Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:24

Waar zetten jullie je paard te koop? Via welk kanaal? Even uit nieuwsgierigheid.

0000
Berichten: 5490
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:30

Dane schreef:
0000 schreef:

Jawel hoor, goed gereden en opgeleide ponys zijn behoorlijk gewild. Maar, dan moeten ze wel braaf zijn, redelijk simpel na te rijden en liefst Z lopen. Je schrijft ergens 'pony die hoger loopt' maar hebt het ook over oefeningen voor het Z nog erop zetten. Mensen die een leermeester zoeken, willen vaak een Z pony. En braaf. Mensen die hem zelf nog willen opleiden, hebben een ander budget. Met heel veel kwaliteit mag hij ook best iets moeilijker zijn maar dan wel echt heel veel kwaliteit en niet 65% in het Z. Dus ik zou kritisch kijken naar hoe je hem adverteert, of je daarmee de juiste doelgroep aanspreekt. En doortrainen naar Z2 als hij voldoende kwaliteiten heeft ook zeker overwegen.


Bij dat braaf zijn gaat het dus een beetje fout.. nou ja hij is wel braaf, maar het is en blijft een pony. Dus hij kan dr af en toe als ie iets eng vind er heus vandoor schieten, maar ja dat zit dr nou eenmaal in en krijg je er niet gouw weer uit. Het is zeker een leermeester kwa leren rijden en dan ook van dingen oplossen, 1,5 jaar geleden reden we nog aan de longe omdat ie er nog wel eens vandoor wou gaan. En dat vond ik eng, maar inmiddels zijn wij M1+5 geklasseerd.
We gaan dus nog kijken wat we gaan doen,waarschijnlijk brengen we hem naar een kennis en gaat die de oefeningen voor de Z bevestigen.


Wat jij omschrijft is echt niet wat mensen bedoelen met leermeester en dat is ook waarom ik zeg kijk kritisch naar je omschrijving. Bij leerpony zoeken ze een pony die een kind het goede gevoel kan bijbrengen bijvoorbeeld van nageeflijkheid en van de hogere oefeningen. Die juist simpel na te rijden is, zijn oefeningen goed bevestigd loopt en waar een kind proeven mee kan leren rijden. Ik heb ook ponys en die schrikken ook heus weleens (en zijn ook nog erg jong) maar hebben nooit dit gedrag vertoond. Van wat jij schrijft zou ik deze eerder verkopen als uitdaging voor ruiter met lef dan als dressuur/leerpony. En ja, dan krijg je een heel andere prijsklasse maar moet je vooral ook heel andere kopers zien aan te trekken. Dus juiste omschrijving zonder af te schrikken maar ook zeker zonder valse of te hoge verwachtingen te scheppen is wel echt belangrijk wil je deze verkopen.

Dane
Berichten: 23
Geregistreerd: 12-04-20
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:46

_Lorette_ schreef:
Waar zetten jullie je paard te koop? Via welk kanaal? Even uit nieuwsgierigheid.
marktplaats Facebook en sporthorses maar vaak gaat het ook wel via ons kent ons

Dane
Berichten: 23
Geregistreerd: 12-04-20
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:51

0000

Wij hebben er natuurlijk ook
bijgezet dat hij niet voor een onervaren of bange ruiter is.
Het schrikken gebeurt bijna nooit meer, maar bijvoorbeeld als er in een keer een trekken achter hem rijd schrikt ie, nou ja groot gelijk heeft hij. Dan sprint ie een paar meter weg,maar dan is hij ook weer terug te rijden. Verder loopt hij standaard nagefelijk in e draf en galop. Voor zijgangen hoef ik geen hulpen meer te geven. Denken en meezitten en hij loopt ze al, verzamelen is knieën aanknijpen en hij verzamelt. Maar dat schrikken dat mag heus,wat wil je? Het is een levend wezen, geen robot.

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:54

Dane schreef:
_Lorette_ schreef:
Waar zetten jullie je paard te koop? Via welk kanaal? Even uit nieuwsgierigheid.
marktplaats Facebook en sporthorses maar vaak gaat het ook wel via ons kent ons


Je gaat de pony op alle kanalen te koop zetten?

Dane
Berichten: 23
Geregistreerd: 12-04-20
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:57

_Lorette_

Nee en als we dat wel hadden gedaan,waarom niet?

0000
Berichten: 5490
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:01

Dane schreef:
0000

Wij hebben er natuurlijk ook
bijgezet dat hij niet voor een onervaren of bange ruiter is.
Het schrikken gebeurt bijna nooit meer, maar bijvoorbeeld als er in een keer een trekken achter hem rijd schrikt ie, nou ja groot gelijk heeft hij. Dan sprint ie een paar meter weg,maar dan is hij ook weer terug te rijden. Verder loopt hij standaard nagefelijk in e draf en galop. Voor zijgangen hoef ik geen hulpen meer te geven. Denken en meezitten en hij loopt ze al, verzamelen is knieën aanknijpen en hij verzamelt. Maar dat schrikken dat mag heus,wat wil je? Het is een levend wezen, geen robot.


Maar nu klinkt het dus weer als een totaal andere pony dan je vorige bericht. En ik denk precies dat dat dus je probleem is met het vinden van de juiste kopers.

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:05

Dane schreef:
_Lorette_

Nee en als we dat wel hadden gedaan,waarom niet?


Ik vraag niet naar de mogelijkheden, die zijn mij bekend. Ik ben benieuwd waar de mensen in dit topic NU voor gekozen hebben.

Dane
Berichten: 23
Geregistreerd: 12-04-20
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:08

0000 schreef:
Dane schreef:
0000

Wij hebben er natuurlijk ook
bijgezet dat hij niet voor een onervaren of bange ruiter is.
Het schrikken gebeurt bijna nooit meer, maar bijvoorbeeld als er in een keer een trekken achter hem rijd schrikt ie, nou ja groot gelijk heeft hij. Dan sprint ie een paar meter weg,maar dan is hij ook weer terug te rijden. Verder loopt hij standaard nagefelijk in e draf en galop. Voor zijgangen hoef ik geen hulpen meer te geven. Denken en meezitten en hij loopt ze al, verzamelen is knieën aanknijpen en hij verzamelt. Maar dat schrikken dat mag heus,wat wil je? Het is een levend wezen, geen robot.


Maar nu klinkt het dus weer als een totaal andere pony dan je vorige bericht. En ik denk precies dat dat dus je probleem is met het vinden van de juiste kopers.


Hoezoe? Ik zei dat hij heus een keer kan schrikken als hij iets eng vind, maar dat gebeurt veel minder vaak dan een jaar geleden.

Bowo
Berichten: 2842
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:09

Dane schreef:
Bij dat braaf zijn gaat het dus een beetje fout.. nou ja hij is wel braaf, maar het is en blijft een pony. Dus hij kan dr af en toe als ie iets eng vind er heus vandoor schieten, maar ja dat zit dr nou eenmaal in en krijg je er niet gouw weer uit. Het is zeker een leermeester kwa leren rijden en dan ook van dingen oplossen, 1,5 jaar geleden reden we nog aan de longe omdat ie er nog wel eens vandoor wou gaan. En dat vond ik eng, maar inmiddels zijn wij M1+5 geklasseerd.
We gaan dus nog kijken wat we gaan doen,waarschijnlijk brengen we hem naar een kennis en gaat die de oefeningen voor de Z bevestigen.

Natuurlijk mag een paard schrikken, maar een zadelmakke pony aan de longe moeten rijden omdat hij er vandoor gaat niet.

Ik zou even voor jezelf duidelijk maken wat voor soort pony hij op dit moment precies is.
Jij bent duidelijk verliefd op hem, maar probeer even objectief naar hem te kijken. Schrikt hij een keer, of wordt hij soms "onhandelbaar". Is hij voor iedereen fijn na te rijden, of heb je het juiste type ruiter nodig? Etc.

@Loretta, paard dat ik afgelopen maand heb verkocht alleen via marktplaats. 2 jaar geleden een paard via alle die genoemde kanalen.

Dane
Berichten: 23
Geregistreerd: 12-04-20
Woonplaats: Groningen

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:15

Bowo

Hij word nooit onhandelbaar, het is altijd op te lossen. Hij schrikt, sprint een paar meter weg en dan kan je hem weer terug rijden. Maar als hij iets echt heeeel eng vind, dan wil die heus langer dan een paar meter er vandoor schieten. En Dit gebeurt nog maar zelden. Op vreemd terrein vind hij bijna nooit meer iets eng en rijd je hem zo de bak rond.

Dane
Berichten: 23
Geregistreerd: 12-04-20
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:17

En ik reed trouwens aan de longeerlijn omdat ik zelf nog geheel onervaren was en de pony ook.(Ik kon al wel gewoon draven en galopperen enzo maar in groene ponys had ik geen ervaring) En hij was nooit goed doorgereden, dus hij wist ook niet echt manieren.

Zinzi_jewel

Berichten: 8851
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:22

Dan schilder je je pony slechter af , als dat ie is .
Komt aanvankelijk over als een draak maar keer verschieten en weer makkelijk terug te rijden is imo geen drama .
Ligt wel aan de stokmaat ook nog
Is t een b c pony of een D E pony

Je laaste bericht is het een wakkere pony zoals je m omschrijft.
En voor een D of E vindt ik dat minder erg daar gaan vaak toch ruiters mee aan de slag die al wat rij uren gehad hebben .
Liever een vlugge pony als een die bokt en / of staakt

Bowo
Berichten: 2842
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:25

Het zijn niet zo zeer vragen waar ik een antwoord op wil, maar wel dingen die je voor jezelf helder moet hebben.
Ten eerste zodat je de juiste mensen trekt. Ten tweede zodat die mensen ook weten waar ze aan toe zijn.

In je eerste bericht spiegel je je pony heel negatief af. Dan mag je blij zijn als je hem inderdaad voor 3000 kwijt raakt. Daarna komen de nuances en is het misschien best esn prima pony.
Je moet eerlijk zijn, maar niet overdrijven en niet in het verleden blijven hangen.
Is hij heeeeeel snel of is hij gewoon voorwaarts? Dat geeft een compleet ander beeld van een pony.

0000
Berichten: 5490
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:39

Helemaal eens met Zinzi_jewel en Bowo, ze zeggen precies wat ik je probeerde duidelijk te maken. Ik denk dat je advertentie tekst niet overeen komt met hoe de pony werkelijk is en dat je niet de juiste kopers trekt. En ik begrijp ook helemaal de lage biedingen als je hem zo omschrijft aan mensen.

veerledec

Berichten: 6696
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:53

Shanna7836 schreef:
Zaterdag komt er iemand voor m'n paard. Ben mega zenuwachtig. Heb eerlijk in de advertentie gezet wat hij doet en voor een klein prijsje erop gezet. Ik wordt plat gebeld en geappt over hem. Heb iedereen maar even gezegd dat ik eerst zaterdag afwacht... Dubbel gevoel...

Spannend! Goed gevoel bij deze kijkers? Waar heb je geadverteerd?

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:06

veerledec schreef:
Shanna7836 schreef:
Zaterdag komt er iemand voor m'n paard. Ben mega zenuwachtig. Heb eerlijk in de advertentie gezet wat hij doet en voor een klein prijsje erop gezet. Ik wordt plat gebeld en geappt over hem. Heb iedereen maar even gezegd dat ik eerst zaterdag afwacht... Dubbel gevoel...

Spannend! Goed gevoel bij deze kijkers? Waar heb je geadverteerd?



Hij staat op Markplaats, heel fijn gevoel bij :) kreeg een ontzettend prettig berichtje van hem.
Ik ben erg gebeigd eindeloze te teksten te schrijven maar heb besloten het kort en duidelijk te houden. Om verwarring te voorkomen

Lolala73
Berichten: 166
Geregistreerd: 08-12-14

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:14

mag ik hier binnenvallen? Ik ben nml op zoek naar een jong paard en zoek me wezenloos naar een leuk dier voor een normale prijs die bij mensen vandaan komt die ik kan vertrouwen. Dat is echt niet makkelijk. Wat ik zoek is een paard tot 6 max 7 jaar, hoeft niet veel te kunnen, vanaf 1.60 max prijs 5500. Overal waar ik ben wezen kijken waren mensen die niet wilden dat we gingen keuren of waren er dingen die niet klopten. Het paardje dat ik gevonden had voor een fijne prijs bij een fijne eigenaar, kwam niet door de keuring. Dus als iemand een fijn paard weet of er 1 te koop weet of handelaren waar je met een gerust hart heen kunt, heel graag

Anoniem

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:19

Niet willen laten keuren is wel bijzonder, of bedoel je dat ze de keuringskosten niet wilden betalen (bij afkeuring)? Ik heb mijn pony ook niet laten keuren en kopers mochten hem keuren op kosten van de koper (ook bij eventuele afkeuring).

Mijn pony is inmiddels verkocht! Het heeft me heel wat tranen gekost hoor, ik heb er ergens ook wel spijt van maar als ze hem weer weg willen komt hij terug voor altijd. Ik zou een heel slechte handelaar zijn, afscheid nemen is echt heel erg zwaar.. pffff
Het is dat hij echt een super leuk huisje getroffen heeft met een kindje die nu al helemaal dol op hem is, en dat verdient hij echt!

Lolala73
Berichten: 166
Geregistreerd: 08-12-14

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:26

oh dat is wel even wennen en verdrietig maar het gaat je vast een goed gevoel geven dat je het beste hebt gedaan. Nee deze vrouw wilde niet dat we de merrie lieten keuren, ze ging hem verkopen aan degene die geen keuring wilde want dat vond ze 'gedoe'. Ik vind overigens dat bij afkeuring het eerlijker is om de kosten te delen want nu ik dat 1 keer heb meegemaakt, heb ik geen zin om overal de kosten voor afkeuring te betalen...

anjali
Berichten: 15215
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:46

Dat je hem niet mag laten keuren,ook niet als je de keuring geheel zelf betaalt,dat heb ik ook wel eens meegemaakt.Dan vrees ik toch dat de eigenaar weet dat er iets mis mee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:49

Bizar is dat, daar kan ik me toch echt niks bij voorstellen.. helemaal in die prijscategorie niet..
Als je dat niet toestaat dan gaat de koop toch sowieso niet door? Niet iedereen wil een keuring, maar als ze dat wel willen dan is dat op eigen kosten geen punt lijkt mij toch.. in het slechtste geval heb je als eigenaar geen kosten gemaakt en is het paard niet verkocht. Weet je wel op welk punt het paard is afgekeurd.

In het beste geval is het paard wel verkocht, want mensen die willen keuren willen het paard! En voor sommige mensen is een afkeuring op bepaald gebied niet eens een reden om niet te kopen, hooguit om opnieuw te onderhandelen.

Bowo
Berichten: 2842
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:41

Shanna schreef:
Bizar is dat, daar kan ik me toch echt niks bij voorstellen.. helemaal in die prijscategorie niet..
Als je dat niet toestaat dan gaat de koop toch sowieso niet door? Niet iedereen wil een keuring, maar als ze dat wel willen dan is dat op eigen kosten geen punt lijkt mij toch.. in het slechtste geval heb je als eigenaar geen kosten gemaakt en is het paard niet verkocht. Weet je wel op welk punt het paard is afgekeurd.

In het beste geval is het paard wel verkocht, want mensen die willen keuren willen het paard! En voor sommige mensen is een afkeuring op bepaald gebied niet eens een reden om niet te kopen, hooguit om opnieuw te onderhandelen.

Nou ja, slechtste geval is dus dat je paard ineens nog maar de helft waard is of zelfs onverkoopbaar is als rijpaard

Maar goed, niet mogen keuren zou voor mij ook een no go zijn

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:44

Niet mogen keuren is inderdaad weg blijven.
Ook als de smoes is dat hij recent door henzelf is gekeurd.

Heb er ooit 1 laten keuren, echt finaal klinisch afgekeurd.
De dag daarop stond hij aangeboden met goede keuring op internet. Welke dierenarts zich daar voor had laten vangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:55

Bowo schreef:
Shanna schreef:
Bizar is dat, daar kan ik me toch echt niks bij voorstellen.. helemaal in die prijscategorie niet..
Als je dat niet toestaat dan gaat de koop toch sowieso niet door? Niet iedereen wil een keuring, maar als ze dat wel willen dan is dat op eigen kosten geen punt lijkt mij toch.. in het slechtste geval heb je als eigenaar geen kosten gemaakt en is het paard niet verkocht. Weet je wel op welk punt het paard is afgekeurd.

In het beste geval is het paard wel verkocht, want mensen die willen keuren willen het paard! En voor sommige mensen is een afkeuring op bepaald gebied niet eens een reden om niet te kopen, hooguit om opnieuw te onderhandelen.

Nou ja, slechtste geval is dus dat je paard ineens nog maar de helft waard is of zelfs onverkoopbaar is als rijpaard

Maar goed, niet mogen keuren zou voor mij ook een no go zijn


Maar dat komt niet door de keuring, dan was het paard al weinig waard of zelfs onverkoopbaar als rijpaard. De keuring maakt een goed paard niet plots kapot ofzo he, en is ook puur een moment-opname. Niet alles wat bij een keuring boven tafel komt hoeft erg te zijn, en helemaal in de prijsklasse tot 5500 zou een keuring niet erg moeten zijn.