Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:55


Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:37

Ahhh snoezige Feyre weer aan het werk, fijn dat ze het zo goed doet!

Gefeliciteerd met je E-rijbewijs Anouk! *\o/* En mooie vooruitgang zo met Mac, gaat echt de goede kant op. Lekker zo door blijven oefenen!

Mooie plaatjes van Syd weer onder het zadel. En inderdaad, rustig aan verwerken en tijd geven want het is echt niet niks allemaal :(:)

En ook mooie buitenrit foto's van Rudi, wat een heerlijke omgeving hebben jullie!

Hier gelukkig nog steeds vooruitgang, gisteravond echt heerlijk omgeprutseld met Pinda <3 Het is zo'n verademing, de rust die particulier gestald staan geeft...echt bijkomen na een hectische werkdag ipv nog meer prikkels en gedoe eroverheen. Pinda komt ook helemaal tot rust, die kwam toen ik verscheen zelfs samen met haar vriend even gezellig knuffels bij me halen :+: Op het gemak gepoetst en wat gelongeerd, fijn samengewerkt. En daarna heb ik nog een uur door de wei geschuimd op zoek naar haar hoefijzer, met twee gezellige vierbenige stalkers om me heen :+

Kwam daarna op stal bij Miep want moest daar nog de paddock mesten....parkeerplaats vol, massa mensen en een hoop gekakel. Beeeeetje een contrast zeg maar. Normaal was dat irritant geweest toen Pinda daar ook stond en ik daar wat mee zou moeten, nu was het vooral gezellig even wat aanspraak dus bleef nog steeds Zen :D

Dus tja, ik denk dat ik voor Pinda echt heel kleinschalig ga moeten denken voor de toekomst. Deze balans werkt heel erg fijn voor ons/mij :) Langzaamaan puzzelen we verder.

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:43

Gefeliciteerd Anouk! Mac doet het ook super, straks kunnen jullie lekker samen op pad!

Rudi lekker op buitenrit, wat een prachtige omgeving!

Hele goede keuze dus geweest om Pinda (en jezelf) even uit de drukte te halen. Ik moet er ook niet aan denken hoor, na een drukke werkdag nog zo'n drukke stal te hebben. Dan wil ik gewoon even kunnen bijkomen, ademen en aandacht voor mijn paarden. Ik vind (de meeste van :D ) mijn stalgenoten heel gezellig, maar ik functioneer het beste als ze er niet allemaal zijn :))

Babootje

Berichten: 26455
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:45

Ik snap die keuze ook helemaal. Wij staan al jaren niet meer op een manegebedrijf. Bij de verhuizing van onze oude stal naar een nieuwe hebben we - uit nood - even bij een manegebedrijf gestaan, maar dat was ook echt geen succes. . De hele dag ben je bezig met plannen hoe laat je iets kunt doen met je paard, terwijl de stal op 5 minuten afstand ligt met de auto. Ik kan het in een kwartier lopen.
Veel te druk voor de paarden die er echt gek van werden. Rennende kinderen overal. De paarden waren niet te doen. Daar zijn die van ons ook echt veel te heet voor. Weinig plek om los te zetten. Geen wei. Dat hebben die van ons echt wel nodig, vooral Mexx.
Nu dus een uur heen en een uur terug, maar wel top voor de paarden.
Ik hoop echt dat er nog eens iemand redelijk in de buurt een fatsoenlijke stal gaat beginnen.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:53

Babootje schreef:
Ik hoop echt dat er nog eens iemand redelijk in de buurt een fatsoenlijke stal gaat beginnen.


Je dochter wellicht :D

Ik lees hier af en toe nog wel mee maar heb niet zo veel nieuws te melden ben ik bang.

Wat super dat Mac nu gewoon de trailer in gaat *\o/*

Vientje, drukke stallen zijn ook niets voor mij. Vreselijk.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:20

Onze stal is een beetje een middenweg, niet supergroot (25 paarden ongeveer) of een manege maar er is wel relatief veel reuring en mensen die graag "hangen" zeg maar. Op papier dus best geschikt en dat is met Miep ook nog zeker zo, die is er superhappy- waardoor de combi Miep met mij op stal daar ook dikke prima werkt. Ook Jip is er helemaal op zijn plekje, aan paardenwelzijn/faciliteiten en de inzet van mensen ligt het zeker niet. Maar serieus regelmatig aan het werk willen met een wat onzeker jong sportpaard met veel bloed en een niet heel stabiele ruiter is er niet heel handig. De continue prikkels, wisselingen en drukte ga ik maar ook Pinda echt behoorlijk van over de emmer blijkbaar. Tuurlijk ook afhankelijk van wat voor mensen er op dat moment zijn/staan, dat soort verschuivingen die dingen flink kunnen beïnvloeden heb je nooit in de hand. En hoe je zelf in je vel steekt buiten stal speelt ook zeker flink mee. Leerzaam dit :+ Maar nu dus nog zien hoe ik dan wel ga fiksen wat we op dit moment nodig hebben.

Heel herkenbaar Berdien, zo blijkt het bij mij ook te zijn :D

Jullie paarden lijken mij ook écht niet geschikt voor een manege Babootje, horror := Dat moeten plannen vreet je ook echt helemaal op, niet tof.

Alles goed verder Sizzle? :)

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:26

Alles prima.
Paard weer een beetje te dik maar verder braaf als voorheen. Ik heb een nieuwe stal gevonden op 5 min. van ons nieuwe huis (bij een Freiberger fokker) en hoop dat het gaat passen voor de kleine diva. We gaan eind september over. Voor mij zelf is het de perfecte stal denk ik. Ze hebben daar aan de lopende band jonge paarden in opleiding en stiekum hoop ik daar wat bij in te rollen. Dat opleiden tussen zadelmak en een b-proef blijf ik toch gewoon de leukste tijd vinden :D
We zijn druk bezig met ons nieuwe huis verbouwen dus ik kom tot weinig.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 16:35

Dat klinkt echt fijn qua stal Sizzle, mooi! :) Hopelijk gaat het inderdaad zo passen :j

Wij hebben gedraafd!! *\o/* Zomaar alweer! *\o/* wel nog aan de longe want dat stukje vertrouwen is daar echt nog voor nodig, maar we hebben het gewoon gedaan :D

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 16:39

Wat goed!!!!

Ik heb een lang gekoesterde wens in vervulling kunnen laten gaan :D Met mijn beide merries op buitenrit. Zoooo leuk! Feyre was al weer even niet buiten geweest maar die vindt het zó mooi, ze stampt overal langs. Mijn andere merrie is niet heel dapper maar omdat Feyre zich nergens wat van aan trekt ging dat ook hartstikke mooi. Toppers <3

Afbeelding

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 08:26

Wat gaaf Berdien *\o/* Leuke foto zo samen ook. Knap zo'n onverschrokken puppypaard wat wel even de ander op sleeptouw neemt +:)+

Hier ook een enerverend weekend gehad...we zijn gisteren zomaar opeens op buitenrit geweest :o :oo En hebben daarbij zelfs een heel stuk voorop gedraafd :oo In eerste instantie zweette ik zelf echt peentjes en ook op het eind was er nog even een spannend stukje (rennende paarden in wei, koeien die aan de andere kant vd weg achter een heg verschijnen, en honden achter weer een andere heg was wat erg veel tegelijk :wow: :Y) maar ze bleef keurig onder me dansen ipv wegrennen :D ). Pinda was zo dapper en blij, ze vond het echt mooi :+:

Babootje

Berichten: 26455
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 17:00

Klinkt als een leuke stal Sizzle!
Leuke foto Berdien en heerlijk zo op buitenrit
Vientje, wat een progressie ineens. Mag je trots op zijn. Fijn ook zo'n blij paard.

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:20

Wat heerlijk Vientje! Wat ontzettend goed dat jullie elkaar op deze manier weer terug kunnen vinden, het is jullie ook zo ontzettend gegund!

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:45

Dank jullie wel, wat lief om te lezen! :) :)

Ik ben ook erg blij met hoe het loopt, er vallen inmiddels heel wat puzzelstukjes op hun plek. Hoe Pinda zich in de huidige situatie voelt (en ik ook) bevestigt in elk geval al mijn vermoedens, en hoe ze reageert op zo'n buitenritje tov hoe ze reageert op bakwerk versterkt daarnaast mijn gevoel dat wij elkaar op dat vlak wel gaan vinden. Mijn potentiële superdressuurpaard gaat dus waarschijnlijk tot nader order omgestickerd worden tot recreatiepaard :+ En dan maar eens gaan zien hoe dat verder uitpakt.

En langzaamaan ontstaat er van daaruit nu ook een meer vastomlijnd idee hoe we verder gaan op korte tot middellange termijn, wil nog even gestructureerd de voors en tegens op een rij zetten en dan voor 1 september daarover beslissen. Maar ik denk dat ik er stiekem al uit ben :o

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:17

Fijn dat het steeds helderder wordt voor je Vientje. Zo komt het plezier ook weer terug :)

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:28

Stoere Feyre, leuk hoor zo'n cool paard.

En Vientje, dat een andere stal zo'n invloed op een paard kan hebben hè. Heerlijk dat jullie je rust nu wel kunnen vinden. Gewoon nu lekker genieten en de vertrouwensband opbouwen.

Hier zware pech. Was net weer het rijden aan het oppakken. Ze was in het begin een beetje onzeker de eerste keer na zo'n tijd, maar deed het allemaal braaf. Zadelpasser zou volgende week (eindelijk) komen, dus ik helemaal blij.

Helaas vanochtend de kudde uitgebroken en die van mij bij de buren in het prikkeldraad terecht gekomen en ook nog eens tegen een (stilstaande) auto opgelopen.
Arme dier zit nu helemaal vol met krammen. De DA heeft wel goede hoop dat alle wonden uiteindelijk helemaal zullen genezen. De kant waar ze mee tegen de auto is aangelopen kon de DA geen inwendige schade ontdekken, dus hopelijk valt dat ook mee. Maar ik ben natuurlijk super bezorgd, dat snappen jullie.

Afbeelding

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:27

Oei Sosha, dat is schrikken zeg :oo Prikkeldraad is zo'n naar iets, zouden ze moeten verbieden _-:(

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:39

Jeetje wat schrikken Sosha :oo Dat prikkeldraad is echt naar spul...wat een pech :(:) Hopelijk herstelt ze voorspoedig en kunnen jullie gauw weer oppakken :(:)

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 18:23

Helemaal mee eens, prikkeldraad zou allang verboden moeten zijn.
Niet alleen voor onze lieve paardjes, maar ook wilde dieren en kleine kinderen kunnen er in verstrikt raken. Maar ja, het is niet bij ons weiland maar bij buren 2 weilanden verderop |(

Net weer geweest. Ze staat gelukkig heel rustig op stal in de hal waar de ruinenkudde staat en aangezien alles nu op de winterweide / paddock staat zijn er genoeg paarden dichtbij voor haar om te zien.

Helaas werd ze op een weitje apart na een tijdje toch heel onrustig, dus helaas voor haar een weekje stalrust. Vanavond terug om de medicatie te geven, dat moet het liefst precies om de 12 uur.

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 18:35

Och Sosha wat zullen jullie geschrokken zijn! Heel veel beterschap gewenst!

Vientje dan weer heel goed nieuws, wat ontzettend fijn zeg dat jullie zo tot de juiste conclusies komen. En ongeacht wat jullie toekomst brengt, als je er maar achter staat en er beiden plezier uit haalt. En er is volgens mij geen paard dat in de wei staat te kniezen dat ze oh zo graag op wedstrijd hadden willen gaan in plaats van op buitenrit, dus doe wat voor júllie goed voelt!

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:25

Fijn Anouk dat je je e rijbewijs hebt en dat het laden goed gaat!

Wat goed Vientje van jou en Pinda. Goede keuze zo te horen om haar daar weg te halen. Leuk dat jullie elkaar weer 'vinden' zeg maar

Berdien lekker op buitenrit geweest,met beide merries nog wel, gaaf

Jeetje sosha, wat schrikken. Arm paard en idd dat #$%$% prikkeldraad moet verboden worden. Hopelijk houd ze er niks aan over, ik snap je zorgen.

Ik ben heerlijk op vakantie geweest en bij thuiskomst een paar dagen gehad om nog even te oefenen voor de Hippiade.

Limara gedroeg zich uitstekend, het is een groot en druk terrein en ik was zo van haar onder de indruk. Geeft zoveel vertrouwen zeker na ons ongeluk. Ik was zelf helaas niet gefocust en reed slordig en maakte grote fouten, dus kon een top tien wel vergeten :') maar dat paard <3 zat alsnog op een roze wolk.

Weet je hoe lekker het is als je een ring inrijd en je weet dat je paard overal gewoon langs loopt. Hokjes, fotograven, prijsuitreiking van het springen met ereronde, tractoren, koffietenten alles.

Gewoon mooi om te zien dat al die training op zijn plek valt. *D dus ik ben heel trots <3 8-)


Afbeelding

Afbeelding

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:36

Splinter wat goed dat Limara het allemaal maar even doet, kan me heel goed voorstellen dat je daar heel blij van wordt.

Vanochtend kon ik bijna huilen van blijdschap, Lisette stond er heel rustig en vrolijk bij en er was niks opengescheurd of opgezwollen. Ze heeft goed hooi gegeten en lekker liggen slapen. Ze liep helemaal niet slecht de korte stukjes die we gelopen hebben. Ziet er hoopvol uit.

Achteraf blijkt dat ze in het weitje waarschijnlijk door een horzel is achterna gezeten en daarom onrustig werd. Anderen hadden er ook last van gehad aan die kant van het terrein rond die tijd. Ik vind het nog te link om er een vliegendeken op te leggen, maar hopelijk kan dat over een paar dagen wel en dan kan ze alsnog overdag de wei in. Maar voor nu neem ik even geen risico en hou ik ze binnen, zeker omdat ze er helemaal geen moeite mee lijkt te hebben.

Natuurlijk wel een paar keer per dag even aan de hand grazen, dat gras blijft toch het lekkerste van alles :9

Babootje

Berichten: 26455
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 19:32

Sosha, wat een nachtmerrie je paard zo aan te treffen... Gelukkig gaat het goed met Lisette. Lekker honingzalf smeren voor de wondgenezing. Goed dat je stalrust geeft. Openscheuren van de wond geeft lelijke littekens. Het is dan maar even zo...

Wat gaaf Splinter. De hippiade gereden. Een vriendinnetje van mij is ook geweest in M2. Zij heeft zo'n gaaf paard ook en bij het losrijden komen de aspirant kopers ook al aan de lijn. Helaas ook niet bij de eerste 10 maar 11e plek. Zo zonde dat het op gras was. Het was glibberig en de hoefslag inmiddels een modderpoel. Daardoor dorst het paard ook niet meer echt te lopen. Op gras bij dit soort wedstrijden vind ik eigenlijk niet meer van deze tijd.

Dit weekend weer een keer gestart met Mexx. Hij was de laatste tijd niet zo fijn. Hengsten(ruinen)tanden moesten doorkomen en volgens mij had hij een groeispurt, zodat hij niet lekker in zn velletje zat.
Maar hij is weer 'op de rit'. Vandaag gestart. Lekker rustig op alleen een meetmoment.

Was alleen nog even een toestand op de trailer. Hij liep er aanvankelijk snel op maar hij is nog niet helemaal comfy op de trailer. Toen hij er net op stond, kwam er een helicopter laag over. Daar schrok hij zo van dat hij bijna ging liggen. Daarna kwamen de paarden terug van de wei in de ochtend langs en hij werd maar niet rustig. Toen hebben we hem een klein beetje gesedeerd (met tranquigel). Dat werkte goed, want een kwartiertje daarna werd het rustig en konden we op pad. Op wedstrijdterrein was hij ook lekker rustig :+ Daarna was het volgens mij alweer een beetje uitgewerkt en heeft hij gewoon prima gelopen. 3 winstpunten voor vandaag :D En een verder goede trailerervaring want terug ging hij er gelukkig weer gewoon goed erop.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:36

Wat fijn Sosha dat ze zich zo goed houdt en het voorspoedig lijkt te lopen qua genezing! Lekker troetelen met gras eten doet vast goed ook :)

Gaaf Splinter, zag je topic al voorbij komen! _/-\o_ Echt heel tof voor jullie, bij de eerste 10 of niet boeit niks maar jullie blije hoofden zijn het allerbelangrijkst :)

Gefeliciteerd met de winstpunten Babootje, dat gaat vlot zo! Balen van de timing van die helicopter enzo, gelukkig lijkt hij daar goed overheen te stappen :)

Hier zowel gisteren als eergisteren in alle rust kunnen werken en knuffelen met een hele relaxte tevreden Pinda, zo fijn :) Eergisteren zelfs voor het eerst weer helemaal zelf zonder hulp gereden :#
We worden echt weer vriendjes :+:

Jodym

Berichten: 4938
Geregistreerd: 19-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 07:16

Hallo dames!
Ik lees wel mee, maar helaas geen tijd om te reageren :')

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:05

Hoe is het dan met jou nu Jodym? :) Leuk dat je weer even langswaait :D

Nou de kogel is hier door de kerk. Waarschijnlijk inmiddels al niet meer geheel onverwacht, maar Pinda blijft voor vooralsnog onbepaalde tijd op haar logeeradres wonen. We worden beide heel blij van hoe we ons daar voelen, instructrice heeft geen last van ons en Pinda's vriendje is helemaal happy met Pinda als gezelschap dus we zien het zitten om dit zo wat permanenter te houden :)

Voor nu eens deze winter aanzien hoe dat gaat en of het alle partijen zo goed blijft bevallen, en dan van het voorjaar maar weer verder zien. Prognose voor haar verblijf daar kan dus zijn van alleen over deze winter t/m in den eeuwigheid :Y) In de winter zijn de trainmogelijkheden daar beperkt, maar iig voor deze winter is dat dikke prima en krijgt Pinda die maanden vrij. Het voelt nu in elk geval als een goede keuze, ben er heel blij mee :)