Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:11

Wat fijn dat het goed gaat! En knap dat je zo volhoudt, inmiddels weer helemaal hersteld?
Een mindere dag kan altijd natuurlijk... Hoe uitte ze dat?

Wat betreft alleen laden zou ik dus niet te lang mee wachten. Zeker nu je nog in de oefen fase zit.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:27

lletam schreef:
Wat fijn dat het goed gaat! En knap dat je zo volhoudt, inmiddels weer helemaal hersteld?
Een mindere dag kan altijd natuurlijk... Hoe uitte ze dat?

Wat betreft alleen laden zou ik dus niet te lang mee wachten. Zeker nu je nog in de oefen fase zit.


Ik ben zelf helemaal hersteld hoor. Alleen mentaal nog niet helemaal :\ .

Ze werd erg rennerig wanneer we aan de hand/longe oefeningen vroegen. Voor bij het inbuigen etc.
Maar ze had daarvoor ook even alleen binnen gestaan waar ze het niet mee eens was en ze was compleet afgeleid doordat ze paarden binnen aan het zetten waren.
Het was gewoon even jammer, maar wil er ook niet aan voorbij gaan dat ze mogelijk ergens last van heeft.
Ander zadel maakte ook al een verschil paar maanden terug. Dus het is sowieso een gevoelige dame.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:19

Snap ik hoor Josien, dat je pijn wilt uitsluiten. Ik ben daar ook altijd alert op bij afwijkend gedrag. Al helpt het onstuimige weer en afleiding van andere paarden natuurlijk niet altijd mee bij die jonkies :Y) .

Paard heeft hier afgelopen maand voornamelijk stilgestaan of eens tien minuten gestapt, wegens milde blessure bij hem en daarna ziekte bij mij (die luchtweginfectie die half Nederland lijkt te hebben), en, toegegeven, die k*tregen de hele tijd. Vandaag maar eens opgestapt en hij loopt me daar toch een partij braaf te zijn. Had het niet verwacht, hij was de laatste week juist erg fris aan de hand. Heerlijk beest.

Liep wel een tikje stijfjes maar volgens staleigenares niet kreupel, dus even rustig opbouwen en gymnastiseren. Enorm veel zin in, ik was echt ruim twee weken ziek en uit de running, voor mij is dat heel lang.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 13:00

Hee allemaal, leuk om bij te lezen! *\o/*

lletam, wat knap dat je de weg op gaat enzo! Hoewel sommige dingen natuurlijk nog spannend zijn, klinkt het als een enorme braverd!

Galeobdolon fijn dat je na zo'n tijd én in een koude periode zo weer op je paard kunt. Superleuk filmpje in het bos, knap dat je paardje voorop durfde!
Op welke momenten gaat ze maaien trouwens met haar benen?

Josien_ altijd lastig om te achterhalen waar iets vandaan komt natuurlijk. Waarom heb je het idee dat het misschien pijn kan zijn? Is het een terugkerend iets? Ik weet niet op welke wijze jullie haar nu beleren, maar bij rennen e.d. zou ik ook wel willen weten waar dit vandaan komt.
En inderdaad met het trailerladen kun je al best beginnen natuurlijk, is alleen maar goed en als je je trailer gewoon bij de hand hebt, dan is dat ook ideaal en leuk!

miereneter schoot niet op met de regen he! Maar wat heerlijk dat je zo lekker weg kon rijden met je paard na even niets te hebben gedaan! Dat is toch goud waard!

Hoe oud zijn jullie paarden nu eigenlijk allemaal? Daar zal nog wel wat verschil in zitten denk ik bij iedereen?

Ik ben zelf even niet aan het rijden momenteel, omdat mijn zadel weg is voor een aanpassing. Hoop dat ie snel weer terug is, want we zitten in een goede flow! Ik denk er zelfs over om de leergang bij Takt Academy te gaan volgen na de zomer, lijkt me zo leuk en leerzaam.
Ik ben vorige week nog wel naar mijn instructrice toe gegaan met mijn paard om een les aan de dubbele longe te doen. Had ik nog nooit gedaan en was erg leuk! Sowieso al leerzaam om weer met hem en de trailer op pad te gaan en op vreemd terrein een les te hebben. Ik heb er wat beelden van! :) Deze week gaan we dit weer doen als het weer het toelaat, zin in!


miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:38

Britt1 schreef:
Hoe oud zijn jullie paarden nu eigenlijk allemaal? Daar zal nog wel wat verschil in zitten denk ik bij iedereen?


Hier vijf jaar, in mei alweer zes. In mijn hoofd is hij nog dat tweejarige hengstje dat ik kocht :o .

Britt1 schreef:
Ik denk er zelfs over om de leergang bij Takt Academy te gaan volgen na de zomer, lijkt me zo leuk en leerzaam.

[ Video ]


Wat is ze lekker vlot aan de longe, heerlijk! Ziet er fijn uit, jullie gaan zo goed vooruit. (Die van mij profiteert altijd van mijn onhandigheid met de dubbele lijnen om zo weinig mogelijk te doen. Daar moet ik weer eens les in gaan nemen.)

Galeobdolon, ze heeft inderdaad een typisch loopje in draf. Hoeft natuurlijk niet per sé een probleem te zijn bij een verder goedlopend en rechtgericht paard. Ik ken een paard met een enorme hanentred, het ziet er echt bizar uit als je van achteren kijkt. Alsof de achterbenen een soort extra rondje maken zijwaarts. Maar paard heeft nergens last van.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 21:40

miereneter Oja net een jaar jonger dan mijn paardje. Die wordt dit in de zomer alweer 7! <3

En ja hij (het is echt een ruin :+ ) is lekker voortwaarts over het algemeen, wat heel fijn is!
En nou, ik zat ook flink te klooien met die lijnen in mijn handen hoor, maar ik vond het echt leuk en merkte hoe goed hij ging lopen, dus dat motiveert en smaakte naar meer! :D

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:31

Zouden ze dan toch langzaam ouder en verstandiger worden O:)

Jij had een Arabje toch miereneter? Wat heerlijk dat hij zo koel in de kop is na een tijd stil staan ook!

En ziet erg goed uit Britt, lekker actief voorwaarts en duidelijk zoekend wat hij moet met zijn balans en buiging. Ik ben ook erg te spreken van Takt, in hoeverre ik er iets van weet:)


En dapper hoor Josien, aan doorzettingsvermogen bij jou geen tekort. Hoewel het natuurlijk wel een keer erg fijn zou zijn om ontspannen op je paard te zitten. Qua stress afvloeien heeft TRT ons enorm geholpen. Stresskipje kon 'ineens' stil staan als we even wat oefeningen hadden gedaan. Ook het terug willen racen naar de wei hebben we dankzij TRT om weten te buigen.

Gul wordt 7 mei 5, maar ook zij voelt nog als mn jonge mopje van 2.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:19

TAKT academy, leuk hoor! Heb daar ook interessant dingen van gezien inderdaad.

Leuk om te lezen hoe oud jullie paarden zijn, toch ouder dan ik dacht.
Die van mij wordt in april 5, dus nog niet zo oud. En inderdaad voor mij gevoel is ze nog steeds 2 of 3..

Galeobdolon: bedankt hoor! Ik heb gelukkig voorheen er wel ontspannen opgezeten, dus weet hoe het voelt maar zou het graag weer terugkrijgen. Dat lijkt helaas een lange weg, maar ik geef inderdaad niet zomaar op.
TRT heb ik wel naar gekeken en ook wel wat van gebruikt. Maar momenteel met grondwerkles zitten we wat meer rondom die werkwijze van TAKT en Freestyle systeem etc. Houdt elkaar natuurlijk niet tegen, maar ik ben heel slecht in werken met online dingen en dan alles zelf in praktijk moeten brengen :Y) .
Onze grondwerkles maandag ging in ieder geval weer heel fijn en dan is ze ook echt een rustig en zacht paard. Ze kan alleen heel snel schakelen van 0 naar 100.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:48

Josien_ schreef:
Onze grondwerkles maandag ging in ieder geval weer heel fijn en dan is ze ook echt een rustig en zacht paard. Ze kan alleen heel snel schakelen van 0 naar 100.


Ik heb het ook, dat ik les moet hebben. Vooral voor timing en soms voor doorpakken. Maar dit klinkt heel goed, Josien, fijn grondwerk is een mooie basis.

Amir is een Arabier inderdaad, een braaf exemplaar. Als hij iets niet wil, dan is hij niet makkelijk, maar gelukkig wil hij heel veel dingen wel voor me doen. Ik prijs me gelukkig met hem. Als je een tweejarige koopt, weet je natuurlijk nooit zeker hoe het gaat uitpakken. Hoewel zijn vader ook een braaf, meewerkend paard is, en die kende ik al.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:52

Captain schreef:
Wat gaan jullie lekker op pad allemaal!! Ik vind dat nog best spannend, heb het nu 1x gedaan met de trailer. Maar 28 januari staat op de planning om voor het eerst naar het strand te gaan dus dan moet ik wel! _O-


Het was geweldig!! <3
Alles is echt gewoon allemaal goed verlopen en ik ben zo trots op mijn jonkie!!! <3

Afbeelding

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:25

Heel gaaf captain! Strandrit staat ook op mijn lijstje!

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:06

Ik zag je topic, Captain, wat ontzettend stoer en leuk! Foto's zien er heerlijk uit. Dat hij zomaar het water inging :wow: . Jaloers!

Wij gaan ook op avontuur, drie WE-clinics op locatie. Hij is nog nooit op een andere locatie geweest en nog nooit in een binnenbak. Heb er ontzettend zin in, WE (en ranch trail) is toch een beetje de richting die ik uit wil (en af en toe een sprongetje en zo veel mogelijk buitenrijden).

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:44

Wat leuk, wanneer en waar? :D Wij hebben in mei ook een WE clinic van Romy Huisman op haar locatie. Super veel zin in!

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 10:49

Jaa, zag ook je topic en insta Captain, HEEL GAAF! Film met de drone is echt fantastisch en je had perfect weer :) Keep going!!

En ook gaaf die WE clinics Miereneter! Waar ga je die doen?
Mijn zadel is weggeweest voor een aanpassing en komt komend weekend terug. Heel fijn! Hoop het rijden dan weer fijn op te kunnen pakken. O en nog een nieuwtje: ik heb me ingeschreven voor de jaaropleiding bij TAKT die na de zomer start! *\o/*

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:57

Clinic is in Heiloo met Karin van der Sluis. Is drie keer, 1 keer per maand.
Romy Huisman lijkt me ook heel leuk, misschien als we iets verder zijn.

Goed van je Britt1, lijkt me heel leerzaam.

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 18:59

Leuk om over al die vooruitgang en leuke activiteiten te lezen.

Ik heb ook eindelijk goed nieuws aan de horizon. Over twee weken mag ik er zelf eindelijk voor het eerst op! Ook heeft hij zijn eerste sprongetjes onder de man gemaakt en heeft er al iemand anders dan de trainer op gezeten. Dat laatste vond ie wel raar, maar was wel braaf gebleven. En dat is het belangrijkste. Hij maakt nu echt stappen de laatste weken.

Ben heel benieuwd hoe het zal zijn en wat paardlief er zelf van vindt. Vanmiddag heb ik hem even gelongeerd, maar hij was pissig op de losse flappen plastic die de longeerbak in wapperden. Hij sloeg er gericht naar :oo Verder vond ie er niet zoveel van, behalve toen er een in zijn gezicht waaide. Daar schrok ie wel even van (logisch), maar kwam daarna toch weer even kijken.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:57

Dat is leuk nieuws Moska, inderdaad grote stappen. Wat ontzettend gaaf dat je er zelf op gaat, zelf vond ik dat een fantastisch moment. Klinkt alsof hij het heel goed doet, zelfs al gesprongen.

Wat goed dat hij het plastic liever te lijf gaat dan ervan wegrent, met zo'n paard kun je de oorlog winnen :Y) .

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:04

Wat een fijne update moska. Leuk vooruitzicht!

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 16:37

Wat leuk Moska! Dat is wel iets heel bijzonders voor de eerste keer erop! Heel benieuwd hoe het gaat!

Ik zat zelf in een lekkere flow met rijden, maar mijn zadel moest voor een aanpassing weg. Helaas duurt het wat langer dan gepland, dus nu dan ook af en toe op de barebackpad. Fijn om te voelen hoe stabiel hij is, maar laat dat zadel maar weer terug komen! :D

Afbeelding

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:42

Heerlijk! <3
Ik heb (heel erg) echt nog nooit zonder zadel of met barebackpad gereden. :oo Mijn vorige paarden reed ik alleen maar zonder zadel. :')

Wil dat dit jaar wel een keer gaan doen!

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 16:45

Captain schreef:
Heerlijk! <3
Ik heb (heel erg) echt nog nooit zonder zadel of met barebackpad gereden. :oo Mijn vorige paarden reed ik alleen maar zonder zadel. :')

Wil dat dit jaar wel een keer gaan doen!

Oh, niet? Dat verbaast me, leek me net iets voor jou! :D Er zijn heerlijke pads en ik moet zeggen dat die van mij ook wel echt lekker zit en voldoende grip geeft. Maar, ik doe niet wild hoor :)

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:56

Wat heerlijk zeg! <3

En wat leuk Moska! Dat is inderdaad heel bijzonder.

Hier zitten we nu ook wel in een lekkere flow qua grondwerken etc. Inmiddels ook al twee weekenden na elkaar lekker op mijn oude besje het bos in geweest met mijn jonkie als handpaard.
Dat is zo genieten! Ga proberen om dat er elk weekend in te houden.

Daarnaast heb ik om de week les van een ruitercoach die mij helpt met mijn spanning bij het opstappen/rijden. Dat gaat met minimale stapjes, maar wel super goed. Het geeft heel mooi weer dat ondanks alle hobbels we toch een mooie band hebben en dat mijn guppie zo geweldig lief en geduldig kan blijven stilstaan als we bezig zijn <3 .

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 22:06

Hoe gaat het hier met iedereen?

Moska, heb je al op je paard gereden of moet dat nog gebeuren? Ik ben heel benieuwd natuurlijk! :)

En Josien, fijn zo'n ruitercoach, gaat dat goed en werkt het goed voor je vertrouwen?
Super dat je lekker naar buiten kunt met je jonge paard aan de hand, daar leren ze al heel veel van is mijn ervaring!

Ik heb afgelopen week heel wat bosritjes gemaakt (nog steeds met barebackpad, maar hopelijk komt mijn zadel deze week dan eindelijk terug...), echt fantastisch!
Gisteren ook een klein hoogtepuntje, want mijn man ging mee wandelen met de hond die los liep, was echt super want die rende lekker naast mij en mijn paard mee en paard reageerde goed op de hond, vond het allemaal best! Dus ik geniet nog lekker na en dit smaakt allemaal naar veel meer. <3

Op mijn instagram speciaal over mijn paardje een leuke reel te vinden met wat bewegende beelden (wieb leuk vindt te volgen: gino.not.latino) en hier wat foto's! :) :)

Afbeelding

Afbeelding

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:11

Het is nog niet gelukt. Paardlief vond mij nogal eng. Hebben nu een alternatief plan. Bij de trainer gaat het rijden erg goed.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 22:20

O wat dan? Wel geprobeerd? En wat is het plan?