Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:48

Inderdaad maagzweren, hebben we mijn merrie ook voor behandeld. En een nieuw zadel. Ging ze ook meer voorwaarts door lopen.

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 01:03

Vandaag heeft de dochter van mijn stal eigenaresse erop gezeten en die heeft even flink door gepakt. Duidelijk werd dat het echt een typical hengst is die onder het werk probeerde uit te komen en slim was in zijn streken. Ik zelf vind een harde aanpak niet heel fijn, maar duidelijk werd wel dat hij dat misschien soms even nodig heeft omdat hij anders aan de haal gaat met je. Na een paar duidelijke tikken liep hij opeens als een zonnetje.. Wel denken we dat mijn net nieuwe zadel gewoon niet goed ip hem ligt. Ik twijfelde zelf ook al, maar met een ander zadel werd hij vrijer in z'n voorhand en liep hij ook wat makkelijker weg. Erg balen, is een gloednieuw zadel notabene op hem aangemeten.

Maar goed, ik zat er even door heen maar we gaan er wel door heen werken. Ze gaat hem 2x per week rijden en mij begeleiden vanaf de grond. Echt opgegeven had ik nog niet helemaal, maar je krijgt wel voornamelijk doom scenario's in je hoofd.

Fijn om te horen dat ik niet alleen ben in mijn missery en jullie positieve verhalen hebben! Voor iedereen nog op zoek, jullie gaan sowieso wat vinden!

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 01:08

Dabiscui schreef:
Inderdaad maagzweren, hebben we mijn merrie ook voor behandeld. En een nieuw zadel. Ging ze ook meer voorwaarts door lopen.


Hier twijfel ik nog steeds over, we hebben hem al op een kuur ewalia magsaft gezet. Hij gaapt soms opeens aan een stuk door, maar soms ook twee dagen niet. Hierdoor was ik overigens ook niet heel erg van het door pakken, ging overal aan twijfelen of er iets was. :')

De dierenarts komt binnenkort nog wel voor het checken van de tandjes en ik wilde het dan nog even nalopen.

boemel

Berichten: 8436
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:42

Maagproblemen zijn niet niet altijd goed zichtbaar. Mijn nieuwe merrie bleek er ook last van te hebben. Toch verhuisstress, hoe koel ze ook leek in dr koppie. Een echte binnenvetter dus.

Achteraf gezien heb ik haar waarschijnlijk al met maagproblemen gekocht. Ze was ook door de vorige eigenaar net verhuisd. En stond er een beetje sullig bij.

Gelukkig heeft een vriendin van mij heel veel verstand van voeding en fysieke problemen.

We hebben brokken en balancer een paar weken uit het menu gehaald.
Wel gegeven naast veel goed hooi: luzerne, bietenpulp, vlozaad.

En goed opgelet dat ze niet met lege maag stond. Voor het rijden altijd eerst hooi laten eten ivm maagzuur.

Ivm energie kan je er ook nog coolstance copra bij geven.

Op deze manier hebben we de maag tot rust weten te brengen.
Vervolgens ben ik balancer bij gaan voeren. (Pavo Vitaal)

Nou, inmiddels is het paard dat ik nu heb staan en in principe als beginnerspaard voor mn vriend gekocht heb, een compleet ander paard geworden.

Klinkt misschien raar, maar ze straalt gewoon. Ze is zo vrolijk en grappig. Galopeert me tegemoet als ik haar op kom halen.

Qua rijden is t maar goed dat mijn vriend geen beginner meer is inmiddels, want ze is rete fanatiek en redelijk heet.

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:02

Wat een lastige situatie ittakesmore. Aan de ene kant is een paard soms echt beter af bij iemand anders en kunnen ze met verschillende mensen totaal verschillend zijn in gedrag.
Ook je 'meerdere' willen erkennen in een paard siert je in die zin zeker.

Aan de andere kant noem je zoveel punten op die wel heel goed klikken, heb je hem pas kort en zijn er nog heel wat stapjes die je kan zetten in de komende paar maanden om verandering teweeg te brengen...dan zou ik er echt nog wel even voor willen gaan.

Het niet doorpakken omdat je twijfelt herken ik heel erg trouwens.

PRE's zijn over het algemeen ontzettend slim en sensitief. Een zadel dat net niet lekker ligt en jij die net wat gemixte signalen geeft kan bij zo'n paard inderdaad een heftige reactie geven. Je kan er ook ontzettend veel van leren en er een geweldig vriendje aan overhouden :)
Ik denk heel verstandig om het nog even onder begeleiding te proberen met iemand die hem iets beter doorheeft. Weg kan altijd nog...

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:09

MariekeS_ schreef:
Wat een lastige situatie ittakesmore. Aan de ene kant is een paard soms echt beter af bij iemand anders en kunnen ze met verschillende mensen totaal verschillend zijn in gedrag.
Ook je 'meerdere' willen erkennen in een paard siert je in die zin zeker.

Aan de andere kant noem je zoveel punten op die wel heel goed klikken, heb je hem pas kort en zijn er nog heel wat stapjes die je kan zetten in de komende paar maanden om verandering teweeg te brengen...dan zou ik er echt nog wel even voor willen gaan.

Het niet doorpakken omdat je twijfelt herken ik heel erg trouwens.

PRE's zijn over het algemeen ontzettend slim en sensitief. Een zadel dat net niet lekker ligt en jij die net wat gemixte signalen geeft kan bij zo'n paard inderdaad een heftige reactie geven. Je kan er ook ontzettend veel van leren en er een geweldig vriendje aan overhouden :)
Ik denk heel verstandig om het nog even onder begeleiding te proberen met iemand die hem iets beter doorheeft. Weg kan altijd nog...


We gaan de komende weken met alles wat hier ook gezegd is aan de slag. Hij staat inmiddels op beperkt hooi, de dierenarts gaat nog in overleg m.b.t. een mogelijke maagzweer en dan is het idd even aankijken hoe alles gaat lopen. Hij heeft wel 3 maand geleden de pittige reis uit spanje gemaakt, dus een maagzweer blijf ik in gedachte houden! Hij staat nu al op minder brok, meer ruwvoer en kruiden aanvullingen.

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:27

ittakesmore schreef:
MariekeS_ schreef:
Wat een lastige situatie ittakesmore. Aan de ene kant is een paard soms echt beter af bij iemand anders en kunnen ze met verschillende mensen totaal verschillend zijn in gedrag.
Ook je 'meerdere' willen erkennen in een paard siert je in die zin zeker.

Aan de andere kant noem je zoveel punten op die wel heel goed klikken, heb je hem pas kort en zijn er nog heel wat stapjes die je kan zetten in de komende paar maanden om verandering teweeg te brengen...dan zou ik er echt nog wel even voor willen gaan.

Het niet doorpakken omdat je twijfelt herken ik heel erg trouwens.

PRE's zijn over het algemeen ontzettend slim en sensitief. Een zadel dat net niet lekker ligt en jij die net wat gemixte signalen geeft kan bij zo'n paard inderdaad een heftige reactie geven. Je kan er ook ontzettend veel van leren en er een geweldig vriendje aan overhouden :)
Ik denk heel verstandig om het nog even onder begeleiding te proberen met iemand die hem iets beter doorheeft. Weg kan altijd nog...


We gaan de komende weken met alles wat hier ook gezegd is aan de slag. Hij staat inmiddels op beperkt hooi, de dierenarts gaat nog in overleg m.b.t. een mogelijke maagzweer en dan is het idd even aankijken hoe alles gaat lopen. Hij heeft wel 3 maand geleden de pittige reis uit spanje gemaakt, dus een maagzweer blijf ik in gedachte houden! Hij staat nu al op minder brok, meer ruwvoer en kruiden aanvullingen.

Ik zou die brok dus helemaal weg laten. De meeste Spanjaarden zijn het niet gewend en als ie inderdaad een maagzweer heeft, helpt het meestal niet.
Goed hooi, eventueel wat stro erbij als bezigheid en vanaf dat punt kijken welke supplementen nodig zijn voor z'n vitamine/mineralenbalans. Eventueel een bloedje trekken om te kijken of er een onbalans in z'n vitamine/mineralenhuishouding zit en daarna pas ga je kijken of het nodig is om z'n energielevel wat op te krikken met brokjes.

Babootje

Berichten: 26340
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:56

ittakesmore schreef:
Dabiscui schreef:
Inderdaad maagzweren, hebben we mijn merrie ook voor behandeld. En een nieuw zadel. Ging ze ook meer voorwaarts door lopen.


Hier twijfel ik nog steeds over, we hebben hem al op een kuur ewalia magsaft gezet. Hij gaapt soms opeens aan een stuk door, maar soms ook twee dagen niet. Hierdoor was ik overigens ook niet heel erg van het door pakken, ging overal aan twijfelen of er iets was. :')

De dierenarts komt binnenkort nog wel voor het checken van de tandjes en ik wilde het dan nog even nalopen.


Bij een paard dat echt niet vooruit te branden is denk ik dat een bloedonderzoek heel wijs is.

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 15:46

Lastige situatie Ittakesmore, maar bedenk je wel dat zowel jij en je paard elkaar ook nog aan het ontdekken zijn. Menig eigenaar heeft wel eens zo'n momentje dat je denkt dat je er niet uit komt, maar even afstand nemen en hier en daar eens wat anders proberen kan echt veel helpen.
Ook niks mis mee om iemand anders met net even meer ervaring er af en toe op te zetten.
Ik vind het uitgangspunt om niet gelijk overal op door te willen pakken helemaal niet verkeerd hoor, je moet ook naar je paard luisteren, maar bij sommige is het af en toe wel even nodig.

miereneter

Berichten: 2557
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:30

ittakesmore schreef:
Vandaag heeft de dochter van mijn stal eigenaresse erop gezeten en die heeft even flink door gepakt. Duidelijk werd dat het echt een typical hengst is die onder het werk probeerde uit te komen en slim was in zijn streken. Ik zelf vind een harde aanpak niet heel fijn, maar duidelijk werd wel dat hij dat misschien soms even nodig heeft omdat hij anders aan de haal gaat met je. Na een paar duidelijke tikken liep hij opeens als een zonnetje.. Wel denken we dat mijn net nieuwe zadel gewoon niet goed ip hem ligt. Ik twijfelde zelf ook al, maar met een ander zadel werd hij vrijer in z'n voorhand en liep hij ook wat makkelijker weg. Erg balen, is een gloednieuw zadel notabene op hem aangemeten.

Maar goed, ik zat er even door heen maar we gaan er wel door heen werken. Ze gaat hem 2x per week rijden en mij begeleiden vanaf de grond. Echt opgegeven had ik nog niet helemaal, maar je krijgt wel voornamelijk doom scenario's in je hoofd.

Fijn om te horen dat ik niet alleen ben in mijn missery en jullie positieve verhalen hebben! Voor iedereen nog op zoek, jullie gaan sowieso wat vinden!


Fijn om te horen Ittakesmore, en ook dat je nog verder zoekt naar mogelijke andere oorzaken. Het klinkt verder als een heel fijn dier, zou geweldig zijn als jullie toch samen verder kunnen. Succes!

anjali
Berichten: 15123
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:53

Als het verder een eerlijk paard in zijn gedrag is zou ik het niet te gauw opgeven. Pas 3 maanden geleden uit Spanje geimporteerd is wel heel kort geleden. Ze gaan daar ook anders met dieren\paarden om dan hier.En medische check-up natuurlijk!

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 18:52

Fijn dat je op zoek gaat naar manieren om het voor beide te laten werken. Geef het inderdaad even de tijd. Drie maanden lijkt lang, maar het is echt niks. Zo sprak ik iemand op stal vandaag, haar paardje staat nu sinds een jaar op stal en ze zei dat hij pas sinds een maand of twee echt geland is.

Als je het medische kan uitsluiten en meer kan werken aan jullie band kan je er denk ik (wat ik opmaak aan de hand van je verhalen) een heel fijn paard aan hebben.

Hier hebben we vandaag peesjes en een longeersingel voor de eerste keer eraan gehad. Ze denkt bij alles voorwaarts dat is wel heel fijn.

Ben echt heel trots op haar <3

Mijn vader heeft ook een stukje gefilmd. Geen al te beste kwaliteit, maar goed: https://youtu.be/SG2cPTVxhXo

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:42

Ik vind het wel heel apart te noemen hoor, een jonge PRE die volledig je been en zweep negeert. Meestal zijn ze juist wel iets sensibel. Zou inderdaad een bloedonderzoek doen zoals babootje zegt, en niet meer met je zadel rijden.
Hij doet het niet uit angst, dat ie zich daardoor afsluit? In dat geval is 'doorpakken' namelijk maar een oplossing van korte duur en kan het juist veel erger worden.

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:50

Geryon schreef:
Ik vind het wel heel apart te noemen hoor, een jonge PRE die volledig je been en zweep negeert. Meestal zijn ze juist wel iets sensibel. Zou inderdaad een bloedonderzoek doen zoals babootje zegt, en niet meer met je zadel rijden.
Hij doet het niet uit angst, dat ie zich daardoor afsluit? In dat geval is 'doorpakken' namelijk maar een oplossing van korte duur en kan het juist veel erger worden.

Als dat laatste het geval zou zijn is doorpakken niet eens een tijdelijke oplossing maar grenzend aan dierenmishandeling!

Dat valt vanachter de PC natuurlijk niet zomaar vast te stellen maar de Spanjaarden die ik ken en waarvan ik weet dat er niks raars mee is gebeurt of waarbij dat opgelost is, hoef maar te denken wat je wil en het gebeurt al.

Maar zoiets bereik je ook niet in drie weken.
Mijn appie had er ruim een half jaar voor nodig voordat ze een beetje aanspreekbaar werd en daar had ik al twee maanden mee gewerkt voordat ze bij mij kwam!

Farjen

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 23:02

Mijn ene paard was ook zo slecht aan het been, werd alleen maar erger.. die bleek dus ook te lijden aan een (zeldzaam) medisch probleem..
Maar bloedonderzoek en zadelcheck zou ik ook zeker doen!

Fijn liesjj! Braaf hoor!

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 03:01

Geryon schreef:
Ik vind het wel heel apart te noemen hoor, een jonge PRE die volledig je been en zweep negeert. Meestal zijn ze juist wel iets sensibel. Zou inderdaad een bloedonderzoek doen zoals babootje zegt, en niet meer met je zadel rijden.
Hij doet het niet uit angst, dat ie zich daardoor afsluit? In dat geval is 'doorpakken' namelijk maar een oplossing van korte duur en kan het juist veel erger worden.


Ik moet eerlijk zeggen dat ik in mijn zoektocht echt nog nooit ras specifiek maar 1 soort paard gezien heb. Hij is verder super vitaal en fit, kan los rennen en bokken en doen. Hierdoor lijkt het dus echt niet medisch te zijn. Na de aanpak liep hij ook echt wel gewoon goed in tempo en door en had er geen echte problemen mee. Dus een zware medische reden zoek ik er tot nog toe nog niet achter en mijn dierenarts ook niet.

Ik loop verder wel echt alles na, maar hij kan wel sensible zijn aan de hand of op het terrein als hij iets ziet wat hij eng vind. Maar in zijn hoofd en karakter is hij verder gewoon heel koel en nuchter. Dus het lijkt toch een combi rij technisch en aan het beenplakken/hengst zijn + wellicht dus het zadel waarvoor ze maandag terug komt om te checken.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 09:02

Hier ook een flegmatiek paard, aan de longe super vooruit en met ruiter aan de longe ook, zolang ik in het midden sta, heeft hij volle respect en loopt hij super. Maar zodra ik er op zit, weet hij heel goed dat ik door weinig spierkracht vanwege ziekte hem gewoon niet door kan pakken. Dat resulteert in een slowmotion paard, haha, hij neemt het er dus helaas gewoon van. Ik werk hard aan mijn kracht, maar hij maakt het rijden natuurlijk voor mij niet makkelijk. Mijn once in a lifetime paard en verder zo braaf, maar twijfel of hij bij iemand anders beter af is. Medisch heeft hij nergens last van, maar weet hoe hij zo min mogelijk hoeft te werken. Mijn dochter er op en ik in het midden heeft hij respect genoeg om wel te lopen, loop ik van het midden weg, krijgt mijn dochter hem niet eens in draf (ze is nog jong en hij groot). Ik zou zadel nakijken idd, maar als hij verder fit en vitaal lijkt, eerst kijken of het rijtechnisch gaat verbeteren. Kan me na zo'n reis wel voorstellen dat hij zich door alle nieuwe indrukken wat afsluit nu, hopelijk komt hij snel los ittakesmore!

Babootje

Berichten: 26340
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 09:32

Liiesjjj schreef:
Fijn dat je op zoek gaat naar manieren om het voor beide te laten werken. Geef het inderdaad even de tijd. Drie maanden lijkt lang, maar het is echt niks. Zo sprak ik iemand op stal vandaag, haar paardje staat nu sinds een jaar op stal en ze zei dat hij pas sinds een maand of twee echt geland is.

Als je het medische kan uitsluiten en meer kan werken aan jullie band kan je er denk ik (wat ik opmaak aan de hand van je verhalen) een heel fijn paard aan hebben.

Hier hebben we vandaag peesjes en een longeersingel voor de eerste keer eraan gehad. Ze denkt bij alles voorwaarts dat is wel heel fijn.

Ben echt heel trots op haar <3

Mijn vader heeft ook een stukje gefilmd. Geen al te beste kwaliteit, maar goed: https://youtu.be/SG2cPTVxhXo


Leuk dier hoor Liesjjj: moest op gegeven moment nog wel even mn hoofd scheef houden haha. Nog wat onwennig op de singel met wat konijnensprongen maar verder heel braaf hoor. Ben benieuwd naar jullie vorderingen.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 10:37

Babootje schreef:
Liiesjjj schreef:
Fijn dat je op zoek gaat naar manieren om het voor beide te laten werken. Geef het inderdaad even de tijd. Drie maanden lijkt lang, maar het is echt niks. Zo sprak ik iemand op stal vandaag, haar paardje staat nu sinds een jaar op stal en ze zei dat hij pas sinds een maand of twee echt geland is.

Als je het medische kan uitsluiten en meer kan werken aan jullie band kan je er denk ik (wat ik opmaak aan de hand van je verhalen) een heel fijn paard aan hebben.

Hier hebben we vandaag peesjes en een longeersingel voor de eerste keer eraan gehad. Ze denkt bij alles voorwaarts dat is wel heel fijn.

Ben echt heel trots op haar <3

Mijn vader heeft ook een stukje gefilmd. Geen al te beste kwaliteit, maar goed: https://youtu.be/SG2cPTVxhXo


Leuk dier hoor Liesjjj: moest op gegeven moment nog wel even mn hoofd scheef houden haha. Nog wat onwennig op de singel met wat konijnensprongen maar verder heel braaf hoor. Ben benieuwd naar jullie vorderingen.


Haha! Ja de oudere generatie snapt niet goed hoe je moet filmen :')

Coalizione

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Maastricht

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:28

Oké ik ben iets tegengekomen op marktplaats waarvan ik dacht WOW <3. Het is een PRE ruin (2 weken geleden gecastreerd) en 3,5 jaar oud. Nu heb ik zelf geen tot weinig ervaring met pas gecastreerde ruinen maar ik wil wel gaan kijken. Hebben jullie nog enig advies voor mij?

Luna02
Berichten: 153
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:53

Ik meld me hier ook even! Ben momenteel nog aan het doorsparen maar hoop met een half jaartje ook mijn eerste eigen paard te kunnen kopen. Jaren voor anderen gereden, maar ben echt toe aan iets voor mezelf. Ik ben op zoek naar een paardje waar ik lekker mee kan dressuren (met ambities voor wedstrijden) en af en toe een sprongetje mee kan maken. Buiten rijden vind ik ook heerlijk! Vandaag echt een WOW paard op Marktplaats gezien, maarja... ligt qua budget nu helaas nog buiten de mogelijkheden.

Omdat dit tevens mijn eerste zoektocht is: hoe hebben jullie je droompaard gevonden? Hoe wist je of die klik er was?

anjali
Berichten: 15123
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:06

@luna: Ik zit er al heel lang in en heb vandaar al meerdere droompaarden gehad,en 1 nachtmerriepaard! Je kunt ze vinden via reguliere advertenties of bij een handelaar.Je hebt je lijstje van eigenschappen waar hij\zij aan moet voldoen. Het is best belangrijk om daar aan vast te houden en je niet te laten overhalen om een paard te kopen dat de door jou gewenste eigenschappen niet bezit. Dan ga je je mogelijke match bezichtigen,en aangezien een paard een persoonlijkheid is net als een mens,voel je dan meteen als er helemaal geen connectie is,of dat er wel een klik is of zelfs het begin van een klik!Net zoals je dat bij een ontmoeting met een mens kunt voelen.

Luna02
Berichten: 153
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:50

anjali schreef:
@luna: Ik zit er al heel lang in en heb vandaar al meerdere droompaarden gehad,en 1 nachtmerriepaard! Je kunt ze vinden via reguliere advertenties of bij een handelaar.Je hebt je lijstje van eigenschappen waar hij\zij aan moet voldoen. Het is best belangrijk om daar aan vast te houden en je niet te laten overhalen om een paard te kopen dat de door jou gewenste eigenschappen niet bezit. Dan ga je je mogelijke match bezichtigen,en aangezien een paard een persoonlijkheid is net als een mens,voel je dan meteen als er helemaal geen connectie is,of dat er wel een klik is of zelfs het begin van een klik!Net zoals je dat bij een ontmoeting met een mens kunt voelen.


Ik heb inderdaad al een lijstje met eigenschappen opgesteld waar mijn droompaardje aan moet voldoen (merrie of ruin, tussen de 3 en 6 jaar oud, compacte maar stoere bouw, dressuurgericht maar ook leuk als hij/zij een sprongetje kan nemen of mee kan het bos in en qua karakter lief, open, werkwillig waarbij er ook wel iets ondeugd en pit in mag zitten). Voelde je dat dan gelijk bij het eerste contact (aaien/borstelen) of pas met rijden?

anjali
Berichten: 15123
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:31

@Luna: Ik voel eigenlijk al meteen als het paard en ik elkaar voor de eerste keer zien ,nog voordat er geborsteld of gereden is,of we elkaar leuk zouden kunnen vinden.Als het paard me echt aankijkt en\of even snuffelt.Sommige negeerden me gewoon,keken over me heen.Er moet dus een wederzijdse interesse zijn.Echter,ik heb me ook eens flink vergist hoor. Een eerste indruk,positief of negatief,kan nog veranderen.Daarom kies ik niet alleen op gevoel maar ook met verstand erbij.Vroeger was het ook normaal dat je meerdere keren bij een paard ging kijken voordat je tot koop overging. Maar tegenwoordig moet het allemaal overhaast,anders kan hij weg zijn.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:31

Goed advies anjali. Het is een beetje liefde op het eerste gezicht gevoel. Ik heb met veel soorten ervaring maar geen PRE’s. Wat ik eerder las kunnen ze wat eenkennig en sensibel zijn?