Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:38

Leien dakje is wel heel optimistisch hoor Liesjj :')
Ze hebben zeker echt tijd nodig. De mijne is dan wel braaf maar ook een sensibele merrie. Het duurde zeker wel 2 weken voordat ze gewend leek aan het nieuwe ritme. Alles is anders voor ze...

Ook nu is het verschil tussen overdag en 's avonds nog heel groot. Als alles overdag buiten staat en zij in haar uppie naar de poetsplaats moet, is het wel even een heel ander karakter dan 's avonds wanneer alles relaxt binnen staat ;)
Kwestie van wennen maar dan heb ik niet eens een groene 3 jarige :P

Snap helemaal dat je voor zo'n snoetje valt. Scheelt al een heleboel als je dus echt de klik ermee hebt, dat maakt toch veel goed :D

Liiesjjj

Berichten: 1186
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:22

Het klonk alsof het allemaal zijn gangetje ging, toch niet. Haha. Iets te voorbarig geweest.

Ik moet ook gewoon wat meer geduld hebben en haar eerst even goed laten wennen. Ben alleen zo enthousiast en wil allemaal leuke dingen doen samen :D Maar ga vanavond gewoon even lekker knuffelen.

Gaaf Cheyenne! Heb je zelf ervaring met beleren? Ik ben ook aan het denken wat ik ermee wil. Het liefste doe ik het zelf (met instructie), maar ik heb weinig ervaring met het beleren van jonge paarden.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:42

Haha, alsof ik mezelf hoor, dat is echt zo herkenbaar :D

Lekker aan elkaar wennen en de tijd geven. Het is niet niks andere omgeving, ander voer, ander ritme, ander baasje..

Ik probeer vooral heel realistisch daarin te zijn. Ook als mensen bijvoorbeeld nu vragen of ik al super lekker rondrij op m'n nieuwe aanwinst...nou...nee...niet echt.
En dan lijken ze bezorgd of geschokt terwijl het helemaal niet zo bedoeld is of afbreuk doet aan het paard of dat ik er niet happy mee ben :') Ben juist dolgelukkig...maar het is gewoon niet opstappen-wegrijden-wow :+
Dat komt wel, maar nog niet gelijk nu.

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:47

Ik vind het zo leuk om mee te lezen dat alles zo goed gaat met de nieuwe aanwinsten :d Mijne voelt ook nog steeds als een nieuwe aanwinst terwijl hij inmiddels alweer sinds eind mei bij mij is.. :+

Liiesjjj

Berichten: 1186
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:06

MariekeS_ schreef:
Haha, alsof ik mezelf hoor, dat is echt zo herkenbaar :D

Lekker aan elkaar wennen en de tijd geven. Het is niet niks andere omgeving, ander voer, ander ritme, ander baasje..

Ik probeer vooral heel realistisch daarin te zijn. Ook als mensen bijvoorbeeld nu vragen of ik al super lekker rondrij op m'n nieuwe aanwinst...nou...nee...niet echt.
En dan lijken ze bezorgd of geschokt terwijl het helemaal niet zo bedoeld is of afbreuk doet aan het paard of dat ik er niet happy mee ben :') Ben juist dolgelukkig...maar het is gewoon niet opstappen-wegrijden-wow :+
Dat komt wel, maar nog niet gelijk nu.


Haha! Ja de verwachting van een paard kunnen zo hoog zijn. Moet braaf zijn vanaf het eerste moment, al helemaal vertrouwen in je hebben, lekker rond de sturen zijn etc etc. Maar de werkelijkheid is gewoon even andere. Het blijft een levend wezen, geen robot.

@Ketly: ik weet nog dat ik in het begin van mijn zoektocht een foto zag van jouw nieuwe aanwinst. Lichtelijk jaloers :+ want wauw wat een knap dier. Ben toen ook op zoek gegaan naar iets soortgelijks, maar ja, te uniek. Haha.

Maar nu ik Mascha heb denk ik bij ieder paard wat ik zie, ja wel leuk, maar niet zo leuk als de mijne. Denk dat het bij paarden hetzelfde werkt als bij kinderen, die van jezelf vind je altijd de leukste en knapste en geweldigste O:)

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:18

Liiesjjj schreef:
Het klonk alsof het allemaal zijn gangetje ging, toch niet. Haha. Iets te voorbarig geweest.

Ik moet ook gewoon wat meer geduld hebben en haar eerst even goed laten wennen. Ben alleen zo enthousiast en wil allemaal leuke dingen doen samen :D Maar ga vanavond gewoon even lekker knuffelen.

Gaaf Cheyenne! Heb je zelf ervaring met beleren? Ik ben ook aan het denken wat ik ermee wil. Het liefste doe ik het zelf (met instructie), maar ik heb weinig ervaring met het beleren van jonge paarden.


Ik heb al bij meerdere jonge paarden geholpen. Ik heb wel besloten voor mezelf dat als het niet gaat of ik loop teveel ergens tegenaan of ik vertrouw het niet helemaal, ze in training gaat.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:46

Cheyenne0252 schreef:
Wat een heerlijk snoetje! Ik merkte bij mijn merrie dat ze echt 4-6 dagen nodig had om weer tot rust te komen op haar nieuwe plek. Daarna zag ik haar echt meer ontspannen en beter eten en beter meelopen.

Ik ben van plan haar zelf zadelmak te maken! Alles lekker rustig en zonder haast. Heb al een paar maanden gepland dat ze helemaal niets moet en lekker vakantie heeft. Ik schakel logisch wel een instructeur in!

Dat dachten wij ook met een Fjordenkind. Lekker op de wei kind zijn. Nou daar dacht het "kind" heel anders over en was in twee weken van gezellig veulen veranderd in een strontvervelend kreng.
We hebben hem aan het werk gezet en binnen drie dagen was ie weer vrolijk en gezellig.

Letterlijk alles ging bij hem niet volgens het boekje dus we hebben het boekje weggegooid, hem alles aangeboden en als hij ja zei, dan gingen we dat doen. Alles wat iedereen verbiedt en van over de jank gaat, hebben we met hem gedaan en hoe doller we het maakten, hoe leuker hij het vond, hoe fijner hij werd in de omgang en hoe groter zijn fanclub werd.

Ik zou je paard dus ook geen vakantie geven maar elke dag iets aanbieden en kijken wat ze ervan vindt. Dan merk je vanzelf of je er eentje hebt die de wereld te lijf gaat of dat ze liever even de kat uit de boom kijkt. Daar pas je het aangebodene op aan.
Doe je dat goed, is inrijden voor de mindere goden. Dan stap je op en rijdt je weg alsof je nooit anders gedaan hebt.

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:08

@Liesjjj, haha wat leuk om te horen :D Nou jij hebt ook absoluut een knap dier gekocht dus dat is goed geslaagd!

miereneter

Berichten: 2598
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:50

Leuk om te lezen hoe het gaat met de nieuwe paarden en mensen. Voor mij is het een steile leercurve. Hoewel ik geen jonge onbeleerde wilde kopen, eindigde ik met een tweejarige. Als een blok voor gevallen. Maar dan moet je samen alles leren. Gelukkig met steun van ervaren mensen om me heen op stal.

Gisteren kwam de hoefsmid voor bekappen. Terwijl mijn paard bij mij best braaf is en goed luistert, kon de smid niet in de buurt komen. Steigeren, rondspringen. Gelukkig is de smid een hele ervaren (en correcte) paardenman. Terwijl ik al dacht dat het die dag niet zou gaan lukken, heeft hij mijn paard binnen tien minuten zover gekregen om stil te staan en hoefjes te laten bekappen. Héél leerzaam, voor paard én voor mij.

Beleren over twee jaar ga ik nog zien. In ieder geval onder begeleiding. Zadelmak zal me wel lukken, goed doorrijden moet ik misschien uitbesteden. Hij is nog maar 2,5, dus tijd genoeg.

Citaat:
Ik zou je paard dus ook geen vakantie geven maar elke dag iets aanbieden en kijken wat ze ervan vindt. Dan merk je vanzelf of je er eentje hebt die de wereld te lijf gaat of dat ze liever even de kat uit de boom kijkt. Daar pas je het aangebodene op aan.
Doe je dat goed, is inrijden voor de mindere goden. Dan stap je op en rijdt je weg alsof je nooit anders gedaan hebt.


Dat doe ik ook, hoewel niet iedere dag en zeker aangepast aan zijn leeftijd. Dus heel kort, want zijn aandachtsspanne is nog beperkt. Zodat het opstappen inderdaad een logisch gevolg is, in mijn ideale scenario.

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:02

ikke schreef:
Dat dachten wij ook met een Fjordenkind. Lekker op de wei kind zijn. Nou daar dacht het "kind" heel anders over en was in twee weken van gezellig veulen veranderd in een strontvervelend kreng.
We hebben hem aan het werk gezet en binnen drie dagen was ie weer vrolijk en gezellig.

Letterlijk alles ging bij hem niet volgens het boekje dus we hebben het boekje weggegooid, hem alles aangeboden en als hij ja zei, dan gingen we dat doen. Alles wat iedereen verbiedt en van over de jank gaat, hebben we met hem gedaan en hoe doller we het maakten, hoe leuker hij het vond, hoe fijner hij werd in de omgang en hoe groter zijn fanclub werd.

Ik zou je paard dus ook geen vakantie geven maar elke dag iets aanbieden en kijken wat ze ervan vindt. Dan merk je vanzelf of je er eentje hebt die de wereld te lijf gaat of dat ze liever even de kat uit de boom kijkt. Daar pas je het aangebodene op aan.
Doe je dat goed, is inrijden voor de mindere goden. Dan stap je op en rijdt je weg alsof je nooit anders gedaan hebt.


Het boekje staat ook zeker niet vast :) Alles wordt gedaan op een manier die fijn is voor haar, als dat betekent dat de strategie een paar keer veranderd moet worden dan is dat ook prima!

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:25

Ik vraag me af wat "het boekje" eigenlijk is? Ik weet niet beter dan dat er tig verschillende manieren zijn. Drie jaar in een opfok verwilderen tot aan veulentraining doen wanneer het dier nog half in de baarmoeder steekt en dan alles daar tussenin. Ik heb al veel zien passeren. :D

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:28

Ik bedoelde denk ik met 'het boekje' mijn eigen bedachte plannetje :D

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:34

Ah zo ja, ik snap het. Het is natuurlijk wel fijn om een beetje een leidraad te hebben, maar uiteindelijk is het het paard dat dicteert. :D

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:42

Absoluut! Maar ik probeer er wel over na te denken, anders voelt het echt als aan klooie. En voordat ik het bit erin doe wil ik bijvoorbeeld eerst de tandarts laten komen, het gaat ook om de praktische zaken :)

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:16

Cheyenne0252 schreef:
Ik bedoelde denk ik met 'het boekje' mijn eigen bedachte plannetje :D

Nou, niet per se. Het gros zal je in enigerlei vorm zeggen dat je er vooral zou min mogelijk mee moet doen.
De verschijningsvorm is zo divers als er mensen zijn, maar hoe minder je ermee doet hoe beter het zou zijn, volgens die opvattingen.

Je zult nergens vinden dat je een nauwelijks jaarling veulen in moet spannen voor een karretje. Maar wat doe je als hij in eerdere sessies heeft laten blijken dat ie dat geweldig vond?


Cheyenne0252 schreef:
Absoluut! Maar ik probeer er wel over na te denken, anders voelt het echt als aan klooie. En voordat ik het bit erin doe wil ik bijvoorbeeld eerst de tandarts laten komen, het gaat ook om de praktische zaken :)

Natuurlijk moet je er goed over nadenken.

Die Fjord stond ook niet gelijk voor een karretje. Die heeft eerst uitgebreid kennis gemaakt met het hoofdstel, tuig, karretjes, ingespannen worden, alles op het moment dat hij het wilde. Soms zei hij nee en dan was dat ook goed.

Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:50

Leuk om te lezen hoe het allemaal gaat bij jullie. Wij zijn ook nog steeds erg blij met onze kantjer Mexx

Dit was 1 van de verkoop foto\s

Afbeelding

Toen we m gingen kijken, nog hengst en nog onbeleerd (en meteen verliefd)
https://www.youtube.com/watch?v=p_8KTjuTpUY

Toen hij kwam begin juli eerst gecastreerd.
Half juli beetje begonnen met longeren
Eind juli hangen en voor de eerste x erop.
Daarna een periode ongeveer een kwartiertje erop aan de longe.
Daarna aan de longe erop in de grote bak

En nu netjes onder het zadel
https://www.youtube.com/watch?v=UbljBBbWd5A

Alles volgens het boekje. Wordt nu wat doorgereden. Zit wel een flinke kop erop. Maar eigenlijk is hij voor een 3 jarige superbraaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:07

Wat leuk om te lezen dat het zo goed gaat met jullie paarden! Hebben jullie ook al het gevoel dat ze er al jaaaaren zijn? Ik wel namelijk. Haha.

Wij hebben helaas heel veel ellende en pech gehad. Ik heb mijn paard nu 5 maanden. In totaal heb ik 3 weken van hem kunnen genieten. Zo veel zorgen, tranen en kosten aan hem gehad. Hij kon niet wennen aan zijn nieuwe plek en begon heel snel af te vallen. Zat onder de wonden van de dominante paarden, had een lage weerstand, heeft tot 2x toe een fikse rainrot-besmetting gehad... Dat is ongeveer 1/4 van alle sores. Ik had hem nog 2x kunnen aanschaffen als ik zo terug kijk! Haha. Maar ik ben zó blij met hem. Alles wat ik zocht en meer... Mijn heerlijke vriend. Sinds vandaag durf ik te zeggen dat hij eindelijk weer 100% gezond is. En nu beginnen met genieten. <3

Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:24

Wat sneu als ze dat allemaal moeten doormaken Pernilla. En zo lang. Dan zit je wel even met je handen in het haar. Gelukkig is hij nu op zn plekje en gaat het allemaal goed. En kan het grote genieten eindelijk beginnen.

Liiesjjj

Berichten: 1186
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:02

Mooi paard babootje! Ziet er goed uit voor zo kort onder het zadel.

Echt balen pernilla.. hopelijk is het vanaf nu allemaal rozengeur en maneschijn!

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:35

Begin 2020, helemaal niet op zoek naar een nieuw vriend(innetje). Totdat ik de advertentie zag van een hele bekende bokker (vulina). Helemaal verliefd op rode “kleine” opium. En wat doet ze het goed! Mijn grote 1 jarige rode trots.

Afbeelding


Afbeelding


Totilas x royal dance

Liefde ❤️

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:48

famkeY schreef:
Begin 2020, helemaal niet op zoek naar een nieuw vriend(innetje). Totdat ik de advertentie zag van een hele bekende bokker (vulina). Helemaal verliefd op rode “kleine” opium. En wat doet ze het goed! Mijn grote 1 jarige rode trots.

[ [url=m/F7Z50R.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/OBfC3Q.jpg]Afbeelding[/url] ]


Totilas x royal dance

Liefde ❤️


Jeetje is die pas 1, wat een paard al!

Alja

Berichten: 25653
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:16

Idd mooie knappe vos zeg !
Kun je veel plezier aan beleven maar eerst maar eens gezond 3 jaar worden :)

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:22

Cheyenne0252 schreef:
famkeY schreef:
Begin 2020, helemaal niet op zoek naar een nieuw vriend(innetje). Totdat ik de advertentie zag van een hele bekende bokker (vulina). Helemaal verliefd op rode “kleine” opium. En wat doet ze het goed! Mijn grote 1 jarige rode trots.

[ [url=m/F7Z50R.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/OBfC3Q.jpg]Afbeelding[/url] ]


Totilas x royal dance

Liefde ❤️


Jeetje is die pas 1, wat een paard al!


Ja en zo lief!! Ze doet het super!! Altijd spannend, wat haal je in huis, doe je het wel goed, vinden de andere paardjes haar wel leuk. Nu een echt 4tal. Ze gaan voor elkaar door het vuur. Ze mag nog heerlijk lekker lang genieten van het paard zijn. Denk alleen door haar grootte dat we haar ook echt wel tot haar 4e moeten laten staan voordat het zadel te pas komt. Of valt dat wel mee??

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:26

Alja schreef:
Idd mooie knappe vos zeg !
Kun je veel plezier aan beleven maar eerst maar eens gezond 3 jaar worden :)


Ja best spannend!! Helemaal met deze... al heel wat beleefd. Gelukkig so far so good. Maar ik neem niks vanzelfsprekend! Duimen dat het goed gaat! Heb ze allemaal thuis en elke dag door de handen. Aan liefde zal het niet liggen...

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:37

Wat een leuke Famke :D Vlak bij mij uit de buurt!

En Babootje, ja van dat paard ben ik sprakeloos <3

Jouwe is ook zó leuk Pernilla! Fijn dat het eindelijk goed gaat.

Ik ben nog steeds erg blij met mijn 'stoere' ruin. Hij is nu niet zo hengst meer als eerst gelukkig :+

De eerste dag bij mij:
Afbeelding

Na een paar maanden bij mij:
Afbeelding

Afbeelding

En vanavond!
Afbeelding