[VOLG] Nieuwe rescue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 23:27

Leuk, ik heb al een heel ploegje nu!
Ik had een slechte verbinding en nog niet veel op de pagina kunnen doen, morgen zal ik naar het stadje gaan en foto´s plaatsen.
Ik heb net pas de video op Youtube. Waar hij in de stad er minuten over doet, heeft het hier meer dan een uur geduurd!en het filmpje is maar 12 seconden lang...
https://www.youtube.com/watch?v=TrVEUmFWVUQ

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:15

Zo apart dat hij graag wat alleen-tijd doorbrengt en gezien zijn blije geren zich daar heel prima bij voelt, maar dat Vincent daarnaast ook heel sociaal is en bij de kudde hoort. <3

Heb me ook aangemeld op fb

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 00:26

Welkom bij de groeiende groep! Ik heb morgen foto´s van de passessie met zadels die ik vandaag heb gedaan en het bezoek van de smid dat morgenochtend plaats gaat vinden.
Ik zal hier dan ook wel wat plaatsen.

Ondertusen de fokker via wie ik hem heb nog gesproken om te vragen wat Vincent gewend is, een stang of een trens en het is de stang, wat ik al vermoedde. Gelukkig heb ik die ook.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 20:56

Gisteren kwam Vincent even checken wat ik aan het doen was toen ik aan het uitmesten was. De kruiwagen stond midden in het gangpad, maar dat weerhield hem er niet van om zijn stal in te gaan. Hij zette eerst voorzichtig een voet in de ruimte tussen de muur en de kruiwagen, toen nog een en toen dat paste liep hij voorzichtig door. Hij kan ook heel voorzichtig om open deurtjes heen en achteruit de hoek om enzo, hij is super handig en verstandig!

De smid was er vanmorgen even voor half negen en om half elf was hij al weer klaar. Er hoefde niet veel te gebeuren. Het meeste ging van Vincent´s voorhoeven.
Videos staan op https://www.youtube.com/channel/UCZthLY ... DEKpNRmApg
en
https://www.youtube.com/channel/UC767zb ... 7RS_9PCibg

Foto´s van alle paardjes kun je zien op de Facebook pagina https://www.facebook.com/opvangpaardenportugal/

Foto van Vincent:
Afbeelding

Vincent met springzadel
Afbeelding

met veelzijdigheidszadel
Afbeelding

met boomlooszadel. Hij hoort net de andere paarden.
Afbeelding

met springzadel op een gevouwen deken
Afbeelding

Op zijn Facebook pagina staan (ook) andere foto´s.
Voor de duidelijkheid, de foto´s met de zadels zijn gisteren genomen dus voordat zijn hoeven waren gedaan.

Morgen ga ik kijken of ik kan lange teugelen.

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 08:43

Ik wil ook nog wel wat doneren, niet alleen voor Vincent maar ook voor de katten die je zo'n mooi leven hebt gegeven. Kan zijn dat ik erover heen gelezen heb maar ik vind geen rekeningnummer?

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18182
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:31

Ik denk dat je dat beter even via een PB met Lusitana kunt bespreken, Maras ;)

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 12:02

Ik ben een beetje voorzichtig met mijn nummer op internet te gooien (op Bokt mag het sowieso niet), al weet ik niet echt waarom, maar ik denk dat ik er aan moet geloven om het mensen makkelijker te maken.
Ik neem even contactop via pm. (Zal eerst even checken of dat al niet op Facebook is gebeurd)
Op het video kanaal va Equine Shelter staat het trouwens wel als antwoord op de eerste of een van de eerste reacties op het eerste filmpje.

*edit* Het staat nu alvast op de facebook pagina Vrienden van Vincent.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 19:14

-O-
Ik hoorde na de lunch Olímpio bij huis hinniken, dus ik ga kijken, stond hij totaal bezweet bij de deur, helemaal in paniek aan het hinniken. Kudde kwijt geraakt. Ik naar hem toe, komt hij op me af is hij stokkreupel. Kan amper op zijn rechterachterbeen staan.
Afbeelding

Ik haal zo mijn hand er langs en hij legt echt zijn been zo in mijn hand (hij is ooit eens binnen gekomen met ene steentje in zijn hoef, dat kon ik horen, dus ik ging er met een hoevenkrabber heen en hij tilde meteen de betreffende hoef op.... hij is een paard dat laat zien waar het zit).
Ik kon niet echt zwelling of hitte voelen, maar op zijn kruis had hij wat krassen en daar en naar zijn bil toe was het inderdaad ook warmer.
Hij had in elk geval heel erge pijn, hinkte enorm.
Ik heb mijn arm over zijn hals gelegd met wat druk erop (paarden troosten elkaar door hun hoofd over de hals van het ander paard te leggen) en hem verteld hoe erg ik het vond.
Ik ben naar het zijweiland gelopen om te zien of ik nog wat van oorzaak kon vinden, had hij in de omheining vast gezeten? En hij hobbelde mee.
Pocotó, Gandhi en Chico stonden met buur baas paard bij de omheining en ze kwamen een stukje op me af. Olímpio bleef achter en hinnikte naar ze en uiteindelijk gingen ze naar hem toe en ze zijn met z´n allen dichter bij huis gaan grazen.

Ik op de scooter naar het stadje om een ontstekingsremmer/pijnstiller bij de DA te gaan halen. Maar ze gaan pas om drie uur open en het was nog geen twee uur... Rond blijven hangen, of teruggaan?
Ik ben maar teruggegaan.

Olímpio stond al op het been en liep ook een stuk beter, gelukkig. Nu wacht ik het maar even af dan.

De wond van Pocotó ziet er trouwens mooi uit, dankzij de honing. Daar hoeft verder niets meer aan gedaan.
Afbeelding

Gaan lange teugelen met Vincent. Bij het optuigen ging het even mis, waar ik ze aan vast zet, heb ik al eens genoemd, rekt mee omdat het rubber is. Ik had het hek openstaan en hij rekte wandelde gewoon van de poetsplaats af, en de rubberen slang rekte en rekte en rekt en ineens "peng" knapte hij en schoot hij terug. Vincent wandelde nog twee passen door, maar draaide toen naar me toe en liet zich pakken. Hek maar even dicht gedaan. Dat is regel nummer 1 bij mij, die ik zelf nu stom genoeg overtrad, maar als ik een paard vastzet, heb ik liever dat ze weten dat ze niet weg kunnen. Op den duur kun je ze er dan ook gewoon los poetsen en optuigen.
Enfin longeersingel om, lijnen er door en laat ik het zo zeggen: Er schort nog wat aan de communicatie en hij heeft het vast nooit eerder gedaan.
Hij draaide een paar keer helemaal door zodat hij bijna met zijn neus naar me toe stond, ging gewoon tegen stuurhulpen in, maar uiteindelijk leek hij het wel een beetje door te krijgen en hij ging in elk geval niet met me aan de haal ofzo.
De andere paarden kwamen op hem af, dus ik ben maar snel terug naar stal gegaan en al met al was ik langer bezig met op- en aftuigen dan het hele langeteugelen :+
Toch een beetje haver als beloning gegeven.

Toen de anderen geen belangstelling meer hadden heb ik hem nog even gepakt en met een halster om wat aan de hand gewerkt. Ook niet echt een succes. Wijken snapte hij niet echt, ook niet met een stokje erbij. Hij bleef wel geduldig, zou bijna zuchten, en gaf me vreselijk het gevoel dat ík dom bezig was, hoewel ik het al mijn paarden zonder problemen heb aangeleerd. Hij deed naar rechts een pasje of drie okee, dus kreeg hij daarvoor een stukje wortel, maar de andere kant op ging weer niet.

Uiteindelijk kreeg ik wel een wending om de voorhand twee kanten op voor elkaar en ik vond dat een goed moment om te stoppen, dus worteltje erin en halster er af. :+
Nou, hij bliefte eigenlijk wel wat haver, en ging de stal in. Nou vooruit dan maar.

kally
Berichten: 5254
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:23

Je maakt genoeg mee zo met je paarden...gelukkig dus geen ernstig probleem met Olimpio en nog maar wat trainen met Vincent...de grapjas....

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 19:18

Schrok me vanmorgen tepletter. Kwam terug van boodschappen doen en ik zag Vincent niet.
Die loopt normaal altijd zo´n beetje om het huis, maar hij was in geen velden of wegen te bekennen.
Dus in het zij land gekeken, maar daar was hij ook niet (wel even foto´s gemaakt van de anderen):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er gaat dan van alles door je heen, iedereen kan hier gewoon het land op natuurlijk. Maar de ketting zat er op zoals ik dat altijd doe en de honden waren rustig....
Enfin, toen ik weer terug liep, stond hij gewoon bij de stal in de buurt. Hij was op het stuk naar de weg toe, waar ik gewoon niet echt in gekeken heb toen ik er langs reed.

Later wilde ik Olímpio´s hoofdstel met ongebroken bit eens bij hem proberen en ik ging op hem af met hoofdstel en longeer lijn. Nou, hij had geen zin. Liep weg en uiteindelijk stoof hij weg in volle draf, maar keerde aan het einde weer om en kwam in volle galop terug.
Ik was hem een stuk achterna gelopen en hij kwam dus in volle galop voorbij en ik had mijn camera in mij hand, maar hij drukte niet af he -:(-
Toen hij het uiteindelijk wel deed had ik maar eens stipje in de verte -O-
Afbeelding

Hij deed nog een ererondje om het huis en ging toen de stal in. Dus daar het hoofdstel maar om gedaan.
Heb heel kort wat rondjes aan de longeer lijn laten gaan in stap en draf, echt even testen of hij het principe kent (ja). Hij nam duidelijk misbruik van het feit dat ik mijn camera vast had, maar al met al deed hij wel wat de bedoeling was (hij vertikte het wel in galop te gaan, met of zonder camera) en daarna heb ik de longeerlijn even als lange lijnen gebruikt en een beetje rechte lijnen en bochten gelopen en twee rondjes om het huis, 1 rechtsom en 1 linksom. Hij snapt het, maar hij is te gevoelig om de lijnen "op maat" te nemen en duidelijk ook gewend aan sturen met de buitenteugel (tegen de hals), wat logisch is met een stang, maar niet echt gaat met lange lijnen. (Ik kan dat in elk geval niet als het al mogelijk is).
Ik zal morgen wat videos op youtube zetten, heb er geen foto´s van genomen.

Ik heb wel wat andere foto´s, veel staan op zijn facebookpagina, maar zal hier ook even wat plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18892
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:07

Hahahaha wat een portret is het toch :D

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 21:13

Ja, lachen met hem als je de humor er van in ziet.

Olímpio loopt trouwens weer zuiver.

Morgen even bitloos een en ander proberen.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 16:10

Videos van het longeren en lange teugelen staan op Equine shelter PT kanaal, ik ga nu een filmpje op mijn Vincent Lusitano kanaal zetten vanuit het keukenraam gefilmd, gewoon saai grazen... Dat kanaal komt er tot nu toe maar bekaaid van af, maar dat komt omdat filmen terwijl je bezig bent, lastig is meteen tablet, want die moet ik dan ergens neer kunnen zetten en dan heb ik vaak tegenlicht of grote lichtcontrasten, maar ik zal eens wat gaan proberen.
De videos van Vincent en de smid die daarop staan zijn nog niet bekeken.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 18:37

Nou net bitloos hoofdstel (sidepull) gepast en geprobeert om naast hem lopende een beetje te sturen, maar hij stopt zodra je de teugels opneemt of beweegt ongeacht waar ik sta en wat ik doe. Ik wil er nou ook weer niet op gaan meppen om hem in beweging te krijgen...
Hij parkeerde zich echt een paar keer zo van "ga er maar op", maar ik weet uit ervaring dat op een uitstekende (met de klemtom op uit ;) ) ruggegraat rijden niet comfortabel is, om maar te zwijgen over het ongemak voor het paard.

Mer1980

Berichten: 18892
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:56

Agut hij wil wel heel graag aan het werk <3 heerlijk dier, nog even wat vet op de botten en je gaat er een heleboel plezier aan beleven.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 23:19

Vanmorgen zo gelachen. Hij komt altijd kijken als ik net met zijn stal bezig ben bij het uitmesten. Ik weet niet of hij dat timed of gewoon staat te luisteren, maar in elk geval doet hij dan altijd even inspectie als ik bijna klaar ben en alleen nog water in zijn bak moet doen of hooi moet geven.
Dan moet hij even in zijn bak kijken of er wat in zit, van het stro eten, van het hooi eten, eventueel nog een drol achterlaten en dan gaat hij weer. :evaw:

Nou, vanmorgen was hij al lang en breed de stal weer uit, ik was bezig met de stal van Pocotó toen ik aan het zingen sloeg. Omdat het om een heeeel oud liedje gaat zal ik het even eerst laten horen, om een beeld te vormen:
https://www.youtube.com/watch?v=f1fZuCshHpw

Mijn stem zit daar ook dichtbij.

Enfin ik ben bij het refrein - en ik heb geen naaste buren - dus ik blèr dat dus door de stal (bepaalde plekken hebben een te gekke acoustiek) :)ddd , komt Vincent bezorgd aan wandelen om te kijken wat er aan de hand was. Ik zing door en hij staat me zo eens aan te kijken. Als hij het zou kunnen had hij met zijn ogen gerold. Hij draait om, slaakt een zucht en loopt weer weg.
Je kon me oprapen. _O-

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:27

_O- _O-

Gaby
Berichten: 3403
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:33

Ik kende het niet, maar dat kun je inderdaad lekker voluit zingen. :D
Ik heb nu ook een mentaal beeld van Vincent's reactie _O- :D

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 23:36

Je zag hem denken "mènsen! " :roll:

kally
Berichten: 5254
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 00:43

Geweldig dier _O-

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 12:48

Vanmorgen bij het uitmesten wilde hij zijn stal in toen ik de kruiwagen midden op het pad had staan en hij er echt niet langs kon. Dus ging hij in Olímpios stal staan (naast de zijne) en hing met zijn hals zo over de lage tussenmuur en keek me doordringend aan. Zo van "daar wil ik heen, zorg even dat het mogelijk is, ja?"
Dus de kruiwagen even aan de kant en daar ging -ie hoor, voor zijn inspectie van zijn stal.

thequeensmum
Berichten: 3574
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:50

Ik vind het toch wel een heel bijzonder paard

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 21:28

Vanmorgen toen ik kwam voeren stond Pocotó op de poetsplaats.Haar deurtje was dicht en ik had zoiets van "huh, is ze er erover gesprongen?", maar bij nadere inspectie was de deur wel los, dus waarschijnlijk is hij niet helemaal opengezwaaid geweest en toen ze de andere kant op er langs ging is het dicht gedrukt geraakt.
Het heeft vreselijk geregend gisteravond, maar daar had ze geen probleem mee. Ze heeft gewoon het hooihok opengemaakt en daar hus gehouden.
Daar lag ook nog anderhalve baal stro (de rest ligt in een ander ruimte). Eén in de hoek, die heeft ze naar voren gesleept om ruimte te maken, de losse halve baal heeft ze verspreid en er een plas op gedaan (tja, dat doe je niet op beton, natuurlijk).
Ze heeft lekker van het hooi en stro gegeten en ook rondgewandeld, want drollen vond ik weer op de poetsplaats en in de stal -zonder- dak aan het eide van de stallen. Daar is ook een ton meteen scheur erin, maar niet tot de bodem en daar stond een laag water in, dus dat had ze ook tot haar beschikking.
Voor het eerst vanmorgen dus een keurige stal, hoefde amper uit te mesten, 1 drol maar.
Ik was vergeten de ketting erop te doen en ze is een meester ontsnapper.
Internetverbinding is waardeloos, dus even geen foto´s.

Ik moest vanmiddag Floris, één van de kittens naar de dierenarts brengen, want hij is heel ziek, hij heeft hoge koorts. Ik moest hem achterlaten en morgen kan ik bellen of ik hem weer op kan halen of dat hij het weekeinde moet blijven. |(

Ik was redelijk laat terug van het stadje en de paarden waren al bij de stal en joegen Vincent die mij zag en wel naar stal wilde, weg, maar hij ging gewoon een rondje om het huis en vanaf de andere kant de stal in...
Snel zijn stal dicht, voer in de bakken en de anderen konden ook naar binnen.

Ik heb gisteren van een oud tafelblad een nieuwe deur voor Chico´s stal gemaakt (nou ja, niks aan te maken, gewoon de scharnieren er op geschroefd, het paste precies....), want die viel zowat uit elkaar en de namen van Pocotó en Vincent op hun stalmuren geschilderd. Op Vincent´s stal stond nog "Jupiter" van een eerdere bewoner en Poco´s stal was niet eerder gebruikt.

kally
Berichten: 5254
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:40

Duimen maar dat Floris weer snel beter wordt....

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 14:48

Floris moet het weekeinde blijven. Hij ligt aan een infuus, ze zijn begonnen met anti-biotica.
Maandag kunnen ze pas bloed afnemen om te zien wat het precies is, want hun machine is stuk dus het moet naar Lissabon.