[VOLG] Nieuwe rescue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 11:55

Ik moet nog steeds schrijven over het rijden, zal ik vandaag doen en gisteren had hij weer gaskoliek. Gelukkig had ik nog een injectie in huis.
Moet nu even bij dat zadel gaan kijken waar ik het alover gehad heb, kom later vandaag in het topic terug.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 18:31

Ik post even van vandaag en dan terug.

Ik ben dus bij het zadel gaan kijken. Het lag ondersteboven in een hoek van de garage, er is totaal niet voor gezorgd. Nooit ingevet. De hoes zat er niet om. Het zadeldekje is aangevreten door de muizen, gaatje aan een kant in het midden.
Er is een staartriem en borsttuig bij en een hoofdstel.
Verder is er nog een kaptoom en een mooi leren halster.
En een halster dat ik hem ooit geleend heb.
Ik neem de hele berg maar over, want het wordt er niet beter van als het daar onverzorgd blijft liggen. Ik heb gezegd dat hij het kan brengen, maar dat ik het niet meteen en in één keer kan betalen. Dat was prima (we kennen elkaar al wat jaartjes en hij had Olímpio die jaren voor niets bij mij in de kost is geweest).
Enfin, ik sta op het punt om weg te gaan, vraagt hij of ik niet een hond wil....
Hij fluit en er komt een hond aan een lange ketting onder een make-shift hondenhok vandaan. Een leuk blond ding, kruising Labrador Retriever volgens de documenten die er bij zijn. Hij heeft hem overgenomen van iemand, maar hij kan bij hem niet los omdat hij te dicht bij de snelweg woont en hij vaak het hek open heeft. Hij vindt het zelf ook zielig dat hij aan de ketting moet. Beestje is van november 2019, dus nog geen jaar. Hij wist zijn naam niet eens... Maar volgens zijn boekje heet hij Bingo.
Tja. Ik heb er al twee... Maar ik zei dat ik er over na zou denken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik naar huis reed, zag ik dit van de weg af, al mijn paardjes aan het wachten. Vincent staat om de hoek.
Ze vinden de schaduw van het huis toch zo lekker om die tijd... Na een uurtje suffen daar gaan ze altijd weer grazen.

Afbeelding

Afbeelding

Enfin, gister.
Vincent kwam bij het uitmesten binnen voor zijn ontbijtje, maar hij at er niet van, dus dat is raar. Ik kon zien dat hij weer een gespannen buik had, dus gas koliek. Uiteindleijk ging hij in Ollies stal even liggen, maar stond toch weer op en ging zijn eigen stal weer in. Waar ik bezig was, dus duidelijk om hulp vragen.
Omdat ik dus nog een injectie had liggen, heb ik even de vet gebeld om te vragen of de hoeveelheid okee was, en dat was goed, dus ingespoten.
Hij ging weer naar buiten en ik ging verder met uitmesten. Toen ik de kruiwagen ging legen, lag Vincent niet ver van de mesthoop een enorm lange scheet te laten. De boel ging ontspannen en hij raakte zijn lucht kwijt. Hij stond al "toeterend" op en liep verder toeterend de stal in en ging zijn ontbijtje verorberen.
Ik moet zeggen dat ik er al niet meer zo van schrik. Hij heeft het nu al een paar keer gehad. Meestal gaat het vanzelf over nadat hij even gelegen heeft en de lucht gaat ontsnappen.
Ik ga wel vragen of ik nog een ampul van dat spul kan kopen dat ik kan injecteren, want dan hoef ik niet de vet bij nacht hoef te bellen.

De rest volgt zo.

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:58

Ooh, met wat liefde en aandacht wordt dat denk ik een heel mooi zadel!

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 22:34

Rijverhaal volgt echt, maar ik ben even tussendoor spontaan appels gaan halen met Olímpio. :D
Met hem doe ik er bijna net zo sel over als op de scooter, zo aan een lang teugeltje in een drafje.
Hij had 1 moment waar hij om wilde keren, vlak voordat we er waren, omdat we een zijweg die we wel eens nemen voorbij waren gegaan, maar voor de rest was hij braaf.

Omdat buiten het hek opstappen, ondanks de prachtige opstapmuur die ik daar heb, wel eens een gedoe is, en ik nu ook nog tassen had, ben ik bij de stal opgestapt en had het hek vast open gezet.
Ik dacht dat ik het wel te paard dicht kon doen, maar dat viel tegen.
Gelukkig kwam er een auto aan en gewoon brutaal even aangehouden en gevraagd of ze het hek dicht konden doen voor me. Wel hoor, geen probleem.
Eenmaal bij de buurman 2 km verderop bleef hij braaf bij het paaltje staan voor de code van het hek. We zijn er wel eerder geweest toen Júpiter nog leefde, dus hij is daar niet onbekend.
Maar toch wilde hij niet goed stilstaan op het erf om me af te laten stijgen.
Gelukkig gaat het electrische hek vanzelf weer dicht en toen het eenmaal dicht was, leek hij iets meer te settelen en kon ik er af.
Ik had het halster onder het hoofdstel, dus hoofdstel af, in de tas gedaan en hem aan de appelboom gezet, waar hij direct begon te eten uiteraard, :P en ik kon vullen.

Afbeelding

Helaas scheurde 1 tas uit, dus moest hij met ongelijke en halve vracht naar huis. -O-
Moest ook voor extra verankering zorgen daarom. Ik was al van plan om lopend naar huis te gaan, dus ik kon de tas met een stijgbeugel riem wat beter op z´n plek houden.
Hier komen we net het erf af.

Afbeelding

Het is prettig om met hem te lopen, want hij zet flink de pas er in, anders dan Chico waar ik mijn tempo voor moet aanpassen.
Hij vond de camera flits wel wat verdacht. :+
De foto´s die ik lopend heb gemaakt zijn bewogen, want met zo weinig licht moet je gewoon lang je camera stilhouden, maar ik vond ze toch leuk genoeg om te plaatsen.
Nu nog leren mijn mond dicht te houden als ik foto´s neem ipv van braaaaf zeggen. :+

Afbeelding

Ik bedacht dat ik mijn rijhelm wel af kon doen, dus die aan het zadel gebonden. Olímpio moest even kijken, hij zag dat er wat anders was, dus even wat tegen hem gezegd. Toen was het goed.
Uiteindelijk het touw maar om zijn borstriem gedaan, hij loopt toch niet weg. Hij is zo op me ingesteld dat als ik langzamer ga of stop, hij ook langzamer gaat of stopt. <3

Afbeelding

Onderweg kwamen we lang buurpaardje dat sinds vandaag weer gezelschap heeft van een van z´n oude weidegenoten. Toen ze op ons afkwamen zag ik dat hij ook stokkreupel is. Dus daarom is hij hier gebracht. Ik hoop dat het niks ernstigs is en hij weer opknapt. In elk geval ben ik wel blij dat buurpaardje niet meer alleen is.
Even begroeten natuurlijk.

Afbeelding


Het lijkt op de foto´s donkerder dan het het was. We waren net voor het donker thuis.

Enfin, ik heb een project, tassen maken.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 23:10

Nou dan eindelijk het rijverhaal.
Ze waren redelijk vroeg binnen die, dag, een uur of zes, en ik had dus de hele avond voor ze en besloot daar gebruik van te maken.
Ik loop alle dagen met Chico (voor de lijn en conditie van ons beide en het heeft ook voor een goede band gezorgd) en als ze laat zijn, heb ik eigenlijk alleen daar tijd voor.

Nou is Vincent geen fan van ´savonds van stal gehaald worden, dat had hij al eerder laten merken, maar we kunnen het nu eenmaal niet altijd maar naar zijn zin maken.
Eerst liep hij al weg toen ik het halster om wilde doen, maar hij deed geen echte pogingen om dwars te zitten dus ik kon hem als snel pakken.
Maar toen deed hij zijn hoofd omhoog, lekker horizontaal die neus en hij paste zo nét niet onder het touwtje van zijn gordijn door (ik heb schaduwdoek als gordijn zodat hij niet loopt te donderjagen met Gandhi, ertegenover ´snachts).
Echt zo van het past niet! Het past echt niet! Ik kan er niet uit! :')
Uiteindelijk stak hij zijn neusgaten eronderdoor, maar ging met stijf dichtgeknepen ogen niet verder.
Zal hij ook hebben van "als ik jou niet zie, zie je mij ook niet?" Vraag je je dan af... :+
Ik trok niet aan het touw, zei alleen iets van "stel je toch niet zo aan!" met een zucht en toen kwam het hoofd naar beneden en kwam hij toch maar mee.
Even een borsteltje er over, zadeltje op.
Ik merk dat hij gewend is geweest dat het zadel er op gegooid werd, want hij houdt zich altijd helemaal wijdbeens schrap. Het zal wel een opluchting zijn dat het er gewoon op wordt gelegd. Hij kijkt ook even boos als de singel aangaat, maar ook dat gaat niet in 1 ruk, maar met beleid dus hij ontspant ook wel meteen.
Had zijn gewone stanghoofdstel dat hij gewend is maar weer eens om. Ik weet dat hij aan neckreining gewend is, maar ik zag een mooie demo van doma vaquera en dat gaat weer anders, dus dat wilde ik ook proberen, kijken of hij dát niet gewend was.
Enfin, ik stap op de poetsplaats op, hij bleef keurig staan, dat gaat erg goed nu (als ik maar vlot ben :+ ), en doe het hek open en hij gaat bijna zijwaarts op weg. :):) Gewend om in een galopje aan het werk te gaan en dat moet hij ook nog even afleren.
Even een braaaaaf, klopje en lange teugel zodat hij weer settelde en gewoon stapte en even wat stuuroefeningen gedaan, maar nee, dat systeem kwam hem duidelijk niet bekend voor. :n
Normaal blijf ik op het stuk achter het huis, maar die dag wilde ik het zijland eens op.
Nou, dat vond hij even een partij spannend! :)) Het hielp ook niet dat er insecten om zijn buik zoemden die hem mateloos irriteerden.
Zo a en toe gingen er achterbenen om hoog en werden er dribbels ingezet en er werd ook hevig met het hoofd geschud en wat zijwaarts gedansd, maar het was allemaal nog met 1 handje te doen.
Had wel even het idee dat ik op een jonge hengst zat. :D
Heel af en toe kreeg ik een paar normale passtappen er door, maar niet veel...
Enfin, langzaam weer terug richting huis en het laatste stukje kon hij wel weer gewoon stappen aan de lange teugel.
Hij kon ook gewoon stokstijf staan om me af te laten stijgen.
Afgezadeld, handje voer gegeven en op stal gezet.
Omdat ik het zadel toch bij de hand had, heb ik Olímpio daarna van stal gehaald, geborsteld en opgezadeld.
Die was ovallend super braaf, de hele weg ontspannen gestapt. Zelfde ritje gemaakt en op de terugweg wilde hij niet de kortste weg naar stal.
Hij wilde langer wegblijven! Nou ja, natuurlijk geen bezwaar tegen dus lange teugel gegeven en toen is hij nog even extra om het huis heen gegaan. Ook een handje voer verdiend. :D
Daarna heb ik nog met Gandhi en Chico tegelijk gewandeld achter het huis en daarna nog met Pócótó die los achter me aan liep. Ik wandel niet zo vaak met haar, maar ze vindt het wel heel leuk.
Vandeweek nog met haar van het erf af geweest met de honden, vond ze helemaal het einde.

Enfin, zo heb ik ze dus allemaal even beweging en aandacht gegeven die avond. Was helemaal trots op mezelf. :D

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:35

jeetje wat een verslagen zeg, allereerst fijn dat je het zadel enzo kon overnemen, met een beetje liefde wordt die vast weer heel mooi. En een hond erbij poeh := dat is inderdaad wel een ander ding zegmaar. Ik snap dat je daar even over na moet denken.

Appels halen met je paard hii ik zie het al helemaal voor me ;)

En die Vincent er komt gewoon een jonge hengst in hem naar boven. ;) En heerlijk als je eens de tijd hebt om alle paardjes te doen ;)

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:46

Wat zonde van dat mooie zadel, ik ben wel heel nieuwsgierig naar hoe die er uit zal zien nadat je die hebt schoongemaakt en alles!

Appeltjes halen met de paarden dat vind ik echt iets heel liefs hebben <3 en dat ze ook zelf met de 'boodschappentasjes' lopen zo cute <3

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 17:34

Tja, dat is het landleven, hè.
De toeristen die me passeren vinden het ook allemaal geweldig. Ook als ik met Chico en de honden wandel. Ik sta op menig filmpje en foto, krijg ze alleen nooit te zien.

Wat is de mannelijke equivalent van diva? Divo?
Mijn hemel, Vincent is me er 1 , hoor.
Ik was vanmorgen even voor het uitmesten uit in de stal aan het keutelen omdat ik een plek moet hebben voor het zadel. Oude leunstoel zonder poten en zitting uit de garage gehaald en in het voerhok gezet. Kruiwagen en stalgereedschap moet dan maar in het stro hok.
Nagedacht waar het halster, hoofdstel en kaptoom moeten komen te hangen. Ook aan de stoel, of iets maken in de zadelkamer....
Dus i was later aan het uitmesten beginnen dan normaal.
Enfin Vincent komt aanstampen voor zijn ontbijtje, dus maar wat in zijn bak. Na het ontbijtje wilde hij aan zijn stro beginnen, normaal gesproken heb ik zijn stal al klaar als hij binnenkomt, maar zijn stal was nog niet gedaan dus na het snuffen aan zijn vieze bed kwam er een proest en een zucht en een BLIK mijn kant op. :? Je kon me oprapen. _O-
Ik vertelde hem dat hij toch echt even moest wachten. Hij begreep het, maar in plaats van naar buiten te lopen, bleef hij op de poetsplaats staan, vol verwachting. Nou vooruit, een appeltje kon hij nog wel krijgen.
Daarna ging hij nog een keer zijn stal in, die ik inmiddels aan het uitmesten was, beetje in zijn bak likken, beetje kijken wat ik aan het doen was- ik zweer dat het gewoon controle was of ik het wel goed deed :+ - en ging toen de poetsplaats weer op, demonstratief zijn hoofd het stro hok in gestoken.
Jaaaa, meneer, ik kom al!
Snel opgestrooid en een plakje extra op zijn bed gemikt. Vergeten het ervoor te leggen. Hij de stal in en de blik die ik kreeg >;) Zo van, wat is dit, ik had je toch afgericht om het niet op mijn bed te leggen?
Tja, het gaat niet altijd zoals hij het wil, en dan laat hij het echt weten dat het niet okee is.
Wat een paard.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 19:41

Heerlijk dit; zo wil ik er wel tien :D.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:39

Hij communiceert wel heel duidelijk! Geweldig paard!

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 21:19

Ja, hij is echt wel gewend om mensen af te richten. En ik vind dat stiekem toch zo leuk!

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:48

Ik vind het heel leuk wat je allemaal verteld, en wat is hij opgeknapt!

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 21:57

Ja heel ander paard nu. Straks in november komt er wel even een foto overzicht op het "een jaar lang" forum.
Wat vliegt de tijd!

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 11:41

Vincent lag, toen ik klaar was met uitmesten, languit voor het huis. Ik had hem al gemist voor zijn ontbijtje.
Weer koliek. De DA gebeld die vaak in mijn buurt komt omdat zijn (schoon?) ouders achter mij wonen, maar die kon niet weg, want hij was alleen op de praktijk.
Ik zei dat ik wel wat kon komen halen en of hij niet meteen een fles had omdat het wederkerend is en altijd in het weekeinden en de vroege uurtjes enzo. Dat had hij wel voor me.
Toen ik aankwam, lag het al klaar. Een fles 250 ml medicijn, en 10 naalden en 2 spuiten die ik er gratis bij kreeg.
De fles was 15€. Daar kunnen 25 behandelingen uit... Tel uit je winst!
Ik ben toch zo blij met mijn dierenartsenpraktijk! Vooral ook omdat ze grote en kleine dieren doen en dus al mijn dieren kunnen behandelen. Voor de honden komen ze ook gewoon aan huis, of ze halen ze op als ze in de kliniek moeten worden behandeld.
Echt top.

Enfin, ik moest ook nog voer halen, dus meteen maar gedaan.
Toen ik thuis kwam lag Vincent al niet meer. Hij stond in Olímpios stal stro te eten, duidelijk opgeknapt. emmer natte zemelen gegeven. Dat schuift de lucht en eventueel zand, goed op.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 13:30

heb je hem al eens een kuur gegeven tegen zand? Omdat het steeds terugkomt?
Wat is dat voor medicijn, ben wel benieuwd :)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 15:34

Het is lucht. Hij werkt zijn eten naar beneden met lucht en bouwt, met name als hij te weinig beweegt, fikse bellen in zijn darmbochten op. Soms staat zijn hele buik strak. De geluiden gaan dan van borrelen naar piepen.

Ze krijgen allemaal ook zand binnen, maar ze krijgen voldoende ruwvoer om dat door te duwen. Daar ben ik niet zo bang voor.

Het medicijn is gewoon de non steroid onstekingsremmer voor viscerale (orgaan) pijn die een DA inspuit als je een paard met koliek geeft. Het is niet normaal te koop ofzo. Het is echt meegegeven zodat hij zlef niet hoeft te komen bij nacht en ontij. Maar gewoon wat hij zelf zou geven, dus.

Als fytotherapeutische ondersteuning zal ik rozemarijn proberen.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 21:01

ik zou dat niet zomaar zeggen, dat voldoende ruwvoer het zand wel naar buiten duwt.
Die van mij krijgen alleen ruwvoer, toch gisteren de veearts erbij, en wat ik al dacht, zandkoliek.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 22:05

Ik weet dat het bij hem gas koliek is. Dat kun je ook zien en horen.
En wat ik zeg, ze krijgen af en toe zemelen voor extra schoonmaak.

Ik heb nog nooit zand in hun poep kunnen ontdekken.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 10:32

Facebook kwam vandaag met een herinnering van 5 jaar geleden en laat dat nou net zijn dat ik Oímpio uitprobeer voor zijn toen nog eigenaar, met het tuig dat ik nu overneem.
(Beugels moeten een paar gaten langer, borsttuig korter)

Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 22:34

Vincent en Chico hebben het hooi gevonden voor de garage waarin de grote rol staat. Ik breng elke dag een kruiwagen vol naar de paarden en er blijven restjes liggen die de volgende ochtend worden opgesnoept door de vinders.


Afbeelding

Afbeelding

Chico: Ze kijkt naar ons!
Afbeelding

Vincent: Wie?
Afbeelding

Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 22:36

Gisteren met Chico, Gandhi en Pocotó "gelangeteugeld"....

Pocotó liep ook wel los mee, zodat ik foto´s kon nemen.

Afbeelding

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 00:56

Leuke foto's van Chico en Vincent!

Mooi, wijs, fijn hoofd heeft Pocoto.

Je verhalen blijven zo fascinerend over Vincent en de anderen en over Vincent is het nooit genoeg met zijn heel bijzondere persoonlijkheid.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 12:09

Hihi je ziet ze gewoon denken bij dat hooi eten :D lol

mooi hoofdstel hoor!

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 15:06

Ik heb balen stro ertussen die duidelijk van een ander veld komen en Vincent vindt die minder smakelijk en dat had hij even duidelijk gemaakt gisteren door de hele plak buiten de stal te slepen. Lag voor zijn ingang, beetje uit elkaar getrokken, en er was wel iets van gepeuzeld.
Hij had Olímpio´s plak ook maar even uit die zijn stal geleurd. Hij denkt om zijn collega´s :+

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:58

Heerlijk paard, als hij nou nog leert uitmesten kun jij mooi op vakantie :D.