Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:00

Haha had mij als peuter verteld dat ze erg verslavend zijn, dat je eraf kan vallen en dat ze heeeeeeel veel geld kosten.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:04

orion456 schreef:
IK had graag eerder willen leren hoe mijn paarden nageeflijk, in balans te rijden zonder druk op teugels en meer op zit en met juiste oefeningen. Man, wat een verademing om nu zo te rijden. En vind het dan weer stom dat ik lang op de huidige 'dressuur' manier heb leren rijden, met hand eraan en dan moet je paard nageven......(bleh). Maargoed...ik denk ook altijd maar, ik heb het tenminste nu ontdekt en heb nog een heel leven voor me om zo verder te rijden op de fijne manier (voor mij iig en de paarden), dus ik moet ook niet zeuren dat ik het nu pas (op 32-jarige leeftijd) heb ontdekt.

Ik leerde nageeflijk te rijden door de 2,5 jarige die ik zadelmak had gemaakt. Die deed het vanzelf door mijn zit en zonder dat ik in d'r mond zat. Toen begreep ik eindelijk hoe het werkte en kreeg ik het bij stuggere paarden ook sneller voor elkaar.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:19

Simbaa schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat ze zoveel en zo snel iets kunnen mankeren. En dat je leegloopt op veeartskosten.


Dit. Die beesten zijn van glas.


Hier ga ik in mee. Ik had minstens een wereldrijs kunnen maken van alle dierenartskosten.
Nog afgezien van de zorgen die je er van hebt als er weer eens iets goed kapot is.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:35

Sizzle schreef:
Hier ga ik in mee. Ik had minstens een wereldrijs kunnen maken van alle dierenartskosten.
Nog afgezien van de zorgen die je er van hebt als er weer eens iets goed kapot is.


30 jaar gemiddeld €200/maand = €72000

En dan reken ik heel erg zuinig alleen de vaste kosten en niet alle spullen, lessen, dierenarts, benzine van en naar stal etc, etc....
dat scheel bij elkaar een heel huis denk ik.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:39

Dat ze per maand veel kosten vind ik dan weer niet zo erg. Een hobby kost nou eenmaal. Echter de keren dat in weer in de kliniek gestaan heb met torenhoge kosten en weer eindeloos stappen....daar is niets aan :n

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:48

Ik had veel eerder willen beginnen met Natural horsmanship.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:48

Kliniek is ook stom maar in die 30 jaar vallen die kosten in het niets vergeleken met de maandelijkse kosten. Maar ach je krijgt er ook veel voor terug.

Britta31

Berichten: 13154
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:23

Dat ik beter de paardentaal had moeten spreken toen ik mijn pony kreeg.Gelukkig hebben we samen "taal"les gehad zodat we elkaar weer begrepen en naar elkaar leerde luisteren.

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:24

Ik had liever veel eerder willen weten hoe diep de band gaat met een eigen paard en dat ik heus goed genoeg ben om een paard zelf te houden en dat het elke cent en elke minuut van m'n tijd dubbel en dwars waard is.
Dan had ik het veel eerder gedaan.
Maar goed, voor alles is een juiste tijd en er zijn nou eenmaal vroegbloeiers en laatbloeiers...

welmoed__

Berichten: 6567
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:29

Ik had graag eerder geweten dat je zo veel verdriet om ze kunt hebben en dat ze zo veel geld kosten als ze wat mankeren en dat de kans er ook nog best vaak is dat alles voor niets was en ik nu nog een paard heb waar ik net niets mee kan.. Hoe gek ik ook op haar ben (zeg maar gerust knettergek), ze heeft me ook heel veel verdriet gegeven en geld gekost.

Westhof

Berichten: 2914
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:31

Dat het hebben van een eigen pony niet betekent dat mensen zich niet meer met jou en je pony (proberen te) bemoeien, integendeel.

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:43

Oh en het is ook nooit goed. Om een voorbeeldje te noemen. Je rijd met een bit, je bent volgens sommigen een dierenbeul. Je rijd bitloos en je bent voor anderen onverantwoord bezig. Je rijd zonder tuig en je hebt een doodswens. Terwijl de ander het prachtig mooi vind hoe goed de band is etc. En dat is met bijna alles zo. :')

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:01

Dat je met je eigen paard op pension nog maar zeer weinig te zeggen hebt over je eigen dier.
Er wordt bepaald wat ie eet, wanneer ie eet, hoeveel ie eet en welke bodembedekking er in de stal komt, hoevaak er gemest wordt, hoeveel die buiten komt en met wie die buiten staat, of ie met regen binnen moet blijven etc etc etc. Dat had ik graag eerder geweten.

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:04

silvericathy schreef:
Ook vertelde ik dat hij nu anderhalf jaar oud is en dat ik hem als hij ouder is, een jaar of 4/5 professioneel voor de sulky wil laten beleren...
Nou, dat was toch wel al oud dan...en beter kon ik dat doen als hij drie jaar is, want met drie moest hij aan de slag anders ging hij zich vervelen en daar worden ze alleen maar vervelend van.

Vroeger beginnen is alleen wel beter voor je paard... de botten hebben tijd nodig om zich aan te passen aan het werk dat uiteindelijk gevraagd zal gaan worden. Dus je kunt beter heel licht beginnen met 3 jaar oud en dat langzaam opbouwen, dan hem te laten staan tot 4 of 5 jaar oud. Dat voegt namelijk helemaal niks toe voor je paard, en kan zelfs de kans op blessures verhogen.

Juut

Berichten: 6902
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:15

Ik wist het, maar nu wéét ik het: hoe dierbaar de tijd samen is, want ze worden niet allemaal 30. Zo blij dat ik alles uit het afgelopen jaar heb gehaald, zonder dat ik wist dat het ons laatste jaar was.

Ook hoe eng het kan zijn de verantwoordelijkheid te dragen voor je paard, en dat je dingen los móet laten wanneer je afhankelijk bent van pensionstalling.

Dat ook mensen met een hele hoop ervaring, en dierenartsen het mis kunnen hebben...en helaas niet allemaal open staan om deze mogelijkheid te overwegen.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:22

Wat de symptomen van het hebben van een maagzweer bij een paard zijn. Als ik dat eerder had geweten had er een heleboel anders gelopen denk ik. En dat alle bewegingen en houdingen van een paard betekenis hebben. Dat ze constant communiceren en dat wij dat ook doen. Dat alles uitmaakt. Dat we, als we in de buurt van een paard zijn, constant communiceren. En zij ook. En dat ze dat niet kunnen stoppen omdat het hun wereld is.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 21:40

upendo schreef:
Dat ik altijd mijn onderbuikgevoel moet volgen als het om mijn paard gaat. Ik ken haar het beste.


Juut schreef:
Ik wist het, maar nu wéét ik het: hoe dierbaar de tijd samen is, want ze worden niet allemaal 30.


Ik combineer deze twee reacties even. Ik ben erg blij dat ik uiteindelijk mijn onderbuikgevoel heb gevolgd wat betreft de "dood" van mijn pony, wat uiteindelijk gelogen was.
Voor mijn idee was ze dus 3 jaar dood en hebben we een tweede kans gekregen om samen te zijn. Ze loopt nog steeds als vrolijke 29 jarige rond op de wei en ik geniet dubbel!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:08

Ik had eerder willen leren wat ik nu weet over hoe mijn paard te rijden. Hoewel zoiets natuurlijk een proces is, heb ik -achteraf gezien - veel te veel tijd en geld besteed aan lessen, en me veel te vaak afgevraagd waarom iets niet lukte. Een tijdje een professionele ruiter alleen maar zíen rijden, heeft me - in veel kortere tijd - zoveel verder gebracht.
Ook had ik eerder willen weten dat alles wat men mij vertelde over mijn paard toen ik haar kocht, hoe ze was met rijden, voor het grootste deel flauwekul is, en afhankelijk van de persoon die erop gaat zitten.

Door schade en schande heb ik ook geleerd dat ik wakker kan liggen als mijn paard niet goed gehuisvest is (naar mijn zin) en dat al mijn tijd en geld er in gaat zitten. Maar misschien had ik dat niet eerder willen weten, want dan was ik er misschien nooit aan begonnen...

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 23:43

Als ik geweten had dat hoe harder je je best doet en hoe meer tijd (en geld haha) je investeert in de training en alles er rondom, hoe teleurgestelder en depressiever je wordt als je paard een dag (of een week, of een maand...) 'geen zin heeft'... dan had ik voor een tennisracket gekozen. Je raakt er ookzo gehecht aan, heel vervelend is dat. Ik heb heel andere ambities dan mijn paard in haar mars lijkt te hebben, daardoor botst het wel eens. Maar verkopen kan ik niet, dus probeer ik al 8 jaar om er wat moois van te maken ipv een ander paard te kopen :')

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 00:13

Dat het beter is om een duidelijke leider te zijn als je wat met dressuur wil bereiken. Ik ben altijd te lief geweest voor mijn pony. Altijd vertroeteld en niet teveel gevraagd. Nu is ze ook super lief, maar ze heeft ook een zeer sterke eigen wil.
Ze heeft toch wel echt leiderschap nodig vooral tijdens het rijden. Doe ik dat niet kijkt ze naar alles en is ze overal bang van en is ze totaal niet op mij gefocust.

Oja en dat de Bach druppels zo'n goed effect zouden hebben op angstig gedrag had ik ook graag eerder willen weten.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:03

anjali schreef:
kwita schreef:
Dat het paardenwereldje net zo onverklaarbaar kan zijn als het hele leven!
En dat je niet te veel moet opgeven voor dat paard anders blijft er niemand over dan je paard!

Ik geef graag alles op voor mijn paard, en degenen die daarvoor zijn weggegaan of weggebleven,dat is juist goed... Je echt goede vrienden die jou wat gunnen blijven dan over. Het is toch niet mogelijk alles en iedereen het naar de zin te maken.


Tja maar ook die kunnen weg vallen.....daar gaat het over hou ook banden buiten het paarde wereldje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:13

kwita schreef:
anjali schreef:

Ik geef graag alles op voor mijn paard, en degenen die daarvoor zijn weggegaan of weggebleven,dat is juist goed... Je echt goede vrienden die jou wat gunnen blijven dan over. Het is toch niet mogelijk alles en iedereen het naar de zin te maken.


Tja maar ook die kunnen weg vallen.....daar gaat het over hou ook banden buiten het paarde wereldje!


Onderhoud gewoon je banden met mensen die je dierbaar zijn. En denk niet in wereldjes.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:13

Simbaa schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat ze zoveel en zo snel iets kunnen mankeren. En dat je leegloopt op veeartskosten.


Dit. Die beesten zijn van glas.


Ja, dít dus.

Dit, plus het feit dat kikkerlandje eigenlijk veel te weinig ruimte en diversiteit kan bieden, doet mij regelmatig heel hard twijfelen of ik na mijn huidige paard überhaupt nog aan paarden wil beginnen.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:14

Suzanne F. schreef:
Dat ze zoveel en zo snel iets kunnen mankeren. En dat je leegloopt op veeartskosten.


Dit. Na overlijden van de vorige vrij rap een nieuwe gekocht, maar grote kans dat dit de laatste is. Als hier iets mee gebeurt dan hoeft het van mij niet meer, dat overleef ik niet joh. -O-

Enne, dat alles zelf doen lang niet zo leuk is. Vooral als het giet van de regen.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:30

dat pensionstallen vaak heel weinig bieden voor een leuk paardenleven.
En je dan ook nog de hoofdprijs betaald voor niks.