaan gebruiken omdat als ze eenmaal gewend zijn het op de traditionele manier te doen, dwz dat jij meeloopt de trailer in en hulp de stang en klep sluit, en je het dan alleen wil gaan doen dan kan dat nog wel 's tegenvallen (althans zo heb ik dat ervaren).

Mocht je minder ervaren zijn of merkt dat je paard het spannend vindt zou ik inderdaad hulp inroepen.

Fijne jaarwisseling allemaal :)

Moska

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:04

Ik vraag dezelfde persoon weer als waar ik de eerste training heb gevolgd. Is me prima bevallen destijds. Heb zelf te weinig ervaring met leren laden, dus daar roep ik graag hulp voor in.

miereneter

Berichten: 2564
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 18:34

lletam schreef:
... Voor het alleen laden zou ik wel adviseren om een methode te kiezen die je wil gaan gebruiken ...


Dat is een hele goede tip :)* , want ik wil 'm inderdaad ook alleen kunnen laden. We zitten nu op het punt dat hij prima de trailer inloopt en blijft staan, maar ik mag nog niet naar de achterstang kijken, of hij loopt weer achteruit.

Ik moet bekennen dat ik totaal niet ervaren ben, maar vind het ook niet spannend - dus ik doe het zelf *D . In hele, hele kleine stappen. Heb talloze video's van trainers wereldwijd gekeken, het advies van de staleigenaresse (duizend jaar ervaring) ter harte genomen, het advies van de man van Paardentaxi Amsterdam (eveneens duizend jaar ervaring) ook ter harte genomen, en mijn eigen manier daaruit gebrouwen. Uiteraard waren de adviezen geheel verschillend, het zal ook eens niet.

Ik doe het heel simpel eigenlijk: heel veel beloning voor elke stap voorwaarts, niet moeilijk doen als hij achteruit gaat. Vechten met hem verlies ik altijd, ook als we het met twee of drie man doen. Dat hebben we al meegemaakt toen in het bos. Ik ken hem door en door. Als het kwartje eenmaal is gevallen, heb ik er geen kind meer aan.

Vind het ook heel leuk om dit soort dingen te ontdekken met paard, soms met wat vallen en opstaan, en meewarige blikken van omstanders :D .

Hebben jullie specifieke plannen voor het nieuwe jaar met de paarden?

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:49

Hele kleine stapjes is inderdaad super belangrijk en ervaring krijg je pas door het te doen dus als het goed voelt, lekker zo doorgaan!

Voor alleen laden zijn ook meerdere manieren dus kies er eentje die bij jullie past :)

Ik hoop dit jaar op veel lol & gezondheid. Lessen oppakken en starten met WE. En een strandrit!

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:20

Hoe gaat het met jullie paarden? Hier zijn we het nieuwe jaar goed begonnen, geen nieuwe dingen maar hij is gezond en blij en doet super zn best met trainen. Inmiddels gaan we ook regelmatig in de buurt buiten rijden. Dat is vooral over de weg, in de berm dus best spannend soms met verkeer en dergelijke maar ook dat gaat elke keer vooruit.

Galeobdolon

Berichten: 1093
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:10

Toevallig vandaag voor het eerst in weken weer er op gezeten. Door de vorst, haar abces en vakantie was het alweer iets van een maand geleden.
Maar ze was ontzettend braaf! Even wat tegenspraak bij het wegrijden van de wei, maar zodra we het eerste pad af waren gingen haar oortjes naar voren en had ze er zin in:)

Mijn vriend was mee en de vorige keer draafde ze braaf achter hem aan, maar nu zijn we ook van hem weg kunnen draven. En zo draafden we vrolijk in ons uppie het bos door <3

Haar voetjes zijn wat gevoelig en de hoefschoenen zijn te klein geworden dus ze is wat zoekend met waar ze wil lopen. Ook blijft ze zo gek maaien met haar voor beentjes :+

Ik ben benieuwd of dit nog wegtrekt als ze sterker wordt of dat ze dit altijd gaat houden en het voor overbelasting gaat zorgen..


lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:59

Leuk dat filmpje! Hoe gaat het nou met voeren, daar was je toch mee bezig?

Vanmiddag een lange rit en een hele nieuwe route. We kunnen hier alleen langs de weg en stukje door het dorp. Zoveel te zien en zo stoer doen! Helemaal trots op die gup <3

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:02

Wat leuk om jullie verhalen te lezen!
Hier ging het met rijden in training daar erg goed, thuis alleen nog maar gehangen.
Wilden gisteren opstappen maar ze had haar dag niet. We twijfelen nog een beetje of het nu door stress/overprikkeling kwam of ze misschien toch pijn heeft.
Afgelopen week was ze juist zo relaxed.
Maandag heb ik weer grondwerkles dus even daar overleggen.

Ellie loopt vrij gemakkelijk de trailer op, maar er moet wel iemand bij zijn met een klein beetje druk van achter.
Misschien wel leuk om deze winter te gaan oefenen met alleen kunnen laden. Altijd handig als dat kan!