[VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 15:13

Zolang zij de levenslust heeft gaan wij er alles aan doen en vechten we door. Ik hoop dat een goed voerplan haar goede energie geeft zodat de ataxie draagbaar is. Het kan nu ook erger lijken omdat haar lichaam sowieso zwak en schraal bespierd is. Morgen word ik gebeld door de dierenarts met uitslag bloedtest/mestonderzoek en verdere informatie/voerplan. Heb me er zelf ook wat meer in verdiept en op enkele voeropties gekomen voor Dalencia. Ik plaats morgen even een update wbt de terugkoppeling van de dierenarts en probeer ook even zoveel als mogelijk van de bovenstaande reacties te beantwoorden. Moet allemaal nog een beetje bezinken, maar we geven niet zomaar op :o.

Anoniem

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:34

Ik vraag mij wel af hoe je dit nu voor je ziet, de merrie kan/durft/wilt niet liggen ivm de ataxie (misschien wel bijbehorende pijn). Je kunt haar moeilijk neerduwen en zeggen 'nu slapen'.... Ik denk niet dat voer de ataxie gaat verbeteren, ze krijgt misschien meer energie maar het feit blijft dat ze niet kan/wil/durft te gaan liggen toch?

En blijf alsjeblieft weg van onbeschermde beroepen als 'acupuncturist' en 'osteopaat' zonder dat je weet hoe de wervels op de foto bij elkaar horen. Dit kan echt heel fout gaan als je niet weet hoe het van binnen werkt...

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 15:47

Haar lichaam is sowieso erg zwak door de klap van de worminfectie. Hierdoor amper gewicht, bespiering en energie. We gaan kijken of als hierin verbetering zit de de kracht heeft om met de ataxie om te kunnen gaan. Ze rolt af en toe wel en komt dan nog wel weer omhoog maar dierenarts verwacht dat dit met liggen nu wat anders ligt omdat de kracht energie simpelweg mist. Zolang de levenslust er levenslust er is ga ik niet zomaar opgeven. Zou je je visie betreft de onbeschermde beroepen willen verduidelijken? Snap niet helemaal goed wat je er mee bedoelt.

bobje26 schreef:
Ik vraag mij wel af hoe je dit nu voor je ziet, de merrie kan/durft/wilt niet liggen ivm de ataxie (misschien wel bijbehorende pijn). Je kunt haar moeilijk neerduwen en zeggen 'nu slapen'.... Ik denk niet dat voer de ataxie gaat verbeteren, ze krijgt misschien meer energie maar het feit blijft dat ze niet kan/wil/durft te gaan liggen toch?

En blijf alsjeblieft weg van onbeschermde beroepen als 'acupuncturist' en 'osteopaat' zonder dat je weet hoe de wervels op de foto bij elkaar horen. Dit kan echt heel fout gaan als je niet weet hoe het van binnen werkt...

Anoniem

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:07

Duidelijk!

Ik zou zelf nooit aan de slag gaan met alternatieve zorg als je niet 100% zeker weet hoe de rug en nek met elkaar in verbinding staan. Als iemand hier aan gaat 'rommelen' terwijl er wellicht wel een oorzaak zit (welke bijvoorbeeld te zien is op xrays) kan deze persoon hier flink schade aan toebrengen.

Stel, er zit een oude wervelfractuur en jij gaat daar onbedoeld nog meer aan schuiven en duwen zonder dat je weet hoe het er werkelijk uit ziet, kun je echt veel meer schade toebrengen. Een groot deel van ataxie ontstaat namelijk door schade aan de wervelkolom, ik zeg niet dat het bij Dalencia door schade komt, maar is ik denk dat het voor nu niet goed is om daar aan te gaan lopen pielen als je nog niet weet hoe en wat.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 16:21

Dankje voor de onderbouwing,
ik snap nu inderdaad wat je bedoelt :j!

bobje26 schreef:
Duidelijk!

Ik zou zelf nooit aan de slag gaan met alternatieve zorg als je niet 100% zeker weet hoe de rug en nek met elkaar in verbinding staan. Als iemand hier aan gaat 'rommelen' terwijl er wellicht wel een oorzaak zit (welke bijvoorbeeld te zien is op xrays) kan deze persoon hier flink schade aan toebrengen.

Stel, er zit een oude wervelfractuur en jij gaat daar onbedoeld nog meer aan schuiven en duwen zonder dat je weet hoe het er werkelijk uit ziet, kun je echt veel meer schade toebrengen. Een groot deel van ataxie ontstaat namelijk door schade aan de wervelkolom, ik zeg niet dat het bij Dalencia door schade komt, maar is ik denk dat het voor nu niet goed is om daar aan te gaan lopen pielen als je nog niet weet hoe en wat.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:23

Och hemeltje dat is een nare wending zeg ataxie is niet mis. sterkte...

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 12:25

Bedankt voor de steun allemaal <3.

Zojuist terugkoppeling gehad van de DA. Mestonderzoek was goed, geen parasieten/eieren. Bloedwaardes betreft de nieren, lever e.d was goed. Wel wees dit uit dat ze bloedarmoede heeft, waardes 26 horen 39 te zijn volgens DA. Dalencia heeft dus naast haar gewicht en snelle stofwisseling (iets wat ik achteraf hoor van de oude eigenaar) last van bloedarmoede en ataxie.

De afgelopen paar dagen veel aan het nadenken geweest en hierin de visie van DA meegenomen op een uiteindelijke keuze. Dit betekend dat Dalencia met pensioen gaat, heel erg jammer dat ze nu al zo kapot is. Over 2 weken word ze 13. In dit pensioen gaan wij haar met goed voer ondersteunen en hopen dat ze hiermee nog enkele jaren verder kan. Zolang de ataxie niet erger word en ze pijnloos kan leven. Mocht dit laatste niet het geval zijn word er alsnog gekozen om haar te laten inslapen. Komt er dus op neer dat we gaan kijken hoe de toekomst hierin loopt. Dat het pensioen uitstellen is van wat komen gaat en dat zolang ze pijnvrij is en de ataxie stabiel blijft nog even door mag leven. Ondanks ik in mijn achterhoofd hou dat ze uiteindelijk vroeg of laat moet worden ingeslapen denk ik dat als het moment daar is de klap 10x zo hard gaat zijn.

Voerplan word momenteel opgesteld.

Het zijn geen gemakkelijke jaren geweest betreft paardengebied. Veel afscheid genomen en veel in handen gehad. Mijn plezier is dan ook al lange tijd verdwenen, ik doe het voor haar, niet voor mij. De oude eigenaar heeft helaas toch een aantal dingen achter gehouden, als ik hier in het begin kennis van had was de toekomst meteen al niet rooskleurig meer. We zijn beiden het diepe in gegooid. Wel ben ik dankbaar dat ze alsnog bij mij terecht is gekomen zodat ik haar nog een fijne tijd kan bieden en een waardig einde. Wie weet waar ze anders wel niet terecht was gekomen. Ik ga op den duur rustig opzoek naar een leuk paardje voor mijzelf, die stabiel is en goed in orde is. Mag qua omgang en ohz wel werk in zitten, zolang maar stabiel is. Dus geen trauma's of opknappertjes meer, dit heb ik de afgelopen jaren genoeg in handen gehad. Hoop uiteindelijk zelf ook weer te kunnen genieten. Buitenritten en recreatief rijden waren echt mijn ding, de grootste uitlaatklep voor mij. Iets wat ik in het dagelijks leven gigantisch mis. Maar goed dit komt ooit wel weer.

Anoniem

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:46

Lijkt me een verstandig besluit. Ataxie kan voor een ruiter erg gevaarlijk zijn.
Wel vraag ik me af hoe lang ze erover gaan doen een voerschema op te stellen? Dat lees ik al dagen en er verandert ondertussen weinig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:49

Wat ontzettend jammer Kristy, ik had je veel meer gegund. Ik denk wel dat dit de meest eerlijke optie is, en vind dat je dat echt heel goed aanpakt.

Als je rijden leuk vindt, is het niet mogelijk om 2 keer per week een bijrijdpaardje aan het bos te vinden?

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:05

Och wat heftig meid, sterkte. Wat ontzettend naar.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:06

Wij hebben ook een paard gehad met ataxie, enige manier om ze sterken te maken is zorgen dat de ontstekingen weg zijn die de druk op de zenuwen mogelijk veroorzaken (novacam geven) en dan zorgen dat de spieren zoveel sterker worden dat ze de boel op kunnen vangen.
Wij moesten een hele hoge dosis vitamine E geven en we gaven een extra spiersupplement en homeopatische druppels voor zenuwschade.
Verder als het paard daar aan toe is onbelast aan de hand gaan trainen om de spieren sterker te maken.

Die van ons heeft er ruim 2 maanden voor in Utrecht gestaan op hoge dosering novacam en vit E.

Als ze niet durven te gaan liggen heb je wel echt een probleem denk ik...
Ze hebben die rust echt nodig...

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 13:10

Ik heb vandaag het formulier wat ik in moet vullen betreft huidig rantsoen ontvangen. Dit terug sturen en dan hoor ik als het goed is vandaag nog meer. Heb zelf vanuit mijn gevoel en wat rondzoeken al het e.a in mijn hoofd qua voer, hierin nog afwachtend op de dierenarts en dit meenemen hierin of geheel aanhouden.

Joman schreef:
Lijkt me een verstandig besluit. Ataxie kan voor een ruiter erg gevaarlijk zijn.
Wel vraag ik me af hoe lang ze erover gaan doen een voerschema op te stellen? Dat lees ik al dagen en er verandert ondertussen weinig?


Het is relatief lastig hier wat te vinden (iig in mijn jongere jaren dan). Kennis van mij bezit enkele arabieren, gaat zo nu en dan het bos in maar dit is 40 min heen en 40 min terug fietsen. Momenteel nog geen bezit van rijbewijs. Andere kennis heeft een draver en rijd vaak buiten alleen wil daar enkel zelf op rijden, begrip daarvoor. Kan die zoektocht altijd weer even oppakken, wie weet dat er hierin toch wat leuks op mijn pad kan komen. Bosritjes zijn niet perse noodzaak, een leuk stabiel paard om aan de hand het bos mee in te gaan is voor mij ook al ontspannend.

bobje26 schreef:
Wat ontzettend jammer Kristy, ik had je veel meer gegund. Ik denk wel dat dit de meest eerlijke optie is, en vind dat je dat echt heel goed aanpakt.

Als je rijden leuk vindt, is het niet mogelijk om 2 keer per week een bijrijdpaardje aan het bos te vinden?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:48

Wat een trieste uitslag ;( je weet wel dat mestonderzoek niet betrouwbaar is en dat bloedarmoede vaak komt door bloedwormen?ik zou haar eens snachts op stal zetten om te kijken of ze tot rust komt,verder uitgebreide mineralen en vitamine supplement om de ataxi te verbeteren...heel veel sterkte met haar!

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 09:11

Zijn er mensen in dit volgtopic welke ervaring hebben met een Iriscopie? Ik kwam dit per toeval tegen maar ben nog een beetje terughoudend, ben niet zo zweverig en weet dan ook niet of ik mijn geld hierin uit wil geven. Ben ergens wel bereid het risico te wagen aangezien ik vanuit de onderzoeken nu het e.a weet wat er aan de hand is met Dalencia, als dit dan ook uit de Iriscopie naar voren komt... Iriscopie komt tegelijk met een cranio sacraal behandeling maar kan volgensmij ook los.

Mochten mensen hier ervaring mee hebben hoor ik het graag. Zo als ik het op de website lees spreekt het mij wel erg aan en klinkt het als een goede toevoeging op het onderzoek van de DA en om tot wat meer inzichten te komen. Voor mensen die niet weten wat een Iriscopie inhoud: https://joeyphilips.com/behandeling/iri ... orpaarden/

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:23

Gebruik dat geld voor goed voer en de juiste supplementen en blijf even ver weg van niet-reguliere geneeskunde.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:24

Kristy1998x schreef:
Zijn er mensen in dit volgtopic welke ervaring hebben met een Iriscopie? Ik kwam dit per toeval tegen maar ben nog een beetje terughoudend, ben niet zo zweverig en weet dan ook niet of ik mijn geld hierin uit wil geven. Ben ergens wel bereid het risico te wagen aangezien ik vanuit de onderzoeken nu het e.a weet wat er aan de hand is met Dalencia, als dit dan ook uit de Iriscopie naar voren komt... Iriscopie komt tegelijk met een cranio sacraal behandeling maar kan volgensmij ook los.

Mochten mensen hier ervaring mee hebben hoor ik het graag. Zo als ik het op de website lees spreekt het mij wel erg aan en klinkt het als een goede toevoeging op het onderzoek van de DA en om tot wat meer inzichten te komen. Voor mensen die niet weten wat een Iriscopie inhoud: https://joeyphilips.com/behandeling/iri ... orpaarden/


Ik heb er nog nooit van gehoord, maar zou persoonlijk m'n geld even in m'n zak houden en kijken hoe ze opknapt met het nieuwe voerschema. Geef het eventjes de tijd. Dit kan je altijd nog op een later moment doen.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 09:36

Klopt, daar ligt mijn focus nu ook zeker. Dit was ook eventueel een optie voor in de toekomst ter aanvulling. Vandaar opzoek naar ervaringen omdat ik een beetje huiverig ben naar de daadwerkelijke werking ervan.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:42

Zelf zou ik alternatief nu behandelingen toepassen ipv extra diagnosemiddelen. Een goede osteopaat en natuurgeneeskundige.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:54

Met een osteopaat moet je wel voorzichtig zijn bij een paard met ataxie, je kunt net de verkeerde dingen triggeren waardoor het erger wordt.
Ik zou in de eerste instantie voor reguliere behandeling gaan en zorgen voor de juiste spieropbouw en voeding.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 10:01

Ik ben voor nu niet van plan een osteopaat erbij te halen, precies wat @Nouvel al aangaf en omdat zij hier lichamelijk zeker nog niet klaar voor is. Dit gaat meer slechts doen dan goed in dit geval. De focus ligt op goed voer en het bieden van een fijn, hopelijk zo lang mogelijk, pensioen, en dit blijft ook wel zo. Eventuele vervolgstappen komen tzt wel. De iriscopie is dan ook iets voor in de toekomst mocht ik hier goede ervaringen over kunnen vinden. Vind wat extra inzichten uiteindelijk toch wel fijn.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:23

Nouvel schreef:
Met een osteopaat moet je wel voorzichtig zijn bij een paard met ataxie, je kunt net de verkeerde dingen triggeren waardoor het erger wordt.
Ik zou in de eerste instantie voor reguliere behandeling gaan en zorgen voor de juiste spieropbouw en voeding.


Maar dat spreekt voor zich bij een goede.
Je hebt ook Dalencia haar vertering nog etc, behandelen hoeft niet toegespitst te zijn op ataxie.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:25

Kristy1998x schreef:
Ik ben voor nu niet van plan een osteopaat erbij te halen, precies wat @Nouvel al aangaf en omdat zij hier lichamelijk zeker nog niet klaar voor is. Dit gaat meer slechts doen dan goed in dit geval. De focus ligt op goed voer en het bieden van een fijn, hopelijk zo lang mogelijk, pensioen, en dit blijft ook wel zo. Eventuele vervolgstappen komen tzt wel. De iriscopie is dan ook iets voor in de toekomst mocht ik hier goede ervaringen over kunnen vinden. Vind wat extra inzichten uiteindelijk toch wel fijn.


Duidelijk! Ben het niet met je eens. Denk dat bijv een Steffi van de Laarse veel kan betekenen. Ik zou niet weten hoe Dalencia nu ineens wel zelf dingen gaat oplossen. Maar ik hoop dat dit plan gaat werken. Ik ben wel van het alternatieve. Maar niet van de iriscopie.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 10:43

Ik begrijp je punt maar voor nu is aankomen met goed voer de belangrijkste focus, vervolgstappen komen daarna wel.


Hannanas schreef:
Kristy1998x schreef:
Ik ben voor nu niet van plan een osteopaat erbij te halen, precies wat @Nouvel al aangaf en omdat zij hier lichamelijk zeker nog niet klaar voor is. Dit gaat meer slechts doen dan goed in dit geval. De focus ligt op goed voer en het bieden van een fijn, hopelijk zo lang mogelijk, pensioen, en dit blijft ook wel zo. Eventuele vervolgstappen komen tzt wel. De iriscopie is dan ook iets voor in de toekomst mocht ik hier goede ervaringen over kunnen vinden. Vind wat extra inzichten uiteindelijk toch wel fijn.


Duidelijk! Ben het niet met je eens. Denk dat bijv een Steffi van de Laarse veel kan betekenen. Ik zou niet weten hoe Dalencia nu ineens wel zelf dingen gaat oplossen. Maar ik hoop dat dit plan gaat werken. Ik ben wel van het alternatieve. Maar niet van de iriscopie.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [VOLG] Welkom Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:36

Hoe gaat het nu met je paard?

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 18:14

Ik heb bewust even gekozen om een tijdje afstand te nemen van social media.
Even voor mijzelf het e.a op een rij zetten en proberen wat rust te pakken voor zover dat lukt.
Voeradvies is inmiddels ook binnen, gericht op spieropbouw, veel eiwitten. Helaas dus geen gericht voeradvies betreft het goed aankomen en op gewicht houden van Dalencia. Ze krijgt nu iniedergeval 1kg seniores per dag naast haar ruwvoer en weidegang. Gras begint inmiddels ook al flink te groeien. Ik wil hier nog wat eiwitten aan toevoegen en een supplement/brok welke een ondersteunende werking kan bieden mbt de darm/sprijsvertering/immuunsysteem en pezen/gewrichten. Advies/suggesties hierin zijn welkom.

Los van het voer is mij destijds gezegd dat Dalencia uiteindelijk achteruit zal gaan.
Goede voerondersteuning of een maatje zou enkel wat meer rust en energie geven maar zou de verslechtering helaas niet tegengaan. Voor mijn gevoel gaat ze flink achteruit. Sinds een dag of 4 wil ze niet meer geborsteld worden in de richting van haar achterhand, deken opdoen vandaag was ook drama en is helaas niet gelukt. Zodra je je intentie op de achterhand legt trapt ze naar achteren. Iets wat ze nog nooit eerder vertoond heeft bij mij (naar mijn weten ook niet bij oude eigenaar, maar goed vanaf zijn kant komt nu het e.a boven water) en mij dus laat inzien dat ze duidelijk aangeeft pijn te hebben. Ook heb ik nogsteeds geen passende hoefsmid gevonden voor haar achterhoeven, hier is veel geduld voor nodig. De meesten hier in de omgeving willen dit enkel met toegediende sedatie doen, hier is ze te onstabiel en zwak voor. Zodra de achterhoeven te lang worden vrees ik ook dat er keuzes gemaakt moeten worden. Al met al voel ik me vrij machteloos, er kan niets aan gedaan worden, ze gaat achteruit en zal dit ook blijven doen. Hoe lang zou het duren voordat het echt niet meer paardwaardig is... zie tegen deze dag heel erg op en heb deze dag in mijn hoofd al 10x geleefd en ben er ook constant mee bezig. Ondanks dat heb ik inmiddels een super leuke pony gevonden welke vanaf eind Juni bij mij op de weide komt. Ze is afgelopen weekend goedgekeurd en hoop een fijne tijd te gaan hebben samen. Het is een 11 jarig koetje (bont :P ), merrie, enkele veulens gehad, meegeweest als handpaard, in 2019 van Oktober tm December onder het zadel gereden, nuchter en koel karakter. Qua karakter precies waar ik naar opzoek was, ze is ook nog eens gigantisch mensgericht en hebben laatst heerlijk geknuffeld. Er staat voor de komende weken elk weekend een bezoekje gepland. Er zit wat werk aan onder het zadel maar ze is gigantisch werkwillig (afgelopen weekend hengstig maar totaal niet chagerijnig) en leert snel. Heb dit weekend voor het eerst sinds tijden weer echt kunnen genieten en heerlijk met een paard kunnen knuffelen zonder op mijn hoede te zijn/alles los te kunnen laten. Dus dat is iig positief :)