[VOLG] Nieuwe rescue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:37

Lusitana schreef:
Dus maar ouderwets buik over zijn rug, uitkijken dat er niet tegveel gewicht aan de andere kant zou komen om te voorkomen dat ik met het hoofd eerst naar de grond zou glijden (..)

_O- _O- _O-

Wat een lieverd is die Vincent toch <3

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:25

Lusitana schreef:
Ja super paard. Laat zich door niks van zijn stuk brengen. Ik ga eerst een boek schrijven over eigenlijk wat er in dit topic staat maar dan wat uitgebreider en met foto´s en tekeningen, maar ik zit ook al stiekem te denken aan een tweede boek, een soort levensverhaal, dat dan wel fictie is, ik kan niet alles achterhalen. Mocht het eerste boek en succes zijn, tenminste.

Wat een geweldig karaktervol paard.
Volgens mij moet je meteen met dat tweede boek beginnen en het eerste overslaan. De dingen uit dit topic kun je denk ik juist heel mooi verwerken in 'zijn levensverhaal'.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 10:36

Het is de bedoeling dat het eerste vooral vol humor zit. Het is ook geen verhaal, maar anekdotes en nonfictie. Ken je bv het boek "Not quite a horsewoman?" https://www.amazon.co.uk/Not-Quite-Hors ... 0851316433
Het andere is drama en wel een verhaal en fictie.

Ik heb voor mezelf ook een aanloop nodig. Heb lang niet meer geschreven. :+

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 14:45

Gistermiddag laat kwam Vincent bij huis rondhangen en omdat het koel was (geen regen helaas, dat kon ik wel verderop zien, maar is niet hier gevallen), dacht ik dat het msschien wel de gelegenheid was om een rondje te rijden. Hij kwam achter me aan gehobbeld naar de stal en daar heb ik hem zijn halster omgedaan en geborsteld.
Zadel opdoen vond hij zo-zo, ik denk dat hij bij "werk" denkt aan uren zwaar werk. Weet hij veel dat het om een rondje stappen gaat.

Afbeelding

Ik had het bit van het hoofdstel gehaald en het als sidepull.
Afbeelding

Bij het opstappen was het nog even stapje naar achter, stapje naar voren, maar hij maakte er niet echt werk van.
Van de poetsplaats af draaide hij meteen naar rechts. Nou vooruit dan maar.voor het huis langs, stukje het land naast het huis op en naar rechts richting de ingang van het zijland.

Afbeelding


Even poepen, daarvoor gaan de oren naar achteren.
Afbeelding

En weer door.
Afbeelding

Aan het einde rechtsaf, hij wilde liever weer naar rechts in een schuine ljn naar stal terug, dus ik moest daar even stevig sturen, met hand en been. :+
Helemaal rechtdoor gegaan tot de onheining en toen weer rechtsaf en voor de hoek weer rechtsaf richting stal. Omdat hij inmiddels 2 x zo snel was gaan stappen, heb ik een beetje trapsgewijs gereden, dus haakse bocht naar links en dan weer haakse bocht naar rechts, haakse bocht naar links en weer haakse bocht naar rechts, zodat het geen rechte lijn naar stal was.
Afbeelding


Voor de stal bleef hij keurig staan zodat ik rustig af kon stijgen. Braaaaaf.
Hoofstel af, halster om, zadel af, hoeven uit krabben, halster af en hij ging zelf naar zijn stal waar hij een beetje voer kreeg.

Ik voeg wel andere gangen toe als ik meer het idee heb dat ik controle over hem heb, want ik had gisteren een beetje het gevoel dat ik een soort van passagier was die hij tolereerde....

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 15:08

Hij voelt trouwens erg aan als mijn eerste paard hier. Maar dat was een merrie. Zal kijken of ik daar een foto van kan vinden.

Ik ging met haar boodschappen doen voordat ik een brommer had.
Afbeelding

En dit is boven op een berg, onderdeel van een lange rit die ik met enige regelmaat met een vriendin deed die dan klanten mee had die bij haar paardrijvakantie hielden.
Afbeelding

Die was ook harstikke lief en betrouwbaar, maar ook een tikkeltje eigenwijs (maar ik zie dat toch meestal als zelfbehoud bij paarden) en zonder pelham had je niet veel in te brengen, hoewel ze met halster ook wel te rijden was, maar dan wel de bekende weg.
Ik kon haar met de pelham dan wel weer met losse teugel rijden. Maar als echt portugees paard een stang gewend en de rest vond ze maar raar en niet waardog genoeg om op te reageren ofzo. :+

Ik weet niet of ik hier de anekdote ooit verteld heb van de banaan, maar ik was dus met die vriendin aan het rijden en ze vroeg of ik een banaan wilde en dat wilde ik wel dus ik was die aan het pellen en ze vroeg of ik een galopje wilde maken. "Ja hoor" zei ik en al pellend galoppeer ik weg.
Zij erachteraan. "Je had eerst wel even je banaan wel op kunnen eten hoor!"
:')
Ik heb ook eens met haar op de bewuste berg van de foto een klant gefotografeerd in volle galop.
die wilde graag een foto voor thuis, want anders zouden ze het niet geloven, ze was een beetje angstig.
Dus ik had aangeboden een foto te maken. Zegt mijn vriendin "ja hoor, hoe dan? Vanaf een galopperend paard?" en ik dus: :j
Ze was erg van eerst zien en dan geloven, maar boven op de berg deden we dus onze galop en ik ging naast die klant in galop en heb gewoon, tot grote verbazing van vriendin en grote vreugde van de klant, foto´s genomen.
Tja, als je gewend bent nooit de teugels los te laten in galop is dat misschien een eng idee, maar je paard gaat wel, daar heb je echt geen teugels voor nodig!
Maar bij Vincent ben ik nog niet zo ver, het voelt allemaal nog vreemd.

Whizz
Berichten: 1048
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:40

Ik mis toch zo de “leuk” knop! Ik geniet altijd zo van jouw verhalen over je belevenissen! Ik vind Vincent briljant maar ik denk ook dat iemand met minder opmerkingsgave niet zulke leuke verhalen kan maken!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 20:14

Dank je wel!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 19:15

Zeker 1 x per dag komt Vincent aan het raam bedelen voor een worteltje en meestal loopt hij daarna meteen om om het bij de deur nog een keer te proberen.

Afbeelding

De andere paarden doen dit ook, maar op andere tijden.
Pocotó heeft zelfs uitgevonden dat als ze letterlijk aan de bel trekt (ik heb een koperen bel met het touwtje door het gaas naar buiten) dat ik dan naar buiten kom en worteltjes uitdeel en dat moet ik dan dus af en toe stoppen door het touwtje naar binnen te halen. :+


Afbeelding

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 08:25

Geweldig! Een paard dat aan de bel trekt _O- Wat een heerlijke kudde heb je toch!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 10:21

Niet direct met Vincent te maken, maar wel grappig:

Toen ik vanmorgen aan het uitmesten was, en de stallen van Olímpio en Vincent al had voorzien van nieuw stro en twee extra plakjes om te eten (ze krijgen ook hooi, maar ze vinden het stro ook smakelijk en dan hebben ze wat te doen) en de stal aan het einde ertegenover (van Pocotó) aan het uitmesten was, hoorde ik proetsen in Vincents stal, dat níet van Vincent was.
Van hem ben ik gewend dat hij terugkomt voor een ontbijtje, maar dat had hij al gehad en hij was allang al weer naar buiten. Dus wie stond er in de stal zijn stro te pikken?

Nu hangt er in die hoek schaduwdoek dus ik kon er niet echt in kijken, dus ik loop er zo heen, staat Chico, betrapt en accuut gestopt met kauwen, stro links en rechts uit zijn mond hangend, me verstijfd en afwachtend aan te kijken.
Hij weet dondersgoed dat het niet zijn stal is, dus had niet veel woorden nodig om in volle draf naar buiten te stuiven.

Nu weet ik niet of hij volgende keer wegblijft, of gewoon niet meer proest....

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:37

Zijn soms net kleine kinderen met hun gedrag....erg leuk om te zien en in dit geval te lezen... :D

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 14:58

Okee, ik geef mijn paardjes behalve hooi ook stro om op te peuzelen en dat leg ik ´smorgens na het uitmesten meteen al op stal omdat ik dan toch met het stro bezig ben en Vincent komt nog wel eens overdag op stal en dan heeft hij wat te doen.
De kleintjes krijgen 1 plakje, de grote 2, soms 3 , ligt een beetje aan hoe het geperst is.
De stallen rechts, van Gandhi, Chico en Pocotó zijn kleiner en zij krijgen het stro (en hooi) in een hoekje voorin en de stallen van Olímpio en Vincent er tegenover, zijn enorm, de bodem is ook niet helemaal bedekt, ze hebben alleen een bed achterin.
Bij hen leg ik het stro om te eten gewoon midden op het bed, want wat ze morsen komt dan gewoon bij het bed.
Hooi krijgen ze ´savonds voorin op de kale vloer, als zeal op stal staan.

Nu zag ik gisteren dat Vincent van zijn stro had gepeuzeld, maar vooral de plakken naar voren had getrokken, helemaal naar zijn ingang.
Blijkbaar wil hij geen eten op zijn bed?
Maar ja zeker weten deed ik het niet, maar ik was net op stal en wéér zijn stro bij zijn deur.

Nou vooruit dan maar, dan krijgt hij zijn stro ook wel op de kale vloer. I can take a hint!

Hij had trouwens van alle andere plakjes ook een hapje genomen en van Pocotó helemaal opgegeten op een klein beetje na. Hij moest zeker testen of hij niet wat anders kreeg dan de rest ofzo :+

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:24

Of hij eet dat op van de rest om s'avond smeer in zijn eigen box te hebben ;) zal mij niet verbazen dat ie zo slim is :D

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 10:30

Nou inderdaad, zo slim is hij wel, maar van de rest was echt zo´n test hapje. Alleen bij Pocotó had hij flink wat genomen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 09:04

Vannacht weer een auto door de omheining gegaan inde scherpe bocht...
Twee palen kapot.
Alles op de grond.
Ik heb daar witte balken, refelectoren, lint. Valt goed te zien en nog gaan ze er door en melden homaar.
Deze is wel tien meter het land in gekomen.
Gelukkig staan de paarden ´sanchts op stal en check ik elek ochtend hoe de omheining in de bocht ervoor staat
.
GNR gebeld, die kunnen niks doen.moet de Protecção Civil hebben. Die nemen niet op. Beginnen wellicht pas om 8 uur.

Huisbaas gebeld, neemt ook niet op, bericht ingesproken.

Wat een begin van de dag.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 12:21

Even positief:
Ik geloof dat Vincent nu tevreden over me is. Met het stro voorin leggen.
Vanmorgen was zijn bed keurig, alle drollen op een hoop op de kale vloer aan de kant, kon het zo opscheppen.
En toen hij buiten stond kreeg ik spontaan een lange intensieve "neuzel", iets waar hij nog nooit initiatief voor heeft getoond, en een hoofd-over-schouder.
De "afrrichting" is gelukt :+ Ik werd beloond. :D

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:04

Eindelijk zal die wel gedacht hebben...ze heeft em door....duurde ff .... :+

Whizz
Berichten: 1048
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:27

Haha Kally, _/-\o_ dat dacht ik ook, slimme jongen die Vincent!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 17:01

Ja, echt he. Nu moet het nog met rijden gebeuren... :P

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 21:29

Misschien een betonnen paal in die hoek ingieten := dan komen ze de wei niet meer in damn wat een ellende.

Fijn dat Vincent zijn personeel goed heeft afgericht :D

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 10:02

Hoe bedoel je slaaf van je paard?
Zit net na het uitmesten aan mijn ontbijt en bedenk dat ik geen plakjes eetstro in Vincent´s stal heb gedaan (doe het al niet meer in de andere, die krijgen het wel als ze binnenkomen) sta onmiddelijk op om het dan toch maar even te doen voordat ik het veregeet....

Ik laat het aan de huis eigenaar over hoe ze een en ander beter repareren/versterken, betreffende omheining.
Er komt sowieso aan die kant nieuwe omheining, maar dat is ongevree een kilometer en dus best wat werk en ze zouden het in het voorjaar doen daar toen kwam er wat anders tussen waar hij zijn personeel moest inzetten. In de zomer is de grond te hard om palen te slaan, dus het zal wel najaar worden.

YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:49

Lusitana schreef:
Vannacht weer een auto door de omheining gegaan inde scherpe bocht...
Twee palen kapot.
Alles op de grond.
Ik heb daar witte balken, refelectoren, lint. Valt goed te zien en nog gaan ze er door en melden homaar.
Deze is wel tien meter het land in gekomen.
Gelukkig staan de paarden ´sanchts op stal en check ik elek ochtend hoe de omheining in de bocht ervoor staat
.
GNR gebeld, die kunnen niks doen.moet de Protecção Civil hebben. Die nemen niet op. Beginnen wellicht pas om 8 uur.

Huisbaas gebeld, neemt ook niet op, bericht ingesproken.

Wat een begin van de dag.


Is het een idee om er een aantal solar lampjes neer te zetten?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 15:46

Zichtbaarheid is niet het probleem! Er hangen tig reflectors en je ziet het van een afstand. Maar ze rijden te hard om te reageren en zijn waarschijnlijk ook behoorlijk onder invloed.

Drempels zou helpen, maar het is zo oneerlijk voor de bewoners die er de rest van het jaar ook rijden.
Het is een typisch touristenseizoen ding.
En nu is er een omlegging waardoor ik veel meer verkeer heb. Maar je zou denken dat je ergens onbekend bent, je rustiger rijdt (zie ik ook heel veel hoor), maar dit is het type mens dat gewoon roekeloos is en zulke wegen als een uitdaging zien.
Ze komen soms joelend en toeterend voorbij midden in de nacht. Dan lig ik al te luisteren voor gierende banden en de knal.


Ik ben gisteren met Chico met fietstassen op zijn rug appels gaan halen bij de buren 2 km verderop. Dat vond hij best een eind (hij is veel te dik), maar zo af en toe stond er riet/bamboe in de berm, dus hij kon snacken/tanken.
Hij vond bij de buren wachten toen ik achterom moets om te zeggen dat ik er was voor appels, best eng, er lag een hete drol.
Hij kon wel al appels vindne op de grond.
Appels in de tassen doen vond hij eng, dus dat ging niet vlot. Er waren er niet zoveel, de volgende lading moet nog vallen.
hij was op de terugweg duidelijk best moe, maar liep toch braaf mee. en we kwamen veel verkeer tegen, ook campers, maar dat vindt hij allemaal best en ze hielden afstand en gingen langzaam voorbij, kan niet klagen.
De meesten moesten glimlachen en hadden kidneren met de neuzen tegen de ramen.
hij zag er ook wel leuk uit, want de tassen zijn wit met rode bloemen en groen blaadjes en hij heeft en rood halster en touw en had een groene borstriem. Dus het was allemaal, volkomen toevallig, op elkaar afgestemd.
Ik vond het jammer dat ik gene camera mee had, maar ik doe het nog wel eens een keer.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 21:54

Afbeelding
Hij ging gisteren voor de deur rollen en bleef redelijk lang naliggen en dus kon ik een foto maken.
Gisteravond even op hem gereden en ook op Ollie en met de anderen wat gedaan, dus ik was te moe om verslag te doen. Vandaag de hele dag op pad geweest. Morgen schrijf ik wel over het rijden.

Dit kopieer ik even uit een bericht in een ander topic:
Toen ik terug kwam, waren de paarden al bij huis omdat ze naar binnen wilden en had Pocotó, de (enige) merrie de hondenren voor mijn deur open gemaakt en Chico en Gandhi stonden er in onkruid te eten, met de honden er blaffend omheen. Zelf bleef ze natuurlijk schijnheilig buiten het hekje :+ Olímpio en Vincent stonden op een afstandje, die halen geen kattenkwaad uit.
Een buurman en zijn vrouw waren voor het huis gestopt met zijn pick-up truck en hielden het in de gaten. Zij hebben ook paarden en hadden zeker ingegrepen als ze het huis in waren gegaan (mijn deur was open zodat de honden binnen koelte konden zoeken).
Echt zo gaaf, zulke mensen.

Zodra ik het hek door kwam met de scooter, kwamen Gandhi en Chico wel de ren uit, zo zijn ze ook wel weer. :+

Temeraire

Berichten: 3533
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:54

Het blijft leuk om je belevenissen te volgen :)
Ik was dit topic even uit het oog verloren, maar heb eerder ook altijd je topics gevolgd.
Zo leuk hoe ze allemaal hun eigen karakter hebben en hoe je hierover vertelt.

Appels halen met Chico roept bij mij echt een romantisch beeld op <3
Veel leuker dan gewoon appels bij de supermarkt halen, die weet ik waar vandaan komen.
Al zal het in praktijk vast minder romantisch zijn, als je in die warmte zo'n stuk moet lopen :+

Leuk dat je weer had gereden! Inmiddels zijn we weer een paar dagen verder, ben benieuwd hoe het gaat :)