Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 02:02

@Danique_G, dankjewel! En ja, alles hier is (donker)bruin. <3
Ik ben niet bang voor KS hoor, maar het is een bekend probleem bij ex-renpaarden die niet lekker getraind worden. Ze zijn erg neerwaarts gebouwd ook.

ElinaSK

Berichten: 2660
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:09

Wat een interessant topic, mag ik mij ook melden? Ik heb een 2.5 jarige lusitano merrie. Tot nu toe alleen de basis geleerd maar ik hoop als ik hersteld ben van mijn operatie wat grondwerk en wandelingen met haar te kunnen oppakken :o.

Zo ziet ze er ongeveer uit nu alleen dan 10x zo vies vermoed ik :+


Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:09

Welkom hier!

Wij hadden het weekend aquatraining :=
Ze is in ieder geval niet bang voor water :+

Raineri
Berichten: 6245
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:27

Probeert ze nu te rollen? :') vies dier!

Wat is ze groot geworden zeg! Zie het nu goed

Super mooi AlwaysH! Kan ik vast een beetje bij jou spieken welke kleuren mooi staan. Ik willen goud kleurige gespen en beugels. Heb het al allemaal uitgezocht. En nieuwe laarzen. Heb een geldboom nodig }:0

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:00

Ja, dat dachten wij ook. Maar uiteindelijk is ze niet gaan liggen. Had me niet verbaasd hoor, het is echt een varken _O-

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:38

Welkom ElinaSK! Mooie merrie :)

Ooh Daihyo wat een water. Maar volgens mij heeft Noura het wel naar haar zin :+.

ElinaSK

Berichten: 2660
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:26

Dankjullie :) .

Wat een water zeg daihyo :oo :oo . Wel grappig dat ze er gewoon in gaat.

Raineri
Berichten: 6245
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:38

Vandaag voor het eerst sinds weken knol weer even bezocht. Ze was zo blij me te zien! Was ook erg blij haar te zien. Die kleine etter tovert altijd een lach op m’n gezicht.
Ook door bokt de eigenaresse van haar moeder gevonden. Zo leuk om te horen dat ze hetzelfde karakter een beetje hebben. Moeders is weer drachtig geloof ik dus ben benieuwd wat die aan het bakken is :j

Muze
Berichten: 5289
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 10:19

Oh wat leuk!! Gaat het goed met haar?

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:36

Super leuk, fijn he hoe ze je altijd aan het lachen kunnen maken :D
En leuk dat je de eigenaresse van haar moeder hebt gevonden. Binnenkort dus een (half)broertje/zusje :D

De fokker van de mijne heeft meerdere paarden uit dezelfde hengst gefokt in 2020, z'n halfbroef van hetzelfde jaar is (in ieder geval qua uiterlijk) echt als twee druppels water (alleen nog iets sneller wit en in een wat meer show-waardige staat :') ). Ook staat zijn jaar oudere halfbroer uit dezelfde moeder in Nederland, destijds ook wat contact gehad met de eigenaar daarvan. Het karakter dat zij toen omschreef is echt ook het karakter dat die van mij heeft. Ik vind dat toch wel heel leuk om dat te zien/horen/in de gaten te houden.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:36

Leuk om ook zo familie te kunnen volgen. Noura’s volle broer en zus volg ik ook op Bokt en instagram. Kijkje in de toekomst zeg ik altijd :D

Ik kwam net toch iets tegen op instagram…
Beestje is 10 maanden oud. Is dit serieus nog gebruikelijk in het buitenland?
Afbeelding

Met Noura gaat het goed. Gisteren heb ik wat snacknetjes opgehangen en wortels verstopt om ze wat uitdaging te geven. Ze werden er heel fanatiek van :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:50

Jeetje wat vreselijk… ja dat soort dingen gebeuren. Net als dat die van mij voor 2 jaar oud al zadelmak was en met 2/2,5 races heeft gelopen.
Dat is ook waarom wij het nu wél extra rustig aan doen.

Gisteren wat gefilmd tijdens de les van mijn moedr, zaten hele fijne stukken tussen. Heb even wat leuke screenshots gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Puppy is niet zo puppy meer :*
Afbeelding

Muze
Berichten: 5289
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 08:53

10
Maand?????auw….
Haha dat snack netje. Lekkere uitdaging!

Ik vind t zo’n leuk dier, heb een zwak voor vosjes Always!

ElinaSK

Berichten: 2660
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:02

Wauw arm dier.. en er dan ook nog zo blij bij kijken dat je er op zit :?.

Leuk idee van die snacks trouwens!

Ziet er goed uit AlwaysH, lijkt inderdaad niet zo puppy meer. Mooi paard vind ik het zo vanaf de foto's :)

Muze
Berichten: 5289
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 09:03

En dan denk ik soms al dat ik te snel ga als ik deze zomer ( dan is hij 3) met wat werk aan de hand wil beginnen..

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:26

Nou, ik heb precies hetzelfde plan Muze :j
Vroeg zat. Tot dan toe lekker paard zijn, groeien en af en toe de wereld verkennen op een speelse en korte manier. Dat is voor die van mij in ieder geval prima.
Ik moet zeggen, het gaat ook snel zat. Volgende week wordt ze al weer 2. De babytijd is echt omgevlogen. Dan kan ik die paar jaar nog wel wachten hoor. :D

Hij is knap AlwaysH! Ik vind hem echt zo'n fijne vriendelijke uitstraling hebben.
Mooie bak hebben jullie ook <3

Die snacknetjes zijn trouwens van Epplejeck. Niet duur en een leuke simpele afwisseling zo. Van de zomer kan ik ze vol stoppen met kruiden die langs de bak groeien, maar voor nu was dit wel even leuk. Ze waren er in ieder geval druk mee :D

Raineri
Berichten: 6245
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:41

Jeetje.. wat een afgrijselijke foto van dat jonge dier. Ben op zich voor het belastbaar maken van een jong dier, gedoseerd. Maar daar valt dit niet onder. Dit is gewoon oerdom.
Mijn instructrice heeft een nu 2,5 jarige en een keer speels over z’n rug hangen (Arabier dus ze staat nog met een voetje op de grond) kan prima tijdens een moment van spelend leren. Met 3 is er niet opeens een magische grens aangekomen. Ik wil wel met 3 of 3,5 of wellicht tegen 4 aan - zij mag het tempo aangeven - erop. Maar tot ze een jaar of 5 is zal zij echt niet vaker dan 2/3 keer in de week getraind worden. Ik ben voor sterk maken als ze groeien. Maar met verstand en beleid, passend bij de leeftijd. Kinderen kunnen ook aan ballet doen, maar gedoseerd.
Zo tegen 3 aan wil ik heel speels grondwerken. Wat 5 minuten is en voornamelijk bekend maken met stemhulpen is. Ik wil ook heel goed oefenen met wennen aan het zadel want ik wil zo vroeg mogelijk als kan een heel passend zadel hebben. Het moment van dit starten tot er effectief op klimmen mag zij bepalen. Niet voor 3 uiteraard.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:47

Daar ben ik het ook wel mee eens. Maar dat kan ook zonder er op te gaan zitten. Beetje hangen tijdens het poetsen vind ik daar overigens niet onder vallen en kan vanaf 2,5 best een keer.
Maar dat is wat anders en er op gaan zitten en nog te gaan lopen ook.
En ik wil net als Muze vanaf de grond aan het werk. Niet grondwerken, maar lange teugel zeg maar. Dus dan ga je wel de juiste spieren gebruiken, alleen zonder ruitergewicht. Als voorbereiding op het rijden.
Dingen op de rug leggen doe ik nu ook al. Niet per sé een zadel, maar een handdoekje of dekje. Wennen aan het gevoel op de rug. Ik moet nog eens een dekensingel aanschaffen. Ideaal om ze te laten wennen aan een singel-om-de-buik-gevoel. Dan is de stap naar een zadel nog maar zo klein als ze daar aan toe zijn.

Mijn plan is nu: komende zomer wat meer wandelen en grondwerk. Mentale uitdaging bieden. Zo vanaf haar 3e levensjaar (volgend jaar dus), rustig beginnen met werken aan de hand. En dan een keer een singeltje om doen, een keer zadeltje op haar rug, dat soort dingen. En dan vanaf een jaar of 4 iemand vinden die er op wil, zodat ik haar aan de hand kan blijven begeleiden. Dat moet dan zo'n logische stap in de ontwikkeling zijn dat het ook niet raar meer is. Maar als blijkt dat ze er nog te jong voor is, dan wachten we gewoon. Ik heb geen haast :D

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:52

Goed bewust bezig allemaal.
En bedankt voor de complimentjes! Bak is ook super mooi inderdaad, met de heg er omheen. <3

Vind op die foto ook wel het paard een beetje wijdbeens staan, zo van ‘oh god’. An sich normaal, maar lijkt me niet meer dan logisch als dit ook werkelijk door de fysieke belasting komt…

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:55

Beestje is pas 10 maanden...
Maar zij vindt het heel normaal. Ze is niet zwaar, dus dat kan gewoon. Hij heeft zelfs al een zadel. Alsof dat nog blijft passen. Echt, ik snap dat niet hoor :n

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:58

Heel sneu, snap ook niet dat je dan helemaal niks van men aantrekt want kan me niet voorstellen dat iedereen haar verteld dat het lief een leuk is.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:01

Tot nu toe wel.... Maar goed, er zijn nog weinig reacties op gekomen.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:06

Heel bizar van die foto. Kan je je toch niet voorstellen dat je op zo’n baby wil gaan zitten.

Frits wordt ook 2 en heeft wel wat mentale uitdaging nodig om ‘braaf’ te blijven. Merk als hij een week niks doet zeg maar hij echt baldadig gaat worden. Maar dit zijn ook allemaal kleintje dingetjes van los rennen in de bak (omkeren en hele rondjes lopen gaat steeds beter op lichaamstaal *\o/* ) , spelen met een zeiltje/paraplu/balkjes etc. Kort en maar afentoe maar toch vind hij het erg leuk naast het wandelen en borstelen. Hij is sowieso enorm op mensen gericht en komt dan ook altijd direct aandraven als ik hem roep <3

Ik ga van het najaar (2,5 dus) een keer een longeer singel om doen en dat soort dingetjes meepakken maar inderdaad wat hij aangeeft dus heb niet echt een vaste planning. Gewoon per keer kijken hoe hij reageert en dingen oppakt, te snel gaan heeft ook geen zin maar ik ben ook geen voorstander van ze volledig laten staan tot 4. Zoals eerder genoemd hier is gedoseerde belasting in mijn ogen juist goed om te doen.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:26

Sommige mensen zijn niet goed.
Wat ik al eens op Instagram voorbij heb zien komen aan trainingstechnieken en dingen. En dan komen er soms nog zoveel reacties op, die mensen hebben gewoon een bord voor hun kop.

Leuk die snacknetjes! Brengt me op een idee. Edje staat nu wat meer op stal dus misschien wel leuk om zo iets te maken.

@AlwaysH: ziet er fijn uit!

ElinaSK

Berichten: 2660
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:49

Die van mij wordt vant zomer ook pas 3. Spelenderwijs doe ik wat grondwerk inmiddels maar erop zitten komt zelfs nu nog niet in mij op. Als ze 3 is wil ik haar gaan introduceren met longeersingel oid wellicht eens een keer een zadel, maar pas beginnen met rijden wil ik mee wachten tot volgend jaar. Ze is ook nog zo jong mentaal en geeft gelukkig ook haar grenzen aan mbt concentratie.