Een gegeven paard in de bek kijken....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Een gegeven paard in de bek kijken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 14:30

Ruim 30 jaar geleden was ik paardengek. Ik was ervan overtuigd dat ik een paard zou kopen zodra ik volwassen was een reed jaren paard. Maar toen kwam de pubertijd, en vond ik andere dingen steeds belangrijker. De paarden verdwenen naar de achtergrond.
Ik werd ouder en veel minder dapper. En reed nooit meer.

Een jaar of 10 geleden heeft een collega een teamuitstapje geregeld naar de Ardenne. Daar gingen we rijden op paarden. Wat had ik er zin in. Wat begon als een super leuke activiteit, veranderde in een enorme domper toen eens voor een oversteek een paard begon te rennen en het paard waar ik op zat ( en die van mijn collega) een 80 km weg overstaken. We zijn hierbij op een haar na geraakt door een bestelbus. Het paard kon ik prima stilzetten daarna en we hebben de rit nog gewoon afgemaakt, maar zowel bij als alles bij mijn collega kwam het besef wat we ontlopen hadden later.
Ik was enorm geschrokken en heb me voorgenomen om nooit maar dan ook nooit meer iets met paarden te doen.

Mijn dochter begon 1,5 jaar geleden ineens te roepen dat ze wilde paardrijden. In eerste instantie heb ik haar enthousiasme een beetje getemperd, maar er was geen houden aan. En vanaf moment 1 had ze haar roeping gevonden.

Omdat ze er zo van genoot zijn we uiteindelijk een jaar geleden een pony voor haar gaan leasen. Hij is jong en vaak erg fris maar ook onwijs lief en speels. Was mijn vertrouwen in paarden en ponys eerst 0%, is dat bij hem nu wel gestegen tot 75%. Toen mijn dochter laatst ziek was ben ik zelfs alleen naar hem toegegaan en heb ik wat grondwerk gedaan en hem gepoetst.

Ook naar andere ponys en paarden ben ik wat zelfverzekerder geworden en geniet ik ook echt van de omgang met ze. Maar wel vanaf de grond.

Nu ben ik erachter gekomen dat mijn man als verrassing voor mijn verjaardag een priveles geregeld heeft. Hij denkt dat ik zodra ik weer op en paard zit, het vertrouwen terugkomt en hij gunt me nog meer plezier met de paarden. Maar..... Ik durf niet. Hoe dichterbij het komt, hoor banger ik ben. Ik droom er s nachts over en krijg serieus klamme handen als ik er al aan denk. Ik begrijp niet waarom ik zo bang ben, maar ik overweeg serieus om de les af te zeggen. Aan de ene kant denk ik gewoon overheen zetten, je niet laten leiden door angst, maar aan de andere kant denk ik ben ik niet te oud en te gek dat ik het alleen al overweeg. Ik heb de controle niet meer, ik ben het verleerd.

Nou ja eigenlijk moet me gewoon ff moed ingesproken worden ofzo. Ik weet het, ik ben een enorme muts....

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:36

Je kan het heus wel!
Geef gewoon aan de instructeur aan dat je erg veel bang hebt, dan weet die dat ook en zal hij je niet de held laten uithangen :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Een gegeven paard in de bek kijken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:41

Gewoon gaan! Hoe leuk is het wel niet als je straks samen met je dochter buitenritten kunt gaan maken?

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:41

Vooral niet "flink" willen zijn! Die angst staat ergens voor, onderzoek die en neem hem serieus en daar kun je dan vervolgens wat mee doen. Je kunt je er misschien overheen zetten, maar dan is die er wel nog steeds binnenin jou. En meestal komt die weer naar voren op een erg ongelegen moment...

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:42

Je kunt het zeker! Aangeven dat je (erg) angstig bent, en voor een eerste les kiezen ze sowieso vaak de goedzakken uit.

Desnoods laat je je vast houden/aan de longeerlijn. Ik ben zelf ook een tijd enorm angstig geweest (en dat met een eigen paard). Maar met rustig opbouwen is het vertrouwen weer helemaal terug!

Maar begin rustig, je kan en mag al trots zijn als je alleen maar hebt gestapt!

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:47

Geef het aan inderdaad, van tevoren, zodat ze de grootste sul van stal voor je kunnen inplannen.
Je conditie zal waarschijnlijk weg zijn, maar de bewegingen pak je heel snel weer op.

En bedenk ook voor jezelf, als je echt niet durft, of je zit er op en het voelt na even proberen niet goed, het is helemaal niet erg om het dan toch niet te doen/te stoppen. Het is leuk als het lukt en je het leuk vind, en spanning is prima. Maar als het echt pure angst is, dwing jezelf dan niet. Kijk goed naar waar je grenzen liggen en en ga daar niet over heen ;)

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Een gegeven paard in de bek kijken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:50

Gaan! Je moet niks toch, al stap je een uur rondjes... Dit is een prachtige kans om weer in het zadel te komen :)

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 14:50

Gelukkig heeft mijn man de instructrice van mijn dochter geregeld. Ze weet dat ik erg bang ben. Verstandelijk weet ik dat er niet zoveel kan gebeuren in een bak, maar toch.... Mijn gevoel zegt run Forrest....run.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:51

Goh aan de andere kant van wie moet je rijden? Als het je zoveel stres bezorgt en je bent er net zo graag er naast bezig.Waarom dan in hemelsnaam?
Ga je echt zo gelukkig worden als je terug kan rijden?Is het zo belangrijk voor je? Dan zou ik zeggen doen..
Is het geen drama als je nooit niet meer rijd.Dan zou ik het er niet voor over hebben om er wakker van te liggen en zo'n stress er van te hebben. Het is een hobby...

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:51

Je kan het ts.

En zoals geschreven. Je gevoel schuif je niet zomaar ff weg. Je man is goed bezig om een priveles te doen. Je hoeft je dus niet aan te passen. Jij betaald, dus jij bepaald.

Aangeven dat je bang bent. Evdnrueel aan de longe. En denk zo rationeel mogelijk.

Je had het paard toen snel weer in bedwang en het goes opgelost. Je bent nu in een bak, met een braaf paard.

Wat kan er dus gebeuren? Paard kan schrikken, maar jij kan rijden. Dat verleer je niet. Je kon het paard toen weer terug krijgen, dan kun je dat nu ook.

Oftewel, erken je angsten rationaliseer het.

1810naomi

Berichten: 244
Geregistreerd: 09-03-11
Woonplaats: Omgeving Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:52

Wat leuk dat je man je een privéles cadeau heeft gegeven! Even heel simpel gedacht: als het echt niet gaat kan je altijd weer afstappen. Begin gewoon heel rustig en geef duidelijk aan, aan degene die je helpt, dat je het spannend vindt. Mocht je besluiten het gewoon te doen, heel veel plezier!!

Castilja

Berichten: 2504
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Een gegeven paard in de bek kijken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:56

Ohhh je bent helemaal geen muts. Denk wel dat je moet gaan. :) En inderdaad gewoon aangeven dat je door voorvallen je vertrouwen geheel kwijt bent geraakt, niemand die daar negatief mee om zal gaan. Desnoods bestaat je privé les uit stappen aan de longe? Denk dat het zonde is om een mooie hobby te laten schieten!

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 14:56

beatje schreef:
Goh aan de andere kant van wie moet je rijden? Als het je zoveel stres bezorgt en je bent er net zo graag er naast bezig.Waarom dan in hemelsnaam?
Ga je echt zo gelukkig worden als je terug kan rijden?Is het zo belangrijk voor je? Dan zou ik zeggen doen..
Is het geen drama als je nooit niet meer rijd.Dan zou ik het er niet voor over hebben om er wakker van te liggen en zo'n stress er van te hebben. Het is een hobby...


Nou ik doe het niet alleen voor mezelf eerlijk gezegd. Ik ga nu altijd met mijn dochter naar de paarden. Ik vind dat ik best relaxt ben met haar ( want met een jonge blije pony die nog wel eens de achterbenen in de lucht gooit, hapt ze ook wel eens zand), maar ik kan haar niet altijd helpen. Het lijkt me ook voor haar fijn om samen iets met mij te delen. Iets wat we beide leuk vinden. En ergens denk ik dat mijn angst in de afgelopen 10 jaar enorm groot geworden is, juist omdat ik paarden gemakkelijk kon vermijden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:59

Paardrijden is een vrijblijvende hobby, als je niet wilt, wil je niet. Het is niet iets waar je je overheen MOET zetten.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:02

Het is heel simpel.Als je het wilt moet je het doen.
Zie je het niet zitten kan je net zo goed een hulp voor je dochter zijn als je er naast staat.
Het moet vooral leuk zijn en als je echt wakker ligt en een angstig kloppend hart hebt en er enkel op stapt omdat mensen het van je verwachten ,zou ik het niet doen.

Mijn dochter en ik hadden allebei een paard ,maar toch reden we zelden samen,simpel weg omdat ik haar beste hulp ben als ik er naast sta. Met buitenritten begeleid ik haar meestal met de fiets,simpelweg omdat ik sneller en beter in kan grijpen, dan als ik zelf ook op een paard zit.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Een gegeven paard in de bek kijken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:17

Ik ben al jaren bang nadat ik als klein meisje op hol was geslagen. Ik heb kleine pony's en zelfs een heus rijpaard gehad en hoe braaf doe ook was, het is nooit weggeweest. Paard is verkocht en ik weet zeker dat er nooit meer een rijpaard komt, daar ben ik niet voor gemaakt.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Een gegeven paard in de bek kijken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:25

Joh, waarom móet je? De omgang met paarden kan ook voldoening geven toch. Wellicht kun je er een les grondwerken of longeren van maken?

Ik heb zelf ook periodes dat ik niet zo goed durf of geen zin heb. En dan na een poosje spelen en niks moeten, gaat het kriebelen en is het pas weer fijn.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een gegeven paard in de bek kijken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:40

Ik zou zo denken: je krijgt nu een hartstikke braaf, rustig paard waar je op mag stappen, de kans dat er iets mis gaat is echt bijna nul. Probeer eens hoe het voelt, stap op jullie gemak wat rondjes, knuffel het dier lekker, en beslis daarna of het de laatste keer was of dat je toch wat meer lesjes aandurft.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Een gegeven paard in de bek kijken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:49

Is er de mogelijkheid dat als t niet gaat t omzetten in een andere les, of dat je les grondwerk krijgt met t paard en als t goed voelt opstapt? Of juist begint met rijden en als t toch niet goed voelt dat je dan grondwerk les krijgt?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:52

Maddy_Paola schreef:
Is er de mogelijkheid dat als t niet gaat t omzetten in een andere les, of dat je les grondwerk krijgt met t paard en als t goed voelt opstapt? Of juist begint met rijden en als t toch niet goed voelt dat je dan grondwerk les krijgt?

Dat gaat toch nergens over? Ze helpt al met de pony van haar dochter, dus op de grond doet ze al.

Het is gewoon zo zonde dat één slechte ervaring haar zo'n grote angst heeft gegeven. Jammer dat je na die slechte ervaring in de Ardennen niet gelijk door hebt gepakt. Gewoon lekker op 'n brave manegesul het vertrouwen weer hervinden dus!

speurneusc

Berichten: 5377
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:24

ik zou je aanraden om westernlessen te gaan nemen, een westernlespaard is beter/makkelijker onder controle te houden (zeker als minder ervaren/angstige ruiter geeft dat meer steun) als een gewoon manege paard, westernpaarden leren nl vanaf de eerst dag ho is ho, met stem en zit, ruiters die de zit nog niet doorhebben kunnen met de stem het paard nog stilzetten en dat geeft veel meer vertrouwen.

en ster in westernles zeker ook voor beginners is o.a. wendy van osch in echharen (vlak bij uden)

Anoniem

Re: Een gegeven paard in de bek kijken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:25

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Paardenpraat, daar past het beter. :)

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:30

elnienjo schreef:
Maddy_Paola schreef:
Is er de mogelijkheid dat als t niet gaat t omzetten in een andere les, of dat je les grondwerk krijgt met t paard en als t goed voelt opstapt? Of juist begint met rijden en als t toch niet goed voelt dat je dan grondwerk les krijgt?

Dat gaat toch nergens over? Ze helpt al met de pony van haar dochter, dus op de grond doet ze al.

Het is gewoon zo zonde dat één slechte ervaring haar zo'n grote angst heeft gegeven. Jammer dat je na die slechte ervaring in de Ardennen niet gelijk door hebt gepakt. Gewoon lekker op 'n brave manegesul het vertrouwen weer hervinden dus!


Exact mijn gedachte.. Maak jezelf (onbewust) niet gek met "wat als.." het is jammer dat je een vervelende ervaring hebt gehad. En jezelf nu geen kans geeft om het te proberen. En je angst de overhand laat krijgen (zo komt het voor mij over, iets met beren op de weg zien..)
Een manegepaard, in een bak normaal gesproken kan er weinig gebeuren zeker als de instructrice weet dat je bang bent. En wie weet is het wel zo'n mooie positieve ervaring dat je zegt ik wil meer..

Anoniem

Re: Een gegeven paard in de bek kijken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:43

Geef dit zeker aan en vraag om een betrouwbaar paard!

succes, wat lief van je man <3

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Een gegeven paard in de bek kijken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:06

Ik begrijp je angst, maar voor een ander is het moeilijk te beoordelen zo hoe diep die angst zit.

Zelf zou ik die ene les wel proberen. Je kan van tevoren even met de instructrice een rondje aan de hand lopen en wat praten over hoe en wat. Daarna zou je evt aan de longe kunnen beginnen.Wanneer je dan toch niet wil, kan je gewoon stoppen en is het klaar.
Maar je hebt zomaar kans dat het enorm meevalt en de les heel leuk en goed voor je is. Het is niet alleen deze angst overwinnen, maar hoe je met elke angst en tegenslag om kan gaan dan.

Je moet daarnaast gewoon realistisch zijn; Binnenbak, buitenbak etc, er kan altijd iets gebeuren. MAAR>.............dat kan altijd, de hele dag en overal. Bij paardrijden accepteer je de risico's omdat je de lol ervan belangrijker vindt, dan wat er evt kan gebeuren. Dat is met alles zo feitelijk.

Het is wel belangrijk dat als je angst hebt en toch wil rijden, van die angst af komt. Ik heb jaren les gegeven en ook mensen met angst geholpen. De mensen die hun angst toegeven en eraan werken zijn vaak het probleem niet.
Maar je wil niet weten hoeveel mensen met enorm veel angst en spanning daardoor rondrijden. Dat maakt het juist allemaal minder leuk.
En de een heeft een paard dat volkomen relaxt blijft, maar de ander heeft een paard die ontzettend heftig reageert op de spanning, waardoor er juist dingen gebeuren en de ruiter nog meer spanning/angst krijgt. Het is ook niet iets wat je kan verbergen voor een paard.

Wat ook altijd goed helpt is als je instructrice naast je gaat lopen en gewoon in gesprek gaat met je. Ik vroeg dan gewoon; wat heb je vandaag gedaan? Wat heb je vd week met je paard gedaan etc. Door het praten, werd de ademhaling beter en waren de gedachten ook even ergens anders.

Mocht je paard wel een keer schrikken; Als je ontspannen zit, kan je veel beter mee bewegen met een onverwachte beweging dan als je stijf en gespannen bent.
Laat het ook waar het gebeurde. Neem het niet nog meer rondjes mee.