Ik ben gebroken...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meganx

Berichten: 869
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:54

Wat een zwarte dag moet dit voor jou zijn geweest/geworden...

Als het je enigszins mag troosten, hier 3 oktober iets in dezelfde richting meegemaakt.
Paard los in het bos gevonden, had zich uitgebroken van de pijn.. heel wss darmkanteling of inwendige bloeding.
Alle hulp was te laat.
Ik had hem 2u voordien nog gezien, aan het eten uit zijn hooinet.
We hadden hem net 10 maanden bij ons

Je staat zo machteloos. Het enige wat je op dat moment verlangt is dat de pijn stopt voor je lieverd.

Ik wil je heel veel sterkte wensen!

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:59

Vreselijk :(

Wat anderen al zeggen, veel Friezen zijn keihard. Tegen de tijd dat die iets laten merken zijn ze vaak al ver heen.

Veel sterkte gewenst!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:05

Heel veel kracht en liefde gewenst...dit had je niet kunnen voorkomen. Zo’n ernstige koliek aanval .... het kan zo snel gaan. Wel heel erg zuur, nét je eigen paard op stal en dat dit... nogmaals, sterkte...

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:16

Wat vreselijk :(:)

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:21

Wat traumatisch om mee te moeten maken, en dat al zo snel, bij je eerste paardje. Je had hier helaas niets aan kunnen doen, koliek kan zo verraderlijk zijn ;(

Heel veel sterkte. Ik hoop dat je zoektocht naar antwoorden zijn prioriteit verliest en je in plaats daarvan je vrede vind. Dat kan even duren, weet ik uit ervaring. En dat mag ook.Het is nog zo vers nu. Maar op een dag gaat de zon weer op en wie weet geef je het houden van een paard nog een kans.

Rust zacht Hidde Y;(

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:26

Wat een nachtmerrie TS! Heel veel sterkte!

Freyr schreef:
Heel veel sterkte, zo moeilijk dit. Succes met de verwerking, zal niet makkelijk worden :(:)

Mocht je in de toekomst weer een (oudere) fries nemen, dan kun je overwegen of je een scopie van de slokdarm laat uitvoeren. Hiermee kun je vroegtijdig slakdarmverlamming (megaoesophagus) ontdekken, iets wat helaas vaker voorkomt bij friezen.


Op zich een prima tip, maar zo uit het verhaal te lezen gaat het hier om heel iets anders dan een slokdarmverstopping. Hier onlangs nog een (Friese) merrie laten inslapen die dit inderdaad had.
Kanttekening bij een scopie... Merrie begon er in april/mei mee, eerste keer ging het vanzelf over, tweede keer niet. Dierenarts erbij, die is met een slang door de neus gegaan en dit ging niet helemaal goed, kwam wat bloed bij vrij (niet alarmerend). Hele zomer ging het goed, in de winter werd het weer veel slechter. Anders voeren, regelmatig dierenarts erbij. In veelvoud voerbeurten (tot wel 12 keer per dag en paar korrels biks om toch aan mineralen en vitaminen te komen), slowfeeder... Niets mocht baten. Uiteindelijk drie weken geleden toch maar in laten slapen omdat ze ineens sterk begon te vermageren.
Ik neem de dierenarts niets kwalijk, maar ik heb sterk de indruk dat het slangetje daarbinnen niet veel beter heeft gemaakt. Dus ik zou persoonlijk ook best twijfelen over een scopie bij een ogenschijnlijk gezond etend dier.

SjonnieZ

Berichten: 2330
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:31

Bah wat een naar verhaal TS.
Heel veel sterkte.. dikke knuffel

Libera

Berichten: 3978
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:46

Ah wat erg en wat ontzettend jammer dat je maar zo kort van hem hebt kunnen genieten! Heel veel sterkte gewenst...

Friezen zijn over het algemeen wel ‘kwetsbaarder’ en zijn gevoeliger voor koliek naar mijn idee. En inderdaad ook behoorlijk stoïcijns dus vaak zie je er ook weinig aan als het mis is :(

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:06

oh wat lijkt me dit voor jou ontzettend moeilijk. Koliek is een van de grootste oorzaken waardoor paarden sterven.
Hele bekenden paarden zijn er aan gestorven dus maak jezelf geen verwijten. Is makkelijk gezegd maar niet nodig. Na twee weken is ook wel heel snel maar het had ook over drie maanden kunnen gebeuren. Geef het een plekje en ga rustig op zoek naar je droomfries.

Anoniem

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:12

Wat een vreselijk verhaal. Heel veel sterkte gewenst Y;(

Ik denk niet dat je dit had kunnen voorkomen. Je hebt meteen een dierenarts laten komen toen je het niet vertrouwde en jullie zijn in de nacht nog meerdere keren terug geweest om voor hem te zorgen!

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:40

Wat vreselijk voor je om dit mee te moeten maken. Zo blij met je nieuwe paardje zijn en hem dan zo moeten verliezen.
Heel veel sterkte gewenst om dit een plekje te kunnen geven.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:15

Wat ontzettend heftig om zoiets mee te maken! Heb je eindelijk een paard en dan moet je na 2 weken al afscheid nemen. Heel veel sterkte ts :(:) .

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:22

Wat verdrietig, veel sterkte :( Je hebt alles gedaan wat je kon...

Sanet

Berichten: 7955
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Ik ben gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:25

Wat ontzettend verdrietig! Maar zo te lezen, was je “niet pluis gevoel” dik in orde. Het kan soms zo ontzettend snel gaan en dan zijn paarden (niet perse Friezen!) met hun gammele verteringssysteem zo ontzettend kwetsbaar ondanks dat het zulke grote sterke dieren lijken.

Ik hoop voor je dat er weer een prachtig fijn paard op je pad komt, waar je ontzettend veel plezier mee gaat hebben!