[VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

[VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-20 19:18

Omdat er vanuit mijn vorige topic [PP] [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie), helaas met een treurig eind, veel interesse was in hoe wij paarden houden in Namibie, wil ik graag een topic beginnen over onze paarden onder de Namibische zon.

Ik wil graag aftrappen met een korte introductie over ons.
Ik ben Nederlandse die naar Zuid Afrika verhuisd is 6 jaar geleden, en vervolgens 3 jaar geleden naar Namibie is verhuisd, waar ik mijn man tegenkwam. Mijn man is Duits en woont reeds 16 jaar in Namibie.
Mijn man is al 15 jaar endurance ruiter, ik ben een dressuur dame die veel jonge paarden beleerd heeft.
Dit zijn wij, met onze (toen nog puppy) Deens dog:
[ img ]

We houden onze paarden bij "ons" huis, wat helaas een huurhuis is, omdat kopen niet erg simpel is zolang je hier geen permanente verblijfsvergunning hebt. Maar, we hebben wel 5 HA land en een stuk zand wat doorgaat als "bak/longeercirkel" en dus genoeg ruimte om ze aan huis te hebben.
Heerlijk! Helemaal houden zoals je ze zelf wilt en als je het raam uit kijkt je paarden zien.

Op het moment hebben we Ziza
[ img ]

De 6 jarige Arabier van mijn man die ik aan het beleren ben.

Dan hebben we Toby

[ img ]

Gegokt op 2,5/3,5 jaar, kruising Boerperd Arabier en als hij nog een groeispurtje krijgt ook voor mijn man voor de endurance (over een paar jaar ofzo, geen haast!)


En Leia

[ img ]

Zuid Afrikaans Warmbloed, vader heeft ZA bloedlijnen met Goodtimes erachter, mams is KWPN van Flemming. Leia is bijna 3,5 en staat nog in ZA tot we haar na de Corona crisis op kunnen halen.

Verder is er morgen aankoopkeuring voor een 4e, zodat de groep mooi in balans is met 2 merries, 2 ruinen. Daarover later meer :)

Ik wil hier graag een beetje bijhouden hoe het met onze nieuwe veestapel gaat en natuurlijk vragen over het houden van paarden in Namibie beantwoorden.
We staan ook altijd open voor couch surfing of mensen die gezellig komen braaien als ze toch in Windhoek zijn. Dus mocht er iemand (na Corona) zin hebben in een tripje hier heen, stuur gerust een PBtje :)

Excuses voor slecht Nederlands, mijn moeder wijst me er regelmatig op dat ik NederlEngels spreek tegenwoordig :+

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!


Alenthe05
Berichten: 1084
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:22

Tuurlijk lieverds ga ik jullie volgen!!

[i]Pura Raza Espanola
Derrote II; Cautivo XIII x Cautivo VII x Pericon;
B+4, L1+6, L2+10, M1+10, M2+10, Z1+10, Z2+0 geblesseerd
Nederlands Kampioen MCI Level 1, 2019, 4x 4e op het EK MCI Iberische paarden, Parijs 2019

Neon
Berichten: 4906
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:37

Wat leuk :D ik ga volgen

JoSav
Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:52

Leuk, ik ga jullie volgen. Ik heb vanuit mijn eigen wetenschappelijke interesse wel enige kennis van hoe paarden in (half)woestijngebieden historisch en tegenwoordig worden gehouden dus een “moderne paardenvrouw” :Y) uit Nederland in Namibië is voor mij ook vanuit die hoek interessant om te volgen.
Mag ik dan ook een vraag stellen?
Houden jullie de paarden (modern) in paddocks (of omheind iig) of op een meer traditionele manier?
Denk dan bijv. aan kluisteren of aan een touw binden; is dat bij jullie geen gewoonte? Dat ben ik nl. wel veel tegengekomen in heel uiteenlopende woestijngebieden. Vanwege de endurance training zal zoveel mogelijk vrije beweging wel eerder de ingeburgerde norm zijn bij jullie? (Puur interesse, omdat je natuurlijk met heel andere omstandigheden te maken hebt, maar tegelijkertijd ook aan “moderne” sport doet!)

Buiten dat lijkt het me gewoon leuk om vooral een beetje mee te lezen. :D

Wat tragisch van je merrie zeg. Ik heb je topic even opgezocht. Heftig. Sterkte nog.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-20 20:04

Leuke vraag! Wij wonen op een stuk grond van 20 HA, waar nog 4 andere huizen op staan. In principe mogen de paarden op dat stuk los rondlopen, het is met een electrisch hek omheind.
Omdat de buren echter in en uit rijden en het hek met afstandsbediening open gaat (en omdat het vorige paard van mn man de weg terug naar ons oude huis wist en dus meerdere keren daar stond te wachten tot het hek open ging, om daar terug heen te rennen), hebben we besloten een stuk af te zetten.

We hebben 1 paddock van ongeveer 25x20 meter, waar ze in gevoerd worden en hun water krijgen. Verder staat er een schrikdraadje om ongeveer 5 HA waar ze ook in los lopen.
We hebben geen stallen, paarden staan lekker altijd buiten. We hebben wel een mini paddockje van 5x5M voor als een paard bijv wegens koliek of een dik been oid niet het grote land op kan.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

JoSav
Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:25

Ah, dat strookt met de “modernere” manier van paarden houden maar (of juist) zonder gebruik te maken van stallen maar wel omheiningen. :j Jullie methode heb ik vaker gezien iig. ;) Dankjewel voor je antwoord.

Als je het niet erg vindt... wat voor ruwvoer geven jullie? En indien hooi, welk soort? En dan in porties of onbeperkt?
Wat voeren jullie verder nog bij? Ik zie ook daarin nl. verschillende maar juist ook sterk overlappende trends tussen verschillende gebieden, vandaar de vraag.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-20 21:31

Totaal niet erg, leuk juist om over te vertellen.
We geven hooi, net wat we kunnen krijgen. Er wordt hier oat hay gevoerd,lijkt wel stro, ik vind het totaal niet lekker ruiken of aantrekkelijk maar dat is hier wel normaal. Wij voeren vooral teff.
We geven ze in porties, maar eigenlijk komt dat neer op onbeperkt, we geven ze gewoon zoveel als ze nodig hebben zodat ze (bijna) altijd wat te eten hebben. Dat komt nu in de praktijk neer of ongeveer 4 "plakken" van een normaal klein baaltje per paard. We hebben nu ook enkel Arabieren staan natuurlijk, dus dat zal met de grotere paarden aangepast moeten worden.

Op het moment staat er genoeg gras dus dat eten ze voornamelijk, we voeren af en toe wat hooi bij als we zien dat ze hier wat meer rondhangen.

Verder geven we ze als ze onder het zadel zijn en echt trainen Endurance ruwvoer, soort muesli met 11-12% proteine. Tijdens de droogte zijn we met lucernpallets begonnen omdat we wat minder hooi konden voeren in die tijd. Dat beviel zo goed, dat we nu de paarden die niet werken of licht werk doen dat voeren.

Deze 2 kleintjes krijgen nu allebei 2kg van die lucern pallets per dag en als de witte merrie werkt krijgt ze nog 1 kg erbij.
Ben wel van plan om wat "sportbrok" achtig voer te gaan halen wanneer de dressuur paarden straks hier zijn en onder het zadel. Moderne manier dus, ben zelf ook opgegroeid in de NLse paardenwereld en denk dat veel manieren en dingen bewezen zokn dus wijk daar dan ook niet van af, tenzij ik niet anders kan ivm niet verkrijgen v producten etc.
Wel geloof ik in zoveel mogelijk beweging en probeer ik stallen te voorkomen.

We sprayen momenteel 2x per dag vliegenspray om de kans dat de paarden African Horse Sickness krijgen te verkleinen.

Als laatste krijgen ze hier niet heel veel wormenkuren, meestal 1x per jaar, wanneer het gras hoog staat. De rest van het jaar hebben we geen vers gras. We houden het gewoon op het zicht bij, laten af en toe mest testen wanneer nodig.

P.S. Ik ben verliefd op jouw Manari Nur <3

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Isabel_k
Berichten: 4761
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:38

Ik ga je zeker volgen! Mijn tante heeft jaren in Namibië (Windhoek) gewoond en afgelopen jaar terug gekomen naar Nederland. Zij had ook een paard dus ik vind het heel interessant om jullie ook te volgen!

IG: @arabierjoep

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-20 13:12

Ha Isabel, wat tof zeg! Weet jij waar ze haar paard gestald had staan?

Wij hebben er sinds vandaag een nieuwe bij!

Hij heet Quo Vadis, is 5 jaar en geweldig. Ik heb hem vorig jaar al eens gezien, maar was toen voor Leia gegaan. Nu bleef ik aan hem denken en hebben we hem vandaag door de DA laten keuren.

Dit is hem, met zijn fokker:
[ img ]

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Isabel_k
Berichten: 4761
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:37

Ik heb werkelijk geen idee meer om eerlijk te zijn. De laatste jaren heeft ze ook ergens anders gewoond, maar ik weet wel dat ze dat paard in Windhoek ook had.

Wat een knapperd is jullie nieuwe paard. Heel aansprekend hoofd heeft hij :D

IG: @arabierjoep

JoSav
Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:38

Goed dat je voor de eiwitten o.a. luzerne bij geeft. :j Haverhooi is heel vezelrijk, maar voor opgroeiende paarden idd wat minder geschikt als enkel ruwvoer. Ik zie luzerne eigenlijk wel als een “staple” in dit soort gebieden waar maar enkele maanden vers gras groeit. Dat wordt veel gevoerd, vaak gecombineerd met ander, minder rijk ruwvoer. Teff is Afrikaans liefdegras toch? Dat is idd ook een populair hooi alternatief in subtropische klimaten. Had wel enige invloed op calcium opname meen ik me te herinneren, maar volgens mij alleen als je dat als enkelvoudig ruwvoer aanbiedt. Wordt dat bij jullie veel verbouwd of ook deels import?
Interessant hoor!

Ik kan me voorstellen dat je een soort middenweg kiest tussen de standaard daar en de standaard waarmee je bent opgegroeid. Dat zie ik zelfs terug bij lokale, autochtone paardenhouders in woestijngebieden, met name als ze in de grote stad of in het Westen hebben gestudeerd en wat “verwesterd” zijn. :j
Alleen is importeren van voer vaak duur.

Interessant om te lezen iig!
Ook dat je consequent sprayt ivm vliegen.
Iriscope schreef:
P.S. Ik ben verliefd op jouw Manari Nur <3

Wat leuk! :D Ben erg trots op haar. :o

En van harte met jullie nieuwe aanwinst. Gaaf met zo’n grote sneb! <3
Erg mooi hoofd idd.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

kiwiwitje
Berichten: 20080
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:11

Jaaa ik ga mee lezen <3

Knapperd ook die laatste!

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

wortel115
Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 07:33

Leuk zeg. Ik ga volgen en alvast veel plezier met je nieuwe paarden. Hebben jullie een idee wanneer je een permanente verblijfsvergunning kunnen krijgen?

En misschien doe je het al maar houd je de teff je calcium in de gaten? Dat er geen tekorten ontstaan.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Pandora2
Berichten: 19831
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 08:12

Ik kom ook meevolgen !
Heel erg leuk om zo een beetje the ins and outs van jullie Namibische paardenleven te leren kennen.

Interessant stukje ook over de voeding. Jullie paarden zien er echt heel erg gezond uit ! Dat zet een mens toch weer aan tot nadenken over de voedingsgewoonten hier.

De dag dat ik durf vliegen, stuur ik je een pb ! :P
Mijn ex-collega zit vanaf zijn pensioen in Zuid-Afrika ( Tzaneen denk ik ) en vraagt ook ieder jaar of ik langskom...

Achterom
Berichten: 22981
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 08:35

Leuk om weer eens wat van je te lezen! Heb een aantal jaar geleden ook nog meegelezen toen je nog in ZA zat, er is een hoop veranderd zo te zien. Jullie hebben het goed voor elkaar zeg!

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 09:30

wortel115 schreef:
Leuk zeg. Ik ga volgen en alvast veel plezier met je nieuwe paarden. Hebben jullie een idee wanneer je een permanente verblijfsvergunning kunnen krijgen?

En misschien doe je het al maar houd je de teff je calcium in de gaten? Dat er geen tekorten ontstaan.


Moet zeggen dat ik daar tot nu toe nog niet van heb gehoord, kan je me er wat meer over vertellen? Bijna iedereen die ik hier ken voert het, maar heb er nog niemand over gehoord. Zal er ook eens bij de DA over informeren. Thanks! Permanente vergunning zijn we mee bezig!

Pandora2 schreef:
Ik kom ook meevolgen !
Heel erg leuk om zo een beetje the ins and outs van jullie Namibische paardenleven te leren kennen.

Interessant stukje ook over de voeding. Jullie paarden zien er echt heel erg gezond uit ! Dat zet een mens toch weer aan tot nadenken over de voedingsgewoonten hier.

De dag dat ik durf vliegen, stuur ik je een pb ! :P
Mijn ex-collega zit vanaf zijn pensioen in Zuid-Afrika ( Tzaneen denk ik ) en vraagt ook ieder jaar of ik langskom...


Je bent meer dan welkom, paar slaappilletjes misschien? :P


Achterom schreef:
Leuk om weer eens wat van je te lezen! Heb een aantal jaar geleden ook nog meegelezen toen je nog in ZA zat, er is een hoop veranderd zo te zien. Jullie hebben het goed voor elkaar zeg!

Dat kun je wel zeggen! Van de stad naar de bush en van eeuwig flirten en oppervlakkige relatie's naar een happy huwelijk :) Om over de paarden terug in mn leven nog maar niet te spreken.
Vind het erg leuk dat je mee volgt! Thanks voor je reactie hier en in het andere topic!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Pandora2
Berichten: 19831
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:32

Iriscope schreef:
Pandora2 schreef:
Ik kom ook meevolgen !
Heel erg leuk om zo een beetje the ins and outs van jullie Namibische paardenleven te leren kennen.

Interessant stukje ook over de voeding. Jullie paarden zien er echt heel erg gezond uit ! Dat zet een mens toch weer aan tot nadenken over de voedingsgewoonten hier.

De dag dat ik durf vliegen, stuur ik je een pb ! :P
Mijn ex-collega zit vanaf zijn pensioen in Zuid-Afrika ( Tzaneen denk ik ) en vraagt ook ieder jaar of ik langskom...


Je bent meer dan welkom, paar slaappilletjes misschien? :P




Dankje !
Ik had eerder gedacht aan een fles vodka, maar dan mag je het vliegtuig weer niet in :')

Pandora2
Berichten: 19831
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:04

Nog een vraag als je het niet erg vindt :o
Wat doen jullie eigenlijk voor de kost ?

wortel115
Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:47

https://feedxl.com/teff-hay-laminitic-horses/

[ img ]

Dit legt het een beetje beter uit dan ik. Maar het komt erop neer dat er een tekort aan calcium kan ontstaan. En dat kan voor gezondheids problemen zorgen. Ik heb het een tijdje gevoerd samen met lucerne om zo de ratios in evenwicht te houden. Nu voer ik een gemengde baal met barley/vetch. De barley is dus eigenlijk tarwestro met aar. Vetch is een kruid wat als ik het goed vertaal wikke heet in het Nederlands.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

JoSav
Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:57

Barley is toch gerst? Gerst en gerstestro wordt ook veel gevoerd in o.a. woestijngebieden.
Idd calciumopname kan worden verstoord als enkel of voornamelijk liefdegras wordt gevoerd.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:58

Leuk, ik volg! *\o/* En de volgende keer dat ik in de buurt ben, nodig ik mezelf bij je uit! :D

Leuk clubje paarden heb je (bijna) bij elkaar. Quo Vadis is wel echt gaaf!

wortel115
Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:17

@JoSav ja sorry je hebt gelijk. Zwanger en moe zijn is niet een goede combinatie. Maar goed het ging om de calcium opname.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 12:38

Bedankt voor de uitleg! Gelukkig hebben we nooit alleen maar Teff, het is meestal een mix van verschillende gras soorten. Ik ga me er even in verdiepen om problemen in de toekomst te voorkomen!

Mkango, je weet mn (Pb-box) te vinden als je zin en tijd hebt om langs te komen :)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

thequeensmum
Berichten: 3479
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:27

Wat leuk, ik volg. Wilde graag je eerdere topic lezen, maar de link in je openingspost klopt niet.

Dido2316
Berichten: 1997
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:41

Heel tof, ik volg ook graag! Namibië staat erg hoop op m'n reiswensenlijstje momenteel, ik denk dat dat door dit topic alleen maar meer wordt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlotte446, Em_, J30d, NinaCharlie, ogidni en 32 bezoekers