[VOLG] Nieuwe rescue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 22:14

Ik heb van 23 december tot 2 januari in een hotel in Silves gezeten (was supergoedkoop en had ik in mei al besproken) en aansluitend een paar dagen bij een vriendin in de buurt van Tomar.
Een geweldige workawayer (een vrijwilligster van https://www.workaway.info) heeft voor mijn dieren gezorgd.
Ik had die break echt nodig. Ik moest wegens nierpijn eerder met de prednison stoppen dan geplanned en ik ben toen langzaam weer teruggevallen naar erg vermoeid zijn.
Dus twee weken geen dieren verzorgen en niet op tijd op hoeven staan was echt lekker.
Ik kreeg elke avond berichtjes van de vrijwiligster en eentje was dat de kippen op Vincent hadden gezeten. Toen ik zei dat ze dat wel vaker deden, zei ze:
Maar ze bleven zitten toen hij naar buiten wandelde! _O-
Ik zag het al voor me.
De grijze kip was trouwens begonnen met leggen, de week voordat ik wegging ofzo en heeft daar een aparte plek voor gekozen: De oude kruiwagen waar ik normaal het hooi mee vervoer.


Helaas kreeg ik bij bezoek aan de longarts slecht nieuws.
Op de laatste scan bleek er een vlek bij gekomen in mijn rechterlong en nu wil ze, wegens de snelle ontwikkeling daarvan (binnen een paar maanden meteen een paar centimeter groot) meteen verder onderzoeken.
Ik moet voor een dagopname naar een andere kliniek waar ze oa een bronchoscopie gaan doen.
Dinsdag moest ik naar het lab om bloed af te geven en de 25ste moet ik voor een covid test (alleen bij negatief kan ik naar de kliniek) en de 27ste moet ik naar de kliniek.
De vrijwilligster zal dan de dieren verzorgen en uitmesten enzo en me ophalen, de buurtjes kunnen me hopelijk wegbrengen.
Longarts wil niet dat ik voor die tijd aan de prednison ga omdat het de uitslagen beïnvoed, maar als het moet, mag het natuurlijk wel. Ik hoef nou ook weer niet benauwd te zijn.

De vrijwilligster heeft vooral foto´s genomen van Gandhi en Chico, maar er zat ook een foto van Vincent bij.
Afbeelding

Ze vertelde trouwens dat Olímpio niks van haar wilde weten. Hij is eenkennig en trouw en mist me echt. Maar ik zei dat ze hem maar eens een poetsbeurt moest geven en dat heeft watgeholpen.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:50

Hotel klinkt fijn. Je mag er ook wel eens van genieten toch? Dat is mooi klote van die vlek in je long. Wat denken ze dat dat is? Hoop dat de onderzoeken allemaal meevallen.

Had wel een foto willen zien van Vincent met de kippen. Wat een pretletter is dat!

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:58

Wat naar van die vlek zeg, hopelijk valt het mee!

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 23:53

Ze weten dus niet wat het is (ook niet wat de eerder ontdekte twee vlekken aan de basis van mijn longen zijn) en daarom moet er nader onderzoek gedaan.
De meeste onderzoeken zullen onder algehele narcose gebeuren gelukkig. Maar hoe je dan wakker wordt als ze in je longen gerommeld hebben, wil ik even niet aan denken, maar ik ga er van uit dat ik in goede handen ben.

YvonneV
Berichten: 8780
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:57

Lusitana schreef:
De meeste onderzoeken zullen onder algehele narcose gebeuren gelukkig. Maar hoe je dan wakker wordt als ze in je longen gerommeld hebben, wil ik even niet aan denken, maar ik ga er van uit dat ik in goede handen ben.


In je longen zitten geen pijnzenuwen. Ik heb 2 jaar geleden zo'n onderzoek gehad, je merkt er weinig van. Ik had alleen een wat gevoelige keel.

Maken ze niet eerst een pet scan?

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:07

Fijn om weer wat van je te horen!
Heerlijk dat je lekker even een pauze hebt kunnen nemen in een hotel.

Wel echt naar dat het met je gezondheid niet mee zit. Ik hoop dat het meevalt en je gauw meer weet.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 16:14

YvonneV schreef:
Lusitana schreef:
De meeste onderzoeken zullen onder algehele narcose gebeuren gelukkig. Maar hoe je dan wakker wordt als ze in je longen gerommeld hebben, wil ik even niet aan denken, maar ik ga er van uit dat ik in goede handen ben.


In je longen zitten geen pijnzenuwen. Ik heb 2 jaar geleden zo'n onderzoek gehad, je merkt er weinig van. Ik had alleen een wat gevoelige keel.

Maken ze niet eerst een pet scan?

Ik ben banger voor bloedingen, pijn heb ik sowieso geen moeite mee.
Maar fijn om te horen dat het verder weinig ingrijpend voelt!

Ik heb verder geen idee wat ze gaan doen, ik ben er een hele dag en er staan heel wat onderzoeken geplanned. Twee vellen vol met aanvragen moesten geboekt.
Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat er inderdaad een PET scan bij zit.


Ik heb ondertussen besloten om de dag van te voren met de trein naar Lissabon te gaan en in een "hotel" (het zijn een aantal kamers in een flat) tussen het station en het ziekenhuis (station op loopafstand) te verblijven. Kon een treinkaartje met korting krijgen(7 euro ipv 13) wegens vroeg boeken en hotel heel goedkoop krijgen (25 euro) wegens "Genius" korting op Booking.com.
Dat zijn dan wel extra kosten, maar daar staat tegenover dat ik dan niet om vijf uur mijn bed uit hoef.... Dat is me wel wat waard. Ik kan goed vroeg opstaan, maar er zijn grenzen. :D

De workawayer komt een dag van te voren met haar dochter en diens zoontje en kan me naar het station brengen en de paarden doen en de volgende dag moet zij in Lissabon naar de tandarts en blijft ze gewoon tot ik klaar ben en dan kan ik met haar mee terug naar huis en haar dochter kan dan gewoon de beesten voeren, honden uitlaten en de paarden binnen zetten mocht het nodig zijn.

thequeensmum
Berichten: 3528
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:55

Dat klinkt als prima geregeld. Alvast veel sterkte.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 18:46

Dank je wel.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 20:36

Vandaag kwamen de paardjes weer eens in volle galop op huis aan, deden tenminste drie rondjes om het huis, al dollend met elkaar tot ze zwetend en puffend tot stilstand kwamen, nog een beetje nadollend hier en daar.

Een boel foto´s genomen.
Hier de foto´s waar Vincent op staat:

Afbeelding

Ik wilde een foto maken van Vincent aan het rollen, maar Gandhi kam ertussen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier een paar foto´s waar de anderen op staan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 13:16

Er rijden vanmorgen trailers met paarden af en aan. Tot nu toe al vier volle.
Ze gaan naar het land van de buren, het stuk dat niet aan mijn land vast zit, maar aan de overkant van het weggetje. Daar is een huis en ik denk tegenwoordig ook stallen. Ik weet niet of het paarden zijn van de strandrittenman in Torre die voor de winter op rust gaan, of paarden van de nieuwe eigenaar van het land, die "in de polo" zit.

*edit, ik ging de honden uitlaten op het land en zag dat de trailers op de weg en een auto op het land naast mijn land en hoorde de paarden denderen. Die galoppeerden langs de omheining heen en weer. Dingo ging er op af en even later kwam mijn kudde naar huis, met Dingo erachteraan. Beer, die bij mij gebleven was, volgde ook nog even. Holly maakte dat ze thuiskam, die is bang van paarden
Toen de paarden tot rust kwamen en gingen drinken, kwamen Beer en Dingo naar me toe.

Ik ben eigenlijk wel blij dat de andere paarden daar staan omdat er nieuwe omheining tussen zit. De rest van de omheining is maar zozo, daar drukt Pocotó zo doorheen als ze het in haar hoofd krijgt dat ze naar de nieuwe paarden wil om te zien of er nog een aantrekkelijke hengst ofzo tussen zit....
Er was vorig jaar al een nieuwe omheining beloofd, maar die is er nog steeds niet.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 14:25

En nog een trailer.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 15:14

En nog een. Ik denk dat dit nog lang door gaat.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:30

Wat een leuke foto’s van je paarden! Mooi plekje!

Wat gek dat er opeens zo veel buurpaarden bijkomen. Hopelijk verloopt alles rustig :)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 11:38

Er staan 17 paarden op het buurland! ik vertel straks meer, ik moet even eten en boodschappen doen.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:37

jeetje wat een veranderingen allemaal en opeens17 paarden ernaast, ik duim dat de omheining daartegen bestand is :=

thequeensmum
Berichten: 3528
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:29

O, dat zijn er veel ineens. Weet je al of het polo- of buitenritpaarden zijn? Lijkt me best een groot verschil

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 17:07

Sorry dat ik pas weer laat terug ben, moest eerst even wat andere dingen doen die niet konden wachten en buurvrouw kwam nog even langs met een restje eten. Doet ze wel vaker als ze niet genoeg over hebben om met drie man opnieuw van te eten, maar als het genoeg is voor 1 persoon.

Enfin, ik liep vanmorgen met de honden, na het paarden voeren, maar voordat ik ze buiten zou zetten, zoals elke ochtend naar de hoek waar de auto´s regelmatig uit de bocht vliegen (in december weer één) om te zien of de omheining nog ongeschonden was.
En toen zag ik meteen een grote groep paarden in het buurland. Er werd druk gehinnikt en er kwamen er nog twee uit de verte. Ze vonden me erg interessant ik ben tot de omheining gelopen om ze eens goed te bekijken. Zonder twijfel de buitenritpaarden van Zé ( https://www.cavalosnaareia.com/en/)
Acht schimmels en de rest vossen, bruinen in allerlei schakeringen, oa een mooie leverkleurige met blonde manen en staart. Goed verzorgd en bij sommigen nog krulletjes als overblijfsel van vlechtjes. (Allemaal te zien in het intro filmpje van de site)
De zwaar kreupele ruin met dikke artrose knie was er niet bij. Nou stond die aan de overkant en het kan zijn dat hij daar nog steeds staat met de kreupele bruine, maar het kan ook zijn dat die inmiddels,de schimmel of beide, ingeslapen zijn.
Dingo ging langs de omheining racen en ze gingen er allemaal achteraan, machtig gezicht. Helaas had ik geen camera mee, want ik had er niet op gerekend. Gisteren waren ze nl meteen naar de andere kant van het uitgestrekte gebied van tientallen hectaren met bomen en glooiingen verdwenen.

Ik ben naar huis gelopen, honden kwamen uiteindelijk ook mee.
Paarden uit de stal gelaten en die gingen meteen naar het zijland, ze hadden het hoefgetrappel natuurlijk wel gehoord.
Maar toen ik aan het uitmesten sloeg hoorde ik eens gehinnik en een paard richting huis galopperen, dus ik ging eens kijken wat er aan de hand was.
Het was Pocotó die bij mij in de buurt tot stilstand kwam. Ik liep richting de ingang van het zijland en zag dat de anderen bij de grensomheining aan het kennismaken waren met de andere paarden, zonder veel onrust, trouwens.
Pocotó bleef maar hinniken. Ik zei "Ga ze maar halen, ze horen je niet!" en ze begreep het blijkbaar want ze ging iets het zijland in om te hinniken en draaide zich toen om en galoppeerde richting huis.
Deze keer kregen de anderen het wel door en met Gandhi voorop en daarachter Olímpio, gevolgd door Vincent kwamen in galop (nou ja, Ollie de draver in uitgstrekte draf) richting huis alwaar Pocotó al gekeerd was, zodat ze elkaar hinnikens tegemoed kwamen.
Ze gingen meteen grazen.
Chico was er niet bij, dus ik ging eens kijken waarom niet.
Nou, die stond nog bij de grensomheining te provoceren met een schrapend voorbeen en drafjes heen en weer met de neus en staart in de lucht.
Ik liep al roepend op hem af.
Omdat de andere paarden naar mij keken, draaide Chico uitendelijk ook zijn hoofd en zag dat de anderen wegwaren, waarom hij, met de staart over de rug, en neus in de wind, in volle galop richting huis ging om zich bij de anderen te voegen.

Toen ik net weer bij het huis aangekomen was waar ik mijn muts die ik inmiddels af had gedaan omdat ik warm was geworden, wilde laten, toeterde iemand en stopte de pick-up truck. Het was de opziener van het land van de buren. Hij kwam even melden dat er 17 paarden waren gekomen, maar dat ze nu een schrikdraadje hadden gespannen langs de bovenkant van de omheining. En dat ik kon bellen als er wat was want "tenslotte merk jij dat op". Omdat ik zicht op een deel van het land heb.

Dat schrikdraadje is natuurlijk waarom de kennismaking zo rustig verliep. ;)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 21-01-21 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:21

Wat gaat er nu met de paarden gebeuren denk je? Er zullen van deze plek geen ritten worden georganiseerd denk ik, vooral niet nu in deze Corona tijd.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 17:34

Nee ze staan er juist omdat hij geen klanten heeft in deze tijd van het jaar. Kunnen ze lekker van de vrijheid genieten. Bij hem staan ze in paddocks zonder gras en doen ze minstens twee maal per dag een strandrit.
Dit zijn niet al zijn paarden, dus er zijn er wat achtergebleven, zijn eigen rijpaard en wellicht wat paarden in training/om in te rijden en wat pensionpaarden.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:31

Op de website zien de paarden er goed uit

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 20:49

Ze worden ook goed verzorgd, hebben als ze daar staan altijd voldoende hooi de hele dag, de eigenaar geeft echt om paarden, maar ze hadden daar gewoon niet zoveel bewegingsruimte als hier. Hij heeft niet zoveel ruimte daar. Ze hebben nu dus gewoon even lekker vakantie en kunnen gras eten en rondracen zoveel als ze willen.
Ik heb het alleen over het verschil in ruimte, niet dat ze het slecht hadden ofzo ;)
Sorry dat het anders overkwam.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 21:50

Zo, vanmorgen gewapend met camera met de honden naar het hek wezen kijken. En de buurpaarden stonden niet ver van de grens, dus foto´s kunnen nemen.
Het was nog vroeg en de zon was er nog niet bij dus deze foto´s zijn wat grauw.
In het zijland, op weg naar de grens, Dingo voorop

Afbeelding

En zo staat het hek er tegenwoordig in de beruchte bocht bij. (Er zit ook nog schapengaas, maar dat zie je haast niet.)

Afbeelding

Deel van de groep. Een aantal stonden meer naar achteren waar het naar beneden gaat.

Afbeelding


Daarna de paarden naar buiten gelaten en die hadden geen haast, eerst bij de kurkeik voor de stal maar eens eikeltjes eten.

Vincent bleef geduldig wachten op beweging van de groep, maar die kwam er niet.

Afbeelding

Maar uiteindelijk vertrok Chico.
Afbeelding

FILMPJE

Chico aan de grens. De zon kam er een beetje door inmiddels.
Mijn andere paarden hadden geen interesse in naar het zijland gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze twee bleven de meeste tijd apart staan:

Afbeelding

De koolzwarte kreeg trouwens een schok van het schrikdraad, liet een kreetje ontglippen en galoppeerde geschrokken naar zijn maatjes verderop die allemaal versteld stonden te kijken en niet van plan waren om dichterbij te komen..

Vincent kwam op een gegeven moment wel het zijland in, maar bleef links van de ingang. Hij kam meteen naar me toe toen ik naar de ingang liep.

Afbeelding



De anderen bleven achter het huis

Afbeelding

Afbeelding

Greppeltje over
Afbeelding

Afbeelding

Byzondere foto omdat ik in de zon stond en er een donkere lucht aan kwam
Afbeelding


Ik heb ook nog een filmpje van Chico en de buurpaarden, maar uploaden duurt een eeuwigheid, dus dat komt nog.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 02:22

Wat ziet dat er toch een superfijn land uit voor de paarden! En droog :+
Dat paard met die grijze manen is een mooie zeg! En die schimmel lijkt keihard op vincent, even dacht ik dat ik ging lezen dat hij ontsnapt was :')

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 11:30

Ja hè. Vincent is nu eenmaal echt een model Lusitano. Er lopen er wel meer rond die erg op hem lijken. Gelukkig heeft zijn littekens en bult onder zijn oog dat hem onderscheid.
Maar je snapt waarom fokkers hun schimmelmerries vaak schoudernummers brandmerken ;)

Dat droge is schijn. Het is zandgrond, dus inderdaad niet snel bagger, maar als we veel regen achter elkaar krijgen, zoals nu, dan zakt het niet snel genoeg weg en ligt er een laag water. Alleen zie je dat niet door het gras.Er zijn wel wat stukken die iets hoger liggen en daar geen last van hebben.
In het eerste jaar dat ik hier woonde heb ik de paardjes nog eens van het hoogste stuk in de verste hoek moeten redden door ze, al door het water wadend, via de uitgang in het hek (om de hoek van waar het steeds kapot gaat) over de weg (bijna een kilometer) naar huis te halen. Ik kon toen maar eentje aan het halster meenemen, de rest was of niet halster mak, of niet te vangen en had een buurman (die net niet thuis was, maar verderop en op de fiets moest komen) gevraagd om voor me uit te lopen zodat ze niet door zouden schieten naar de grote weg. Dit alles in noodweer. Ook wel een kort verhaal waard. Misschien moet ik ook nog eens een bundel uitgeven met dit soort dingen.
Vroeger verwerkte ik dat soort dingen in stripverhalen voor de Penny en PennyPlus.


Jullie hebben gemerkt dat mijn W het niet altijd doet. Ik had het wel gezien, maar editen ging niet omdat mijn internet signaal toen niet meer meewerkte. En je hebt maar zolang de tijd om te editen.
Enfin als je een onlogisch oord tegenkomt , moet je er ergens een w bij denken. In dit geval twee keer "kwam" waar er "kam" staat,