Paard kopen zonder kijken..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Atlas2020
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-04-20

Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 18:08

Advies gevraagd!

Ik had net voor de covid-19 uitbraak in Nederland al een paard op het oog! Ze staat momenteel nog in Engeland maar ik wil haar dus graag hierheen halen. Ze wordt in juni 3 jaar oud en is onbeleerd.

Ze heeft altijd op dezelfde fokkerij gestaan en de eigenaar wilde haar graag zelf houden voor de eventing sport, maar omdat de gezondheid van de eigenaar achteruit gaat, zoekt ze een goed plekje voor haar. Het gaat hier om een Knabstrubber.

Door de uitbraak kunnen wij niet gaan kijken. Ik denk dat de maatregelen voorlopig nog wel van kracht zullen zijn... Misschien zelfs tot na de zomer, ook in Engeland wordt je op dit moment niet met open armen ontvangen, of als je terug komt moet je zelf 2 weken in zelfquarantaine...

Wat is jullie advies, ik ben stiekem al helemaal verkocht aan het dier terwijl ik haar nog nooit ontmoet heb. Ik zou in de toekomst graag de Working equitation sport in gaan. Dus vind het zelf een lastige situatie. De vraag is dus eigelijk zouden jullie wachten tot dit voorbij is om te gaan kijken of de gok wagen en haar hier heen halen.

Liefs.
Laatst bijgewerkt door Atlas2020 op 08-04-20 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivjenn

Berichten: 4022
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:11

Mag ze überhaupt nog hier naar toe vervoerd worden?

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:11

Ik zou persoonlijk de gok niet wagen. Ze zal nu sowieso niet snel verkocht worden lijkt me, dus als ik jou was zou ik zeggen dat je interesse hebt, en graag komt kijken als dit achter de rug is.

Shenavallie
Berichten: 11599
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:12

* Het is Knabstrupper * ;)

Toch liever de situatie afwachten. Je wilt een paard niet alleen zien, maar ook ervaren hoe het op je reageert en natuurlijk laten keuren. Daarnaast wil je ook zeker weten dat het paard echt geleverd wordt. Het liefst zelf mee terugnemen en niet laten bezorgen. Een oud-stalgenootje had het ongeluk om geen paard, maar ook geen geld meer te hebben na een 'deal'. Dus die heeft bij een nieuwe poging het paard zelf opgehaald.

chinou

Berichten: 791
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:17

Ik ken iemand die uit Frankrijk ongezien een paard gekocht heeft en dat is heel slecht bevallen.

Paard is prachtig om te zien, maar niet te rijden en angstig en hierdoor agressief.
Zou nooit een paard kopen zonder vooraf te kunnen ‘voelen’.

Ik wens je veel wijsheid in ieder geval.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:21

Het is altijd een risico natuurlijk maar soms kan beter spijt hebben van wat je wel hebt gedaan dan van wat je niet hebt gedaan. Hier heb ik op zich ook mijn ene ongezien toegezegd, het is dan wel een kleintje maar ik heb er nooit spijt van gehad.

Is de eigenaar niet bereid te wachten tot je langs kan komen eventueel?

Edit: Vorig jaar op het puntje gestaan een mini tinker hengstje te kopen ongezien maar hij bleek helaas uiteindelijk toch groter dan ingeschat dus het niet gedaan. Wel jammer was echt een prachtdier maar ik ken mijn eigen comfort zone.
Laatst bijgewerkt door Lori op 08-04-20 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37481
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:23

Ik heb het weleens gedaan en geen spijt van gehad, maar niet alle info klopte dus ik zou wel heel goed doorvragen e.d en je zit met eventuele keuringen. Vraag anders of de keuringen gefilmd worden en alles door gestuurd naar jou.

Overigens vraag ik me ook af of de paarden nog vervoerd worden wbt export.

Atlas2020
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 18:25

Rivjenn schreef:
Mag ze überhaupt nog hier naar toe vervoerd worden?


Als het goed is wel, ik heb vrijdag nog contact gehad met een transportbedrijf. Import mag wel export niet dacht ik. Of het moet inmiddels veranderd zijn. :?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6043
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:31

Daar het om een jong onbeleerd paard gaat zou ik de gok wel durven maken. Een paard wat al onder het zadel is vind ik een ander verhaal.

Zoals andere ook al zeggen vooral heeeeeeeel veeeeeeel informatie opvragen.


Ik heb overigens mijn pony ook gekocht zonder hem ooit gezien te hebben tot ik hem op haalde, maar oke dat is een shet dus misschien iets ander verhaal.

Atlas2020
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 18:31

Lori schreef:
Het is altijd een risico natuurlijk maar soms kan beter spijt hebben van wat je wel hebt gedaan dan van wat je niet hebt gedaan. Hier heb ik op zich ook mijn ene ongezien toegezegd, het is dan wel een kleintje maar ik heb er nooit spijt van gehad.

Is de eigenaar niet bereid te wachten tot je langs kan komen eventueel?


Ja, ze snap het en vindt het geen probleem om te wachten, ik had gezegd dat het hier allemaal verlegd is tot de 28ste dus tot dan houd ze haar sowieso. Maar in het slechte geval, Wordt het hier weer verlegd met 4 weken :roll:

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:37

3 jaar zou ik nog aandurven. Ouder dier wat al beleerd zou zijn minder snel.

huricane
Berichten: 794
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:44

Onbeleerd uit de opfok zou ik ook aandurven, ligt er ook aan wat de vraagprijs is. Evt foto’s laten sturen van het paard, om de bouw en beenstand te beoordelen.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:46

Zeker als hij flink duur is,is het een behoorlijk risico.En ook nog de kans als je eerst moet betalen,dat je geld weg is en er geen paard komt.......

cobiie

Berichten: 7312
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:47

Ik zou goed informeren of Engeland nog mag exporteren en Nederland importeren.

Daarnaast zou ik het paard daar laten keuren vooraf.

Ik zou zelf wel kunnen wachten tof ik een paard kan bezoeken en indien verkocht voor die tijd zou ik het ook prima vinden, maar ik kan mij goed voorstellen dat een ander ongezien koopt in bepaalde situaties.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:48

Ik zou het niet aanraden. Ik had mijn shetlander ongezien verkocht. Meisje was er kapot van en was helemaal haar pony, zei ze.
Na 3 maanden bericht terug, pony was absoluut niet wat ze gedacht had, en de klik was er niet. Toen kreeg ik ook nog voor mijn voeten gegooid dat ze van mij niet had mogen kijken en proberen voor de kar..
Hij staat nu gelukkig op een fantastische plek, die griet bleek nog een handelaar pur sang ook. Maar goed..

Dus wees voorzichtig daarmee.. misschien is ze niet wat je denkt, en dan?

nine1987

Berichten: 8345
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:50

Lijft een gok, maar ik heb ook (al twee keer zelfs) een paard ongezien gekocht.. Beide zijn ontzettend fijne paarden gebleken..

Moet er wel bij zeggen dat beide nog volledig groen waren..

Rizette
Berichten: 4407
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:13

Moeilijk hoor, zeker als je de mensen niet persoonlijk kent, is groen dan ook groen of toch even al wel geprobeerd.......... Knabstrupper is toch ook niet echt een paard voor de eventing sport?

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:18

Ik heb 2 pony's puur op afstamming en foto's gekocht. Een jaarling en een 13 jarige, beide groen uit er land, de 13 jarige wel altijd fokmerrie geweest.

Beide super fijne pony's. De jaarling is ZZ dressuur en ZZ vaardigheid geworden, en is 3 veulens en een aantal predikaten later verkocht omdat we aan onze max zaten.
De 13 jarige is inmiddels 26, helaas snel na aankoop blijvend geblesseerd geraakt. Wel nog puntje in de B gelopen, paar hele fijne veulens van gefokt en heel veel kindjes leren rijden. Nu is ze hier met pensioen en mag hier nog veel ouder worden.

Bij een bereden paard zou ik proef willen rijden. Maar een groen paard zie ik het probleem niet zo

Afhankelijk van de prijs en keuring van een dierenarts zou ik het wel aandurven.
Als het niet klikt kan je hem altijd nog weer verkopen.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:24

Ik zou op z‘n minst goed naar de ogen laten kijken bij een Knab ivm sluipende maanblindheid, als is dat waarschijnlijk nog te vroeg met 3 jaar.
Ik heb zelfs ook even goed naar de ogen van de moeder gekeken toen ik een veulen kocht.

Ben je bekend met het karakter? Ze zijn echt wel anders dan een KWPNer :D

Zelf heb ik 2x een veulen op afstand uitgezocht maar dan wel daarna overgevlogen voordat ik definitief besloot. Helemaal ongezien vind ik eng omdat je dan ook niet ziet of bijvoorbeeld de rest van de paarden met wormenbuiken staat of zo.

Atlas2020
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 20:13

Sizzle schreef:
Ik zou op z‘n minst goed naar de ogen laten kijken bij een Knab ivm sluipende maanblindheid, als is dat waarschijnlijk nog te vroeg met 3 jaar.
Ik heb zelfs ook even goed naar de ogen van de moeder gekeken toen ik een veulen kocht.

Ben je bekend met het karakter? Ze zijn echt wel anders dan een KWPNer :D

Zelf heb ik 2x een veulen op afstand uitgezocht maar dan wel daarna overgevlogen voordat ik definitief besloot. Helemaal ongezien vind ik eng omdat je dan ook niet ziet of bijvoorbeeld de rest van de paarden met wormenbuiken staat of zo.



Goeie tip over die maanblindheid dat wist ik niet.

ik ben bekend met het ras, door onderzoek en veel artikelen te lezen. Nooit 1 in het echt gezien, Er zijn er ook maar weinig van in NL. Vandaar ook de zoektocht over zee.

Het ras spreekt me aan door hoor leergierigheid en toch ook een eigen karakter. Maar dat kan natuurlijk ook weer verschillen per paard.

Ik denk dat ik sowieso wacht tot 28 april, en vanuit daar met de verkoper overleg wat de volgende stappen worden.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:14

Oh, en PSSM1 testen voor de zekerheid.

Albert

Berichten: 5735
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:22

2x een merrie ongezien gekocht op afstamming (we kenden de merriestammen goed) en daar absoluut geen spijt van gehad.

julius_juut

Berichten: 3106
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Paard kopen zonder kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:26

Jong en onbeleerd zou ik denk ik wel durven, zeker een ras dat niet heel algemeen is in Nederland. Als het niet klikt raak je zo'n dier ook wel weer kwijt aan een liefhebber, en als ze zo jong zijn zullen ze nog niet vernaggeld zijn door verkeerd gebruik. Keuren kan je evt. laten doen door een dierenarts uit de omgeving die jij uitkiest en dat de verkoper het voor je filmt.

mvdbijl

Berichten: 3680
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:28

Is het dier gekeurd of kan dat daar nu gedaan worden? Is de prijs zo dat je een gok kan wagen en wat doe je als het een miskoop is?

Vooral dat laatste zou ik me bedenken. Kan je er dan makkelijk afstand van doen of ligt zo paard bij een gebrek nog goed in de markt als fokmerrie?

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:39

Knabstruppers zijn best duur en hebben een bijzonder karakter, ongezien eentje kopen zou ik niet doen. Heb ze zelf uit Denemarken gehaald.

Daarnaast is het dier nu 3, hoe weet je dan zeker of het niet al een keer toch geprobeerd is.
En zijn er op het moment wel mogelijkheden het paard naar hier te halen. Volgs mij zijn de import en exportkeuringen opgeschort.