Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:01

_lauraaa_ schreef:
loveslimpie schreef:
@Kimvicious, heb je dat al vaker zo gedaan met een aquatrainer? Ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig naar de resultaten die je daarmee behaalt! Ik kom uit de hoek van de springpaarden waarbij er eigenlijk altijd (te) snel een zadel op gaat, om dan vanuit het rijden daarnaartoe te werken. Hoewel dat niet mijn methode is ben ik toch wel een beetje zoekende naar verschillende ideeen.

@Loyce_ Het longeren stelt hier nog niks voor, ik denk dat de meesten dit zullen scharen onder grondwerk. Het is wat mij betreft een makkelijke manier om commando's aan te leren en uit te breiden. Dit wissel ik dan af met grondwerk waarbij ze meelopen in mijn tempo. Dit wil ik binnenkort uitbreiden naar het lopen en vragen van stelling en buiging.

@Laura Dat is vervelend! Kan de oude stal niet snel gemaakt worden? Of zijn er meerdere redenen dat je zo ontevreden bent over de stal?


Er zijn meerdere redenen waardoor het niet slim is om nog langer op deze stal te staan. De reden wil ik best geven via pb maar niet openbaar op het forum :)

@ Rensju: vervelend dat ze het bit niet accepteert. Al eens een appelbitje geprobeerd? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar in mijn omgeving hoor ik veel positieve geluiden over de bit. Het enige nadeel is dat ze bij overmatig kauwen het bit snel kapot kauwen.


Wil je mij een pb erover sturen? Je zit hier heel dichtbij en ben benieuwd waar je nu staat en waar je gaat kijken.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:04

Ik wilde ook pas met longeren starten als ze daadwerkelijk 3 is. Nu wandelen we 1x in de week/1x in de 2 eken 15-20 minuutjes. Beetje wennen aan verkeer, containers, koeien, tuingereedschappen, zwerfafval etc. :')
Vindt ze super leuk, ze wil ook altijd graag mee en ze kan zelf het halster om doen als ik hem omhoog hou :D Hoop dat ze zo vrolijk blijft


Afbeelding

(overigens vind ze koeien niet eng, ze kijkt zo moeilijk omdat stilstaan echt stom is en ik op haar mopperde)

Aquatrainer lijkt me echt heel tof, toch maar meedoen met de oudejaarsloterij dit jaar :+

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 00:06

Ik longeer mijn 2,5 jarige nog niet, heb wel keer geprobeerd om rondje om mij heen te stappen. Maar snappen doet hij het nog niet.. hij vind veelste gezellig bij mij. Haha

Ik wandel wel eens met bem 2-3x per week. En heel licht wat basis grondwerk oefeningen en dat hooguit 10-15 min. Alles op z’n tijd.

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 00:09

Wat een leuke verhalen.

Ik heb nu een paar keer gelongeerd en net als plutolover. Snapte er eerst niks van.

Nu vooral poetsen en soms ff in de rontr swengelen (longeren lun je het niet noemen).

Sommige dingen boeien m niet en andere vindt hij heel eng. Naast hem gaan springen bijvoorbeeld, dan flipt ie nog net niet haha. Zijn oren omdraaien is geen probleem.

Ach we pielen lekker door.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:38

Jaaaa ik heb ook paard die in 2021 beleerd gaat worden :D
Nouja, beleren begint bij mij al vanaf de dag dat ik ze ophaal, maar écht aan het werk, dat gaat 2021 worden!


Nu zie ik hier al die paarden, wat een gave dieren komen er voorbij zeg!! Leuk om die ook allemaal een beetje te volgen :D

Mijne is Meneer X, een 2,5 jarige welsh cob ruin. Is nu mijn zesde pony gekocht als jaarling, eerste ruin (andere waren hengsten en één merrie). Hij is vrij onhandig, sullig en aan de andere kant super explosief uit het niets. Ff wennen na al die hengsten die gewoon altijd veel GO hadden maar daarin tegen ook veel handiger en betrouwbaarder.

X kan prima gelongeerd worden, kan langs de fiets (met beetje gevaar voor eigen leven) heb er ook wel wel eens met poetsen overheen geklommen, heeft één keer het tuig op gehad incl kleppen. Binnenkort moet ik wat droog gaan mennen als voorbereiding omdat hij begin volgend jaar prof beleerd gaat worden voor de wagen door mijn 'trainster'.
Daarna is een beetje de bedoeling dat ik het onder het zadel zelf op pak.


Afbeelding
Keertje zadel passen (paste niet helemaal)

Afbeelding
Heb er ook 1 x een paar rondjes singel en bijzets aan gehangen om te kijken hoe die zou reageren, maar, no problem.

Afbeelding
Beetje raar vond hij die oogkleppen wel, dus echt ontspannen zat er nog niet in, maar hey, de eerste keer.

X komt uberhaupt misschien maar 1x per twee weken de wei af, en dat is dan meestal rondje wandelen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:40

Hier afgelopen week een keer gespeeld, zie het resultaat :+


Afbeelding

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:49

wat een knapperd eilatan. ik hou wel van valkjes.

whaaa saskia.. wat braaf. dat hoef ik met die van mij echt niet te proberen.
hij is best nuchter, maar dingen over hem heen is nog ff een dingetje.

ik heb vandaag weer ff gelongeerd, of nou ja rondjes laten lopen.
ik was blij met t resultaat. hij draaide me nog een paar keer om. iets met niet opletten van het baasje. maar over het algemeen gaat ie goed.


Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:51

Haha Saskia geweldig haha!!

KimviciousJarig
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:37

Hahaha Qim dat hoofd met die koeien erachter, heerlijk.

Meneer X is leuk! Heel mooi hoor!

Saskia wat braaf! Goed idee, ook maar weer eens zeil uit de schuur pakken. Vorig jaar wel al een cadeautje van Bo gemaakt :P

Komt helemaal goed bij jullie Joltsje, iedere keer weer een stukje beter !

Hier druk aan het "longeren". Beter bekend als knuffelen en rare dingen doen terwijl er een longeerlijn aanhangt. Tussendoor rondjes lopen dat wel haha.

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:01

Wat een grappige naam ook. Meneer X. En een mooi paard!

Hier zit ik even in een dipje. Ze bak is zo nat dat je tot je enkels in t water staat. Er is gewoon geen droog plekje te vinden. Het binnenbakje om te longeren hebben ze laatst werkzaamheden aan verricht en daar liggen nu veel stenen/ stukjes puin in.

Wel heeft ze nu 2 keer aan de longe gegallopeerd, wat ze eerst niet kon. Het gaat nog niet vlekkeloos maar ze springt aan en houd het den rondje vol. Ik merk ook dat ze niet door de modder wil lopen en snel aan de lijn gaat hangen.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:13

lauraa; het is ook wel echt rotweer he :( Ik word er ook een beetje bleghhhh van. Ik doe nu gewoon even niet zoveel met hem hoor. Nu heb ik niet eens een bak, alleen een grasveld maar dat is nu zo glad dat hij telkens onderuit ga omdat ie bokkend wil wegsprinten en dát kan nu net even niet. Dus ja..... Is het al zomer

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:17

Wat een leuke pony Eilatan! Prachtige kleur ook. Je bent al lekker met hem bezig zo te zien!

Wauw Saskia, wat is die braaf _O-

Hier vorige week zondag ons eerste lesje gehad. Fijne grondwerk oefeningen gekregen en vanuit daar naar longeren gewerkt. Linksom als een zonnetje en rechtsom nog wat moeilijk qua buigen. Dat deze week verder geoefend en rechtsom blijft een dingetje, fijne oefeningen van m’n instructeur gekregen waar we de komende weken mee aan de slag gaan :)

Verder heb ik mijn puppy paard heel erg gepest gister en wat liet ze alles lief toe! We hadden een kerstshoot op stal en Nena moest er ook aan geloven, zie hier het resultaat <3


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:45

@Cheyenne: wat een leuke foto’s <3

@Eilatan: ja het is echt rotweer. De vak is al vanaf de eerste regenbui na de zomer niet meer droog geweest. Echt alles is zeiknat en onder de modder. Ik doe nu idd ook niet zo heel veel. Hoop dat ik vanaf januari kan starten met grondwerk lessen. Merk dat ze rechtsom fijn loopt maar linksom buigt ze lastig en probeert ze ook sneller aan de lijn te hangen en met rechter stelling te lopen.

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 21:02

Bij ons zijn de rollen compleet omgedraaid. Als ik Nino wil longeren vind hij het veelste gezellig bij mij. Dus hij draait om zijn as en ik loop rondjes om hem heen haha. Dus ik heb hulp ingeschakeld en ik ga ook een lesje nemen.

@ Cheyenne wat een gave foto’s. Erg mooi
@ Eilatan was een prachtig paard. Erg mooie kleur
@ Saskia9 dat wil ik ook gaan doen. Een zeiltje meenemen. Nino heeft ondertussen al een hoop vreemde dingen gezien waaronder ook paraplu’s. Een zeiltje moet ik nog doen.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:41

Cheyenne, wat leuk ! Gaaf dier ook zeg. Ik ben echt weg van de uitdrukking.

Oh ja paraplu's, dat is nog wel een dingetje hier hoor. Vorige keer met fietsen ging ik bijna de sloot in, omdat er 20 meter verderop een mevrouw met paraplu stond. Had eerst echt niet eens in de gaten dat het daarom ging. Pfffff

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:21

Welkom voor de nieuwe mensen :D.
Voor de mensen die instagram hebben en het leuk vinden om ons verhaal/beleer/opleiding proces te volgen kun je ons volgen. Ik plaatst van alles, trainen die goed gaan of minder zijn gegaan, wat we allemaal doen etc.
Ik hou mijn instagram zo realistisch mogelijk.

https://www.instagram.com/alano_the_haflinger/

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:23

Weer even bijgelezen!

Meneer X :') leuke naam . Hoe groot is hij? Op de foto met het zadel lijkt het echt wel een flinke pony, maar op de longeer foto’s vind ik hem dan weer wat kleiner ogen.

Mooie foto’s Cheyenne! Fijn ook dat je weer vooruit kan na je les!

Ik baal ook enorm van het rotweer. De mijne staat nog in de opfok maar daar kan ik nu eigenlijk helemaal niets meer doen. Afgelopen weekend kwamen we tijdens zijn speelkwartier. Dan is het toch nog echt een blije pup



Wij gaan begin januari verhuizen naar een pensionstal en dan moet hij natuurlijk de trailer op. Ik ben heel benieuwd hoe hij dat gaat doen en wil eigenlijk van tevoren nog eens oefenen met een gedragstrainer. Iemand aanraders in regio Utrecht? Mag uiteraard ook per PB

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:50

Mooblie schreef:
Weer even bijgelezen!

Meneer X :') leuke naam . Hoe groot is hij? Op de foto met het zadel lijkt het echt wel een flinke pony, maar op de longeer foto’s vind ik hem dan weer wat kleiner ogen.

Mooie foto’s Cheyenne! Fijn ook dat je weer vooruit kan na je les!

Ik baal ook enorm van het rotweer. De mijne staat nog in de opfok maar daar kan ik nu eigenlijk helemaal niets meer doen. Afgelopen weekend kwamen we tijdens zijn speelkwartier. Dan is het toch nog echt een blije pup

[ Video ]

Wij gaan begin januari verhuizen naar een pensionstal en dan moet hij natuurlijk de trailer op. Ik ben heel benieuwd hoe hij dat gaat doen en wil eigenlijk van tevoren nog eens oefenen met een gedragstrainer. Iemand aanraders in regio Utrecht? Mag uiteraard ook per PB



Paardentaxi Amsterdam doet ook trainingen en zij zijn zo fijn. Ik heb mijn merrie na de koop met hun vervoerd.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:02

Mooblie schreef:
Weer even bijgelezen!

Meneer X :') leuke naam . Hoe groot is hij? Op de foto met het zadel lijkt het echt wel een flinke pony, maar op de longeer foto’s vind ik hem dan weer wat kleiner ogen.

Mooie foto’s Cheyenne! Fijn ook dat je weer vooruit kan na je les!

Ik baal ook enorm van het rotweer. De mijne staat nog in de opfok maar daar kan ik nu eigenlijk helemaal niets meer doen. Afgelopen weekend kwamen we tijdens zijn speelkwartier. Dan is het toch nog echt een blije pup

[ Video ]

Wij gaan begin januari verhuizen naar een pensionstal en dan moet hij natuurlijk de trailer op. Ik ben heel benieuwd hoe hij dat gaat doen en wil eigenlijk van tevoren nog eens oefenen met een gedragstrainer. Iemand aanraders in regio Utrecht? Mag uiteraard ook per PB


waarom niet 2moons die komen altijd in breukelen. WAt leuk ik heb daar ook gestaan met Maximus. Waar ga je naar toe? mag via pb?

ik heb maximus (haflinger) in juni opgehaald.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:49

Mooblie schreef:
Meneer X :') leuke naam . Hoe groot is hij? Op de foto met het zadel lijkt het echt wel een flinke pony, maar op de longeer foto’s vind ik hem dan weer wat kleiner ogen.

Wij gaan begin januari verhuizen naar een pensionstal en dan moet hij natuurlijk de trailer op. Ik ben heel benieuwd hoe hij dat gaat doen en wil eigenlijk van tevoren nog eens oefenen met een gedragstrainer. Iemand aanraders in regio Utrecht? Mag uiteraard ook per PB

X zou een D pony moeten zijn/worden (1.40 x 1.40) maar toen ik hem ophaalde was hij al 1.46; en toen kwam zijn schoft tot halverwege mijn bovenarm. Nu komt zijn schoft tot mn kin.... Dus gokje, die word wel 1.55.

Ik heb ondertussen al heel veel jonge paarden/ponys gehad, en altijd gewoon opladen en wegrijden. Zelf geen punt van maken, doet het paard het ook niet. En heb er toch ook wel veel gehad die trailer ongelukken of hele nare ervaringen hadden gehad. X bijvoorbeeld, die werd verkocht omdat nadat hij een trailer kort had gemept ze er helemaal klaar mee waren. Ik heb geen enkel probleem met hem, sterker nog, als ik de trailer op de wei heb voor vlas/stro/kuil lossen, heb ik moeite om hem eruit te houden, hahaha

Ti_Amo

Berichten: 941
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:54

Hii allemaal,

Leuk dat iedereen zo lekker bezig is met de paardjes.
Gister zijn wij op grondwerk les geweest van Kim Sleutel. Super leerzaam. Ik ben van plan alles eerst op de grond aan te leren alvorens ik er op ga.

We zijn bezig geweest met het terugzetten van de schouders op een volte en een stukje overstappen (richting het wijken) ook zijn we bezig met buiging en meer aan elkaar met het neusje wat hoger dan helemaal lang. Dit houdt ze stukjes vol (secondewerk) maar ze leert graag.

Ook hebben we trailerladen geoefend. De lessen zijn op ander terrein dus als ze zelf de trailer op zou willen lopen helemaal top natuurlijk. Ze is nogal goed in achterwaarts, indien ze iets niet wil begint zij achteruit te lopen en heeft moeite om daaruit voorwaarts te denken.

Uiteindelijk liep ze zelf de trailer in en er weer uit, nu lekker verder oefenen.

We gingen moe maar voldaan naar huis.

Wie is er nog meer bezig met grondwerken voordat het zadel en alles er op gaat? En wat doe je dan zoal allemaal?


Groetjes van Madinka en mij!

Ti_Amo

Berichten: 941
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:00

rensju schreef:
Ik lees ook mee, heb twee 3 jarigen.

Afgelopen weekend voor het eerst op de ene gehangen, ging top.
De andere heb ik een bitprobleempje mee, die accepteert een dubbelgebroken watertrens niet. Is geen ramp, maar moet even bedenken wat handig is om te proberen. Dacht ook aan een niet metalen bit.. in ieder geval iets wat rustiger in de mond is


Ik begin met een trust bit inno sense flexi soft, heel beweeglijk en fijn in de mond. Misschien heb je er wat aan.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:27

Ti_Amo schreef:
Hii allemaal,

Leuk dat iedereen zo lekker bezig is met de paardjes.
Gister zijn wij op grondwerk les geweest van Kim Sleutel. Super leerzaam. Ik ben van plan alles eerst op de grond aan te leren alvorens ik er op ga.

We zijn bezig geweest met het terugzetten van de schouders op een volte en een stukje overstappen (richting het wijken) ook zijn we bezig met buiging en meer aan elkaar met het neusje wat hoger dan helemaal lang. Dit houdt ze stukjes vol (secondewerk) maar ze leert graag.

Ook hebben we trailerladen geoefend. De lessen zijn op ander terrein dus als ze zelf de trailer op zou willen lopen helemaal top natuurlijk. Ze is nogal goed in achterwaarts, indien ze iets niet wil begint zij achteruit te lopen en heeft moeite om daaruit voorwaarts te denken.

Uiteindelijk liep ze zelf de trailer in en er weer uit, nu lekker verder oefenen.

We gingen moe maar voldaan naar huis.

Wie is er nog meer bezig met grondwerken voordat het zadel en alles er op gaat? En wat doe je dan zoal allemaal?


Groetjes van Madinka en mij!


Ik ben instructrice in grondwerk en heb hier opleiding in gevolgt, Ik zelf ben een zeeeeer grote voorstander van eerst paard wat meer in balans,souplese,spierontwikkeling en lichaam bewustwoording voordat ik er op ga.

En dan liefst zonder bijzet (prima voor diegene die wel bijzet,hulteugels gebruikt).
Lange lijnen werk wil ik me nog in verdiepen.


En ene paard kan al met 3 alsnog bereden worden en ander heeft meer tijd nodig. Maar inrijden doe ik niet in 3 weken. Nee dat valt bij mij onder stel maximus is 3 dat ik dan rondje stap en eraf en dat zo opbouwend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:23

Vandaag zadeltje gepast om binnenkort zadelmak mee te maken. Vriendin van mij heeft deze tijdelijk gebruikt en krijgt binnenkort een op maat gemaakt zadel. Ik kan haar huidig zadel overnemen en het zadel ligt nog vrij goed volgens mij. Ze keek ook helemaal niet raar op toen we het zadel oplegde. Echt een braaf paard :D

Hopelijk komt morgen mijn nieuwe bit binnen zodat ik met het hoofdstel verder aan de slag kan.

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:41

Ti_Amo schreef:
rensju schreef:
Ik lees ook mee, heb twee 3 jarigen.

Afgelopen weekend voor het eerst op de ene gehangen, ging top.
De andere heb ik een bitprobleempje mee, die accepteert een dubbelgebroken watertrens niet. Is geen ramp, maar moet even bedenken wat handig is om te proberen. Dacht ook aan een niet metalen bit.. in ieder geval iets wat rustiger in de mond is


Ik begin met een trust bit inno sense flexi soft, heel beweeglijk en fijn in de mond. Misschien heb je er wat aan.

Dankje, ik ga het even bekijken