Geef jij je paard een nieuwe naam?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Gaf jij je paard een andere naam na aankoop?

Ja
206 (42%)
Nee
275 (57%)

Totaal aantal stemmen: 481


Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:44

Geen ervaring met paard, maar wel met katten uit het asiel. De eerste heette Delia. Mooi apart naampje dat echt bij de poes pastte dus zo gelaten.

Mijn huidige vriendje heette in het asiel Dirk. Laat ik dat dus niet kunnen uitspreken. Dat is Guus geworden en dat past echt helemaal bij hem!

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:56

Pas na aankoop van onze Welsh Mountain kwamen we er achter dat hij officieel Shamrock Croeso Cranberry heet. Zijn roepnaam was altijd al Rocky, en zo noemen wij hem ook. Niet officieel aangegeven als sportnaam trouwens, dus daar wordt hij met zijn volle naam genoemd. Zijn naam is net zo groot als zijn attitude haha.

Onze noorse boskat heet voluit the Billabongs' Lady Sarah Ashley, haar roepnaam is al 12 jaar Sarah :-)

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:12

Marije_jiplover schreef:
anjali schreef:
Ik verander de naam niet als ik die leuk vind.Als ik hem niet leuk vind wel,of pas hem aan.Op het inentingenboekje\paspoort streep ik dan de oude naam door zodat die nog wel te lezen is,en schrijf eronder: vanaf (datum) .......(nieuwe naam).En vervolgens komt er een bordje met de nieuwe naam op de stal.

Hiermee maak je het paspoort ongeldig, daar mogen geen wijzigingen in worden aangebracht door niet paspoortuitgevende instanties.

Daarom doe ik het ook zo dat de oude naam nog leesbaar blijft.Die naam is toch zichtbaar in het open vakje ook als het boekje dicht is. Kijk,die paspoorten moeten officieel bij het paard aanwezig zijn dus ik moet het inleveren op de pensionstalling. En ook komt de DA daar enten en moet het boekje dus zien. Daarom moet wel vanbuitenaf aan het boekje te zien zijn bij welk paard het hoort.En ik ga mijn paard echt niet met een voor mij onpassende naam laten rondlopen vanwege wat er op dat boekje staat.Overigens heeft mijn huidige (achtste) eigen paard wel nog zijn officiele naam want die is erg leuk.Vind ik.Toen ik met hem aankwam vroeg de stalhoudster nog wel of ik de naam wilde veranderen maar in dit geval dus niet.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:21

Ik heb het van mijn eigen paarden 1x gedaan, van Jaimy naar Jackie. Stamboek naam was sowieso al anders.

Samen met iemand anders hebben wij ook eens 5 springpaarden gekocht. Daarvan hebben we drie namen aangepast.
Van Tulipa naar Tank
Van Benissa naar Bitch
Van Hermano naar Bertus
Eigenlijk verander ik alleen de naam als ik echt vindt dat de naam van het paard niet bij de persoonlijkheid van het paard past.

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:21

Ik heb zelf nooit eigen paarden gehad, maar in het verleden wel zo gehad dat paarden en pony's een bijnaam kregen die korter was dan hun eigen naam en die dan bleef hangen voor het dagelijks gebruik.

Bij mijn eigen dieren wel bijna alle namen veranderd. Konijn Rambo werd Ranger, Prince werd Four, kat Droste werd Vesper, Cote d'Or werd Zora en alleen konijn Roxy heeft haar naam gehouden omdat ik die leuk vond en omdat ik haar had overgenomen van een familielid :=

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:26

Ik heb ja geantwoord, maar dat klopt niet helemaal.

Mijn Ijslander heeft haar naam Zib gehouden, maar de andere 2 hadden geen naam toen ik ze kocht, in elk geval bij mij niet bekend. Toen waren er nog geen verplichte paspoorten bij de paarden, waar ik de naam in had kunnen lezen.

Mijn 1e paard kocht ik van een slager: een cremello waar de kindertjes van de verkopende slager meteen een naam voor aan het verzinnen waren, waar ik bijstond. En dan vond ik Blue, of Blue moon (vanwege haar maanogen) niet echt origineel. En nu heet ze dus al 25 jaar Isabel :) .


De tweede pony kocht ik op de markt in Hedel in 1998 bij een handelaar, dus daar mocht ik ook een naam zelf voor bedenken. Dat werd Bonny.

Maar ik hoorde toevallig gisteren van mijn dochter dat op de stal waar ze werkt een vrouw is die haar paard zelfs na een aantal jaren een nieuwe naam heeft gegeven. Dat vonden we toch wel raar. Een dier wat je al jaren bijvoorbeeld Isabel noemt, ga je toch niet opeens Beauty tegen zeggen?

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:30

Ik verander geen namen op papier, maar thuis heten ze Merrie, Vos , Varken net hoe ze zich gedragen of eruit zien....
In mijn beleving reageren ze op mijn stem en maakt het niet heel veel uit wat ik roep.....

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:33

Mijn paard heet Lara Croft, in het begin vond ik dit vreselijk :') en wou ik het maar al te graag veranderen.

Maar nu vind ik het wel een stoere naam :))
En in de wandelgangen is het al snel verkleint naar Laartje of gewoon Lara <3

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:38

Soms... Bij één had ik al de naam voordat ik de pony had. De andere heet officieel Frits...
Een heb ik zelf de naam al gegeven als veulen en de ander had al een hele leuke naam.

Mijn lievelingsnaam is Tristan, mijn eerste paard hete toevallig zo, dus dat kwam mooi uit. :D

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:39

Mijn haflinger had geen naam, tenminste dat was niet bekend. Dat werd Felix.

De fjord heet Torsta op papier en dat heb ik veranderd in Danno. Wat iedereen verkeerd uitspreekt en op dit moment heet hij bij sommige danoontje :') .

Mijn volgende paard noem ik maar Harry ofzo.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:42

Het ligt er maar net aan wat de naam is. Roepnaam komen vanzelf en die kan ik dus wel veranderen. Maar echt de naam veranderen heb ik nog nooit gedaan. Ik roep ze alleen anders, maar als ik het over ze heb met mensen is het vaak alsnog de echte naam en die staat ook op alle naambordjes.

Dat komt er op neer dat de 2e pony op stamboom en paspoort Max heette, sportnaam was al My Wish dus beide zo gehouden. Roepnaam waren er meerdere. Paard had dezelfde naam op paspoort, stamboom en startkaart en op stal. Paard daarna heette al Zilverado in paspoort en stamboom, daar hebben we met sportnaam alleen wat aan toegevoegd en roepnaam werd Beeb omdat het echt een baby was nog. :')

Huidige paard heet Flowreina en die werd al Flow genoemd en hebben we erin gehouden, sportnaam niet over nagedacht omdat dat aangevraagd werd door vereniging en dus is de paspoortnaam ook de sportnaam. Daar had ik nog wel wat aan toe willen voegen.

Enige dier waarbij ik echt de naam veranderd heb is een hond geweest die ik als herplaatsen in huis nam. Geen leuk verleden, geen leuke naam en ze reageerde er ook niet op.

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:46

Mijn pony's heten Roza en Willemijn.
Roza was ik zo aan gewend maar Willemijn was wat lastiger, de naam past alleen zo goed bij haar dat ik het toch ook niet wilde veranderen.

Mijn moeder haar paard heette Dion toen we hem kochten, dat hadden we toen wel veranderd naar Dillan. Toen we het paspoort in handen kregen bleek hij op papier Dillan te heten dus blijkbaar een goede keuze :+

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:47

Toen ik mijn pony kocht (Willem) vond ik het in eerste instantie geen leuke naam en wilde het veranderen, maar uiteindelijk past het perfect bij hem en heb ik het ook zo op wedstrijd gelaten :D Leuk tussen alle chique namen ;)

Mijn veulen kocht ik toen hij twee weken oud was en had nog geen paspoort/papier. Zijn naam heb ik doorgegeven aan de fokker en die heeft dat verder geregeld.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:57

Als ik de naam niet vind klinken zeker ..
ik heb een paard gehad wat Holleeder heette :') die heb ik veranderd naar Hudson.
Ik heb nu een merrie die Lucia-a heet .. ik noem haar Lucy , ik heb haar naam niet laten aanpassen bij het stamboek, dat had ik bij Hudson wel gedaan.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:00

Ik vond het nogal wat om 'The Big Bang' naar mijn paard te roepen, dus die gaat door het leven als Bibi (of eigenlijk gewoon Bieb). De tweede heet Hiekeline en dat vonden we echt verschrikkelijk dus dat is Haeleigh geworden. Beetje doorgeslagen naar ingewikkeld misschien, maar past wel bij d'r :')

Overigens nooit de namen officieel veranderd. Zie daar geen noodzaak toe :)

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:08

Hier een mini met als paspoortnaam Jan Oostland.. Die heb ik HEEL SNEL veranderd.

Verder kwa roepnaam bij mijn Appaloosa en Quarter wel wat afgekort, Magic Dreamer = Magic en Lime Light Deanolynx = Deano > Dino geworden (die werd bij de fokker Lynx genoemd, maar dat past totaal niet bij hem). De andere mini heet Rakker en dat paste ook wel, dus die heet gewoon zo.

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:13

Ik heb de naam van mijn paard ook veranderd toen ik hem kocht. Wel onofficieel, in zijn paspoort heet hij nog steeds Silver Kingsman, maar hij gaat nu door het leven als Gijs. Ik hou zelf van makkelijke korte namen, en vindt het bij koudbloeden ook vaak veel stoerder staan.

Ik geniet altijd heel erg van de Bokt topics die gaan over namen verzinnen voor veulens. Persoonlijk vind ik (vaak) bijna alles wat in die topics wordt genoemd echt verschrikkelijk :') . Ieder z'n ding haha.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:16

Ja en nee. Mijn aller eerste merrie heette Marie en mijn stiefvader maakte er iets anders van; had ik geen zeggen over.

Mijn tweede merrie heette Zita maar met mijn beugel toentertijd ging dat niet zo lekker :') Dus Shiva van gemaakt en zo heet ze nog steeds.

Mijn huidge merrie heeft niet echt een naam gekregen maar omdat ze het enige en kleine merrie veulentje van dat jaar was noemde ze haar Baby. En aangezien ik haar ook zo continu aansprak nog voor definitieve koop ging ze daar naar 'luisteren'. Stamboomnaam mocht ik wel zelf verzinnen en dat is op zn quarterd lekker groot!

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:16

Roos_h schreef:
Ik heb de naam van mijn paard ook veranderd toen ik hem kocht. Wel onofficieel, in zijn paspoort heet hij nog steeds Silver Kingsman, maar hij gaat nu door het leven als Gijs. Ik hou zelf van makkelijke korte namen, en vindt het bij koudbloeden ook vaak veel stoerder staan.

Ik geniet altijd heel erg van de Bokt topics die gaan over namen verzinnen voor veulens. Persoonlijk vind ik (vaak) bijna alles wat in die topics wordt genoemd echt verschrikkelijk :') . Ieder z'n ding haha.



Ik ook...sommige zo overdreven en dan moet er ook nog een 'sportnaam ' bij.

Alsof je met Dreamer van de Rainbowhoeve beter scoort dan met Gijs of Harry. :D

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:22

Soms wel, soms niet :)

Paard 1: Mora, dit werd Amore. (Overleden)
Paard 2: Esquna, dit bleef. (Overleden)
Paard 3: Zyta, dit bleef.
Paard 4: Cadenas, dit bleef.
Paard 5: Benjamin, dit werd TiSento.

Mijn buurman noemt Benjamin, niet mijn favoriete persoon, dus dat kon niet blijven :')

criollo_yess

Berichten: 1077
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:38

Kan de poll niet invullen, want ja en nee. Heb meerdere paarden/ponnies. Sommigen heb ik zelf een naam gegeven, omdat ze die überhaupt nog niet hadden, veulen, import. Een enkele heeft zijn originele naam gehouden, omdat ik die leuk vond. En een enkele heb ik een nieuwe naam gegeven, omdat ik zijn naam niet vond passen.

Lenexa

Berichten: 605
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:49

In principe zou ik de naam houden, tenzij het echt een afschuwelijke naam is.
Roxy heet Roxanne, ik hou van afgekorte namen. Dus hier hoefde ik niets in de veranderen. Roxy vind ik ook gewoon een prima naam en nu past het ook gewoon bij haar. Roxanne, meh.

Bij mijn katten heb ik bij 1 kat de naam gehouden, die was door het asiel Pipa genoemd. Daar heb ik Pippa van gemaakt puur omdat ik dat een mooiere spelling vond. Van de 3 kittens hadden er 2 nog geen naam en 1 heette Firia. Die heet nu Pixie. Maar als ze al aan haar naam gewend was had ik het gelaten, nu was ze pas 10 weken en kon ik haar nog (semi) vernoemen naar mijn overleden kat.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:22

Ik heb mijn paard gekocht als 5 jarige en die heette destijds Jimmy. Dat vond ik niet zo passend voor 'm, dus het is Jackson geworden.
Mijn kat uit het asiel heb ik ook een andere naam gegeven, die hadden ze 'stippel' genoemd maar hij was zwart met witte sokjes. Dus die heet nu Sok :D

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:22

Ja mijn pony heeft ook een andere naam gekregen. Meule Ranch Maikel op papier, Silver werd hij genoemd volgens mij bij de boer en bij ons is het Monty geworden. Silver vond ik geen leuke naam en Monty past wel bij hem.

De honden hebben ook andere namen gekregen als op papier. De eerste heette Joes op papier omgedoopt naar Do (Joes wel een leuke naam maar haar broer Joep woonde naast ons). Toen Kenzo, echter hoorden we pas een week voor ophalen dat hij zo op papier heet en we hebben steeds Juul in ons hoofd gehad, echter Kenzo dus ook wel een leuke naam. En dan de laatste heet op papier Moon en is omgedoopt naar Jitske.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:38

Mijn eerste paard heette Irma. Ik vond dat niet mooi en ben op zoek gegaan naar iets anders. Uiteindelijk niet gelukt. Ze heette op papier al Irma en zo heeft ze altijd geheten. En ach voor het paard maakte het niks uit en ze was echt een Irma, dus zij is Irma gebleven.
Mijn paard nu heet op papier Zonnebloem, maar werd Bloem genoemd. Dat heb ik zo gelaten. Zo werd ze al 15 jaar genoemd, dus dat heb ik ook niet veranderd.
De eerste hond die ik kreeg had al een mooie naam en dat heb ik ook zo gelaten. (Audrey)
De pup die er na kwam had bij de fokker al een mooie naam op papier en een leuke roepnaam. Ook dat hebben we niet veranderd. ( Raya en op papier Gillyflower of the.... )
De pup die erbij kwam hebben we zelf de stamboomnaam en roepnaam bedacht.( Bonny en op papier Fairytale of the....)
De hond die toe kwam was al 3 en had al een naam (Bowie). Hoewel dat erg lastig was met een Bonny, hebben we het zo gelaten.
De volgende 2 pups hebben weer ook zelf mogen bedenken ( Sheela en op papier Golden Summergirl) en nu Gwenn ( papierloos).
Bij de poezen hebben we het ook zelf bedacht.