Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:34

Iets verder, net over de Oranjeweg.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:02

Steeds dichterbij. :\

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:16

jobamara schreef:
Fleur, sloten helpen helaas niets. En de onderste echt heel laag max op 20 cm liever op 15. De hoogte, wat is hoog genoeg bijna niets, maar het belangrijkste is om bij je bovenste stroomlint een extra aarde draad te doen. Zodat hij bij een sprong ook aarde heeft zeg maar, anders kan hij net als een vogel op je bovenste stroomlint gaan zitten bij wijze van spreken. Ik ben nog ah uitzoeken welk materiaal hiervoor het beste is.

Ik denk een sloot met daarna stroom wel, ze zwemmen rustig de maas over dus water kan ze niks schelen, maar een natte wolf geleid wel beter }> . En graven en springen moet vanuit een steile helling. Onderste lint zit inderdaad laag, ik denk 20-24, 40-44, 80-84 en 115-119. Heb het zoveel mogelijk aan laten sluiten op de adviezen en wat er al zat. Nouja als ze binnen willen komen ze dat natuurlijk altijd wel. Het is meer de kans verkleinen.

Die aarde draad begrijp ik niet helemaal, daar zou dan toch juist stroomverlies door op treden?

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:27

Als je een draad spant net naast of beter nog in de sloot. Scheelt dat kosten voor het ingraven... Onder water valt het wat lastig graven voor ze.

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:38

Aardedraad is zodat ze aarde maken, dus stroomkring sluiten en de klap door ze heen gaat, want dat is nl wat je voelt. Raken ze 1 draad aan zonder ook aarde te maken, door in de lucht er tegenaan te komen, dan volgt er geen klap, daarom ook dat vogels (en hier bv libelles) zonder problemen op je draad kunnen zitten. Door 2 draden dicht bij elkaar te spannen waarvan 1 stroom en 1 aarde is, is de kans heel groot dat beide draden geraakt worden en er dus stroomkring gesloten wordt = klap.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:50

Dus je hebt een extra draad nodig, vlak onder bv. de bovenste draad, waar geen stroom op staat, maar die de grond raakt (of iedere omheiningspaal?). Dat zou heel simpel zijn, maar ik heb wel altijd heel gezellig musjes op een rijtje zitten. Moet eens opletten of daarvan het lint al wat naar onderen zakt. Denk dat het wel meevalt.
Al vind ik het ook wel een beetje hypothetisch, want hij moet het dan net niet halen qua hoogte en dan ook precies met zijn voorpoten, want met zijn buik of achterpoten is hij denk ondanks de klap toch al binnen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 02:01

Fleur, ik heb vanavond nog is zitten zoeken en een mooi artikel gevonden. In het Duits natuurlijk :'). Zal er morgen is induiken om te vertalen, maar idd van jouw aardpennen loopt een draad naar je stroomapparaat, je kunt deze aansluiting gebruiken of een extra aardpen nemen, vandaar een draad richting je bovenste lint, let op deze mogen elkaar niet raken. Alleen als de wolf erop springt.

Hier veel zwaluwen dus ik wil ook zeker dat die nog veilig kunnen zitten.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:23


mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:07

Zie je nou, Nederland en België zijn echt geen geschikt habitat voor wolven. Hier is er in januari ook een jonge wolf verongelukt. En het ergste vind ik, dat zo'n beest misschien nog weet hoe lang ergens ligt te creperen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 15:00


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:56

mysa schreef:
Zie je nou, Nederland en België zijn echt geen geschikt habitat voor wolven. Hier is er in januari ook een jonge wolf verongelukt. En het ergste vind ik, dat zo'n beest misschien nog weet hoe lang ergens ligt te creperen.


Dit inderdaad. Ze hebben met een hond gezocht en ook met een drone, maar kunnen de wolf van Limburg niet meer vinden. Dus ofwel is hij niet erg gewond en loopt gewoon rond, ofwel ligt hij ergens te creperen. Triest is dat.
Die vent van Natuur en Bos zei zo geraken wij al onze wolven kwijt, aangezien dit al de 4e is...tja.

FrNo
Berichten: 3667
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:40


Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:25

In Duitsland blijken wolven prima met wolfwerende afrastering om te kunnen gaan.
Publicatie (vertaling) op Nowolves:

<< Schermbeck / Gahlen. Wolf. In de nacht van 2 december 2020 was er weer een wolvenaanval in Gahlen. Op basis van de gevonden sporen waren er minstens twee wolven ter plaatse.
Vreemd genoeg werd ook het naburige damhertenverblijf getroffen. Het is duidelijk dat er één één keer in de omheining is gesprongen en ongeveer acht meter verderop uit de omheining is gesprongen.
De herhaaldelijk optredende wolvenaanvallen zetten de schapenhouder onder druk. De zenuwen van de slachtoffers zijn op, want sinds 2018 heeft de wolf de voormalige 12-koppige kudde bij Heisterkamp in Gahlen teruggebracht tot drie schapen.
En weer ging de wolvin Gloria von Wesel in de nacht van dinsdag op woensdag naar de bekende schapenweide van Roland Uhlenbrock op Heisterkamp in Gahlen. Het is hier de vierde wolfentraant sinds 2018.
Diezelfde nacht was er nog een incident in een damhertenafrastering in de directe omgeving. Dit werd ook bezocht door een wolf. Hier zijn echter geen dieren gedood.
Volgens Eckhard Vornhold van het Gahlen Wolf Citizens 'Forum laten de foto's en de gevonden sporen echter duidelijk zien dat er minstens twee wolven moeten zijn geweest.
Volgens Vornbrock is het ook duidelijk dat een van de wolven op acht meter afstand in en uit de omheining is gesprongen.
Enorm springvermogen
De enorme sprongen van Gloria von Wesel worden in dit geval opnieuw bewezen door de sporen van de sprong en het haar in het bovenste prikkeldraad. Volgens het burgerforum van Gahlen Wolf is het prikkeldraad waarover is gesprongen 165 cm hoog.
Om in en uit het weiland te komen, sprong de wolvin Gloria von Wesel of de tweede wolf in het wolvengebied Schermbeck tussen de bovenste en de op een na hoogste draad doorheen. De duidelijk zichtbare sporen van vuil bevestigen deze aanname.
Nadat hij de sporen had verlaten, sprong de wolf tussen de bovenste strengen elektriciteit
Type hekwerk, hoogte hek 100 cm Schapenhek en houten latten, ervoor elektrische draden op hoogte 15 - 115 - 140 - 155 - 185
En plotseling waren er maar drie ...
Ondertussen zijn de slachtoffers volgens Vornbrock op het einde van hun zenuwen. Sinds 2018 heeft de wolf de vroegere twaalfkoppige kudde en hobbyschapenfokkerij van het koppel Uhlenbrock teruggebracht tot drie schapen.
Omdat de schapen bijna als huisdieren worden gehouden, is het niet langer verdraagzaam om de gedode dieren in de wei te blijven zien.
“Met de benodigde kuddebescherming komen we niet verder als we zien hoe de wolf wanneer en hoe hij wil over het 165 cm hek van onze buurman springt. We stoppen nu met onze hobbyfokkerij en zoeken een plek voor onze laatste drie schapen buiten het stroomgebied van Gloria. Wie kan helpen? ”, Vraagt ​​Roland Uhlenbrock.
LANUV-medewerker Nils Ribbrock en leden van het burgerforum Gahlen Wolf waren aanwezig. >>

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 11:38

Afbeelding

Duitsland houd op 12 en 19 december tussen 18.00 en 19.00 uur een lichtjes uurtje. Dit is voor de vergeten weidedieren en voor "de hoop op betere tijden" .

Het maakt niet uit hoe he mee doet er zijn er die buiten een vuurkorf aansteken, maar ook gewoon binnen een kaars.

Er is een landkaart waarop aangegeven wordt wie/waar meedoen. Ik heb contact met de organisator, hij is heel blij dat Nederland en Belgie mee willen doen. Want een geluid gezamelijk naar de EU zou fijn zijn.

Zouden jullie mee willen doen, voor de slachtoffers van afgelopen jaar en om te hopen op betere tijden. Zodat we niet moeten gaan opstallen, de lammetjes, kalfjes, veulens in het voorjaar in de wei kunnen zonder gevaar.

Stuur mijn een pb als je meedoet, met woonplaats, postcode dan zorg ik dat het dinsdag per mail in Duitsland is.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 20:58

Zie net een melding van mogelijk weer een wolf Heusden en Altena,

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 11:03


mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:23


jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 03:00

Pfff dichtbij voor jou, :(:), de foto had ik al gezien maar zo met het hele verhaal erbij maakt het toch anders.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:37

Too close for comfort..

Popstra
Berichten: 13778
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:41

Ik snap heel goed dat men daar een beetje bang word om het hondje savonds uit te laten..
Ik zou er ook angstig van zijn als dit zo vlak bij over het erf loopt.

FrNo
Berichten: 3667
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:17

Zelfs aangelijnd zou ik het eng vinden.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:35

Twee honden. Aangelijnd. Middenslag, zo'n dertig kilo. Eentje is geen probleem, die kan ik loskoppelen en rent als een speer, zigzaggend naar huis. Mega-snelle hond. De andere heeft de eerste vijf jaar van haar leven op het Russische platteland rondgezworven, die gaat de strijd aan maar is met haar dertig kilo geen partij. Dus die gaat strijdend ten onder als we de pech hebben er één, of nog erger, meerdere, tegen te komen.

sterregoud
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:59

mysa schreef:
Twee honden. Aangelijnd. Middenslag, zo'n dertig kilo. Eentje is geen probleem, die kan ik loskoppelen en rent als een speer, zigzaggend naar huis. Mega-snelle hond. De andere heeft de eerste vijf jaar van haar leven op het Russische platteland rondgezworven, die gaat de strijd aan maar is met haar dertig kilo geen partij. Dus die gaat strijdend ten onder als we de pech hebben er één, of nog erger, meerdere, tegen te komen.


We zouden toch iets moeten mogen hebben om onze eigen dieren te verdedigingen. Dit is toch wel het minste.
Ik vind het trouwens absurd dat het clubje dat besloten heeft, dat Nederland ( en de rest van Europa ) moet rewilden, dat zomaar voor iedereen kan beslissen. Zij hebben er geen last van, ze zitten hoog en droog in het stedelijk gebied. Maar de mensen die echt van de natuur houden, en er dagelijks in te vinden zijn, die gaan het ondervinden.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:07

Dat vind ik dus ook. Aan de ene kant willen we wildernis terug, aan de andere kant mogen we helemaal niets ter zelfverdediging of de verdediging van have en goed. Met pepperspray op zak zou ik me een stuk prettiger voelen. (Al weet ik niet hoe doeltreffend het in een crisissituatie zou zijn).
Dus: ik pas me wel aan, heb de tuin/paddock al gefortificeerd, loop geen rondjes achterlangs meer in het donker/schemer, maar geef ons dan in vredesnaam iets wat op zijn minst wat zelfvertrouwen kan geven.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:14

Of rubberen kogels, dat staat zelfs in de europese richtlijnen dacht ik om wolven weer schuw te maken. Ik weet van iemand die zich vaak niet veilig voelt als ze alleen met de hond door het bos loopt en die heeft pepperspray uit Duitsland besteld, daar mag het blijkbaar wel. Ik ben helemaal niet een voorstander van zulke dingen, maar je zult iets moeten als je graag wolven terug wil.
Een soort van alarmsysteem zou ook helpen, dat je weet wanneer er een in de buurt is, zeker met zwervers. Maar ze willen niet eens prijsgeven wanneer er waar een wolf gezien is op bv. een wildcamera want dan zijn ze bang dat erop gejaagd wordt.

Toen er een wolf hier in de straat zat mocht de hond ook niet meer los, had ik een hooivork naast de achterdeur staan en gingen de paarden in het donker op stal met bovenluiken dicht. Van dat beest waren toen ook foto's dat hij gewoon naast de trampoline stond in een tuin op klaarlichte dag. Zeker met alle verhalen van vroeger dat ze ook rustig een kind pakte, vind ik dat toch wel enge dingen.