Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 12:53

Ik rol even terug onder mijn steen uit met een vraag.
Duke is gisteren na 5 maanden genezen verklaard en mag dus weer naar buiten, maar hij heeft dus een pak minder vacht aangemaakt dan de andere 2 die altijd buiten zijn gebleven. Ben niet bekend met dekens, op een regendeken na, denken jullie dat ik hem een deken op moet leggen als ik hem buiten laat?

Blijft een koudbloed en het is zeker niks te koud voor ze nu maar het regent hier wel bijna onafgebroken. Hij gaat voorlopig wel ‘s nachts nog terug binnen komen om zijn voeten een kans te geven om op te drogen (en omdat ik nog wel een aantal weken nodig heb om van mijn paranoia-voeten-controleren-obsessie af te kicken).
Heb hem vandaag nog niet buiten durven laten met dit hondenweer. Hij heeft vorige winter wel een ongevoerde regendeken om gehad omdat de bomen waar ze onder schuilen heel kaal waren en de schuilstal kapot was gewaaid met een storm. Leek het daar prima onder te doen, geen zweet. Is dat nu genoeg of moet ie dikker ingepakt?

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:57

Ik zou het eerst proberen met je regendeken.
Paarden worden vaak koud van regen en wind en daar helpt die deken goed tegen.
Het is verder ook niet echt koud buiten, op dit moment.

s1993

Berichten: 2129
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:35

Ik denk dat voor dit weer een regendeken voldoende zal zijn, wanneer het kouder wordt moet je even kijken of het nog voldoende is. Nadeel met een regendeken is dat de natuurlijke werken van de vacht met haren overeind zetten lastiger is. Maar het verschilt zo per paard dat ik het gewoon in de gaten zou houden, je kent hem denk ik goed genoeg om te zien of hij het koud heeft.

Mijn deken was donderdag doorgelekt, gelukkig opgemerkt door stalgenoot en konden ze de reserve erop leggen. Heb er nu een nieuwe bij met high neck in de hoop dat het dan niet meer inregent. Mijn paard kiest er met regen niet voor om even droog in de stal te gaan staan...

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:37

Ik zou zeker de regendeken op doen. Dan even kijken hoe hij zich houdt. Als hij het niet snel koud heeft dan is een regendeken vaak wel genoeg.

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:36

Hoi allemaal :D
Hopelijk gaat het goed met jullie!
Ik las nog steeds wel mee maar nu heb ik ook eindelijk wat om te laten zien. :))
Ik ben sinds vorige week erop gekropen en heb nu voor de 4e keer een beetje gestapt.
De eerste keer gingen we van voor, naar achter,van links naar rechts haha maar elke keer gaat het makkelijker en we konden al een beetje sturen.

Afbeelding

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:55

:wave: ik kom ook weer eens onder mijn steen vandaan :+

Koda ziet er goed uit s1993 :)

Wat een verhaal van je stalgenoot met die oudere ruin Sizzle, zo sneu! Hoe is het nu met hem? En met Bjelle, nog steeds ik qua droes risico?

Buck weer lekker thuis inmiddels Kruimellover?

Hoe is het met Joya haar droes?

Wat een pech voor je dochter Babootje :oo dat heft ze wel vlot gedaan qua herstel en tips, is de pijn inmiddels ook weg verder?
Hoe is het met Mexx zijn voetje nu?

Wat een goed nieuws van Duke, super!!! *\o/* wat een opluchting moet dat zijn!

MM weer aan het rijden, tof!! Hij ziet er goed uit :j hoe bevalt jullie nieuwe stek nu?
Laatst bijgewerkt door Vientje op 15-02-23 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:06

Hier sinds vorige week weer een paar uurtjes per week aan het werk, duurt lang maar het gaat vooruit. Paardjes helpen een hoop, ze zijn alle drie zo gezellig en blij nu :+:

Pinda weer een beetje in draf ook bezig onder het zadel, ze doet supergoed haar best :) De fysio is langsgeweest, harige noot is mooi los en recht en zit heel fijn in haar schilletje. En ze heeft een nieuwe vriend :+ _O-

Afbeelding

Afbeelding

Miep heeft energie voor 3 *\%/*

Afbeelding

Afbeelding

En Jip mag af en toe aan de longe en vindt moeten gehoorzamen stom :+ hebben de paddock ook moeten barricaderen, oliebol ontsnapmonster :+
Afbeelding

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:34

Wat lekker Miranda,

Ik moet wel lachen Vientje om die foto van Miep, duidelijk dat ze normaal een deken draagt _O-

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:42

Haha, wat een mooie witte deken heeft Miep om _O-

Wat een blije foto MirandaMalik.

Op dit moment is onder de pensionpaarden en trainingspaarden geen droes verdachte. Het is allemaal heel mild verlopen en de stalhouder is erg erg relaxed onder. Bij de veulens hoor ik wel wat gehoest maar die staan niet in kontakt met de rest.

Het achterbeen ziet er goed uit en ik ga maar eens proberen weer op te bouwen. Dat zal even duren want alle rugbespiering is weg en hetzelfde voor de conditie. Ik kom net terug van een heerlijk zonnig ritje {:}

Die ruin is weer opgeknapt maar je kunt iedere rib zo beetpakken, ik hoop dat hij dadelijk in het weideseizoen weer wat opkrabbelt.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 17:23

Lekker bezig MM! Ziet er ontspannen uit! :(:)

Die witte deken van Miep :')
Joya staat zonder deken, die is helemaal gecamoufleerd..
Fijn dat het met Pinda zo goed gaat.

Hopelijk blijft het been goed en kun je lekker opbouwen,Sizzle.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 17:28

Het einde van de droes bij Joya lijkt in zicht. Volgende week de controle luchtzakspoeling om te checken of ze echt geen drager meer is.
Ze is dan, bijna, 6 weken terug gespoeld en daarna waren de luchtzakken op het oog schoon.
Maar ja, daarmee zie we natuurlijk geen bacteriën.
Na een antibioticakuur zou ze nu schoon moeten zijn.
Maar ja, het zit niet echt mee met ons op droesgebied dus het is afwachten.

Het abces in de hals is helemaal dicht maar ik voel nog wel veel littekenweefsel. Is afwachten in hoeverre het lichaam dat opruimt.

Ben wel weer de training aan het oppakken en het gaat niet verkeerd. Ze wordt met elke training sterker!

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 19:10

Vientje, wat een knappe vriend heeft Pinda, daar zou wel een bijzonder veulentje van kunnen komen! :))
Lekker dat je weer een beetje bezig bent.
Miep ziet er supergoed uit!
Haha Jip heeft liever vakantie. :')

Sizzle gelukkig rustig verlopen.
Ook fijn dat je weer kan gaan opbouwen.
Dat weer nu is heerlijk om te genieten met je paard!
Gelukkig is die ruim opgeknapt maar wat sneu zeg.

Fransje wat een heftige verloop hè, heeft de dokter dat wel eens vaker meegemaakt?
Hopelijk is het nu echt klaar.
Ook weer begonnen met de training, fijn dat dat wel wil!

Onze plek bevalt super!
Ik merk ook met alles dat het nu zo gemakkelijk is.
De bak is altijd droog, ze kunnen lekker rennen over de track, ik kan trainen zonder gedoe en het is heerlijk rustig hier.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:18

Lekker dat jullie weer aan het rijden zijn Sizzle! En nog op tijd voor het mooie weer seizoen, dat is dan wel fijn :) hopelijk doet het weideseizoen jullie paarden goed straks.

Laatste loodjes hopelijk Fransje, het klinkt echt alsof jullie er bijna zijn! Fingers crossed :j

Miep is een dikke ransbeer ja :))

Jullie plekje klinkt heerlijk MM :)

Hier gaat alles zijn gangetje, gisteren in de enige plensbui van de dag gezopen met longeren :+ maar Pinda deed braaf haar werkjes, ben vanaf de grond ook het galopwerk aan het oppakken en dat vindt ze wel leuk. Onder het zadel is draf al voldoende om mij aan het zuurstof te moeten hangen dus rustig aan :+

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:54

Ooh dat is balen dan hè, ik was gisteren net klaar met poep scheppen toen het begon dus had mazzel!
Ik was deze week ziek, gebeurd echt nooit maar we hadden allemaal griep dus ik heb niks gedaan qua training.

Lekker dat Pinda het zo goed doet zelfs met dat weer.
Ik denk dat Malik dat niet zo graag wil.. :')

Malik was gister jarig, hij is nu 7! *\o/*

Afbeelding

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:17

Wat gaat dat hard MM, alweer 7 jaar! Gefeliciteerd!! *\o/* Y)(^) supertoffe foto van jullie ook!

Ik had niet zo hard moeten roepen dat het zo goed gaat met Pinda- vandaag ben ik er weer afgekukeld :') Het blijft toch wel lastig hoor, ik pruts teveel en af en toe veroorzaakt dat kortsluiting (bij een van beiden of allebei tegelijk := ). Gelukkig buiten een deuk in mijn achterwerk en ego :7 niks stuk dit keer, ook wel weer opgestapt en verder gereden en toen was ze weer braaf gewoon zichzelf. Pffff wat een hobby is het ook soms %)

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:38

Gefeliciteerd met Malik!

Ah balen is dat hè, als je er dan af kukelt. Gelukkig heb je er niks ergs aan over gehouden. Het komt vast allemaal goed uiteindelijk.

Buck is alweer ruim 1,5 maand thuis en dat gaat eigenlijk super. Het huis wat bij de paarden staat wordt verbouwd en daar zijn ze momenteel heel druk mee. Alles bij elkaar heeft flinke uitwerking op bliss.. waar ik afgelopen zomer nog met touwhalster en/of barebackpad rond kon rijden is het nu af en toe alle zeilen bijzetten om te voorkomen dat het gevaarlijk wordt. Ze steigert, bokt en probeert af en toe in een soort paniekreactie weg te rennen tijdens het rijden. Ik vind het niet leuk meer en ben dus op pad voor een goede instructeur/-trice die me hiermee kan helpen. Vrijdag komt de osteopaat, dus ben benieuwd of die ook nog wat kan betekenen.

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:50

Dank jullie wel!

Oeh Vientje toch wel vervelend maarja het is waar, het blijft een gevaar met paardrijden. Als je maar niet het idee hebt dat het onveilig is, en scheelt een stuk als je je niet bezeerd.

Kruimellover, dat klinkt inderdaad of je wel ff wat hulp kunt gebruiken.

Ik merk nu zelf met de natural horsemanship opleiding dat die spanning eerst weer opgelost moet voor je verder kunt. Het kan nog wel eens een uitdaging zijn om uit te vinden waardoor het ontstaat, tenminste, ik vind dat best lastig!
Hopelijk kun je iemand vinden die je daarbij kan helpen!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:57

Gefeliciteerd met Malik, alweer 7. Wordt die van mij ook deze zomer, O wat gaat dat hard.

Balen dat je er weer afgekukeld bent Vientje, gelukkig kon je wel gelijk weer door, dat is toch fijner voor het vertrouwen van beiden.

Hoe gaat het nu met Joya ? Was ze schoon bij de laatste controle ? Ik hoop het wel voor jullie, ik heb nog nooit zo'n langdurig droesgeval meegemaakt.

Wat een heftige reacties Kruimellover, misschien komt er bij de osteopaat nog iets uit, want dat klinkt niet grappig.

Lisette en ik zijn weer een beetje aan het rijden. Binnenbak vindt ze nog wel erg spannend, buiten gaat wat beter. Wat, want ze is af en toe nog wel erg onzeker, verder dan een beetjes stappen en draven zijn we ook nog niet. Therapeut zou in maart zo wie zo nog een keer langskomen, maar ik denk zelf niet dat het fysiek is maar dat het gewoon tussen haar oortjes zit. Zodra een goede vriendin meeloopt en een beetje begeleidt, wordt ze gelijk een stuk dapperder. Gelukkig gaat zij liever op de rem dan dat ze gaat rennen of bokken, dat is dan wel weer mooi meegenomen.

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:40

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar met Mac.. Sinds de diagnose van zijn hoefkatrolontsteking weet ik niet meer zo goed wat ik met hem moet. De ontstekingsremmers hadden toen niks gedaan, dus heb ik er toch speciale ijzers onder laten zetten. Daarmee is hij voor 80% verbeterd, maar nog niet voor 100%, het harde blijft gevoelig voor hem. Van de dierenarts heb ik groen licht gekregen om gewoon te blijven rijden, maar dan wel geen voltes/slangenvoltes/longeren, kortom alle korte wendingen (want dan is hij gevoelig) niet doen. Maar met onze kleine bak betekend dit dat buitenrijden eigenlijk de enige optie is. Maar dit is dus al heel lang ook een 'probleem' in het bos is hij heel erg bang voor boomstammen en takken, en bouwt dan dus constant spanning op waardoor het gevaarlijk word, en ik ben niet te bang om hem er doorheen te rijden, maar ik vraag me echt af wie ik hier nou een plezier mee doe.. hij loopt ook bewust weg als hij zijn singel hoort rammelen, hij linkt dat geluid echt aan rijden. Maar hij is pas (bijna)6, bokt rent en staat vrolijk op de wei, maar rijden is een drama en uiteindelijk heb ik daar een paard voor. Ik mis nu het plezier om te rijden, ik mis de motivatie van het trainen. Ik heb hem ook 3 maanden stil laten staan inmiddels, hij voelt niet meer als Mac maar steeds meer als een vreemde voor me.. alles is anders en ik heb het er verdomd moeilijk mee. Los van dit alles zijn wij verhuisd en zijn onze woonlasten dusdanig gestegen dat ik het financieel heel zwaar heb om Mac nog te kunnen onderhouden (iedere 6-8 weken nieuwe ijzers, langer houd hij niet vol want dan is hij er weer 1 kwijt, á €150). Ik werk fulltime en heb besloten daar bovenop nog een supermarktbaan erbij te nemen. Waardoor ik nu 42-52u /week werk. Maar eigenlijk is dit niet te doen zo.. verkopen/weggeven is voor mij echt geen optie, ik wil niet dat hij in de handel beland dat wil ik hem niet aan doen en zie ik te vaak mis gaan.

Maarja dan zie ik hem weer door de wei galloperen en zie je niet aan hem dat hij kapot is en voelt hij te goed, te gezond, en te jong om hem in te laten slapen |( ik heb het hier al maanden zo moeilijk mee :n

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:52

Pff, wat een ontzettend lastige situatie Anouk. Ik denk ook niet dat hij zo verkoopbaar is, met dit probleem. Heb je dit ook al met je dierenarts besproken? Ik heb weleens gehoord dat iemand een zenuwsnede heeft gedaan maar dat zou ook niet mijn keuze zijn want dan voelt hij niks meer in zijn voet. Het is dan heel belangrijk dat je er bovenop blijft zitten en regelmatig de voeten laat controleren omdat hij het zelf niet meer voelt.
Lastig hoor. Ik wens je veel sterkte toe :(:)

Ai Vientje de grond van dichtbij bekeken. Gelukkig niks aan de hand verder.

Hoe gaat het nu met Joya Fransje?

Wij zijn een tijdje ons dressuurzadel kwijt geweest en hebben dus lekker weer Western gereden. Dat blijft toch ook een leuk hoor. Vandaag komt het zadel terug en kunnen we weer verder. Ik ga proberen om het te combineren, de discipline die ik met Western rij ligt dichtbij de dressuur

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:21

Ach wat jammer Anouk, dat je hem toch niet helemaal goed krijgt.
Denk wel dat je je moet afvragen of hij in de wei echt pijn vrij is of op de wei er gewoon af en toe door heen loopt. Moeilijke situatie hoor.

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:26

Nog gefeliciteerd met Malik!

Vientje weer bodemonderzoek gedaan, oepsie :=

Vervelende situatie kruimellover :(:) Kan ze wel goed haar ei kwijt, staat ze voldoende buiten? Is het echt spanning of spanning icm teveel energie?

Wat een lastige situatie met Mac zeg :\ Het is wel en en en en en he :\ Hoe is hij aan de hand? Vinden jullie wandelen leuk? Zou je op die manier meer vertrouwen buiten kunnen opbouwen? En wat de bak betreft, is een andere stal met een goede bak een optie? Mijn huidige stal heeft bijvoorbeeld een 60x20 en een 60x40 bak. Dat is ideaal voor een slagschip als Feyre, maar ook voor een paard wat niet teveel krappe bochten mág maken zoals Mac. Verkopen of weggeven zou ik inderdaad ook niet doen, de handel is zo verrot...

Bij ons gaat alles zo zijn gangetje. Hebben twee keer een buitenrit hier gemaakt, dat was echt genieten. Bij mij wel bergen spanning, dat zit toch nog wel diep. Feyre vindt alles prachtig, dat helpt :j En verder zijn we lekker aan de slag! Ze loopt zo'n 5x per week, met als gevolg dat ze nu dus ineens conditie heeft en daarmee is ook de uitknop stuk :') Allemachtig, dat paard heeft zoveel go en power :oo De eerste de beste die zegt 'oh ja, maar Tinkers zijn toch sloom?' moet verplicht op Feyre :')

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:02

Sosha schreef:
Ach wat jammer Anouk, dat je hem toch niet helemaal goed krijgt.
Denk wel dat je je moet afvragen of hij in de wei echt pijn vrij is of op de wei er gewoon af en toe door heen loopt. Moeilijke situatie hoor.

Ja dat vind ik heel moeilijk in te schatten..


Berdien schreef:
Wat een lastige situatie met Mac zeg : Het is wel en en en en en he : Hoe is hij aan de hand? Vinden jullie wandelen leuk? Zou je op die manier meer vertrouwen buiten kunnen opbouwen? En wat de bak betreft, is een andere stal met een goede bak een optie? Mijn huidige stal heeft bijvoorbeeld een 60x20 en een 60x40 bak. Dat is ideaal voor een slagschip als Feyre, maar ook voor een paard wat niet teveel krappe bochten mág maken zoals Mac. Verkopen of weggeven zou ik inderdaad ook niet doen, de handel is zo verrot...


Verhuizen is geen optie. Ik trek het nu eigenlijk allemaal financieel maar net. Ik kom rond maar kan niet sparen, daarom dat ik al extra werk. En ik sta nu op een weide waar we zelf voer inkopen maar verder volledig gratis staan. Een pensionstalling betalen kan ik nu gewoon niet.

Het is inderdaad allemaal en en en. En ik vraag me echt sterk af of hij wegloopt als hij de singel hoort, en of hij zo moeilijk/gespannen doet omdat hij last heeft en dat op deze manier duidelijk wil maken. Dit gedrag begon al voor de diagnose steeds meer toe te nemen, maar mogelijk dus toen ook al de eerste tekenen die ik afgeschreven heb als pubergedrag -O-

Wandelen kan ik nog eens opnieuw proberen, dat doen we niet vaak maar normaal loopt hij dan gewoon zonder problemen achter me aan, zo ook als ik met een ander ga rijden maar dat kan nu niet (ene merrie hoogdrachtig, de andere merrie te oud, en de ruin nog te onervaren). En in het donker is hij ook doodbraaf, dan sjokt hij zonder ergens naar te kijken gewoon rond :o

s1993

Berichten: 2129
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:07

MM wat een heerlijke foto! Wat zijn Malik & jij toch een leuk stel *D

Oh Vientje balen dat je eraf lag. Ach je leert met vallen en opstaan en zolang je niet te hard terecht komt is het niet heel erg natuurlijk, maar het geeft zo af en toe wel een deuk in je zelfvertrouwen.

Leuk dat je met Lisette weer aan het rijden bent en grappig dat het buiten beter gaat dan binnen! Hoe is ze met werk aan de hand? Is ze dan ook zo onzeker, misschien kan je dan ook oefenen met werken op afstand of bijvoorbeeld menpositie om wat dapperder te maken.

Anouk dat snap ik helemaal, zo'n diagnose is super lastig! Was hij altijd al zo met buitenrijden? In mijn herinneringen zei je eerder dat hij juist heel braaf was buiten. Zou het niet kunnen dat hij toch nog wat pijn heeft daarin en dat daar ook de spanning vandaan komt? Hele lastige situatie, je kan zo'n paard inderdaad niet echt weg doen omdat de kans zo groot is dat hij verkeerd terecht komt.... En op de wei rijden, mag dat? Dat is wel groot genoeg om ruime bochten te maken toch?

Welke western discipline doe je Noisy? Ik rijd dressuur maar wel met een westernzadel, puur omdat ik dat zelf fijner vind zitten :')

Berdien lekker die buitenritten! Waarom heb je daar spanning bij? Ooit een keer mis gegaan? Als ik nou zeg dat ik tinkers sloom vindt, mag ik dan ook op Feyre rijden? O:)

Koda gaat nog steeds goed, hij is heel stabiel en echt mega lief en makkelijk geworden. Had ik hem gekocht omdat hij zo lekker eigenwijs was en is het nu zo'n brave dodo :') Maar geeft niet, ik heb de dressuursmaak te pakken en we zijn lekker aan het knutselen met zijgangen, lekker van elkaar leren.

Verder gaat de haflinger van stalgenoot supergoed en zodra er een zadel is ga ik daar ook op rijden :) Ik ben sinds september begonnen met 2 a 3 keer per week wat doen en we zijn echt van 0 begonnen maar gaat heel lekker nu. Ik ben nu vooral bezig met werken aan de hand om hem alvast wat te leren over verticale balans en werk hem veel in de menpositie om hem dapper op eigen benen te maken. We hebben onderweg wel wat struggles gehad en hij heeft een sterk karakter maar dat maakt hem ook juist heel leuk <3 Inmiddels springt hij in de bak niet meer weg voor auto's en hoop ik dat we van daaruit kunnen uitbouwen naar buiten wandelen. Geen idee of ik dat hier verteld heb maar de eerste keer dat ik met hem dacht te gaan wandelen was ik nog niet eens het erf af, reed er een auto langs op de weg en hij draait zo zijn kont ernaartoe en haalt uit. Gelukkig waren we ver genoeg van de weg af dat het niet fout is gegaan. Maar heb toen wel besloten even 100 stappen terug te zetten en eerst op het erf te oefenen met auto's voordat er ongelukken gebeuren :j Die heftige reactie had ik echt niet verwacht maar geeft ook wel weer aan wat voor karakter erin zit, als het hem niet zint laat hij het wel even weten :=

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:27

Lastig hoor Anouk -O- Ik meende dat hij inderdaad eerder wel braaf/braver was met buitenrijden? Dan kan de spanning inderdaad ook wel van de pijn komen. Of ben jij wellicht ook gespannen, en versterken jullie elkaar?

s1993, er is nooit wat gebeurd buiten, maar sinds mijn burn out ben ik het vertrouwen in mezelf rondom paarden kwijt geraakt. Dat gaat nu gelukkig al stukken beter dan eerder, maar het blijft soms nog wel opspelen. Feyre is een toppertje, die vindt buiten alleen maar leuk. Ik zie en hoor echt álles, dus ik ben niet perse helpend := En je mag zeker een keer op Feyre hoor! :D :D