[VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 15:35

Iedereen moet het een beetje voor zichzelf weten denk ik... Ik geef graag mijn paard enkele keren de tijd om ergens aan te wennen, zeker als ze jong zijn. Alles is sowieso nieuw, zeker ook het contact in de mond en daar moeten ze ook nog heel erg aan wennen, dus in mijn mening heeft een bitfitter nu weinig meerwaarde. Ik denk dat als je met je paard tegen hetzelfde probleem blijft lopen het wel een meerwaarde kan zijn.

Vandaag het koperbitje geprobeerd en dat ging al wat beter. Ze kauwt er toch al wat meer op. Vandaag hebben we voor het eerst, vooral in stap, ook wat meer druk gebruikt en meer contact gevraagd. Dat hadden we eigenlijk eerder nooit gedaan, meer gewoon de teugel gegeven zodat ze echt op haar eigen benen kan lopen. In het begin vond ze dat toch een beetje vreemd, maar sommige stukken liep ze dan wel al netjes aan de teugel. In draf is het nog iets moeilijker. Ik ben dan nog vooral bezig met het evenwicht en rechtdoor rijden en niet zo met haar hoofd. Mijn lesgeefster durft wel al wat meer te vragen. Marie is wel echt gevoelig aan jouw evenwicht als ruiter, als je zelf iets te veel naar links of rechts gaat hangen gaat ze mee. Wat op zich eigenlijk zeker niet slecht is, voor mij ook een goede oefening. En ik moet ook nog veel oefenen :+ Mijn ander paard staat al een dik 1,5 jaar op pensioen en ik rij zelf niet meer intensief sindsdien. Met Marie was het de bedoeling om dit allemaal terug samen op te pakken, maar mijn conditie, buik en beenspieren zijn er toch niet op vooruit gegaan :') Ik was bekaf na mijn les. We hebben vandaag voor de eerste keer samen gegalopeerd, en ik vond dat toch ook niet simpel om uit te zitten. Ben wel ontzettend trots!




senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:10

Dat ziet er fijn uit. Lekker ontspannen (na ja, voor Marie dan) werken aan de basis. :D

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 23:44

Ik vind het er over het algemeen ook fijn uitzien, maar je handen zijn ook een puntje, en het kan ook zijn dat ze daarop reageert. Je handen moet je veel meer dragen, schouders laten vallen, ellebogen laten vallen, en je handen dragen en echt rechtop houden. Dan kun je veel meer meeveren met de mond, en heb je een stiller contact, het is nu wat los-vast, omdat je armen ook meegaan met lichtrijden en je paard dus elke pas een ruk in de mond krijgt. En als je je handen zo laag hebt, werk je in op de lagen en niet op de tong en mondhoeken, en het kan goed zijn dat ze dat niet prettig vindt.

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 10:04

Bedankt voor de tip! Ga ik ook zeker mee aan de slag. Ik moet zelf ook echt nog leren ontspannen, moet eerlijk zijn dat ik sinds mijn val er toch soms nog op zit met een ei in mijn broek. Ik laat mijn teugels over het algemeen redelijk los, tijdens de galop had ik ze wat strakker omdat ik zelf nog niet helemaal stevig zat. Ik denk dat ik binnenkort gewoon mijn ruin nog eens van de weide pik en met hem een paar keren aan de slag ga om zo zelf ook weer er beter in te komen.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:56

Leuk om Marie tegen te komen! Ik volgde een tijd geleden je zoektocht naar een paard in een ander topic.
Ik vind het er lekker ontspannen uitzien, dat je zelf soms nog wat gespannen bent is ook best logisch na zo’n val. Ben je goed hersteld van je whiplash? Uit ervaring weet ik dat te snel weer dingen gaan doen funest kan zijn :+.
Over de blaren: heb je misschien boterbloem in de wei staan? Daar krijgen ze ook blaren van op hun lippen.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:36

Avalanche81 schreef:
Ik vind het er over het algemeen ook fijn uitzien, maar je handen zijn ook een puntje, en het kan ook zijn dat ze daarop reageert. Je handen moet je veel meer dragen, schouders laten vallen, ellebogen laten vallen, en je handen dragen en echt rechtop houden. Dan kun je veel meer meeveren met de mond, en heb je een stiller contact, het is nu wat los-vast, omdat je armen ook meegaan met lichtrijden en je paard dus elke pas een ruk in de mond krijgt. En als je je handen zo laag hebt, werk je in op de lagen en niet op de tong en mondhoeken, en het kan goed zijn dat ze dat niet prettig vindt.


Dat ben ik niet zo met je eens. Handen dragen komt pas later. In het stadium van zadelmak handen gewoon laag houden en wel contact nemen met de mond. Je wil juist voldoende controle over de hals. Handen laag nodigt ook uit om de hals te laten vallen.

Ziet er goed uit TS. Echt een leuk paardje en ook echt leuk bewegen. Als het wat zekerder voelt allemaal mag ze wat meer voorwaarts gereden. Voor nu braaf rijden.

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 13:20

CRos95 schreef:
Leuk om Marie tegen te komen! Ik volgde een tijd geleden je zoektocht naar een paard in een ander topic.
Ik vind het er lekker ontspannen uitzien, dat je zelf soms nog wat gespannen bent is ook best logisch na zo’n val. Ben je goed hersteld van je whiplash? Uit ervaring weet ik dat te snel weer dingen gaan doen funest kan zijn :+.
Over de blaren: heb je misschien boterbloem in de wei staan? Daar krijgen ze ook blaren van op hun lippen.

Hoi, leuk dat je ook komt volgen!
Ja gelukkig is nu alles weer helemaal oke. Heeft wel een dikke 3 weken geduurd, het was toch erg pijnlijk...
We hebben de weides gecontroleerd maar niks gevonden... Misschien dat er hier en daar wel een kan staan hoor, onze weides zijn 8ha groot dus onmogelijk om alles te controleren, een halster terug vinden is al een missie op zich. Maar gelukkig nu geen blaren meer, als ze ze nu terug zou krijgen weet ik ook met bijna 100 procent zekerheid dat het toch van het bit komt. Gelukkig was ze met het nieuwe bit gisteren toch al iets beter aan het schuimen en kauwen.

Dankjewel Babootje!

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:17

Ziet er lekker uit!
Ik zou in dit stadium ook nog niet teveel gaan dragen maar losjes laten. Wel verbinding maar niet te strak. Als je er maar voor zorgt dat je teugels niet gaan klapperen.
Ik vind t ook echt goed dat je veel begeleiding vraagt. Menig ruiter vind zichzelf dusdanig goed dat ze het allemaal wel zelf denken te kunnen op zo’n jong dier.

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 14:19

Dankjewel! Nee alleen ga ik het zeker niet snel doen. Ik ben daar zelf te onzeker voor als ruiter, ik rij nu wel al meer dan 15 jaar en heb al zoveel verschillende paarden onder mij gehad, enorm veel ervaring opgedaan, maar ik ben ook perfectionistisch en wil alles dan ook zo goed mogelijk doen. Dus zonder begeleiding had ik dit ook nooit gedaan of gekund. Marie is ook wel een heel speciaal karaktertje, zeker in het begin. Dat had ik nooit alleen durven doen.

Vandaag ging heel goed! Wat een paard is het toch <3 We hebben vandaag een dubbel gebroken bit geprobeerd en dat ging dus stukken beter. Dus wat teugel opgezocht en ze liep heel netjes nageeflijk. Zeker in stap, in draf mist ze soms nog wat evenwicht maar het was toch al weer een heel ander zicht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:01

Wat een plaatje is ze toch!
Wat is haar stokmaat en jouw lengte?

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 23:49

Haha, het is toch een ander beeld als mijn lesgeefster rijdt hé :+ Marie zal nu 1m55-56 zijn, ik ben net geen 1m70, maar ik weeg zo’n 53kg. Met mij is het dus een heel ander beeld.

Afbeelding
Afbeelding

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 13:23

Gisteren weer een heel flinke Marie tijdens de les <3
Afbeelding

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:36

Jullie zijn echt een mooie combi +:)+
Wat is Marie toch een prachtig paard <3
Het ziet er heel vriendelijk uit !

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:33

Ohhh die laatste foto’s erg mooi!! Mooi op contact gereden!

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 08:43

Echt een prachtig setje zijn jullie

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 15:45

Oke, ik heb weer van alles te vertellen :+

Deze week zijn we op maandag voor het eerst op verplaatsing gaan rijden. Dat was ook nog maar de derde keer (!!) in heel haar leven op de trailer. Op de trailer is ze echt heel braaf. Eenmaal toegekomen wat te veel spanning maar uiteindelijk wel gewoon braaf gebleven en leuk kunnen eindigen.
Afbeelding

Dan woensdag hadden we terug training thuis. Ging ook zeer goed, maar een ongelukkige val gemaakt. Ze ging naar binnen hangen en verschoot van mijn been tegen het hek, maakte een bok en ik vloog weer tegen de grond. Ben nadien gewoon terug opgestapt en nog heel leuk verder gereden. Maar eenmaal thuis zag ik dat mijn sleutelbeen eruit stak. Inderdaad een AC gewricht luxatie met als gevolg dat mijn sleutelbeen naar boven gekomen is. 3 weken een draagdoek en rusten, als het over 3 weken niet beter is moet ik een operatie overwegen.

Dan heeft vrijdag mijn lesgeefster nog gereden, was ze terug wat gespannen maar liep ontzettend goed.

En dan vandaag hadden we wedstrijd. Marie was een beetje een buitenbeentje tussen alle grand prix ruiters met hun ontzettend grote dressuurpaarden :+ Maar ze behaalde een mooi resultaat van 70%. Ben ontzettend trots op haar want ze is zo zo zo braaf geweest. En dat is voor mij ook gewoon het voornaamste. Ze was gespannen en liep daardoor niet helemaal mooi door haar rug heen en de jury gaf dezelfde werkpunten die wij voor ogen hadden. Met een tevreden gevoel naar huis dus.

Afbeelding

En nu weer een weekje rust!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:51

Oei, je bent weer lelijk gevallen dus! Maar fijn en stoer dat je er weer op bent geklommen en nog fijn hebt kunnen rijden; dat is voor jullie beiden misschien wel goed. Mooi dat ze het zo goed doet!

Maar eh, heb je die wedstrijd zelf gereden? Rust is moeilijk, hè :D Supergoed gedaan, maar pas ook een beetje op jezelf!

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 15:54

culaccino schreef:
Oei, je bent weer lelijk gevallen dus! Maar fijn en stoer dat je er weer op bent geklommen en nog fijn hebt kunnen rijden; dat is voor jullie beiden misschien wel goed. Mooi dat ze het zo goed doet!

Maar eh, heb je die wedstrijd zelf gereden? Rust is moeilijk, hè :D Supergoed gedaan, maar pas ook een beetje op jezelf!

Neen, ik hoor me echt 3 weken kalm te houden maar dat ga ik niet volhouden :+ Mijn lesgeefster heeft dus gereden vandaag.

Anoniem

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:58

Ah, mooi opgelost. Haha laat je maar vastketenen dan ;)

karijn

Berichten: 5407
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:29

Je hebt een leuk dier, daar ga je nog veel plezier van hebben. Wel even de frontriem goed doen. Hij lijkt af te zakken en dan zit hij net te laag. Dat kan je oplossen met zwarte elastiekjes die je voor de manen gebruikt.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:38

Hé, ongelukkig terechtgekomen dus. Balen, zeker als je er net lekker in zit. Gelukkig is er iemand die haar kan trainen voor je. Beterschap!

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 16:50

culaccino schreef:
Ah, mooi opgelost. Haha laat je maar vastketenen dan ;)

Ik begin al heel hard op mijn tanden te bijten :')

karijn schreef:
Je hebt een leuk dier, daar ga je nog veel plezier van hebben. Wel even de frontriem goed doen. Hij lijkt af te zakken en dan zit hij net te laag. Dat kan je oplossen met zwarte elastiekjes die je voor de manen gebruikt.

Dankjewel! Ik moet hem opnieuw laten stikken, hij hangt wat los dus zakt vanzelf naar onder helaas.
Devic schreef:
Hé, ongelukkig terechtgekomen dus. Balen, zeker als je er net lekker in zit. Gelukkig is er iemand die haar kan trainen voor je. Beterschap!

Ik moet op valcursus, ik val de laatste keren altijd ongelukkig helaas. Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:07

CalipsoLover schreef:
culaccino schreef:
Ah, mooi opgelost. Haha laat je maar vastketenen dan ;)

Ik begin al heel hard op mijn tanden te bijten :')

Haha :(:) Ik herken het helemaal, zoiets komt nooit goed uit := Is ze trouwens inmiddels ook wat gemakkelijker in de hand bij je stalgenoten?

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 17:10

Ja, veel beter, ook geen klachten meer! Zo raar als ik erbij nadenk, dat is helemaal nog niet zolang geleden maar het is intussen zo'n ander paard al weer.

Anoniem

Re: [VOLG] Van puppy tot paard: Marie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:12

Oh goed zeg!