[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:28

Hoi Ketly, ik moest van de week nog aan jullie denken en lees nu je update. Ik wens je veel wijsheid in het nemen van de beste beslissing voor jou en Autan. bedankt dat je ons op de hoogte houdt. :j

Matheno

Berichten: 7951
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:30

Ik zou hem persoonlijk niet als rijpaard weggeven.
Veel sterkte gewenst met deze moeilijke beslissing.

thequeensmum
Berichten: 3564
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:33

Als buitenstaander die geen band heeft met Autan zeg ik: inslapen! ( dit op basis van hetgeen je met ons gedeeld hebt). Als hij weg is, verkocht, bruikleen, weggegeven, of wat dan ook dan is het ‘out of your hands’. Dan heb je ondanks eventuele beloftes en/of contracten geen zeggenschap meer. Autan heeft er geen weet van dat hij ingeslapen wordt, heeft er wél weet van als hij ondanks ongemakken en pijn gedwongen wordt tot dingen die hij niet meer wil en kan. Gezien zijn brave karakter zou het best eens lang kunnen duren eer hij serieus gaat protesteren. Als je hem niet bij jezelf kan houden en de regie in handen houdt zou dit voor mij de enige oplossing zijn, hoe moeilijk het ook is.

Suzanne F.

Berichten: 49352
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:39

truus1957 schreef:
Als buitenstaander die geen band heeft met Autan zeg ik: inslapen! ( dit op basis van hetgeen je met ons gedeeld hebt). Als hij weg is, verkocht, bruikleen, weggegeven, of wat dan ook dan is het ‘out of your hands’. Dan heb je ondanks eventuele beloftes en/of contracten geen zeggenschap meer. Autan heeft er geen weet van dat hij ingeslapen wordt, heeft er wél weet van als hij ondanks ongemakken en pijn gedwongen wordt tot dingen die hij niet meer wil en kan. Gezien zijn brave karakter zou het best eens lang kunnen duren eer hij serieus gaat protesteren. Als je hem niet bij jezelf kan houden en de regie in handen houdt zou dit voor mij de enige oplossing zijn, hoe moeilijk het ook is.


Eens hiermee.
Als je de mogelijkheid hebt, laat hem lekker op de wei lopen zolang het goed gaat. En laat hem dan inslapen. Maar geef hem niet weg. Ze gaan ermee rijden of verkopen hem door.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 08-09-21 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:42

Het is echt lastig. Het zou nog mooi zijn als je een goede plek voor hem kunt vinden, maar het is en blijft een lastig iets. Ik snap ook helemaal jouw overweging, ik zou denk ik uiteindelijk ook kiezen voor inslapen, omdat hij nu al zo 'slecht' is en nog zo jong...

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:45

Als stille meelezer wil ik je heel veel sterkte en wijsheid wensen..
Wat ondoenlijk moeilijk dit.
Ooit heb ik mijn ouwetje met HKO als weidemaatje bij iemand (ver weg) gebracht, waarvoor ik gewoon betaalde.
Op een dag waren wij in de buurt en zijn wij spontaan langsgegaan. Mijn paard stond niet op zijn weide en na een rondritje in de buurt zagen wij mijn paard onder het zadel lopen. De vrouw bij wie hij in de weide zou staan zat op zijn rug. Hij zag er gruwelijk slecht uit, mager en verwaarloosde hoeven.
Ik zal je de onaangenamere details besparen, maar dit was voor mij de aller naarste les die ik ooit heb gehad: je kunt niemand vertrouwen. Ik heb hem natuurlijk daar weggehaald.

Mijn boodschap is: hou het zelf in de hand. Echt, de enige die je kunt vertrouwen ben je zelf.
Sterkte met je beslissing.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 08-09-21 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:46

Jeetje wat een verhaal, ik stuitte net op je topic en heb alles gelezen.

Wat vreselijk dit en kan me je dilemma helemaal begrijpen aangezien ik hier een jaar geleden zelf voor ook heb gestaan, wel had mijn paard iets anders maar die was ook nog jong en in rust niet altijd pijnvrij, plus kunnen paarden pijn ook goed verbergen.

Verkopen van een jong paard wat niet in orde is is een groot risico want na verkoop heb je er niks meer over te zeggen en zeker omdat hij nog zo jong is is t lastig vind ik
Plus is t ook moeilijk om iemand te vinden die zich echt aan zijn/haar woord houd, situaties kunnen in de loop der jaren veranderen en wellicht de afspraken ook.
Ook al maak je afspraken, evt een contract, in de praktijk zie je niet wat ze doen en hoe ze er mee om gaan.

Heel eerlijk, ik zou het niet durven om t risico te nemen om hem te verkopen

Veel sterkte met deze vreselijke beslissing

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 13:58

Bedankt allemaal. Ik besef dit zelf ook heel goed maar wilde toch kijken of ik bij iemand dat goede gevoel kon krijgen. Er zitten zeker prachtige plekjes bij maar het blijft aan mij knagen dat ik niet weet hoe het in de toekomst met hem komt. De dierenarts gaf vorige keer wel aan dat ze het heel moeilijk vindt om een paard in te slapen die zo jong is en niet stokkreupel loopt, maar gaf ook meteen toe dat de prognose heel slecht is. Morgen hebben we contact dus mochten we op één lijn zitten dan lijkt mij inslapen eigenlijk de enige optie die overblijft.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:04

Ketly schreef:
Bedankt allemaal. Ik besef dit zelf ook heel goed maar wilde toch kijken of ik bij iemand dat goede gevoel kon krijgen. Er zitten zeker prachtige plekjes bij maar het blijft aan mij knagen dat ik niet weet hoe het in de toekomst met hem komt. De dierenarts gaf vorige keer wel aan dat ze het heel moeilijk vindt om een paard in te slapen die zo jong is en niet stokkreupel loopt, maar gaf ook meteen toe dat de prognose heel slecht is. Morgen hebben we contact dus mochten we op één lijn zitten dan lijkt mij inslapen eigenlijk de enige optie die overblijft.


Ik denk dat je er heel slim aan hebt gedaan om het in ieder geval te proberen. En misschien had je nog wel iemand gevonden waarbij het goed voelde! Maar helaas. En ik denk dat je dan ook altijd een bepaalde onrust houdt over hem, dus het zal altijd stress geven.

Anoniem

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:21

Nogmaals veel sterkte Marianne. Verschrikkelijke keuzes zijn dit. :*

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:30

Ketly schreef:
Bedankt allemaal. Ik besef dit zelf ook heel goed maar wilde toch kijken of ik bij iemand dat goede gevoel kon krijgen. Er zitten zeker prachtige plekjes bij maar het blijft aan mij knagen dat ik niet weet hoe het in de toekomst met hem komt. De dierenarts gaf vorige keer wel aan dat ze het heel moeilijk vindt om een paard in te slapen die zo jong is en niet stokkreupel loopt, maar gaf ook meteen toe dat de prognose heel slecht is. Morgen hebben we contact dus mochten we op één lijn zitten dan lijkt mij inslapen eigenlijk de enige optie die overblijft.


Dat begrijp ik heel goed en het is ook goed dat je dit onderzocht hebt
Door te onderzoeken kom je er wel achter wat werkt en wat niet.
Zoals ik t lees in je topic ben je zo goed begaan en bezig met je paard, maar ook eerlijk naar hem, ook als het echt moeilijk word
Respect daar voor
Heel veel sterkte nogmaals met je beslissing

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 15:19

Ik ben zelf blij dat ik dit topic bij houd omdat ik hierdoor weet wat er allemaal al die tijd speelt nu dit uit de foto's is gekomen. Ik ben bezig om het topic terug te lezen en als ik dan zie wat voor signalen er eerder allemaal al voorbij zijn gekomen..


Citaat:
Helaas heb ik wel het idee dat hij soms ook wat buikpijn heeft en daardoor wat nukkig op het been is. Ik haal denk ik even DarmBalans om te kijken of dit ook helpt.


Citaat:
Ik heb het idee dat hij constant probeert zijn tong over het bit te krijgen.. Maar kan inderdaad ook een kwestie van wennen zijn. Volgende week komt er een bitfitter langs bij een stalgenoot dus wij hebben ons opgegeven!


Citaat:
Autan gaat verder heel goed, echter loopt hij achter de laatste tijd niet helemaal regelmatig. Absoluut niet kreupel, maar aan de ene kant wat korter dan de andere kant. Dit kan er mee te maken hebben dat zijn bekken iets scheef staan, maar toch zit het mij niet helemaal lekker. Rechtsom is hij heel fijn te rijden en buigen, maar linksom heeft hij veel moeite met de galop en ook met de buiging. Hij is natuurlijk nog jong en is ook groot.


Citaat:
Ik ben daar absoluut mee bezig, maar daar hoeft het zwiepen van de staart toch niks mee te maken te hebben? Hij vindt alles gewoon nog erg lastig. Hij staat sowieso onder controle van zadelmaker, osteopaat en mocht het nodig zijn ook dierenarts. Hij krijgt alle tijd en ruimte om paard te zijn en hoeft nog niet veel te doen, dus erg op niveau zitten we nog niet.


Citaat:
Haha en onder het zadel is hij soms gewoon een beetje té braaf.. :+


Citaat:
Autan is superlief en braaf, maar is nog steeds iets nukkig op het been en loopt nog steeds met zijn mond open. Hij is ook niet super voorwaarts, al wordt dit wel beter. Inmiddels drie hoofdstellen, vijf bitten, 3 verschillende osteopaten/fysio's, 2 tandartsafspraken en 2 zadelpasafspraken verder ben ik wel benieuwd of er ook iets anders dan dat aan de hand kan zijn. Of wil ik gewoon te veel en moet het gewoon even tijd hebben omdat hij jong is? Zou het bijvoorbeeld een maagzweer oid kunnen zijn? Ik ben wel heel benieuwd of er bokkers zijn die iets hiervan herkennen..


Citaat:
Vandaag ging het helaas weer een stuk minder. Als ik probeer hem aan het been te krijgen of hem een tikje met de zweep geef krijg ik weinig tot geen reactie. Heel soms een schrikreactie maar na twee passen houdt hij dan weer in. Als ik gewoon draaf zonder been te geven dan gaat hij steeds langzamer en valt dan uiteindelijk in stap. In stap loopt hij ook heel langzaam en eigenlijk heeft hij helemaal geen looplust.


Als ik dit allemaal lees.. Dan valt er zoveel op zijn plek. -O-

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:26

Het feit dat hij niet voorwaarts wil en daarbij meerdere ongemakken laat zien zoals tong over het bit willen doen, staart zwiepen en nukkig op het been geeft het wel een duidelijk beeld dat het hem echt zeer doet :j En daarnaast kun je wel zeggen dat je van alles geprobeerd hebt!

Suzanne F.

Berichten: 49352
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:28

Earth schreef:
Het feit dat hij niet voorwaarts wil en daarbij meerdere ongemakken laat zien zoals tong over het bit willen doen, staart zwiepen en nukkig op het been geeft het wel een duidelijk beeld dat het hem echt zeer doet :j En daarnaast kun je wel zeggen dat je van alles geprobeerd hebt!


Degene die ik ooit had met HKO deed dit ook allemaal, maar deze steigerde er ook nog bij.
Achteraf allemaal heel verklaarbaar. Maar een moet de eerste zijn. De andere gevallen hierna herkende ik deze signalen veel sneller en adviseerde ik meteen om het paard te laten nakijken en op de foto te zetten.

maralyn

Berichten: 10448
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:28

Earth schreef:
Het feit dat hij niet voorwaarts wil en daarbij meerdere ongemakken laat zien zoals tong over het bit willen doen, staart zwiepen en nukkig op het been geeft het wel een duidelijk beeld dat het hem echt zeer doet :j En daarnaast kun je wel zeggen dat je van alles geprobeerd hebt!



Helemaal mee eens...!

Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:00

Hoe moeilijk nu de beslissing ook is, ik denk dat inslapen je uiteindelijk wel de meeste gemoedsrust geeft. Anders blijf je er toch constant of heel vaak aan denken als je hem bij iemand anders zet. Want dat je enorm met Autan begaan bent is wel duidelijk. En wat een frustratie zal het geven als je Autan uit handen geeft en ze blijken de afspraken niet na te komen. Dan kan je alleen nog maar toekijken en er niets aan doen.

Heel veel sterkte, wat je uiteindelijke beslissing ook gaat zijn!

Autumnn

Berichten: 8068
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:13

Wat een verschrikkelijk moeilijke keuze is dit. Ik denk alleen dat je diep in je hart de keuze al gemaakt hebt :knuffel: sterkte!

different1
Berichten: 3646
Geregistreerd: 12-10-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:21

Je hart en verstand moeten nog op 1 lijn komen, maar je hebt je keuze al wel gemaakt zoals ik je berichten lees.
Heel goed dat je nogmaals contact met de dierenarts hierover opneemt, ik begrijp ook haar "bezwaar", een paard kan niet letterlijk vertellen hoeveel pijn het heeft.
Wij kunnen een beetje gokken dmv speciaal beslag, pijnstillers etc maar de definitieve keuze maken blijft gewoon onwijs moeilijk en hard.
Echter ben ik het met voorgangers eens, en heb ik het zelf ook al vaker gezien, je kunt niemand 100% vertrouwen in wat er met Autan gebeurd wanneer je hem uit handen geeft.
Maar je hoeft de keuze niet a la minute te maken hè, je mag er zo lang over doen als jij acceptabel vind op verschillende vlakken.

Heel veel sterkte!

Babootje

Berichten: 26400
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:22

(Goede) smid nog steeds niet gelukt?

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:24

Babootje schreef:
(Goede) smid nog steeds niet gelukt?


lezen is ook een vak.....
Autan staat inmiddels op aangepast beslag en lekker op de wei.

Babootje

Berichten: 26400
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:34

Sky_As schreef:
Babootje schreef:
(Goede) smid nog steeds niet gelukt?


lezen is ook een vak.....
Autan staat inmiddels op aangepast beslag en lekker op de wei.


Wellicht doet dat het. En loopt hij bij controle toch al een stuk beter. Als dat zo is, dan is behandelen zeker nog een optie. En is een toekomst als rijpaard ook nog niet uitgesloten (hij heeft geen 'klassiek HKO'). Niet gezegd dat een besluit daarover niet heel lastig is.

hagelslag
Berichten: 9113
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:42

Babootje schreef:
(Goede) smid nog steeds niet gelukt?


Ben je nu nog niet klaar?

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:43

Lastig hoor. Heeft de smid ook aangegeven binnen welke tijd je duidelijk verbetering moet zien?

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 16:58

ingedebruijn schreef:
Lastig hoor. Heeft de smid ook aangegeven binnen welke tijd je duidelijk verbetering moet zien?


Dat verschilt heel erg per paard. Maar ik ben vooral ook met de toekomst bezig. Want wat nou als hij bijvoorbeeld goed loopt met de ijzers, en dan? Ik ben in de afgelopen dagen/weken het hele internet aan het afstruinen en bij bijna elk verhaal dat je tegenkomt was ook uiteindelijk het hoefbeslag en de inspuitingen een kwestie van tijdrekken bij jonge paarden met klasse 4. Dan waren dit ook nog paarden in de leeftijd van 8/9 die op M niveau of hoger liepen. Autan is 4 jaar oud en heeft nog niks gedaan.. Ik heb inmiddels een vijfde dierenarts gesproken (inmiddels gestopt met de praktijk maar hem heb ik heel hoog zitten) en op basis van de foto zei hij dat paarden die er zo uit zien op het straalbeen meestal/bijna altijd kreupelheid vertonen en pijn hebben.

Het is echt niet dat ik er niks aan wil doen, maar de prognose is zo slecht dat ik het idee heb dat we gaan dweilen met de kraan open. En mocht hij helemaal goed worden (klinisch, röntgen zal het alleen maar slechter worden) dan zou ik alsnog een plekje voor hem moeten zoeken en kom ik op hetzelfde punt als nu..

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 17:27

Ketly schreef:
ingedebruijn schreef:
Lastig hoor. Heeft de smid ook aangegeven binnen welke tijd je duidelijk verbetering moet zien?


Dat verschilt heel erg per paard. Maar ik ben vooral ook met de toekomst bezig. Want wat nou als hij bijvoorbeeld goed loopt met de ijzers, en dan? Ik ben in de afgelopen dagen/weken het hele internet aan het afstruinen en bij bijna elk verhaal dat je tegenkomt was ook uiteindelijk het hoefbeslag en de inspuitingen een kwestie van tijdrekken bij jonge paarden met klasse 4. Dan waren dit ook nog paarden in de leeftijd van 8/9 die op M niveau of hoger liepen. Autan is 4 jaar oud en heeft nog niks gedaan.. Ik heb inmiddels een vijfde dierenarts gesproken (inmiddels gestopt met de praktijk maar hem heb ik heel hoog zitten) en op basis van de foto zei hij dat paarden die er zo uit zien op het straalbeen meestal/bijna altijd kreupelheid vertonen en pijn hebben.

Het is echt niet dat ik er niks aan wil doen, maar de prognose is zo slecht dat ik het idee heb dat we gaan dweilen met de kraan open. En mocht hij helemaal goed worden (klinisch, röntgen zal het alleen maar slechter worden) dan zou ik alsnog een plekje voor hem moeten zoeken en kom ik op hetzelfde punt als nu..


Je weet hoe ik er over denk. Bij geen uitzicht, zou het voor mij klaar zijn. Hoe hard ook.