Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:11

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:13

Nobel01 schreef:
Lastig Plutolover, dat kan alleen jij bepalen of je het zelf aan durft, en ook goed naar je paard kijken.
Heb je een nuchter paard? ,Of gauw gestrest?
Heb je al eerder gedaan, of geholpen met inrijden?

Je kan het altijd zelf proberen of een start ermee maken, en kijken hoe ver je komt, eventueel met een ervaren iemand erbij.


@plutolover hier ben ik ook wel mee eens. Kijk hoe ver je samen komt jij kent hem het beste.

Ik dacht ook dat het mij niet ging lukken met Alano. Maar kijk eens waar we staan. Ik heb altijd hulp gehad vooral in het begin. Daarna heel snel lessen genomen.

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:32

@ Plutolover: je mag mij altijd een pb sturen.

Wat betreft het zelf inrijden of niet, die keuze kun jij alleen zelf maken. Jij kent jezelf, je rijervaring en jouw paard het beste. Ik ben zelf ook tegen het dilemma aan gelopen. Moet ik het zelf doen of moet ik haar wegbrengen?

Hier in de buurt waren weinig mensen waarvan ik zo iets had van ja, jij mag mijn paard inrijden. Ik wilde niet dat mijn paard op de cowboy manier of met slofteugel in de krul werd ingereden. Daarom besloten om het zelf te doen maar wel onder begeleiding van iemand die Lady vasthield aan de longe en waarvan ik wist dat die niet los zou laten als ze er vandoor zou willen gaan. Dat heeft gelukkig goed uitgepakt en zonder diegene op de grond was het mij ook zeker niet gelukt.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:34

maximus is echt heeel nuchter paardje. Maar wel beetje type ik ben relax, tot hij te overprikkeld raakt en ineens paar bokken sprongen eruit komt.

Wel kan hij goed spanning laten afvloeien (zo vanaf de grond) Uiteraard gaat mijn grondwerk instructrcie mij helpen, kwa rijlessen ben ik nog zoekend naar iemand met ervaring met jonge paarden. Al kan mijn grondwerk instructrice ook rijlessen geven.

Zelf heb ik nooit iemand geholpen met beleren of zelf al gedaan. Uiteraard door dat ik zelf ook grondwerk instructrice ben wel wat ervaring met jonge paarden ook vanuit de Human horse Academey waar ik deze opleiding hebt gevolgd leer je ook veel over jonge paarden en hoe beste op te leiden.

Gisteren voor het eerst naar de heide gewandeld. Ik denk de 5x keer dat hij keer buiten het erf was en dit was de 1e keer gelijk een grote rondje van anderhalf uur (20 min door drukke woonwijk naar het bos, dan nog 10 min naar de heide lopen, en dan wat foto's maken en weer terug)

Ik was zenuwachtiger dan hij. En maximus schrok nergens van!!! gewoon nergens alles was prima, hij was meer met z'n touw aan het klooien (stukje onzerkheid/lichte spanning, maar hij pakt ook gewoon alles in zijn mond)

Mijn 23 jarige haflinger was natuurlijk ook mee als ondersteuning haha. Maar hij deed het echt zo super ondanks mijn gezonde spanning. Zo trots op mijn mannetje.



Afbeelding
Afbeelding

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:16

Leuk zo plutolover.

Ik heb gekozen voor een ander erop, heb wel een aantal pony's beleerd maar dat is zooooo lang geleden en nu ben ik een stuk voorzichtiger dan toen.
Heb gekozen voor iemand die het volgens de TRT methode doet en dat beviel prima.
Echter ontploft M dus soms vanuit het niets en zij kon het niet uitzitten.
In overleg met haar dus nu eerst tijdelijk op zoek naar een andere ruiter.
Hij komt morgen, een springruiter die les geeft en ook paarden beleerd. Heb hem het filmpje van de val doorgestuurd en hij zag het wel zitten.
Geen idee wat zijn methode is, daar ga ik morgen wel achter komen. Heb al wel aangegeven hoe het van mij niet moet inderdaad.
Ik geef jullie morgen een update.
Je mag mij ook gerust een pb sturen trouwens.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:28

a
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:43

Laat je even weten hoe het gegaan is opisop_shop?

Hier goed nieuws! Vanochtend op controle geweest in het ziekenhuis en de enkel is goed hersteld! Ze hebben het gips er af gehaald en ik mag vanaf vandaag weer nagenoeg alles op geleide van de pijn. Ik hoop dat ik over 2 weken Lady weer zelf kan longeren. Ik ga in ieder geval mijn best doen om zo snel mogelijk mijn stabiliteit weer op te bouwen.

Qimm

Berichten: 15183
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:07

Oh wat fijn dat het goed hersteld is! Succes met opbouwen!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:44

Fijn Laura, hopelijk herstel je snel. Doe wel rustig aan, hoe moeilijk dat ook zal zijn ongetwijfeld.

Nou hij is geweest hoor vanmorgen.
Echt een mannetje hahaha.
Ik had hem filmpjes gestuurd en hij vond het meer hupsjes in plaats van bokken, nou hij liever dan ik!
Ik moest hem eerst even longeren.
Daarna nam hij het over.
Zijn idee a.h v de filmpjes en wat hij bij mij zag was dat we veel te lief zijn waardoor M denkt bekijk het maar.
Het leek hem een vriendelijk en eerlijk paard, daar heeft hij zeker gelijk in.
Hij is van het ouderwetse " zet maar flink aan het werk, hij kan het wel hebben" en gezien leeftijd (4 jaar 4 maanden) en bouw kan hij het ook wel hebben natuurlijk.
Nou ja, de manier van longeren was niet mijn ding, veel te gejaagd. Maar was natuurlijk ook even omschakelen vanuit zijn normale gesjok :')
Daarna is hij nog even opgestapt, gewoon zo zonder longe ofzo eraan.
Deed hij meestal niet gelijk de eerste keer zei hij maar voelde blijkbaar goed.
Hij denkt dat ik er over twee week zelf wel op kan, die is gek :7
Heeft nu alleen een stukje gestapt, morgen komt hij waarschijnlijk weer en gaat hij echt aan het werk.
Zal mij benieuwen.
Hoop dat hij bij hem ook even losgaat qua gedrag want dat stukje gaat het natuurlijk net om.

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 18:44

Hier gaat het nog steeds super, ik rijd nu vooral buiten met Murphy. Als de avonden weer korter worden kunnen we mooi het bakwerk weer oppakken. Aanstaande vrijdag gaan we iets leuks doen. Daarom moesten we wel even met de trailer oefenen.
Hij stond er heel relaxed bij en liep er zo in. Erg trots op hem! *\o/*

Afbeelding

@opisopshop, goed dat je er wel hulp hebt bijgehaald. Ik weet uit ervaring dat het soms lastig is om net zo consequent te zijn voor je eigen paarden dan voor het paard van een ander.
@Lauraa, wat fijn dat je zo goed hersteld bent!
@Plutolover, wat leuk! Leuke foto's ook!

Qimm

Berichten: 15183
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:38

Fijn is dat als je lekker buiten kunt rijden met je jonkie, goed voor ze! En zo braaf in de trailer <3

Opisop, ik snap wel dat je deze keus hebt gemaakt en ik hoop dat deze ruiter handig is en M een beetje aan het verstand gepeutert krijgt wat wel en niet de bedoeling is.

Afbeelding
Ik ben zo blij met m'n nieuwe hoofdstel, staat zo volwassen <3

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:51

Staat mooi inderdaad!


Wat ga je vrijdag doen voor leuks met Murphy?

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:43

@Qimm, wat knap zo met haar nieuwe hoofdstel!
@Opisopshop, Wij gaan aanstaande vrijdag naar Het trailpark van stal Tilburgs in Bergeijk.
Vond ik een mooie eerste trailer ervaring naar een andere locatie. We kunnen daar eerst de 'paardenspeeltuin' in aan de hand en vervolgens ook een rondje onder het zadel doen.

Ik verwacht dat Murphy het helemaal leuk gaat vinden daar :j

Qimm

Berichten: 15183
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:48

Ooooh heel gaaf! Daar wil ik ook ooit nog eens naar toe! Gelukkig is er nu nog zo'n park die iets minder idioot ver weg is voor mij haha.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 19:08

Oh wat gaaf! Helaas voor ons denk ik niks in de buurt. Ben ook niet zo'n held hoor hahaha

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 21:47

Ik heb wel bij gelezen maar druk bezig met koffers pakken want morgen ga ik op vakantie. Gisteren hebben wij voor de 2e keer gesprongen en dat ging mega goed. Hij vind dit ook echt heel leuk om te doen. Dit gaan we vaker doen.


plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 22:19

Eindelijk kan ik ook wat delen omtrent ‘bekeren’ Maximus.

Naast het beetje grondwerk zijn we ook ‘longeren’ aan het bijplakken. En hij begint eindelijk het rondje op mij heen lopen op afstand te ‘snappen’ linksom komt hij eerder naar mij toe dan rechtsom, paar pasjes draf lukt ook al. (Niet op de filmpje)

https://www.instagram.com/p/CTh_neXIsmm ... =copy_link

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 22:31

Hihihi ik moest wel even lachen om je beKeren van Maximus :')
Ziet er al goed uit, het begin is er!
De rest volgt dan ook vast gauw als het kwartje is gevallen .

Fijne vakantie activeme! *\o/*

Hier is de nieuwe ruiter geweest vanavond. Die man is echt wel heel zelfverzekerd en niet bang. Ze waren met een trekker op het land bezig met veel lawaai maar hij stapt gewoon op. Deed op den duur ook gewoon zijn beugels uit en ging zonder beugels verder rijden, zat blijkbaar beter :')
M is tot nu toe braaf maar hij longeert hem wel echt flink van tevoren, ben benieuwd hoe hij dat straks doet als hij gelijk opstapt.
Volgende keer wil hij al in de hele bak gaan rijden en neemt hij denk ik ook de galop mee.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 23:00

Ow dat moest beleren zijn.. iets met auto-correct hopelijk stoot ik niemand z’n hoofd hiermee..

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:12

[
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15183
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:19

Afbeelding

Mijn man was vandaag "vrij" (gister vervelende verstandskies laten trekken) en hij wilde wel even een kwartiertje wandelen (arme man, hij wilde eigenlijk liever stilzitten, maar toch even helpen he <3)


stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:41

@Qimm, wat een mooie plaatjes! Lekker aan de wandel.
@Nobel, mijn tandarts zei dat zeker bij de jonkies jaarlijkse controle nodig is, omdat de tanden nog zo hard groeien.
@opisopshop, klinkt inderdaad als een durfal, hopelijk blijkt het inderdaad de oplossing te zijn!
@plutolover, goed bezig!

Vandaag zijn we dus voor het eerst met de trailer op pad geweest om op ander terrein te gaan rijden. De reis ging naar het Mountain Trail park van Stal Tilburgs.

Murphy deed het heel goed! Stond rustig in de trailer en stond er iedere keer vrij snel in. Op het trailpark hebben we een handjevol hindernissen gedaan aan de hand en onder het zadel (er was zó veel :wow:) en hij deed daarbij goed zijn best!

Op dingen staan en klimmen is echt favoriet bij meneer! Hij was naderhand mentaal behoorlijk moe en nu mag hij heerlijk uitrusten en alles verwerken :j

Filmpje:
https://www.instagram.com/reel/CTpcA-UItSB/?utm_medium=copy_link

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de spam :')

Qimm

Berichten: 15183
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:27

Wat verschrikkelijk knap! Heel erg gaaf!

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:28

Oooooh wat ziet dat er leuk uit!! <3 en wat doet ie dat allemaal braaf zeg _/-\o_

Lijkt me fantastisch om eens heen te gaan, net wat ver helaas :')

Qimm

Berichten: 15183
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:32

Er zit er ook 1 bij Zutphen als dat scheelt ;)