[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 16:51

Sowieso Marianne. Blijf bij je eigen gevoel, dat zit meestal goed.

Neem de tijd en kijk wat 'goed' voelt!

We hebben contact :*

Koekie73

Berichten: 2687
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 18:09

Hey Ketly,

met al deze goedbedoelde adviezen is het heel lastig om een koers te bepalen. En ik denk dat jij, met een DA die je vertrouwt, dat prima zelf kunt.
Ik probeer altijd op 1 of 2 mensen te vertrouwen en de rest een beetje naast me neer te leggen bij zoiets, want je raakt er anders gewoon niet uit.

Dat je berichtjes krijgt dat je maar gewoon moet stoppen met rijden slaat natuurlijk nergens op. Lekker weggooien dat bericht en focussen op mensen waar je vertrouwen in hebt.

Dikke knuffel.

hagelslag
Berichten: 9105
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 18:53

Ketly schreef:
De adviezen zijn heel goed bedoeld, maar ik wil liever even mijn eigen pad trekken omdat ik hierdoor erg in de war raak. Ik krijg zelfs priveberichten dat ik beter kan stoppen met paardrijden omdat ik hem niet meer wil gaan rijden. Ik moet echt even mijn eigen plan gaan trekken en wil best blijven updaten, maar het wordt me allemaal even te veel.



Mijn advies was idd goed bedoeld, en je hoeft er wat mij betreft helemaal niks mee te doen!

Je probeerd zelf al een zo goed als mogelijke mogelijkheid eruit te halen dus ik denk dat je zelf een goede beslissing kunt nemen

Mer1980

Berichten: 18887
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 20:01

Afbeelding

Dit is de rechter achtervoet van mijn fokmerrie, ook een haak aan de achterzijde, een afgebroken stuk hoefbeen bovenaan en ook nog in de punt door een longeer ongeluk jaren geleden (tussen buizen gegleden en hoef met grof geweld losgetrokken). 100 % afgekeurd, nooit meer een zadel opgooien. Toch bij een erkende arts laten keuren klinisch omdat ik wilde weten of ze ingezet kon worden als fokmerrie. En tot op de dag van vandaag geen pas kreupel. Nu rijden we haar niet, maar de kliniek zegt dat we haar best recreatief zouden kunnen rijden. Wij doen het niet, paard kan gruwelijk goed bewegen, maar deze gaat dus ook de handel niet in en gaat alleen weg via de rendac. Wat wil ik hiermee zeggen: hoe slecht ze soms ook zijn op de foto het hoeft niet het einde te betekenen en het hoeft ook niet persé de reden te zijn dat hij traag / of iets kort is... Ik hoop dat je een goede beslissing kunt maken.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 10:16

Gisteren liep Autan iets minder ruim en goed, wat eigenlijk een goed teken is omdat dat zou betekenen dat hij normaal ook weinig pijn zou hebben. Wat wel opvallend is is dat hij tussen de kogel en hoef aan de rechterkant meer doorveert dan links. Ik heb al gezocht wat dit kan betekenen maar kan hier eigenlijk niks over vinden.

Ik ben benieuwd wat het ijzer doet voor hem.

Babootje

Berichten: 26396
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:43

Je moet hem op rust zetten Ketly bij een ontsteking in het gewricht. Heeft geen zin om iedere keer te gaan kijken of hij beter loopt. Daar wordt hij dus niet beter van. Eerst moet de ontsteking weg. Dus beslag aanpassen. Liefst inspuiten maar dat wil je niet. Omdat je dat niet wil, duurt het langer eer de ontsteking weg is en moet hij dus langer op rust. Laat de veearts maar beoordelen of hij goed loopt als het zover is.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 10:47

Ik moet helemaal niks. Ik heb contact gehad met de dierenarts en moest op advies van haar gisteren kijken hoe hij liep met een bepaalde belasting. Zoals ik aangaf volg ik het advies van mijn dierenarts en wil ik alleen blijven updaten als ik geen reacties krijg wat ik ‘moet’.

parnassia
Berichten: 831
Geregistreerd: 30-08-01

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:51

Goed plan Ketly

En idd. Schrijf per keer op, al dan niet op bokt, hoe je vindt dat hij die dag is. Sterkte en heel veel succes gewenst!

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:09

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek de zeer redelijke wensen van TS rond dit topic te respecteren.

Advies geven is tot op zekere hoogte toegestaan, echter is men niet verplicht dit op te volgen. Houd een beetje rekening met elkaar en het pas ontvangen slechte nieuws.
Discussies over een algemene aanpak kunnen ook apart worden gevoerd. Alvast bedankt.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:27

Als je het nog kunt opbrengen, blijf dan vooral updaten Ketly, ik ben een stille meelezer (en vast niet de enige) en ik vind het toch heel boeiend en ook wel herkenbaar.
Net als jij maak ik ook mijn eigen keuzes in dit soort trajecten, een ander zou dat misschien anders gedaan hebben, maar zoveel mensen zoveel meningen. Wat telt is dat jij (en je paard) je er goed bij voelt.

welmoed__

Berichten: 6570
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:29

Ik herken het heel erg. Mijn merrie heb ik ook even op pijn stilling gehad. Ging ook kijken of er verschil was. Ene dag was er geen verschil, andere dag wel. Ik werd er moedeloos van en het gaf mij niet veel duidelijkheid helaas.

Suzanne F.

Berichten: 49347
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:44

Ik heb er eentje gehad met ernstige kissing spines maar daar deed pijnstilling eigenlijk niks. En dat vond ik heel vreemd, want waarom liep ze dan niet goed? Ze liep dus ook met pijnstillers nog steeds niet goed.

Het is en blijft altijd moeilijk dit. Ik heb ooit een zelfgefokte 2,5 jarige achtergelaten bij de kliniek. Ik liet hem keuren en hij bleek meerdere dingen te mankeren. Ik besloot toen om hem achter te laten om hem in te laten slapen. Daar keken ze nogal verbaasd van op bij de kliniek. De hoofdveearts zei toen nog; 90% van al onze klanten bestaan uit dit soort paarden. En toen zei ik; nou dat zegt toch al genoeg? Voor mij is hij niet geschikt voor de hoge sport, voor de verkoop krijg ik hier problemen mee of ik moet hem voor een lage prijs de handel in doen, en dat wil ik niet. Voor dat geld wat ik er nog voor kan krijgen wil ik liever zeker weten dat er niet mee gezeuld en gedokterd gaat worden.

Maar toen had ik inmiddels al wel een historie met paardenproblemen hoor. Bij je eerste paard zou je dit nooit doen en blijf je vaak (veel te lang) doordokteren. Maar hoe vaker je dit soort dingen meemaakt, hoe nuchterder je hier tegenaan kijkt is mijn ervaring.

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:46

Achterom schreef:
Als je het nog kunt opbrengen, blijf dan vooral updaten Ketly, ik ben een stille meelezer (en vast niet de enige) en ik vind het toch heel boeiend en ook wel herkenbaar.
Net als jij maak ik ook mijn eigen keuzes in dit soort trajecten, een ander zou dat misschien anders gedaan hebben, maar zoveel mensen zoveel meningen. Wat telt is dat jij (en je paard) je er goed bij voelt.

Punt is dat jouw traject, mijn traject, Ketly's traject allemaal anders zijn.
Maar door elkaars trajecten te lezen kun je ervan leren en getriggerd worden om dingen te proberen of juist na te laten.

@Ketly: wil je mijn adviezen ook op die manier lezen?
Ik kan je mijn ervaringen en overwegingen aanreiken maar jij moet kijken of het kan passen in jouw situatie.

Sintara

Berichten: 7445
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:59

Ik ben blij met de updates ts, hoewel het natuurlijk helemaal geen leuke situatie is, is het wel interessant en ik ben benieuwd wat het voor hem gaat doen.
Dikke knuffel in elk geval, voor zowel jou als autan!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 14:18

Mijn oude merrie was echt dramatisch kwa hoefproblemen. Het hele katrolgebied was nogal een zootje door een erfelijk probleem. Zonder eggbars liep ze gewoon als een strompelend oud besje en was het geen paardwaardig bestaan. Met eggbarrs en zooltje en zuurvrije siliconen ertussen liep ze gewoon alsof er geen enkel probleem was. Ook zonder pijnstilling. Heel soms had ze haar iets mindere dagen maar 99% van de tijd liep ze gewoon ok en was ook aardig normaal belastbaar. Geen springen meer maar dressuur mennen en naar buiten ging er gewoon mee.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat met de speciale ijzers en hoop dat daarmee het probleem gecompenseerd wordt.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:41

Ketly, je moet uiteindelijk gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Jouw paard, jouw beslissing hoe ver je gaat en wanneer het genoeg geweest is.

Voor mij persoonlijk zou het ook nog wel verschil maken of dit mijn "Once in a lifetime" paard zou zijn, of een paard waarvan ik toch al besloten had afscheid te nemen, maar dan door verkoop. Voor dat "once in a lifetime" paard trek je gewoon meer uit de kast. Ik dan in ieder geval.

nikkel
Berichten: 2542
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:30

Ik ben ongeveer 30 pagina,s achter met het een en ander. Het enige wat ik wil schrijven, sterkte met welke beslissing je ook gaat nemen.

Tussentijds heb ik nog wel een keer gereageerd, maar het blijkt dat, dat vanaf een beeldscherm dat feitelijk niet te doen is. Hij heeft in ieder geval duidelijk pijn, gezien de reactie op metacam.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 14:22

Bedankt weer iedereen. Ik blijf updaten en lees jullie reacties wel, en neem alles wel mee maar zal er niet altijd op reageren omdat ik probeer te focussen op het proces waar we nu in zitten. Vandaag zou de hoefsmid komen maar die heeft helaas afgezegd. Hopelijk volgt er snel een nieuwe datum. Autan zit er niet mee, die staat happy op het land en mag de hele dag lekker eten.

Ik ben vrijdagavond naar de nieuwe stalling geweest om iets uitgebreider te vertellen wat er aan de hand is met mijn paard. Deze geweldige mensen hebben mij de kans gegeven om een Friese ruin van 5 jaar oud te gaan rijden voor hun, zodat ik mijn droom niet op hoef te geven en lekker door kan blijven trainen. Dit geeft mij iets meer lucht omdat ik in mijn hoofd al bezig was om een nieuw paard te kopen (voordat dit zich voordeed met Autan uiteraard). Nu kan ik deze gedachte ook echt laten rusten en mij volledig focussen op een hopelijk goed herstel van Autan.

justdiesel
Berichten: 4957
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:27

O Ketly dat is fijn voor je!
Kan je toch lekker aan de gang en ondertussen bekijken hoe het met Autan gaat.
Iets positiefs kon je wel gebruiken toch!

MarjanB

Berichten: 16533
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:49

Wat fijn! Fijn ook dat er zulke mensen zijn :)

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:53

Wat fijn Ketly!

Imke95
Berichten: 322
Geregistreerd: 12-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:56

Ondanks deze situatie, is dit toch wel echt heel fijn nieuws voor je! Hopelijk kan de hoefsmid alsnog deze week en biedt het verschil voor Autan!

In ieder geval heel veel sterkte aankomende tijd, het is niet niks als het niet goed met je paard gaat, denk goed aan jezelf ook :knuffel:

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:01

Stille meelezers wil je ook veel sterkte wensen! En wat een lief aanbod, fijn om even los te kunnen maken van dit vervelende traject..

amazaballss

Berichten: 134
Geregistreerd: 05-04-20
Woonplaats: Zaanstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:08

Ketly schreef:
Bedankt weer iedereen. Ik blijf updaten en lees jullie reacties wel, en neem alles wel mee maar zal er niet altijd op reageren omdat ik probeer te focussen op het proces waar we nu in zitten. Vandaag zou de hoefsmid komen maar die heeft helaas afgezegd. Hopelijk volgt er snel een nieuwe datum. Autan zit er niet mee, die staat happy op het land en mag de hele dag lekker eten.

Ik ben vrijdagavond naar de nieuwe stalling geweest om iets uitgebreider te vertellen wat er aan de hand is met mijn paard. Deze geweldige mensen hebben mij de kans gegeven om een Friese ruin van 5 jaar oud te gaan rijden voor hun, zodat ik mijn droom niet op hoef te geven en lekker door kan blijven trainen. Dit geeft mij iets meer lucht omdat ik in mijn hoofd al bezig was om een nieuw paard te kopen (voordat dit zich voordeed met Autan uiteraard). Nu kan ik deze gedachte ook echt laten rusten en mij volledig focussen op een hopelijk goed herstel van Autan.


Wat een fijn en een ontzettend lief aanbod!

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 16:39

Ik ben er ook echt blij mee <3 Toch nog wat goed nieuws in deze gekke tijd.

Kleine foto update van Autan!

Afbeelding

Samen met mijn man <3
Afbeelding

Afbeelding