[VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:03

Kristy1998x schreef:
Ze komt aan en bouwt al bespiering op. Lijkt me niet mogelijk als er niet genoeg word gevoerd. Second opinion is actie achter gezet.

Tribunals schreef:
Als je genoeg zou voeren zou het waarschijnlijk niet te zwaar voor haar zijn nee. Maar je voert echt veel te weinig. Snap ook niet dat er zelfs nu nog geen alarmbellen gaan rinkelen bij jou :n vraag me af wat voor dierenarts jij hebt. Ik ben stomverbaasd over zijn adviezen.


Ik zie geen verschil met nu en 3 maanden geleden. Ik zie een futloos paard wat niet gezond is en veel te kort komt.

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:03

wat voor brok voer je als ik vragen mag?

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:05

300gram Muesli is veelste weinig voor een paard dat nog moet aankomen. Onbeperkt hooi en gras is leuk maar op dit moment niet meer dan vulling, sowieso betwijfel ik de hoeveelheid gras.

Ik zou echt meer gaan voeren, niet eens zozeer krachtvoer. Eerder voer als Seniores Priores en dan flinke hoeveelheden. Mijn Shetlander die leeft van gras en hooi krijgt zo’n 2-3kilo SP (het spul zelf, na toevoeging water uiteraard zwaarder). Voor haar is dat onderhoud gezien ze goed op gewicht is.

Bloedonderzoek is goed dat je dat vervroegd gaat doen. Is dan wel gedaan voordat ze bij je kwam maar dat is al zoveel maand geleden dat de waardes al volledig veranderd kunnen zijn.

Uiteraard niet in 1x het voer zo drastisch omhoog gooien.

Om eerlijk te zijn zie ik ook weinig verschil, vooral in de afgelopen weken.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:06

Afbeelding
Afbeelding

Als je dit bekijkt lijkt ze zelfs nog magerder geworden

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:12

Dit wordt steeds zrogelijker in plaats van beter.. Ik hoop dat je dit zelf ook ziet. Ik zou eens een andere dierenarts of kliniek laten kijken.

Toevallig, iemand die hier reageerde haar paard heb ik op stal staan. Zij heeft ook via de kliniek onderzoeken laten doen etc etc. Die dierenarts zei gooi er voer in. Voer, voer, voer. Niks 325 gram. Voer erin.

Eerst voer. Eerst vet en dan pas weer gaan trainen.

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:12

Fennee schreef:
Onbeperkt hooi en gras is leuk maar op dit moment niet meer dan vulling, sowieso betwijfel ik de hoeveelheid gras.


Inderdaad.. gras? Waar zie je gras? Ik zie niks :')

Voer dat paard alsjeblieft wat SP of een andere ruwvoer vervanger bij! Ze is echt véél te mager en ziet er ook écht niet beter uit... Dit is gewoon sneu voor dat paardje

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:13

Misschien gaat ze op een drafje naar de wei, omdat ze honger heeft en daar eten is?

Ik heb de toename van gewicht niet gevolgd, maar ik vind dit paard niet fit en happy ogen. Paard straalt niets uit.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 20:13

Als ze zo futloos was zou ze nu niet actief rondlopen en zou ze wel constant door haar benen zakken. Dit is iets wat ze niet doet. Overigens is niet elk paard een liggende slaper. Ik vraag hier om mensen die iets soortgelijks mee hebben gemaakt. Niet op commentaar betreft het door DA opgestelde voerbeleid en de training die ze momenteel krijgt.

Verschil is er zeker wel:

Afbeelding

En er is hier overigens genoeg gras te vinden waar ze tegenwoordig van 20:00 tot volgende dag 11:00-12:00 opstaat. Er staan 3 weides vol dus verplaatsing naar andere weide met voldoende gras is altijd mogelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het bloedonderzoek vervroegd en 2 second opinions gevraagd bij andere artsen. Voor nu was dit het voerplan, uiteraard zou deze langzaam aan opgebouwd worden naar meer gram. Maar op dit moment nog niet. Dat ik hierin advies van de DA opvolg is iets wat mij blijkbaar kwalijk word genomen?
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 24-04-20 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 20:14

Op de paddock staat ze met onbeperkt hooi. Als ik haar van de weide naar de paddock zet gebeurd dit ook in een drafje. Heeft niets met honger oid te maken.

Boras schreef:
Misschien gaat ze op een drafje naar de wei, omdat ze honger heeft en daar eten is?

Ik heb de toename van gewicht niet gevolgd, maar ik vind dit paard niet fit en happy ogen. Paard straalt niets uit.

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:15

Het is gewoon veel te weinig voer. Opbouwen kan sneller en geen grammen. SCheppen, emmers. SP als basis en daarbij misschien wel die musli voeren oid.

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:18

Mijn 2 shetlanders staan op een soortgelijk weiland qua gras en waarom? Omdat ze op dieet zijn en dus niet zoveel mogen hebben op buikvulling na.

Geef dat paard alsjeblieft meer te eten, kan ze heus wel gebruiken!

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 20:19

Vandaar heb ik ook aangegeven dat het mij ook niet lekker ligt en ik second opinion heb aangevraagd. Voor de rest was ik benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen. Ik volg enkel de adviezen vanuit DA op, dit word mij voor mijn gevoel kwalijk genomen. Ondanks dat ik de door hier gegeven tips voorleg aan DA. Vandaar nu ook een second opinion aangevraagd.

Cioccolato schreef:
Het is gewoon veel te weinig voer. Opbouwen kan sneller en geen grammen. SCheppen, emmers. SP als basis en daarbij misschien wel die musli voeren oid.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 20:20

Dus je kan vanaf de kwaliteit van de foto zien hoe het gras erbij staat? Zou op dit gras zeker geen shet plaatsen tenzij je deze bevangen wilt hebben. Hebben helemaal achteraan nog een weide, welke op de foto geeneens zichtbaar is, waar het gras tot boven de enkels uitkomt. Gras is in overvloed.

Fennee schreef:
Mijn 2 shetlanders staan op een soortgelijk weiland qua gras en waarom? Omdat ze op dieet zijn en dus niet zoveel mogen hebben op buikvulling na.

Geef dat paard alsjeblieft meer te eten, kan ze heus wel gebruiken!
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 24-04-20 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:21

Wat fijn dat je de tip aanpakt om een andere DA te raadplegen. De 'aanval' moet je niet zien als naar jou, maar eerder naar je dierenarts. Want we zijn het niet met de manier eens. Die jou ook maar wordt aangegeven.
We zien wel dat je alles wil doen voor dit dier en dat is ook echt goed! We hebben, als ik mag spreken voor de andere bokkers, wat minder vertrouwen in de DA die zo voert.

Komt vast goed met meer voer :j !

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:21

Jeetje TS toch.. Ik kom dit topic binnenvallen, maar het lijkt erop dat je te weinig verstand van voeren hebt..
Dat beetje muesli en luzerne is veel te weinig! Dat gras is geen gras.. zo'n paard moet kunnen bunkeren!!

Toevallig heb ik 4 weken geleden een hoogdrachtige welsh A merrie opgehaald welke een spoelworm infectie heeft. Deze staat nu op 2x per dag;
Halve schep fibrebeet, halve schep merrie brok en kwart pavo 18+. Dan nog onbeperkt hooi en overdag als we er zijn op de wei(staat onder camera bewaking want kan ieder moment bevallen)

Dit is haar verschil in 3weken;
Afbeelding

Nu is ze 4 weken hier en ziet ze er zo uit;

Afbeelding
Hier staat ze ook echt in gras!

Meid ga voeren!!!!

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 20:23

Ik begrijp de reacties zeker maar voel me hierin toch redelijk aangevallen. Zoals je aangeeft voer ik enkel de adviesen op en zoals DA aangaf/verwoord snapte ik zijn plan van aanpak betreft het voerbeleid zeker wel. Het ligt mij zelf ook niet lekker en daarom dus indd second opinion. Heb het beste met haar voort.

Cioccolato schreef:
Wat fijn dat je de tip aanpakt om een andere DA te raadplegen. De 'aanval' moet je niet zien als naar jou, maar eerder naar je dierenarts. Want we zijn het niet met de manier eens. Die jou ook maar wordt aangegeven.
We zien wel dat je alles wil doen voor dit dier en dat is ook echt goed! We hebben, als ik mag spreken voor de andere bokkers, wat minder vertrouwen in de DA die zo voert.

Komt vast goed met meer voer :j !

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:24

Nou gezien het zand er op de foto’s er doorheen te zien is staat het in ieder geval niet vol met lang gras. Enneh geen zorgen hoor, mijne staan juist op dieet etc. ter voorkoming van hoefbevangenheid ;)
Maar wel met op stal de ene shet een hele boel hooi (2-3 plakken voor de tijd van 2100 tot 0700) en de andere dus 2-3 kilo SP (nogmaals droog dus feitelijk meer). En 2-3 handjes basisbrok. Allemaal puur onderhoud.

Vandaar dat ik me niet kan voorstellen dat jouw paard nu genoeg te eten krijgt. Gezien de jouwe én veel groter is én moet aankomen.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:24

Het lijkt wel zo’n paard uit een Brooks Hospital filmpje.....
Uitgeput en totaal geen reserves op d’r lijf.
Voeren, voeren, voeren!
Kan ze wel goed met die andere paarden overweg? Of moet ze constant op haar hoede zijn (put ook uit).

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 20:25

Volgensmij al wel duidelijk dat dit voerplan is opgesteld vanuit DA en ik deze enkel gevolgd heb en hier nu een second opinion in aangevraagd heb? Mij hierin persoonlijk op aanspreken vind ik niet echt respectvol.

Dustinlover schreef:
Jeetje TS toch.. Ik kom dit topic binnenvallen, maar het lijkt erop dat je te weinig verstand van voeren hebt..
Dat beetje muesli en luzerne is veel te weinig! Dat gras is geen gras.. zo'n paard moet kunnen bunkeren!!

Toevallig heb ik 4 weken geleden een hoogdrachtige welsh A merrie opgehaald welke een spoelworm infectie heeft. Deze staat nu op 2x per dag;
Halve schep fibrebeet, halve schep merrie brok en kwart pavo 18+. Dan nog onbeperkt hooi en overdag als we er zijn op de wei(staat onder camera bewaking want kan ieder moment bevallen)

Dit is haar verschil in 3weken;
[ [url=m/dRCcNr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu is ze 4 weken hier en ziet ze er zo uit;

[ [url=m/sunTWf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier staat ze ook echt in gras!

Meid ga voeren!!!!

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:25

Gezien ik niet weet wat voor brok ze krijgt zeg ik dan maar even mn zegje zonder idee welke brok.
Op de achterkant staat aangegeven hoeveel gram je per 100 kilo paard moet geven, en als het goed is is dat de hoeveelheid die ze MOET hebben om de voldoende vitamines en mineralen te krijgen die ze nodig heeft.

325 gram is in normale muesli of brok nooit genoeg. Misschien met pavo vital maar daar gaat jouw paard niet genoeg aan hebben. begin aan fibrebeet of iets wat daarop lijkt, seniores priores. Denk niet dat het een schande is als dit paard voor even wat meer suikers binnen krijgt, mits het niet de pan uit stijgt. Je hebt geen bevangen paard staan die op rantsoen staat.

Dus nogmaals de vraag, wat voer je en hoe komt de dierenarts bij die 325 gram?

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:25

Nou misschien eens de adviezen van je DA links laten liggen en proberen wat volgens mij het merendeel van de Bokkers zegt..

Maar volgens mij is het allemaal teveel gevraagd of komt er elke keer een weerwoord. Neem dan aub geen paard.

Fotografie91

Berichten: 2448
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:27

Nou ik zal hier toch echt wat meer brokken in stoppen en misschien pulp!
Ik zal niet eens bedenken om zo weinig te voeren aan een paard wat aan moet komen!

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:29

Kristy1998x schreef:
Volgensmij al wel duidelijk dat dit voerplan is opgesteld vanuit DA en ik deze enkel gevolgd heb en hier nu een second opinion in aangevraagd heb? Mij hierin persoonlijk op aanspreken vind ik niet echt respectvol.

Dustinlover schreef:
Jeetje TS toch.. Ik kom dit topic binnenvallen, maar het lijkt erop dat je te weinig verstand van voeren hebt..
Dat beetje muesli en luzerne is veel te weinig! Dat gras is geen gras.. zo'n paard moet kunnen bunkeren!!

Toevallig heb ik 4 weken geleden een hoogdrachtige welsh A merrie opgehaald welke een spoelworm infectie heeft. Deze staat nu op 2x per dag;
Halve schep fibrebeet, halve schep merrie brok en kwart pavo 18+. Dan nog onbeperkt hooi en overdag als we er zijn op de wei(staat onder camera bewaking want kan ieder moment bevallen)

Dit is haar verschil in 3weken;
[ [url=m/dRCcNr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu is ze 4 weken hier en ziet ze er zo uit;

[ [url=m/sunTWf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier staat ze ook echt in gras!

Meid ga voeren!!!!


Ik spreek je persoonlijk aan ja omdat dit echt niet eerlijk is tegen over dit paard. Jij als eigenaar moet zelf zien dat dit niet kan en er te weinig gebeurd.
Op iedere site kun je lezen dat dit voer voor een normaal paard al aan de lage kant is. Adviezen liggen al veel hoger. Ik had bij zo'n veearts al eerder gedacht van dit klopt niet.

Meid echt iedereen heeft het beste voor met je, maar je moet je paard echt eten gaan geven. Pulp,fibrebeet,sp en dan emmers! Lekker brokje erbij of muesli voor de smaak,maar je ziet toch zelf wel dat dit na maanden echt niet opschiet..

carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:30


Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:32

Ik snap dat je je aangevallen voelt, maar je ziet toch zelf ook wel dat dit niet goed is? Ik begrijp dat je op advies van je DA afgaat maar als hij echt vind dat je dit zo moet doen dan vind ik je DA een dikke prutser.

Ik ken niemand die zijn paard zo belachelijk weinig voert, laat staan eentje die moet aankomen..