Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:55

Lara_Silver schreef:
Waar zie jij aannames?

Pantykous schreef:
Waarom ga je er van uit dat men het er niet voor over heeft? Zijn er genoeg die wel willen maar niet kunnen.


Ik reageer op dit specifieke stukje.
Zoals ik al ze is het geen kwestie van niet kunnen, maar een kwestie van niet willen, want anders hielden ze het dier gewoon aan. Maar dat betekent voor sommige mensen dat ze geen tweede paard erbij kunnen houden. Geen aanname, deductie.


Dan heb je het specifiek over mensen met 2 paarden.

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:58

Lara_Silver schreef:
Waar zie jij aannames?

Pantykous schreef:
Waarom ga je er van uit dat men het er niet voor over heeft? Zijn er genoeg die wel willen maar niet kunnen.


Ik reageer op dit specifieke stukje.
Zoals ik al ze is het geen kwestie van niet kunnen, maar een kwestie van niet willen, want anders hielden ze het dier gewoon aan. Maar dat betekent voor sommige mensen dat ze geen tweede paard erbij kunnen houden. Geen aanname, deductie.


Larasilver dat vind ik dus te kort door de bocht. Het leven kan heel erg hard zijn voor mensen en zo hard dat ze alles waar ze van houden moeten opgeven omdat gezondheid of andere zeer verdrietige zaken hier debet aan zijn. Deze mensen verdienen in mijn ogen juist heel veel steun en niet nog een trap onder hun billen van Bokt na die met hun oordeel klaar steen.
Helaas is het leven niet maakbaar.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-12-19 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:59

Helemaal mee eens Pien, hoe kun je hier nou zo zonder enige informatie over de situatie zo al een oordeel over vellen. :n

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:05

Waarom moet je een paard levenslang houden?

Is geen vogel

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:06

Ik vind het al een erg kortzichtige reactie als er geschreven wordt dat blessures aan de ruiter liggen. Ja, dat kan, maar het hoeft niet. Maar blijkbaar zijn dat smoesjes? En zegt een da dat om mensen een goed gevoel te geven...

En daarnaast, mijn geblesseerde en afgekeurde paard was vele malen duurder in onderhoud toen hij afgekeurd dan toen hij nog een sportpaard was. Die is uiteindelijk ingeslapen, niet vabwege financien maar ik snap best dat dat voor sommige mensen echt te veel wordt. Maar hey, blijkbaar is dat lastig om voor te stellen.

Ik krijg ook nogal nare bijsmaak van sommige reacties. Die zijn zelf dus blijkbaar geweldig, rijden supet en kunnen de rest van hun leven voorspellen qua gezondheid en financiën. Nooit een tegenslag en nooit een geblesseerd paard krijgen met de extra kosten. Want als je dat gebeurd had je niet aan een paard moeten beginnen. Dus je moet 20 jaar gemiddeld 100 procent zekerheid hebben.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:09

pien_2010 schreef:
Pantykous dat vind ik dus te kort door de bocht. Het leven kan heel erg hard zijn voor mensen en zo hard dat ze alles waar ze van houden moeten opgeven omdat gezondheid of andere zeer verdrietige zaken hier debet aan zijn. Deze mensen verdienen in mijn ogen juist heel veel steun en niet nog een trap onder hun billen van Bokt na die met hun oordeel klaar steen.
Helaas is het leven niet maakbaar.


Pantykous schreef:
Helemaal mee eens Pien, hoe kun je hier nou zo zonder enige informatie over de situatie zo al een oordeel over vellen. :n


Ik heb het niet over mensen die plots in geldnood komen waardoor ze geen paard meer kunnen houden in het algemeen. oliebol happens. Ik heb het over mensen waarbij even heul kort door de bocht het oude paard er uit gaat voor een jong dier. Zo staat het ook (meerdere keren trouwens) beschreven in mijn posts.

BigOne
Berichten: 38347
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:12

Anoniemk2 schreef:
Ik kan de dierenactivisten steeds beter begrijpen, over hoe hun tegen de paardensport aankijken en hun kijk op t houden van dieren omdat zij dierenwelzijn op nummer 1 zetten. Dat wil niet zeggen dat een ander slecht bezig is, maar begrijpen kan ik het steeds meer over hoe zij denken over bepaalde situaties.

Ben ik het zeker niet mee eens, die willen dieren graag vrij in grote reservaten of de wildernis , back to nature maar wel stallen in heel Europa binnenvallen waarbij tien dieren bevrijd worden en er vijftig doodgaan. Die club draait door. Tenminste de vegan strike aanhangers.

CharleyT
Berichten: 4000
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:33

Blussem schreef:
Als je zelf niet voor over hebt om een paard dat altijd hard voor je heeft gewerkt een goed leven te geven hoe kan je dan van een ander verwachten dit wel te doen wanneer het dier oud of kapot is?
Hoe dan?


Gewoon proberen of het lukt. Misschien heeft een ander het er wel voor over, simpel he?!

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:38

Pantykous schreef:
Helemaal mee eens Pien, hoe kun je hier nou zo zonder enige informatie over de situatie zo al een oordeel over vellen. :n


Maar dit is toch een algemene discussie over een algemeen concept? Juist dat iedereen het zo persoonlijk op zich betrekt, zorgt ervoor dat we gedeeltelijk langs elkaar doorpraten. Uiteraard wordt er geen specifieke situatie besproken. En niemand wordt persoonlijk veroordeeld, gedachtegangen en meningen worden veroordeeld. En dat mag gewoon, je mag het ergens niet mee eens zijn en een mening afwijzen.

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:44

Gini ik vind dat er behoorlijk veroordelend over gesproken wordt in dit topic. Ik vind gewoon dat ik mijn waarden en normen→ namelijk alles er aan doen om mijn paarden bij me te houden tot de dood ons scheidt, niet op een ander hoor te plakken.
Natuurlijk ben ik ook voorbeelden tegen gekomen die ik tenen krommend vond, maar dan nog is het de keuze van diegene die haar paard weg doet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:48

pien_2010 schreef:
Gini ik vind dat er behoorlijk veroordelend over gesproken wordt in dit topic. Ik vind gewoon dat ik mijn waarden en normen→ namelijk alles er aan doen om mijn paarden bij me te houden tot de dood ons scheidt, niet op een ander hoor te plakken.
Natuurlijk ben ik ook voorbeelden tegen gekomen die ik tenen krommend vond, maar dan nog is het de keuze van diegene die haar paard weg doet.

Heb je helemaal gelijk in. Toch mag een ander daar wat van vinden, vind je zelf immers ook :j.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:48

pien_2010 schreef:
Gini ik vind dat er behoorlijk veroordelend over gesproken wordt in dit topic. Ik vind gewoon dat ik mijn waarden en normen→ namelijk alles er aan doen om mijn paarden bij me te houden tot de dood ons scheidt, niet op een ander hoor te plakken.
Natuurlijk ben ik ook voorbeelden tegen gekomen die ik tenen krommend vond, maar dan nog is het de keuze van diegene die haar paard weg doet.


Dit heb ik dus ook. Ik had mijn kinderpony prima kunnen verkopen toen ik er niet meer op kon rijden maar ik had de mogelijkheid om een tweede paard te houden en hem voor de wagen te beleren. Maar niet iedereen kan dat. Ondertussen hebben we 4 paarden en hij is er met zijn 29 jaar nog steeds.

Anoniem

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:53

Nou, precies dat. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om paarden in zijn tuin of op een andere goedkopere manier dan pension te houden.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:00

pien_2010 schreef:
Gini ik vind dat er behoorlijk veroordelend over gesproken wordt in dit topic. Ik vind gewoon dat ik mijn waarden en normen→ namelijk alles er aan doen om mijn paarden bij me te houden tot de dood ons scheidt, niet op een ander hoor te plakken.
Natuurlijk ben ik ook voorbeelden tegen gekomen die ik tenen krommend vond, maar dan nog is het de keuze van diegene die haar paard weg doet.


Wat is een discussie anders dan een moment waarop mensen met verschillende meningen samenkomen en debatteren over een bepaald onderwerp waarbij ieder zijn eigen standpunt met argumenten probeert te verdedigen. Proberen te overtuigen is toch nog iets anders dan je eigen normen en waarden willen opdringen aan een ander?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:04

Ik heb niet alles gelezen, ook geen zin in. :+

Maar als ik naar mezelf kijk... Nee ik kan me niet voorstellen dat ik mijn paardjes weg zou doen als 'het niet meer bruikbaar' is. Gaan pas weg als Rendac er aan de pas komt. Te veel aan gehecht.

Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen wel hun paarden 'weg doen' als ze niet meer kunnen rijden. Meeste mensen hebben een paard toch om op te rijden. Het is natuurlijk wel een flinke kostenpost, zo'n paard. Dus tja... ik snap het wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:05

Chasey schreef:
Ik heb niet alles gelezen, ook geen zin in. :+

Maar als ik naar mezelf kijk... Nee ik kan me niet voorstellen dat ik mijn paardjes weg zou doen als 'het niet meer bruikbaar' is. Gaan pas weg als Rendac er aan de pas komt. Te veel aan gehecht.

Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen wel hun paarden 'weg doen' als ze niet meer kunnen rijden. Meeste mensen hebben een paard toch om op te rijden. Het is natuurlijk wel een flinke kostenpost, zo'n paard. Dus tja... ik snap het wel.

Ook als het paard in kwestie oud en geblesseerd is? Waarom zo'n paard nog verkopen? Ik vraag me dat oprecht af.

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:07

_San87_ schreef:
pien_2010 schreef:
Gini ik vind dat er behoorlijk veroordelend over gesproken wordt in dit topic. Ik vind gewoon dat ik mijn waarden en normen→ namelijk alles er aan doen om mijn paarden bij me te houden tot de dood ons scheidt, niet op een ander hoor te plakken.
Natuurlijk ben ik ook voorbeelden tegen gekomen die ik tenen krommend vond, maar dan nog is het de keuze van diegene die haar paard weg doet.

Heb je helemaal gelijk in. Toch mag een ander daar wat van vinden, vind je zelf immers ook :j.


Tuurlijk mag iedereen er wat van vinden. Maar dat hoef je niet altijd zo onaardig te delen op een forum.

Kijk hier gaat alles tot nu toe goed (afkloppen), en dan heb je gemakkelijk praten met "de paarden blijven hier tot de dood ons scheidt". Wij hebben het geluk dat wij hier een deal hebben kunnen maken met bokkers die hier vlakbij wonen en een kudde paarden hebben. Zij krijgen alle paardenzooi inclusief de paarden als hier gestopt moet worden met de paarden terwijl wij nog in leven zijn, als ik overlijd hoeft manlief maar te bellen en de hele levende en niet levende haven wordt opgehaald, idem de zoon die het testament gaat uitvoeren heeft alle gegevens van deze bokkers, en hij weet dat hij gelijk moet bellen.
Dus als het goed gaat komt daar over 23 jaar (dan is Chico 30 jaar *\o/* , hij zal ons laatste paardje zijn dat we aan hebben geschaft) nog een heel oud paardje naar hen toe. Als het niet gaat voor ons zoals we hopen dan krijgen ze twee paarden→ 1 waar niet meer op gereden kan worden maar die wel fris en fruitig op de wei dartelt, de andere zeer braaf en goed te berijden die in de kudde gaat.
Maar zoiets regelen en weten dat het ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd dat lukt natuurlijk niet iedereen.

BigOne
Berichten: 38347
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:15

Toch lezen veel mensen er over heen , dit gaat heel hard gezegd over paarden die dertig jaar geleden gewoon gingen hemelen maar nu in leven worden gehouden en de deur uit moeten. Sommige gevallen, goede fokmerrie bvb werd vroeger ook niet afgemaakt want had nog waarde. Ik heb begrip voor mensen die het financieel echt niet meer trekken en een dier weg doen maar is dat dier al jaren met pensioen ( om wat voor reden dan ook) kijk dan eens goed in de spiegel en laat het zelf gaan. Maar dat is in sommige gevallen dus te moeilijk. De opmerking over onkundige ruiters die peesblessure veroorzaken , tja kapotte lagen, atrofie aan de rugspier, kissing spines kun je dan ook wel vermelden. Levende wezens lopen nu eenmaal soms wat op, aandoening, ongeval . Anders zouden bij goede ruiters dus geen peesblessures voor komen en reken maar dat het ondanks goed management, topbodems enz ook gebeurd .
Sommige mensen zijn in de omstandigheid om wel hun dieren nu en in de toekomst aan te houden . Ik heb voor onze jonge hond en katten iets geregeld. Onze oudere paarden gaan hemelen wanneer ik wegval. Die wil ik zeker niet in de handel hebben en dan moet je afspraken maken. Ondanks dat dat blijkbaar niet meer gebruikelijk is.

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:28

Ik heb zelf altijd paarden gehad waar de tijd tussen stoppen met intensief rijden en overlijden vrij kort was, maar ik zou voor mezelf wel een max stellen aan de kosten voor mij en de kwaliteit van leven voor het dier. Mocht dat niet lukken, tja, dan is het gewoon klaar. Ik heb zelf op een stal gestaan waar je goedkoop je dier in de wei met schuilstal kon zetten, in een kudde. De kennis van paarden was daar niet heel hoog, de plek was ook gewoon basic, wat niet erg is zolang je zo'n 3x per week langs gaat. Daar heb ik echter veel oude of geblesseerde dieren in de groep zien komen en gaan (als in, doodgaan). De dieren waren vaak van van mensen die ver weg woonden (ongeveer uur tot anderhalf uur rijden), zodat ze hun dier nog een goedkoop pensioen konden geven. Erbij vergetende dat het gemiddelde oude sportpaard veel meer verzorging en extra eten nodig heeft dan een 12-jarige tinker en dat een sportpaard, die een paar uur naar buiten ging, het helemaal niet aankon om 24/7 buiten te staan. In de winter was het dan ook vaak een vrij sneu gezicht, allemaal oude koude paarden, zonder deken, waar misschien 1x per maand iemand voor langskwam. Dan denk ik echt, als je het dier gewoon niet meer wilt en het niet meer kan betalen naast je nieuwe paard (was namelijk ook vaak het geval), laat het beestje dan gewoon gaan. Maar goed, dat kon dat natuurlijk niet want oordelen van de omgeving of dergelijks.

Zolang het voor het dier echt niet mogelijk meer is om een simpel stapritje te maken, of een rondje te wandelen of wat grondwerk, dan zou voor mij de lol er wel grotendeels af zijn. Als voor mij de kosten niet meer opwegen tegen het plezier of geluk dat ik eruit haal, dan is het gewoon klaar. Een gezond paard zou ik verkopen, een ongezond paard laten gaan. In ieder geval niet in een weide dumpen op een uur rijden van mijn woonplaats en 1x per maand eens langskomen. Of een ander huisje voor zoeken, dat is eigenlijk vaak dezelfde categorie. 9 van de 10 keer belanden ze dan of alsnog bij de slager, of erger nog, in de handel.

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:32

Whupp ik ben het helemaal met je stuk eens. In laten slapen of slachten is echt geen schande en je beschrijft het goed.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:35

Whupp schreef:
In de winter was het dan ook vaak een vrij sneu gezicht, allemaal oude koude paarden, zonder deken, waar misschien 1x per maand iemand voor langskwam. Dan denk ik echt, als je het dier gewoon niet meer wilt en het niet meer kan betalen naast je nieuwe paard (was namelijk ook vaak het geval), laat het beestje dan gewoon gaan. Maar goed, dat kon dat natuurlijk niet want oordelen van de omgeving of dergelijks.


Schrijnend. Dat is dan datzelfde dier dat lintjes voor je bijeen gelopen heeft, van hot naar her gesleept werd om rondjes in de bak te rijden, een jaar geleden nog je beste maatje was, die komen dan in zo een situatie terecht dat zelfs de dood een nog beter vooruitzicht is. Triest word ik daarvan.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:35

_San87_ schreef:
Chasey schreef:
Ik heb niet alles gelezen, ook geen zin in. :+

Maar als ik naar mezelf kijk... Nee ik kan me niet voorstellen dat ik mijn paardjes weg zou doen als 'het niet meer bruikbaar' is. Gaan pas weg als Rendac er aan de pas komt. Te veel aan gehecht.

Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen wel hun paarden 'weg doen' als ze niet meer kunnen rijden. Meeste mensen hebben een paard toch om op te rijden. Het is natuurlijk wel een flinke kostenpost, zo'n paard. Dus tja... ik snap het wel.

Ook als het paard in kwestie oud en geblesseerd is? Waarom zo'n paard nog verkopen? Ik vraag me dat oprecht af.


Ligt aan de blessure denk ik. Blessures die gewoon geen goed leven meer bieden, zouden mijn voorkeur voor inslapen (of slacht) hebben, die zou je niet moeten verkopen.

Ikzelf heb een Haflinger met spat. Voor een dressuurruiter niet geschikt, maar voor mij wel. Beestje is vrolijk, houdt van buitenritten, af en toe crossen en lekker maf doen. Kijk met de dag wat hij kan.
Maar als hij straks niet meer pijnvrij de dag door komt, ja dan doe ik hem niet naar een ander. Dan wordt hij ingeslapen of naar de slacht (daar ben ik nog niet over uit). Tot die tijd mag hij lekker bij ons blijven. Maar pijn is nu niet aan de orde, gelukkig. Maar ik houdt er wel rekening mee dat dat misschien wel gaat komen. Ik hoop natuurlijk dat het gewoon een oude, bejaarde sok gaat worden.
Wij hebben de paarden aan huis, dat is sowieso al een ander verhaal dan dat je hem (duur) op pension hebt. En ik ben 'maar' een recreatieruiter. :D Ik stel geen hoge eisen, als het paard maar vrolijk en tevreden is.
Dat is ie - ondanks zijn spat - nog steeds!

Maar wat betreft hoog bejaarde paarden... die verder nog wel gezond zijn... tja lastig verhaal hoor.
Ik ken een meisje die een 25 jarig paard voor een zacht prijsje heeft overgenomen. Kind maakte er hele mooie buitenritten mee. Paard zelf was nog gezond, maar gewoon bejaard. En dus niet meer geschikt voor (zwaar) bakwerk.
Dus waar trek je de grens? Ik denk dat je het per individu moet bekijken. Het is en blijft gewoon heel lastig!

tiwi1969

Berichten: 7654
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:43

Oud maar nog recreatiepaardwaardig zie ik geen probleem in verkopen.
Een kapot paard, van welke leeftijd dan ook, “dumpen op de markt” of aan een wildvreemde weg doen met het risico op handel gaat er bij mij niet in. Of een fijne plek, bij mensen die je kent of zeer grondig gechecked hebt. (Google,Bokt,Facebook zijn je beste vriend, doe ik ook bij de verkoop van een veulen of gezond paard. )
Anders een genadig einde door inslapen of slachten in Nederland.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:47

En Chasey, dat is toch eigenlijk zoveel waard wanneer dat nog kan allemaal? Heerlijk wanneer dat meisje er nog zoveel schik mee heeft op een buitenrit! Een ander kon er wellicht niet meer mee trainen, en nu is er iemand heel gelukkig mee. Dat bedoel ik met het is niet zwart-wit allemaal. Mensen kunnen niet verkopen als er geen vraag naar is, maar proberen kan. Met tiwi1969 eens, zadel niemand op met een kapot dier oneerlijk, jong of oud. Maar gewoon wat ouder en wellicht voor jouw doel niet meer geschikt, kan een ander er nog zoveel plezier aan beleven.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:18

Pantykous schreef:
Blussem schreef:
Als je zelf niet voor over hebt om een paard dat altijd hard voor je heeft gewerkt een goed leven te geven hoe kan je dan van een ander verwachten dit wel te doen wanneer het dier oud of kapot is?
Hoe dan?


Waarom ga je er van uit dat men het er niet voor over heeft? Zijn er genoeg die wel willen maar niet kunnen.

Oud (dan heb ik het niet over 25+) zijn echt wel adresjes voor te vinden, mensen die nog fijn buitenritjes willen maken ofzo.

Kapot moet je in laten slapen vind ik.


Maar wanneer ze WEL een vervangend exemplaar kunnen kopen maar niet het huidige paard kunnen onderhouden; is het dan een kwestie van niet kunnen of niet willen?

Ik vind het prijzenswaardig dat mensen blijven proberen het positieve te blijven zien.
Zelf vrees ik dat egocentrisme en een wegwerpmentaliteit meer de oorzaak zijn van het leuren met kapotte, zieke of oude paarden.