Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 00:21

Mysa, toch vind ik op no wolves heel veel info, je moet de reacties niet altijd lezen maar gewoon de cijfers van aanvallen waar op welke dieren, wat de kosten al zijn enz.

Ymor, ik vind het idd heel moeilijk. Als ik vlees eet doe ik dat het liefst van een boer uit de buurt waar zowel de koeien met hun kalveren als hun Tamworth varkens lekker buiten leven.
Als er zich onbeperkt wolven mogen vestigen zal al het vee weer binnen moeten, willen we dat. Ook het andere wild krijgt het lastig met alle omheiningen die we zullen moeten plaatsen vanaf 2022 wordt er alleen nog een vergoeding betaald indien je omheining voldoet aan de eisen vd BIJ12.
Tja en hoe ga je het aantal handhaven, als je nu de discussies ziet over bv de Oostvaarders plassen, herten enz blijft dat lastig.

De gedachte is dat wolven alleen wild vangen maar dat blijkt niet zo te zijn. De welpen leren het jagen vd ouders dus eigenlijk zou je moeten voorkomen dat ze vee pakken dat is de gedachten vd pro wolvers dmv hekken (maar die blijken niet voldoende te werken) dus ophokken in de nacht. Omdat ze meestal in het donker jagen.

Ik zelf denk dat je ze zeker schuw moet houden en als dat door middel van afschot op degene die vee aanvallen moet dan is dat maar zo.
In Duitsland is de Rodelwald roedel echt een groot probleem ook voor paarden. Als ze misschien direct hadden ingegrepen hadden de welpen dat gedrag misschien niet gehad.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31330
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 00:45

balance schreef:
Ymor schreef:
Ik ben hier wel benieuwd naar of dit zo is. Want als je dus de leider afschiet heb je ook een probleem lees ik in de OP. Hoe zou je dan te werk moeten gaan.


Je kunt bijvoorbeeld het alfa koppel onvruchtbaar maken, dat is al een klein begin.


Hoe zou dat in zijn werk gaan?

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18177
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 00:57

Ik kan het voor je opzoeken, het is in het verleden al gebeurd met wolven in gevangenschap.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 01:02

Ik vind het ergens ook wel interessant. We weten natuurlijk dat de moderne hond ook afstamt van de wolven die niet meer bang waren om in het leefgebied van de mens te komen. Je zou zeggen het is in het verleden goed gegaan en we zijn een soort samenwerking aan gegaan. Zou dat nu niet weer opnieuw kunnen gebeuren?

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 01:18

Ymor schreef:
Ik vind het ergens ook wel interessant. We weten natuurlijk dat de moderne hond ook afstamt van de wolven die niet meer bang waren om in het leefgebied van de mens te komen. Je zou zeggen het is in het verleden goed gegaan en we zijn een soort samenwerking aan gegaan. Zou dat nu niet weer opnieuw kunnen gebeuren?

Er is nogal een verschil qua barriere tussen een dubbelsteens muur en een kampvuur.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 01:55

tamary schreef:
Ymor schreef:
Ik vind het ergens ook wel interessant. We weten natuurlijk dat de moderne hond ook afstamt van de wolven die niet meer bang waren om in het leefgebied van de mens te komen. Je zou zeggen het is in het verleden goed gegaan en we zijn een soort samenwerking aan gegaan. Zou dat nu niet weer opnieuw kunnen gebeuren?

Er is nogal een verschil qua barriere tussen een dubbelsteens muur en een kampvuur.


Klopt inderdaad! Waar zie je mij stellen dat dit niet het geval is? Ik vraag mezelf gewoon af of we op een bepaalde manier samen kunnen leven in hetzelfde gebied zonder dat iemand daar hinder van zal ondervinden.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18177
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 02:17

Mag ik?
Ik denk dat dat niet meer mogelijk is. Of lastig. Kijk maar eens naar de problemen die mensen soms hebben met wolf hybriden.
Dat zijn liefhebbers van wolven en honden. Kun je nagaan als je niks met honden/wolven hebt die je levende have op het oog hebben.
Ik denk nog steeds dat het steriliseren van de dieren die zich voortplanten èn afschot van probleem dieren, samenleven met wolven wel mogelijk zou kunnen zijn.
We reguleren alles wat beestjes betreft om ons heen, waarom dan niet de wolf?
Lukraak afschieten hoeft niet, vinger aan de populatie houden wel.
Vind ik :Y)

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 02:24

Ymor schreef:
Ik vind het ergens ook wel interessant. We weten natuurlijk dat de moderne hond ook afstamt van de wolven die niet meer bang waren om in het leefgebied van de mens te komen. Je zou zeggen het is in het verleden goed gegaan en we zijn een soort samenwerking aan gegaan. Zou dat nu niet weer opnieuw kunnen gebeuren?
Ymor schreef:
tamary schreef:
Er is nogal een verschil qua barriere tussen een dubbelsteens muur en een kampvuur.
Klopt inderdaad! Waar zie je mij stellen dat dit niet het geval is? Ik vraag mezelf gewoon af of we op een bepaalde manier samen kunnen leven in hetzelfde gebied zonder dat iemand daar hinder van zal ondervinden.

Het maakt samenwerking en langdurige interactie zoals toen onmogelijk.
Daarnaast hebben we nu vee (wolf naar hond was 1e domesticatie) en is al gebleken dat ze geen respect (meer) hebben voor onze markeringen (omheiningen). Komt bij dat ik groeiende twijfels heb of er genoeg ander voedsel is dan ons vee in Nederland om een wolvenroedel te voeden.

dierenfan
Berichten: 9655
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 07:28

Genoeg wild of niet is denk ik nog niet eens het probleem. Net als honden en net als wij hebben wolven smaak. Sommige zullen een moord doen voor een ree, anderen voor een schaap enz
Logisch want die dieren smaken allemaal verschillend en dat proeven ze en waarderen ze wel of niet. Heb hier een hond die vis absoluut niet wil eten. Heb er ook 4 die er helemaal verzot van zijn. Zo zijn de husky's knettergek op brood. Geen enkel stuk vlees of vis komt boven brood haha. Je doet er niets aan.

Als een wolf graag schaap eet dan eet hij schaap. Of er nu 10 reeën voorbij vliegen terwijl schapen achter 2 meter hek staan dan nog gaat hij voor schaap. Zonder doorzettingsvermogen is er geen leven dat doorzettingsvermogen wordt al generaties door gegeven dat stopt echt niet bij een paar stroomdraadjes. Zelfs mijn kat kon ik niet achter stroom houden met zo'n petsafe systeem. De beloning na het stroomgebied was namelijk zoooo groot dat ze het stroom voor lief nam. En dat was een raskat die al generaties lang als huiskat leefden en gefokt waren.

mysa

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 08:46

Inderdaad, wild of niet, schapen zijn lekker en je hoeft er niet lang achteraan te rennen want ze kunnen geen kant op. Het stikt hier van het wild en toch zijn er twee keer vlak na elkaar veel schapen gedood.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 09:00

Er is zeker nog een probleem, ze krijgen het in Duitsland voor elkaar om met een roedel het vee zo in paniek te maken dat ze uitbreken, dan hoeven ze niet over de omheining maar komt het vee (ook paarden) zo naar hun toe. Met gevaar voor het verkeer.

Nu is het zo dat de Wolf zo beschermt is dat er niks mogelijk is, zelfs als hij zwaar gewond is. Ze hebben lang moeten wachten voor er iemand van een bevoegde instantie was toen er een wolf in een combine (mais) terecht was gekomen.

Ik vraag me dus echt af of er instanties bezig zijn om hem uit zijn extreem beschermde status te halen, wat dan bv ook regulering mogelijk zal maken. Nu kan je namelijk 5 jaar gevangenis straf en/of boete van 50.000,- riskeren als jezelf aanraakt.

Zijn er bv stamboeken of KNHS bezig om een tegengeluid te laten horen?

Pandora2
Berichten: 19859
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 09:20


jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 11:20

In Duitsland zijn ze idd bezig met de Rodelwald roedel, dat moet dan wel door een speciale jager meen ik. Paul Schockemohle, heeft al commentaar gegeven de kosten om de leider te schieten liepen al op tot 50.000 - en nog hadden ze niks, dus vlgs hem konden ze beter een jager uit het gebied zelf nemen.

Er beginnen nu idd afschot plannen te komen, dat moet per provincie of hoe heet dat in Duitsland, maar geschoten is er nog niks zover ik weet.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:24

Even voorop gesteld: De wolf is een prachtig dier!

Ik ben zelf van mening dat we geen grote roedels wolven moeten willen in onze leefomgeving.
Een solitaire wolf zal zoveel schade niet aanrichten, maar al jaren hebben diverse landen in Europa serieuze problemen met de wolf. Complete kuddes vee worden doodgebeten, opgejaagd een ravijn in, levend aangevreten en zo achtergelaten. Maar ook erfhonden moeten het ontgelden. In sommige gebieden zwerven ze in de avond/nacht gewoon door de straten.

De pro-wolf lobby vind dat men niet moet zeuren, er zijn vergoedingen voor elk stuks vee dat door een wolf is gedood en de wolfwerende afrastering wordt alom geprezen.
De realiteit is alleen anders helaas. Het is niet te doen om alle hectares grond zo te omheinen en waar het wel mogelijk is moeten we bedenken wat de gevolgen zijn voor andere wilde dieren, die kunnen dan ook geen kant meer op, daar waar ze voorheen zonder probleem een alm, bos of weide konden doorkruisen.
Daarnaast is het nu niet bepaald een prachtig gezicht voor de omgeving (dat zijn windmolens en zonnepanelen ook al niet) en de afrastering zo niet te betalen voor de particulier (en de bedrijfsmatige veehouder komt in aanmerking voor subsidie).
Dan nog het feit dat keer op keer de omheining niet wolfwerend blijkt (typisch ook dat wolven in de ZOO achter een 3 mtr hoge omheining staan en het advies voor de veehouder een omheining van 120-140 is).

Vele veehouders (waaronder dus ook particulieren die bv een oud schapenras in stand houden) hebben de strijd al opgegeven (konden het emotioneel niet meer aan, nog afgezien van het kostenplaatje). Dit heeft ook allemaal direct gevolgen voor het onderhoud van de almen in landen als Oostenrijk en Italie. de runderen/paarden/schapen/geiten onderhouden de almen namelijk door er te grazen, maar wie wil er zijn vee nog laten grazen?

Ik volg de wolvendiscussie al heel lang en maak me serieus zorgen om de toekomst. Als deze ontwikkelingen zo gestaag doorgaan en men niet wordt gehoord dan zijn we straks niet alleen genoodzaakt om onze dieren permanent op te hokken (welzijn??), maar ook onszelf (wie gaat er nog onbezorgd lekker wandelen/fietsen/paardrijden of anders recreëren in een gebied waar meerdere roedels rondzwerven?).

De buitensporige groei in Duitsland laat ook serieuze andere problemen zien. Paarden die uitbreken en op de snelweg voor problemen zorgen.

Moeten we dit allemaal willen?

In Duitsland gaan er voorzichtig bij de politiek wat ogen open en dat werd tijd ook. Tijd voor regulerende maatregelen, want heel eerlijk, 1300 wolven in een gebied rond Hannover is ook geen noodzaak en een bedreigde diersoort is de wolf ook niet. Laat 1300 wolven hun gang gaan en met een paar jaar zijn het er een paar duizend.

Overigens zijn er (gelukkig!) vele (particuliere) filmpjes beschikbaar van bewakingscamera's die aantonen dat wolven niets schuwen, in tegenstelling met wat wordt beweert dat de wolf bang zou zijn en ons uit de weg zou gaan (zelf een filmpje van een dame die aan het nordic walken was en ontzet moest worden door een plaatselijke boer die in zijn tractor langsreed en een wolf gericht op haar af zag gaan).

Ik maak me er dus best druk om (woon zelf aan zee, dus zullen hier vast geen vestigingsplek zoeken) omdat dit gaat om welzijn van mens en dier. Belangrijk genoeg dus om de discussie vroeg genoeg te gaan voeren.

Het zal voor veel mensen vast een ver van mijn bed show zijn (houden geen weidedieren of wonen misschien in de stad waardoor geen confrontaties met wolven), maar het is wachten op het moment dat iemand wel hond/kat/kind/zelf geconfronteerd wordt (aanval/dreiging) met de wolf en dan is het zo leuk opeens niet meer.

Zonder strikte regulering van het aantal zie ik wolven in NL (maar ook daarbuiten) niet zitten.
Ik hoop dat we in NL slimmer zijn en het zover niet laten komen :n

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 11:37

Miranda, wauw precies dit dus, ik heb precies dezelfde vrees. En hoop dat veel mensen wakker worden, want ook zal het stallen van paarden veel duurder worden misschien dat, dat mensen nog kan overtuigen ;) . Omheining, opstallen in de nacht, hoe zie je dat voor je in opfokbedrijven, 24 uur bewaking.

Ben jij ergens lid van ?

mvdende

Berichten: 5748
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:48

Ik ben eerder pro wolf, dan anti.

Maar ik zie ook wel in, dat zonder een natuurlijk evenwicht, een groot roofdier als de wolf een gevaar vormt.

In "het wild" en dan praat ik over de verschillende natuur gebieden in Amerika, kan het wél, een evenwicht.

De natuurlijke vijand van de wolf zijn juist de prooien waar deze op jaagt: eland, muskusos enz. Die vertrappen nogal eens een wolf.

Hier in Europa zullen wij, de mens ervoor moeten zorgen dat er een evenwicht blijft.

Wolven roedels hebben een eigen territorium, zomaar een roedel afschieten krijg je alleen maar een nieuwe roedel voor terug.

Ik denk dat monitoren waar de roedel zich bevindt (doormiddel van sateliettrackers aan halsbanden) icm neutraliseren van een groot deel van de roedel de beste optie is.

Neutraliseren zorgt voor minder pups, dus geen groei van de roedel. Of dat dan permanente sterilisatie moet zijn, of chemische (voordeel van chemische is dat als de roedel te klein wordt, je kan besluiten dat jaar niet opnieuw chemisch te castreren en een nestje te laten komen) weet ik niet.

Het tracken van de roedel is van belang om te kunnen zien waar ze leven en om in te kunnen grijpen op het moment dat dat fout dreigt te gaan (te dicht bij mensen) én om de roedel gemakkelijk op te sporen voor (medische) ingrepen.

De wolf is terug, dat is een feit!

Alles maar afknallen omdat er géén één enkele wolf in Nederland mag leven vind ik echt absurd!

Maar de wolf zn gang laten gaan, kan natuurlijk ook niet! Dat gaat problemen opleveren.

Een paar roedels in Nederland, op de plekken waar er nog ruimte voor hun is en die roedels goed onderhouden, zie ik het meeste in.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 11:59

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 700215312/

M vdEnde, ja precies de wolf is mooi. Maar niet ten kostte van alles. Als je zoals hier boven de problemen in Duitsland al ziet hoe moet dat hier dan.
Lekker wandelen zal lastig worden. In de echte wolven landen wordt gehandhaaft zodra een wolf zich te dicht bij de bewoonde wereld begeeft wordt hij bejaagd.
De wolf kan 2 worpen per jaar doen, tel maar uit hoe snel ze vermeerderen.

Apple

Berichten: 76215
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:08

balance schreef:
Mag ik?
Ik denk dat dat niet meer mogelijk is. Of lastig. Kijk maar eens naar de problemen die mensen soms hebben met wolf hybriden.
Dat zijn liefhebbers van wolven en honden. Kun je nagaan als je niks met honden/wolven hebt die je levende have op het oog hebben.
Ik denk nog steeds dat het steriliseren van de dieren die zich voortplanten èn afschot van probleem dieren, samenleven met wolven wel mogelijk zou kunnen zijn.
We reguleren alles wat beestjes betreft om ons heen, waarom dan niet de wolf?
Lukraak afschieten hoeft niet, vinger aan de populatie houden wel.
Vind ik :Y)


Dit vind ik eigenlijk wel een mooie :j . De populatie beheersen, dus er voor zorgen dat niet iedereen zich lukraak kan voortplanten en dieren die problemen geven afschieten.

Afschieten of herhuisvesten van probleemdieren wordt ook gedaan met bijvoorbeeld tijgers of leeuwen als deze te dicht bij mensen komen (danwel mensen aanvallen). Volgens mij zijn er ook vergelijkbare projecten met (ijs)beren. De probleemdieren worden geïdentificeerd en geneutraliseerd (afgeschoten of verplaatst).

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:16

jobamara schreef:
Er is zeker nog een probleem, ze krijgen het in Duitsland voor elkaar om met een roedel het vee zo in paniek te maken dat ze uitbreken, dan hoeven ze niet over de omheining maar komt het vee (ook paarden) zo naar hun toe. Met gevaar voor het verkeer.

Ieder ongeluk is er één teveel. Maar ik vraag me dan af in hoeveel van de gevallen dat er ongelukken zijn door loslopende paarden in het verkeer dat dat te wijten is aan wolven? En hoeveel aan nalatigheid van de eigenaar? Ik denk dan aan minimalistische omheiningen, gammele trailers, weides zonder toezicht etc.
Nogmaals, ieder ongeluk is er één teveel, maar ik denk dat de wolf een kleine bedreiging is voor de paarden, maar de mens een hele grote bedreiging. Of het nu late feestvierders zijn die het lollig vinden om op de terugweg naar huis ergens een weide open te zetten en daar een rondje met de auto in te rijden, of het nu halve garen zijn die paarden mishandelen, of het nu bijziende jagers zijn die het verschil niet zien tussen een paard en een everzwijn, of het nu voorbijgangers zijn die foute dingen in de weide gooien, of simpelweg de eigenaar die alles zo goedkoop mogelijk wil doen.
Ik vind het verrassend dat ieder ongeluk dat te wijten is aan een wolf heel erg uitvergroot wordt, en dat ongelukken te wijten aan de mens met een 'ach ja' aan de kant geschoven worden.
De wolf zal zeker een risico zijn, maar ik vind dat hij teveel als het symbool van 'het kwade' opgevoerd wordt en dat er weinig objectieve vergelijkingen zijn met andere risico's die paarden lopen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 12:27

Zeker heb je daar een punt, her begint nu eenmaal met een goede omheining alleen moest die eerst zo zijn om je eigen dieren binnen te houden. Nu moet je ook gaan zorgen dat er niks meer in je wei komt. Van de week een hele kudde schapen door de omheining, er hing er nog 1 onder stroom in. En zeker gebeurd het ook zonder wolf maar als de wolf zich onbeperkt mag uitbreidde zal dit probleem er ook nog bij komen.
Als je alle voor en tegens wil afwegen zal je hier ook over na moeten denken.

Karl66

Berichten: 29762
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:30

tamary schreef:
Ymor schreef:
Ik vind het ergens ook wel interessant. We weten natuurlijk dat de moderne hond ook afstamt van de wolven die niet meer bang waren om in het leefgebied van de mens te komen. Je zou zeggen het is in het verleden goed gegaan en we zijn een soort samenwerking aan gegaan. Zou dat nu niet weer opnieuw kunnen gebeuren?

Er is nogal een verschil qua barriere tussen een dubbelsteens muur en een kampvuur.


Alleen zo werkt domesticatie niet, een wolf dacht vroeger niet goh laat ik eens lekker lui voor het kampvuur gaan liggen en nu denken ze niet goh laat ik eens lekker voor de verwarming gaan liggen. We hebben al honden dus grootschalige domesticatie zal niet meer gebeuren, wel op kleinere schaal, kijk bijvoorbeeld naar mensen die met kruisingen van wolven fokken, dat is ook gewoon een vorm van domesticatie.

Maar het werkelijke probleem is een ander probleem. Wolven zochten onze nabijheid op omdat dat overlevingsvoordeel biedt en dat is niet veranderd. In de steden hier in Nederland zien we dat vossen zich vestigen als stadsvossen, het leven dicht bij de mens heeft voldoende voordeel voor ze om dat te doen. In Amerika zie je dat coyotes in steden leven, je ziet ze daar gewoon rondlopen, weliswaar schuw als zwerfhonden, maar gewoon rondlopen. Het leven in de buurt van mensen geeft ze voldoende voordeel om angst te overwinnen. En nu zeggen de prowolvers dat wolven niet bij ons als mensen in de buurt gaan komen, omdat ze schuw zijn. Een soort die er om bekend staat heel succesvol gedomesticeerd te kunnen worden. Een soort die erom bekend stond dat één van hun overlevingsstrategieën is om de nabijheid van mensen op te zoeken. De prowolvers zeggen aldoor dat roodkapje een sprookje is en niet op de waarheid gebaseerd is, maar ze geloven zelf ook in een sprookje, het sprookje dat wolven schuw zijn en dat we dus niet bang hoeven te zijn dat ze de nabijheid van mensen opzoeken. Hun geschiedenis en het gedrag van aan hun verwante soorten laat zien dat dat niet waar is.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:19

Er worden meer schapen doodgebeten door honden dan door wolven, dat ziet men toch ook niet als een groot probleem? Ik hoor er bijna niemand over iig. Vroeger leefden we ook samen met de wolf, waarom nu dan niet?

Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:19

Even over de omheining. Een bekende van mij heeft pas een pilot gedaan bij een schaapskudde. Wolf heeft tegen het raster aangelopen en is er niet in gekomen. Dit zijn netten ( omdat ze elke paar dagen het omzetten) van 120 hoog, grond draad 70 cm buiten de heining en een +- op het net. Er staat 8,5 kv op wat enorm veel is ( normale paardenwei heeft 3,5/4). Stroom heeft zich tot nu toe erg bewezen hier. Heel fijn dat er voor nu een oplossing is maar ik ben bang voor de toekomst als ze echt honger krijgen. In Duitsland al verhalen gehoord dat ze stallen ingaan. Het ergste vind ik nog dat er zo makkelijk over word gedaan. Je zou toch je ogen uit je hoofd huilen als er zo iets gebeurd bij je vee.

Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:22

Jeika schreef:
Er worden meer schapen doodgebeten door honden dan door wolven, dat ziet men toch ook niet als een groot probleem? Ik hoor er bijna niemand over iig. Vroeger leefden we ook samen met de wolf, waarom nu dan niet?


Het probleem is denk ik dat de wolf “ wild” is en een stuk groter dan de gemiddelde hond. Hier ook een paar herders in de buurt gehad die schapen dood beten, die zijn ingeslapen omdat ze overal onderdoor, bovenlangs gingen en het risico te hoog werd . Lees, vals werden tegen mensen. Dit zullen ze denk ik niet zo snel doen bij de wolf omdat hij wild is en het erbij hoort volgens natuur mensen. Ik denk dat we nu pad het topje van de ijsberg hebben en dat het een enorm probleem gaat worden

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:29

Jeika schreef:
Er worden meer schapen doodgebeten door honden dan door wolven, dat ziet men toch ook niet als een groot probleem? Ik hoor er bijna niemand over iig. Vroeger leefden we ook samen met de wolf, waarom nu dan niet?

Bij hondenschade heb je mits dader aan te wijzen is veel meer juridische ondersteuning tot euthanasie van de hond aan toe. Wolf mag je nog niet aan de riek rijgen als je die al vretend bovenop je vee aantreft. M.a.w. het recht op zelfverdediging van lijf en goed (vee dus in dit geval) is hier bij wet verboden.