Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37596
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:42

Avalanche schreef:
Maar ik snap werkelijk niet waarom een paard dat bedoeld is voor recreatie perfect op de röntgen zou moeten zijn. Het is een dier, en de wereld vergaat heus niet met een 3-tje op de sprong. Zeker niet als je er alleen maar mee in het bos rijdt en af en toe een rondje in de bak.
En waarom wil je in hemelsnaam top gangen als je het er toch niet uit gaat rijden? Echt, er staan onwijs leuke recreatiepaarden waar je meer dan genoeg lol van kan hebben, en die lang niet zo duur zijn.

Ja, maar.....

Je kunt er aan de bar niet mee voor de dag komen dat ie maar 5k gekost heeft.... Dan val je wel erg uit de toon.

Padoertje
Berichten: 1547
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:50

ikke schreef:
Mocht jij dertig jaar geleden al zelf, rechtsgeldig een paard verkopen?


Echt weer een opmerking van toegevoegde waarde zeg….. Maar ja, destijds verkocht je je pony met 18 jaar en ging je over op een paard. Maar als je er blij van wordt, die ouwe van me was er gelukkig ook bij

Gini
Berichten: 17934
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:54

Babootje schreef:
Avalanche schreef:
Dat gezegd hebbende, denk ik ook dat de prijzen wel weer omlaag gaan, dat er over een paar jaar heel wat 'projecten' zijn, en dan ik genoeg werk heb :+ Zo ongeveer iedereen heeft in corona tijd een paard gekocht, daar zitten ook heel wat mensen bij die geen idee hebben wat een paard is maar gewoon tijd over hebben.


Dat denk ik dus niet. Zo' 30 jaar geleden kocht ik mijn 2e paard (1e paard was een miskoop) Een basispaard, gelders, kwpn. Voor 15.000 gulden. Dat was 30 jaar gelden een flinke rib uit mn lijf. Maar dat waren ook de gemiddelde prijzen voor de wat betere paarden. In die tijd was het ook een luxe als je je een paard kon veroorloven.
In de jaren daarna zijn de prijzen best wel "blijven steken". Voor een fokker was het niet te doen om daar nog wat aan te verdienen. Daarom zijn er veel gestopt of overgestapt naar het fokken van sportpaarden. Zo ken ik er wel een paar. Vraag en aanbod zijn voor dat soort paarden dus ook niet meer in balans; dat maakt dat er meer kan worden gevraagd voor een paard. Neemt niet weg dat ik tussen 15.000 en 20.000 euro eigenlijk nu een normale prijs voor een gewoon gezond paard.
Ik verwacht ook echt niet dat paarden na corona bij bosjes op de markt worden gedumpt.


Nou, voor 20.000 euro mag het paard het ook best leuk doen in de sport, vind ik. Of schaar jij dat ook nog onder een gewoon paard?

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:03

Er worden nu voor pak m beet 20 jaar geleden wel enorme bedragen genoemd zeg....Ik heb daar toch echt hele andere ervaringen mee. Toen was een paard boven de 10.000 gulden ècht bizar veel en voor het gros van de gemiddelde basissportamateur niet betaalbaar. Mijn Z-startgerechtigde en L-springen geklasseerde allround ruin bracht toen 5.500 gulden op en dat was een vrij gemiddelde prijs voor die tijd. De overgang naar de Euro was wel even lastig, toen werden prijzen wel wat hoger.

Avalanche

Berichten: 16077
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:10

In de Randstad lagen de prijzen toen ook al hoger. Echt, in het zuiden kon je voor minder geld leukere paarden kopen en dat is nog zo :D

Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als mensen straks weer aan het werk gaan.
Puppies en kittens kostten een jaar geleden 2000 euro of zo. Echt bizar, niet aan te slepen, nu zitten de asielen vol, fokkers gaan weer fokken en de prijzen worden normaal. Gaat met de paarden ook wel gebeuren.

Nu zitten stallen ook vol. Over een jaar wordt dat ook wel anders.

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:31

Ik kom uit de regio Utrecht, inmiddels 10 jaar geleden iets meer opgeschoven naar het westen. Als je het hebt over hogere kostprijzen in het westen in vergelijking met de rest van het land, zou ik het nog wel een soort van kunnen begrijpen. Maar dan ben je toch gek als je wat in het westen van het land gaat kopen? Als je dat voor veel minder in de rest van het land kan krijgen?

Avalanche

Berichten: 16077
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:32

Daarom heb ik dat ook nooit gedaan :D

Lieser
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:36

Charmaine schreef:
Ik kom uit de regio Utrecht, inmiddels 10 jaar geleden iets meer opgeschoven naar het westen. Als je het hebt over hogere kostprijzen in het westen in vergelijking met de rest van het land, zou ik het nog wel een soort van kunnen begrijpen. Maar dan ben je toch gek als je wat in het westen van het land gaat kopen? Als je dat voor veel minder in de rest van het land kan krijgen?

In het oosten en noorden wordt sowieso meer aangeboden. Wel zie ik vaak dat de paarden dan veel meer weidegang gewend zijn dan ik ze kan bieden.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:43

Is dat niet meer iets van vroeger, dat ze duurder zijn in de randstad? Toen gingen mijn vader en ik nog kijken bij een advertentie uit de paardenkrant die ongeveer zo ging:

8jr br r, zadelm, braaf, 180.

Dan was niet zover hoeven rijden nog belangrijk :')

Omg, de goede oude tijd :+

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:46

Haha oo die zoekertjes ken ik ook. Dan is het tegenwoordig wel makkelijker om een voorselectie te maken :D

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:51

Babootje schreef:
Avalanche schreef:
Dat gezegd hebbende, denk ik ook dat de prijzen wel weer omlaag gaan, dat er over een paar jaar heel wat 'projecten' zijn, en dan ik genoeg werk heb :+ Zo ongeveer iedereen heeft in corona tijd een paard gekocht, daar zitten ook heel wat mensen bij die geen idee hebben wat een paard is maar gewoon tijd over hebben.


Dat denk ik dus niet. Zo' 30 jaar geleden kocht ik mijn 2e paard (1e paard was een miskoop) Een basispaard, gelders, kwpn. Voor 15.000 gulden. Dat was 30 jaar gelden een flinke rib uit mn lijf. Maar dat waren ook de gemiddelde prijzen voor de wat betere paarden. In die tijd was het ook een luxe als je je een paard kon veroorloven.
In de jaren daarna zijn de prijzen best wel "blijven steken". Voor een fokker was het niet te doen om daar nog wat aan te verdienen. Daarom zijn er veel gestopt of overgestapt naar het fokken van sportpaarden. Zo ken ik er wel een paar. Vraag en aanbod zijn voor dat soort paarden dus ook niet meer in balans; dat maakt dat er meer kan worden gevraagd voor een paard. Neemt niet weg dat ik tussen 15.000 en 20.000 euro eigenlijk nu een normale prijs voor een gewoon gezond paard.
Ik verwacht ook echt niet dat paarden na corona bij bosjes op de markt worden gedumpt.


Gini schreef:
Nou, voor 20.000 euro mag het paard het ook best leuk doen in de sport, vind ik. Of schaar jij dat ook nog onder een gewoon paard?


Ligt eraan wat jij onder een "gewoon" paard schaart. Onder een "gewoon" paard versta ik een paard dat gewoon beweegt. Een sportpaard moet een sterk en vlug achterbeen hebben met ruimte in de beweging.
Een paard dat dat niet heeft (dus met een traag achterbeen, en kort in de beweging) brengt gewoon niet zoveel op ook al zijn ze KWPN gefokt Dat noem ik dan "gewone" paarden. Daar kun je ook prima de sport mee in maar dan sta je niet vooraan bij het uitdelen van de prijzen.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:19

Mijn draak die bij mij dus niet lief is en onder de bijrijder alles doet is wel ineens stuk duurder

Mijn bijrijder is niet bang en rijdt haar gewoon en heeft voor eerst ff een meter gesprongen
Paard heeft sinds 2014 geen hindernis gezien

Waar ik eerst dacht aan 9-10000€ voor dit paard wordt het nu al toch richting de 15000€

Idioot is het wel
Voorlopig blijft ze nog even bij mij en traint de bijrijder nog wel even door
Nieuw paard is duur en je weet niet of ze heel zijn

Kennis heeft paar afkeuringen die moet weer sparen gewoon 5000€ armer oom zuur

MyWishMax

Berichten: 25360
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:19

Babootje: Of wel,maar dan moet je netter en beter rijden. Ik heb nu zo'n gewoon paard en die staat toch elke keer vooraan hoor. Ook op grotere wedstrijden, selecties en kampioenschappen. Alleen nk niet, dan leggen we het af tegen de goede paarden die ook goed gereden worden. En ja, dat stopt ook wel een keer, maar de b, l en m kan je echt gewoon die prijzen pakken hoor met een gewoon paard.

Aan de andere kant, mijn sportpaarden sleepte ik gewoon mee op buitenrit en deed er allerlei stomme dingen mee die zogenaamd niet zouden kunnen. Soms kleine aanpassing en iets meer blijven rijden, maar je kan er ook normale dingen mee doen.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:46

MyWishMax schreef:
Babootje: Of wel,maar dan moet je netter en beter rijden. Ik heb nu zo'n gewoon paard en die staat toch elke keer vooraan hoor. Ook op grotere wedstrijden, selecties en kampioenschappen. Alleen nk niet, dan leggen we het af tegen de goede paarden die ook goed gereden worden. En ja, dat stopt ook wel een keer, maar de b, l en m kan je echt gewoon die prijzen pakken hoor met een gewoon paard.


Dat bedoel ik ook. Regionaal kom je met een gewoon goed basispaard met gewone gangen mits goed gereden best nog leuk weg. Maar van een heel traag achterbeen en/of weinig looplust maak je nooit een vlug sportpaard. Van een steile schouder maak je nooit een schuine schouder en dito voor een achterbeen met weinig buiging. Alhoewel het nog best iets kan verbeteren, loop je we tegen beperkingen aan. Dat maakt zulke paarden gewoon een stuk goedkoper maar ze kosten ook weer niet niks.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:49

ruitje schreef:
Is dat niet meer iets van vroeger, dat ze duurder zijn in de randstad? Toen gingen mijn vader en ik nog kijken bij een advertentie uit de paardenkrant die ongeveer zo ging:

8jr br r, zadelm, braaf, 180.

Dan was niet zover hoeven rijden nog belangrijk :')

Omg, de goede oude tijd :+


Dat klopt, maar door internet is er een hoop veranderd. Prijzen in de Randstad zijn nu niet meer duurder dan ergens anders. Het is nog wel de moeite waard om een rondje fokkers te doen, maar dan moet je wel een onbeleerd paard kunnen en willen opleiden.
Tegenwoordig gaan mensen al niet meer kijken als er geen foto's of video bij zit. Maar zo loop je ook weer goede paarden mis

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:57

Ik volg jullie al enige tijd mee van onder mn mee lees steen want ik zou ook wel weer een lol met je knol rijpony willen hebben tzt.
Ik heb 17 jaar lang mn fjordje gehad en helaas in 2014 moeten laten inslapen…nu eindelijk sinds een jaar denk ik pas dat ik het genoeg een plekje heb kunnen geven om weer aan een rij pony beginnen die ik niet in alles zal vergelijken.
Toen was ik nog een penny en zijn samen opgegroeid dus ik kon met hem lezen en schrijven.
Dat zou ik weer graag willen maar als ik het zo lees die prijzen en de opgefokte markt wacht ik nog wel even :o
Mijn ideaal beeld zou zijn een D pony(grote C) ruin ,beetje koudbloed type,liefst appie,betrouwbaar en eerlijk waar ik mee bosritjes kan maken en die 24/7 buiten kan in kudde verband.
Ik ben net geopereerd aan een nieuwe heup dus zou opzoek willen gaan na april maar houd mn hart vast.
Tot nu toe ben ik nog niet echt wat tegen gekomen maar dat is denk dat ik vooral op appies heb gezocht.
Eigenlijk zoek ik mijn shetje in groot formaat maar of dat ooit gaat lukken :+

Avalanche

Berichten: 16077
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:57

Hm, ik heb een tijdje terug hele leuke merrie te koop zien staan in Brabant. Leuk bloed, liep leuk, 5 jaar zadelmak. Veel potentie, ril maar wel braaf. 6000 euro. Keileuk paard, zelf nog even de knopjes erop zetten. Maar die paarden laten ze staan. Ik snap dat niet.

Earth

Berichten: 7932
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:57

Vroeger keek je altijd in de hoefslag naar de advertenties. Dat was idd iets van 8jr dbr ruin, L1, 1.68 mtr,notk. :P

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:00

Avalanche schreef:
Hm, ik heb een tijdje terug hele leuke merrie te koop zien staan in Brabant. Leuk bloed, liep leuk, 5 jaar zadelmak. Veel potentie, ril maar wel braaf. 6000 euro. Keileuk paard, zelf nog even de knopjes erop zetten. Maar die paarden laten ze staan. Ik snap dat niet.


Veel mensen willen toch geen ril paard. Dus ik snap wel dat zo'n paard dan blijft staan.
Dan is het ook de vraag natuurlijk waarom is het paard met 5 jaar pas zadelmak. Heeft ze een veulen gehad kan dat nog maar zo niet, is het toch vaak een paard met een verhaal.

Avalanche

Berichten: 16077
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:05

Cinniz, wat jij zoekt hoeft niet mega duur te zijn hoor. Genoeg leuke koudbloedjes in die maat.

Earth: mja dan weet ik ook genoeg om te weten of ik intresse heb :D

Babootje: paard was met 4 jaar ingereden, en nog niet gestart. Dat noemen ze zadelmak. Dus geen verhaal :)

Echt braaf jong ding ook. Zat leuk bloed achter maar geen zotte lijnen ook.
Ril heeft gewoon te maken met de leeftijd dan. Ik snap serieus niet dat mensen die laten staan echt niet. Dan wil je imo een machine en geen dier.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:18

Ik heb ook niet het idee dat prijzen hier hoger liggen...
Wel licht nederland gemiddeld wat hoger dan omliggende landen.

Maar ook daar geldt, een goed paard is duur.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:21

Babootje schreef:
Avalanche schreef:
Hm, ik heb een tijdje terug hele leuke merrie te koop zien staan in Brabant. Leuk bloed, liep leuk, 5 jaar zadelmak. Veel potentie, ril maar wel braaf. 6000 euro. Keileuk paard, zelf nog even de knopjes erop zetten. Maar die paarden laten ze staan. Ik snap dat niet.


Veel mensen willen toch geen ril paard. Dus ik snap wel dat zo'n paard dan blijft staan.
Dan is het ook de vraag natuurlijk waarom is het paard met 5 jaar pas zadelmak. Heeft ze een veulen gehad kan dat nog maar zo niet, is het toch vaak een paard met een verhaal.


En wat verstaan ze onder "ril".
Is het eenbelectrische die super snel reageert, alle hulpen mee krijgt maar dus wel een stabiele ruiter nodig heeft. (fijn ril).

Of is het er een die bij elk verplaatsinkje, veranderde omstandigheid, of andere prikkel van buiten af volledig over de zeik is, of zelfs af gaat... die zijn zelfs voor stabiele ruiters niet lekker. (Niet fijn ril).

Earth

Berichten: 7932
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:24

cinniz123 schreef:
Ik volg jullie al enige tijd mee van onder mn mee lees steen want ik zou ook wel weer een lol met je knol rijpony willen hebben tzt.
Ik heb 17 jaar lang mn fjordje gehad en helaas in 2014 moeten laten inslapen…nu eindelijk sinds een jaar denk ik pas dat ik het genoeg een plekje heb kunnen geven om weer aan een rij pony beginnen die ik niet in alles zal vergelijken.
Toen was ik nog een penny en zijn samen opgegroeid dus ik kon met hem lezen en schrijven.
Dat zou ik weer graag willen maar als ik het zo lees die prijzen en de opgefokte markt wacht ik nog wel even :o
Mijn ideaal beeld zou zijn een D pony(grote C) ruin ,beetje koudbloed type,liefst appie,betrouwbaar en eerlijk waar ik mee bosritjes kan maken en die 24/7 buiten kan in kudde verband.
Ik ben net geopereerd aan een nieuwe heup dus zou opzoek willen gaan na april maar houd mn hart vast.
Tot nu toe ben ik nog niet echt wat tegen gekomen maar dat is denk dat ik vooral op appies heb gezocht.
Eigenlijk zoek ik mijn shetje in groot formaat maar of dat ooit gaat lukken :+


Er staan wel wat appies op, maar ik denk dat je heel goed moet kijken naar waar je ze vandaan haalt. Er staan er een paar bij handelaren, daar zou ik voorzichtig mee zijn.
Er staat er trouwens eentje van 1.61 mtr al heel lang op bij Doorstap, vraag me af waarom.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:24

Avalanche schreef:
Cinniz, wat jij zoekt hoeft niet mega duur te zijn hoor. Genoeg leuke koudbloedjes in die maat.

Earth: mja dan weet ik ook genoeg om te weten of ik intresse heb :D

Babootje: paard was met 4 jaar ingereden, en nog niet gestart. Dat noemen ze zadelmak. Dus geen verhaal :)

Echt braaf jong ding ook. Zat leuk bloed achter maar geen zotte lijnen ook.
Ril heeft gewoon te maken met de leeftijd dan. Ik snap serieus niet dat mensen die laten staan echt niet. Dan wil je imo een machine en geen dier.


Ik hoop dat je tzt gelijk gaat hebben :)

ikke

Berichten: 37596
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:33

cinniz123 schreef:
Avalanche schreef:
Cinniz, wat jij zoekt hoeft niet mega duur te zijn hoor. Genoeg leuke koudbloedjes in die maat.

Earth: mja dan weet ik ook genoeg om te weten of ik intresse heb :D

Babootje: paard was met 4 jaar ingereden, en nog niet gestart. Dat noemen ze zadelmak. Dus geen verhaal :)

Echt braaf jong ding ook. Zat leuk bloed achter maar geen zotte lijnen ook.
Ril heeft gewoon te maken met de leeftijd dan. Ik snap serieus niet dat mensen die laten staan echt niet. Dan wil je imo een machine en geen dier.


Ik hoop dat je tzt gelijk gaat hebben :)

Als je je niet op laat kloten door de belangen van de handelaren alhier komt het heus goed.

Er staat echt een en ander te koop maar je moet wel oog hebben voor wat echt belangrijk is.