Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:05

Heb maar 1 grote tip voor je, koop nooit samen met iemand een paard! Ik heb zelfs de meest hechte zussen elkaar de tent zien uitvechten omdat beide wat anders wouden met het dier.

Sterker nog, zelfs met 1 pony waar ik en mijn dochter van 12 op rijden is het af en toe al niet helemaal koek en ei... En dan heb ik gelukkig nog altijd de doorslaggevende stem maar moet er niet aan denken dat dochterlief net zoveel stem heeft in wat er met de pony gebeurt als mij :')

Wbt vertellen, gewoon zeggen eerlijkheid duurt toch nog steeds het langste :j
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 13-11-19 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:08

Je woont thuis en je bent er al een hele tijd mee bezig. Maar je hebt het nog niet met je ouders gedeeld. Wat heeft je tot nog toe in de weg gestaan? Welke reactie verwacht je?

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:30

Ik ben 20 en betaal mijn paard intussen ook zelf, heb 2 studentenjobs en studeer nog en dat gaat eigenlijk heel gemakkelijk. Zou het met 1 studentenjob ook kunnen. Zorg zeker ook wel dat je een spaarrekening hebt met een paar nulletjes voor als er iets voor valt. Ik weet intussen heel goed wat een paard in goede en slechte tijden kost, dus ben altijd voorzichtig en spaar goed. Ik was 16 toen ik met toestemming van mijn moeder een paard kocht op eigen houtje. Had geen toestemming van mijn vader (ouders gescheiden) en heb hem ook pas maanden na de koop verteld dat ik er een gekocht had. Dat ging echt zo van "Ahja, moet je nog iets vertellen, heb een paard gekocht." Maar natuurlijk had hij al zijn vermoedens door Facebook etc. Hij was niet blij, maar uiteindelijk betaalde hij er niets voor dus heeft hij nooit wat te zeggen gehad en ik heb het me nooit aangetrokken. Intussen is hij er ook aan gewend en weet hij dat er een tweede paard aankomt, hij heeft mijn dure hobby uiteindelijk maar geaccepteerd. Meer kan je toch niet doen als ouder denk ik dan.

Waar ik me wel zorgen om baar, als je een vaste job hebt, dan is het verstandiger om alleen een paard te kopen denk ik. Niet met een vriendin, maakt niet uit hoe goed en hoe lang jullie elkaar al kennen. Ik denk dat dit gewoon dé goude regel is in de paardenwereld, koop nooit samen een paard. Van alle mensen die ik ken die dit gedaan hebben, is er geen 1 verhaal goed geëindigd tenzij het zussen zijn en de ouders het paard betalen. Ken iemand waarbij het zo erg was dat ze het paard moesten verkopen, maar dat de ene niet wou dat de andere het paard alleen zou verder verzorgen/onderhouden dus zij uiteindelijk een derde persoon heeft moeten overhalen om het paard te kopen met haar geld zodat de ene persoon niet zou weten dat het paard bij haar terecht kwam. Koop samen nooit een paard.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:39

dieseltje09 schreef:
Heb maar 1 grote tip voor je, koop nooit samen met iemand een paard! Ik heb zelfs de meest hechte zussen elkaar de tent zien uitvechten omdat beide wat anders wouden met het dier.

Sterker nog, zelfs met 1 pony waar ik en mijn dochter van 12 op rijden is het af en toe al niet helemaal koek en ei... En dan heb ik gelukkig nog altijd de doorslaggevende stem maar moet er niet aan denken dat dochterlief net zoveel stem heeft in wat er met de pony gebeurt als mij :')

Wbt vertellen, gewoon zeggen eerlijkheid duurt toch nog steeds het langste :j

Zelfs met moeder en dochter gaat het samen hebben van een paard dus moeilijk? Ik heb er ooit een samen met een vriendin willen kopen. dat is me toen afgeraden door onze gezamenlijke pensionhouder. Gelukkig heb ik naar hem geluisterd,want anders was het een drama geworden.Die vriendin verhuisde daarna ook, wat had er dan met het gezamenlijke paard moeten gebeuren?

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:42

irisgidding1 schreef:
hoi,

ik heb een vraag:

ik heb besloten om met een vriendin van mijn een paard te kopen we hebben het geld en we weten ook al waar die komt te staan en wat alle kosten zijn.
ik kan dit zelf allemaal makkelijk betalen (ben 20 en heb een fulltime baan), MAAR ik woon nog bij me ouders thuis en weet niet hoe ik het ze moet vertellen, ik weet dat ze er niet blij mee zullen zijn.
iemand een tip?
gr
iris


Eerlijk zijn, gewoon vertellen en niet omheen draaien

Anoniem

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:46

En geen topic onder je eigen naam aanmaken. Straks vertelt iemand anders het. :D

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:48

Leuk dat je een paard gaat kopen! Of het een slimme actie is om dit samen met een vriendin te doen? Ik zou het je afraden. Een paard is niet zomaar iets, stel dat er onenigheid ontstaat: vriendin krijgt vriendje...komt daardoor minder..waardoor jij vaker heen moet. If jullie krijgen ruzie...wat dan? Wie neemt dan het paard? En zou je hem ook alleen kunnen betalen?
Je ouders vertellen, tja op jou leeftijd moet dat gewoon kunnen. Maar heb je plannen om op jezelf te gaan wonen? Dan gaat daar al veel geld heen. Kortom denk er echt goed over na!

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:51

anjali schreef:
dieseltje09 schreef:
Heb maar 1 grote tip voor je, koop nooit samen met iemand een paard! Ik heb zelfs de meest hechte zussen elkaar de tent zien uitvechten omdat beide wat anders wouden met het dier.

Sterker nog, zelfs met 1 pony waar ik en mijn dochter van 12 op rijden is het af en toe al niet helemaal koek en ei... En dan heb ik gelukkig nog altijd de doorslaggevende stem maar moet er niet aan denken dat dochterlief net zoveel stem heeft in wat er met de pony gebeurt als mij :')

Wbt vertellen, gewoon zeggen eerlijkheid duurt toch nog steeds het langste :j

Zelfs met moeder en dochter gaat het samen hebben van een paard dus moeilijk? Ik heb er ooit een samen met een vriendin willen kopen. dat is me toen afgeraden door onze gezamenlijke pensionhouder. Gelukkig heb ik naar hem geluisterd,want anders was het een drama geworden.Die vriendin verhuisde daarna ook, wat had er dan met het gezamenlijke paard moeten gebeuren?


Ja zelfs moeder - dochter gaat het al lastig, al is het alleen maar vanwege de verdeling wie rijd wanneer :+ Daarbij zijn er genoeg kleine dingen, wel niet scheren, wie mag wanneer op wedstrijd, welk zadel komt erop(want ondanks haar 12 jaar is het een flink grote dame die net als ik 17,5 inch nodig heeft, maar zij zit fijn op een wat diepere zit met aanwezige wrongen en ik zit het liefste op een zo plat mogelijk zadel :D en 2 zadels ga ik echt niet kopen haha)
En dan hebben we het nog niet gehad over niveau verschil in rijden en welke problemen dat geeft met de nodige irritaties naar elkaar toe :D

Maar dat is het enige "geluk" omdat het mijn dochter is schik ik wat makkelijker in (iets dat ik normaal nooit zo snel zou doen als het is met iemand die verder van mij af staat) en mn dochter heeft op sommige momenten gewoon dikke pech als ik wel op bepaalde onderwerpen mijn voet stijf houd. (en ondanks de "ruzie" die dan ontstaat kan ze weinig anders dan zich er uiteindelijk overheen zetten)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:04

Hier zijn al voldoende tips gegeven. Het allerbelangrijkste vind ik dat je het eerst je ouders verteld. Iets van elkaar vertrouwen ook kennen ze jou het beste. Geen enkel nog niet aangeschaft paard is ruzie met je ouders waard. Zelfstandig is in mijn opinie pas wanneer je op jezelf woont. In deze situatie zou je er dus voor altijd voor kiezen bij je ouders te blijven willen wonen en dan met ruzie lijkt me helemaal geen feest.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:11

Mijn moeder had een paard, welke fanatiek startte toen. Toen ik 20 was, nog thuis woonde, besloot ik een jaarling te kopen. Mijn moeder was meteen over stag, sterker nog! Mijn moeder had hem gevonden voor me. Met mijn vader heb ik wel eerst goed overlegd. Het was tenslotte mijn eerste spaargeld. Ondanks dat ik wist welke verantwoordingen erbij hoorde, toch even goed over gesproken. Mijn vader stemde mee in.

Inmiddels is dé jaarling 7 jaar en al 6 jaar van mij. Inmiddels ben ik getrouwd en zwanger van mijn eerste kindje. En elke rekening nog zelf betaald. :D

En hij gaat nooit meer weg ;)





Ik weet niet hoe de band met jouw ouders is, maar het is natuurlijk wel een verantwoording. Als je aan geeft dat je het prima kan betalen, lijkt me dat niet meteen een struikelblok. Enige waar ik als ouder over zou vallen... het samen kopen... Want als er iets mankeert met hem, zij eist dat die naar die DA moet. Terwijl jij dat op dat moment niet kan missen, neem aan dat jij altijd 50% moet mee betalen. Samen kopen zitten in mijn ogen altijd nog haken en ogen aan, je bent samen eigenaar. Laat die dit goed zwart op wit zetten?! Dat zijn dingetjes waarvan ik zou zeggen denk daar nu goed over na. Hoe leuk je vriendin misschien wel is, toch blijft dit tricky..

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:16

Je bent volwassen en het is jouw geld... neem aan dat je bijdrage in huis aan huishouden, koken etc. Dan niet gaat versloffen, dus geen probleem.

Echter.... samen met iemand een paard kopen is recept voor ellende en einde vriendschap, niet doen....
Doorgaans matchen ideeen over hoe en hoevaak en waneer er gereden moet worden uiteindelijk toch niet. En als paard wat mankeerd en de ene wil door dokteren de ander wil niet dokteren of juist inslapen omdat paard lijdt... geeft echt allemaal hoop sores... niet doen dus.

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:17

Gewoon vertellen dat je een paard wil gaan kopen? Wat voor een reaktie verwacht je?
Ik woonde ook nog thuis toen ik m'n Shetland en later fries kocht. Werkte en kon hem zelf betalen. M'n ouders vonden het prima.
Maar ik zou never nooit een paard kopen samen met iemand anders. Zitten veel teveel haken en ogen aan. Hier gaan geheid problemen van komen. Wat als de ene gaat verhuizen of ermee wil stoppen? Baan kwijt raakt? Paard ziek en niet kunnen betalen? Of paard ziek en heeft medicatie/dure behandeling nodig. De ene wil wel medicatie en de ander wil bijv inslapen?
Of vriendin doet iets stoms met paard waardoor hij niet meer bereden kan worden? Dan zit jij met de kosten van een paard die je niet meer kan gebruiken. Ok, kan ook gebeuren als je er zelf op rijd maar voor mij voelt dat toch anders.
En hou je rekening met dingen als dierenarts kosten? Mijn fries heeft in al die tijd zeker 10000 euro aan dierenarts gekost. Fysio , aangepast zadel enz komt daar nog bij. Regelmatig prednison wat aan de prijs is. Pas nog een medicijn wat 50 euro per dag kostte.
2 wekenop kliniek gestaan vanwege verstopping en 2800 euro armer.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:18

ts ik ben benieuwd hoe je er tegen aan kijkt nu je veel reacties krijgt om het liever niet samen met een vriendin te kopen.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:20

dito schreef:
ts ik ben benieuwd hoe je er tegen aan kijkt nu je veel reacties krijgt om het liever niet samen met een vriendin te kopen.

En als je 20 bent wellicht op korte termijn op jezelf gaat wonen? Wat heel veel geld kost....

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:24

Leuk dat jullie een paardje gaan kopen! :D

Maar ik ga mij even verplaatsen naar jou ouders:

Weet je zeker dat jij een paardje gaat kopen samen met jou vriendin?
Vriendschap kan erg snel kapot gaan door wat dan ook.
Is dit het jou waard?

En kan jij jou paardje met alle kosten betalen als jij op jou zelf woont?

Want heel eerlijk: als jij een fulltime baan hebt en nog in huis woont en wel een paardje wilt en kan kopen, dan kun jij ook op jezelf wonen en alles zelf betalen. (Zou ik zeggen als jij mijn dochter was)

Je bent volwassenen, jij moet het zelf weten. Ik wou jou alleen even wat mee geven om over na te denken.

Verder is het gewoon jou besluit :)

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:25

listiglistje schreef:
dito schreef:
ts ik ben benieuwd hoe je er tegen aan kijkt nu je veel reacties krijgt om het liever niet samen met een vriendin te kopen.

En als je 20 bent wellicht op korte termijn op jezelf gaat wonen? Wat heel veel geld kost....

Zijn dat geen zorgen voor later? Ik ben ook 20, heb 1 paard en in het voorjaar komt er een tweede bij. Het enige verschil is dat ik nog studeer en nog een aantal jaren moet. Maar ik ben nog lang niet bezig met alleen wonen, ik weet natuurlijk niet of dat ook zo geld voor TS. Maar ik hoorde dit ook van veel mensen rondom mij toen ik zei dat ik een tweede paard ging kopen. Eerst dacht ik, ze hebben een punt, maar later dacht ik, als je op die manier denkt moet je echt alles laten staan in je leven en bij alles wat je doet vragen gaan stellen en in twijfel trekken. Het is niet dom om toekomstgericht te kijken, maar je leeft wel nog altijd in het nu. Alleen wonen en 1-2 paarden hebben is zeker niet onmogelijk. Dat je een half jaartje tot een jaartje langer thuis moet wonen om te sparen neem ik er dan ook persoonlijk graag bij.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:26

Gini schreef:
Mijn zin is letterlijk: "Ik vind je nog niet financieel onafhankelijk genoeg." Waarbij de 'je' overduidelijk slaat op de TS. Waarom betrek je dit opeens op jezelf, Marije_1997?


En hoe kan jij deze conclusie over TS trekken? Misschien betaald ze wel kostgeld of iets dergelijks. ;)

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:28

Kan je bij ruzie het paard ook zelf bekostigen? Incl afkopen van je vriendin, de maandelijkse kosten en een spoed koliek operatie van 3000 euro? Dan zou ik het dier zeker kopen en het ‘gewoon’ tegen je ouders zeggen incl dat je het financieel goed hebt uitgedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:30

listiglistje schreef:
dito schreef:
ts ik ben benieuwd hoe je er tegen aan kijkt nu je veel reacties krijgt om het liever niet samen met een vriendin te kopen.

En als je 20 bent wellicht op korte termijn op jezelf gaat wonen? Wat heel veel geld kost....



Niet iedereen gaat opzn 20ste het huis uit. Sommigen blijven lekker tot een vaste relatie bij paps en mams wonen.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:38

troi schreef:
Kan je bij ruzie het paard ook zelf bekostigen? Incl afkopen van je vriendin, de maandelijkse kosten en een spoed koliek operatie van 3000 euro? Dan zou ik het dier zeker kopen en het ‘gewoon’ tegen je ouders zeggen incl dat je het financieel goed hebt uitgedacht.

Nou de mijne had laatst koliek, kosten 5000 voor de operatie en nazorg oplopend van 7000 tot 8000 euro totaal :o

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:40

Ik ben erg benieuwd naar wat je ouders tegen een eigen paard hebben, ts.
Wie weet hebben ze goede argumenten. Wij kennen jou en je situatie niet.

Met een vriendin samen kopen raad ook ik trouwens echt af.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:41

Inderdaad,waarom zou je als je nog vrijgezel bent en goed met je ouders overweg kunt,perse op jezelf moeten gaan wonen? Ik denk dat het leuker is bij je ouders te wonen met een paard,dan ergens in je eentje in een veel te duur appartementje zonder paard. Er is ook nog grote woningnood momenteel,dus zelfs mensen die genoodzaakt zijn op zichzelf te gaan wonen kunnen niet aan een woning komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:47

anjali schreef:
Inderdaad,waarom zou je als je nog vrijgezel bent en goed met je ouders overweg kunt,perse op jezelf moeten gaan wonen? Ik denk dat het leuker is bij je ouders te wonen met een paard,dan ergens in je eentje in een veel te duur appartementje zonder paard. Er is ook nog grote woningnood momenteel,dus zelfs mensen die genoodzaakt zijn op zichzelf te gaan wonen kunnen niet aan een woning komen.



En onder de 25 een hypotheek krijgen voor een fatsoenlijke woning. Denk het niet het is echt een hell momenteel wat betreft om jong en alleen een huisje te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:52

@CalipsoLover, dat is ook zo. Het hangt er maar net vanaf hoe de situatie thuis is: wat draagt TS thuis bij (financieel / klusjes)? Denk je dat je ouders liever zouden hebben dat je eerst op jezelf zou gaan wonen i.p.v. een paard kopen en langer thuis wonen? Want:

CalipsoLover schreef:
[*knipknip*]Dat je een half jaartje tot een jaartje langer thuis moet wonen om te sparen neem ik er dan ook persoonlijk graag bij.
Een jaartje langer thuis wonen 'om te sparen' klinkt dus alsof je ouders voor wat kosten opdraaien. Als zij dat oké vinden, prima! En dat is dus waarom ik het wel goed vind dat TS het eerst wil bespreken :j

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:58

CalipsoLover schreef:
Zijn dat geen zorgen voor later? Ik ben ook 20, heb 1 paard en in het voorjaar komt er een tweede bij. Het enige verschil is dat ik nog studeer en nog een aantal jaren moet. Maar ik ben nog lang niet bezig met alleen wonen, ik weet natuurlijk niet of dat ook zo geld voor TS. Maar ik hoorde dit ook van veel mensen rondom mij toen ik zei dat ik een tweede paard ging kopen. Eerst dacht ik, ze hebben een punt, maar later dacht ik, als je op die manier denkt moet je echt alles laten staan in je leven en bij alles wat je doet vragen gaan stellen en in twijfel trekken. Het is niet dom om toekomstgericht te kijken, maar je leeft wel nog altijd in het nu. Alleen wonen en 1-2 paarden hebben is zeker niet onmogelijk. Dat je een half jaartje tot een jaartje langer thuis moet wonen om te sparen neem ik er dan ook persoonlijk graag bij.

Maar het lijkt me ook wel fijn als je meubels kan kopen tegen de tijd dat je uit huis gaat? Ik ben 23 en ben uit huis gegaan, maar door te sparen tijdens mijn studie kon ik zonder problemen de meubels kopen die ik wilde.

TS, ik zou ook niet samen met iemand anders een paard kopen. Verder zou ik persoonlijk wachten totdat je op jezelf woont.