Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:59

@Justkid:
Hoe bedoel je dat laatste? Een beter ras? Toch niet beter in combi met wolven? Daarvoor maakt ras toch niets uit?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 16:30

Justkid, en we gaan nog veel meer kapot maken door de zogenaamde wolfwerende omheingen die we over 2 jaar verplicht zijn te hebben.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:16

tja je kunt ertegen zijn maar we moeten ermee leren leven.

@mysa, we hebben in Nederland schapenrassen gefokt die vooral voor de wolproductie interessant zijn maar als dier zelf is het vooral hulpeloos, Als ze omvallen kunnen ze niet meer opstaan etc, dus ik denk dat het slim is om een wat robuuster ras te fokken, niet dat het tegen een wolven aanval helpt. Maar dan gaat er niet ook nog een stel aan paniek dood. Maar dat is een zijstraat.

@jobamara, ben jij een schapenhouder? of heb je ermee te maken? Dan snap ik goed dat je er anders in staat.

Mensen die het bos niet in durven vanwege de wolf of niet meer met hun paard naar de Veluwe durven vanwege de wolf. echt daar kan ik met mijn verstand niet bij. Roodkapje syndroom heet dat.
Ik loop rustig hard in mijn eentje in het bos, zwijnen zijn gevaarlijker om tegen te komen of van die niet luisterende bijthonden :roll:
Echt je loopt geen gevaar, lees je in; er is een mooi boek die een wat realistischer beeld schetst; het heet; De wolf is terug! eng of enerverend. https://www.bol.com/nl/f/de-wolf-terug/ ... 036494980/

Mijn paard staat (natuurlijk) niet alleen, maar wel dag en nacht buiten, iemand vroeg dat hierboven ergens.
Een wolf zal een volwassen paard niet zo snel aanvallen, dat is namelijk veel te gevaarlijk.

FrNo
Berichten: 3667
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:29

Ik heb er een kleine shet bij staan, ik denk dat dit voor de wolf echt niet gevaarlijk is, maar een lekker hapje kan zijn. (en één paard/grote E) dus ook geen grote veilige kudde.

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:37

justkid schreef:
Mijn paard staat (natuurlijk) niet alleen, maar wel dag en nacht buiten, iemand vroeg dat hierboven ergens.
Een wolf zal een volwassen paard niet zo snel aanvallen, dat is namelijk veel te gevaarlijk.

In roedels eten ze graag groot wild zoals elanden (en die zijn groter dan paarden).. een paard heeft geen groot gewei om zich mee te verdedigen en zullen daardoor zelfs minder gevaarlijk voor de wolven zijn.
Solitaire wolven eten kleiner wild (en schapen zijn een heel makkelijke prooi).

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:12

@Justkid: snap je opmerking over de schapen nu en ben het er mee eens. Kennissen hebben trouwens Racka schapen, die kunnen wel een wolf doorspiesen misschien.
Verder: ik durf prima in mijn eentje het bos in, gelukkig maar want anders zou ik geen stap buiten kunnen zetten. ;) Maar met de honden is het een ander verhaal. Als ik dan wolven tegenkom wordt dat een bloedbad. Met dooie honden als uitslag.
En ja, voor de pony's vrees ik ook, heb drie kanten van de tuin nu onder stroom staan nu. Vierde kant is onmogelijk.

Edit: paarden worden misschien niet door 1 wolf aangevallen maar wel door meerdere, kijk maar eens in het buitenland...

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:57

Brainless schreef:
De hoogte van hun wolfwerende omheining (1.20m) is veel te laag.
Daar springt een wolf met gemak overheen.

Daarnaast zitten wij met de verplichten van het schouwen van de sloten en bij een hoge(re) omheining zal dit een probleem worden.
Daarnaast is een (zeer) hoge omheining ook niet bevorderlijk voor alle andere wilde dieren, zoals reeën.
Als de onderste draad op 20cm moet betekend dit wekelijks kanten maaien en ganzen/eenden kunnen op die plekken niet de sloot in en uit.


Hallo Brainless, long time no see. Dit wat je schrijft klopt helemaal. Ondertussen heb ik het zo al gezien. In Duitsland gaan.wolven al over 1.50mt en dubbele omheiningen.

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:03

Justkid, je schrijft een wolf zal een groot paard niet zo snel iets aandoen, veel te gevaarlijk.....

Dit klopt helaas niet.
Een maand of 2, 2,5 geleden is een tinkermerrie slachtoffer geworden, dna bewezen ook.

Wolf jaagt het dier wat op en bijt het in de dijen, uiteraard probeert paard dat te voorkomen maar dat lukt maar gedeeltelijk. Wolf bijt iedere keer snel en blijft uit buurt van benen, door snel te zijn.
Uiteindelijk is het slachtoffer moe en zwaar gewond. Google maar eens op wolf en eland, wolf en ree. Daar kun je het precies zien. Of ga door foto's en links op nowolves op fb.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:09

justkid schreef:
Mijn paard staat (natuurlijk) niet alleen, maar wel dag en nacht buiten, iemand vroeg dat hierboven ergens.
Een wolf zal een volwassen paard niet zo snel aanvallen, dat is namelijk veel te gevaarlijk.

Er zijn al drachtige tinkers gegrepen, dat zijn geen kleine paarden of veulentjes. Ga er maar rustig van uit dat 1.5m omheining niet genoeg is en dat alles tot zo'n 500kg niet veilig is. En er is in een van de topic wel een filmpje langs gekomen van een solitaire wolf die wel een hapje eland wilde. Ook alleen beperkt een wolf zich niet tot kleine knagers, schapen en geiten.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:17

Martina67 schreef:
Hallo Brainless, long time no see. Dit wat je schrijft klopt helemaal. Ondertussen heb ik het zo al gezien. In Duitsland gaan.wolven al over 1.50mt en dubbele omheiningen.


Hier in midden en noord Spanje zijn wolven nooit weg geweest, nu wel véél meer (zo´n 2500) aanwezig. Omheiden is geen optie.
De veehouders, van schaap tot paard, laten er honden (Mastin) bij lopen.

Verder is het een ethische vraag over in welke mate je ingrijpen van de mens in natuur wil.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:03

Nee ze zouden niet durven om groter vee aan te vallen 8)7

Hier een overzichtje van slechts 1 van de Duitse deelstaten:

14-11-2020 Update uit Schleswig-Holstein (Sleeswijk-Holstein is deelstaat grenzend aan Denemarken)
Sinds mei 2020 zijn hier 13 aanvallen op runderen en 4 aanvallen op paarden geregistreerd.
Overzicht van aanvallen op paarden/pony vanaf mei 2020
Nr. 80 06-11-2020 Breitenfelde (1 Pony gedood)
Nr. 78 05-11-2020 Leezen (1 paard gewond)
Nr. 71 20-10-2020 Hamburg-Altona ( 1 paard gewond)
Nr. 39 20-07-2020 Rantzau (1 paard gewond)
Zie link naar aanvallentabel https://www.schleswig-holstein.de/DE/Fa ... 2020.pdfen

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:43

jobamara schreef:
Horselover, dat klopt zeker als hij springt heeft hij geen contact met de aarde, dus kan net als een vogel zonder stroom te krijgen de draad raken. Maar voor de bodemdraad zal een extra aarde draad niet zo belangrijk zijn denk ik. Als het je lukt vraag dat is, die draad zal vooral zijn om te voorkomen dat hij eronder door graaft. Maar ik ben dus heel benieuwd hoe laag de 1 zegt max 15 cm de ander nax 20cm, en gebruik je daar prikkeldraad voor of wat anders.

Palousa, is bij jullie genoeg ruimte natuurlijk. Maar 2 km is wel heel dichtbij... Kwam net idd een hybride tegen in de eifel die een chip had uit Belarus. Ooo nee dat meen he niet naar nederland gebracht. Of naar de nederlander Jos de Bruin in Duitsland....


Jha idd maar we hebben tot nu toe geen wolf die springt volgens de overheid. Ben benieuwd of dat echt zo is maar dan ben je nog een probleem rijker. Het voordeel daarvan is wel dat ze bang worden van stroom en dus iets uit de buurt blijven

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:09

Springen moet je leren, dat duurt (gelukkig) even. Hopelijk duurt het lang hier in Nl. Ik heb toch sterk de indruk dat de overheid haar oren wel erg heeft hangen naar de rewilding-lobby. Europa idem.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 00:13

Just kid, jij wil dat wij ons inlezen? Mogen wij jouw dan ook vragen om je te verdiepen in de problemen die zich nu al in Duitsland afspelen.? Willen wij het hier ook zover laten komen of proberen we dat te voorkomen. De NABU verzoekt daar alle dierhouders hun dieren in de nacht op te stallen.
https://www.facebook.com/groups/6215631 ... 564522087/

En ik zou zeggen ga daar is een wandeling maken

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 323551483/

En nee ik heb gelukkig geen schapen want im zou geen oog meer dicht doen.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 01:24

jobamara schreef:
En ik zou zeggen ga daar is een wandeling maken

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 323551483/


Ík zou daar geen probleem mee hebben.
Heb midden jaren negentig wolven helpen vangen voor een zenderhalsband in oosten van Polen. Heb er tijdens het drijven op 20 meter van in het bos gestaan.
Ook in mijn eentje te paard sporen gevolgd. Onbedoeld ook midden in de nacht door de sneeuw; geen momént ongerust voor wolven.

Wolven vallen sporadisch vee aan en dat is een probleem wat aandacht behoeft, maar maak er svp geen roodkapje-syndroom van zeg.
Loslopende honden zijn ook een probleem voor vee, maar roep ´wolf´ en de dames worden massaal hysterisch.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 01:46

Huertecilla schreef:
jobamara schreef:
En ik zou zeggen ga daar is een wandeling maken

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 323551483/


Ík zou daar geen probleem mee hebben.
Heb midden jaren negentig wolven helpen vangen voor een zenderhalsband in oosten van Polen. Heb er tijdens het drijven op 20 meter van in het bos gestaan.
Ook in mijn eentje te paard sporen gevolgd. Onbedoeld ook midden in de nacht door de sneeuw; geen momént ongerust voor wolven.

Wolven vallen sporadisch vee aan en dat is een probleem wat aandacht behoeft, maar maak er svp geen roodkapje-syndroom van zeg.
Loslopende honden zijn ook een probleem voor vee, maar roep ´wolf´ en de dames worden massaal hysterisch.

Wildstand is zakkende en daarmee de natuurlijke prooien, bv wild konijn staat in nederland al op de rode lijst. Schapenhouders halen hun kuddes al weg, incl van de dijken die zorgen dat we hier droge voeten houden en waar de schapen een essentieel deel van het onderhoud doen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 01:55


Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 02:21

tamary schreef:
Wildstand is zakkende en daarmee de natuurlijke prooien, bv wild konijn staat in nederland al op de rode lijst. Schapenhouders halen hun kuddes al weg, incl van de dijken die zorgen dat we hier droge voeten houden en waar de schapen een essentieel deel van het onderhoud doen.


Stoppen met jagen?

Die schapenhouders moeten niet zo hysterisch doen. Ze slachten ´zelf´ heel wat meer schapen.

Ik verlies hier kippen aan vossen en loslopende honden (meer aan de laatste). Moeten nu alle vossen maar weggeschoten?
Ik hád waakhonden maar dat mag niet meer; moeten een muilkorf op en dat is het paard achter de wagen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 02:54

Jaren 90 toen werden ze daar nog bejaagd dus nog wat schuwer en neem aan dat jullie wel verdovings geweer bij hadden.

En hysterisch :+,stopwoordje van je, nee maar zeker geen kop in het zand steken.
Een schapenhouder geeft evengoed om zijn dieren, een meisje van 7 bij een afgeslacht volwassen schaap wat zij met de fles heeft groot gebracht, ja dat doet mij wat.

Tamary, dat is ook wat ik dubbel vind, je wilt je dieren beschermen (wat ook de pro wolvers willen dat we doen) alleen weet je dat je daardoor de andere dieren (haas, konijn, egel, patrijs) in de problemen brengt.
En ook de boerenzwaluwen en het uilenpaar zullen als ik de stal met gaas moet afsluiten een andere nestplaats moeten zoeken.

Zoals ik in de beginpost al aangaf gaat het me niet om mijn eigen dieren, mijn eigen zorgen. Maar om het geheel, zijn Nederland en België nu het in Duitsland al uit de hand loopt, bereid om zoveel achter te stellen op de wolf.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 09:50

Oh, nummertje driehonderdveertien die realisten hysterisch vindt en de roodkapje-diagnose stelt.

Nee, vossen hoeven niet afgeschoten omdat ze kippen eten, de kippenhouder moet zijn kippen dusdanig houden dat het niet gebeurt.

Een kippenren vos-proof maken is prima te doen. Een weiland of paddock wolf-proof maken niet. Of maar voor beperkte tijd. Wolven komen er toch wel in.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:43

Onze schapen zijn ons inkomen maar ik kan me er nog niet druk over maken, we verliezen meer schapen door vossen en dassen die schapen pakken als ze liggen.

Sommige "oplossingen" zijn ook niet te realiseren. Even kilometers gaas ingraven bijvoorbeeld, op sommige plekken ben ik al blij als ik überhaupt een paal de grond in krijg :+

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 10:55

Palousa, ja bij jullie in Frankrijk met veel grond is dat geen doen. En maken de dieren meer kans om te ontsnappen. Maar hier met kleine paddocks wat ze adviseren voor bv de nacht, kunnen ze geen kant op.
Wat dan alle weide dieren loslaten :D

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 11:14

Horselover, hmmm dat wordt idd gezegd, maar wat maakt de wolf in nederland anders. En er zijn zeker al springers, de omheining begon op 90 cm nu 1.20 en beter al 1.40 voor gehouden wild is advies al 1.80....

Laten we hopen dat ze voor een flinke klap stroom respect blijven hebben.
Zag gisteren dat er in Duitsland al een soort geurstof te koop is, voor rond de 85,- euro....

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:17

Ze maken hier na twee grote aanvallen op schapen in september (resp. vijf en elf schapen dood en meerdere gewond) , inderdaad nachtkralen met stroom op de netten. Dan gaat het wel om twintig/dertig schapen en niet om honderden. Bovendien geeft het weer flink extra werk want eigenaar moet ze 's avonds in die kraal doen en er 's ochtends weer uithalen. Ook moeten die kralen steeds verplaatst naar de diverse percelen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 11:24

Mysa, hoop extra werk maar als je zo je dieren veilig kunt houden doe je er alles voor.
Graven ze dan niet onder de netten door? Die onderste draad op max 15 cm zou dat voldoende zijn om dat te voorkomen?