Verder komen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ja585
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-11-22

Verder komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 00:04

Hoihoi bokkers,
Ik zou graag verder komen met paardrijden want ik heb het gevoel dat ik vast zit.ik zal even mij situatie uitleggen:
Ik rij nu rond de 8 jaar paard (daarvoor wel kleine stukjes maar 8 jaar officieel) en ik rij op l2 niveau. Ik heb veel ervaring met werken in stallen want in 2020 heb ik op een handelstal gewerkt en daar ook verschillende paarden gereden. Daarna heb ik een merrie ingereden en toen ben ik verdergegaan naar een andere stal maar daar was geen klik. Toen heb ik naar andere stallen gekeken en ben ik uitgekomen op een kleine manege met goede paarden. Waar ik nu les krijg op een hele lieve maar moeilijke sport merrie en ik doe daar ook vrijwilligerswerk. Alleen is het punt nu ik kom niet verder ik blijf een beetje op het zelfde niveau hangen en krijg niet echt goed les.

Ik zoek nu dus ook al een tijdje een verzorg/bijrijd paard want ik heb het geld gewoon niet voor een eigen paard of voor een paard in bruikleen.

Dus mijn vraag aan jullie is. Hebben jullie ook zo iets mee gemaakt? En hoe hebben jullie het opgelost?

Alvast heel erg bedankt!

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Verder komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 01:37

Herkenbaar probleem. Mijn ervaring is dat je toch het verste komt met privelessen op eigen paarden of bijrijd-paarden.

Welke regio zoek je? Eventueel een paard beschikbaar hier voor les/verzorg, regio midden belgie.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Verder komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:14

Ik heb er zelf ook veel van geleerd door een verzorgpaard. Daar kreeg ik les op en dan kon ik het tussen de lessen door zelf oefenen. Ik had manege groepsles maar op het begin leerde ik daar veel maar op en duur leer je daar uit ofz.
Nu rij ik wel alleen buitenritjes af en toe een sprongetje of een paar figuurtjes. Maar ik denk zelf dat het wel de fijnste manier is om te leren dat jezelf op je eigen tempo kunt oefenen en voelen.

Ja585
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-11-22

Re: Verder komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 12:01

midden België is wel te ver ik woon in regio Rotterdam en wat betreft een verzorg paard zoeken het lukt me gewoon niet niemand zoekt iets of dan zonder rijden

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:03

Ik merk er nochtans toch veel vraag naar, zeker nu met de crisis zijn veel mensen op zoek lijkt het. Kan het zijn dat je volledig gratis zoekt? Zonder bijdrage is het idd erg moeilijk.

If not, kunnen we eventueel helpen met je advertentie wat aantrekkelijker te maken?

Ja585
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 12:11

[quote="Poekkie"]Ik merk er nochtans toch veel vraag naar, zeker nu met de crisis zijn veel mensen op zoek lijkt het. Kan het zijn dat je volledig gratis zoekt? Zonder bijdrage is het idd erg moeilijk.

If not, kunnen we eventueel helpen met je advertentie wat aantrekkelijker te maken?

Ik zoek niet volledig gratis ik kan een bijdrage tot Max 70 euro per maand betalen

Waar kan je een goede advertentie maken? Want omdat ik best jong ben denken mensen dat ik weinig kan maar ik ben heel volwassen voor me leeftijd…

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Verder komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:11

Ik zie op FB groepen wel vaak wat voorbij komen in de regio Rotterdam :j

Ja585
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-11-22

Re: Verder komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 12:17

Ja in fb groepen staat het er vaak maar vaak 18 plus

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:18

Mijn ervaring is juist dat mensen totaal niet gemotiveerd zijn. Ja, af en toe gratis rijden, en het liefst op een goed paard, beloven gouden bergen, maar doen uiteindelijk helemaal niets. Ik heb in de afgelopen 12 jaar tig verzorgers en bijrijders gehad, paard is tot en met Z niveau getraind, uitgebracht in de sport, verkeersmak, enz. Verder dan de B zijn ze nooit gekomen. En dan wel denken dat ze het kunnen, mij notabene vragen om een startkaart te betalen of inschrijfgeld, terwijl er GRATIS een wedstrijdpaard tot hun beschikking staat en een trailer, dit alles compleet met 3 zadels (dressuur, spring, vzh en nu ook nog western), er een compleet parcours op stal staat. En dan denken ze dat ze met een rondje BB een paard kunnen trainen. Zorg eerst maar dat je verder komt dan waar ik gestopt ben wegens gebrek aan motivatie denk ik dan.

Kortom, ik zou willen dat ik jaren terug iemand gevonden had jaren terug die echt verder wilde komen. Ik heb nu een bijrijder die hier gekomen is als beginner, nog niet zonder aan de teugels te hangen kon galopperen. Nu zitten we op een nette 3 gangen en 70 cm springen. Wedstrijden mag nog steeds, hoeft van mij nu niet meer (paard is inmiddels 19, maar kan nog steeds het Z aan hoor). Maar bij deze ruiter zit er ook inzet, af en toe op eigen kosten priveles nemen en dan geef ik af en toe nog les of help.

Dus ik denk dat je gewoon echt geluk moet hebben om een match te vinden. De paarden die als leerpaard ingezet kunnen worden zijn er soms echt wel. Maar de randstad is wel lastiger dan het noorden of Brabant.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:03

Ja585 schreef:
Poekkie schreef:
Ik merk er nochtans toch veel vraag naar, zeker nu met de crisis zijn veel mensen op zoek lijkt het. Kan het zijn dat je volledig gratis zoekt? Zonder bijdrage is het idd erg moeilijk.

If not, kunnen we eventueel helpen met je advertentie wat aantrekkelijker te maken?

Ik zoek niet volledig gratis ik kan een bijdrage tot Max 70 euro per maand betalen

Waar kan je een goede advertentie maken? Want omdat ik best jong ben denken mensen dat ik weinig kan maar ik ben heel volwassen voor me leeftijd…


In je profiel staat 18?

Als je je advertentie hier post of me een pb stuurt wil ik wel helpen herschrijven, mss levert dat meer succes op :)

Denk aan de volgende opbouw:

- wie ben je? Leeftijd/lengte/gewicht
- wat zoek je? X dagen per week. Bijdrage max x.
- wat wil je doen? Dressuur, springen, lessen, …? (Denk bij springen of wandelingen na of dat echt een harde eis is voor je of niet)

- wat is je ervaring? Overschat jezelf niet, beschrijf gewoon hoe lang je wat hebt gedaan en welke oefeningen je bvb kan rijden. Zet er alleen een niveau bij als je effectief al eens op wedstrijd bent geweest, anders klopt dat meestal toch niet.
Rijfilmpjes zijn handig maar let op welke je juist toont.

En probeer dan zoveel mogelijk zichtbaarheid te krijgen: advertentie op bokt, fb, uitgeprint op de maneges in de buurt met email of gsm-nummer (best email ivm veiligheid).

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:15

Ik zou eens rondkijken in de FB pagina Paarden te lease of bijrijder gezocht. Zet daar een advertentie over jezelf neer met wat je zoekt en wat je te bieden hebt met duidelijke rijfoto's. Dan kom je al een heel eind denk ik :)

Voorbeeld:
Mijn naam is ** en ik ben op zoek naar een leuke pony of paard waar ik meer van kan leren. Ik heb ook wel wat te bieden, want ondanks mijn jonge leeftijd heb ik al wel bij verschillende handelstallen wat ervaring opgedaan. Ik ben erg leergierig en ik wil graag groeien. Ik ben ook bereid om klusjes te doen of om te helpen waar nodig.

Zoiets. Ik zou er dus wel vanuit gaan dat als je graag wat wil leren maar er niet teveel voor kan betalen, dat je klusjes etc wel moet gaan doen. Zou heb jij ook iets te bieden aan een eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Earth op 04-11-22 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Verder komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:18

Als ik een braaf paard zou hebben, mocht je zo komen, op basis van wat je schrijft :j

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:19

Ook mijn ervaring Germie :j .

Het is denk ik belangrijk dat zowel amazone als eigenaar dezelfde (sport)doelen nastreven met de betreffende paarden/pony's en dat beide ook goed weten wat dat betektent in de dagelijkse praktijk. Met dat laatste gaat het nogal eens mis is mijn ervaring. Bijrijders/verzorgers of hoe je het wil noemen hebben vaak wel ambitie en doelen, maar te weinig inzicht wat er voor nodig is om daar te komen. Er wordt té makkelijk over gedacht. Het kost vooral veel tijd, visie en niet in de laatste plaats geld. Ook een amazone moet bereid zijn daar allemaal in te investeren vind ik, anders krijg ik twijfels over de motivatie.

Kortom, als je een bijrijdpaard/verzorgpaard zoekt, kijk zelf eerst ook eens goed of jij en de eigenaar dezelfde doelen nastreven en of je bij elkaar past voordat je eraan begint.
Ik denk dat veel eigenaren al regelmatig hun neus gestoten hebben en zo'n avontuur daarom niet meer aanwillen.
Zonde denk ik dan :j .

Maar dat is je vraag niet natuurlijk.
Gewoon oproepjes doen hier op bokt, facebook enz. Laat horen overal waar mogelijk dat je iets zoekt en wat je precies zoekt.

Succes!

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Verder komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:48

Als je graag verder wilt komen, zou ik dat ook zeker vermelden in je advertentie! Mocht de max echt 70 zijn per maand, zou ik misschien iets schrijven als 'bereid om bijdrage te betalen, maar investeer dit geld ook graag in het (wekelijks-) volgen van prive lessen'

Ik sluit mij verder aan bij alles wat er al is gezegd. Zet in verschillende facebook groepen advertenties, maar ook marktplaats en horsify.
Wat ik ook altijd meegeef is als je langs mag komen, niet meteen te veel willen (alleen). Toen ik rond keek voor een bijrijd paard nam ik bijv ook nooit rijspullen mee, omdat ik eerste keer ook echt kom om kennis te maken. Ook de eerste keren dat ik ging altijd gevraagd om samen te gaan, en eigenaresse te kijken mee kijken. Zij kennen jou niet, en jij paard en eigenaresse niet. Denk dat het wel altijd heel belangrijk is om vertrouwen op te bouwen, laat ook zien dat je serieus bent!

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:56

kampioen2be schreef:
Als je graag verder wilt komen, zou ik dat ook zeker vermelden in je advertentie! Mocht de max echt 70 zijn per maand, zou ik misschien iets schrijven als 'bereid om bijdrage te betalen, maar investeer dit geld ook graag in het (wekelijks-) volgen van prive lessen'

Ik sluit mij verder aan bij alles wat er al is gezegd. Zet in verschillende facebook groepen advertenties, maar ook marktplaats en horsify.
Wat ik ook altijd meegeef is als je langs mag komen, niet meteen te veel willen (alleen). Toen ik rond keek voor een bijrijd paard nam ik bijv ook nooit rijspullen mee, omdat ik eerste keer ook echt kom om kennis te maken. Ook de eerste keren dat ik ging altijd gevraagd om samen te gaan, en eigenaresse te kijken mee kijken. Zij kennen jou niet, en jij paard en eigenaresse niet. Denk dat het wel altijd heel belangrijk is om vertrouwen op te bouwen, laat ook zien dat je serieus bent!


Dat idd :)
Qua rijspullen: kan je eventueel ook even in een zak in de auto of aan de fiets laten. Dan maak je een rustige eerste indruk maar heb je ze wel bij indien nodig. Ik bvb zou een bijrijder wel direct laten rijden, maar veel hangt ook af van de manier waarop je over komt. :)

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Verder komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:10

Ik laat iemand wel direct rijden. Dus zeg altijd neem rijspullen mee.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Verder komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:28

Hier ook ruiters gehad die verder wilde komen, maar 3 keer in de week komen was al teveel gevraagd.
Nee dat gaat het mijn inziens niet werken, 3 keer is voor mij toch een absoluut minimum wil je wedstrijden gaan rijden.

Deze mochten gratis rijden, paarden niet te koop, les en wedstrijd wel zelf betalen.

Toch niet gemotiveerd.
Want ja te warm, te koud, te donker, moet nog dit of dat. Tja, dat heet plannen en doorzetten.

Maar als je wel zo iemand bent, dan zijn er meer dan genoeg plaatsen denk ik waar je terecht kan.
Sowieso fokkers, maar ook wel particulieren met enkele paarden.

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Verder komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:30

Ik heb vooral mensen gehad die een band met paard wilden, maar dan geen 2x per week konden komen.
Ik vraag heus niet veel aan bijdrage, maar echt iets doen met paard vind ik wel heel fijn.

Ja585
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-11-22

Re: Verder komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 16:45

Heel erg bedankt voor al jullie reacties en ik ga er zeker veel werk in stoppen om een leuke advertentie te maken! En ik denk dat dat ook gaat lukken met jullie tips!

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:08

germie schreef:
Mijn ervaring is juist dat mensen totaal niet gemotiveerd zijn. Ja, af en toe gratis rijden, en het liefst op een goed paard, beloven gouden bergen, maar doen uiteindelijk helemaal niets. Ik heb in de afgelopen 12 jaar tig verzorgers en bijrijders gehad, paard is tot en met Z niveau getraind, uitgebracht in de sport, verkeersmak, enz. Verder dan de B zijn ze nooit gekomen. En dan wel denken dat ze het kunnen, mij notabene vragen om een startkaart te betalen of inschrijfgeld, terwijl er GRATIS een wedstrijdpaard tot hun beschikking staat en een trailer, dit alles compleet met 3 zadels (dressuur, spring, vzh en nu ook nog western), er een compleet parcours op stal staat. En dan denken ze dat ze met een rondje BB een paard kunnen trainen. Zorg eerst maar dat je verder komt dan waar ik gestopt ben wegens gebrek aan motivatie denk ik dan.

Kortom, ik zou willen dat ik jaren terug iemand gevonden had jaren terug die echt verder wilde komen. Ik heb nu een bijrijder die hier gekomen is als beginner, nog niet zonder aan de teugels te hangen kon galopperen. Nu zitten we op een nette 3 gangen en 70 cm springen. Wedstrijden mag nog steeds, hoeft van mij nu niet meer (paard is inmiddels 19, maar kan nog steeds het Z aan hoor). Maar bij deze ruiter zit er ook inzet, af en toe op eigen kosten priveles nemen en dan geef ik af en toe nog les of help.

Dus ik denk dat je gewoon echt geluk moet hebben om een match te vinden. De paarden die als leerpaard ingezet kunnen worden zijn er soms echt wel. Maar de randstad is wel lastiger dan het noorden of Brabant.


Ja, ook wel mijn ervaring..het moet allemaal makkelijk, makkelijk en moeite doen ho maar. Een beetje doorzettingsvermogen is echt heel belangrijk. Degene die dat wel hebben, hebben vaak ook geen moeite met bijrijdpaarden te vinden en te houden..die krijgen ze zelf wel aangeboden.

Ja585
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 17:28

Lease/bijrijd paard of pony gezocht!

Hoihoi,
Wie ben ik?
Ik ben 13. Ik ben 168 en ik weeg ongeveer 65 kilo. Ook al ben ik jong ik heb veel ervaring!

Mijn ervaring:
Ik heb de eerste 4 jaar bij een manege les gekregen en ik heb daarna op een leuke sport pony 1,5 jaar privé les gehad helaas ben ik daar toen uit gegroeid. Daarna heb ik een jaar op een handelsstal gereden en gewerkt, in die tijd heb ik ook een paard door gereden. Alleen was dat paard niet zo lief in stal en waren de eigenaren niet zo vriendelijk en daar door kreeg ik steeds minder motivatie. Toen heb ik een half jaar op een leuk paard gereden en daar ook op die stal wat onofficiële wedstrijden gereden helaas is dit paard verhuisd. En ik heb daarna heb ik ook nog een paar maanden bij José Kouwenhoven als groom gewerkt. Nu rij ik een jaar op een kleine manege 1x per week les en 1x per week vrij rijden op een leuke merrie. ook ben ik deze zomer op Western trektocht geweest in Frankrijk!


Wat zoek ik:
Ik zoek een leuk paard of grote pony waar ik les mee mag nemen en dressuur wedstrijden mee mag starten en ook af en toe voor de afwisseling bijvoorbeeld springen. Ik zoek het liefst een braaf paard maar er mag zeker wel pit in zitten!
Ik hoop een een eigenaar te vinden waar ik een goede klik mee heb! En ik hoop ook echt verder te komen want op het moment zit ik echt vast op dit niveau en ik voel gewoon dat ik beter kan worden.
In de regio Rotterdam (ik kom zelf uit krimpen aan den IJssel dus in de richting van de Krimpenerwaard het liefste)
ik zoek een bijrijd paard voor tussen de 3 en 5 keer per week omdat ik echt verder wil komen


Wat kan ik bijdragen:
* een kleine financiële bijdrage maand
* Hulp met klusjes
* Een gezellig en gemotiveerde bijrijder
* Iemand die door weer en wind komt
* Een band en vertrouwen heel belangrijk vind




Dit is de advertentie die ik nu heb gemaakt! Nog opmerkingen of tips? er komen nog foto’s bij maar die moet ik nog zoeken
Laatst bijgewerkt door Ja585 op 04-11-22 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Verder komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:31

Misschien even hier je naam verwijderen, dat blijft anders voor eeuwig staan :)

Succes

Ja585
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-11-22

Re: Verder komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 17:37

Oh ja slim heb t weggehaald!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:38

Citaat:
Daarna heb ik een jaar op een handelsstal gereden en gewerkt, in die tijd heb ik ook een paard door gereden. Alleen was dat paard niet zo lief in stal en waren de eigenaren niet zo vriendelijk en daar door kreeg ik steeds minder motivatie. Toen heb ik een half jaar op een leuk paard gereden en daar ook op die stal wat onofficiële wedstrijden gereden helaas is dit paard verhuisd.

Ik zou bij het eerst paard maar even je mening over de eigenaren (en het paard eigenlijk ook) weg halen. Niet zo netjes om dat op internet te zetten voor degenen die weten over wie je het hebt en totaal niet relevant voor een eigenaar. Je zou op mij zelfs overkomen als iemand die 'zeurderig' is over hoe een eigenaar zich moet gedragen en daar zou ik geen zin in hebben. Minder motivatie door X is ook niet echt iets wat jou positief neerzet als bijrijder.

Ik zou dit gewoon samenvatten als "Ik heb X jaar op verzorgpaarden gereden" of iets in die richting.

Edit: Ik zie dat ik ook niet helemaal goed las. Het paard dat je zelf hebt doorgereden was vervelend op stal? Opvoeding op de grond is net zo goed onderdeel van een paard opleiden, dus eigenlijk zeg je nu dat je een paard op de grond niet kan trainen? Tja, dat helpt nou ook niet echt met het vinden van een verzorgpaard.
Geen probleem als je er moeite mee hebt, kan je leren, maar ik zou het dan wel op een andere manier opschrijven. En als je er geen moeite mee hebt, zou ik even goed nadenken wat je nou eigenlijk wilt zeggen met die zin.

Klinkt misschien een beetje hard hoe ik het nu allemaal opschrijf, maar een paardeneigenaar zal niet de eerste de beste als bijrijder kiezen en ik vermoed dat andere eigenaren dit ook zo kunnen lezen.
Laatst bijgewerkt door Bowo op 04-11-22 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Verder komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:59

Vermeld dan ook nog even dat je ouders je naar wedstrijden willen brengen. Want niet elke paardenhouder wil zelf mee. Ja, dat betekent ook een grote auto hebben. Maar ik ga niet een ander naar wedstrijden brengen bijvoorbeeld, want dan was ik zelf wel gestart en daarmee gestopt wegens o.a. te weinig tijd.

Ik heb bij mijn paard nooit een leeftijdseis gesteld, maar bij jonge mensen wel dat de ouders mee zouden komen als er gereden werd. Dus dat is ook nog iets om even te vermelden, dat je ouders mee komen.