Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 12:59

anjali schreef:
Veel mensen gaat het uitsluitend om het rijden. Ik zie het zelfs bij meiden die een verzorgpaard\pony hebben, dat ze niet meer komen zodra ze er niet meer op kunnen rijden.

"Zelfs"? Ze leveren een dienst, het verzorgen van een paard, met als enig loon het gebruik van dat paard in de vorm van het rijden. Als die beloning wegvalt is het niet meer dan logisch dat ze ophouden gratis voor de eigenaar te werken.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 13:23

Kuggur schreef:
anjali schreef:
Veel mensen gaat het uitsluitend om het rijden. Ik zie het zelfs bij meiden die een verzorgpaard\pony hebben, dat ze niet meer komen zodra ze er niet meer op kunnen rijden.

"Zelfs"? Ze leveren een dienst, het verzorgen van een paard, met als enig loon het gebruik van dat paard in de vorm van het rijden. Als die beloning wegvalt is het niet meer dan logisch dat ze ophouden gratis voor de eigenaar te werken.

“Vroeger” waren veel meer kinderen allang blij als ze een paard mochten verzorgen (zie de naam verzorgpaard) ipv dat de harde eis er lag dat er ook gereden moet kunnen worden. De interactie met de paarden gaf genoeg voldoening.

horsii

Berichten: 7620
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 13:40

Hier nu een van onze merries geblesseerd.
Peesblessure en tussen okt en half januari zullen wij al 2000 euro Verder zijn.
Maar ze mag hier oud worden. En ja ik betaal de volle pond. Want wil haar overdag buiten en zit in de randstad.
Maar ik heb ze beloofd dat ze beide bij ons oud mogen worden en bij ons overlijden.
Mocht ze niet herstellen maar geen pijn hebben blijft ze ook, maar dan wellicht op een andere stal.
Ik heb ze voor mijn hobby en eenmaal aangeschaft doe ik mijn dieren niet meer weg.
Ze geven ons vele mooie jaren, ondankbaar om ze dan af te danken wanneer ze oud of geblesseerd zijn.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 13:52

Wat fijn dat ik zelf mag beslissen wat ik
Met mijn paarden doe.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 13:52

Ah op die manier. Ik heb van die heerlijke luie dikzakken haha. Die zijn echt wel gelukkig op de wei met liefde, aandacht en knuffels. Maar ja, een paard dat alleen wil werken doe je daar inderdaad geen plezier mee.

anjali
Berichten: 15120
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 13:56

Kuggur schreef:
anjali schreef:
Veel mensen gaat het uitsluitend om het rijden. Ik zie het zelfs bij meiden die een verzorgpaard\pony hebben, dat ze niet meer komen zodra ze er niet meer op kunnen rijden.

"Zelfs"? Ze leveren een dienst, het verzorgen van een paard, met als enig loon het gebruik van dat paard in de vorm van het rijden. Als die beloning wegvalt is het niet meer dan logisch dat ze ophouden gratis voor de eigenaar te werken.

De gevallen die ik heb gezien waren op volpensionstallen waar helemaal niets gedaan hoeft te worden.Ze raggen rond op een oud paard zonder iets te hoeven doen of betalen en als hij dan kreupel wordt zie je ze niet meer.Echte paardenliefde!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 14:53

Tsja, beetje een definieringsdiscussie, en die zijn vrij onzinnig.
Ik ging er van uit dat een paard "verzorgen" betekent voeren, stal uitmesten etc. Als je het over een beetje aaien en kammen hebt gaat het natuurlijk over iets héél anders.

anjali
Berichten: 15120
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 15:06

Kuggur schreef:
Tsja, beetje een definieringsdiscussie, en die zijn vrij onzinnig.
Ik ging er van uit dat een paard "verzorgen" betekent voeren, stal uitmesten etc. Als je het over een beetje aaien en kammen hebt gaat het natuurlijk over iets héél anders.

Zelfs dat doen ze niet meer als ze niet meer kunnen rijden.De goede niet te na gesproken natuurlijk.Maar die krijg ik niet te zien.Zogauw een paard kreupel komt te staan zijn zijn "verzorgers"verdwenen. Het stappen aan de hand met een peesblessure bijv. mag dan weer door de eigenaar gedaan worden.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 15:16

BarbaLala schreef:
Welkom in de consumptie-maatschappij waar alles maakbaar is en draait om presteren.

Ben het helemaal met je eens TS.
En wat hierboven ook genoemd wordt; je weet waar je aan begint. Zo ben ik ook opgevoed; Een dier heb je voor het leven.
Heb zelf 2 paarden die met pensioen/ actief pensioen zijn en mensen vragen letterlijk; "Wat heb je dan aan die beesten?" :roll:
Het hele idee van liefde voor het dier en verantwoordelijkheid hebben komt niet eens in ze op. (Zegt veel over hen!)
Mijn paarden kosten me nu meer dan ze me ooit gekost hebben maar geen haar op mijn hoofd die er ooit aan gedacht heeft ze af te danken. Integendeel; Heb ze beiden een goed pensioen beloofd en geniet elke dag van hoe ze het naar hun zin hebben en hoe ik die belofte kan waarmaken.
En daarbij geniet ik nog net zoveel van ze als toen ze wel actief waren :) .



Respect +:)+

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 17:01

Blijkbaar is het in de huidige maatschappij heel normaal ja. Ik zie het hier ook heel vaak. Paarden van 17, 18 jaar die gratis de deur uit gaan. Heel kwalijk en heel egoïstisch vind ik het. Is ook geen kwestie van portemonnee maar van prioriteiten! Makkelijk onder je verantwoordelijk uit komen. Paard kan niet meer mee in de sport en en/of heeft een blessure en kost daarom alleen maar nog geld dus opzouten ermee.

Mijn pony is nu 21 en soms kriebelt het om een jong paard er bij te kopen voor de sport maar op het moment is dat een no-go. Hij verdient al mijn aandacht, we maken nog heerlijke buitenritten zowel ohz als voor de kar. En als hij dat straks niet meer kan gaat hij lekker volledig pensioen, en als ik dan een tweede paard erbij kan veroorloven komt dat er, en gaat het niet dan niet, mijn pony die ik al meer dan 15 jaar heb gaat voor. Bij ons op stal hetzelfde, stakhoudster heeft laatst haar 30 jaar oude merrie laten gaan. Was haar eerste fokmerrie die al 10 jaar geen veulens meer droeg en al langer niet meer geschikt was om te rijden, maar ze ging haar vriendin toch niet weggeven? Gelukkig heb ik zo'n fijne plek gevonden.

Ik heb het trouwens niet over paarden verkopen in het algemeen, dat is heel normaal, maar echt over (oude) paarden afdanken omdat ze hun nut verloren hebben. Paarden die problemen hebben waardoor ze bv niet meer mogen springen of galopperen, die vaak op hele foute plekken terecht komen en dus nog lijden voordat hun einde komt, geef ze dan niet weg, geef ze een spuitje.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:27

DeMolenhoek schreef:
Als je het financieel niet wilt opbrengen moet je er in mijn ogen ook niet aan beginnen. Of het nu een hamster of een paard is. Mijn hond kost mij overigens maandelijks meer aan voer dan mijn paard.


Klopt

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:13

Laat een ieder toch doen wat ze zelf willen. Een paard is niet te vergelijken met een hamster of hond, het is zeker niet zo zwart en wit. Sommige mensen vinden niet rijden prima, maar voor anderen gaat het wel om die (mooie) sport. Een paard onderhouden is daarnaast gewoon best prijzig. Ik zou ze ook allemaal wel willen houden, maar dat gaat gewoon soms niet. Maar is iemand dan echt zo egoïstisch wanneer diegene wil blijven rijden? Wanneer een dier ziek of op is, schuif dan de verantwoordelijkheid niet door naar een ander, neem die zelf. Heb ik overigens in het verleden gedaan, maar ook daar heb ik kritiek op gehad, wat dat betreft doe je het voor een ander nooit goed. Als je er zelf maar goed bij voelt, veel belangrijker! Mijn merrie toen had het zelfs in rust moeilijk, dus mijn keuze in overleg met de dierenarts om haar dat niet meer aan te doen. Maar kan me best voorstellen dat je een geblesseerd paard evt zou verkopen, een ander zoekt wellicht een weidemaatje en kan er nog prachtige fijne jaren mee hebben. Zie ik niets verkeerds in. Je zult maar pech hebben met je paarden wat betreft gezondheid, ik heb een 8-jarige in laten slapen dan, eerder als eens pech gehad, mijn dochters groeiden uit hun pony's etc. Als ik dan had willen blijven rijden en de 8-jarige nog pijnvrij oud had kunnen worden, dan had ik nu een kleine kudde staan om het zo maar te zeggen indien ik nog een paard er bij had willen hebben om te kunnen blijven rijden. Ik las ergens de opmerking wat egoïstisch dat je even niet kunt rijden, stel dat mijn 8-jarige nog 38 had kunnen worden? Zo kun je het ook zien, even is voor een ieder te overzien, maar dan had ik op mijn 60ste pas weer aan een paard kunnen beginnen. Er zitten zoveel (menselijke) kanten aan zo'n verhaal, wil en kun je hem houden voor het leven, top, maar anders zie ik in verkoop geen probleem. Ik denk altijd dat een paard zelf ook pas helemaal gelukkig is als hij bij een baas staat die helemaal tevreden is met hem/de situatie, dus is dat bij jou niet meer het geval, vind ik het zoeken naar een nieuwe baas helemaal geen punt. Denk dat juist kijken naar wat het beste voor je paard is op die manier ook helemaal niet verkeerd is. Het kan ook egoïstisch zijn als je zelf vast wilt blijven houden. Ben jij niet meer blij met de situatie omdat je niet kunt rijden en een ander blij met een weidemaatje/knuffel/fokdier, dan wordt volgens mij het paard daar ook alleen maar blijer van wanneer hij wel weer op zijn plek staat. Ik ben zelf ook niet zo van het verkopen, vind ik altijd heel moeilijk, maar heb ook prima begrip voor de andere kant van het verhaal.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:24

Je hebt op veel punten gelijk maar het gaat meestal om dieren met toch wel serieuze gezondheidsproblemen die vroeger gewoon werden ingeslapen, geslacht, afgemaakt . Wanneer ik op mp een advertentie zie van een niet al te best uitziend paard van 23 die prima kan grasmaaien maar niet mag rennen, nog wel een stap ritje met een licht persoon mag maken dan word ik persoonlijk aardig boos. Neem je verantwoording denk ik dan .

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:24

Ik zocht van de zomer een shetander en ik kwam heel veel grasmaaiers tegen. Ze hadden allemaal wat maar als gezelschapspony konden ze nog prima door.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:17

Als iemand een prima huis voor zijn/haar bejaarde paard kan vinden lijkt me het prima. Maar ik hoor wel vaker dat een gratis paard met blessures toch nog bereden wordt of als rijpaard in de handel komt. Zelf heb ik mijn paarden voor het leven. Zit nu met een bejaard paard en een pony, daarnaast een jong paard gekocht. Al mijn geld gaat op aan mijn dieren...maar het zijn mijn maatjes, mijn "kinderen" en die blijven bij me tot de dood ons scheid. Voor mij geen reisjes, uit eten gaan, kleding kopen etc...maar dat heb ik er voor over.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:47

Ik begrijp het ook niet. Als je je paard alleen houdt als je erop kunt rijden, dan is het dus een veredeld gebruiksvoorwerp.

Ik geloof ook niet in "mijn paard is alleen gelukkig als hij kan werken". Ja, waarschijnlijk in díe setting. Als je hem naar een rusthuis zou brengen waar hij in een kudde staat en de hele dag in de weer is met eten en sociaal gedrag, geloof me, dan is jouw paard echt niet depressief omdat hij niet kan werken.
Mijn paard staat ook in een rusthuis. Hij is net 17 geworden en ik kan mij geen tweede paard veroorloven. En wil ik graag een nieuw rijpaard? Ja! Dolgraag! Maar ja, het is niet anders. Mijn paard wilde ook graag werken en werd depressief en nukkig, ondanks dat hij overdag hele dag buiten stond.
Dus heb ik een plek gezocht waar hij in een grote groep staat en weer echt paard kan zijn. Met een beetje "pech" gaat hij nog 10 jaar mee en betaal ik daarvoor. Helaas pindakaas.

Verzin dus geen smoesjes als je je paard weg doet omdat je niet meer kunt rijden en kom er gewoon eerlijk voor uit. Een paard is voor jou een gebruiksvoorwerp, hoe leuk je hem/haar ook vindt en dat vind ik niet oké.

Voor de mensen die schrijven of ze zelf mogen weten wat ze met hun dieren doen... Gelukkig niet helemaal nee :D Het zou een mooi potje worden als iedereen maar met z'n dier deed wat zij/hij wil :roll:

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:07

Wat een vreemde opmerking Mona81 die laatste, we hebben het toch alleen over verkoop of niet en of jij dat nou niet zou doen, een ander is daar toch echt vrij in hoor.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:15

Mona81, het gaat er om dat dieren die eigenlijk afgekeurd zijn om nog iets te doen aan geboden worden op mp, nog wel geschikt voor een stapritje staat er bij. Of een 25 jarig paard dat duidelijk zijn beste tijd heeft gehad nog even voor een paar honderd euro slijten als grasmaaier of weidemaatje, geloof me, negentig procent van deze dieren gaan alsnog op transport naar buitenlandse slachthuizen want niemand wil ze en zo'n handelaar bied een paar cent en huppakee, weg ermee. En jazeker zijn er mensen die een goed tehuis vinden voor hun dier maar de meesten interesseert het geen hol wat er gebeurt met het paard zolang zij maar niet de keuze hoeven te maken.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:24

[VVDD] Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?


Daarom staat onze voor de sport afgekeurde pony thuis. Hij is stoer en heeft veel uitstraling. Al aantal keer een bod gehad van mensen die hem wilde overnemen als weidepaard/zorgpaard etc, maar ik weet dan niet wat er met hem gebeurt. Teveel risico dat hij toch weer bereden of ingespannen wordt. Dat risico wil ik niet lopen voor hem. Als hij ooit weggaat van ons erf, zal dat dood zijn. Tot die tijd blijft hij hier.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:25

_San87_ schreef:
Ik vind vooral de eisen vaak typisch. Een 24-jarige (of eender andere leeftijd) verkopen als weidemaatje, want rijden e.d. kan niet meer. Maar het paard mag alleen naar een forever home en niet doorverkocht worden, want de handel in willen de huidige eigenaren voorkomen :?.

Als je dat een realistische eis vindt, heb je wel een paar cruciale levenslessen gemist en kun je misschien beter verantwoordelijkheid nemen voor je eigen dier.


Akkoord. Ik vind het taboe dat op inslapen ligt ook een groot probleem.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:07

MightyMike schreef:
Ben jij niet meer blij met de situatie omdat je niet kunt rijden en een ander blij met een weidemaatje/knuffel/fokdier, dan wordt volgens mij het paard daar ook alleen maar blijer van wanneer hij wel weer op zijn plek staat.



Klinkt heel mooi. Alleen is het aanbod aan mensen die hun "allerbeste maatje" dumpen gigantisch veel groter dan de mensen die zo een oude brok nog een fijn thuis willen bieden.
Er zijn meer paardrijdliefhebbers dan paardenliefhebbers.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 12:09

Tegenwoordig worden er steeds meer eisen gesteld aan de paarden dus het begint imo steeds meer op plezier voor eigen egoïsme te lijken ipv aan paardenwelzijn te denken. Als ieder zijn verantwoordelijkheid nam: hetzij het paard inslapen hetzij het paard naar een paardenrusthuis brengen dan zou het een heel stuk aangenamer zijn voor de oudjes van 25+. Het feit is dat de meeste het geen hol interesseert zolang ze maar een ander rijpaard hebben die wel aan hun eisen voldoet. Is het paard kapot gereden "Jammer dan.." . Dan koop je toch gewoon een nieuwe alsof het een paar verotte oude schoenen zijn, die je wegdoet 8)7


_San87_ schreef:
Ik vind vooral de eisen vaak typisch. Een 24-jarige (of eender andere leeftijd) verkopen als weidemaatje, want rijden e.d. kan niet meer. Maar het paard mag alleen naar een forever home en niet doorverkocht worden, want de handel in willen de huidige eigenaren voorkomen :?.


Dit soort eisen zou je 'in principe', niet mogen stellen omdat wanneer 't dier verkocht is, je er geen zeggenschap ermeer overhebt. Waarom zou een ander iets moet waar maken wat jezelf ook niet kunt waar maken? Iets met geen empathie hebben en aan je eigen portemonnee denken etc.


janouk schreef:
[VVDD] Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?


Daarom staat onze voor de sport afgekeurde pony thuis. Hij is stoer en heeft veel uitstraling. Al aantal keer een bod gehad van mensen die hem wilde overnemen als weidepaard/zorgpaard etc, maar ik weet dan niet wat er met hem gebeurt. Teveel risico dat hij toch weer bereden of ingespannen wordt. Dat risico wil ik niet lopen voor hem. Als hij ooit weggaat van ons erf, zal dat dood zijn. Tot die tijd blijft hij hier.


Heel mooi omschreven Janouk, Meneer Anton heeft het goed getroffen bij jullie.

boemel

Berichten: 8428
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:11

Ik zeg nu vast iets heel slechts....

Ik kan me er soms over verbazen hoe lang sommige diereneigenaren hun oude dier met alle beste bedoelingen door laten lopen.
En ik heb echt schrijnende gevallen gezien!

Dan heb ik het over uitgemergelde katten met amper een tand in hun bekkie, honden die amper op hun poten kunnen staan en broodmagere/ kreupele paarden.

En volgens de eigenaar was hun dier nog steeds hartstikke gelukkig.

Als je er van uitgaat dat een dier rustig inslaapt en dat het daarna gewoon voorbij is, dan is het toch meer voor de mens zelf dat ze blijven leven?

Ik weet het ... het is altijd lastig om te bepalen waar de grens ligt en er is altijd hoop op betere tijden, maar ik heb daar persoonlijk best moeite mee.

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:21

boemel schreef:
Ik zeg nu vast iets heel slechts....

Ik kan me er soms over verbazen hoe lang sommige diereneigenaren hun oude dier met alle beste bedoelingen door laten lopen.
En ik heb echt schrijnende gevallen gezien!

Dan heb ik het over uitgemergelde katten met amper een tand in hun bekkie, honden die amper op hun poten kunnen staan en broodmagere/ kreupele paarden.

En volgens de eigenaar was hun dier nog steeds hartstikke gelukkig.

Als je er van uitgaat dat een dier rustig inslaapt en dat het daarna gewoon voorbij is, dan is het toch meer voor de mens zelf dat ze blijven leven?

Ik weet het ... het is altijd lastig om te bepalen waar de grens ligt en er is altijd hoop op betere tijden, maar ik heb daar persoonlijk best moeite mee.

Dit ja... Ik snap heus wel dat het echt heel lastig is. Heb zelf ook in die situatie gestaan. Zieke kat, ongeneeslijk... medicijnen geven hoelang ga je door?
Ik zag dat ie er stress van had en toen was het voor mij klaar. Heel veel verdriet van maar wel het beste.

Elisa2

Berichten: 37300
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:00

boemel schreef:
Ik zeg nu vast iets heel slechts....

Ik kan me er soms over verbazen hoe lang sommige diereneigenaren hun oude dier met alle beste bedoelingen door laten lopen.
En ik heb echt schrijnende gevallen gezien!

Dan heb ik het over uitgemergelde katten met amper een tand in hun bekkie, honden die amper op hun poten kunnen staan en broodmagere/ kreupele paarden.

En volgens de eigenaar was hun dier nog steeds hartstikke gelukkig.

Als je er van uitgaat dat een dier rustig inslaapt en dat het daarna gewoon voorbij is, dan is het toch meer voor de mens zelf dat ze blijven leven?

Ik weet het ... het is altijd lastig om te bepalen waar de grens ligt en er is altijd hoop op betere tijden, maar ik heb daar persoonlijk best moeite mee.


Ik heb beide gezien (naar mijn idee te vroeg ingeslapen/ of te laat) maar wat ik hier van geleerd heb is dat je hier geen oordeel over moet vellen. Het stervingsproces is een loslaat proces van zowel mens, als dier en daarom moet ieder die keuze voor zich maken.