[VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:01

Ik lees al even mee maar ik vind dit wel heel erg headshaken lijken.. Echt van die typische flicks.. Je ziet ook wel wat punten van equine pain face in de reactie. Het is nu kouder en die scherpe kou en wind kan een trigger van zenuw zijn. Je zou eens in het headshake topic kunnen kijken of je daar gelijkenissen ziet.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 20:33

Mmm. Ik dacht in de eerste weken dat ik haar had al aan headshaking, maar toen maakte ik me zorgen om elk dingetje wat ze deed dus heb ik die gedachte ook weer van me af gezet.. ik ga even kijken in dat topic, dankjewel.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:48

Hi Lisa, interessant filmpje weer. Over het headbangen. Ze doet het dus ook in het land, zonder jou erbij. Ze doet het ook hier in de bak zonder jou erbij. En ze doet het met jou erbij ook. Dus het ligt niet aan jou. Als mijn paarden dit doen, dan is het óf "ik ga rottigheid uithalen hoor!" óf het is "Ik vind het helemaal niet leuk wat er nu gebeurt en ben gefrustreerd".
Op het filmpje als ze alleen is, dan zie je haar een aantal keren naar de richting van de uitgang gaan en even later shaked ze haar hoofd weer, alsof ze wilde zeggen "Nou hoor, ik vind dit niet leuk dat ik er niet uit kan". Zo lees ik het althans. Als ze met jou aan het trainen is, dan zijn er ook langere stukken zonder headbangen. Ik lees dat dan zo "ok ik vind het nu wel ok wat je van me vraagt'. Op het moment dat ze weer gaat shaken, dan lijkt ze te zeggen "ik ben het er niet mee eens wat je van me vraagt".
In het land zou je ook eens een filmpje moeten maken. Om te kijken of je voor het headbangen een aanleiding kan vinden.

Zo niet dan zou ik haar door een da eens laten beoordelen.

En anders toch headshakingsyndrom?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:42

Allereerst vind ik het heel mooi om te zien dat ze eigenlijk heel onrustig is als ze alleen is, en zodra jij erbij komt ze echt zakt in haar energie. Natuurlijk ergens sneu voor haar dat ze zelf die rust niet kan vinden, maar wel heel lief om te zien dat ze dat bij jou wel kan halen.

Qua hoofdschudden is het inderdaad lastig, aan de hand van jouw verhaal (dat ze aan het eind van de training minder schud) denk ik dat het richting stress/onrust gaat en dat dit haar manier van uiten is.
Ik heb ook nog goed gelet op haar balans, op de momenten dat ze strak is in haar toplijn, wat meer over haar tempo loopt en door de bochten heen valt lijkt ze het meer te doen dan als ze redelijk in balans loopt, hoewel ze het dan nog steeds soms doet. Hoewel dat natuurlijk headshaking syndrom ook niet uit sluit...

Ik denk dat ontspanningstechnieken haar zeker gaan helpen, ik vind zelf de Masterson Method een fijne manier, met de basis kan je prima als eigenaar een beetje experimenteren als je maar goed op de signalen van je paard let. Zoek maar eens de blaasmeridiaan op, echt mega interessant!
Misschien zou craniaal sacraal therapie haar ook kunnen helpen, deels om de stress los te laten en ook deels voor het schudden.

En misschien ook interessant om het boek kalmerende signalen van Racheal Draaisma te bekijken, dat gaat heel erg over de kleine signalen die paarden af kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:07

Liiesjjj schreef:
Het helemaal uitstippelen van een training is inderdaad een goede. Vandaag mee begonnen en dat ging een heel stuk beter. Ook het ruimte stukje hebben we opgepakt. Nu merkte ik wel dat ze daar weer onzeker van werd, want hoe ver mag ik dan in je ruimte komen? Maar dat geeft niet, kan ook niet perfect gaan meteen.

Vanaf morgen gaan we de kruidenmix voeren. Dan is ook het krachtvoer binnen en starten we meteen zoals Mascha aangaf hoe ze het nodig heeft. Ben zelf ook heel benieuwd. Ik vind haar de laatste dagen heel onrustig. Het hoofdzwiepen is er ook niet minder op geworden. Maar ze doet het ook gewoon in de wei zag ik en als ze los in de grondwerkhoek staat zonder dat er iets van haar gevraagd wordt.

Ook weer even opgenomen. Helaas viel mijn telefoon halverwege op de grond en had ik dat niet door haha! Nu is alleen het begin te zien waar ze heel onrustig is en in mijn ruimte komt. Ik was ook aan het klooien in het begin want de manier van Yvette is weer net iets anders dan wat ik van Ton mee had gekregen. Maar goed, op een gegeven moment liep ze de ronde groot en relaxt. Ik kom haar terug laten komen door uit te blazen en in draf zetten door in te ademen. Wat opviel was dat het hoofdzwiepen ook zo goed als verdwenen was.

Dus ja, wat zal het zijn.. Haar innerlijke onrust wat ze uit door het hoofd zwiepen, een medische oorzaak of toch iets anders?

[ Video ]

Ik ga me vanavond even inlezen in ontspanningsoefeningen voor paarden. Heb zelf het idee dat ze teveel spanning opbouwt en dat uit door te gaan shaken. Hoop ik.





of gewoon zichzelf gymnastiseren los maken vanuit de schouder /borst en lange halsspier naar het nek en kaak gewricht, tong en tongbotjes die nodig zijn voor de ontspanning en het kunnen aanspannen
als een paard zo vanuit zonder enige belemmering kan werken met haar lijf doet ze dat ook op haar manier

gewoon haar balans zoeken en leren te ontwikkelen als atleet, fysiek en mentaal goed in balans, mag/moet alles bewegen toch!! en dat kan er soms - tijdens het rekken en strekken - heel raar uitzien, maar gelukkig doet ze aan beide kanten, rekt en strekt ze het aan beide kanten dus goed voor het: rechtrichten mag best een beetje verschillend zijn want paarden zijn op een kant altijd even wat makkelijker, hebben wij ook rechts handigt mij makkelijker dan links

als paarden gaan wisselen kan dat ook invloed hebben, evenals de eerste keer hengstig worden, kan het lijf anders aanvoelen dan anders, moet ze ook mee leren omgaan, is een ontwikkeling die erbij hoort

hoe meer het nu op een normale wijze (zonder enige bijzet, voorkomt de knik in de verkeerde halswervel, dus onderbreken van een goede doorbloeding - kan ontwikkelen zal het later alleen maar voordeel hebben, of te wel een goede hoofd hals houding kunnen ontwikkelen


citaat:
De tong is - op de geslachtsdelen na - het gevoeligste orgaan van het paard. De tong ligt gedeeltelijk tussen de onderkaakbeenderen (de lagen van de mond) en gedeeltelijk boven de onderkaakbeenderen (tegen de kiezen) en een gedeelte loopt door tot in het bovenste deel van de nek.
De tong bestaat uit twee delen, die halverwege aan elkaar gehecht zijn. Er bestaan hele dikke tongen en hele dunne, hele lange en hele korte.
Een aantal tongspieren is verbonden met een kleine hoeveelheid botjes in de keel, die tongbeentjes heten (zie tekening B nr. 3). Vanuit die tongbeentjes lopen twee belangrijke halsspieren: de één loopt naar het borstbeen en de andere loopt naar de binnenkant van de schouder. Er bestaat dus een directe verbinding van de tong naar het borstbeen en de schouder. Als er spanning bestaat in de tong, dan heb je ook spanning die helemaal doorloopt naar het borstbeen en de schouder via de halswervel waar je juist wilt dat daar kan worden nagegeven (zie tekening A). Heb je eenmaal spanning in het borstbeen, dan kan het paard onmogelijk zijn rug welven en de spieren gebruiken die de hals met de staart verbinden en via de buik weer teruglopen naar de hals.


Afbeelding

De tong van het paard is in het algemeen 28 cm tot 41 cm lang, afhankelijk van het type paard. Een paard kan zijn tong ongeveer 12,5 tot 20,5 cm uit z'n mond brengen, wederom afhankelijk van het type paard. Zelfs wanneer een paard volledig ontspannen en tevreden is, vult zijn tong de gehele mond, waardoor er weinig tot geen ruimte voor iets anders in de mond (dus ook niet voor een bit).
DE TONG IN VERBINDING MET HET HELE LICHAAM
Kleine spiertjes verbinden de tongbeentjes met het kaakgewricht en met het gebied rond de nek, waar het hoofd aan de hals verbonden is. Het kaakgewricht is een belangrijk centrum voor de zenuwen die zorgen voor balans en proprioceptie. (Proprioceptie is een onderdeel van het centrale zenuwstelsel van het paard, waardoor het weet waar zijn voeten zich bevinden zonder ernaar te kijken en maakt derhalve ook deel uit van het coördinatiesysteem van het paard.) Ook de zenuwen van de onbewuste registratie (proprioceptie) van de voorbenen van het paard liggen in het gebied van de tongbeentjes.
Blokkades elders in het paardenlichaam kunnen ook voor tongproblemen zorgen. Door osteopaten worden vaak blokkades gevonden rond de eerste halswervel, in het tongbeen, in de schedel en ook rond het heiligbeen, ter hoogte van het kruis, dat via het ruggenmerg in verbinding staat met de schedel. Door een blokkade in de rug (en dus ook onder het zadel) ontstaat een te hoge spanning rond het middenrif, dat via onderhuids bindweefsel weer in verbinding staat met het tongbeen, het kaakgewricht, het hoofd en de eerste halswervel.
ONTSPANNEN TONG
Een paard kan met een vrije, ontspannen en zachte tong vrijer en met een betere coördinatie bewegen. Met een ontspannen tong kunnen de passen van het paard opvallend langer worden, zijn balans beter en bovenal wordt het paard gemakkelijker te rijden. Er valt dus alles voor te zeggen dat rijden zonder bit vele voordelen heeft ten opzichte van het rijden met bit, aangezien bij bitloos de tong altijd ontspannen in de mond ligt, geen tegendruk hoeft te geven, niet gebruikt hoeft te worden om druk ergens in de mond te verminderen, niet geprikkeld of afgekneld wordt en niet verlegd hoeft te worden om aan de druk of pijn te ontkomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-20 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:32

Afbeelding
juiste ligging van de halswervels voor b.v. bij de oprichting, maar ook voorde ontwikkeling van de balans

juist het leren ontwikkelen van spieren die we niet zien maar wel heel belangrijk zijn, kan op deze manier en dan is rekken en strekken met het hoofd - soms alle kanten op wat uw paard nu doet - heel belangrijk

de serratus is een belangrijke spier voor de oprichting en ruimte in de borstkas, zorgt voor een goede ademhaling,
Afbeelding

alles wat ze nu goed kunnen ontwikkelen dus niet fout aanleren en dus niet gaan compenseren hoef je later niet op te lossen, beter in de voorbereiding tijd en energie geduld steken en stappen maken als het paard er weer aan toe is, daar mag best een uitdaging inzitten door b.v. grenzen opzoeken, maar ga nooit over de grens heen

alle succes en: een goed paard moet je ook goed opleiden om er lang en veel plezier van te hebben
fijn dat u het zo aanpakt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-20 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyUrsyJarig

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:43

Een nieuwe meelezer. Leuk en leerzaam hoe je dit proces laat zien. Sinds een maand een merrie op stal die bij ons niet op de trailer wil. Ze is er pas net, dus geen zin in stress en wilde het, net zoals jij zij aan het beging van je topic, in één keer goed aanpakken. Dus "een mevrouwtje" laten komen om ons te helpen hiermee. Ik had al geregeld filmpjes van TT en dergelijke gekeken, maar er nog niet actief mee bezig geweest. Ik vond het zo leuk om te zien en te ervaren hoe deze mevrouw ons paard helpt om de trailer niet meer eng te vinden, dat we hier zeker ook mee door willen gaan. Ook voor mijn dochter een mooie manier om zich van haar eigen lichaamstaal en haar non verbale communicatie bewust te worden. Is voor pubers nogal eens een dingetje. Maar ik ga je topic zeker blijven volgen, leer er veel van en leuk hoe jullie elkaar steeds een beetje vooruit helpen.

Even een klein idee, maar zijn de tanden van Mascha in orde?? Kan me voorstellen dat tandpijn ook tot hoofdschudden kan leiden. En in vervelende situaties voelen "pijntjes" altijd nog pijnlijker.

Veel succes met je knappe paard, blijf maar lekker veel updates posten!!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:30

Interessante info MCE.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:36

Monique1963 schreef:
Interessante info MCE.



dank, ervaring opgedaan bij het revalideren van paarden, en ik denk voorlichting kan veel voorkomen

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:16

MCE schreef:
Monique1963 schreef:
Interessante info MCE.



dank, ervaring opgedaan bij het revalideren van paarden, en ik denk voorlichting kan veel voorkomen


Zeker interessant! Welke opleiding heb je hiervoor gedaan? Of allemaal zelf aangeleerd?

@TS, mijn instructrice geeft komende do (14 dagen terug te kijken) een laagdrempelige webinar over blessure preventie en balans, ik kan je wel een linkje naar de inschrijving sturen als je dat leuk vindt. Denk dat het een mooie toevoeging zou zijn voor jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:56

Cera,

mijn instructeursopleiding was destijds veel uitgebreider, er werd altijd vanuit het paard gewerkt, het was destijds ook niet zo versnippert als nu, op die basis ben ik verder gaan ontwikkelen, en heb dat nooit verandert

veel in de praktijk geleerd, vooral te kijken naar happy atleten - de eerste was b.v. Marzog - en vooral geen symtoombestrijder willen zijn, het moest opgelost worden, oorzaak vinden

veel geleerd van het ontleden / dissectie van paarden, kijken hoeveel paarden hebben gecompenseerd voordat ze het opgeven, dat willen voorkomen is een principe geworden

tegenwoordig staat alles op internet wij moesten alles nog opzoeken en uitzoeken maar dat bracht wel veel parate kennis en dat is nog altijd waardevol

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:01

Heel interessant! En mee eens, er gebeuren zo veel dingen in de paardenwereld die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden...
Ofwel door beter management, ofwel door beter trainen, ofwel door beter fokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:53

Cera_D schreef:
Heel interessant! En mee eens, er gebeuren zo veel dingen in de paardenwereld die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden...
Ofwel door beter management, ofwel door beter trainen, ofwel door beter fokken


wat ik al vaker aangegeven heb - in andere topics - het paard is verworden tot een financieel - zeer lucratief - ding,

we denken alles op te kunnen lossen met symptoombestrijden, zucht, daar heb ik nog geen blijvende resultaten van gezien, erger nog ik heb nog steeds werk

voor mij is en blijft het een paard wat ik kan en mag helpen een happy atleet te worden (extrene invloeden daargelaten, want die hebben we niet altijd in de hand)

en niet - zoals zoveel in de deze wereld- te snel resultaat willen hebben dat gaat niet als je met levende have werkt

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:57

MCE schreef:
Cera_D schreef:
Heel interessant! En mee eens, er gebeuren zo veel dingen in de paardenwereld die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden...
Ofwel door beter management, ofwel door beter trainen, ofwel door beter fokken


wat ik al vaker aangegeven heb - in andere topics - het paard is verworden tot een financieel - zeer lucratief - ding,

we denken alles op te kunnen lossen met symptoombestrijden, zucht, daar heb ik nog geen blijvende resultaten van gezien, erger nog ik heb nog steeds werk

voor mij is en blijft het een paard wat ik kan en mag helpen een happy atleet te worden (extrene invloeden daargelaten, want die hebben we niet altijd in de hand)

en niet - zoals zoveel in de deze wereld- te snel resultaat willen hebben dat gaat niet als je met levende have werkt


Ja zo spijtig...
Gelukkig zie ik (met name bij de recreatie ruiters) steeds meer bewustzijn hierover. Helaas mist soms nog wel een stukje kennis (en alle 'instructeurs' opleidingen van een jaar helpen ook niet mee :roll: )

Maar dat is een beetje off topic, TS jullie komen er zeker wel! Gewoon naar haar blijven luisteren en je lekker verdiepen in gedrag, anatomie en training, en stiekem is dat ook echt mega leuk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:22

Cera,
Ja zo spijtig...
Gelukkig zie ik (met name bij de recreatie ruiters) steeds meer bewustzijn hierover. Helaas mist soms nog wel een stukje kennis (en alle 'instructeurs' opleidingen van een jaar helpen ook niet mee :roll: )


daar heb ik nooit iets van begrepen wat daar de waarde van was


Gewoon naar haar blijven luisteren en je lekker verdiepen in gedrag, anatomie en training, en stiekem is dat ook echt mega leuk :j(quote Cera)

het is niet "stieken" leuk, het is gewoon kei leuk en levert veel op

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:34

Absoluut! Zelf bij mijn humaan fysio opleiding heb ik regelmatig toffe 'aha' momenten en dan ben ik nog niet eens begonnen aan de paarden opleiding ;)

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 10:43

Weer super bedankt voor het meedenken! En MCE interessante informatie. Wat je zegt is een hele goede: je moet kijken naar waar het gedrag vandaan komt en het niet puur de uiting willen indammen. Dan is het alleen symptoombestrijding.

In het headshaking topic had ik ook al een reactie geplaatst, ik zal hem even kopiëren en plakken:

___________

Heel erg bedankt voor het meedenken! Ik heb gister weer met haar gewerkt en heb even goed gelet op de momenten wanneer ze het doet. Vooral in het begin van een training, als ze alleen in de rijbak moet staan. Vervolgens in de training als ze iets niet goed snapt en het alleen op moet lossen zonder al te veel begeleiding. De tip van aan de longe was ook een goede. Ze heeft aan de longe het eerste rondje 1 keer met haar hoofd gezwaaid en toen was het over. Als ik werk met haar aan de hand doet ze het sowieso niet.

Ook heb ik gelet wanneer ze het in de stal doet. Ik heb de deur open gezet en het waaide nogal, dus dacht dat is een goede graadmeter. Maar niks, ze bleef heel relaxt staan. Op het moment dat mijn stalgenoot met haar paard de bak in ging, begon ze weer met haar hoofd te gooien. Onze stalling is één grote loods met aan de achterkant de rijbak en daarvoor de stallen. Je hoort dus alles wat er in de rijbak gebeurt, maar je kan het niet zien.

Nu ik dit zo gezien heb neig ik meer in de richting van spanning, onzekerheid, aangeleerd gedrag. Ik ga van het weekend overdag even kijken hoe ze zich gedraagt in de wei en sowieso goed opletten bij de trainingen. Ik wil het ook niet te snel afschuiven op die spanning e.d.
____________

Uit bovenstaand maak ik op dat als ik haar duidelijkere instructie geef en handvatten om om te gaan met haar onzekerheid en spanning, dat het dan wel goed gaat. Ook zie ik dat ze veel spanning opbouwt in haar hals, dat viel me al lager op, maar gister nog even extra op gelet. Dus ik ga even kijken of ik haar daarin kan ondersteunen met oefeningen of massage o.i.d.

Ik zie ook in de training dat ze het moeilijk vindt om écht te ontspannen. Dus ik ga me even inlezen in hoe ik die rustmomentjes kan inbouwen voor haar in de training en misschien prikkels geef waarop zij in ontspanning kan. Als ze nu iets goed doet ga ik gewoon stilstaan in de bak, laat haar even nadenken of we lopen samen een rondje door de bak. Natuurlijk een aai en een knuffel hier en daar. Maar ik heb het idee dat dit niet helemaal werkt voor haar.

@MCE: mocht je nog wat goede oefeningen weten om Mascha te gymnastiseren en los te maken vanuit de schouder/ borst en de lange halsspier dan hoor ik het graag. Ik denk dat ze daar vooral veel profijt van kan hebben.

@Cera: als je een link wil sturen, graag! Denk inderdaad dat we daar veel aan kunnen hebben. En inderdaad wat je zegt: als Mascha alleen staat dan is ze helemaal onrustig en zodra ze ziet dat ik naar haar toe kom ontspant ze. Gister ook weer heel goed te zien op het filmpje. Van de ene kan inderdaad iets heel moois, maar ik zou graag zien dat ze die rust ook zelf kan bewaren en op zichzelf vertrouwt in plaats van zo afhankelijk zijn van de aanwezigheid van een ander. Maar dat komt wel als ze ook wat vertrouwder wordt op haar plekje, moeten ook niet vergeten dat ze pas 2 weken op haar nieuwe stal staat.

@LadyUrsy: Leuk dat je ook volgt! En goed dat jullie ook meteen begeleiding hebben gezocht. Een goed begin is echt zo belangrijk. Van wie hebben jullie nu les?

Ja haar tanden zijn oké. Ze is een maand geleden nagekeken door een tandarts en die heeft links en rechts wat weggehaald. Maar ze zei dat ze geen gekke dingen zag voor een paard van drie jaar. Ze is wel volop aan het wisselen, dat wel.

@Monique: ik denk dat het inderdaad het 'ik vind het niet leuk' o.i.d. is. Dat kan je natuurlijk breed bekijken want waarom vindt ze het dan niet leuk. Het is namelijk wel een dier wat graag bezig is en overal bij wil zijn. Dus ik denk dat het vooral die onzekerheid is.

@Yvank: wat je zegt over equine pain face, dat zie ik ook weleens terug bij Mascha. Of het dan te maken heeft met die scherpe koude wind en headshaking dat vind ik moeilijk te zeggen. Van het weekend ga ik dus kijken hoe ze in de weide is, dan kan ik daar meer over zeggen.

Zo, hele update weer. Ik hoop dat ik op iedereen geantwoord heb, haha! Ik zal vandaag nog even het filmpje van gister uploaden.

Edit: En vanaf gisteravond zijn we begonnen met het voeren van de kruidenmix + krachtvoer wat Mascha uitgekozen heeft. Ik had eigenlijk verwacht dat ze zoiets zou hebben van meh moet ik dit nou eten.. maar ze vond het juist heel lekker. Met smaak alles opgegeten. Dus dat is fijn *\o/* ben echt heel benieuwd wat het voor haar gaat doen.

Verder houdt ze alles mooi in de gaten

Afbeelding

En haar waarschijnlijk nieuwe hoofdstel (twijfel nog wel want het is een prijzig ding := )

Afbeelding

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 11:23

Ook wel leuk om te laten zien. Bovenste foto was twee weken geleden en onderste was gister. Vooral veel verschil in vacht en de opgezette buik is weg *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:54

Sooo wat een verschil zeg van voor en na! Dan weet je waar je het voor doet!

Je schrijft dat Mascha vooral overal graag bij wil zijn. Als dat dan niet kan (in het geval dat ze alleen in de bak is) of als het dan niet mag (als jij haar rondstuurt) dan zou het idd kunnen zijn dat ze met het headbangen zegt: "ik vind dit niet leuk".

Zou ik alleen nog eens graag een filmpje van je zien als zij met andere paarden loopt en waar ze het dan ook doet. Zou interessant zijn om te zien of je bij het headbangen dan ook iets terug kunt leiden dat ze daar los met die paarden, dacht van, "dit vind ik niet leuk".

Sharnelle

Berichten: 19
Geregistreerd: 03-06-20
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:55

Ze ziet er super goed uit!!
Top zeg dat ze na twee weken al zo veel beter in haar vacht zit.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:25

Wat ziet ze er goed uit! En fijn dat ze haar eten goed wilt eten, met gezonde voeding is dat soms nog wel een dingetje hahah
Aan de hand van jouw verhaal denk ik toch vooral aan gedrag, maar het kan nooit kwaad om dit in de gaten te houden.

https://www.horseinmind.nl/webinar-pick ... erbeteren/
En de webinar, het bonte voorbeeld paard is die van mij :D
Het is morgen al, maar als je er niet bij kunt zijn kan je het twee weken terug kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:58

Nieuwe hoofdstel: denk om de ruimte achter de oorschelp deze moet wel ombelemmerd kunnen bewegen/draaien , lijkt me nu te verachter het oor liggen, als het oor naar voren is - zoals op de foto - kan het oor in de aanzet niet ongehinderd draaien, maar dat kan gezichtsbedrog zijn

op het filmpje lijkt het of ze wil dat je haar wat duidelijker aangeeft wat ze moet doen, meer leiding geven en duidelijker aangeven wat je wil, ze heeft nu niet meer genoeg aan vrijblijvendheid - slimme dame - die wil verder in de ontwikkeling,

mogelijk kun je met een kaptoom gaan longeren en haar zo leert dat er grenzen kunnen zijn die een functie hebben d.w.z. overgangen rijden op je stem en een lichte druk op de neus

laat haar kennis maken met de zweep, dat die niet iets is om bang voor te zijn, gebruik een middellange zweep zodat je ook op het achter been kunt komen, soms zachtjes tikjes geven soms iets harder beloon haar als ze dan zijwaarts gaat zodat ze verschil voelt en daarna pas belonen als ze op zachte tikjes stil blijft staan, taal van de zweep leren verstaan

of een longeerzweep die je over haar heen kunt laten liggen of onder haar door kan laten bewegen, maar die aan de longeer ook kan betekenen : doorlopen als ze het klapje (pluizige laatste stukje van de longerezweep) voelt samen met je stem zodat ze de link gaat leggen en dan met je stem belonen als je een goede reactie krijgt

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/en-s ... ard/86209/

deze b.v. als er geen boom in de buurt is waar ze bladeren uit kan halen, even iets lekkers aan een stok binden en deze voorhaar neus houden en dan steeds hoger, let er wel op dat hoofd dan zo recht mogelijk blijft - na een paar keer oefenen, zodat beide halsspieren gelijk rekken ( zie tekst in het artikel)

andere oefeningen zijn wat lastig uit te leggen en kunnen makkelijk verkeerd gaan als je niet weet wat ik bedoel - het is soms lastig uitleggen en waar je op moet letten

dan is het verstandig om iemand die aanwezig is die je daarbij kan adviseren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:40

Yogastretch: het been
Til het achterbeen van je paard op en laat hem balanceren op drie benen. Begeleid nu voorzichtig zijn been in een stretchende beweging onder zijn buik. Ondersteun haar been met jouw knie of hou het alleen met je handen omhoog en duw het onder je paard . Je zult merken dat je paard ervan geniet. Ditzelfde kun je doen met de voorbenen. De beweging lijkt op een uitgestrekte draf en stretcht de hele schouder.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:47

Balkjes neer legen kriskras over en door elkaar (mikado) moet het paard verschillende passen - in hoogte en afstand - maken,

gewoon aan het halster meenemen , kan natuurlijk ook los maar dan zal het makkelijker er naast lopen in plaats van er overheen,
vertrouwen geven door het zelf ook te doen, paard kort vast houden, stil staan als het weifelt, zelf een pasje terug en weer opnieuw, dan kun je het touw steeds langer maken en het is de bedoeling dat het zelf zonder aarzeling mee loopt ,


of op een waaier, met hoogte verschillen
op de waaier kun het paard leren naar de achterhand te gaan - kortste afstanden tussen de balkje- of rekken op de grootste afstanden,
https://www.youtube.com/watch?v=gwbklE4ZRSM



ook goed voor je eigen conditie

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 11:30

Zo, het is eventjes stil geweest. Ik wilde met jouw tips aan de gang MCE, maar mijn rug had daar andere ideeën over.. sinds gisteravond is het er echt goed in geschoten. Gelukkig mag ik vanmiddag naar de manueel en hoop dat het dan een stuk beter gaat. Voor nu lig ik voornamelijk gesterkt op de bank :+

Wel hebben we van het weekend een rondje gemaakt van een half uurtje. Voor de zekerheid een stalgenootje met haar paard (20 jaar, oude rot in het vak) meegevraagd. Dacht dan kan Mascha daarmee over mocht ze het spannend vinden. Nou, het was niet nodig hoor. Oortjes erop en gaaaan. Ze vond het zo leuk. Had er een tempo op zitten, daar zeg je u tegen. Echt heel leuk om te merken. Toen we terugliepen en ze de andere paardjes weer zag werd ze wel even vervelend. Niet omdat ze graag terug wilde, maar omdat ze verder op avontuur wilde. Ze werd zelf een beetje boos toen haar echt duidelijk werd dat het erop zat. Aankomend weekend gaan we nog een keer met een ander paard op stap, alleen dan een groter rondje en over het viaduct en door het bos. Nu al zin in.

En ook het grondwerken gaat een langzaam aan beter. We raken wat beter op elkaar ingespeeld heb ik het idee. Ik zit soms nog wel te klooien met mijn intentie en dat ik maar gewoon wat vraag zonder er echt goed over na te denken. Mascha is wel een stuk meer ontspannen. Ook het hoofdzwaaien is zo goed als gestopt. Ze doet het nog wel, maar het is me nu wel duidelijk geworden dat het gewoon ongenoegen is. Wel is het ruimte innemen nog een groot aandachtspunt.

Gister weer wat geprobeerd. Ook best wat nieuwe dingen: kijken naar kont = draaien en stilstaan, duidelijk met lichaamstaal longeren (stand van de voeten, schouders e.d.), mee lopen / rennen met longeren, inbuigen. Ze pakt het allemaal heel goed op. Het is nog niet perfect, maar ik ben super trots :j





Rechts is duidelijk haar moeilijke kant, ook met inbuigen vond ze die kant heel lastig. Wel merkte ik verschil in buiging in haar lijf. Voorheen liep ze veel met haar hoofd naar buiten en kwam dan ook tegen de lijn aan. Nu loopt ze iets rechter en soms al met een goede buiging en loopt ze bijna niet meer tegen de lijn op.

Vanavond heb ik een belafspraak met een mogelijke nieuwe instructrice. Ben benieuwd, haar website en de verhalen die ik van haar hoor geven mij wel een positief beeld.

@Cera: ik ben er niet aan toe gekomen om de webinar te volgen. Ik houd haar website even in de gaten voor als er weer iets interessants voorbij komt.