Doelen en volg je paard 2020!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Doelen en volg je paard 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:30

Hey ik merk dat ik zo druk ben met mijn afstuderen dat ik even helemaal geen tijd en energie heb gestoken in mijn doelen. Het gaat op zich prima, maar mijn motivatie voor het rijden is even wat minder. Komt gewoon door alle drukte.

Adjepatatje8

Berichten: 341
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Re: Doelen en volg je paard 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:44

Afgelopen maand geen doelen gesteld, maar gewoon even een vakantie. Adje had een super kamp, maar ook intensief, dus konden we beide even rustig aan doen.

In september hebben weer leuke doelen.
- SGW Elst het 2e rondje lekker doorrijden
- Tripalon ontspannen rijden, zonder rare springen te maken }:0
- Op buitenrit met meer aandacht naar mij rijden ipv met alles behalve mij _O- :))

Ik ben benieuwd naar jullie doelen!

nessinator
Berichten: 1795
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en volg je paard 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 20:48

Dat is toch niet erg, Felien_Kyra, het gaat hier juist om de lol en de vrijblijvendheid! Veel succes, ben je inmiddels klaar of moet je nog even?

Fijn dat Adje zo'n fijn kamp heeft gehad! Leuke doelen voor september, veel plezier!

ZarahZoe

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 23:14

ZarahZoe schreef:
Gips is er af en ik begin weer kracht te krijgen in mijn arm dus we gaan er weer voor *\o/*
Doelen voor Augustus:
1. lekker doorgaan met lange teugelen. We kunnen nu heel stabiel in draf de bak rond maar deze maand wil ik ook het wijken en schouderbinnen in draf gaan oefenen
2. rijden! nu mag ik nog niet er op klimmen, maar het moment dat ik de oké krijg van de dokter dan wil ik weer beginnen met rijden.
3. in de bak trainen als mijn stalgenootje ook met de sulky in de bak is zodat Zoë daar niet meer van opkijkt.
4. lange wandeling maken


Ondanks de warmte zijn wij lekker bezig geweest deze maand *\o/*
1. we hebben eigenlijk weinig gedaan aan het lange teugelen. Zoë is nogal snel afgeleid door vliegen en dazen en dat maakte het voor ons allebei minder leuk om te doen. We hebben het nog even geprobeerd met een vliegendeken op maar die zakte steeds scheef dus dat was ook niet prettig.
2. Doel gehaald!! We hebben weer een paar keer gereden en Zoë doet super haar best <3 We hebben zelfs alweer een les gehad.
3. oeps, overgeslagen :+ ze heeft 1 rondje om ons heen gereden met de sulky en daarna zijn we gelijk op buitenrit gegaan :j Zoë vond het allemaal prima.
4. toch een soort van gehaald, maar in plaats van wandelen hebben we gewoon gereden *\o/* Het was de eerste keer op buienrit voor Zoë en ze vond het allemaal nog heel spannend :(:)

Oké, door met de doelen voor september!
1. Elke week een buitenritje maken zodat Zoë het wat minder spannend gaat vinden
2. Werken aan de activiteit in de stap en draf onder het zadel
3. oefenen met aanspringen in de goede galop aan de longe

nessinator
Berichten: 1795
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 12:12

nessinator schreef:
Doelen september
Stinky
1. Grondwerk: in volledige ontspanning tot en met opzadelen
2. Opstijgen in ontspanning
3. Aandacht terug onder het zadel: oren in 1 keer
4. Rechtdoor draven onder het zadel
5. Gemakkelijk de trailer in

Madelief
1. Vertrouwen terug: rust, ontspanning & connectie
2. Sturen met focus
3. Aanleuning in alle gangen (stap: meerdere rondjes, draf: 1 rondje, galop: enkele passen)
4. Endurance Montferland goed uitrijden
5. Wedstrijd inplannen


Jaja, het is weer zover, tijd voor een terugblik over de afgelopen maand!
Stinky gaat heel langzaam de betere kant op. We trainen dus heel rustig verder, en ik blijf hopen dat ik vroeger of later weer op kan stappen. We zijn begin deze maand voor controle naar de DA geweest, hij was nog niet goed genoeg dus weer behandeld. Mijn arme portemonnee...
We hebben nu wel weer een zadel dat past, dus mocht hij er ok mee zijn, kunnen we ook weer comfortabel rijden.
1. Volledige ontspanning tot ik met het dekje aan kom zetten
2. t/m 4. nvt, want niet gereden (op een ritje bij de zadelmaker na en daar deed hij alle punten hierboven prima)
5. Jup, hij loopt zo achter mij aan de trailer in en blijft dan rustig staan. Ik keur het goed.

Madelief wordt een beetje opstandig de laatste tijd, ze zal last hebben van zweet achter haar oren, dus er wordt aan gewerkt. Ze loopt wel steeds beter, die trainingen helpen echt! Dressuurmatig moet ze ook weer aan de bak, en dat is dus echt weer zorgen dat ze zich niet opkrult.
1. Vertrouwen is terug! Na wat dedicated grondwerksessies zocht ze sneller dan ik had verwacht alweer contact en hebben we heerlijk gekroeld.
2. Sturen met focus gaat eigenlijk gewoon goed
3. Aanleuning is een work in progress. Rondjes zou ik niet in kunnen schatten, maar we hebben er in het bos in alle gangen aan gewerkt.
4. Done *\o/* *\o/* *\o/* Ze was zo gestrest op het terrein, maar onderweg en na de rit was ze goed! Wel zo fijn voor mijn zelfvertrouwen...
5. 25 oktober ons dressuurdebuut!

Doelen oktober
Stinky
1. Opzadelen in rust
2. Longeren in stelling
2a. Binnen 3 passen stelling bij de matching steps met focus
3. (gezamenlijk doel) 8 km wandelen
4. Werken aan grazen onderweg
5. Opstijgen (met/zonder zadel) in rust

Madelief
1. Winstpuntje :D met
1a. minstens een 6 voor rechtgericht, ontspannen en in aanleuning gaand paard
2. Rust op vreemd terrein (2 uitstapjes gepland)
3. Voorwaarts in aanleuning
4. Sneller ontspannen in het grondwerk

Kimmie25501

Berichten: 7566
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Doelen en volg je paard 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:14

Oeps! Ik kom er nu achter dat ik hier sinds juli niet meer gereageerd heb. Ach, pakken we het daar weer op.

Doelen juli Ivy:
- Haar blijven ontwikkelen in het rijden door haar lijf en haar zo steeds sterker maken.
- De galop verder uitbreiden.
- Aan de lange teugel in stap, draf en galop perfect kunnen rijden en sturen.
- Weer gaan lessen.
- Een stapritje in het bos afspreken.
- Als rijden met lange teugel goed gaat, een keer de neckrope erbij pakken (gewoon met hoofdstel in) om te kijken hoe ze dat doet.

- Hier werken we hard aan en gaat steeds beter. Gelukkig ontwikkelt ze ook steeds meer spieren.
- Helaas zijn we met de galop weer even teruggezet op de plaats. Een paar maanden bijna niet gegaloppeerd vanwege haar lijf en blessure. Vanaf volgende week mogen we dat weer gaan oppakken.
- Eigenlijk gaat dit nu heel goed, maar we hebben dit al lang niet gedaan. Ik ben nu meer op het eerste punt aan het focussen en dat gaat niet super met lange teugel. het enige wat we nog steeds niet kunnen is remmen :')
- Ik les nu weer iedere week en het is heerlijk.
- Het is geen stapritje geworden, maar een echte bosrit. Morgen en zaterdag heb ik er weer twee gepland staan.
- Dit ook gedaan, maar het was wel erg lastig. Vooral remmen was onmogelijk. Daarom een heel leerzame les gehad op een ervaren paard met neckrope. Ook hier was sturen en remmen heel moeilijk. Ook een les gehad met Ivy zelf puur in rijden op zit. Nu vooral gefocust op overgangen en tempowisselingen. Dat ging echt super, dus dat wil ik nu verder gaan oefenen en uitbreiden.

Doelen voor oktober Ivy:
- Wat vaker dagen vrij geven (dus alleen stapmolen en paddock).
- Weer een keer de F8 oefenen en daarbij denken aan de tips die ik eerder had gekregen.
- Weer een houding- en zitles afspreken
- Galop weer oppakken (beginnend met twee rondes links en rechts en uitbreiden naar vijf rondes).
- Wandelen en grondwerk doen.
- Longeren met touwtjes weer oppakken.
- Inschrijven voor de eerstvolgende dressuurwedstrijd op stal (ik was per ongeluk te laat voor de wedstrijd die op 1 november is, ik sta wel op de reservelijst, maar daar verwacht ik niet heel veel van).
- Minstens één keer buiten rijden
- Zadel invetten
- Een keer working equitation aanvragen voor mijn les.

Lekker veel, ik kan er weer tegenaan!

Doelen voor juli Shan:
- Het hangen uitbreiden en bedenken hoe we dit nu verder gaan doen.
- Verder oefenen met de opstapchallenge.
- Weer een keer longeren.
- Weer een keer vrijspringen.

- Ondertussen kan ik vijf seconden hangen waarbij hij totaal geen stress heeft. De volgende stap is dat ik meer ga bewegen met mijn rechterbeen. Daarna als dat ook goed gaat, kan ik er meer overheen hangen.
- Nu kan hij echt naar me toe stappen, maar dat vindt hij nog heel lastig als ik mijn hand wat verder weg hou. Daarom blijf ik dat lekker oefenen, ook met mijn hand weer dichterbij.
- Longeren deed hij superbraaf in stap en draf, heel goed. Daarna in galop lekker losgegooid.
- Ook vrijspringen ging super, soms liep hij nog wel langs de sprong heen, maar ik was heel tevreden. Zeker omdat het zo lang geleden was.

Doelen voor oktober Shan:
- Grondwerk doen.
- Verder werken met de opstapchallenge.
- Vragen vriendin om mee te gaan om wat foto's te maken van het grondwerken.
- In de les dubbele lijnen doen.
- Hoefsmid afspreken.
- Vragen andere vriendin om mee te gaan, het is goed voor hem om wat verschillende mensen te hebben die met hem werken.

nessinator
Berichten: 1795
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 09:53

nessinator schreef:
Doelen oktober
Stinky
1. Opzadelen in rust
2. Longeren in stelling
2a. Binnen 3 passen stelling bij de matching steps met focus
3. (gezamenlijk doel) 8 km wandelen
4. Werken aan grazen onderweg
5. Opstijgen (met/zonder zadel) in rust

Madelief
1. Winstpuntje :D met
1a. minstens een 6 voor rechtgericht, ontspannen en in aanleuning gaand paard
2. Rust op vreemd terrein (2 uitstapjes gepland)
3. Voorwaarts in aanleuning
4. Sneller ontspannen in het grondwerk

Oktober is weer voorbij!
Stinky ging goed deze maand, we zijn begonnen met clickertraining om hem over zijn zadelprobleem heen te helpen.
1. Dat gaat dus steeds beter, maar we zijn er nog niet. We lopen op links nog vast en we hebben nog een probleempje met de singel.
2. Longeren in stelling ging heel goed.
3. Ik geloof dat we op 6 km zitten
4. Er is minder te eten, dus graast hij ook minder.
5. Zonder zadel ging het hartstikke goed

Madelief is iets meer een uitdaging. Ze is geweldig licht aan de hulpen maar ookk tegendraads, ik moet denk ik een pasje terug in hoeveel ik van haar vraag.
1. Wedstrijd is afgelast, dus deze helaas niet gelukt.
2. Nog niet, want ze is niet meegeweest
3. Alleen in aanleuning gaat ze voorwaarts, dus check
4. Ze was lekker ontspannen, maar moet af en toe nog wat stress wegwerken.

Doelen voor November
Stinky
1. Niet meer blokken bij benaderen vanaf voor (opzadelen)
2. Veel leren bij clinic Horsemanship/Rechtrichten
3. Succesvolle inhaalslag maken bij horsemanshipweekend
4. Soepel trailerladen
5. Lekker rondstappen

Madelief
1. Rondje 15km met 9 km/h
2. DrafHS onder 130
3. Met rust buitenrijden (noodgedwongen alleen)
4. Achterwaarts oefenen
5. Aanleuning netjes en met gedragenheid ipv door te krullen

Kimmie25501

Berichten: 7566
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Doelen en volg je paard 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:45

Ik had een mooi verhaal getypt, maar toen lag Bokt eruit |o
Later schrijf ik het opnieuw!

nessinator
Berichten: 1795
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en volg je paard 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 09:29

Ja, daar had ik ook even last van, gelukkig werkte de terug-knop nog...

ZarahZoe

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

Re: Doelen en volg je paard 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 01:26

oeps, het is alweer een tijdje geleden dat ik doelen heb gesteld zie ik! Ik ga het deze maand weer oppakken. We hebben nu een eigen rijbak op stal dus we kunnen lekker aan de slag!
doelen november:
-stilstaan bij het opstappen (dit kan ze prima, maar door de lange intervallen tussen het rijden de afgelopen periode is het een beetje weggezakt -O- )
-conditie opbouwen! vandaag was ze compleet gesloopt na een kwartiertje rijden, dat moet toch echt wel een beetje beter :j
-werken aan de juiste stelling en daarin mooi ontspannen in stap en draf
-werken aan de juiste reactie op mijn hulpen, en dan met name de galophulp. Zoë denkt nogal eens dat dat een milde suggestie is waar ze later op de wei nog even over kan beslissen :+

nessinator
Berichten: 1795
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 18:46

nessinator schreef:
Doelen voor November
Stinky
1. Niet meer blokken bij benaderen vanaf voor (opzadelen)
2. Veel leren bij clinic Horsemanship/Rechtrichten
3. Succesvolle inhaalslag maken bij horsemanshipweekend
4. Soepel trailerladen
5. Lekker rondstappen

Madelief
1. Rondje 15km met 9 km/h
2. DrafHS onder 130
3. Met rust buitenrijden (noodgedwongen alleen)
4. Achterwaarts oefenen
5. Aanleuning netjes en met gedragenheid ipv door te krullen

Mijn motivatie is echt tot onder het nulpunt gezakt, net als het weer zullen we maar zeggen :+
Stinky staat in een wei waarbij de modder rond de voerplek tot zijn knieën komt en ik zie er steeds zo tegen op om daar doorheen te moeten baggeren dat ik gewoon helemaal niet meer ga. Het heeft zelfs invloed op Madelief, die heel ergens anders staat, zonder modder. Ik kom, doe het makkelijkste wat ik kan bedenken en vertrek weer. Dus gaat Stinky binnenkort verhuizen naar dezelfde plek als Madelief en hopelijk komt alles dan snel weer goed.

Stinky
1. Hij is gestopt met blokken :D
2. We hebben veel geleerd. Bij het horsemanshipdeel dat ik toch nog te ongeduldig ben, bij het rechtrichtstukje hoe je je paard aan de longe recht krijgt.
3. We hebben geen inhaalslag gemaakt, maar nieuwe dingen gedaan met zijn allen en dat ging prima.
4. Soms wel, soms niet
5. Niet gereden dus nvt

Madelief
1. De klad is er in gekomen dus wel 15 km gereden, maar niet zo snel.
2. Ook niet van gekomen
3. Ook niet van gekomen
4. Achterwaarts pakt ze heel goed op
5. Ook dat gaat redelijk goed. We pakken aanleuning ook in het bos mee en daar gaat ze super, in de bak is het soms nog zoeken wanneer ik te veel van haar vraag

Doelen December
Stinky
1. Succesvolle les donderdag
2. Succesvol verhuizen
3. Rust, niet blokken en kunnen opzadelen
4. Opstijgen in rust
5. Wandelen 5 km met Sandy (?)

Madelief
1. Bosritten weer oppakken: 15 km met 8,5 km/h
2. Rit van 3 uur maken
3. Rust en ontspanning voor het rijden; connectie in het grondwerk
4. 1x vreemd terrein

ZarahZoe

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

Re: Doelen en volg je paard 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 02:06

Hier ook weinig motivatie op het moment, Zoë loopt ook niet helemaal 100% dus we zijn nu alleen maar een beetje licht aan het longeren voor wat hoognodige beweging. Volgende week komt de fysio en ook worden haar tanden dan weer even netjes gemaakt. Hopelijk kunnen we daarna weer gewoon lekker aan de slag.
Doelen voor deze maand zijn dan ook:
1. ontdekken waar Zoë last van heeft en dit oplossen
2. training weer een beetje oppakken onder het zadel
3. grondwerk!! even de basis weer netjes bevestigen. Ze is momenteel boos om alles, en dat komt het werk niet echt ten goede.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 02:15

Winter is nooit een geweldige motivatiemaand he. Maar goed dat jullie dan kleinere doelen stellen en daar aan werken! Go dames!

Hier is het lang geleden dat ik had gepost, maar we hebben we niet stil gezeten!
Wennen aan nieuw plekje: check! Helemaal ok :D

Dressuur: check, hard aan gewerkt en veel vooruitgang geboekt al.
Doel 2020 = mooie draf/galop overgang kunnen maken.

Springen: iets minder gedaan. Na een dipje gaat het nu terug beter en kunnen we wel een 60 cm parcoursje met oxer rondspringen. Dus toch ook wel check. Doel 2020 = blijven oefenen op tempo, mijn paard wil altijd stilvallen voor de sprong en dat begint er er eindelijk uit te gaan.

Wandelen: extra vette check. Naar zo veel plaatsen geweest met en zonder trailer en zelfs helemaal alleen een 32 km wandeling inclusief drukke banen gemaakt. Heel erg trots!
Doel 2020= minstens 2x per maand gaan wandelen en vooral genieten

Andere doelen = zorgen voor osteo en aangepaste zadels. Het is weer eens nodig.

nessinator
Berichten: 1795
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 19:42

Deze maand is nog niet helemaal voorbij, maar als er al mensen zijn die mee willen doen in het topic voor volgend jaar, dan kan dat hier:
[PP] Doelen en Volg je paard 2021!
Ik hoop dat jullie volgend jaar ook allemaal weer mee gaan doen!

nessinator
Berichten: 1795
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 18:49

Ik hoop dat alles goed is gekomen bij de fysio, ZarahZoe!
Poekkie, fijn dat je zo goed bezig bent geweest. Dat springen komt ook wel weer :)

nessinator schreef:
Doelen December
Stinky
1. Succesvolle les donderdag
2. Succesvol verhuizen
3. Rust, niet blokken en kunnen opzadelen
4. Opstijgen in rust
5. Wandelen 5 km met Sandy (?)

Madelief
1. Bosritten weer oppakken: 15 km met 8,5 km/h
2. Rit van 3 uur maken
3. Rust en ontspanning voor het rijden; connectie in het grondwerk
4. 1x vreemd terrein

December was een succesvolle maand voor mij. Na de verhuizing is het weer helemaal goed gekomen met mijn motivatie, en Stinky doet ook heel erg zijn best op zijn nieuwe (oude) plek.
1. De les viel heel erg tegen. Ik kon niks met hem en ook mijn juf kon er niks van maken. Erg teleurstellend.
2. De verhuizing ging perfect! Hij is weer helemaal op zijn plek!
3. We konden perfect weer zadelen, beter dan hij in tijden is geweest.
4. Ook het opstijgen, hoewel maar 1x gedaan, ging hartstikke goed. Rondom het voorbereidende werk zitten geen problemen meer, dus ik verwacht volgend jaar weer echt aan het rijden te kunnen!
5. Wandelen is ook gelukt. De eerste keer ging prima, de tweede keer wat minder omdat hij toch wat spanning opbouwde waardoor we heel snel terug zijn gegaan.

Ook madelief ging best aardig, voor haar niet zulke grote veranderingen. Wel merk ik dat ik het grondwerk heb laten versloffen, dus dat ben ik extra gaan oppakken deze maand.
1. Bosritten gingen prima. We leren elkaar steeds beter kennen. Ik ben niet zo ver of zo hard gegaan, dat komt nog wel weer een keer.
2. We zijn ook niet zo lang weggeweest.
3. Rust is een work in progress. Ze loopt de benen uit haar lijf en daarna is het ook klaar, is ze rustig en ontspannen. Hier worstel ik nog een beetje mee.
4. We zijn niet meer weggeweest. We gingen natuurlijk ook een strenge lockdown in en om in mijn eentje naar onbekend terrein af te reizen vind ik ook zo wat.

Dat was mijn jaar! Heb ik mijn doelen gehaald:
nessinator schreef:
Doelen voor 2020:
- Endurance klasse 2 startgerechtigd zijn
- Dressuur L1+5 (dit doel hoort niet hier)
- Rust en ontspanning in alle gangen en overgangen
- Begin van de zijgangen
- Terug naar rust vanuit elke rij-oefening
- Niet zo hyper reageren op andere paarden
- Andere paarden weg laten rijden met minimale stress

Nee. Gewoon nee, ik hoef er niet eens op in te gaan want alles is in de soep gelopen met hoe raar dit jaar was.
Volgend jaar weer een kans, ik nodig jullie allemaal van harte uit om ook mee te doen in het 2021-topic: [PP] Doelen en Volg je paard 2021!
Fijne jaarwisseling allemaal en dat 2021 maar een sportief jaar mag worden!