Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5289
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 20:01

Wij doen idd wandelen soms wat los grondwerk. Wat wandelen in de rijbak, met wat wijken voor druk en achterwaarts. Aan touwhalster.
Verder poetsen, wassen, af en toe eens een dekentje erop of handdoekje ofzo.
En soms de trailer oefenen

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:08

Trailer vind ik ook een leuke om een keer mee te nemen als oefening ja! Even kijken of die erin wil, banaantje geven (z’n favoriet haha) en er weer uit oid. Misschien van het voorjaar eens doen.

Toen ik hem ging halen had ik een vrachtwagentje gehuurd. Ik had niemand die mee kon en met een jonge hengst 2,5 uur rijden in een trailer zag ik niet zo zitten := maar daar liep hij direct super braaf op dus dat is een goed begin.

Muze
Berichten: 5289
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 20:10

Erin gaat heel keurig bij de mijne eruit ook.
Maar rustig stil staan is het volgende..
Eerst wil ik dat goed hebben, dan de stang en klep dicht, even staan en weer eruit… als dat rustig gaat, eindje rijden.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:11

Ja goed om dat in stapjes te doen lijkt me :j ik kan altijd de Shetlander meenemen bij z’n eerste ritjes als hij het spannend vind. Hij en de mini zijn onafscheidelijk dus dat is altijd nog een optie.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:45

Trailerladen wil ik ook eens goed meepakken inderdaad. Op z'n nieuwe stal kan ik een trailer huren dus dat is wel leuk.
Die van mij vind het nog wel wat spannend maar doet 't verder heel goed op de trailer, en dat wil ik graag zo houden. Hopelijk kunnen we dat beetje spanning dan ook geruststellen.

Gisteren weer even langs geweest, hij stond in de paddock toen ik kwam en zoals altijd als hij iets of iemand ziet eventjes kijken. Maar toen hij doorhad dat ik het was werd hij heel enthousiast, echt schattig (iedere keer als je komt een bak slobber meenemen is echt een goede omkooptechniek) :+

Er is overigens iets waar ik tegenaan blijf lopen en misschien hebben jullie tips:
Hij is best wel een wiebelkont. Meestal let hij wel op waar ik sta, wijken voor druk etc dat zit er allemaal goed in, maar soms is hij ineens zó met iets anders bezig (iets wat geluid maakt, of simpelweg z'n slobber) dat hij mij even vergeet en dan kan hij z'n kont gaan draaien. Dat kan van mij af zijn, maar ook naar mij toe. En dat laatste vind ik zelf niet zo'n succes. Wat ik steeds deed is zelf wat zeggen, hem rustig tegenhouden (of mijzelf veilig stellen in het geval dat er een muur dichterbij kwam) en zette hem weer terug om.
Laatst probeerde ik eens wat anders, ik stak gewoon m'n vingers uit toen hij met z'n achterhand richting mij kwam en die kwamen in z'n flank terecht. Daar schrok hij zo hard van dat de situatie er niet veiliger op werd.
Misschien is hij nu zo hard geschrokken dat hij vanaf nu beter oplet, dat weet ik nog niet, maar het was in ieder geval niet voor herhaling vatbaar. Hoe zouden jullie zo iets aanpakken?

Raineri
Berichten: 6244
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:03

Super leuk LunarEclipse! Fijn dat jullie zo’n leuke plek hebben gevonden. Klinkt als een sensibel beestje. Kan ook erg fijn zijn :)
Ondanks dat hij jouw omver loopt in alle onschuld eigenlijk, zou ik hem echt wel laten weten dat jij er bent en dat je er niet van gediend bent. Jouw roze aura cirkel is een ruimte die hij niet zo mag betreden en dat is wel echt een ground rule bij mij. Ik zou zelf geen voorkeur hebben weg te deinzen. Tenzij het een noodgeval is, maar paard let maar op mij. Niet andersom. Misschien was een vinger wat teveel, een platte hand? Of wellicht kun je z’n naam even op een neutrale wijze zeggen van: ik sta hier weet je nog? Zelf kunnen afvloeien = super knap!! Ik geef wel altijd “ruimte” om ze te laten reageren. Signalen van ontspanning is super braaf. Ze mag reageren maar alle pootjes moeten aan de grond blijven en mijn ruimte is heilig. En soms is het dan even wat minder fraai, dat is oké. Zolang we goed afsluiten. Vind het vooral belangrijk dat ze zelfvertrouwen ontwikkelen in spannende situaties en weten dat ze kunnen afvloeien en dat alles in hun tempo gaat. Maar ground rules worden nooit gebroken.
Komt vast goed!

Betrapte mezelf gisteren ook dat ik soms even vergeet dat ze een baby is. Vind het super leuk een dier te zien groeien. Mijn vorige paard was eentje die alles kon en alles goed vond. Als je dan met een dier even weer op 0 begint dan vergeet je soms even dat niet alles vanzelfsprekend is. Ik geef altijd voer binnen in de stal om te wennen. De andere dieren werden weggehaald en toen vond ze het erg spannend. Logisch! Ze vind binnen zijn al wat onwennig en dan ook nog alleen! Ze vloeide wat af na een paar minuten wat te drentelen en te hinniken, en dat is fantastisch! Maar deed me wel realiseren dat er nog een lange weg te gaan is. En dat is niet erg! Integendeel, het is leuk :j

Afbeelding
Ze wordt steeds meer een dame!

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 16:20

Thanks Danique, daar heb ik wel wat aan. Hij is inderdaad heel sensibel, dat maakt hem enorm leuk maar het komt ook met de nodige uitdagingen (vooral voor mijzelf :D). Ik heb vroeger een trap gehad van een paard en ik merk in dit soort situaties dan wel dat ik echt nog wat onzeker kan zijn (en dus eerder terug zal deinzen, of juist te 'luid' zijn zoals gisteren). Rustig maar duidelijk mijn ruimte blijven aanduiden :)

En super goed zeg! Ze heeft echt een hele leuk uitstraling. <3

Muze
Berichten: 5289
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 11:17

Ik ben niet altijd subtiel. Dat wil zeggen: als de mijne door mij heen dendert dan roep ik echt eens iets van “ hey! Let op”, of geef m een por. In de kudde zal hij ook niet door een ander paard heen denderen. Daar ben ik graag gelijk duidelijk in. Zie mensen soms iets teveel blijven hangen in “ zacht en lief vragen”, maar sorry, als het onveilig wordt of ik word niet gezien ben ik niet lief en zacht. Ik blijf wel neutraal. Niet boos. Geirriteerd. Of gefrustreerd.
Als dit met wandelen ofZo gebeurt zwiep ik ook wel gewoon eens raak met de leadrope.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:37

Ik ben ook meer van dat ze best een keer mogen ‘schrikken’. Niet slaan of gemeen oid maar als hij lomp is ben ik wel net zo lomp terug. Hier werkt dat erg goed tot nu toe.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:49

Hier zet ik altijd mijn paard achteruit. Want als ze schrikken en tegen je aan denderen letten ze niet op jou. En dat wil je voorkomen.
Als je nu gewoon consequent je grens aan blijft geven en met grondwerk (wandelen/round pen, alles) je paard op pressure release achteruit zet waar nodig, zullen ze veel oplettender worden en ook zelfverzekerder. Daarvoor doe ik iig het werk in de round pen (due van mij is inmiddels alweer wat ouder natuurlijk). Paard moet op mij letten en reageren op de druk.

Raineri
Berichten: 6244
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:10

Vandaag is de osteopaat langsgekomen. Wilde haar weer even rechttrekken gezien ze zoveel heeft meegemaakt qua ziektes en gekkigheid al. Zag dat ze bij lendenen vast zag en haar rechter SI gewricht dus zekere voor het onzekere genomen. Ze zat heel erg vast in haar rechter SI! Waarschijnlijk combi schuiver en hoefzweer in haar rechter achter been. Haar ruggenwervels zaten ook vast en ze bolde iets bij haar lendenen. Maar niets wat niet meer kon veranderen. Als we goed behandelen nu zal er met een week al een boel verschil zijn. Heel veel rechtuit lopen zodat ze weer vertrouwen krijgt en haar wervels los houdt. Ze had natuurlijk ook maagzweren doordat de vorige stal eigenaar haar zonder voer alleen had gezet en hierdoor was haar (blinde)darm wat verstoord. Dit moet ook wat aandacht krijgen, ik moet probiotica gaan voeren. Ze was wat gezwollen (viel mij ook op de laatste tijd) en ze is wat afgevallen hierdoor. Een aardige waslijst! Maar we zijn er snel bij en het komt echt wel goed met veel zorg en even strak de aandacht erbij. Zonder wrijving geen glans :j

Ik kijk nu snel op internet maar zie 100-en-1 probioticas van veel verschillende prijzen. Heeft iemand een goede tip?

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:12

PUUR probiotica is top.
Gebruik ik niet alleen bij Nobli, maar ook zo nodig de hamsters.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:57

Ach jeetje, ze zal zich straks wel al beter voelen.
Toen die van mij last had van z'n darmen tijdens overgang seizoen en meer voordroog (mestwater, opgeblazen, jeuk/bultjes, natte scheetjes etc) heb ik de volgende gekocht van NAF en als kuur gebruikt van een week
https://www.paardendrogist.nl/naf-bioti ... ents-300~g

Na de kuur waren al z'n klachten weg en voelde hij zich duidelijk een heel stuk beter.

Die PUUR probiotica heb ik voor m'n katten gebruikt, werkte ook goed :D

Raineri
Berichten: 6244
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:16

Zijn jullie pony’s al weggewaaid? :+

Muze
Berichten: 5289
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 20:27

Mijne staat buiten in de kudde, op dagen als deze vind ik dat helemaal niks…

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:52

Ik check elk half uur de camera. Maar ik denk dat het ergste geweest is. Vanmiddag tot een uur geleden waaide het veel heftiger. De bomen bewegen een stuk minder nu.
En zoals ik het kan zien is er 1 balk gesneuveld. Die was toch al rot en moesten we vervangen. Dus gelukkig niet zoveel schade. Ik kan alleen niet zien of de dakplaten aan de achterkant nog liggen. Dat gaan we morgen zien. De paarden maken zich er gelukkig een stuk minder druk om. Die staan gewoon te vreten :+
Afbeelding
Afbeelding

Raineri
Berichten: 6244
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:26

Ja hier zijn ze ook rustig! Ze weten wel wat te doen van nature. Enige wat ik eng vind is potentieel rondzwaaiende dingen of een boom die omvalt oid. Maar goed dan moet het wel gek lopen!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 22:37

Niet weggewaaid, wel klap van ander paard gehad:

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Goed kunnen hechten en even rustig aan. Brokkenpiloot.

Muze
Berichten: 5289
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 23:20

Ach wat sneu. Beterschap!!!

Raineri
Berichten: 6244
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 23:28

Ach nee toch!! Niets beschadigd verder?

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 23:32

Oei :oo

ElinaSK

Berichten: 2660
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:03

Ooh wat sneu AlwaysH, beterschap voor je paard :(:)

Volgens mij is de mijne ook goed door de storm gekomen, niks gehoord van de staleigenaar in elk geval

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:30

Hier geen schade op de camera te zien.
Paarden waren relaxt vanmorgen.
Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:22

Danique_G schreef:
Ach nee toch!! Niets beschadigd verder?


Neehoor, erg oppervlakkig, maar wel goed gekneusd er omheen.
Tis vooral oppassen dat hij geen koorts krijgt, hij is nogal gevoelig.

Hier ook alles goed door de storm heen!

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:11

Vervelende plek! Beterschap voor je paard. Vooral de kneuzing zal wel even duren voor het helemaal hersteld is.

Fijn dat de storm overal meevalt! Hier ook gelukkig. 1 boom waar die kleine van mij gek mee was is gesneuveld maar die is niet groot en haalt m’n paps straks even weg.

Dankzij spontane actie van m’n mams die langs liep met haar pad en zei: zal ik hem even opdoen. Is hij nu ‘zadelmak’ :') Gaf er niks om, singeltje ‘aan’ maar niet strak, rondje gelopen en weer af gedaan. Koele kikker :j


Afbeelding