Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 11:33

Ja, mooi is dat. Ik vind het ook belangrijk dat mijne me straks ook echt dragen kan, in balans is en zover mogelijk, goed in de spieren en in balans.

Daihyo ja helaas kan je niet alles voorspellen. Maar wel fijn dat je op deze manier toch een manier gevonden hebt om met haar wat rustig aan de gang te gaan.
En inderdaad, het is ook wel echt kijken wat ze zelf aangeven. Mijne genoot gisteren echt ban een poetsbeurt ( ik denk de eerste langere keer poetsen in z’n leven). Dat vond ik erg aandoenlijk. Hij ging er helemaal in op..

Axel-1997: wat een mooi uitgewerkt plan.
En keuren, voor het eerst dat ik dat eigenlijk ergens lees. Om gewoon te checken of alles in orde is voor je de stap naar rijden maakt?

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:38

Muze schreef:
Axel-1997: wat een mooi uitgewerkt plan.
En keuren, voor het eerst dat ik dat eigenlijk ergens lees. Om gewoon te checken of alles in orde is voor je de stap naar rijden maakt?


ja precies

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:40

Ja genieten zijn dat soort momenten dan hè :D
Die van mij vond poetsen echt heel spannend. Voetjes waren drama. Maar ze is heel gevoelig voor beloning (stem en voer). Inmiddels zet ik haar voorvoet neer, tilt zij achter al op en begint te jengelen met het been omdat het haar te lang duurt voor ik dat been pak. En dan vooral het hoofd dat ze er bij trekt, echt briljant. Trots en arrogant tegelijk. Zo van: kijk dan, dat doe ik even voor jou hè, laat mij niet wachten.
Heerlijk :D
Of dat puntlipje omdat het poetsen onder haar buik zo lekker is. Terwijl ik eerst niet eens aan haar buik mocht zitten (buikpijn door de wormen waarschijnlijk).

Dat keuren hoor ik ook vaker. Met 3 eerst foto's maken om te kijken of alles goed zit. Ik vind dat wel een interessante.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:43

Leuk topic!

Ben nu mijn tweede aan het beleren (en eerste paard wat echt voor mij is). Ik ga er sowieso niet op voordat hij 4 is, en tegen de tijd dát hij 4 is, kijk ik weer verder. Het helpt dat het rijden voor mij niet de hoofdzaak is. Als clickertrainer heb ik genoeg dingen om vanaf de grond te doen!

Het (hele globale) plan is eerst werk aan de hand, om de ergste scheefheid een beetje op te lossen, daarna longeren om de stemhulpen erop te krijgen en een klein beetje conditie en spieren op te bouwen. Misschien eerst nog aan de lange teugel om stuur te bevestigen. Daarna pas rijden. Maar dat zijn wel dingen die dus heel gefocust zijn op specifiek het rijden, ik ben veel breder bezig.

Ik heb wel doelstellingen per maand/jaar/leeftijd een beetje opgegeven, het is gewoon heel paardafhankelijk. Als ik wil zou ik nu al best kunnen longeren met hem, maar ik vind hem daar mentaal nog niet aan toe. Ik werk graag vanuit rust en ontspanning. Ik ben nu vooral bezig met een goede fundering neer te leggen. Stalgenoten denken volgens mij dat ik helemaal niks doe (ik krijg nogal eens de opmerking "wanneer ga je beginnen?" "ik ben al lang begonnen!") maar ik heb ook de afgelopen week al drie complimentjes ontvangen van verschillende mensen dat hij zo braaf en leuk is. Ja, dat komt niet uit de lucht vallen :+ :')

Zebrastreep

Berichten: 9782
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:47

Ik heb mijn 3 jarige als sinds ze geboren is , en ik moet zeggen dat dat wel een hoop voordelen oplevert.

Vanaf dag 1 ben ik veel bij haar gaan zitten , zodat ze goed aan mensen kon wennen. Mijn merrie vindt alles prima en is bijna nergens bang voor dus dat nemen ze dan ook wel snel over. Daarna ben ik al vrij snel een halster om gaan doen en voetjes geven. En vooral het belangrijkste de ruimte van mensen respecteren , ze kroop soms nog net niet op schoot :+

Daarna heeft ze in kudde verband samen met moeders en andere veulens gestaan. Af en toe gingen we ze verweiden , en dan wennen ze ook wel goed aan vreemde situaties. Na 6 maanden zijn we naar de veulenkeuring geweest. Hele goede ervaring opgedaan , ze was erg braaf! Daarna in november / december bij mama weg en in de opfok.

Ze heeft in de opfok gestaan met leeftijdsgenootjes en dat beviel mij erg goed! Af en toe ging ik even langs. Niet eens elke week , maar soms een keer om de drie a vier weken. Ik deed dan niks anders als even aaien en af en toe het voetjes geven oefenen ( dit vindt ze nog wel lastig). Daarna in de opfok in een natuurgebied , en daar heeft ze een top tijd gehad. Alleen werd ze echt te dik dus nu staan ze op hooi in een weiland bij iemand achter huis.

In februari ben ik begonnen met wandelen met stalgenoten die ook een jong paard hebben. Zo was ze toch nog wat in kudde verband. Toen op een dag haar alleen meegenomen , dit was echt vreselijke drama dat ik dacht je gaat weg. Maar toch doorgezet en gewacht tot het goed voelde om haar eens mee naar stal te nemen. En sindsdien zijn we op dreef. In begin april had ik mijn eerste grondwerk les en heeft ze een nachtje in de paddock gestaan. Het valt mij op dat ze op stal lekker rustig is en het wel gezellig vindt en ook niet naar haar vrienden aan het roepen is. Ze is nu 2 jaar en bijna 11 maanden , en het valt mij op dat ze het werken wel leuk vindt! Het is echt heel kort vaak maar 10 minuten dat ik echt grondwerk doe. Ik poets van te voren even en dat tutten vindt ze wel lekker. Daarna breng ik haar altijd weer terug naar haar groepje. Is nog een beetje met drammen maar ik begin langzaamaan wel verschil te merken dat ze rustiger aan het worden is.

Ik ga het heel rustig aan doen. Ik heb door mijn vorige paard wel wat angst opgebouwd door een val , dus ik heb geen haast met het proces. Ik ga nu lekker bezig met grondwerk en de normale dingen aanleren zoals vaststaan ( had ik eerder willen doen , maar nog niet van gekomen) , poetsen en wennen aan de geuren en geluiden op stal. Ze is best nuchter als ze schrikt is het één keer de lucht in en ze staat weer stil. Het scheelt echt dat ze mij kent vanaf dag 1 ik merk dat ze dan meer naar je toetrekken en ze je zien als iets bekends.

Ik hoop ergens in de zomer er zelf eens opgezeten te hebben , maar dit heeft geen haast. Door corona ligt alles toch plat en het stamboek ligt ook overhoop dus keuringen en zadelproeven ga ik denk ik nog even uitstellen aangezien het stamboek toch niks kan organiseren omdat ze zichzelf in de vingers snijden. Ik wil dit proces rustig en goed aanpakken zodat ik straks een fijn maatje heb om samen mee te rijden. Wedstrijden rijden lijkt mij leuk , maar dit hoeft niet op korte termijn. Ik probeer nu 1 a 2x in de week wat met haar te doen. De rest is ze gewoon nog lekker vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:47

Ik ben nog bezig met de eerste keren van mijn 5 - jarige.
Met 2,5 gekocht. Wel meteen begonnen met mijn eigen voorkeuren er op zetten, dus afstand bij wandelen, stoppen, achterwaarts, stilstaan op poetsplaats, voetjes geven etc. Langzaamaan ook wat gaan grondwerken en longeren en omdat ik toen nog op een stal stond met bak met 3 een keer of 2 er op gaan zitten en een rondje gestapt. Toen gingen we verhuizen, ze kwamen aan huis en heeft ze een jaar 'vrij gehad', dus, wandelen, grondwerk en heel af en toe een rondje longeren. Met 4 ben ik er weer eens op gaan zitten en eigenlijk meteen naar buiten gegaan, ritjes van max een half uurtje, max 2 keer per week. Dat zijn we langzaam wat uit gaan bouwen en nu ze 5 is ben ik pas aan bakwerk begonnen.

Dit is me echt uitstekend bevallen, vroeger deed ik het veel 'traditioneler' maar ik vond dit echt veel meer ontspannen voor alle partijen haha.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:52

Ik heb dat natuurlijk nog niet 100% uitgestippeld, mijn meisje is nog geen 2 jaar oud en ik neem het zoals het komt. Als ik een beetje een inschatting kan maken van hoe ik het ga aanpakken dan is het het volgende:

Het afgelopen jaar (sinds ze sinds december 2019 bij mij is) heb ik kleine basisdingetjes met haar gedaan. Basis grondwerk. Voetjes optillen, wijken voor druk, vaststaan, poetsen, wandelen, wennen aan allerlei prikkels, etc. We hebben een klein beetje geclickerd ook. Ze had een flinke mening over halster omdoen en alle andere dingen rondom haar oren, dus daar hebben we heel veel tijd aan besteed. Daarentegen is ze wel erg dapper, dus schriktraining e.d. ging heel soepel. We hebben haar ook al eens gewoon een zadeltje/dekje/jas etc op de rug gelegd, daar geeft ze niet veel om. Ook hebben we geoefend met trailerladen, wat ze nu vol vertrouwen en heel makkelijk doet. Dat vind ik heel belangrijk om zo snel mogelijk op te pakken.

Vanaf dit voorjaar, als ze ook 2 wordt, wil ik wat meer met haar gaan doen, opbouwend door het jaar heen. Grondwerkbasis uitbouwen (doel: vertrouwen, focus, ontspanning, communicatie), een keer een paar minuutjes loswerken, etc. Allemaal wel spelenderwijs en kort, maar wel langzaamaan meer toewerken naar de dingen waar ze in haar volwassen leven ook wat aan heeft. Een paar keer mee op buitenritjes als handpaard, eens een longeersingeltje om, wennen aan ingewikkeldere prikkels, etc. Ik wil ook bezig met haar leren dat ze mentaal ook iets meer "hier en nu" is, want de momenten waarop het wandelen nog lastig is, zijn de momenten waarop ze afgeleid raakt en mij niet meer ziet staan. Ik wil haar dus leren dat ze dan nog steeds weer mentaal bij mij kan zijn, al is het lastig.

Wanneer ze drie wordt iets meer lichamelijk werk, denk aan longeren, dubbele lijnen, oefenen met sturen, langere stukken naar buiten, en toewerken naar zadelmak, hangen, misschien ook ruitermak (zitten, beetje stappen) maar dat is afhankelijk van haar ontwikkeling.

En dan rond haar 4 jaar, wederom afhankelijk van haar ontwikkeling rustig inrijden. Eerder dan 4 jaar vind ik sowieso erg vroeg, maar als ze er lichamelijk nog niet klaar voor is, dan wacht ik gewoon langer, ik heb wat dat betreft geen tijdspad waarop alles moet, het is prima als dat pas rond haar vijfde wordt, bijvoorbeeld. Het belangrijkste vind ik dat ik het gevoel heb dat ze klaar is om me te dragen qua balans. Dat heeft te maken met zowel hoeveel ik afgevallen ben tegen die tijd :') als hoe goed ze lichamelijk ontwikkeld is, en hoe goed haar balans is.

Voordat we beginnen met beleren onder het zadel wil ik haar (liefst volledig) laten keuren (ook röntgenologisch). Haar moeder mankeerde nogal wat, en dat lag vermoedelijk aan een ongeluk dat ze gehad heeft in haar vroegere leven, maar dan nog vind ik het wel heel fijn om van te voren zeker te weten hoe haar lichamelijke staat is voordat ik erop stap.

Inrijden zal bestaan uit een afwisseling tussen korte stukjes in de bak om haar te leren haar lijf te gebruiken, als ook (korte) buitenritjes, lekker rechtuit kilometers maken.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:24

Ik vind het leuk om dit topic te lezen. Omdat ik binnenkort waarschijnlijk ook een jong dier heb (die eerst nog een jaar mag buitenspelen met andere jonkies), heb ik hier al wat over nagedacht. Zoals Sadira het omschrijft, dat is een beetje wat ik nu ook in mijn hoofd heb.

Ook het klinisch en röntgen keuren wil ik zeker doen voordat ik er op ga, dat zou ik in principe ook doen als ik zo een 3 jarige koop. Helaas al de nodige ellende meegemaakt doordat een paard een gebrek had die we hadden kunnen weten als we 'm ook röntgen hadden laten keuren.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:40

ons uitgebreide verhaal vind je in mijn onderschrift :D

In het kort:

Joy, een quartermerrie, was 6 maanden dat ik haar kocht. Ging naar de opfok waar ik spelenderwijs het veulen ABC aanleerde. Vanuit daar naar het grondwerk (telkens maar 10 minuten en niet vaker dan 1 keer per week).

Wat ouder verhuisden we het grondwerk naar de roundpen waar ik haar het longeren leerde. Ook weer korte sessies om de benen niet teveel te belasten. Ik leerde de gangen op stemhulp en lichaamstaal. Daarbij maakt ik oa gebruik van de Cinton Anderson methode. Dit deed ik 2 keer per week.

Met 2,5 verhuisden we vanuit de opfok naar een nieuwe stal. Daar begon na de wenperiode het serieuze (grond) werk. Tot uiteindelijk met bijna drie longeren met dubbele lijnen, wennen aan het bit en zadel, hangen, en op haar derde verjaardag het eerste ritje. Al dit werk onder begeleiding van mijn trainster. Eerste paar keer in de roundpen, daarna aan een longeerlijn in de bak. Daarna los. Uiteraard niet meer dan 2 keer per week en langer dan 15 à 20 min. Veel afwisseling met wandelen, grondwerk, vrijheidsdressuur en in hand training.

Vanaf haar 4de jaar de basis voorbij en meer opgepakt in stelling/buiging en gymnastiseren. Nu 3 keer per week 30-45 min.

Inmiddels bijna 5. Op dit moment bezig met verfijnen van overgangen, scherper op de hulpen zetten en de nageeflijkheid. Maar ook galopwissels en begin van de spin. Stoppen doen we nog niet. Ze heeft wel plates voor het geval ze gaat zitten en voor de spins. Grondwerk meer dubbele lijnen opgepakt, nu ook echt achterhand erbij vragen.

Leren vaststaan aan een speciale haak:
Afbeelding

Eerste keer beschermers om:
Afbeelding

Hier uit de kliniek vandaan, daarvoor al trailerladen geoefend:
Afbeelding

Dekentraining:
Afbeelding

Wandelen:
Afbeelding

Eerste keer een zadel op haar rug:
Afbeelding

Grondwerken op een andere lokatie:
Afbeelding

Eerste keer wennen aan een bit:
Afbeelding

Dubbele lijnen en wennen aan het zadel:
Afbeelding

Eerste (of tweede haha) keer erop:
Afbeelding

Eerste keer los in de bak:
Afbeelding

Weekendje weg, derde keer een bosrit:
Afbeelding

Twee weken geleden, ik zwanger en Joy een nieuw zadel:
Afbeelding

Bij ons is het motto: We doen het spelenderwijs, of we doen het niet :+ . Ondanks dat ze met drie is beleerd onder het zadel, nemen we erg de tijd. Joy geeft het tempo aan, zodat we haar niet overvragen. We kijken dus heel goed naar wat ze geestelijk en lichamelijk aangeeft. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot, maar inmiddels hebben we een goede balans gevonden in belasting en belastbaarheid. Tot nu toe resulteert dat in een fijn rijpaard dat erg haar best doet en graag werkt. Ze vindt veel dingen erg leuk. Zo is ze weg van kindjes en heeft ze er al een aantal op haar rug gehad. Een goede afwisseling in wat we doen vind ik ook belangrijk. ik probeer het zo veelzijdig mogelijk te houden. En Joy heeft er erg veel lol in! *\o/*

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:07

Mijn haflinger had met 3 al een zadel op zijn rug. Ik ben met hem ruim een jaar aan zijn onzekerheid en ons vertrouwen gaan werken, lange lijnen, heel, heel veel wandelen, enge dingen onderzoeken, etc. Ondertussen het zadeltje regelmatig herhaald en na dat jaar de eerste stapjes onder het zadel zelf gezet.

Nu is hij over een maand vijf en staat hij in training om officieel ingereden te worden. Ik heb niet de kennis die ik zou willen dus geef dit liever uit handen. Hij krijgt hier een maand of 4 voor en zonodig langer. Als hij weer thuis is, bij mij, gaan we het opbouwen met 2-3 keer een halfuurtje per week. Vanaf zijn 7e ga ik pas echt springen als hij dit leuk vind of te gaan crossen. En lange 3+ uren maken als zijn conditie hiernaar is natuurlijk

Ik vind het erg belangrijk dat hij zijn tijd krijgt en dat hij mij goed leert te dragen en te ontspannen. Hij vind het heel moeilijk andere mensen te vertrouwen op de training stal dus hij krijgt zijn tijd voor een goede start :)

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:47

Sunnda schreef:
Altijd hetzelfde eigenlijk:
Vanaf het jaar dat ze drie worden (meestal worden ze april/mei drie) gaan ze aan de longe en onder het zadel. Bij vrijwel elk paard gaat dit probleemloos en zijn ze na 8 weken klaar. Dan gaan ze tot oktober het land op en komen naar binnen.
Vanaf dan wordt er rustig eenbegin gemaakt met doorrijden en vanaf vier jaargaan ze gewoon drie keer per week onder het zadel.

Klinkt waarschijnlijk heel veel,maar mensen die zelf wat 'aanrommelen' is wat anders dan iemand die jaren achtereen niets anders doet dan jonge paarden rijden.


Precies dit. De inprentingsfase is in dat eerste jaar echt zo belangrijk. Veel meer dan zadelmak maken en er een paar keer op is het niet, maar wel laten wennen aan de ruiter. Daarna heel de zomer op vakantie en dan rustig aan het echte werk beginnen.

Mellers

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-01-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:15

Ik heb sinds een paar maanden een jaarling hengst gekocht. Leuk om te lezen hoe anderen het doen. Ik ben heel benieuwd hoe onze route tot rijpaard gaat worden :D .

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:34

Mijn gewenste tijdspad met mijn eigen dieren is als volgt (globaal, uiteraard passend gemaakt op individu):

Veulen: meelopen, poetsen, voetjes optillen.
4 maanden - 1 jaar: rondje meewandelen op straat met moeder erbij (of andere ervaren kuddegenoot)
1 - 2 jaar: basis grondwerk, intensiteit hangt af van karakter, rondje wandelen op de weg voorop.
2 - 3 jaar: buitenritje mee als handpaard, eind deze fase het cirkelen af en toe meepakken, liefst los.
3 - 4 jaar: ruitermak maken (in mijn ogen: ruiter kan erop/erover klauteren, stukje stappen, beetje stuur en een rem), dressuurmatig grondwerk beginnen, opstarten alleen wandelen, handpaard rijden evt uitbreiden. Balkjes lopen, enkele keer een lage sprong maken (max kniehoogte)
4 - 5 jaar: rijden in alle gangen, dressuurmatig gaan sleutelen onder het zadel, max 3x per week. Langzaam opwerken naar gebruiksdoel volwassen paard.

Als echt jonkie zijn ze waarschijnlijk iets meer in de hand dan gemiddeld, als 3 jarige juist gemiddeld iets minder. De stappen kunnen ook erg verschillen qua duur. Mijn bijna 4 jarige heeft al veel uren handpaardrijden in de benen zitten, hele proces van ruitermak maken is 2 uur op een heel jaar.
Ik vind het prettig om wel al lichte vormen van belasting te hebben in de groei zodat ze het lichaam daarop in kunnen stellen. Maar ik heb geen haast om echt te gaan rijden. Dit past bij ons en onze doelen, ik zou dit ook niet voor iedereen aanraden.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:42

Mooney wat bedoel je met 2 uur op een heel jaar?

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:52

Mijn jonkie heeft bijna een jaar bij de merrie gelopen.

Om vervolgens anderhalf jaar in de opfok te spelen,leren,en opgevoed te worden.

Toen ze 2,5 jaar was is ze weer thuis gekomen en ik heb de paarden aan huis dus dagelijks in handen, gewoon een borsteltje erover,stukje lopen op eigen erf,schriktraining ,soms een grondwerkles en toen ze ruim 3 jaar was is ze bij de kliniek doorgelicht en daar hebben ze groen licht gegeven om te beleren en dat heb ik pas eind december laten doen :')
Ik heb bewust haar door een beleerstal laten doen.
Voor die tijd thuis wel een keer gelongeerd zowel met als zonder lijn.

Volgende maand wordt ze 4jaar en ik heb een super fijn opgevoed paard wat rangorde en mensen kent.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:07

Hier gaan ze ten vroegste voor de zomer dat ze vier jaar geworden zijn onder het zadel. :) De eerste week is dat een keer of drie om even het "ruitermak" zijn te bevestigen. Dan lopen ze max twee keer per week een kwartiertje met regelmatig een weekje niks. De winter staan ze dan veelal gewoon geheel stil om ze in het voorjaar terug rustig op te pakken en uit te bouwen. :) Mijn wedstrijdpaard loopt ook maar maximum 4 keer per week dus vier is sowieso de maximum hier. :+
Dit is natuurlijk vrij "globaal". Mijn huidige jonkie was 4.5 toen ik er voor het eerst op ging omdat ik haar toen pas uitgegroeid genoeg vond. En op vijf liep die nog steeds maar max 20 minuten drie keer per week. :+
Ik heb totaal geen haast met mijn paarden.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:33

Mijn shire heb ik gekocht met 6 maanden. Deed er eerst vrij weinig mee, behalve de standaard dingetjes zoals poetsen, voetjes geven, wijken voor druk. Heb wel al heel jong de clicker geïntroduceerd aangezien ik werk met clickertraining. Toen hij ongeveer 2 was ben ik begonnen met grondwerklesjes volgens het voestsysteem. De jaren die volgden veel met hem gewandeld en gefietst en met hem (academisch) aan de hand gewerkt. Toen hij ruim 4.5 was er voor het eerst op gaan zitten; was opstappen en wegrijden na al die jaren voorbereiding. Kon de 5e keer erop al een buitenritje rijden. Helaas is hij op 9-jarige leeftijd ingeslapen wegens talrijke gezondheidsproblemen. Hij was echt fantastisch en ik mis hem enorm.

Ik weet niet of ik het weer zou aandurven met een veulen te beginnen.. al die jaren investeer je zonder te weten wat het uiteindelijk wordt.. maar ik had het ook voor geen goud willen missen :)

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 18:38

Ach wat verdrietig.
Ik heb ook wel gedacht,
Moet ik wel een jonkie nemen.... maar anderzijds vond ik het de moeite waard dat die, algemeen genomen, nog echt onbeschreven blad zijn.

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:48

Ik heb nu een jonkie van (volgende maand) 3. Ze is, vind ik, echt te vroeg zadelmak gemaakt. Maar goed ik ken haar pas 4 weken.

Ze wordt nu wat ‘doorgereden’. Dat wil zeggen been is vooruit, wat stukjes proberen te ontspannen. Voornamelijk op de hoefslag/2e hoefslag. Dit gebeurd nu 1x in de week. Zelf longeer ik haar nog 2x in de week.

Voor ik haar kocht werd ze 3x in de week gereden maar ik vind dit echt teveel voor een bijna 3 jarige. Dus we doen even een stapje terug.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:02

Heb een 2,5 jarige die ik gekocht heb met 9 maanden.

Tot heden lekker alles laten meemaken en lekker gek doen spelenderwijs. Van basis zoals poetsen, vaststaan, dekens tot bandages/peesbeschermers omdoen, longeersingel, zadel,...

Bijna alles behalve erop.

Zijn nu ook serieus aan het wandelen buiten, en pak nu het longeren serieuzer op. Wel iedere keer korte sessies.

Als ik voor de afwisseling het zadel erop leg voor te longeren pak ik ook al stukjes naar het opstappen toe op. Keertje voet in de beugel zetten, keertje aan de andere kant. Lekker lomp doen met het opstapje (sxhriktraining) enzovoort. Dat alles gewoon normaal wordt zonder alles ineens te krijgen. Baby stapjes :) rond de zomer een paar rondjes onder de man aan de hand.

Ik kijk gewoon tot hoever z'n grens gaat en zetten zo een stapje verder. Wie weet loopt ie vlot z'n rondje op 3,5 of hij sukkelt nog door tot z'n 4 a 5 jaar. We zien wel, heeft geen haast :)

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:16

Mijn jonkie is nu ruim 2.5
2 week geleden geopereerd aan haar oog en nu mocht de bril af. Dit was voor mij het kantelpunt om ermee te beginnen.
Nog even wachten tot mijn rijbak helemaal klaar is en dan gaan we beginnen met t longeren
Een tijdje terug haar al eens even kort uitgelegd wat nou de bedoeling was.
Ze stond er echt bij van huh dit klopt niet. Jij hoort mij te begleiden en als jij stil staat moet ik ook stilstaan :')
Even later snapte ze het en onder de vele complimentjes zag je haar echt lopen van kijk eens wat ik kan
Zadel kent ze inmiddels. Dat hebben we spelenderwijs gedaan. Hoofdstel/bit ook al moet ze nog wel aan het bit beter wennen.
Ik heb een grote gele waterton wat ik al eens leeg op haar rug heb gezet en dat we zo zijn gaan lopen
Was gek maar ze vond t prima
En al keer op een krukje naast haar gaan staan en dan over haar rug heen aan de andere kant haar buik aaien. Geen gewicht op haar rug hoor. Was allemaal prima. Stond gewoon los dus ze kon ook gaan en staan waar ze wilde, maar vond t prima
Afgelopen zaterdag heb ik haar eigen zadel opgehaald en in juni mag ik er echt op
Ik wil het inprincipe zelf gaan doen (uiteraard met iemand die haar op de grond begeleid), maar als ik tegen die tijd toch niet durf of t lukt niet oid heb ik al iemand als backup staan die er voor mij de eerste keren op wilt :)
Ik hoop dat ik haar van t zomer mee kan nemen op ponykamp. Al is t maar voor 1 dag (heb nog een andere pony die uiteraard ook mee gaat)

Ik zag gisteren bij een zeer bekende dressuurruiter een post op fb met een paard dat al helemaal in de houding liep, 1 dag 3 en zo al lopen. Dat is echt niet met de eerste dag dat je er op zit. Moeten ze overigens zelf weten dat ze met 2.5 ofzo er op gaan, maar ik wacht netjes op mn beurt en als ik denk ze moet nog even een maandje geef ik haar die tijd

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:46

axel_1997 schreef:
Mooney wat bedoel je met 2 uur op een heel jaar?

Dat ik er in een jaar tijd in totaal 2 uur op heb gezeten. 3x vijf minuten, 3x een kwartier, een keertje 40 minuten en dan wat losse momenten dat ik er alleen op ben gesprongen en daarna weer eraf.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:58

aha!

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:16

Ik kan alleen vertellen hoe ik het heb aangepakt :)

Mijn huidige paard heb ik gekocht toen ze ruim 7 maanden oud was. Ze stond toen nog bij haar moeder maar kende wel het veulen ABC.
Heb haar, na wat omzwervingen, in een geschikte opfok gezet. Ging ongeveer iedere 3 weke e en kijken bij.
Met 2, 5 jaar moest ze weg bij de opfok en is ze naar mijn huidige stal gekomen. Was voor haar wel even wennen dus daar alle tijd voorgenomen. Tijdens de dagelijkse verzorging loop je als van zelf tegen dingen aan die geleerd moeten worden.
Afsluiten, netjes wachten tot je de voerbak hebt neergezet, vaststaan, plekjes insmeren, spuitbussen, wennen aan fietsers op het grindpad etc etc. Alles wat je bij een geleerd paard normaal vind kan ineens iets bijzonders zijn :D

Daarna ben ik haar gaan laten wennen aan gekke dingen op haar rug, aan haar oor, op haar hoofd. Op krukje naar haar staan, naast haar springen en gymoefeningen doen. Inmiddels vind ze echt niets meer raar want veel gekker als ik gedaan heb wordt het nooit :+
Heb ook een aantal keer schrik-elk obstakeltraining gedaan.

Toen ze 3 jaar was ben ik begonnen met wandelen. Had ooit het idee haar mee te nemen als handpaard maar mij twee merries waren geen goede match daarvoor.
Heel veel kilometers gemaakt, steeds een stukje verder.

In de winter begonnen met werk aan de hand en wat longeerwerk afgewisseld met wandelen en natuurlijk vrije dagen.
Dit volgehouden tot ik in het jaar dat ze 5 werd bedacht er eens op te gaan zitten. Toen is het wel snel gegaan. Buitenrijden gecombineerd met deel wandelen, deel rijden en afgewisseld met werk aan de hand en meer dressuurmatig rijden.

Ze is inmiddels zes en ik rijd ongeveer 4 keer per week. Buiten maken we wel aardige afstanden maar wel op laag tempo al ben ik dat aan het opbouwen.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:57

Mijn oudste heb ik sinds 11 mnd oud. Hij is tot 3,5 jaar de opfok in geweest en rond 4 jaar voor eerst op gezeten. Toen had ik nog geen bos naast de deur of een trailer.
Inmiddels wel en heb ik er een jonkie bij die deze zomer 2 wordt.
Heel werklustig en enthousiast. Wil graagmeedoen en de bak in etc. Veel energie (niet altijd heel tof voor mn oudste die het gebijt in de schoft af en toe best zat is :'))
Ik heb hem gewoon bij me op stal, elke dag buiten met stallen waar ze kunnen schuilen, vrije beweging etc. Maar ik pak hem af en toe mee in de bak. Keertje peeskappen om, longeersingeltje om, longeertouw, balkjes, stukjes lopen aan de hand. Verzorging. Hij kent alles in principe. Dit najaar wil ik hem laten ruinen. Denk oktober november. Volgend jaar februari wolfstandjes eruit.. Dan lekker een zomertje beetje wandelen, sprongetje, longeren, als zn mond goed hersteld is keer bitje in. Zomer 2022 word ie drie maar wil er niet te vroeg op kruipen. Ik heb wel de onderzoeken en literatuur gelezen over het belasten van weefsel op jongere leeftijd (met mate) dat dat wel echt beter is voor de latere sterkte van de weefsels.

Maar goed ik ben zelf geen 50 kg zwaar meisje... Dus ik wacht wat langer met gewicht op de rug. Wellicht dat ik m door iemand anders laat inrijden vanwege risico voor mij. Als ik fors gewond raak heb ik zakelijk een probleem. Dus dat wacht ik even af hoe de rest gaat.

Ik ben wel van plan hem gelijk mee te nemen op rit, keer les etc.