Paard kopen zonder kijken..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:06

Ja hoor ik zou het gewoon doen.
Bedoel ze kan daar helemaal fantastisch zijn als je bezichtigd en thuis in een andere omgeving alsnog tegen vallen. Daarnaast is dit best wel gewild in nl en Duitsland dus in nood is het dier naar verwachting zo verkocht.
Zeker als de prijs ook nog eens aantrekkelijk is, gewoon doen.

Vraag wel even voor recente filmpjes van de gangen(even blaadje op de film laten zien met datum en dan paard laten lopen), en het liefst nog even laten keuren. Met goede afspraken hoe en wat.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18681
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:21

Omdat dit topic niet thuis hoort op Wie, wat, waar verplaats ik hem naar PP Paardenpraat

Anoniem

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:28

Ik weet niet of er veel worden aangeboden, maar je kunt ook nog een jaar wachten bijvoorbeeld.
Ligt er ook een beetje aan hoe je situatie is. Mocht je bijvoorbeeld paarden aan huis hebben dan zou ik de gok sneller nemen dan dat dit je enigste paard wordt op pension.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:34

Spaansepony schreef:
Ja hoor ik zou het gewoon doen.
Bedoel ze kan daar helemaal fantastisch zijn als je bezichtigd en thuis in een andere omgeving alsnog tegen vallen. Daarnaast is dit best wel gewild in nl en Duitsland dus in nood is het dier naar verwachting zo verkocht.
Zeker als de prijs ook nog eens aantrekkelijk is, gewoon doen.

Vraag wel even voor recente filmpjes van de gangen(even blaadje op de film laten zien met datum en dan paard laten lopen), en het liefst nog even laten keuren. Met goede afspraken hoe en wat.

Maar om een paard waar je geen klik mee zou blijken te hebben te kunnen doorverkopen, moet in de eerste plaats!!! het paard bij jou afgeleverd zijn. En vervolgens moet het dan in goede gezondheid verkeren.En dat is allemaal niet gegarandeerd bij koop op afstand als vooraf betaald zou moeten worden.Enige tijd geleden werden er vanuit Afrika !!!!! fantastische paarden voor een laag bedrag aangeboden. Maar je moest vooraf de transportkosten betalen.Je snapt het al, degenen die daarop ingingen waren hun geld kwijt en kregen geen paard. Nu zeg ik niet dat dit ook zoiets is, maar als je vooraf moet betalen zou ik heel voorzichtig zijn.

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:40

Ik heb vorig jaar mijn paard ook gekocht zonder haar eerst irl te zien.
Ze was/is ook onbeleerd, ze wordt nu 3 jaar.
Bij een gereden paard zou ik de gok niet wagen.

Ik heb wel veel contact gehad met de verkoopster, ik vroeg echt alles wat in me opkwam en ook fotos en recente videos van in de wei en in omgang enzo.
De videos gaven voor mij de doorslag, omdat de verkoopster ook de moeite deed om ze te maken en ze waren bvb niet geknipt. Ze heeft haar ook persoonlijk gebracht. (Zuid frankrijk)

Natuurlijk was de keuring achteraf hier wel even spannend, alsook de panel 5 test omdat ik haar al gekocht had, dus dat was ook een gok. Gelukkig is ze helemaal in orde.

Ik zou zeggen, vraag zoveel mogelijk informatie en videos, dat zegt meer als een foto. En verder je gevoel volgen :j

Edit: de verkoopster vroeg ook eerst om alles op voorhand te betalen maar na aandringen langs mijn kant heb ik 1/5 van de prijs op voorhand betaald en de rest toen ze aankwam. Maar ik kan me inbeelden dat dat niet de standaard manier van werken is, we waren toevallig beiden een paar jaar geleden door dezelfde man opgelocht geweest. Op de een of andere manier hadden we zo wel meer begrip voor elkaar ivm risico van betalen.
Laatst bijgewerkt door nayla op 10-04-20 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:41

anjali schreef:
Spaansepony schreef:
Ja hoor ik zou het gewoon doen.
Bedoel ze kan daar helemaal fantastisch zijn als je bezichtigd en thuis in een andere omgeving alsnog tegen vallen. Daarnaast is dit best wel gewild in nl en Duitsland dus in nood is het dier naar verwachting zo verkocht.
Zeker als de prijs ook nog eens aantrekkelijk is, gewoon doen.

Vraag wel even voor recente filmpjes van de gangen(even blaadje op de film laten zien met datum en dan paard laten lopen), en het liefst nog even laten keuren. Met goede afspraken hoe en wat.

Maar om een paard waar je geen klik mee zou blijken te hebben te kunnen doorverkopen, moet in de eerste plaats!!! het paard bij jou afgeleverd zijn. En vervolgens moet het dan in goede gezondheid verkeren.En dat is allemaal niet gegarandeerd bij koop op afstand als vooraf betaald zou moeten worden.Enige tijd geleden werden er vanuit Afrika !!!!! fantastische paarden voor een laag bedrag aangeboden. Maar je moest vooraf de transportkosten betalen.Je snapt het al, degenen die daarop ingingen waren hun geld kwijt en kregen geen paard. Nu zeg ik niet dat dit ook zoiets is, maar als je vooraf moet betalen zou ik heel voorzichtig zijn.


Maar ts mag juist bezichtigen vooraf alleen door de situatie nu in Corona tijd kan dat even niet, maar ze had al daarvoor wat ik begreep contact met de verkopers.

Daarnaast moet je ten alle tijden het paard laten keuren, dat kaart ik ook duidelijk aan. En alles op papier zetten. Daarnaast kan je via internet altijd een dierenarts zelf zoeken en bellen voor keuring daar op locatie ondanks dat je er niet bij bent. Zo kom je ook af van dierenarts van verkopende partij.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:50

Ik zou er mee uitkijken. Ik ken 2 van dit soort verhalen en beiden lopen niet goed af. Eentje is überhaupt nooit aangekomen en de ander bleek (ondanks een zogenaamd goed keuringsrapport) van alles te mankeren. Had niets met Corona te maken natuurlijk, maar toch. Je neemt er een groot risico mee.

Ik zou, als je het doet, in ieder geval zelf een keuringsarts gaan regelen. En niet eentje die gekozen is door de verkopende partij. Ook al is het helemaal in Engeland, dat moet vast te regelen zijn. En nogmaals keuren binnen 24 uur na aankomst in Nederland, met de afspraak dat het paard direct weer terug gestuurd mag worden als blijkt dat er iets niet juist is

Anoniem

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:56

Ik zou het niet aandurven, zou het paard toch graag zelf eerst zien.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 00:02

Ik heb mijn merrie ook ongezien gekocht, en heeft ook goed uitgepakt.

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 00:13

Rivjenn schreef:
Mag ze überhaupt nog hier naar toe vervoerd worden?


Ja, transport is mogelijk (ben net terug uit Spanje, zowel ex als import) zolang het transportbedrijf maar over de benodigde vergunningen beschikt, welke per land dienen te worden aangevraagd.
Het grote probleem zijn nu alleen de instanties die de (gezondheids)verklaringen regelen.

Binnen mijn job ontmoet ik regelmatig mensen die een paard kopen op basis van filmpjes en foto's.Dat pakt niet altijd goed uit! De laatste keer schrokken de nieuwe eigenaren behoorlijk, de pony bleek zo'n 20cm kleiner als hen was verteld. :')

wortel115

Berichten: 2131
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 01:00

Ik heb mijn paard ongezien gekocht en ik ben super blij met haar. Ok vorige eigenaar die haar maar 2 weken had dacht dat ze zadelmak was want zo had ze haar gekocht. Maar een super gezonde jonge merrie. Dat zadelmak maken heb ik zelf gedaan.

nicolanca
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 06:53

Ik vind het maar een raar verhaal, een Knabstrupper voor eventing? Knabstruppers zullen ook in het VK niet goedkoop zijn, terwijl er zat betaalbare Engelse volbloeden zijn die meer geschikt zijn voor eventing.

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 07:03

Je geeft aan dat je het ras niet kent, dan zou ik het niet doen.
Ik "ken" véél barokke paarden, werk er graag mee, maar ze steken daadwerkelijk anders in elkaar dan andere rassen(en rassen onderling zijn ook weer anders). Dan nog een énorm verschil in bloedlijnen.
Ik heb 2 frederiksborgers, ken véél frederiksborgers, ik zou gerust aan de hand van de filmpjes voor mijzelf een frederiksborger ergens willen kopen. Maar ik ken het ras.
Stel dat het gaat over een Engels Volbloed, Merens of een heel standaard kwpn-er, dan word dat al anders voor mij.

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 07:16

Je bent dus niet bekend met het ras, weet niks van de kenmerken van deze specifieke bloedlijnen af. Daarnaast zal het een prijzig grapje zijn (omdat ze vrij zeldzaam zijn) en is de postzegel niet goedkoop. Klinken voor mij als redenen om heel voorzichtig te zijn!

Waarom zit dit dier zo in je hoofd? Puur vanwege een knap koppie? Lijkt mij een vrij slechte reden om een dier ongezien te kopen...

Overigens zijn er zat paarden in NL die geschikt zijn voor working equitation.

Elin_

Berichten: 9655
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 07:38

troi schreef:
Je bent dus niet bekend met het ras, weet niks van de kenmerken van deze specifieke bloedlijnen af. Daarnaast zal het een prijzig grapje zijn (omdat ze vrij zeldzaam zijn) en is de postzegel niet goedkoop. Klinken voor mij als redenen om heel voorzichtig te zijn!

Waarom zit dit dier zo in je hoofd? Puur vanwege een knap koppie? Lijkt mij een vrij slechte reden om een dier ongezien te kopen...

Overigens zijn er zat paarden in NL die geschikt zijn voor working equitation.

Dit dacht ik ook. Niet vervelend bedoeld maar ik ben echt al jaren fan van pre's. Ik denk nu een jaar of 10? Dat werd mijn volgende paard. Artikelen gelezen, boeken en de hele reutemeteut. Kennis van de lijnen en toen dacht ik misschien handig om er ook enkele te rijden. En hoe gaaf ik ze nogsteeds vind. Van de 4 die ik gereden heb, vond ik ze stuk voor stuk aan de hand echt droompaarden, maar ohz gewoon niet direct dat ik dacht.. ja dit past bij mij. Nogsteeds droom ik weg bij de foto's , maar toch geen pre voor mij.

Ik denk dat je sowieso moet voelen hoe iets aanvoelt. Soms wat op papier de juiste match lijkt, is het em gewoon niet.

Atlas2020
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 09:32

Bedankt voor iedereens reactie, had dat zeker niet verwacht! *\o/*

Wij gaan wachten met kijken. Het risico is voor ons dan toch te groot. Ik hoop dat de overheid alles in Juni weer langzaam gaan opengooien. We’ll see! Thanks! *D :D