[VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:34

Leuk dier!
Ik ben heel benieuwd hoe ze er over een paar maanden uit ziet!
Ik lees er misschien overheen... maar wat is er altijd mee gedaan, kent ze al iets?

Veel geluk en vooral plezier samen!

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 19:20

Al een tijdje geen update geweest. Wij zaten midden in een verhuizing, welke nu gelukkig achter de rug is. Kunnen onze draai al fijn vinden.

Dalencia en ik zijn veel bezig met contact zoeken. Enkele dagen terug voor het eerst echt een contactmoment gehad. Erg fijn kunnen knuffelen, ze stond erbij te slapen. Ben zelf ook heel erg benieuwd hoe ze gaat opbloeien en hoe ze er in de lente bij komt te lopen.

Hoefsmid is inmiddels ook geweest. Hoefden enkel gevijld te worden, achter lukte helaas niet want ze was erg stijf waardoor de kramperigheid even flink naarboven kwam. Over 6 weken proberen we het weer, evt onder lichte sedatie om haar spieren wat te laten relaxen. Tandarts komt over ongeveer 2 weken. Heb het gevoel dat ze haar hooi niet geheel verteerd zoals ze dat zou moeten doen.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 19:22

Voor zover ik weet is er sowieso mee gereden en enkele wedstrijden op gereden. Buitenritten is ze ook bekend mee, hier ook enkele video's van gezien.

Nouvel schreef:
Leuk dier!
Ik ben heel benieuwd hoe ze er over een paar maanden uit ziet!
Ik lees er misschien overheen... maar wat is er altijd mee gedaan, kent ze al iets?

Veel geluk en vooral plezier samen!

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 20:12

Weer even een kleine update:

Vandaag zou de tandarts komen voor Dalencia. Echter heeft deze afgebeld ivm de situatie rondom Corona. Ons hondje krijgt binnenkort puppy's en zou volgende week een echo krijgen, bij betreffende dierenarts/tandarts. Voor beide dingen
gaan we even kijken naar een alternatieve datum.

Gezien de temperaturen al fijn gestegen zijn, en mevrouw haar deken wel een keer zat werd, besloten deze af te doen. Ze blijft mooi op temparatuur en voelt zich duidelijk een stuk vrijer zonder deken. Haar gewicht gaat redelijk vooruit, maar zeker nog niet waar het wezen moet. Als je zag hoe ze er eerst aan toe was is ze in vergelijking mooi vooruit gegaan. We geven het tijd.

We hebben laatst samen heerlijk geknuffeld in het voorjaarszonnetje. Ons eerste echte 'diepere' contact moment. Het is grotendeels hoi-doei-snoepje? Ondanks dat doet mevrouw erg haar best zich open te stellen en zoekt uit haar zelf steeds meer contact. Gezien dit relatief goed gaat wil ik vanaf morgen toch wel graag beginnen met wat grondwerk. Respect, vertrouwen en een goede basis opbouwen. Met enkel contactmomenten komen we natuurlijk nergens. Respect is soms ook nog wel een dingetje.

Afbeelding

Wat hou ik toch van dit paard <3

Anoniem

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:32

Ze ziet er goed uit! Ben benieuwd hoe ze grondwerk gaat oppakken. :)

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:11

Ze ziet er al goed uit zeg!

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 23:49

Fijn om te horen dat jullie verbetering zien in haar gewicht. In mijn ogen gaat het relatief langzaam maar denk dat dit ook komt omdat ik haar elke dag zie. Doe iniedergeval mijn best erop, zo benieuwd hoe ze er uiteindelijk uit gaat zien <3.

Vandaag enkele rondjes gestapt aan de longe en kleine stukjes draf tussendoor. Mevrouw genoot er duidelijk van, liep constant te briezen. Tijdens het longeren door wat rust en contactmomenten gehad, kon haar zelfs een kusje op haar neus geven zonder een chagerijnig merriehoofd te trekken. Op haar hoofd staat ze het aaien nu helemaal toe, hals gaat ook redelijk goed. De rest van haar lichaam aanraken laat ik even voor wat het is. Niets te overhaast. Daarna halster af en een stukje gelopen, ze volgde me. Uiteindelijk zelf afgesloten door haar uit mijn ruimte te sturen en haar maar eens te voorzien van hooi en haar weide te mesten. Ze houd me wel mooi bezig zo :j .

In de tussentijd kreeg mevrouw de lente in haar hoofd en ging ze lekker de weide door. Erg mooi om te zien hoe ze langzaam openbloeit.

Afbeelding
Afbeelding

Zo verliefd op dit hoofdje <3
Afbeelding

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 00:26

Wauw, zeker op die laatste paar foto’s ziet ze er zo veel beter uit! Chapeau naar jou en je onoverhaaste methodes :D

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 08:31

Denk inderdaad dat het minder opvalt omdat je haar iedere dag ziet, want er is echt wel degelijk verbetering. Ze ziet er echt goed uit!

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 16:53

Lief dankjullie <3.
Zometeen weer naar haar toe, enkel even wat rondjes stappen aan de longe om haar lijf weer fijn los te maken. Denk dat ze wel wat spierpijn heeft van het beetje draf gisteren. En natuurlijk weer contact zoeken.

Hannanas
Berichten: 13023
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:29

<3 een prachtig paard!
Wat is er allemaal mis met haar? Het nukkige En het lijf niet mogen aanraken klinkt me niet goed in de oren en stijf na een drafje al helemaal niet. Weet je zeker dat ze in orde is? Kwa vacht en houding oogt ze ook niet helemaal gezond wat het zou moeten zijn na twee maanden goed management op deze leeftijd.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 10:13

In mijn topic staat al enkele keren omschreven dat Dalencia 100% gezond is verklaart voordat ze bij mij kwam. Ze moet enkel binnenkort even een tandarts zien gezien ze haar voer niet goed verteerd en dit al weer een jaar geleden is. Het nukkige is in haar geval typisch merrie gedrag. Ik mag haar lijf zeker wel aanraken alleen voelt ze zich er niet fijn onder, wat ik overigens heel goed begrijp. Dat ze stijf is heb ik nergens genoemd, maar dit is wel iets wat in haar situatie zeker voor zou kunnen komen gezien ze totaal geen bespiering meer heeft. Ik raad je aan even het hele topic te lezen, dat verduidelijkt een aantal dingen zeker.

Prachtig is ze zeker <3.


Hannanas schreef:
<3 een prachtig paard!
Wat is er allemaal mis met haar? Het nukkige En het lijf niet mogen aanraken klinkt me niet goed in de oren en stijf na een drafje al helemaal niet. Weet je zeker dat ze in orde is? Kwa vacht en houding oogt ze ook niet helemaal gezond wat het zou moeten zijn na twee maanden goed management op deze leeftijd.

mavantos

Berichten: 3602
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:22

Mooi paard! Leuk een schimmel, maar wel veel poetsen haha :+

Alleen spierpijn na een paar rondjes draven? Als dat het geval is zou ik toch kijken naar een tekort in de voeding of iets lichamelijks. Dat is namelijk echt niet normaal, helemaal niet icm niet mogen aanraken.Verstandig dat je rustig aan doet uiteraard, maar het blijft wel een paard. Ze kunnen echt wel wat hebben hoor! Vind ook dat ze al wel wat opgeknapt is in vergelijking met je eerste foto's. Nu nog een beetje spiertjes kweken, dat is net zo belangrijk als vetjes. :j

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 10:57

Het is een paard wat eerst je vertrouwen nodig heeft voordat ze je echt toelaat. Dat ze er niet zo blij van word als ik delen van haar lichaam aanraak kan ik best begrijpen als de ribben nog goed voelbaar zijn en er amper vet en spier op zit. Zou het zelf ook geen pretje vinden dat iemand mij, als ik zelf in zo'n staat verkeerde, aan zou raken. Ze laat het overigens wel toe, dus kan haar wel overal aanraken. Of ze het er mee eens is is de 2e vraag. Ze is erg stroef in het loslaten en vertrouwen van mensen, ook kan ze een typische merrie zijn. Dit icm zich niet lekker in haar lijf voelen verklaart voor mij wel waarom ze aangeeft het niet prettig te vinden.


Citaat:
Ik mag haar lijf zeker wel aanraken alleen voelt ze zich er niet fijn onder, wat ik overigens heel goed begrijp. Dat ze stijf is heb ik nergens genoemd, maar dit is wel iets wat in haar situatie zeker voor zou kunnen komen gezien ze totaal geen bespiering meer heeft.


Klopt, zeker veel poetswerk haha.
Het hebben van spierpijn/stijf zijn is in mijn ogen volkomen logisch bij een paard wat totaal geen bespiering meer heeft. Als je zelf amper bespierd bent en je hebt een intensieve training in de de sportschool gehad, reken maar dat je de dag erna dan zeker wel wat voelt. Overigens heb ik wel het gevoel dat ze flink vast zit in haar lijf. Dus zodra ze goed op gewicht is en de bespiering zit er weer mooi op komt de osteopaath langs om haar weer eens helemaal los te maken.

Ze is zeker al wat opgeknapt :).

mavantos schreef:
Mooi paard! Leuk een schimmel, maar wel veel poetsen haha :+

Alleen spierpijn na een paar rondjes draven? Als dat het geval is zou ik toch kijken naar een tekort in de voeding of iets lichamelijks. Dat is namelijk echt niet normaal, helemaal niet icm niet mogen aanraken.Verstandig dat je rustig aan doet uiteraard, maar het blijft wel een paard. Ze kunnen echt wel wat hebben hoor! Vind ook dat ze al wel wat opgeknapt is in vergelijking met je eerste foto's. Nu nog een beetje spiertjes kweken, dat is net zo belangrijk als vetjes. :j

mavantos

Berichten: 3602
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:10

Alleen een paar rondjes draven is toch geen intensieve training in de sportschool? Helemaal niet als ze normaal gesproken veel buiten staat, want dan is ze bewegen wel gewend. Wel verstandig er een keer een osteopaat naar te laten kijken, dan heb je in ieder geval een hoop uitgesloten. Overigens kan die osteopaat haar ook helpen beter in de bespiering te komen, omdat ze gunstiger haar lichaam gaat gebruiken.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 11:23

Er zit verschil in rustig door de weide stappen en enkele rondjes draven. Bij een paard waar de bespiering vanaf 0 weer opgebouwd moet worden omdat deze totaal was weggevallen, ik bespaar je de foto's hiervan, vind ik het volkomen logisch dat ze spierpijn heeft of wat stijfjes is de dag daarna. Voor een lichamelijk stabiel paard is een paar rondjes draf zeker niet intensief, voor mijn merrie en de staat waarin ze is is dit wel intensief.

mavantos schreef:
Alleen een paar rondjes draven is toch geen intensieve training in de sportschool? Helemaal niet als ze normaal gesproken veel buiten staat, want dan is ze bewegen wel gewend. Wel verstandig er een keer een osteopaat naar te laten kijken, dan heb je in ieder geval een hoop uitgesloten. Overigens kan die osteopaat haar ook helpen beter in de bespiering te komen, omdat ze gunstiger haar lichaam gaat gebruiken.

Hannanas
Berichten: 13023
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:51

Kristy1998x schreef:
In mijn topic staat al enkele keren omschreven dat Dalencia 100% gezond is verklaart voordat ze bij mij kwam. Ze moet enkel binnenkort even een tandarts zien gezien ze haar voer niet goed verteerd en dit al weer een jaar geleden is. Het nukkige is in haar geval typisch merrie gedrag. Ik mag haar lijf zeker wel aanraken alleen voelt ze zich er niet fijn onder, wat ik overigens heel goed begrijp. Dat ze stijf is heb ik nergens genoemd, maar dit is wel iets wat in haar situatie zeker voor zou kunnen komen gezien ze totaal geen bespiering meer heeft. Ik raad je aan even het hele topic te lezen, dat verduidelijkt een aantal dingen zeker.

Prachtig is ze zeker <3.


Hannanas schreef:
<3 een prachtig paard!
Wat is er allemaal mis met haar? Het nukkige En het lijf niet mogen aanraken klinkt me niet goed in de oren en stijf na een drafje al helemaal niet. Weet je zeker dat ze in orde is? Kwa vacht en houding oogt ze ook niet helemaal gezond wat het zou moeten zijn na twee maanden goed management op deze leeftijd.


Beetje jammer dat je zo defensief reageert. Ik heb elk bericht van A tot Z gelezen voordat ik mijn reactie gaf. Wat geeft jou het idee dat ik dat niet gedaan heb? Omdat ik dus een andere mening heb?

Ik blijft erbij dat dit niet oké is, hoe je paard zich uit en hoe ze eruit ziet, en stijf na draf (spierpijn), ondanks dat ze inderdaad wel wat dikker is geworden maar dat is dan ook alles.

Hannanas
Berichten: 13023
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:52

Kristy1998x schreef:
Er zit verschil in rustig door de weide stappen en enkele rondjes draven. Bij een paard waar de bespiering vanaf 0 weer opgebouwd moet worden omdat deze totaal was weggevallen, ik bespaar je de foto's hiervan, vind ik het volkomen logisch dat ze spierpijn heeft of wat stijfjes is de dag daarna. Voor een lichamelijk stabiel paard is een paar rondjes draf zeker niet intensief, voor mijn merrie en de staat waarin ze is is dit wel intensief.

mavantos schreef:
Alleen een paar rondjes draven is toch geen intensieve training in de sportschool? Helemaal niet als ze normaal gesproken veel buiten staat, want dan is ze bewegen wel gewend. Wel verstandig er een keer een osteopaat naar te laten kijken, dan heb je in ieder geval een hoop uitgesloten. Overigens kan die osteopaat haar ook helpen beter in de bespiering te komen, omdat ze gunstiger haar lichaam gaat gebruiken.


Geen enkel gezond paard heeft spierpijn na een aantal rondjes draven.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 12:01

Vanwaar vat je dit defensief op?
Ik geef je enkel mijn mening en onderbouw deze.
Gezien je mijn hele topic hebt gelezen ben je er ook al achter dat Dalencia helemaal is goedgekeurd en gezond is verklaart voordat ze bij mij kwam. Ook is ze inwendig onderzocht en is er een bloedonderzoek gedaan.
Zoals je al had kunnen lezen is mijn merrie volledig gezond, ik ga hier dus ook niet verder op in. We delen hierin een andere mening en dat is prima.

Citaat:
Beetje jammer dat je zo defensief reageert. Ik heb elk bericht van A tot Z gelezen voordat ik mijn reactie gaf. Wat geeft jou het idee dat ik dat niet gedaan heb? Omdat ik dus een andere mening heb?

Ik blijft erbij dat dit niet oké is, hoe je paard zich uit en hoe ze eruit ziet, en stijf na draf (spierpijn), ondanks dat ze inderdaad wel wat dikker is geworden maar dat is dan ook alles.


Hoe mijn mening hierin staat is duidelijk.
Ik ga mij hierin dan dus ook niet nog een keer verantwoorden.

Citaat:
Geen enkel gezond paard heeft spierpijn na een aantal rondjes draven.
.

Hannanas
Berichten: 13023
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:36

“In mijn topic staat al enkele keren dat ze volledige goedgekeurd” is geen open antwoord.
Daarnaast heb je keuringen en keuringen. Dingen als maagzweren, blokkades, verdergaande problemen en dergelijke worden niet gecheckt bij een keuring.

Zijn er foto’s gemaakt bij keuring?
Ik hoop dat ik ongelijk heb en ze snel opknapt.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 15:09

Nogmaals...

Citaat:
Gezien je mijn hele topic hebt gelezen ben je er ook al achter dat Dalencia helemaal is goedgekeurd en gezond is verklaart voordat ze bij mij kwam. Ook is ze inwendig onderzocht en is er een bloedonderzoek gedaan.Zoals je al had kunnen lezen is mijn merrie volledig gezond

Hannanas
Berichten: 13023
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:39

Maar dan moet er toch verder gezocht worden als ze zo blijft? Want iets klopt er niet.
Hopelijk biedt de osteopaat verlichting.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 16:02

Ze is pas net bijna 2 maanden bij mij. Aankomen en de juiste bespiering krijgen is iets wat tijd nodig heeft. Ze is in deze tijd al flink vooruit gegaan dus er zit verbetering in. Geen verslechtering. Dat ik haar niet overal met haar acceptatie kan aanraken komt puur omdat ze nog geen vertrouwen heeft. Ook moet de tandarts komen omdat ze haar voedsel niet gigantisch goed verteerd. Wat het gehele aankom process verlangzaamd. Ze heeft de eerste tijd enkel hoeven wennen aan haar nieuwe plek, geen verplichtingen. Zijn pas 2 dagen met grondwerk aan de gang dus dat er nog geen connectie/vertrouwen is is volkomen logisch. We hebben zo nu en dan onze momenten. De osteopaat komt pas als ze goed op gewicht en bespiering is. Dit gaat ze nu echt niet toelaten. Ze zit sowieso vast in haar lijf dus een osteopaat erbij is uiteindelijk wel nodig.

Er hoeft niet altijd wat mis te zijn.
Ik denk dat ik hierin persoonlijk mijn merrie beter kan aanvoelen dan dat iemand op internet, welke zonder enige achtergrond informatie over het paard, dat kan.

Iniedergeval bedankt voor je mening en goedbedoelde zorgen, maar mijn merrie is prima in orde :o.

Hannanas schreef:
Maar dan moet er toch verder gezocht worden als ze zo blijft? Want iets klopt er niet.
Hopelijk biedt de osteopaat verlichting.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:25

Zo die is lekker aan het opknappen. Opbouwen duurt langer dan afbouwen dus ga zo door! Je kan niet in korte tijd alles erbij halen, stap voor stap en dan komt het vast goed. Al fijn dat ze zo blij door de wei gaat. Dat het er energie kost na alles is niet gek, ook dat moet opgebouwd worden uiteindelijk.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 14:35

Klopt, rust is hierin key :o.

smit_ilse schreef:
Zo die is lekker aan het opknappen. Opbouwen duurt langer dan afbouwen dus ga zo door! Je kan niet in korte tijd alles erbij halen, stap voor stap en dan komt het vast goed. Al fijn dat ze zo blij door de wei gaat. Dat het er energie kost na alles is niet gek, ook dat moet opgebouwd worden uiteindelijk.


Mevrouw gaat super vooruit.

De afgelopen week veel met grondwerk bezig geweest. Wat een heerlijk paard is het toch ook. Super eerlijk, zachtaardig en qua lichaamstaal relatief makkelijk op in te spelen. In principe doe ik het grondwerk in libirty op de weide, dan ligt de keuze bij haar. Vanaf de 2e dag is ze begonnen met mij door de weide volgen. Dit doet ze nu steeds vaker. Stoppen en stilstaan gaat ook al en stuk beter. Vanaf vandaag zijn we wat actiever bezig. Zadeldekje op, longeersingel om, peesbeschermers en springschoenen om, hoofdstel op en gaan met die banaan! Eerst even alle lentekriebels eruit gerend en daarna aan de longe bezig geweest. Momenteel ligt de focus op het zoeken van ontspanning en nagefelijkheid. Ze deed het vandaag erg goed, al is het wel even flink zoeken en het de tijd geven.

Wat galopjes de weide door.
Afbeelding

Toen fijn aan de longe gewerkt.
Afbeelding

En alsof mevrouw nog niet vies genoeg was |o.
Afbeelding

Hoe trots kan je zijn <3.