[VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 14:56

Inmiddels via whatsapp contact gehad met Akeyti. Hieruit kwam naar voren dat ik in alles goed ben voorgelicht, er niets is achtergehouden enkel het feit dat het moeilijk op gewicht houden/krijgen van Dalencia al wat langer speelt dan mij verteld is. Ondanks dit is ze dus geheel gezond verklaard nadat ze door de medische molen is gehaald.

Nu voor mij bekend is dat Dalecia al langer moeilijk op gewicht te houden/krijgen is ga ik hier uiteraard ook wat verder in zoeken op het gebied van o.a haar darmwerking/afvoer afvalstoffen en waar nodig haar hierin ondersteunen. Met deze nieuwe kennis over haar gewicht gaan wij het rantsoen eerder aanpassen dan gepland. Zal daarom al het gegeven voeradvies even nader onderzoeken en kijken wat hierin passend is van Dalencia. Eind mei wil ik het bloedonderzoek herhalen om te kijken of hierin nog aanvullingen nodig zijn, eind Juli wil ik een osteopaath/chiropractor laten komen.

Mochten mensen nog een goede osteopaath/chiropractor (niet te zweverig maar down to earth) in de omgeving van Overijssel kennen, let me know ;). Ik hou jullie op de hoogte betreft verdere onderzoeken en vorderingen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 23-04-20 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre98

Berichten: 6339
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:02

Oh wat fijn dat er verder niks geks is verteld! Afgezien het moeilijk op gewicht krijgen/houden.

Fijn dat je het zo oppakt. Zelf ook woonachtig in Overijssel, maar ik ben ook niet echt bekend met goede osteopaten etc. Ik ga na de dracht van mijn bijrijdpaarden ook opzoek :)

Daihyo

Berichten: 88099
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:06


Meile
Berichten: 837
Geregistreerd: 20-02-12
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:16

Fijn dat er inderdaad geen gekke dingen verteld zijn!
Qua osteopaten kan ik je Margritta Holtman (osteopathie voor dieren) en Nanne Boekholt (De Dierenosteopaat) aanraden. Van die laatste weet ik alleen niet zeker of ze in Overijssel komt

Hannanas
Berichten: 13033
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:21

Fijn dat er niks is verzwegen! Zelf zou ik dingen als osteopaat etc veel eerder doen. Gewoon nu al. Beter ondersteunen dan het lijf het zelf laten oplossen waar het duidelijk moeite mee heeft. Dat gaat je niks opleveren.

Fenella Doesburg komt wel in Overijssel geloof ik, komt uit Epe. https://www.dierenarts-osteopaat.nl/nieuws/

maitestar23

Berichten: 660
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:37

Kom even onder mijn meeleessteen vandaan, maar ik kan Inge Hoevers van harte aanbevelen.
Zij heeft gister die van mij helemaal losgemaakt en ik zag gisteravond gelijk duidelijk het verschil. Want voor het eerst in lange tijden heeft ze lekker uitgebreid gerold in haar box.
Ook de begeleiding na de behandeling is super, zo moet ik bijv. zaterdag filmpjes opsturen van hoe ze dan loopt na de behandeling en 2 dagen rust.

https://www.paardentherapieingehoevers.com/

Koekie73

Berichten: 2694
Geregistreerd: 30-10-16

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:40


maitestar23

Berichten: 660
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:10


Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 22:39

Echt heel fijn inderdaad dat er niets verzwegen is. Zat wel eventjes in spanning maar het bericht van Akeyti was positief en dat stelt gerust. Ook fijn om nu te weten dat gewicht behouden bij haar al wat langer een dingetje is. Zo kunnen we het rantsoen eerder aanpassen en een nieuw voerschema opstellen.

Dankjullie voor alle tips betreft osteopaath/chiropractor. Ga hier morgen even rustig voor zitten en contact opnemen met de benoemde mensen.

Zoals je omschrijft een fijne ostepaath. Vooral de begeleiding na de behandeling spreekt mij hierin erg aan.

maitestar23 schreef:
Kom even onder mijn meeleessteen vandaan, maar ik kan Inge Hoevers van harte aanbevelen.
Zij heeft gister die van mij helemaal losgemaakt en ik zag gisteravond gelijk duidelijk het verschil. Want voor het eerst in lange tijden heeft ze lekker uitgebreid gerold in haar box.
Ook de begeleiding na de behandeling is super, zo moet ik bijv. zaterdag filmpjes opsturen van hoe ze dan loopt na de behandeling en 2 dagen rust.

https://www.paardentherapieingehoevers.com/


Wij kiezen hier bewust voor omdat ze weinig bespiering heeft en dus dergelijke druk wat word uitgeoefend op haar lichaam in de vorm van osteoapthie nog niet geheel kan verdragen. Wij laten haar eerst wat meer bespiering opbouwen en laten deze eind Juni/Juli, of als ze hier eerder klaar voor is, komen.

Hannanas schreef:
Fijn dat er niks is verzwegen! Zelf zou ik dingen als osteopaat etc veel eerder doen. Gewoon nu al. Beter ondersteunen dan het lijf het zelf laten oplossen waar het duidelijk moeite mee heeft. Dat gaat je niks opleveren.

Fenella Doesburg komt wel in Overijssel geloof ik, komt uit Epe. https://www.dierenarts-osteopaat.nl/nieuws/

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 22:45

Dankje voor de suggestie naar dit topic, ga hier binnenkort mijn situatie/vraag even voorleggen. Voor nu even afwachtend wat de DA voor plan heeft betreft voer. Vandaag iniedergeval even contact gehad en aangegeven dat het gewichts"probleem" al wat langer speelt dan was doorgegeven. Hij vond het ook een goed idee om met deze wetendheid opnieuw haar rantsoen onder ogen te nemen met een aansluitend bloedonderzoek.

Daihyo schreef:
Fijn dat het jouw kennis bevestigt!
Misschien kunnen mensen in dit topic met je mee kijken/denken: [VS] [INFO] paarden die te dun zijn

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 19:13

Vandaag contact gehad met DA. Niet enkel over haar rantsoen want mevrouw heeft mij vanochtend even goed laten schrikken.

Tijdens het klaarmaken om te gaan longeren doezelt mevrouw zo nu en dan een beetje. In mijn ogen alleen maar fijn dat ze zich zo ontspannen voelt. Echter is ze vandaag tot 3x toe bijna omgevallen. Reageerde op voorwaartse druk ook erg duf. De eerste keer stond ze nog vast aan het halster en zag ik haar in mijn ooghoek naar beneden glijden. Hierna weer goed actief dus verder gegaan met klaarmaken. Eenmaal klaar gebeurde het nog 2x. Enkele rondjes gestapt en gewoon een actief en alert paard in de hand. Hebben dan ook eventjes getraind, dit keer een kleine 10 min ipv 20 omdat ik me er toch niet geheel lekker bij voelde. Maar goed paard oogt actief/alert en loopt niet onstabiel. Bij het "afzadelen" verder ook niets aparts opgemerkt en ook geen dergelijk scenario voorgevallen. Daarna is ze hooi gaan eten wat ze ook zonder enige rare verschijningen deed. Ben een uur extra gebleven ter observatie.

- Dalencia slaapt goed, ligt amper. Dit is iets wat ze niet snel doet. Ik zie haar zo nu en dan wel eens slapend op de weide staan, nog nooit zoiets soortgelijks gezien. Enkel slapend paard. Ze rolt dagelijks op de weide en voelt zich hier goed thuis. Een slaaptekort zie ik hierin dus niet echt als oorzaak.
- Haar urine is normaal van kleur.
- Rantsoen is zoveel mogelijk suikervrij en rijk aan eiwit/vitamines en mineralen.

Ik heb achteraf even snel rond gegoogled ter plekke en kwam uit op ataxie/narcolepsie. Bij thuiskomst video's doorgestuurd naar DA. Ziet hierin geen spoed om in het weekend te komen, mocht het weer gebeuren uiteraard weer bellen, denkend aan wat neurologisch. Maandag iig weer contact. Bloedonderzoek word op mijn verzoek vervroegd om zeker te zijn dat ze niets te kort komt en dit daarom vertoond. Even contact gehad met de oude eigenaar en Akeyti of zei dit weleens hebben ervaren bij haar. Nog nooit eerder iets soortgelijks vertoond.
Dit was dus de 1e keer.

Hier enkele video's, mochten bokkers hierin wat herkennen/ervaring mee hebben hoor ik het graag. Ik zou maandag even een update plaatsen, hou jullie op de hoogte. Flink geschrokken ondanks dat het volgens de dierenarts geen extreem erg iets lijkt te zijn voel ik me er toch niet lekker onder. Eventueel dat ik binnenkort camera bewaking op de weide installeer zodat ik haar beter kan monitoren. Tevens 2 mailtjes gedaan naar andere dierenartsen hier in de omgeving voor een second opinion.




Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:33

Waarom ben je alsnog gaan trainen ondanks dat je paard gewoon neervalt zowat?

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 19:40

Omdat paard actief/alert oogde en geen tekenen van instabiliteit vertoond heb ik beide kanten gestapt in totaal 7 min de rest draf beide kanten. Is max 10 min geweest in totaal. Voornamelijk ter observatie betreft instabiliteit/dufheid. Wil het daarom ook niet echt trainen noemen. Enkel observatie.

Nynkster schreef:
Waarom ben je alsnog gaan trainen ondanks dat je paard gewoon neervalt zowat?

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:43

Als ik je schema zie van de vorige pagina denk ik echt dat je veel te veel doet voor een paard wat van zo ver weg moet komen. Meer voeren, fibrebeet bijvoorbeeld. Zit ook niet zoveel suiker in. Denk dat je schema voor een paard op goed gewicht redelijk normaal zal zijn, alleen is dit paard dat niet. Misschien is ze gewoon uitgeput?

Hoe zit het met het gras? je zei dat ze daar altijd toegang toe geeft maar op foto lijkt het niet alsof het al echt wat groeit.

Vat het niet verkeerd op hoor, snap alleen niet dat de DA wat advies geeft hierin.. we bedoelen het goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:44

Is je paard niet gewoon ongelooflijk uitgeput? Beest kan nauwelijks nog staan of zijn ogen open houden....
Zoals ik eerder ook vertelde moet je misschien gewoon meer voeren, en niet zo rantsoeneren.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:50

Dit is echt niet goed.. je moet heel veel meer gaan voeren! Een paard wat geen vet op zijn botten heeft heeft GEEN energie en kan GEEN spieren ontwikkelen.

Ik vind het een sneu gezicht.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 19:51

Ze krijgt genoeg voer en is in
zowel spier als gewicht zeker aangekomen.

Tribunals schreef:
Dit is echt niet goed.. je moet heel veel meer gaan voeren! Een paard wat geen vet op zijn botten heeft heeft GEEN energie en kan GEEN spieren ontwikkelen.

Ik vind het een sneu gezicht.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:53

Hoe verklaar je dan dat ze zowat door haar benen zakt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:54

Ik denk dat mijn definitie van 'genoeg' anders is dan jouw definitie. Ik gok dat als je haar nu flink voer in stopt dat je dit kunt voorkomen. Arm paard.

Een paard wat zo dun is moet toch eerst een beetje aankomen voor je gaat 'trainen'. Anders train je alles er weer af.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:54

Luister alsjeblieft naar de adviezen wat vrijwel iedereen je geeft. Meer! Voeren! 300 gram muesli stelt geen flikker voor. Sorry. Ik vind het niet om aan te zien en echt heel erg zielig

Edit: geen een paard is natuurlijk hetzelfde, maar zelfs mijn pony! krijgt als standaard onderhoud meer dan 5 keer zoveel. En die kan snel dik worden als hij te veel krijgt.
Laatst bijgewerkt door Tribunals op 24-04-20 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 19:57

Ze oogt niet moe, is buiten om deze 3x actief en alert en toont geen tekenen van moeheid/dufheid. Zojuist met een fijn drafje richting de weide gegaan. Het doezelen doet ze meestal tijdens borstelen/opzadelen. Volledig met ogen dicht, enkel het "vallen" is nieuw.

@Nynkster, foto's zijn voornamelijk gemaakt op paddock. Hier staat ze overdag. Avond/nacht op de weide. Niet altijd toegang tot gras, wel tot ruwvoer.

Overigens is 3x per week 20 min longe waarin voornamelijk word gestapt in mijn ogen zeker niet te zwaar voor haar. Hiertussen zit ook telkens een dag rust. Zaterdag en Zondag ook geen arbeid. Dat dierenarts het wat laks opneemt heb ik ook moeite mee maar kan ik overigens wel begrijpen. Voor de rest oogt ze goed. Iniedergeval 2 second opinions gevraagd. Zal zo even de net gemaakte video's van een alert paard toesturen. Voor en na die tijd niets meer aan de hand, enkel plotseling ineens deze 3x.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 19:59

Ze staat onder controle van DA. Ik leg al de gegeven adviezen aan hem voor maar de definitieve doorslag is hierin toch aan hem.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:59

Als je genoeg zou voeren zou het waarschijnlijk niet te zwaar voor haar zijn nee. Maar je voert echt veel te weinig. Snap ook niet dat er zelfs nu nog geen alarmbellen gaan rinkelen bij jou :n vraag me af wat voor dierenarts jij hebt. Ik ben stomverbaasd over zijn adviezen.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 20:00

Ze komt aan en bouwt al bespiering op. Lijkt me niet mogelijk als er niet genoeg word gevoerd. Second opinion is actie achter gezet.

Tribunals schreef:
Als je genoeg zou voeren zou het waarschijnlijk niet te zwaar voor haar zijn nee. Maar je voert echt veel te weinig. Snap ook niet dat er zelfs nu nog geen alarmbellen gaan rinkelen bij jou :n vraag me af wat voor dierenarts jij hebt. Ik ben stomverbaasd over zijn adviezen.

carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:02

Dalencia slaapt goed, ligt amper.

Dan gaat er toch iets niet goed?
Paard is niet in conditie, krijgt te weinig voer en moet ook nog aan de longe hobbelen 8)7
Gek hè dat ze nu door haar hoeven gaat :x
Laatst bijgewerkt door carone op 24-04-20 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt