[VOLG] Nieuwe rescue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 20:15

Dank jullie wel. Nou ja, ik zeg ook altijd dat ik niet persee een paard hoef te hebben, maar er graag ben voor een paard. Dus gewoon andersom gezien.

Ik was even vergeten hoe gevoelig Pocotó is (waarvan ik vermoed dat er in een ver verleden niet zo fijn mee om is gegaan, ze is erg nerveus als je er op gaat, bv). Ik bracht een watje met zuurstofwater naar de wond en ze trok hevig achteruit,wilde gaan hangen, maar waar ik ze aan vast zet rekt bijna een meter mee, dus dat haalde de stress eraf (verder achteruit kon ze ook niet).
Ik maak daar verder niet zo´n punt van, zei alleen maar dat ze wel een beetje aanstellerig deed en dat het helemaal niet nodig was, en zette gewoon door met het watje op de wond drukken.
Ik heb eerder in mijn leven geleerd dat je bij zenuwachtige paarden zelf gewoon standvastig moet zijn en gewoon rustig door moet gaan alsof er niks aan de hand is, omdat je anders teveel ruimte geeft voor meer paniek. Ook je normale stem gebruiken.
Ik heb na het schoonmaken er honing op gedaan. Ook een beetje op haar lippen, kon ze even proeven en haar gedachten weer op een rij krijgen.
Ze vond het al snel soort van okay, kon eigenlijk niet klagen want het deed niet echt pijn. Pakte haar ook niet stevig vast aan haar hoofd ofzo.
Ze heeft een scheurtje en het is er kaal omheen. Geen idee hoe ze er aan komt. Even in de gaten houden en kijken of ze geen AB nodig heeft.
Weer op stal gezet en ze kwam helemaal met haar hoofd even knuffelen, blij met de goede afloop ofzo. Misschien beseft ze dat ze van mij niet bang hoeft te zijn.

Ik heb de smid gebeld. Hij heeft het druk, hij belt als hij een ochtend vrij voor me heeft (want ze moeten allemaal).
Hij vraagt gelukkig maar 5-10 euro per paard (ligt aan hoelang hij nodig heeft).
Ik moet wel gaan sparen voor de tandarts die in het voorjaar komt, want de oudjes moeten sowieso.
Ik ga maar wat tekeningen/schilderijtjes maken om te verkopen, denk ik.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 21:27

Vincent in de doorgang van het zijland, met zjn hoofd richting land achter het huis. Achter hem, voorbij die boom is de scherpe bocht in de landweg. Ik heb daar een van twee toegangshekken vanaf de weg.

Afbeelding

Chico met Vincent
Afbeelding

Pocotó met Gandhi
Afbeelding

En om hem er niet buiten te laten, Olímpio. Op een zonniger dag genomen :D
Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:07

Wat een mooie kudde zo is het :)
Je updates zijn leuk om te lezen, ik krijg vanzelf een glimlach op mijn gezicht omdat ik het zo levendig voor mij kan zien in je verhalen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 13:53

Vandaag kreeg ik een hoofdstel binnen dat mijn beste vriendin (stocki op Bokt) heeft opgestuurd. Heel blij mee.

De overbuurman (moet je ruim nemen er ligt een flinke lap grond tussen waar je omheen moet) heeft vanmorgen 10 baaltjes hooi gebracht. Hij vond Vincent enorm veranderd.(Lees dikker geworden).De laatste keer dat hij hem zag had ik hem maar net.
Het is een oud mannetje met pet en zonder tanden die vroeger bij de cavalerie zat en daar graag over verteld, vooral het verhaal van de hengst met een slechte reputatie waarvoor ze een premie konden verdienen als ze er op bleven...Daar is hij opgegaan, zich vastgeklampt, had niet eens tijd om de beugels aan te nemen en paard is gaan racen tot het niet meer kon en daarna heeft hij het in stap teruggereden.... Hij zei dat het meer geluk dan wijsheid was en niks met rijden te maken had, maar hij had het wel meteen helemaal gemaakt in de groep natuurlijk. :D

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:42

Geweldig verhaal :D ik ben benieuwd hoeveel het verhaal door de jaren heen is aangedikt :+

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 15:41

Hij kan het in elk geval smakelijk vertellen alsof het gisteren gebeurd is!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 17:49

Op deze foto van Gandhi en Pocotó kun je de omheining zien waar Vincent in vloog (en op de achtergrond mijn huis achter de grote witte schuur). Je kunt het niet zien door het riet en hoge gras dat erin staat, maar er ligt dus een diepe greppel voor (op de foto achter).

Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 13:20

Er was weer beweging aan het front en ik heb er veel van kunnen filmen. Ook foto´s genomen.
Het lijkt erop dat zijn kudde precies het omgekeerde van de mijne is, 4 merries en 1 ruin.
Ik heb nu de oude baasruin kunnen aaien, het is echt een leuk stoer beest.
Ik zag de kreupele merrie niet, en vroeg me af of ze die wellicht hadden opgehaald of in laten slapen, maar op een gegeven moment kwam ze luid hinnikend te voorschijn vanuit het dal en de hele buurkudde ging er op af en ze verdwenen met z´n allen weer.
Die van mij langs de omheining hinniken, Ollie kwam er ook bij.
Ik had Fifi, één van mij katten, mee en die was het wel een beetje te dol geworden, al dat gehinnik en gedoe, die was een stuk terug gerend en een boom in gegaan.
Ik moet zeggen dat er een paar momenten waren dat ik bang was dat Gandhi me omver zou lopen, die heeft weinig weet van persoonlijke ruimte, maar het ging allemaal goed. Maar ik stond niet erg slim opgesteld....
Ik zal straks de foto´s en videos opladen, kijken of wat de moeite waard is en dan foto´s hier plaatsen en de videos op het youtube kanaal van de opvang zetten.
Ik moet daarvoor naar het stadje, want mijn signaal is hier waardeloos.

Ze hebben trouwens wel wat aan het hekwerk gedaan, het is wat hoger en de gebroken palen zijn deels vervangen, deels gespalkt met palen ernaast.


Ik kan het wondje van Pocotó nu gewoon verzorgen zonder een halster om te doen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 16:16

Hier dan foto´s van vanmorgen:

Vincent lekker aan het relaxen achter de keuken.
Afbeelding

Pocotó en buurbaaspaard:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chico en Gandhi (achter Poco verscholen) erbij:
Afbeelding

Afbeelding

Dit is toen de buurpaarden waren verdwenen genomen. Ollie kwam er toen ook bij:
Afbeelding

Chico, helaas niet scherp.
Afbeelding

De videos staan erop.Equine Shelter PT. https://www.youtube.com/channel/UCZthLY ... DEKpNRmApg

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:58

Vincent gaat er steeds beter uit zien +:)+ En ik hou van zijn uitstraling <3

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:06

Inderdaad, Vincent ziet er echt al 100kg dikker uit :D Als je de foto's vergelijkt met een paar
weken geleden :wow:
Leuk poesje op die video ook <3

Is die vos van de buren de nieuwe grote liefde van Pocoto ?

Prachtig stuk land voor de paarden toch. Ik val steeds in herhaling, I know :')

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 18:18

Ja, die vos is buurbaaspaard waar ze dol op is, en waarvan de helft van de staart is afgeknipt wegens stuk ijzer erin.
Maar ze vind het ook wel belangrijk om Gandhi nabij te houden...

En ik dacht: ik film het poesje ook maar even omdat je die steeds kon horen. Deed ik eerder ook met hoorbare Pompom en kip.

En ja, ik woon hier heel mooi, ben hier erg gelukkig en besef heel goed hoe zeldzaam het is om je paarden dit te kunnen bieden.

Vincent komt relatief snel aan, ik heb zijn singels al moeten verruimen, hij heeft al helemaal vlees op de billen en een hangbuik. Maar er moet nog meer bij.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:29

Vincent maakt het goed zo te zien! Leuk! +:)+

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 18:42

Het stuk aan de andere kant van de weg op de zesde foto hoort ook nog bij het huis. Als de weg er niet was geweest kon je de omheining doortrekken, zeg maar. Daar heb ik een raar stuk in de vorm van een soort ruit met een heel scherpe punt. Olímpio heeft daar gestaan met een hengst voordat de hengst naar Nederland ging en Ollie bij de kudde kwam. Nu is het niet in gebruik maar het is beschikbaar voor paarden in nood bij bosbrand, ik ben bij een Facebook groep die dat coördineert.



Dit zijn foto´s van dat ik achterin op mijn eigen (nou ja, het hoort bij het huis, niks van mij bij) land reed, ik zat toen op Júpiter (die is ingeslapen vorig jaar) en een vrijwilligster op Olímpio.
Afbeelding

Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 18:45

Jessix schreef:
Vincent maakt het goed zo te zien! Leuk! +:)+

Nog steeds dankbaar voor de donatie die er voor zorgde dat hij zo snel hierheen kon komen! :j

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:47

Lusitana schreef:
Jessix schreef:
Vincent maakt het goed zo te zien! Leuk! +:)+

Nog steeds dankbaar voor de donatie die er voor zorgde dat hij zo snel hierheen kon komen! :j

Het is nu ook wel een beetje ons petekind! ;) :D
Dit is zo veel leuker doneren dan aan grote organisaties.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 18:49

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen ja, hier zie je het resultaat!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:06

Haha ik heb ook zo'n babbeltut van een poes :D
Heel handig, je hoort altijd waar ze is en ze vertelt je hele verhalen.

Wie is / was Pompom ?

Heel mooi gebaar Jessix ! Gefeliciteerd met je petekindje <3

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 19:28

Pompom is de kater die je op een andere video kunt horen en zien.
Ik heb vijf katten en ze zijn allemaal rescues. Pompom heb ik op tienjarige leeftijd uit een katten en hondenopvang gehaald zodat hij daar niet hoefde te sterven. Hij is lang bloeddonor geweest omdat hij zo makkelijk was.
Afbeelding
Als hij zijn voorbenen bij elkaar houdt en je ziet hem van voren, zie je een hart in het grijs over beide benen, dus elk been een helft. En hij heeft een halve staart, ook wel apart.

Fifi komt van een kattenkolonie van iemand die er niet voor zorgde en via de rechtbank zijn afgenomen, die stond als klein kitten alop facebook, maar er waren zoveel te adopteren en deze was nogal fel dat ze soort van overbleef met nog een paar. Toen ik haar voor de zoveelste keer voorbij zag komen heb ik me maar bij de gemeentelijke dierenarts gemeld, maar wel afgesproken dat ze terug kon als Pompom haar niet zou accepteren. Ik wilde geen stress in zijn leventje. Maar hij vond haar meteen helemaal tegek, ze sliepen meteen samen. Ze was toen al een half jaar oud of zo. De naam Fifi is niet zomaar. Ik had gemerkt dat Ollie kwam als ik Holly riep, dus ik wilde een naam die niet op een andere naam van een van mijn dieren leek en omdt Pompom dubbel is, vond ik een andere dubbele naam ook wel leuk en dus werd het Fifi. Het grappige is dat ze mijn geluid imiteert als ik haar roep.
Overigens is ze bij mij helemaal niet lastig en fel, maar heel lief en aanhankelijk.
En de drie kittens heb ik dus deze zomer bevuild en uitgehongerd onder een boom iets voorbij mijn schuur gevonden.
En dan heb ik nog twee straathonden.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:38

Wat een lief snoetje <3 Fijn dat hij zo'n gouden huisje heeft nu. Bloeddonor is niet niks :\
Leuk om ook de rest van de dierenfamilie te leren kennen !

Hier ook 3 rescues. 2 zijn uit een auto gegooid toen ze 4 weken oud waren :x

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 19:41

Wat heb je toch een rare mensen hè. Gelukkig staan er mensen zoals wij tegenover.

Pompom was trouwens veel te zwaar toen ik hem kreeg, maar doordat hij hier zoveel buiten actief is, is hij helemaal atletisch geworden en een geweldige muizenvanger, alleen mist hij een hoektand waardoor ze wel eens ontglippen als hij ze verkeerd pakt.

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:44

word steeds blij als ik dit topic bijlees!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 18:43

Hoofdstel gepast hij stond buiten en ik kwam op hem af met het hoofdstel en hij stak zo zijn hoofd erin!
Maar toen ik ging rommelen met de gespen vond hij het op een gegeven moment wel welletjes en ging hij naar binnen.
Neusriem moeten gaten bij als ik die ga gebruiken, maar ik ben niet zo van neusriemen bij beleerde paarden, bovendien is er bij hem ook nog rekening te houden met de bult, hoewel van bot, denk ik dat het wel kan schuren.
Dus na de foto de neusriem eraf gehaald en toen is hij naar buiten gegaan om zichzelf eens flink beweging te geven. Het begon in draf, maar uiteindelijk ging hij in galop rond. En echt he, oren erop en gaan met die banaan!
Laatste stuk, toen hij weer op huis aan kwam (met een noodgang onder de waslijn door) heb ik kunnen filmen. Dat moet ik dus nog op youtube zetten, maar hier de foto´s.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een Facebook pagina opgezet voor hem, voel je vrij om je toe te voegen, ik heb hem nog privé, moet even kijken hoe het gaat, nog niet eerder een groep beheerd.
https://www.facebook.com/groups/589281794977642/

Moet er nog foto´s gaan plaatsen enzo, allemaal heel pril.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 21:33

De vorige eigenaar van Olímpio kwam nog langs. Wilde foto´s nemen. Hij wist zijn naam niet meer... Ollie kwam wel naar hem toe, maar gereserveerd. Ze moesten net naar binnen, dus dat even gedaan terwijl we even bijgepraat hebben en hij foto´s maakte.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:45

Ik heb me aangemeld bij je Facebook pagina :-)