Eigen paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 16:17

Ik weet niet of dit de goede plek voor dit topic is :+ , maar ik ben dus aan het kijken naar een eigen paard.

Ik rijd nu ongeveer 5 jaar op een manege, waar ik vooral op dezelfde brave pony heb gereden.

Als een paard ervandoor gaat of gewoon niet veilig aanvoelt rijd ik de volgende dagen met angst. :')

Ik vraag me af wat voor leeftijd en ras geschikt kan zijn. :D

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:18

Heel eerlijk denk ik niet dat een eigen paard dan voor jou geschikt is, maar dat je je veel beter zal voelen bij een brave verzorgpony die af en toe ook nog eens gecorrigeerd wordt door de eigenaar :)

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:33

Ik zou geen paard voor je hebben. 5 jaar op de manege is echt een beginner wat mij betreft, en er zijn maar heel weinig paarden die daar braaf genoeg voor zijn. Ze zijn er wel, maar bedenk je ook dat een manegepaard 3 uur per dag loopt, en dat is iets wat jij niet gaat redden. Dus hoe dan ook heeft je paard dan veel meer energie dan de manegepony.

Ik zou eens beginnen met leasen van een pony op de manege en privélessen nemen.

grace1989
Berichten: 818
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:37

Nog niet aan een eigen pony beginnen is mijn advies

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:37

En je ouders vinden een eigen paard ook een goed idee?

Waarom ga je niet eerst meer ervaring op doen op andere paarden op de manege? En zo je rijvaardigheid vergroten?

Want er zijn maar heel erg weinig paarden die niet zijn gangetje gaan als de ruiter te onervaren en snel bang is.
Dan hebben ze altijd een ruiter er naast nodig die ze wel bij de les houd

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:39

Ts, jij kan prima opzoek naar een leuke eigen pony. Zijn je ouders bekend met de kosten ervan? En ook dat wekelijks les hebben met rijden én grondwerk erbij komt?
Ras, leeftijd, het zegt eigenlijk niets. Ik heb een 4 jarige tinker die met ieder kind weg kan lopen, maar ik heb ook een 14jarige tinker gehad die zo eenkennig was dat niemand ermee uit komt, een enorme handleiding.
Zoek dus iemand met veel verstand van paarden die meehelpt in de zoektocht, een ouder paardje die al veel heeft gezien heeft vaak de voorkeur bij 'beginners', maar zoals geschreven ligt het dus echt aan het paard. Leuk dat je opzoek bent! :)

Texas02

Berichten: 4605
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:04

Ik ben vroeger zelf met een verzorgpony begonnen toen ik serieuzer werd en meer wilde dan manegelessen. Natuurlijk wilde ik toen ook heel graag een eigen pony, maar achteraf gezien was de verzorgpony toch het beste hoor! Wat heb ik veel van hem en van zijn eigenaren geleerd! Het is echt heel anders dan manegeles, en als je zoals ik het geluk hebt dat je een verzorgpony kunt vinden waar je regelmatig ook goed advies van de eigenaren krijgt, dan is dat zo fijn! Je leert er zo veel van wat je niet zou leren als je direct zelf een pony zou kopen. Ik zou het iedereen aanraden.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:14

Kun je die brave manegepony niet leasen? Als dat heel goed zou gaan later misschien overkopen.

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 17:16

Ik heb ongeveer 2 maanden (samen met een vriendin) een zwangere verzorgpony gehad, maar het enige wat we met haar deden was poetsen, longeren en een beetje vrijheidsdressuur. Daarom had ik dit niet vermeld. Toen het Veulentje er was moesten we er helaas mee stoppen :(

Daarna konden we geen verzorg/leasepaard meer vinden, dus wilden we samen aan een paard beginnen (zij rijdt ongeveer 6 jaar en haar ouders hebben ook ervaring met paarden)

Sorry voor de onduidelijkheid :+

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 17:16

anjali schreef:
Kun je die brave manegepony niet leasen? Als dat heel goed zou gaan later misschien overkopen.


De manege doet niet aan leasen |(

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:21

Samen een paard kopen is bijna vragen om problemen dus dat zou ik zeker niet doen. Brave paarden of pony's zijn er wel maar de garantie dat ze er niet vandoor schieten heb je nooit. Het blijven levende wezens en zijn geen machines. Misschien op zoek naar een wat ouder paardje en zorgen voor goede begeleiding.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:21

Ik ga met de reactie van Anastasia hierboven mee. Ik denk dat er best geschikte paarden/pony's voor je te koop staan, maar je moet goed zoeken (sowieso met hulp van een professional) en vermoedelijk een flinke zak geld meenemen want écht brave paarden zijn gewild. En ook na aankoop blijven investeren in jezelf en in training voor je paard. Dus minimaal 1-2x per week les en daarbovenop zou ik het paard regelmatig door je trainer laten rijden. Vooral als je een paard zoekt wat doodbraaf is maar die nog wel een beetje wil lopen voor je.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:25

Ponymeisje14 schreef:
Ik heb ongeveer 2 maanden (samen met een vriendin) een zwangere verzorgpony gehad, maar het enige wat we met haar deden was poetsen, longeren en een beetje vrijheidsdressuur. Daarom had ik dit niet vermeld. Toen het Veulentje er was moesten we er helaas mee stoppen :(

Daarna konden we geen verzorg/leasepaard meer vinden, dus wilden we samen aan een paard beginnen (zij rijdt ongeveer 6 jaar en haar ouders hebben ook ervaring met paarden)

Sorry voor de onduidelijkheid :+

Een paard delen met een ander leidt haast altijd tot ruzie. Zodra er meningsverschillen komen over wat dan ook. Het hebben van een eigen paard is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Lees je eerst eens goed in over alle problemen die kunnen ontstaan. Maar goed, als je besmet bent met het paardenvirus dan helpt daar toch niets tegen. /3

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:31

Ik vind zelf de overstap van 5 jaar manegeles naar eigen paard wel heel erg groot. Persoonlijk zou ik dan liever eerst minimaal een jaar een verzorgpony nemen zodat je kunt zien wat er allemaal bij komt kijken.

Op de manege wordt alles geregeld qua verzorging en hoef je in de meeste gevallen alleen te poetsen en te zadelen. Terwijl er bij een eigen paard natuurlijk veel meer verantwoordelijkheid komt kijken.

Wil je toch perse meteen een eigen paard dan zou ik eerst een stalling zoeken waar ze je goed kunnen begeleiden. Weet je al hoe je je toekomstige paard wil gaan houden? Denk aan de manier van huisvesten. Toen ik van de manege kwam kende ik alleen het beeld van paarden op stal en in de winter een paar uur samen in de bak. Terwijl ik er later achter kwam dat ik dat voor m'n eigen dieren helemaal niet wilde. Ik wil ze juist zelf de keuze geven of ze binnen of buiten gaan staan en ik wil dat ze voldoende ruwvoer in slowfeeders kunnen eten. Dus handig om te weten wat je paardwaardig vindt en daar een passende stal bij te zoeken.

Als je nog maar weinig ervaring hebt dan is het fijn als je op een stalling staat waar je andere mensen om hulp kunt vragen. Of waar ze centraal zaken regelen zoals smid, entingen en ontwormen. En dat er mensen zijn die mee kunnen kijken als je tegen bepaalde zaken aanloopt.

Qua paard zou ik gaan voor een ervaren rot. Die vergeven beginners fouten wat makkelijker en die hebben al veel gezien. Daar kun je veel van leren. Ik denk dat het belangrijkste is dat je eerlijk bent tegenover de verkoper over je kunnen. Dan kunnen zij mee kijken of het paard bij je ervaring past. Heb je eventueel een instructeur die mee kan gaan kijken?

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 17:37

Het paard zou ik gewoon gaan stallen op de manege.

Mijn instructrice zou mee kunnen met bezichtigen.

Oskarrino
Berichten: 796
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:38

Ik ben het eens met mijn voorgangers. Misschien is een eigen paard nog een te grote stap. Ik zou toch verder zoeken naar verzorgpony's/bijrijdpaardjes. Zo kan je meer ervaring op doen! Een eigen paard is heel anders dan een manegepaard, helemaal met rijden. Niet alles is rozengeur en maneschijn en dan heb ik het al helemaal niet over de eventuele kosten :)

Over het delen: niet doen. Komt altijd ruzie van en gedoe.

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 17:43

Oke bedankt voor de tips allemaal. Dan zal ik eerst nog even goed gaan zoeken naar een verzorgpony :o

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 17:47

Is dit wel de juiste plek voor het topic?

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:49

Ja hoor, lijkt me een prima plek.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:49

Ponymeisje14 schreef:
Het paard zou ik gewoon gaan stallen op de manege.

Mijn instructrice zou mee kunnen met bezichtigen.


Hoe worden ze daar gehouden? Komen de paarden voldoende buiten in ruime paddocks? Mijn ervaring met maneges hier in de buurt is dat ze veel binnen staan en dan dagelijks een uurtje in een kleine paddock staan alleen. Ik zou zelf nooit een paard willen houden op die manier.

Het lijkt me wel verstandig om jezelf voordat je een paard koopt te verdiepen in de behoeftes van een paard. Dan kun je zelf beter beoordelen of je toekomstige paard ook gelukkig kan worden op de manege waar je het dier gaat stallen.

Over het delen zou ik ook goed nadenken. Je hoort best vaak dat mensen op een gegeven moment anders over zaken gaan denken. Of ze rijden beide op een andere manier die botst. Of er komt onenigheid over medische zaken. En wie neemt dan uiteindelijk de beslissing als je beide een ander standpunt hebt? Of de een vindt een behandeling te duur die de ander wel nodig acht. Dat zijn dingen waar je vooraf echt heel goed over na moet denken. Kun je het dier eventueel ook alleen bekostigen als je vriendin er bijvoorbeeld geen zin meer in heeft? Het zou toch heel sneu zijn als je dan gedwongen je paard moet verkopen

pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:50

Hoe oud ben je, en willen je ouders alles betalen?

Maite2005
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:56

Ik sluit me hierin aan bij de rest. Vooral het delen van een paard lijkt me erg lastig.

Ik denk idd ook dat een verzorgpony zoeken beter is. Ik had uiteindelijk ook na 5 jaar manegelessen dat ik eigenlijk gewoon meer uitdaging zocht. Een verzorg/bijrijdpaard is dan echt een goede stap. Helemaal als je hiermee kan lessen en echt vooruitgang maakt samen.

Het is idd wel lastig soms met zoeken. Ik zou eens op facebook een oproepje doen ofzo, er zijn vgm facebook groepen per regio of provincie voor het vragen naar/aanbieden van een bijrijdpaard.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:57

Vind het opzich al positief dat je toch wel zelfkennis hebt en weet dat je beter af bent met een rustig en geleerd paard. In jouw geval denk ik dat je het beste uitkijkt naar een ouder paard die toch al wat ervaring heeft. Ook indien je zoekt naar een verzorgpaard zou ik zoeken naar een ouder paard. Koudbloeden zoals haflingers en tinkers zijn doorgaans ook een stuk koeler en vergevingsgezinder als warmbloeden ,uitzonderingen daargelaten. Verder zou ik indien je toch graag een eigen paard wilt investeren in privélessen op verschillende paarden met iemand die je ook gericht kan helpen met het omgaan met stress en angst. Lijkt me met wat meer technische bagage en ervaring zeker op te lossen. Ik stap tegenwoordig ook niet zomaar op ieder paard op, maar bij gevaarlijke situaties die je met ieder paard kunt tegenkomen is het gewoon handig om de juiste reflexen te hebben en je angst op een beheersbaar niveau te kunnen houden.

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 17:59

capopjekop schreef:
Ponymeisje14 schreef:
Het paard zou ik gewoon gaan stallen op de manege.

Mijn instructrice zou mee kunnen met bezichtigen.


Hoe worden ze daar gehouden? Komen de paarden voldoende buiten in ruime paddocks? Mijn ervaring met maneges hier in de buurt is dat ze veel binnen staan en dan dagelijks een uurtje in een kleine paddock staan alleen. Ik zou zelf nooit een paard willen houden op die manier.

Het lijkt me wel verstandig om jezelf voordat je een paard koopt te verdiepen in de behoeftes van een paard. Dan kun je zelf beter beoordelen of je toekomstige paard ook gelukkig kan worden op de manege waar je het dier gaat stallen.

Over het delen zou ik ook goed nadenken. Je hoort best vaak dat mensen op een gegeven moment anders over zaken gaan denken. Of ze rijden beide op een andere manier die botst. Of er komt onenigheid over medische zaken. En wie neemt dan uiteindelijk de beslissing als je beide een ander standpunt hebt? Of de een vindt een behandeling te duur die de ander wel nodig acht. Dat zijn dingen waar je vooraf echt heel goed over na moet denken. Kun je het dier eventueel ook alleen bekostigen als je vriendin er bijvoorbeeld geen zin meer in heeft? Het zou toch heel sneu zijn als je dan gedwongen je paard moet verkopen


Ja de paarden komen voldoende buiten in weides en Paddocks.

Ik ga inderdaad nog even nadenken over het delen, want mijn ouders willen het paard eventueel ook alleen bekostigen.

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 18:00

pillow schreef:
Hoe oud ben je, en willen je ouders alles betalen?


12 jaar