Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:25

Ik koop en onderhoud een paard met een bepaald doel.
Als hij niet meer aan dat doel kan voldoen kan dat twee oorzaken hebben: A) ouderdom/blessure B) mijn doel of mijn leven is zo veranderd dat dit paard er niet meer in past (gaan we even van een gezond paard uit).
Dan heb ik voor mijzelf al besloten:

Bij A)
Naar een pensioen stal of Inslapen.

Bij B)
Een goede baas voor hem zoeken ( en ja, dat is verkoop).

En als iemand iets anders wil, dan moet hij of zij dat zelf weten. Ik beslis wat ik met mijn dieren doe. Een ander niet.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:25

Wat maakt het uit Ninx? Als zij dan verantwoordelijk genoeg zijn voor een nieuwe passende baas? Of ik het positief vind of niet, iedereen heeft zijn eigen redenen. Ook een nieuwe baas zoeken is een vorm van verantwoordelijkheid nemen. Heb ik het niet over kapot, ziek, maar gewoon oud kan een ander echt wel plezier van hebben. Ik zie persoonlijk veel meer problemen met de mentaliteit dat er maar 1 mening de beste is en dat inleving er voor een ander niet is, ook dat is egocentrisch. Wat is wegwerpen? Ik zou van een braaf, leuk oudje nog heel blij worden. Ook jonge paarden worden weggeworpen wanneer de combinatie niet past, iemand iets anders wil, het dier een gebrek heeft, dan wordt er ook geleurd, maar dat is volgens de meesten dan geen probleem. Het oudere paard maakt het echt niet uit wie hem zijn voer geeft, zolang hij dat maar krijgt en er goed voor hem gezorgd wordt.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:01

bigone schreef:
Toch lezen veel mensen er over heen , dit gaat heel hard gezegd over paarden die dertig jaar geleden gewoon gingen hemelen maar nu in leven worden gehouden en de deur uit moeten. Sommige gevallen, goede fokmerrie bvb werd vroeger ook niet afgemaakt want had nog waarde. Ik heb begrip voor mensen die het financieel echt niet meer trekken en een dier weg doen maar is dat dier al jaren met pensioen ( om wat voor reden dan ook) kijk dan eens goed in de spiegel en laat het zelf gaan. Maar dat is in sommige gevallen dus te moeilijk. De opmerking over onkundige ruiters die peesblessure veroorzaken , tja kapotte lagen, atrofie aan de rugspier, kissing spines kun je dan ook wel vermelden. Levende wezens lopen nu eenmaal soms wat op, aandoening, ongeval . Anders zouden bij goede ruiters dus geen peesblessures voor komen en reken maar dat het ondanks goed management, topbodems enz ook gebeurd .
Sommige mensen zijn in de omstandigheid om wel hun dieren nu en in de toekomst aan te houden . Ik heb voor onze jonge hond en katten iets geregeld. Onze oudere paarden gaan hemelen wanneer ik wegval. Die wil ik zeker niet in de handel hebben en dan moet je afspraken maken. Ondanks dat dat blijkbaar niet meer gebruikelijk is.

Dit doet me denken aan vroegere culturen waar,als de heerser stierf, zijn hele hofhouding,nl. vrouwen, dienaren,paarden, honden etc, mee het graf in gingen.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:09

anjali schreef:
bigone schreef:
Toch lezen veel mensen er over heen , dit gaat heel hard gezegd over paarden die dertig jaar geleden gewoon gingen hemelen maar nu in leven worden gehouden en de deur uit moeten. Sommige gevallen, goede fokmerrie bvb werd vroeger ook niet afgemaakt want had nog waarde. Ik heb begrip voor mensen die het financieel echt niet meer trekken en een dier weg doen maar is dat dier al jaren met pensioen ( om wat voor reden dan ook) kijk dan eens goed in de spiegel en laat het zelf gaan. Maar dat is in sommige gevallen dus te moeilijk. De opmerking over onkundige ruiters die peesblessure veroorzaken , tja kapotte lagen, atrofie aan de rugspier, kissing spines kun je dan ook wel vermelden. Levende wezens lopen nu eenmaal soms wat op, aandoening, ongeval . Anders zouden bij goede ruiters dus geen peesblessures voor komen en reken maar dat het ondanks goed management, topbodems enz ook gebeurd .
Sommige mensen zijn in de omstandigheid om wel hun dieren nu en in de toekomst aan te houden . Ik heb voor onze jonge hond en katten iets geregeld. Onze oudere paarden gaan hemelen wanneer ik wegval. Die wil ik zeker niet in de handel hebben en dan moet je afspraken maken. Ondanks dat dat blijkbaar niet meer gebruikelijk is.

Dit doet me denken aan vroegere culturen waar,als de heerser stierf, zijn hele hofhouding,nl. vrouwen, dienaren,paarden, honden etc, mee het graf in gingen.

Yep, behalve dat het hier om paarden gaat die in goede gezondheid prima de verkoop in zouden kunnen, ze zijn echter niet meer gezond. Alhoewel ik er niks op tegen heb om samen met mijn paarden gecremeerd te worden hoor! Maar de andere dieren is voor gezorgd. En jij Anjali, wat heb jij geregeld voor je paard??

Lenkaaa
Berichten: 19
Geregistreerd: 19-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:57

Het blijft altijd gemakkelijk om te roepen dat je het nooit zou meemaken, tot je eens in een 'diep dal' geraakt.

2 jaar geleden liep het ook helemaal anders dan ik ooit kunnen voorzien had. Ik een eigen weiland, piste etc. M'n 'oude' paardje genoot al reeds van z'n pensioen. Op 14 jaar is hij vervroegd op pensioen gemogen. Niks kreupel of dergelijke, z'n hoofdje wou alleen niet meer mee. Uiteindelijk is dit uitgedraaid op een tumor, iets waar hij amper last van had maar ik merkte verschil aan hem. Er was iets, dus hij mocht rusten & genieten. De tumor was zeer goed leefbaar, soms kon hij de dingen niet meer verwerken of plaatsen zoals voorheen en qua omgang was het iets meer opletten, maar nog helemaal levenswaardig.

Goed, ik had ruimte en tijd, een jong paardje erbij dus. 3,5 jaar oud, helemaal op foto laten keuren, niks op aan te merken. Na een half jaar begon het, ze bleek bij aankoop toch met iets ingespoten geweest te zijn.
Eerste half jaar beknopt;
- hormonaal eerst behandeling gekregen om te onderdrukken, vervolgens om terug op te wekken om toch nog drachtig proberen te krijgen => kruidenkuur en na een tijd terug hormonaal in orde
- wolfstand fout getrokken, littekenweefsel met ontsteking op waar het bit tegenaan kwam => kleine ingreep en opgelost.

Ok, hier waren we door. Op naar een succesvolle toekomst!
Neen, toch niet.

Op naar volgende onderzoeken. En nog meer onderzoeken.
- Insulineresistentie,
- Beschadigde lever
- Hooikoorts/headshaking

Ok, slechte zomer -O- Komt verder wel goed.
Neen, toch niet.

Uiteindelijk is er ontdekt dat ze een peestrauma op haar 4 voeten had, van amper 1 cm groot. Iets in de bloedlijn, geheel aangeboren en het ene paard reageert anders dan het andere. Mijn paard had pijn, heel veel pijn.
Behandeling gestart, €1600 met afwachting of het ging lukken. (Dit bedrag verdwijnt in de som van alle lopende onderzoeken van beide paarden)

Nadien heeft ze 3 maanden rust gehad, 3 maanden wandelen aan de hand op de baan en dan terug opbouwen. Maar het kwam niet goed. Protest bleef duren. Sportpaard zou ze voor mij niet meer worden, hoefde ook niet voor mij. Wandelpaard kon perfect, maar ze was nog niet doorgereden en hier had ik de tijd/energie niet meer voor.

Toen was ik m'n weiland kwijt, onteigening door de gemeente. Zat ik daar met 2 paarden die beide 'afgeschreven' zijn. Met geen enkel paard kon ik eens in het weekend spontaan zeggen 'Laten we ontspannen een uurtje gaan wandelen'. Neen, maar elke dag 2x/dag de stal mesten & voederen, in het weekend om hooi en voeder etc.

Cru gesteld, verzorgen is leuk ja, maar niet aan +€300/maand (excl. onvoorziene kosten) om enkel te poetsen en 0,0 vrijheid te hebben.

Toen heb ik beslist de inmiddels 6-jarige te koop te zetten als wandelpaard of weidemaatje, met geheel de correcte uitleg. De 'oudere' 16-jarige heeft even ter adoptie gestaan als weidemaatje. Hij is echter nooit bij mij vertrokken wegens het niet vinden van een geschikt huisje, maar neemt niet weg dat hij wel hoorde bij de advertenties waarover het hier gaat. Hij was immers écht een ideaal weidemaatje.

Uiteindelijk is het toch fout gegaan met z'n tumor en is hij tussen Kerst & Nieuw vorig jaar ingeslapen. Vervolgens is 6-jarige verkocht.

Nu, 1 jaar later, ben ik nog steeds paardloos. Ik heb 4 jaar geen plezier meer gehad in mijn eigen paarden en durf geen meer aankopen. Ook al heb ik ondertussen terug de plaats en zelfs tijd.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:07

@Bigone. Dit heb ik al meerdere malen op Bokt vermeld. Mijn paard is al zeer lang ingeschreven bij de Paardenkamp in Soest en al lang aan de beurt geweest,maar ik houd hem zelf. veel te leuk!Ik heb het daar zo afgesproken dat ,als ik zou overlijden,hij daarnaartoe kan en dat de Paardenkamp dan mijn gehele vermogen erft. Dat heb ik testamentair vastgelegd.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:52

anjali schreef:
@Bigone. Dit heb ik al meerdere malen op Bokt vermeld. Mijn paard is al zeer lang ingeschreven bij de Paardenkamp in Soest en al lang aan de beurt geweest,maar ik houd hem zelf. veel te leuk!Ik heb het daar zo afgesproken dat ,als ik zou overlijden,hij daarnaartoe kan en dat de Paardenkamp dan mijn gehele vermogen erft. Dat heb ik testamentair vastgelegd.


Dat is een prima optie maar lang niet voor elk dier, wanneer ze nog redelijk gezond zijn kunnen ze op dit adres goed toeven. Maar de mijne zijn niet gezond en daarom vind ik je opmerking niet echt prettig. Het is niet zo dat ik gezonde dieren laat afmaken, zeker niet. Waren ze gezond geweest dan waren ze allang verkocht een aantal jaren geleden (beide ZZ maar helaas ruin dus geen fokmateriaal) En hier is het niet zo dat ik moet zoeken naar een da die dit misschien wil doen, sterker nog, mijn da heeft een paar jaar geleden bij de ene al aangegeven dat het misschien wel einde verhaal was. En door er toch weer veel in te investeren loopt hij tot nu toe nog vrolijk rond te scharrelen.Dus mij met een of andere heerser vergelijken die alles af laat maken wanneer hij zelf de pijp uitgaat, tja.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:25

MightyMike schreef:
Ik vind het oordelen over een situatie waar een ander zich in bevind vanachter de computer zo 'naar'. Laat mensen toch hun eigen keuze maken. Wat weten wij er nou van wat er allemaal bij iemand anders speelt? Waar een wil is, is een weg, zo oordelend. Hierboven lees ik ergens ik dat iemand zegt, ik verkoop liever mijn huis dan mijn paard, en dat is ook heel mooi indien je er zo in staat, maar het moet ook maar kunnen, dat is toch niet voor iedereen te doen? Je zult maar een gezin hebben, je huis zal maar onderwater staan, noem maar wat. Mijn man en kinderen hebben ook wensen en ideeën daarover, je zult het samen eens moeten worden dan bijv. Mijn paarden zijn wat ouder en prima gezond, maar ik helaas niet. Ik doe er alles voor om mijn hobby (en die bestaat momenteel alleen uit verzorgen en niet meer rijden, al hoop ik dat die tijd er wel nog komt) te kunnen houden, maar wanneer mijn lichaam anders besluit in de toekomst en ik niet meer fysiek voor mijn dieren (die aan huis staan) kan zorgen, zal ik wat moeten. Inslapen van een gezond, ouder paard vind ik dan heel jammer, een verhuizing voor ze ook, maar een ander zou er nog zo blij van kunnen worden, ze hebben beiden tonnen ervaring waar je nog lekker van kan genieten. Ik hoop dat die dag nooit komt, maar anders zou ik ze toch te koop aanbieden. Dit topic geeft je alleen door de kortzichtige denkers die het zelf nooit zouden kunnen of doen en zich niet (willen) inleven in anderen, daar een heel negatief gevoel over. En in dit topic wordt vaak geroepen kapot, maar dat gaat voor mijn gevoel over één kam met je hebt een paard voor het leven. Kapot verkopen vind ik ook not done, maar 'voor het leven' is gewoon niet alles, het leven veranderd soms, mijn glazen bol deed het ook niet toen ik mijn paarden lang geleden kocht en nu chronisch ziek blijk te zijn. Wat een ieder doet en kan moet ieder voor zich weten. Als er geen handel was, kon jij je paard voor het leven ook niet vinden. Ook kort, maar toe maar, ik zie geen punt in het verkopen van een dier, ook al is deze wat ouder. Ik houd ze ook het liefst zelf tot ze er niet meer zijn, maar als dingen anders lopen is dat niet heilig. Ik ben ervan overtuigd dat een ander ook goed voor ze kan zorgen, ik wens ze wel het beste, zeker, ze betekenen heel veel voor mij, verkoop van een ouder dier zal wellicht moeilijker gaan dan een jonger dier, handel in ben ik niet zo van, maar een andere plek vinden wanneer je dat beslist, prima.


Kijk als er Door scheiding of financiële problemen, of andere problemen. Vind ik het ook wat anders.maar zie toch vaak ook de andere kant en daar heb ik eerlijk gezegd wel moeite mee.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:35

Ben ik met je eens Bigone, de vergelijking van Anjali vind ik ook erg onprettig. Je hebt het prima geregeld en denk dat weinig mensen in dit topic daar al over na hebben gedacht.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:49

Waarom krijgen dieren meestal niets als hun baas sterft? Laatst had ik nog een discussie met enkele mensen over de kat van Karl Lagerfeld, Choupette, die 15 miljoen erfde van haar baas toen die dood was. Ik zei dat ik dat leuk vond en toen vielen enkele mensen me aan die zeiden het belachelijk te vinden,hun kat moest maar een spuitje krijgen. Nota bene mensen die zelf een kat hebben en zeggen daar dol op te zijn.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:02

15 miljoen vind ik ook belachelijk. Om het onderhoud van je kat te willen regelen financieel zodat iemand hem goed kan verzorgen is wellicht mooi, maar daar heb je zeker geen 15 miljoen voor nodig toch?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:24

Choupette kreeg de villa waar ze al in woonde met haar baas. En er komt een huishoudster om haar te verzorgen.Overigens las ik ergens roddels dat er ook iemand anders is komen opduiken die ruzie over de kat\het geld maakt. Een dier zelf is geen rechtspersoon en kan dus niet erven.Althans in Nederland niet. Misschien is het in Frankrijk anders.