Ik ben gebroken...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roux
Berichten: 182
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: naast het Drents-Friesche Wold

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 18:26

Ach, wat erg |( . Je hebt je best gedaan, meer kon niet. Heel veel sterkte met je verlies!

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 18:32

Och meid, wat afschuwelijk voor jou om dit mee te maken. Zo oneerlijk dat je euforie om een eigen paard maar 2 weken heeft mogen duren. Ongetwijfeld heeft Hidde zich die 2 weken door jou enorm geliefd gevoeld. En nee, dit had jij niet kunnen voorkomen, dit is echt brute pech.

Mijn vriendin heeft altijd friezen gehad en wil niks anders. Zo zijn er ook tinker liefhebbers, of mensen die enkel een PRE willen (zoals mijn andere vriendin) ... Ik zelf ben niet echt rasgebonden, ik val op een persoonlijkheid.
Wanneer de tijd er is, gaat dat vraagteken zich automatisch oplossen. Gewoon je gevoel volgen.

Erg veel sterkte! Y;(
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 22-12-19 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 18:33

Je hoeft jezelf niets te verwijten, klinkt alsof je er heel snel bij was.
Heel heftig, zo snel ook- Heel veel sterkte. Y;(

Knikmops57
Berichten: 192
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 18:41

Wat een afschuwelijke ervaring voor je. Maar verwijt jezelf niets, je hebt gedaan wat je kon, en dit is gewoonweg niet te voorzien. Ik hoop dat je je verdriet een plek kunt geven, heel veel sterkte!!

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:21

Wat vreselijk.. ik denk echt dat je dit niet had kunnen voorkomen hoor. :(:) Dit is gewoon domme pech geweest. Heel veel sterkte met het verwerken van het verlies. Y;(

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:37

Wat erg voor je! Of je het had kunnen voorkomen weet ik niet.De meeste kolieken komen door wormen.Maar ik weet niet hoe zijn ontwormschema eruit zag.Heel veel sterkte

Neon

Berichten: 4931
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:40

Sterkte... wat ontzettend naar hoe dit gegaan is... verwijt jezelf niks...

Friezen zijn hard voor zichzelf... je had hem nog maar net, dus het is logisch dat je niet direct alle alarmbellen aan het rinkelen had :( en ook al had je die wel aan het rinkelen gehad, dat wil niet zeggen dat die hem had kunnen helpen :(

Soms heeft het leven andere plannen :(

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:42

geerke schreef:
Wat erg voor je! Of je het had kunnen voorkomen weet ik niet.De meeste kolieken komen door wormen.Maar ik weet niet hoe zijn ontwormschema eruit zag.Heel veel sterkte

Een beetje mosterd na de maaltijd om te vragen naar het ontwormingschema niet? En ze had hem pas 2 weken

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:48

Wat verdrietig om je paard zo te moeten verliezen. :(:)

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:51

TS, wat enorm verdrietig.
Gewoon ontzettend dikke pech is jou overkomen. Binnen twee weken je prachtige paard kwijt.
Ik hoop dat je het een plekje kunt geven.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:57

Wat erg zeg. Gecondoleerd. En het ras maakt niet uit want elk paard kan koliek krijgen en soms zijn ze dan heel snel weg.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:01

Mossel schreef:
geerke schreef:
Wat erg voor je! Of je het had kunnen voorkomen weet ik niet.De meeste kolieken komen door wormen.Maar ik weet niet hoe zijn ontwormschema eruit zag.Heel veel sterkte

Een beetje mosterd na de maaltijd om te vragen naar het ontwormingschema niet? En ze had hem pas 2 weken



Zij vraagt toch of ze dit had kunnen voorkomen?...en hoezo mosterd na de maaltijd ik schrijf toch dat ik dat niet weet?

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:08

Ach jee, wat een ontzettende nachtmerrie heb je beleefd. Heel veel sterkte. Verwijt jezelf niets: je hebt onmiddellijk gezien dat er iets was (ook toen de signalen nog subtiel waren) en hebt ernaar gehandeld. Je hebt niet afgewacht of gedacht “ik zie het morgen wel”. Kortom: je kunt en mag jezelf niets verwijten. Je kunt helaas niet alles redden of beter maken. Je kunt het wel zien en hulp inschakelen en dat heb je gedaan.

Met Friezen en koudbloeden heb ik zelf geen ervaring, maar hoor wel vaker dat ze hard zijn. Dat wil zeggen dat áls ze iets laten merken, het proces al behoorlijk ver is. Dus nogmaals complimenten dat je zo snel al in de gaten had dat er “iets” mankeerde.

Nogmaals veel sterkte!

Ladypronk
Berichten: 372
Geregistreerd: 26-09-11
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:11

Heel veel sterkte.
Je grote vriend verliezen is echt vreselijk om mee te moeten maken.

Romymayte
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 20:14

Zij vraagt toch of ze dit had kunnen voorkomen?...en hoezo mosterd na de maaltijd ik schrijf toch dat ik dat niet weet?[/quote]

Het is niet erg dat je dat vraagt. Hij is gewoon altijd op tijd ontwormd. Ook nog vlak dat hij naar mij toe kwam. Mijn stal eigenaresse had het over dat met dit weer veel bloedworm voor komt en dat hij dat misschien wel kan hebben gehad. Hij heeft gewoon de standaard ontworming gehad toen hij kwam. Maar volgens mij is bloedworm iets dat voorkomen moet worden. En als hij dat dus al heeft gehad was er geen redden meer aan. Ik las iets over als je de volwassen bloedwormen bestrijd dan komen de larven die ingekapseld zitten in de darmwand, massaal in actie. Dat klinkt voor mij als iets heel naars dat veel kapot maakt binnen in het paard. Maar helaas kom ik er nu niet meer achter.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:19

Romymayte schreef:
Zij vraagt toch of ze dit had kunnen voorkomen?...en hoezo mosterd na de maaltijd ik schrijf toch dat ik dat niet weet?


Het is niet erg dat je dat vraagt. Hij is gewoon altijd op tijd ontwormd. Ook nog vlak dat hij naar mij toe kwam. Mijn stal eigenaresse had het over dat met dit weer veel bloedworm voor komt en dat hij dat misschien wel kan hebben gehad. Hij heeft gewoon de standaard ontworming gehad toen hij kwam. Maar volgens mij is bloedworm iets dat voorkomen moet worden. En als hij dat dus al heeft gehad was er geen redden meer aan. Ik las iets over als je de volwassen bloedwormen bestrijd dan komen de larven die ingekapseld zitten in de darmwand, massaal in actie. Dat klinkt voor mij als iets heel naars dat veel kapot maakt binnen in het paard. Maar helaas kom ik er nu niet meer achter.[/quote]



Helaas kun je er nu niets meer aan doen,het is wel heel goed dat je stalhoudster daar meteen aan dacht.Hopelijk overkomt dit je nooit meer...dat je al zo snel afscheid moet nemen van iets waar je altijd van gedroomd hebt

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:32

Heel veel sterkte!

Je dier zo snel verliezen na net twee weken samen zijn - wat een nachtmerrie! Y;(

Paarden zijn als vluchtdieren hard voor zichzelf - en soms is dat voor hen en ons een nadeel.
Ik denk niet dat je ook maar iets fout hebt gedaan: de DA kan niet alle dieren met koliek redden. |(

Ik hoop dat je het een plek kunt geven en dat je na een rouwperiode een fijn nieuw paard vindt.

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:41

Wat een ontzettend nare situatie... Heel goed dat je meteen de DA hebt gebeld toen je voelde dat het niet goed zat. Wel raar dat hij eerst lijkt op te knappen en vervolgens in 1 keer zo ver heen is.

Koliek is de nachtmerrie van elke paardeneigenaar. Het kan meevallen, maar het kan ook binnen no time fataal zijn.

Ik vind het vreselijk dat je maar zo kort hebt kunnen genieten van je paardje. Ik vind dat je top gehandeld hebt en wil je heel veel sterkte wensen de komende tijd Y;(

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:54

Arm arm meisje, wat een ontzettend verdriet moet je hebben. Je hebt goed gehandeld, het is onmogelijk beter te denken dan de dierenarts die je meteen hebt laten komen.
Ik hoop dat je nooit meer voor zoiets ergs komt te staan. Y;(

Ik lees niet of Hidde die nacht nog gemest heeft. Heeft de Da Hidde ook nog opgevoeld (onder de staart met zijn arm naar binnen)Dat zijn dingen die een Da altijd mee kan nemen in een koliek onderzoek. Aangezien hij kramp koliek constateerde heeft hij dat ws niet gedaan en daarom (denk ik) geen paraffine toegediend. Paraffine helpt alleen bij een verstoppingskoliek.

Je hebt het echt goed gedaan, zeker mede door nachtelijke controle en vroeg in de ochtend. Heel heel veel sterkte met dit grote verlies!

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:55

jeetje wat bizar, ben jij even snel van je roze wolk gedonderd! Kan me voorstellen dat je nog in shock bent. Je hebt je gevoel gevolgd, steeds gekeken hoe het ging, Dat het ineens zo kan veranderen had je niet kunnen weten. Koliek is gewoonweg eng! Heel veel sterkte dit een plekje te kunnen geven!

Freyr
Berichten: 694
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:15

Heel veel sterkte, zo moeilijk dit. Succes met de verwerking, zal niet makkelijk worden :(:)

Mocht je in de toekomst weer een (oudere) fries nemen, dan kun je overwegen of je een scopie van de slokdarm laat uitvoeren. Hiermee kun je vroegtijdig slakdarmverlamming (megaoesophagus) ontdekken, iets wat helaas vaker voorkomt bij friezen.
Laatst bijgewerkt door Freyr op 22-12-19 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:19

ik vind het zo erg voor je, :(:) heel veel sterkte.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:26

Ach meissie toch, wat een verdriet!

Je hoeft jezelf echt niets te verwijten hoor, koliek kan zo gluiperig beginnen en dan inslaan als een bom.
Helaas ook al eens van dichtbij mee gemaakt.

sterkte

Romymayte
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 21:31

GraceZarif schreef:
Arm arm meisje, wat een ontzettend verdriet moet je hebben. Je hebt goed gehandeld, het is onmogelijk beter te denken dan de dierenarts die je meteen hebt laten komen.
Ik hoop dat je nooit meer voor zoiets ergs komt te staan. Y;(

Ik lees niet of Hidde die nacht nog gemest heeft. Heeft de Da Hidde ook nog opgevoeld (onder de staart met zijn arm naar binnen)Dat zijn dingen die een Da altijd mee kan nemen in een koliek onderzoek. Aangezien hij kramp koliek constateerde heeft hij dat ws niet gedaan en daarom (denk ik) geen paraffine toegediend. Paraffine helpt alleen bij een verstoppingskoliek.

Je hebt het echt goed gedaan, zeker mede door nachtelijke controle en vroeg in de ochtend. Heel heel veel sterkte met dit grote verlies!


De avond dat de dierenarts kwam met de spuiten toen mestte Hidde nog. Dus er was geen reden tot opvoelen.

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:45

Wat triest dat je nu al afscheid hebt moeten nemen van Hidde, heel veel sterkte!
Ik weet zeker dat je hebt gedaan wat je kon. Friezen laten niet snel zien dat ze zich niet goed voelen, en toch had je al door dat er iets niet in orde was, in ieder geval heeft hij toch 2 weken een lief baasje gehad, dat haar best voor hem deed!