Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:54

Als we dan toch de illegale toer op moeten met pepperspray, heb ik liever een taser in mijn zak.

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:55

Maar dan wel eentje die je weg moet schieten en niet op armlengte ;)

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:16

Taser zal helemaal wel uit den boze zijn, denk ik. In de nationale parken in de VS gebruiken ze wel berenspray, schijnt goed te werken.

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:51

En dan maar hopen dat je niet zelf 'op de wind' staat :D

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 18:55

https://www.shogun.nl/zelfverdediging/spray.html

Ik had hier al naar zitten kijken.
In Meeuwen Belgie weer schapen, verschrikkelijke beelden weer. Ondanks stroomdraad op 15 cm vd grond toch eronder door. Vlgs Loos was het toch niet goed genoeg. Ze hebben zoveel haren dat ze vlgs mij de stroom nog ineens niet voelen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18143
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:01

Voor je eigen veiligheid zullen een luchtverfrisser (maar dan ben je ws wel al erg dichtbij) of deze
Afbeelding wel werken denk ik. Geluid draagt daarnaast nog eens ver dus het alarmeert gelijk iedereen in je buurt.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:22

Ja of gewoon een deo of desinfectiespray waar alcohol in zit? Zo'n geluid ding heeft mijn oma ook, die heeft weleens 'enge mensen' aan de deur gehad. Zeker iets met hoge tonen zal een wolf wellicht afschrikken maar het moet ook nog wel oke zijn voor je eigen honden.
In Duitsland heet het ook Tierabwehrspray zie ik, nouja zo gek is het niet, ik heb laatst ook een herder van onze hond af kunnen trekken. Gelukkig goed afgelopen, maar eigenaar deed niks, beest loopt altijd los en iedereen kent die hond als 'niet oke'.

Lees dat daar in Meeuwen de stroom aan de binnenkant zat, dat was er 'mis' volgens de wolvenexperts. Begrijp dat niet zo goed als ze eronder door kruipen moeten ze dat toch net zo goed flink voelen? Het zit dan misschien een paar cm verder. Als het buitenom moet, moet je dan ook nog de gemeenteberm gaan maaien? Kun je er wellicht alleen bij via het perceel van de buren? Of je hele omheining een stuk naar binnen plaatsen? Ik sta bv. 40 cm van de omheining van de buurvrouw af, maar daar pas ik niet makkelijk tussen voor onderhoud/ het bevestigen van stroomdraden.
Nouja ze gaan er vanzelf achter komen dat ook al zit het wel aan de buitenkant en is het zelfs hoger dan voorgeschreven dat wolven er nog steeds door komen, net als in Duitsland.

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:16


Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 09:40

Bericht op Nowolves van de burgermeester van Oudsbergen (BE), welke gelukkig vroegtijdig al stelling neemt (zouden er meer moeten doen en ook in NL):

Burgemeester Ceyssens wil probleemwolven weg uit Limburg - groot gelijk! Het word tijd om daar duidelijke afspraken over te maken!
Tvl.be 09.12.2020:
<<"Probleemwolven moeten weg uit Limburg." Dat is forse taal en die komt van Vlaams parlementslid en burgemeester van Oudsbergen, Lode Ceyssens. Hij heeft een onderzoek gevraagd naar het gedrag van de wolven. Aanleiding is een reeks incidenten, waarbij een wolf een hond doodbeet en schapen doodde in een omheinde weide. Ceyssens vindt dat er, zoals dat al in het buitenland bestaat, een kader voor probleemwolven moet komen. "Voldoen ze daar niet aan, dan moeten ze uit Limburg gezet worden," klinkt het.>>

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 09:59

Ik ben een stille meelezer, wonend in een gebied waar niet zo snel een wolf zal komen denk ik.

Tenzij "dan moeten ze Limburg worden uitgezet" Belgisch / Vlaams is voor "Dan mag ie geschoten worden", lees ik enkel dat deze burgemeester de betreffende wolf dan maar wil verjagen naar een ander gebied. Vestzak-broekzak als je het mij vraagt.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 13:14

Het trieste van Oudsbergen is dat de boer zijn omheining netjes had, genoeg stroom onderste draad op 15 cm.

Liggen zijn schapen daar zwaar verminkt sommige levend met darmen eruit, komt Loos en die zegt doodleuk ja maar die draden moeten op de buitenkant vd paar zitten. Toon wat medelijden ipv dit te zeggen en in de pers te verkondigen.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:16

Citaat:
enzij "dan moeten ze Limburg worden uitgezet" Belgisch / Vlaams is voor "Dan mag ie geschoten worden", lees ik enkel dat deze burgemeester de betreffende wolf dan maar wil verjagen naar een ander gebied.


Ik denk de deze burgermeester zijn woorden idd netjes heeft verpakt ;) (voordat hij alle anti-jacht commentaar over zich heen krijgt).

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 01:51


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:50

Toch best wel wat lichtjes all over the place. Mooi !

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:42

En alsof het met de komst van de wolf al niet genoeg ellende meebracht, verwelkomen we ook de Goudjakhals met open armen |(

Vermelding op Nowolves:

‚Goudjakhals vestigt zich mogelijk snel in Nederland‘
De Telegraaf 10.12.2020:
<<Het dier valt niet vaak schapen aan, maar heeft een voorkeur voor grote knaagdieren zoals hazen.>>(deelcitaat)
Niet vaak .........
29.10.2020 4 schapen Ooij
28.10.2020 1 schapen Persingen
18.10.2020 1 schapen Kranenburg
28.09.2020 3 schapen Kranenburg
25.09.2020 3 schapen Kranenburg

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 13:19

Ja en vlgs Glenn kunnen er wel 1000 in Nederland :+

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:28

Helemaal van het padje die Glenn 8)7

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 01:03

Voor geïnteresseerden, Noord Brabant, regio Heeze-Leende:

Online informatiebijeenkomst over Wolf in de regio

Op en rond de Groote Heide verblijft een wolf. Op 17 december 2020 vanaf 19.30 uur organiseert de gemeente Heeze-Leende daarom samen met de gebiedspartijen een online informatiebijeenkomst over het verblijf van de wolf in onze regio.

Deze informatiebijeenkomst wordt gehouden in de vorm van een webinar. Tijdens dit webinar wordt door de provincie een toelichting gegeven over de stand van zaken van de wolf in Noord-Brabant en door Bij12 over hoe omgegaan wordt met schades. Daarnaast kunnen er vragen gesteld worden aan een panel van gebiedspartijen. De gebiedspartijen zijn, ZLTO, Brabants Landschap, Staatsbosbeheer, wildbeheereenheid en het wolvenmeldpunt.

Wilt u deelnemen? Meld u dan via de mail aan bij Ron Lavrijsen, r.lavrijsen@heeze-leende.nl.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 01:57


Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:10

En dit is nu precies waar we naartoe gaan met de wolf. Publicatie op Nowolves:

Brandenburg: Hond in bebouwde kom en in het bijzijn van mensen aangevallen door twee wolven
MOZ.de 17.12.2020, vertaling Google:
<<Ines J. verliet woensdagavond rond 18.00 uur haar appartement in het zuiden van Eisenhüttenstadt, samen met haar moeder en haar dwergschnauzer.
Een man had waarschuwde hun, vanaf het balkon van een van het flatgebouw, en zei dat het beter was om snel weg te gaan omdat er twee wolven rondliepen.
Daarna ging alles heel snel, want ineens vielen twee wolven de hond aan.
„Ik schopte de wolven, mijn moeder, die schreeuwde, ze viel zelfs neer. Ze was helemaal in shock.“
Nadat Ines J. de hond aan de lijn weg had getrokken, lieten de wolven hem los. Enkele buurtbewoners kwamen haar helpen.
De twee vrouwen lieten de verwondingen van de hond die avond verzorgen door een dierenarts. Dit bevestigt dat wat de vrouwen meldden, geloofwaardig klonk.
De verantwoordelijke wolfadviseur is “verrast”. Wolven kunnen hun roedel “verdedigen” tegen honden, maar deze zouden eigenlijk beschermd worden als ze vergezeld werden door hun baas. Hij raadt daarom aan om dergelijke incidenten te melden bij het verantwoordelijke wolvenmeldpunt om ze nader te kunnen onderzoeken, aangezien het om "problematisch gedrag" van wolven kan gaan.
Ines J. is er meer dan zeker van dat het wolven waren. Zelfs de wolvenadviseur Lutz I. beschouwt wolven in Eisenhüttenstadt niet als "ongebruikelijk", aangezien de stad midden in het wolvengebied ligt. Ook wil hij de mogelijkheid niet uitsluiten dat ze als “duo” in de stad verschijnen.
De bewoner van het flatgebouw heeft ook verteld dat hij als voor drie dagen de dieren had waargenomen.>>

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:24

"De wolvenadviseur" is wederom 'verrast'. Tenenkrommend dat theater.

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:29

jobamara schreef:
Voor geïnteresseerden, Noord Brabant, regio Heeze-Leende:

Online informatiebijeenkomst over Wolf in de regio

Op en rond de Groote Heide verblijft een wolf. Op 17 december 2020 vanaf 19.30 uur organiseert de gemeente Heeze-Leende daarom samen met de gebiedspartijen een online informatiebijeenkomst over het verblijf van de wolf in onze regio.

Deze informatiebijeenkomst wordt gehouden in de vorm van een webinar. Tijdens dit webinar wordt door de provincie een toelichting gegeven over de stand van zaken van de wolf in Noord-Brabant en door Bij12 over hoe omgegaan wordt met schades. Daarnaast kunnen er vragen gesteld worden aan een panel van gebiedspartijen. De gebiedspartijen zijn, ZLTO, Brabants Landschap, Staatsbosbeheer, wildbeheereenheid en het wolvenmeldpunt.

Wilt u deelnemen? Meld u dan via de mail aan bij Ron Lavrijsen, r.lavrijsen@heeze-leende.nl.

Heb deze bijgewoond en was redelijk informatief. Je kunt wel merken dat de boswachters nog geen enkel idee hebben wat het gaat betekenen om wolven in "hun" bos te hebben en ik had ook het idee dat ze er niet persé 100% positief in staan. Bij12 zijn echte ambtenaren en hebben een keurig plan dat op papier fantastisch werkt maar waar weinig idee van de werkelijkheid uit straalt.

Een schapenhouder die zijn schapen op de hei laat grazen en die een aantal schapen aan de wolf is kwijt geraakt vertelde dat de speciale schapennetten wel hun werk deden, hij was daarna nog maar 1 schaap kwijt geraakt aan de wolf en dat kwam omdat hij dacht dat hij zijn schapen wel weer los kon laten lopen. Niet dus.

En wie is Jos de Bruin???? Wat een 8)7

Even een vraagje voor de mensen op de veluwe, zijn daar losloopterreinen voor honden in het wolvengebied?

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:43


tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:44

Nogal schokkend dat een wolvenadviseur de ballen verstand heeft van normaal wolvengedrag.
Aanval op voedselconcurrent zijnde niet tot roedel behorende "wolf" (want zo ziet de wolf een hond), kom je op vrijwel elke national geographic docu over wolven tegen.
Het is veel zorgwekkender dat dit roedel duidelijk mensengebied zo duidelijk heeft ingelijfd als territorium. Dat doet zeer sterk vermoeden dat er geen ander geschikt gebied meer is en er nu dus overgestapt wordt op het "stelen" van hondenterritorium (gebied ander roedel in wolvenoptiek). Lukt dat, dan hebben zowel honden als mensen en (klein)vee grote problemen, het standaard uitlaatrondje van alle hondeneigenaren van het dorp is dan nl niet meer een territoriumgrens waar je als wolf weg blijft, maar plek waar een zwak roedel leeft en dus over te nemen is als een roedel te groot wordt en zich splitst.

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:32

DubbelFun schreef:
@irmaz: ja, er is hier een losloopgebied, maar ook daarbuiten lopen er zat honden los.
Vanwaar je vraag ??
https://www.mupload.nl/img/jus1gwx48.jpg

De boswachter van SBB in de gemeente Heeze-Leende gaf aan dat hij met de boswachter van de Veluwe had overlegd of ze iets aan de losloopgebieden moesten doen in het wolvengebied. De boswachter van de Veluwe had gezegd dat zij geen maatregelen hadden genomen maar het was mij niet duidelijk of er wel losloopgebieden waren in het wolvengebied op de Veluwe, vandaar :)