Zou je een ouder paard kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou je een paard van 16 of ouder kopen?

Ja, zondermeer.
71 (10%)
Ja, als het maar door de keuring komt.
77 (11%)
Ja, ik zoek juist een paard ouder dan 15.
6 (0%)
Ja, als het aan specifieke eisen voldoet of in bepaalde omstandigheden.
232 (33%)
Misschien, maar ik zoek er niet speciaal naar.
125 (18%)
Nee.
173 (25%)
Geen idee.
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 691


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:53

Horseloverl schreef:
mijn plan was van wel maar ben gegaan voor een jong paard wat extreem braaf is. dat is voor mij een beter optie. ja ze moeten veel leren maar als er iets fout gaat is dat mijn schuld. ik los liever geen fouten van een ander op eerlijk gezegd dus daarom koop ik liever een jonger paard


Dat is ook precies hier gebeurd. Was echt op zoek naar iets wat ouder, zo 16 tot 18, maar alles wat ik tegenkwam was verreden of nog zoveel werk aan. En dan ben ik echt niet meer fanatiek wedstrijdruiter (ik rijd zelfs western) maar de ervaring leert gewoon dat fouten van een ander oplossen zoveel meer werk geeft, en soms lukt het je ook gewoonweg niet. En het enigste wat ik wilde was opstappen en of een beetje dressuurmatig rijden, of een keer lekker naar buiten. Ik ben dan uiteindelijk ook geëindigd bij een 3 jarige Haf die net ingereden was, maar super, echt super braaf.
Ik zou dus helemaal niet afwijzend zijn voor een ouder paard, maar dan wel een enigzins correct gereden. Hoeft overigens helemaal geen z paard te zijn, maar 1 waar je nog weet ik hoeveel werk aan hebt had ik echt geen behoefte meer aan.

Mijn oude merrie ging op 25 jarige leeftijd nog sporadisch mee op wedstrijd. Gewoon omdat zij daar zo van genoot. En ze won dan ook nog :D Grinnik of ze deed dingen die mij zo ongeveer blauw van het lachen van het paard liet stuiteren. 1 wissel vragen omdat die in de proef zat en er 3 om de pas om je oren geslingerd krijgen. En dat echt bij elke wissel die erin zat. En je voelde dan aan haar dat ze even te veel lol had :P

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:01

Ik zou geen paard ouder dan 16 kopen maar ik koop ze ook liever niet ouder dan een jaar of zes. Ik heb ze gewoon het liefst zo jong mogelijk onder mijn hoede. :)

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:18

Brainless schreef:
Mijn 20 jarige merrie is nog steeds een ongeleid projectiel... :+
Dus een ouder paard wil niet zeggen dat ze rustiger/braver zijn.
Ik ken paarden van 6 die veel braver zijn dan de mijne.


Hier ook een 20 jarige die in het werk als blij ei rondstuitert. Aan de hand& met beginners superbraaf. Maar goed die is met 30 mocht het gegeven zijn nog net zo.

Dus afhankelijk van wat ik ermee wil zou ik rustig voor een wat ouder dier gaan. Maar kom ik het juiste paard als jong dier tegen is het ook prima.

Goed managen blijft een kunst. Zit dat goed, kan je met zowel jong als ouder dier veel.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:23

Ik zou persoonlijk geen paard van 15 gekocht hebben. Het hangt natuurlijk van de situatie af, mijn huidige paarden heb ik gekocht op 14jaar en eentje op 12,5 ongeveer. De eerste was toen wel al echt een leermeester (was zelf 13jaar toen) dus die had eventueel ook wel 1-2 jaar ouder mogen zijn toen we hem kochten. De tweede is gekocht met doel van een wedstrijdcarrière maar door een beperkter budget had ik ook niet echt de keuze om naar leeftijd alleen te kijken. Ideaal gezien had ik een 7-10jarige gekocht, 12 was toen nog doenbaar. Ik heb mijn eerste paard ook nog dus daarom zou ik voor de tweede minder snel naar ouder kijken, je wil toch niet met twee paarden op pensioen zitten aangezien ik ze wel echt voor de sport kocht en ze op een pensionstal staan. Wij doen ze ook niet weg als ze ouder worden :+: Daarvoor ben ik er te gehecht aan.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:23

Nee gestemd. Natuurlijk "zeg nooit nooit", alles is mogelijk, maar het zou extreem onwaarschijnlijk zijn dat ik ooit een paard boven die leeftijd zou kopen.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:29

Als het paard mij aanspreekt, en het is gezond- op simpele ouderdomskwaaltjes na, zou ik echt wel een paard kopen van rond de 15.
Maar dan wel 1 die geen "project" is. Dan vind ik die leeftijd wel een issue...

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:30

Ik heb een 15 jarige grote E pony gekocht die heel weinig kon. We zijn samen nog t/m M2 gekomen maar hij loopt nu nog steeds op dat niveau en wordt uitgebracht in de B door een 10 jarig meisje. Hij is nu inmiddels 18 maar nog topfit.

Ik heb dus zelf een topervaring ermee, zou ik het weer doen? Nee. Ik heb nu net een nieuw paard gekocht en die is 7 jaar oud.

Aslien

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:34

Ik zou alleen een ouder paard kopen als ik het paard bijvoorbeeld al ken en het een fijne laatste plek wil bieden.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:37

Mijn vorige paard was 15 toen we haar kochten. Daar hebben we 14 jaar een heleboel plezier van en mee gehad. Ik wilde toen echt geen jong paard omdat het mijn eerste eigen paard werd. Ik wilde een leerpaard. Op een paar kleine dingetjes is ze nooit ziek gewest en tot 2 weken voor haar dood heb ik nog kunnen rijden. daarna op zoek naar een nieuw paard. Ik wilde een paard iets jonger en guess what: ik heb gewoon weer een 15 jarige gekocht. Ze is jaren een fokmerrie geweest. Ze is 15 maar met de basis van een 5 jarige. Ze moet nog veel leren, maar ze is nuchter en retebraaf. Ze moet vooral kilometers maken. Ik hoef geen jong ding meer wat nog gekke streken heeft. Ik kreeg wel heel vaak te horen: wat moet je met zo'n oud paard? Alsof 15 al oud is. Gelukkig heb ik me daar nooit aan gestoord en lekker mijn ding gedaan met haar. Zelfs het laatste jaar wilde ze bij buitenritjes nog wel even een sprintje trekken of wedstrijdje doen met haar arabierenvriendje. En wegspringen als er een kabouter te voorschijn kwam.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:38

Ik heb in mijn leven 8 keer een paard gekocht. 7 daarvan waren tussen de 18 en de 33. En 1 was 6 jaar, en dat was tevens de enige miskoop vanwege zijn karakter. Mocht mijn huidige 23-jarige onverhoopt sterven, dan zoek ik weer een nieuwe maar perse 20+.Oude paarden hebben zich op een of andere manier al bewezen. als ze een slecht karakter zouden hebben worden ze niet zolang aangehouden. en als ze geen sterke constitutie hebben worden ze ook niet zo oud.

irryproppy

Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:39

Ik kocht mijn eerste pony die toen ruim de 20 gepasseerd was.
Was vaak een ongeleid projectiel,zo vrolijk was hij nog op zijn oude dag.
Helaas kreeg hij aan beide voorhoeven acute hb en moest hem laten gaan(gekantelede hoefbeentjes) :-(
Hij was 29 toen ik m moest laten gaan.

Mijn tweede pony was 16 en heb daar ook nog veel plezier aan beleefd,haar heb ik verkocht aan mijn toenmalige bijrijder,want die had een geweldige klik met dr(ik dus niet). Is 23 jaar geworden.
Helaas overleden door een koliekaanval die ze niet meer te boven kwam.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:41

Ja, mits het paard aan mijn eisen voldoet.
Zoek ik een goed opgeleid paard als leerpaard: leeftijd vind ik ondergeschikt.
Zoek ik een goede fokmerrie voor een betaalbare prijs: geen probleem als ze 15+ is. Zelfs 20 zou ik nog mee durven gokken mits de merrie er verder goed bij loopt en iig al eens een veulen heeft gehad. (Een bewezen fokmerrie of niet maakt weinig verschil, hoogstens qua prijs.)
Zoek ik een oudere, bewezen dekhengst? Ja, dan vind ik 15+ geen punt. Ook 20+ niet, mits ie verder gezond is en nog vruchtbaar. Bij warmbloeden zijn ze op die leeftijd vaak al ingehaald door hun nakomelingen en de jongere generatie, maar dat is bij mijn ras zeker niet altijd het geval. (De vader van mijn veulen is bijv. 30)
Zoek ik een merrie als gezelschap voor mijn beide merries? Dan maakt karakter en afstamming me meer uit dan leeftijd aangezien ik er dan toch nog graag een veulen mee zou willen fokken. Vond ik als ik op zoek was alleen een arm, afgedankt oud merrietje dat verder perfect zou passen en niet te duur is? Kom maar hier van je “Gnadenbrot” genieten, besje!
Voor mij is dat dus zeker geen bezwaar, maar ik vis wel uitsluitend in een heel specifieke poel nl. een speciaal ras dus een “gewone” warmbloed zou ik ongeacht leeftijd überhaupt niet kopen. :+
Dus of ik door kan gaan voor de gemiddelde paardenkoper...? :Y)
Ik heb ooit in mijn leven 1 veulen gekocht en die blijft tot haar dood bij ons. Inmiddels heeft ze zelf een veulen gehad en die is ondanks “is voor de verkoop” toch gebleven. :D

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:53

Ja absoluut wel, heb graag een ouder paard met ervaring. Ik vind het fijner als een paard al wat gezien heeft, zelf opleiden is niet mijn ding, aan knutselen met rijden en goed houden wel. Als ze boven de 15 goedgekeurd worden en al in de sport gelopen hebben hoef je er qua gezondheid niet veel ellende aan te verwachten. Alhoewel dat natuurlijk niet alles zegt. Maar ik heb in mijn omgeving ook veel jonge paarden stuk zien gaan.
Ik heb 2 paarden op 11 jaar gekocht en mijn huidige was 15.
1x een 3jarige gekocht en dat was dus mijn miskoop.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:58

Ik heb 3 jaar terug mijn paard gekocht, 14 was ze toen. Wilde liever iets jonger maar ik was op zoek naar een rustig, betrouwbaar paard waar ik van alles mee kon doen zoals alleen op buitenrit. Drukke studie en werk dus ik zocht ook een paard wat makkelijk een paar dagen 'stil' kon staan zonder gek te gaan doen daarna. Dit gevonden en 3 jaar lang absoluut genoten. Helaas kort terug te horen gekregen dat ze best her en der wat artrose heeft en hierdoor zijn de buitenritten (hier in de buurt alleen op asfalt) verleden tijd en moet ze elke dag minstens wat doen. Ze mag bij mij blijven tot haar dood, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik dit niet erg vind. Ik doe het graag voor mijn paard, maar het 'doen en laten' met haar net waar ik zin in had, is wel over.
Ik besef me dat dit ook met een jonger paard kan gebeuren, maar het risico met een ouder paard is gewoon groter. Ik zou dit ook niet nog een keer doen, volgende keer ga ik weer op zoek naar een jonger paard.

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:01

Ik heb ja gestemd, heb het nl n paar weken geleden gedaan.
Had n pony van 13, die ik vanaf 2 jaar in bezit had verkocht en er een 16 jarige voor terug gekocht.
Waarom? Er was n mega goede klik en ze is helemaal niet oud oud. Heeft trektochten gelopen en is nog superfit.
Voor mijn doel: lange ritten maken en lekker struinen helemaal perfect!

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:03

Bij mij is het ook nog zo dat ik graag een paard heb die mij wat leert. En niet een die ik wat zou moeten leren. Aangezien ik dat niet kan. Dat is een hele andere sector in de paardenwereld.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:12

Voor mezelf zou ik nu geen ouder paard komen, maar dat heeft puur met mijn gebruiksdoel te maken. Ik wil graag een paard die ik op kan leiden en die over een paar jaar meer waard is ipv minder, dat gaat met een 16-jarige niet meer helemaal lukken. Toen ik van de pony's afkwam was dat een ander verhaal, toen zocht ik een betrouwbaar leerpaard en hebben we een 18-jarige merrie gekocht. Was altijd klokzuiver, hard op de benen en een perfect juniorenpaard. Een achtjarige met dezelfde kwaliteiten en africhtingsgraad hadden we uiteraard liever gehad, maar dan praat je over een heel ander budget. Dan moet je consessies doen, in ons geval was dat op de leeftijd.
Belangrijk vind ik wel de resultatenlijst van een ouder paard of pony. Heeft het paard ooit een half jaar geen wedstrijden gelopen, dan ga ik me wel afvragen of er geen ernstige blessure is geweest.
We hebben zelf ook wel wat pony's en paarden op oudere leeftijd verkocht, die heb ik eigenlijk allemaal heel snel kunnen verkopen. Ik denk dat als het paard ervaring heeft die past bij de leeftijd, dat er echt wel klanten voor zijn, mits de prijs er uiteraard op is afgestemd.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:32

Ja, liever een oud paard met bewezen gezondheid dan een jong ding waarvan de gezondheid niet gekend is.

Maar: dus wel gezond, geen kleine kwaaltjes, geen project. En dat zijn er gewoon weinig op die leeftijd.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:46

x_Milou schreef:
Voor mezelf zou ik nu geen ouder paard komen, maar dat heeft puur met mijn gebruiksdoel te maken. Ik wil graag een paard die ik op kan leiden en die over een paar jaar meer waard is ipv minder, dat gaat met een 16-jarige niet meer helemaal lukken. Toen ik van de pony's afkwam was dat een ander verhaal, toen zocht ik een betrouwbaar leerpaard en hebben we een 18-jarige merrie gekocht. Was altijd klokzuiver, hard op de benen en een perfect juniorenpaard. Een achtjarige met dezelfde kwaliteiten en africhtingsgraad hadden we uiteraard liever gehad, maar dan praat je over een heel ander budget. Dan moet je consessies doen, in ons geval was dat op de leeftijd.
Belangrijk vind ik wel de resultatenlijst van een ouder paard of pony. Heeft het paard ooit een half jaar geen wedstrijden gelopen, dan ga ik me wel afvragen of er geen ernstige blessure is geweest.
We hebben zelf ook wel wat pony's en paarden op oudere leeftijd verkocht, die heb ik eigenlijk allemaal heel snel kunnen verkopen. Ik denk dat als het paard ervaring heeft die past bij de leeftijd, dat er echt wel klanten voor zijn, mits de prijs er uiteraard op is afgestemd.

Als je kijkt bij de "gezocht"advertenties,Dan wordt inderdaad heel vaak gezocht naar een superbrave oudere leermeester. Die zijn eigenlijk best zeldzaam.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:51

Ik heb nee gestemd. Ik denk niet dat er iets mis is met een ouder paard, zeker niet, maar voor mijn gevoel heb ik liever een jong paard die ik nog kan vormen naar mijn wensen :).

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:55

Braaf en gezond staan hoger op de wensenlijst. Een fijn paard is hier voor goed in principe en dan bescherm ik mijzelf liever door niet binnen enkele jaren al het risico te lopen een eind beslissing te moeten nemen. Te vaak afscheid nemen is voor mij echt niet een aantrekkelijk vooruitzicht, dus liever wat jonger.

Zou ik van te voren de zekerheid hebben dat een paard van 15 gezond 30 wordt, dus zonder veel zorgen voor mij, dan is wat ouder zeker aantrekkelijk, maar met hoeveel er gerommeld wordt, is de 20 niet halen een te pijnlijke optie om makkelijk voor een ouder paard te kiezen.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:01

anjali schreef:
x_Milou schreef:
Voor mezelf zou ik nu geen ouder paard komen, maar dat heeft puur met mijn gebruiksdoel te maken. Ik wil graag een paard die ik op kan leiden en die over een paar jaar meer waard is ipv minder, dat gaat met een 16-jarige niet meer helemaal lukken. Toen ik van de pony's afkwam was dat een ander verhaal, toen zocht ik een betrouwbaar leerpaard en hebben we een 18-jarige merrie gekocht. Was altijd klokzuiver, hard op de benen en een perfect juniorenpaard. Een achtjarige met dezelfde kwaliteiten en africhtingsgraad hadden we uiteraard liever gehad, maar dan praat je over een heel ander budget. Dan moet je consessies doen, in ons geval was dat op de leeftijd.
Belangrijk vind ik wel de resultatenlijst van een ouder paard of pony. Heeft het paard ooit een half jaar geen wedstrijden gelopen, dan ga ik me wel afvragen of er geen ernstige blessure is geweest.
We hebben zelf ook wel wat pony's en paarden op oudere leeftijd verkocht, die heb ik eigenlijk allemaal heel snel kunnen verkopen. Ik denk dat als het paard ervaring heeft die past bij de leeftijd, dat er echt wel klanten voor zijn, mits de prijs er uiteraard op is afgestemd.

Als je kijkt bij de "gezocht"advertenties,Dan wordt inderdaad heel vaak gezocht naar een superbrave oudere leermeester. Die zijn eigenlijk best zeldzaam.


Ik geloof goed dat die inderdaad zeldzaam zijn, maar echt fijn gereden en goed opgeleide paarden zijn in ieder budget en in iedere leeftijdscategorie best lastig te vinden. Mijn oude pony is inmiddels 18 jaar en staat bij een meisje hier in het dorp wat er bijna vanaf gegroeid is. Dat is het type pony waar je een bom naast kunt afschieten en hij kijkt niet op of om, daarbij heeft hij ook nog eens Z2 dressuur gelopen. Ik geef wat ponyclubs les en als dat meisje vandaag beslist dat ze die pony wil verkopen, dan weet ik zeker dat hij volgende week bij een van mijn lesklantjes staat, er zijn zo ontzettend veel mensen die blij worden van die pony.

Ik heb op het moment een 14-jarige fokmerrie te koop staan, heeft ooit M gelopen, en ook daarvoor krijg ik echt veel reacties van mensen die op zoek zijn naar een wat ouder rijpaard dat geschikt is voor beginners.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:04

Ieder zij voorkeur dus. Maar ik vind het heel jammer dat men een oud paard geen kans meer geeft op een nieuwe baas omdat men denkt dat toch niemand die meer zou willen vanwege de leeftijd."Vroeger", toen de paarden nog niet verplicht gechipt waren, werden er heel wat verkocht die al flink oud waren maar volgens de handelaar dan 14 zouden zijn.Die waren dan nog goed en hadden nog een kans.Nu met dat chippen is leeftijdsfraude in de handel moeilijker en helaas zijn er dus veel vooroordelen t.o.v. oudere paarden.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:18

Paard van 16+ zou ik nooit kopen. Je weet dat de gebreken aan zitten te komen. Vandaar dat hoop mensen de paarden massaal te koop zetten wanneer ze 16+ zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:20

Voor mij is de leeftijd geen reden een paard te verkopen. Wel een reden om een paard te laten staan. Een 0 - 3 jarige wil ik bijvoorbeeld ook niet.