Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:04

Citaat:
En waarom mag die niet gewoon een spuitje dan?



Goh ja, ouderdom komt met gebreken en niet alles is meteen euthanasiewaardig. Als iemand echter beslist een spuitje te geven aan een paard van zodra er niet meer op gereden kan worden, tja, dan mag dat zeker. Ook niet helemaal mijn dada, maar in bepaalde gevallen eerlijker dan gaan leuren.


Maar in dit scenario ga je er vanuit dat een dierenarts op bestelling dieren inslaapt... dat is niet zo. Zonder geldige reden doen ze dat niet, 'ouderdom' of 'niet meer op kunnen rijden' zijn geen goede redenen voor de meeste dierenartsen.


Onzin

Ik mocht de mijne met 30 jaar zonder reden laten inslapen.
Was zwanger en kon geen schikte stalling vinden en zag niet zitten te verhuizen mijn toenmalige DA hoorde mijn verhaal en zei bel maar als tijd is, het is goed zo

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:06

30 is al een mooie leeftijd, maar dan kan je meestal al een hele tijd niet meer rijden, daar ging het over; vanaf dat je niet kan rijden. Discussiëren heeft weinig zin als iedereen altijd op een andere lijn zit ;)

Daarbij is het niet zo dat iedere dierenarts zomaar inslaapt vanwege ouderdom. 30 is erg oud en voor mij niet echt representatief.

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:12

Ik reed nog op um tot ie 31 ....toen vertrouwde ik het niet meer en 31 was mooie leeftijd om te stoppen.

Overigens stond mijn pony op grote sportstal waar meerder DA kwamen en geen enkel had moeite om Prince te laten gaan, ik had er 4.
Enige wat ie had was een hartruisje maar in zuid Holland en omgeving Breda is erg moeilijk een goede plek te vinden.

Enige wat ik hoefde te zeggen is, ik ben zwanger moet onverwachts verhuizen en zie niet zitten de 30 jarige te verhuizen.

Hoe is het afgelopen.
De stal brandde af in mijn kraamweek. De stalhoudster van mijn paard heeft pony opgehaald en hij heeft 2 jaar daar gestaan in Breda
Hij stopte zelfs met luchtzuigen daar na 22 jaar (begonnen op zijn 11e)

En hij was niet 30 maar 32 besef ik nu
Laatst bijgewerkt door tita op 09-12-19 20:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:14

Mijn 31jarige wordt ook nog gereden :j

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:14

tita schreef:
Ik reed nog op um tot ie 31 ....toen vertrouwde ik het niet meer en 31 was mooie leeftijd om te stoppen


Tja, als hij echt nog zooo fit was, is dat eigenlijk niet correct van je dierenarts geweest. En dan bedoel ik niet dat ik het persoonlijk niet correct vind, want ik ben niet tegen inslapen, maar volgens wet mag dat niet zonder reden.

CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:17

Anoniemk2 schreef:
CalipsoLover schreef:
Lees al even stil mee maar besluit nu toch ook even te reageren. Door de OP voelde ik me wel rot, want ook ik heb mijn paard aangeboden om "weg te doen". In maart kwamen we erachter dat hij nooit meer geschikt zou zijn als rijpaard, hij was toen 15, intussen 16.

Ik heb hem proberen plaatsen onder een leasecontract als weidemaatje of therapiepaard. Wel met een 100% eerlijk verhaal en ook duidelijk aangegeven dat ik eigenaar blijf en ook verantwoordelijk blijf als er iets gebeurt. Ik was dan ook bereid om zijn dierenartskosten nog te betalen. Maar ik wou graag verder in de sport, en hij kon wel wat extra aandacht gebruiken. Er is iemand komen kijken en er hebben wel wat mensen interesse getoond maar het is helaas niet gelukt. Heb hem intussen bij een vriendin kunnen zetten als weidemaatje een straat verderop, zij zorgen nu voor hem maar ik betaal hem wel nog altijd en hij is nog altijd van mij, dus veel is er niet verandert, het is mij alleen wat lichter in de portefeuille geworden en geeft me ook weer de kans om op zoek te gaan naar een ander paard.

Ik heb zijn welzijn altijd op de eerste plek gezet, maar het moest ook leuk voor mij blijven. Als je zelf niet in die situatie zit dan denk ik ook niet hoe je weet hoe je zelf zou reageren. Mensen kunnen door alle redenen hun paard weg doen, soms zijn dat gegronde, soms niet. Ik zou mijn paard ook nooit echt verkocht hebben, wie weet wat er dan mee gebeurde. Hij is heel braaf en zou geen voet verkeerd zetten dus het zou me niet verbazen dat moest ik hem verkocht hebben hij meteen terug bereden zou worden. Dat ging dus ook niet gebeuren. Maar ik vind ook niet dat er zo snel mag beoordeeld worden.


Als hij ingezet zou worden als therapiepaard, dan kan er net zo goed stiekum op gereden worden... als jij er niet bij bent? Je neemt daar een groot risico mee vind ik. Jouw paard zou de veearts inslapen als je daarom zou vragen: gezien de medische voorgeschiedenis van 'm. Verder inderdaad vooral afgaan op je gevoel. Succes en plezier met je zoektocht!

Ik zocht dan ook enkel via via en het mocht niet meer dan een half uur rijden zijn want ik moest en zou ook zeker 2-3x per maand gaan bezoeken op onverwachte momenten. Mijn advertentie heeft zo ook nooit openbaar gestaan, uiteindelijk is er iemand komen kijken die een goede kennis was van een stalgenoot, zij kon ook niet eens rijden. Ik had bij haar een goed gevoel, zij woonde op 10min van mij, maar heeft het uiteindelijk toch niet gedaan vanwege redenen die ik ook heel goed begreep. Als je goed had gelezen dan kon je zien dat hij intussen bij een goede vriendin van me staat gestald die een weidemaatje zocht, en dus nu ook een oplossing is gevonden. Het is niet dat hij weg moest, het had alleen leuk geweest moest ik iemand uit de nood kunnen helpen en hij daarin tegen ook wat meer aandacht kreeg. Er waren mensen die hem als wandelpaardje wouden, en daar was hij wel nog geschikt voor, maar daar was ik zelf niet gerust op dus dat wou ik dan ook niet.

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:09

Lara_Silver schreef:
CharleyT schreef:


Je veroordeelt maar een eind weg, dat boeit me totaal niet. Ik ga 100% mee in de gedachtegang van Zonnetje81.

En fijn voor diegene die zijn oude paard tot de dood thuis kan onderhouden etc. Kan ik jaloers op zijn, maar helaas heeft vindt niet iedereen de middelen/mogelijkheden prioriteit om dat te doen.
Dan is inslapen/slacht het alternatief. De handel in zou ik nooit doen, wil wel de controle over mijn dier houden, van aanschaf tot einde verhaal.


Veroordelen is inderdaad niet ok, maar dan moeten mensen het ook niet mooier maken dan het is. Want dat blijft het, een kwestie van prioriteiten stellen.

Het wegdoen van een oud en/of kapot paard (en dan het liefst met een hele lijst voorwaarden) is gewoon laf vind ik. Hier krioelt het van die gevallen 'weg te geven tegen goede zorgen, mag alleen maar nog stappen wegens chronische blessure', naar wordt ik er van. Dan is in laten slapen inderdaad de enige eerlijke keuze.

Dat is trouwens ook een keuze waar de mensen die wél er voor kiezen hun kapotte of oude dier aan te houden zich ook mee bezig moeten houden. In hoeverre is het leven van het dier nog waardig? Want om een paard dagelijks vol te pompen medicatie zodat hij nog rond kan strompelen en voor veredelde grasmaaier kan spelen 'want hij heeft nog zin in het leven' en 'ik houd mijn dier tot het einde' is net zo erg vind ik.


Voor de duidelijkheid: de door gestreepte woorden zijn mijn! tekst. De dikgedrukte woorden zijn toegevoegd. En zo wordt je tekst dus ''gewijzigd'' , heel bijzonder.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:10

CharleyT schreef:
Voor de duidelijkheid: de door gestreepte woorden zijn mijn! tekst. De dikgedrukte woorden zijn toegevoegd. En zo wordt je tekst dus ''gewijzigd'' , heel bijzonder.


Nou ja, op die manier wordt je redenatie wel iets inzichtelijker/ doorzichtiger.....

pien_2010

Berichten: 43483
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:15

Dit topic volg ik al vanaf het begin en ik merk dat ik het een heel moeilijk topic vind. Waarom?
Tja, ik denk het veroordelende/ oordelende toontje in dit topic dat ik dat heel erg moeilijk vind.

Kijk voor mij is het nogal gemakkelijk om te zegen: "mijn paarden blijven bij mij totdat de dood ons scheidt". Waarom gemakkelijk:
1. Ik werk niet meer, dus heb volop de tijd voor revalidatie, wandelen met de paarden etc :list:
2. De paarden staan aan huis hier, we hebben meer wei als dat aan gras opgegeten kan worden, dus paarden kosten geen drol vergeleken bij NL.

Dus inderdaad hier staat een paard 18 jaar oud, waar we al 3 jaar nauwelijks of niet op kunnen rijden (allerlei blessures n.a.v een stevige val op de wei) en na 3 jaar gaat dat paardje beter en beter. Maar we doen er amper of niets mee. Ze is gezelschap voor het andere paard. Ze blijft bij ons, want ze heeft zoveel gegeven. Geen haar o p mijn hoofd die ooit heeft gedacht aan euthaniseren→ is ze te goed voor, cq weg doen.
Dus was het een hele schok toen het gezonde paard, 24 jaar oud, na onze vakantie voor dood op het gras lag te creperen, waarna binnen een uur, inslapen volgde, gedraaide darm. "Welkom terug in Frankrijk na een leuke vakantie in NL", zeggen we dan, maar niet heus |( Ik ben er nog kapot van!
Nu dus weer 2 paardjes 7 jaar nieuw gekocht en 18 jaar.

Maar zou ik het geblesseerde paard ook hebben kunnen betalen in Nederland? Ik weet het echt niet. Ik zou het wel geprobeerd hebben, want ze heeft me zoveel gegeven en ze is echt gelukkig, recht en dartel op de wei. Dus om dit paard in te laten slapen is ook al zowat. Weg doen zou ik zelf niet kunnen, maar ik begrijp wel de mensen die dat wel doen.

Stel je hebt een drukke baan, je paarden zijn om bij te komen van al je werkzaamheden, de stalling in NL is duur, en dan een blessure. Niet genoeg om in te laten slapen, rijden is verleden tijd, wel goed genoeg voor weide paard of stalling elders voor minder geld in een kudde bij iemand anders. Misschien dat iemand hier wel naar op zoek is.

Wie ben ik om een andere oplossing in een ander land met minder mogelijkheden te veroordelen?

En dat staat me tegen in dit topic. Ik ben ik, en ik maak mijn eigen keuzes naar gelang de financiële mogelijkheden die ik heb en de stallingsmogelijkheden. En iemand anders is iemand anders en maakt haar of zijn eigen keuze. Ik vind het zo flauw om dit te veroordelen.
ER zijn genoeg lieve baasjes die een onderdak hier vinden voor minder geld in Frankrijk, voor hun paarden die oud zijn cq geblesseerd en die bv bij mijn vriendin gestald kunnen worden. De baasjes blijven eigenaar en komen elk jaar hun paard op zoeken. Win-win.
Er zijn lieve baasjes die een goed adresje vinden voor hun paard als gezelschap paard. Er zijn genoeg lieve baasjes die :list: :list: en iets anders doen.
Het is allemaal niet zo veroordelend wit-zwart.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 09-12-19 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:17

Nou zeg Ninx, de tekst is aangepast met een hele andere setting, zeker niet zoals CharleyT het neer wilde zetten. Om vervolgens nog eens aan te dikken met jouw visie op de kant van het verhaal vind ik niet chique.

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:18

Ninx schreef:
CharleyT schreef:
Voor de duidelijkheid: de door gestreepte woorden zijn mijn! tekst. De dikgedrukte woorden zijn toegevoegd. En zo wordt je tekst dus ''gewijzigd'' , heel bijzonder.


Nou ja, op die manier wordt je redenatie wel iets inzichtelijker/ doorzichtiger.....


Onzin, gewoon geen tekst van een ander ongevraagd wijzigen, mijn verhaal afblijven dus. En niet duidelijk genoeg dan even vraag stellen toch.
Daarbij verandert de strekking ook enigzins en dat wil ik niet.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:21

Ben ik helemaal met je eens pien_2010, al moet ik eerlijk zeggen dat ik veel vaker moeite heb met de topics van bokt, nou ja, de reacties dan. Snel oordelen, weinig inleving en behoorlijk zwart-wit.

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:22

MightyMike schreef:
Nou zeg Ninx, de tekst is aangepast met een hele andere setting, zeker niet zoals CharleyT het neer wilde zetten. Om vervolgens nog eens aan te dikken met jouw visie op de kant van het verhaal vind ik niet chique.


Dankjewel, :D je was me net voor. Veel meegemaakt op Bokt maar dat je op iemand reageert en dan diens tekst aanpast vind ik heeeeeeel bijzonder en niet de bedoeling.
Krijg zojuist van de ''dader'' te horen dat ik niet zo moet zeuren want de originele tekst is ook terug te vinden. Ok dan, heel bijzonder weer.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:05

Anoniemk2 schreef:
Ik kan de dierenactivisten steeds beter begrijpen, over hoe hun tegen de paardensport aankijken en hun kijk op t houden van dieren omdat zij dierenwelzijn op nummer 1 zetten. Dat wil niet zeggen dat een ander slecht bezig is, maar begrijpen kan ik het steeds meer over hoe zij denken over bepaalde situaties.


Zeker weten, dat moet ook aan de kaak gesteld worden.

pien_2010 schreef:
Dit topic volg ik al vanaf het begin en ik merk dat ik het een heel moeilijk topic vind. Waarom?
Tja, ik denk het veroordelende/ oordelende toontje in dit topic dat ik dat heel erg moeilijk vind.

Kijk voor mij is het nogal gemakkelijk om te zegen: "mijn paarden blijven bij mij totdat de dood ons scheidt". Waarom gemakkelijk:
1. Ik werk niet meer, dus heb volop de tijd voor revalidatie, wandelen met de paarden etc :list:
2. De paarden staan aan huis hier, we hebben meer wei als dat aan gras opgegeten kan worden, dus paarden kosten geen drol vergeleken bij NL.

Dus inderdaad hier staat een paard 18 jaar oud, waar we al 3 jaar nauwelijks of niet op kunnen rijden (allerlei blessures n.a.v een stevige val op de wei) en na 3 jaar gaat dat paardje beter en beter. Maar we doen er amper of niets mee. Ze is gezelschap voor het andere paard. Ze blijft bij ons, want ze heeft zoveel gegeven. Geen haar o p mijn hoofd die ooit heeft gedacht aan euthaniseren→ is ze te goed voor, cq weg doen.
Dus was het een hele schok toen het gezonde paard, 24 jaar oud, na onze vakantie voor dood op het gras lag te creperen, waarna binnen een uur, inslapen volgde, gedraaide darm. "Welkom terug in Frankrijk na een leuke vakantie in NL", zeggen we dan, maar niet heus |( Ik ben er nog kapot van!
Nu dus weer 2 paardjes 7 jaar nieuw gekocht en 18 jaar.

Maar zou ik het geblesseerde paard ook hebben kunnen betalen in Nederland? Ik weet het echt niet. Ik zou het wel geprobeerd hebben, want ze heeft me zoveel gegeven en ze is echt gelukkig, recht en dartel op de wei. Dus om dit paard in te laten slapen is ook al zowat. Weg doen zou ik zelf niet kunnen, maar ik begrijp wel de mensen die dat wel doen.

Stel je hebt een drukke baan, je paarden zijn om bij te komen van al je werkzaamheden, de stalling in NL is duur, en dan een blessure. Niet genoeg om in te laten slapen, rijden is verleden tijd, wel goed genoeg voor weide paard of stalling elders voor minder geld in een kudde bij iemand anders. Misschien dat iemand hier wel naar op zoek is.

Wie ben ik om een andere oplossing in een ander land met minder mogelijkheden te veroordelen?

En dat staat me tegen in dit topic. Ik ben ik, en ik maak mijn eigen keuzes naar gelang de financiële mogelijkheden die ik heb en de stallingsmogelijkheden. En iemand anders is iemand anders en maakt haar of zijn eigen keuze. Ik vind het zo flauw om dit te veroordelen.
ER zijn genoeg lieve baasjes die een onderdak hier vinden voor minder geld in Frankrijk, voor hun paarden die oud zijn cq geblesseerd en die bv bij mijn vriendin gestald kunnen worden. De baasjes blijven eigenaar en komen elk jaar hun paard op zoeken. Win-win.
Er zijn lieve baasjes die een goed adresje vinden voor hun paard als gezelschap paard. Er zijn genoeg lieve baasjes die :list: :list: en iets anders doen.
Het is allemaal niet zo veroordelend wit-zwart.


Ik waardeer jouw bijdrages altijd heel erg Pien. Het is zeker niet zwart-wit. Vanaf de zijlijn is het zo makkelijk oordelen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:33

Als je zelf niet voor over hebt om een paard dat altijd hard voor je heeft gewerkt een goed leven te geven hoe kan je dan van een ander verwachten dit wel te doen wanneer het dier oud of kapot is?
Hoe dan?

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 23:25

Blussem schreef:
Als je zelf niet voor over hebt om een paard dat altijd hard voor je heeft gewerkt een goed leven te geven hoe kan je dan van een ander verwachten dit wel te doen wanneer het dier oud of kapot is?
Hoe dan?


Waarom ga je er van uit dat men het er niet voor over heeft? Zijn er genoeg die wel willen maar niet kunnen.

Oud (dan heb ik het niet over 25+) zijn echt wel adresjes voor te vinden, mensen die nog fijn buitenritjes willen maken ofzo.

Kapot moet je in laten slapen vind ik.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 23:57

Pantykous schreef:
Blussem schreef:
Als je zelf niet voor over hebt om een paard dat altijd hard voor je heeft gewerkt een goed leven te geven hoe kan je dan van een ander verwachten dit wel te doen wanneer het dier oud of kapot is?
Hoe dan?


Waarom ga je er van uit dat men het er niet voor over heeft? Zijn er genoeg die wel willen maar niet kunnen.

Hoe kan het dan zou zijn dat het toen nog wel kon toen het paard nog jong was en gezond?
Citaat:
Oud (dan heb ik het niet over 25+) zijn echt wel adresjes voor te vinden, mensen die nog fijn buitenritjes willen maken ofzo.

Dat is meer uitzondering dan regel. Het aanbod in oude paarden is groot terwijl de vraag maar klein is.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 00:01

Mensen verkopen paarden, ook als ze niet kapot zijn. Zoals jij het nu brengt verkopen mensen alleen maar als ze er niks meer aan hebben, dat is natuurlijk niet zo.

Ik heb 3 paarden gehad, dat kon ik niet bekostigen. Die zijn allemaal verkocht. Ook een oudere merrie, niet kapot overigens. Die had ik in moeten laten slapen anders, dat was toen gewoon mijn situatie.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 00:12

Ten aanzien van inslapen, mijn 8- dan 9-jarige chronisch geblesseerde merrie wordt als laatste optie ingeslapen als ik geen betrouwbare plek weet te vinden waar ze als fok-draag-pleegmerrie door het leven kan.
Dierenarts heeft een compleet dossier uit de kliniek en wil zo’n paard ook niet de handel in hebben.

Bijkomende pech is nl. dat ik mijn baan kwijt raak door langdurige ziekte, hersenletsel na val van paard en daarna nog een val van mijn fiets, aangereden door een motor.
Een flinke financiële aderlating, gewoon k*t dat dit zo samen komt. Ook hier is mijn DA van op de hoogte.
Had ik mijn baan nog dan had ik haar met plezier ieder jaar een veulen laten krijgen gewoon op de stal waar ze nu staat.

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 00:16

Mijn paarden of eigenlijk al mijn dieren hebben bij ons een heel goed leven. Zolang ze zonder pijn van het leven kunnen genieten , prima, daar hebben we gelukkig het geld en de mogelijkheden voor. Ik ga redelijk ver in het zoeken naar aandoeningen en hun oplossingen. Financieel zeker, echter , dit jaar wel een 11 jarige pony in laten slapen. Al kwakkelend vanaf haar negende maar niet zo opvallend als bij een rijpaard want ze was er als gezelschap . Hier geboren en ontzettend gek op. Ze bleek fikse cushing te hebben, opgelost met medicatie en aangepast beleid. Tot dit najaar, de agressie was terug, het niet hengstig worden en weer op het randje van bevangen en inmiddels al op anderhalve pil pracend. Pony van een meter hoog. Ik heb er drie dagen over nagedacht na een korte periode weer van alles geprobeerd te hebben en toen heb ik haar laten gaan. Het alternatief, blijven leven op een klein stukje grond, niet meer samen met haar vrienden, dagelijks zware medicatie en zichzelf gewoon in de weg zitten was voor mij de reden om te beslissen dat dit geen waardig paardenleven meer was. 90 procent had anders beslist want ja, lichamelijk had ze nog wel weer op de rit kunnen komen en dan?? Ik heb er vrede mee maar dat maakt het niet minder moeilijk . Want het is een deel van je gezin en je bent er ontzettend gek mee, nog nooit zo’n lief dier gehad en dan al zo jong zo ziek. Wanneer ik haar in leven had gehouden was ik voor mijn gevoel alleen voor mijzelf bezig en liefhebben is ook laten gaan.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 00:45

bigone schreef:
Mijn paarden of eigenlijk al mijn dieren hebben bij ons een heel goed leven. Zolang ze zonder pijn van het leven kunnen genieten , prima, daar hebben we gelukkig het geld en de mogelijkheden voor. Ik ga redelijk ver in het zoeken naar aandoeningen en hun oplossingen. Financieel zeker, echter , dit jaar wel een 11 jarige pony in laten slapen. Al kwakkelend vanaf haar negende maar niet zo opvallend als bij een rijpaard want ze was er als gezelschap . Hier geboren en ontzettend gek op. Ze bleek fikse cushing te hebben, opgelost met medicatie en aangepast beleid. Tot dit najaar, de agressie was terug, het niet hengstig worden en weer op het randje van bevangen en inmiddels al op anderhalve pil pracend. Pony van een meter hoog. Ik heb er drie dagen over nagedacht na een korte periode weer van alles geprobeerd te hebben en toen heb ik haar laten gaan. Het alternatief, blijven leven op een klein stukje grond, niet meer samen met haar vrienden, dagelijks zware medicatie en zichzelf gewoon in de weg zitten was voor mij de reden om te beslissen dat dit geen waardig paardenleven meer was. 90 procent had anders beslist want ja, lichamelijk had ze nog wel weer op de rit kunnen komen en dan?? Ik heb er vrede mee maar dat maakt het niet minder moeilijk . Want het is een deel van je gezin en je bent er ontzettend gek mee, nog nooit zo’n lief dier gehad en dan al zo jong zo ziek. Wanneer ik haar in leven had gehouden was ik voor mijn gevoel alleen voor mijzelf bezig en liefhebben is ook laten gaan.


Dit snap ik huis helemaal cushing is een heel wankel evenwicht. Toen de pony van mijn dochter cushing bleek te hebben, hebben wij de grens gelegd bij niet meer in zijn eigen groep kunnen leven. Toen hij bevangen werd en alleen nog op een paddock met hooi zou kunnen hebben wij hem in laten slapen.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 07:43

Pantykous schreef:
Blussem schreef:
Als je zelf niet voor over hebt om een paard dat altijd hard voor je heeft gewerkt een goed leven te geven hoe kan je dan van een ander verwachten dit wel te doen wanneer het dier oud of kapot is?
Hoe dan?


Waarom ga je er van uit dat men het er niet voor over heeft? Zijn er genoeg die wel willen maar niet kunnen.

Oud (dan heb ik het niet over 25+) zijn echt wel adresjes voor te vinden, mensen die nog fijn buitenritjes willen maken ofzo.

Kapot moet je in laten slapen vind ik.


Niet kunnen? Want ze konden het paard wel onderhouden toen ze er nog mee in de sport zaten.

Niet willen.

Hun prioriteit ligt bij het rijden, en als hun budget het niet toelaat twee paarden te onderhouden willen ze dit niet uitgeven aan een paard wat hier niet meer bruikbaar voor is voor de sport.

En dat is absoluut geen doodzonde (ook al denkt bokt van wel) maar wel iets om eerlijk over te zijn.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 08:28

Mona81 schreef:
Ik begrijp het ook niet. Als je je paard alleen houdt als je erop kunt rijden, dan is het dus een veredeld gebruiksvoorwerp.

Ik geloof ook niet in "mijn paard is alleen gelukkig als hij kan werken". Ja, waarschijnlijk in díe setting. Als je hem naar een rusthuis zou brengen waar hij in een kudde staat en de hele dag in de weer is met eten en sociaal gedrag, geloof me, dan is jouw paard echt niet depressief omdat hij niet kan werken.
Mijn paard staat ook in een rusthuis. Hij is net 17 geworden en ik kan mij geen tweede paard veroorloven. En wil ik graag een nieuw rijpaard? Ja! Dolgraag! Maar ja, het is niet anders. Mijn paard wilde ook graag werken en werd depressief en nukkig, ondanks dat hij overdag hele dag buiten stond.
Dus heb ik een plek gezocht waar hij in een grote groep staat en weer echt paard kan zijn. Met een beetje "pech" gaat hij nog 10 jaar mee en betaal ik daarvoor. Helaas pindakaas.

Verzin dus geen smoesjes als je je paard weg doet omdat je niet meer kunt rijden en kom er gewoon eerlijk voor uit. Een paard is voor jou een gebruiksvoorwerp, hoe leuk je hem/haar ook vindt en dat vind ik niet oké.

Voor de mensen die schrijven of ze zelf mogen weten wat ze met hun dieren doen... Gelukkig niet helemaal nee :D Het zou een mooi potje worden als iedereen maar met z'n dier deed wat zij/hij wil :roll:


Dat is een uitspraak om voor zichzelf goed te kunnen praten dat ze in kunnen laten slapen.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 08:43

Lara_Silver schreef:
Niet kunnen? Want ze konden het paard wel onderhouden toen ze er nog mee in de sport zaten.

Niet willen.

Hun prioriteit ligt bij het rijden, en als hun budget het niet toelaat twee paarden te onderhouden willen ze dit niet uitgeven aan een paard wat hier niet meer bruikbaar voor is voor de sport.

En dat is absoluut geen doodzonde (ook al denkt bokt van wel) maar wel iets om eerlijk over te zijn.


Wat aan aannames :oo

Mensen zoals jij beschrijft zijn er zeker, en dat is inderdaad geen doodzonde. Het enige wat ik zeg is dat niet iedereen die zijn paard (oud en/of kapot) weg doet dit doet omdat ze er niet meer voor willen zorgen. Dat is wel heel erg generaliserend natuurlijk.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:01

Waar zie jij aannames?

Pantykous schreef:
Waarom ga je er van uit dat men het er niet voor over heeft? Zijn er genoeg die wel willen maar niet kunnen.


Ik reageer op dit specifieke stukje.
Zoals ik al ze is het geen kwestie van niet kunnen, maar een kwestie van niet willen, want anders hielden ze het dier gewoon aan. Maar dat betekent voor sommige mensen dat ze geen tweede paard erbij kunnen houden. Geen aanname, deductie.