Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:31

Berdien schreef:
Klinkt als een heel gedoe Babootje. Hopelijk kan ze als fokmerrie wel zonder problemen nog even mee.

Ik heb je pus-topic stilletjes gevolgd Fransje, wat een lange weg hebben jullie al afgelegd zeg. Ik had geen idee dat droes zo lang en zo heftig kon zijn.

Wij hebben vanochtend lekker samen gewandeld. Even niks moeten, waren we allebei aan toe. 800 kilo aan een lang touwtje, het blijft geweldig :D

[ [url=m/1veWeq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/o5WUR2.jpg]Afbeelding[/url] ]

We hebben een andere route getest, maar die liep door een moeras := Dat doen we dus niet nog een keer. Ze was zo mooi schoon -O-
[ [url=m/3CIxw0.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O-
Sorry :')

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 14:21

Kruimellover gaat het al wat beter met Bliss?
Doe je alles goed hebben ze toch ook zo wel weer wat.. :+
Featherlight is ook heel interessant inderdaad!

Hoe gaat het bij jou nu Babootje?

Fransje was weer op buitenrit geweest zag ik!

Sosha, weer lekker bezig?
Lief met het katje.. filmpjes zet ik op youtube dan kun je ze hier delen.

Haha Berdien lekker gemodderd.. :')

Hier niet zoveel gebeurd, Malik heeft wat tijd gehad om bij te komen van de osteo en is weer een stuk losser.
We zijn nu eerst even aan het lange teugelen wat we ook voor de opleiding doen, kijken hoe dat gaat voordat ik er weer op stap.
Verder heb ik nu ook een trainingspaard om mee te werken.

Met Malik had ik laatst weer een nieuw kunstje geoefend. <3


kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 15:35

Wat ziet het er mooi uit bij jullie MM! Is het kunstje graven?

Ik heb m’n lieve meisje weer terug, komende week nog een behandeling, maar ze is echt weer zoveel relaxter, heel fijn!

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:56

Haha nee hij gaat liggen! :D
Fijn dat het weer goed gaat met haar. :j

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:49

Oh haha ik heb net het laatste stukje niet gekeken zie ik nu. Hij laadde niet goed. Maar stoer! Dat heb ik mijn vorige merrie geprobeerd te leren, maar dat is best moeilijk!

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 16:43

Wat leuk dat je dat Malik kunt leren. Ik zou niet weten waar te beginnen om die van mij dat te leren.

Fijn dat het bij jullie weer lekker gaat Kruimellover.

Lisette heeft weer even 'vakantie' tot dat de fysio volgende week geweest is.
Liep ineens toch weer minder enthousiast, terwijl het daarvoor eigenlijk iedere keer beter ging en daarna gevoelig rechts op de rug :( Balen. Nou had de fysio wel gezegd dat er nog wel een behandeling nodig was, maar ik begin me dan gelijk weer zorgen te maken.

Zadelpasser is intussen wel geweest en ze was inmiddels wel weer flink veranderd. Andere boom in het zadel en nog een beetje opgevuld. Dus dat kan er ook mee te maken hebben natuurlijk.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 20:16

Sosha oh jammer dat het toch niet helemaal oké is weer.
Maar misschien toch het zadel en gaat het nu weer beter dan. :j

Ik had verwacht dat Malik het lastig zou vinden maar hij leerde het snel.
Ik heb hem als hij toevallig ging rollen een beloning gegeven en dat had hij snel door, (na een paar dagen) dus ging hij dat doen als ik buiten was.
Toen een commando erbij en nu wil hij elke dag zijn trucje doen haha, hij krijgt nu alleen nog beloning als ik het vraag.
Maar het is wel verschillend per paard wat ze snel leren, Malik vindt gapen heel moeilijk en Zosja vindt flemen niks.

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 20:59

Ach ja, natuurlijk, gewoon bij het rollen een snoepje, dat zou die van mij ook snel op moeten pakken.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:56

Ja ik leer de meeste trucjes door te belonen wat ze al vanzelf doen.
En anders gewoon iets vragen en belonen bij de kleinste reactie, dan opbouwen.

Ze zijn hier enorm lui!

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:21

Langzaam wordt het lente.
Hoe is het bij jullie?

Fransje, maak je alweer mooie tochten? Of ben je nog in opbouw?

Wij doen intussen weer langere tochtjes. Wel ben ik nog niet helemaal tevreden over de vochtafvoer in het achterbeen, volgende week nog eens een echo maken.
Een half jaar niet echt galloperen heeft ook niet goed gedaan, volgens mij zit ze nu hartstikke vast in het kruis dus ook maar even de fysio inschakelen.
Maar verder genieten we wel gewoon van de omgeving.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:11

Prachtige foto's weer Sizzle!

Wij maken weer tochtjes maar zijn nog aan het opbouwen.
Zit nu aan rondjes van een kleine 15 kilometer.
Joya voelt wel echt fit. Zij heeft schijnbaar minder opbouw nodig dan ik.. Ik heb spierpijn na een kleine twee uur rijden :')


Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:08

Ze heeft er duidelijk zin in :D

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:31

Wat een heerlijke foto's weer en filmpje van Malik. Wat lief ook; lijkt me zo gaaf als je ze bij huis hebt staan. Je krijgt zo'n andere band met je paarden...

MirandaMalik schreef:
Hoe gaat het bij jou nu Babootje?


Ja, onze merrie gaat verder van huis vrees ik. Na veel wikken en wegen hebben we haar toch te koop gezet. Maar toen de interesse naar haar groeide kregen we meer en meer een knoop in de buik. Nu hebben we een adres gevonden waar ze voorlopig nog van ons kan blijven. of dat we samen kunnen doen met de fokkers. We willen er toch nog graag een veulen van. Ze heeft zo'n lief karakter en het veulen van haar (nu bijna 3) heeft dat ook. Maar voor dat adres gaat ze wel een eind weg. Naar Duitsland.
Ze wordt in ieder geval eind deze maand gedekt. Nog in Nederland. En als het allemaal goed vast zit en ze is voor de 2e x gescand kan ze verhuizen.

Met Mexx gaat het uitstekend. We hebben gelukkig een heel goede smid kunnen vinden, die ons goed heeft kunnen helpen met de scheur in zn hoef. Bij de smeden op de kliniek ging het toch ook niet helemaal goed. Ze plakken daar de hoef met een soort vezels, maar doordat een hoef altijd een beetje werkt laat dat weer los. en gaat er zand en vuil onder zitten en dus ook in de scheur, maar dat kan dan niet weg. Dus het werd er niet veel beter van. De smid die we nu hebben heeft de scheur helemaal vrij gelegd, dus ook van het ijzer, zodat er helemaal geen druk op de scheur komt. Dus deze groeit nu (eindelijk) goed uit.
Dat beslag ziet er zo uit. De balans in de voet is wat meer naar het midden gebracht zodat de scheur vrij blijft van druk.

Afbeelding


En vanaf 1 april staat het kind van Kenzo ook op stal (Polunin).

Afbeelding

Afbeelding

Hier is ie voor de 2e keer aan de longe aan het halster. Ontzettend braaf dier.
https://www.youtube.com/watch?v=Svm18BCj5z4


Mexx was al even weer op niveau, maar mijn dochter had veel toetsen en weinig tijd om in het weekend op wedstrijd te gaan. 5 en 6 mei gaan we weer starten en dan meteen een 2-daagse. :D

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:41

@ Sizzle. Fysio kan echt wel nodig zijn na zo'n herstel periode. Door compensatie en/of minder beweging kan de boel makkelijk vast gaan zitten.

Fransje moet aan de ochtendgymnastiek zo te horen }:)
Herkenbaar hoor, als je er even uit bent geweest dan voel je het al snel.

Fysio is inmiddels weer bij Lisette geweest. Die vond ook nog wel aardig wat waar ze toch flink vast zat.
Ze loopt sindsdien inderdaad net weer ff wat soepeler. 1 x gereden sindsdien, de stap was heel soepel en vlot, dus dat stemde mij zeer positief. Helaas toen we aan de draf toe waren, gingen een paar kinderen een klein stukje verderop naast de bak voetballen en dat moet Lisette dan toch echt bekijken, dus daar kan ik nog niet over oordelen.

De fysio verdenkt Lisette van PSSM, dat is minder goed nieuws. Ik heb op haar aanraden speciaal voer voor PSSM-ers gehaald. Magnesium kreeg ze sinds kort al (advies van de stalhouder). Glucobalance en lijnzaadolie kreeg ze al. En nu ook nog vitamine E olie erbij. Maar eens kijken wat dat voor haar doet.

Op het moment lijkt ze wel lekker te lopen, dus vandaag of morgen er maar weer eens op klimmen.
Ze was afgelopen week kneiter hengstig, dus dat zou al snel vertekend beeld geven.

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:52

Ha Babootje en ik postte tegelijkertijd. Ja is altijd zuur, een paard verkopen. Maar naar Duitsland is ook wel heel ver weg. Nou ja, dan kan ze altijd nog terug als je zou willen.

Fijn dat de hoef van Kenzo nu eindelijk de goede kant op gaat.

Wat een moppie die Polunin :~

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:55

Sosha schreef:
Ha Babootje en ik postte tegelijkertijd. Ja is altijd zuur, een paard verkopen. Maar naar Duitsland is ook wel heel ver weg. Nou ja, dan kan ze altijd nog terug als je zou willen.

Fijn dat de hoef van Kenzo nu eindelijk de goede kant op gaat.

Wat een moppie die Polunin :~


Hoef van Mexx :+
Ja gelukkig wel. Niet zo raar te bedenken dat die plakvezels niet werken. Maar voor dat niet werken toch weer per beslagbeurt 350,00. Waarbij ik de laatste beslagbeurt er voortijdig af moest halen. Speciaal beslag mag wat mij betreft duur zijn maar het moet wel werken...

Hoe gaat het met Lisette nu Sosha? Is ze ook alweer op de rit?

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 18:12

Owww sorry Mexx, hoe kom ik nou bij Kenzo ??

Zie post voor mijn voorlaatste post over Lisette. Wij plaatsten tegelijkertijd denk ik.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 18:41

Dat is inderdaad even slikken babootje.
Hoe gaat het met ee beide armen van je dochter?

Sosha, dat is geen fijne gedachte. Welke pssm variant denkt ze aan?

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:35

Geen idee welke variant ze aan denkt.
Testen heeft volgens haar niet zo veel zin omdat er toch geen medicijn voor is, alleen management aanpassen, maar dat schijnt voor ieder paard toch ook weer anders te zijn.

Ooit heeft iemand mij verteld dat haar paard PSSM van Renovo had doorgekregen (dat zou dan PSSM 1 zijn, als ik het goed begrijp is die erfelijk) en de moeder van Lisette is een Renovo merrie. Maar geen idee of dat waar is, kan er verder niks over vinden op internet.

Als er problemen blijven wil ik wel kijken voor testen, maar dat ga ik dan eerst met de kliniek overleggen, want er kunnen meer aandoeningen zijn met 'PSSM' symptomen en dan kan ik beter uitgebreid testen dan op 1 ding. Ook zijn bepaalde testen voor PSSM 2 nog niet gevalideerd lees ik op internet, dus eerst maar eens even kijken wat wijsheid is voordat ik zakken met geld uitgeef aan testen waar je eigenlijk nog niet veel aan hebt.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:38

Pssm1 zou ik altijd testen, dat vereist ook een heel andere aanpak dan de andere varianten.

De andere varianten testen ben ik geen directe voorstander van. Maar meningen verschillen.

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:00

Sizzle schreef:
De andere varianten testen ben ik geen directe voorstander van. Maar meningen verschillen.


Ja dat is dus wel een dingetje, veel mensen hebben er een mening over maar de wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt vaak nog. Vandaar dat ik het nog even aan kijk en eerst met de Lingehoeve in overleg ga voor dat ik als een kip zonder kop ga testen. Misschien zien zij nog hele andere opties.
Mijn bekapper die een aantal PSSM-ers bekapt, zegt weer dat die van mij er echt niet op lijkt.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:15

Pssm1 wel testen hoor bij verdenking. Dat loopt namelijk bij een warmbloed niet altijd even gezellig af (helaas ervaring). Waar het bij quarters en koudbloeden sons wel goed te managen is, is dat bij warmbloeden moeilijker (andere spier samenstelling).
Gemiddelde onset is rond de 7 jaar.

Pssm1 is gewoon een gevalideerde test.

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:40

Sizzle schreef:
Pssm1 wel testen hoor bij verdenking. Dat loopt namelijk bij een warmbloed niet altijd even gezellig af (helaas ervaring). Waar het bij quarters en koudbloeden sons wel goed te managen is, is dat bij warmbloeden moeilijker (andere spier samenstelling).
Gemiddelde onset is rond de 7 jaar.

Pssm1 is gewoon een gevalideerde test.


Lisette moet dit jaar 7 worden, dus dat zou wel kloppen. Maar andere zaken kloppen weer helemaal niet. Lisette heeft altijd glasheldere urine (behalve tijdens de hengstigheid, maar dan normale hengstigheids troebel), zweet juist helemaal niet snel en heeft geen spiertrillingen. Gevoeligheid op spieren ook maar 1 keer gezien, maar wel te verklaren omdat ze wat vast zat na de trappen die ze gehad heeft. Wordt ook zeker niet slechter tijdens bewegen, juist hoe langer en meer ze beweegt hoe beter.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:45

Bij pssm1 is je paard al heel ver heen als ze troebel gaan plassen hoor.
Ik merkte het omdat mijn merrie geen eenvoudige wissel kon springen. Ik dacht eerst aan een knieprobleem maar toen herkende ik het stijve loopje bij het opstarten van een ander paard dat ik gekend heb. Pssm1 paarden moeten juist warmlopen omdat je eerst die gestapelde suikers moet afvoeren. Ze moeten dus eerst door de pijn heen en worden dan soepeler.

Pas later heb ik toen ook een keer een zweetaanval gezien, maar nooit dat trillen. Zover heb ik het ook niet laten komen. Ik heb er een einde aangemaakt toen ze van brutaal haantje de voorste ineens een knuffelpaard werd.

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:50

Maar een test gaat toch niets veranderen aan het verloop ?