Aankoop paard, te duur?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:08

Heb je foto's of filmpjes?

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:08

7000 euro is niet enorm hoog. Wil je een 6 jarig kwpn paard dat al wat wedstrijd ervaring heeft, netjes gereden, gezond en een nette sprong laat zien, dan ben je al snel 10.000 euro of meer kwijt. Een en ander is ontzettend afhankelijk van haar talent. Dat kan ik niet inschatten. Dat is afhankelijk van haar gangen en hoe makkelijk ze een parcours springt. Ik schrik in elk geval niet van de prijs. Maar is ze ontzettend overbouwd, scheef, verkeerde beenstand, of iets anders dan zou de prijs wel te hoog zijn. Dus enkel van jouw beschrijving kun je geen antwoord geven. Omdat ze erg groen is, zou 5000 euro ook een mooie prijs zijn. En wat ik zeg, wil je enkel recreatief rijden, dan zijn er ook andere rassen die een stuk goedkoper zijn.
Voor een gezond normaal paard zonder bijzondere gangen ed, verwacht ik een prijs tussen de 3000 en 6000 euro. Kijk anders eens op sporthorses of andere websites, kun je een beetje prijzen vergelijken. Of maak foto's en filmpjes en laat dit aan wat vrienden/lesgevers zien, liefst mensen die in paarden handelen. Die kunnen beter beoordelen of dit bedrag passend is.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 23:14

bigone schreef:
Het enigste wat ik uit je verhaal opmaak is: Maar we hebben zo’n goede band. En ik kan haar nu weer niet rijden en ik mag niks. De eerste kan een reden voor koop zijn , de rest niet. Je reageert met je hart en niet met je verstand.
Wanneer je het dier koopt ben je ook die 400 per maand kwijt aan de stalling. Jij bent gek op dat beest, eigenaar weet het en kassa. En zonder foto’s en video is er geen bal over de waarde te zeggen. Zo simpel is het. Ik weet niet wat je eigen rijniveau is maar bij die 7000 kun je zo nog een flink bedrag optellen voor een keuring ( volledig incl rontgen) zadel en hoofdstel, borstels, dekens. Potje voor entingen, wormkuren en onverwachte kosten. Lessen 100 per maand, lidmaatschap rijvereniging, hoefsmid, trainer, auto enzenz.


Ik heb al een stal waar ze terecht kan en dit is 300 met al het voer in en een mooie accommodatie. In de droge maanden moet ik slechts 70 in de maand voor eten want een weide hebben we zelf en maken zelf ons hooi.
Toebehoren van het paard heb ikzelf al een hele tijd geleden zelf aangekocht dus dit zit ook niet meer in de kosten.
Keuring zou voor de eigenaar zijn of ieder de helft.
De enige kosten in de snelle toekomst zou de verzorging van het paard zelf zijn zoals inentingen, de smid en dergelijke.

Ik heb écht wel effectief al veel nagedacht.

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:14

Als je het paard kan onderhouden en de vraagprijs kan betalen dan zou ik het gewoon doen. Wel even laten keuren voor de zekerheid. Zo te lezen heb je je financiën prima op orde en ik vind het ook niet aan ons om daar over te oordelen. Je vroeg alleen of het paard het waard is. Als jij het er voor over hebt en je kan het betalen dan zou ik er voor gaan. Er is altijd wel een reden om het niet te doen maar dan kan nooit iemand meer een paard kopen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:17

Kneif schreef:
Ze vinden mij al te hard op leeftijd om de sport in te gaan. Ik wil natuurlijk niet de topsport maar gewoon wedstrijden met ook graag goed prestaties en lekker samen winnen! Ik heb hierin natuurlijk totaal nog geen ervaring misschien daarom...maar ik wil het enorm graag.

Ik werk en ga maandelijks sparen voor onverwachte kosten. Ze komt op een pension stal te staan waarvoor ik maandelijks ge betalen waar alles inbegrepen is.

Ze moet natuurlijk nog enorm veel leren, is daar de prijs ook oké voor?
Ik vermoed dat ze een goede stamboek heeft aangezien de eigenaar in de toekomst uit haar nog heel graag een veulen wil.



hmmm ik vermoed dat je familie het vergelijkt met sporten als voetbal, tennis, turnen etc...idd sporten waarbij je al jong moet beginnen en rond de 20 toch echt wel bij de top moet zitten om mee te kunnen draaien.
Paardensport werkt niet zo, dat kun je nog tot op hoge leeftijd op topsport niveau doen. Op je 60ste kan je nog steeds meedraaien met de top. Iets wat met andere sporten niet kan.
Dus jij kan gewoon de sport in hoor...de prijs die voor het paard wordt gevraagd is ook een nette prijs.

BigOne
Berichten: 38317
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:18

Maar je kunt het paard dus elk jaar zes maanden op pension zetten en zes maanden op de weide, niet ideaal voor het paard en niet voor het rijden. Maar je hebt nagedacht , kijk dan of er naast kopen alternatieven zijn. En vraag jezelf af of je ooit een paard had gekocht wanneer je deze niet was tegengekomen.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 23:19

Raamzicht schreef:
Heb je foto's of filmpjes?


Ik heb gewoon foto's maar niet echt duidelijke. Gewoon zo nu en dan eens eentje getrokken.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 23:21

bigone schreef:
Maar je kunt het paard dus elk jaar zes maanden op pension zetten en zes maanden op de weide, niet ideaal voor het paard en niet voor het rijden. Maar je hebt nagedacht , kijk dan of er naast kopen alternatieven zijn. En vraag jezelf af of je ooit een paard had gekocht wanneer je deze niet was tegengekomen.


Hoe bedoel je dat dit niet ideaal voor het paard is?

Ja hoor ik ben al enkele jaren aan het overwegen om een paard te kopen. Er kwam sowieso een paard.

belle_boef

Berichten: 10746
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:24

Kneif schreef:
bigone schreef:
Maar je kunt het paard dus elk jaar zes maanden op pension zetten en zes maanden op de weide, niet ideaal voor het paard en niet voor het rijden. Maar je hebt nagedacht , kijk dan of er naast kopen alternatieven zijn. En vraag jezelf af of je ooit een paard had gekocht wanneer je deze niet was tegengekomen.


Hoe bedoel je dat dit niet ideaal voor het paard is?

Ja hoor ik ben al enkele jaren aan het overwegen om een paard te kopen. Er kwam sowieso een paard.


zo vaak verhuizen is voor een paard indd niet ideaal. Je moet nog maar afwachten of ze daar tegen kan.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 23:27

Oh op die manier. De pension stal en mijn weide zijn bereikbaar op een wandelafstand van ongeveer 20 minuutjes. Ze gaat gewoon wanneer het weer droger is 24/7 de wei op in plaats van enkel overdag :)
Maar dit is iets dat ik dan wel weer bekijk.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:35

Het is voor ons onmogelijk te beoordelen of € 7000,- te veel is voor dat paard met slechts de beknopte beschrijving die je geeft. Het kan een heel goede deal zijn of een heel slechte, maar ongezien kan ik dat natuurlijk niet weten. Ook zou ik een medische keuring aanraden voor dat je het paard koopt. Dan komt er dus weer een paar honderd euro bij, maar het is wel zo slim om dat te doen.

Verder schrijf je dat je financieel onafhankelijk bent van je ouders, of althans kan zijn, want nu betalen ze al je woonkosten nog en je eten. Ik vind het dan ook verder aan jou om te beslissen of je dit paard wil/kan kopen. Tenzij je ouders het gewoon echt niet willen zolang je onder hun dak woont en dan heb je natuurlijk gewoon te doen wat ze zeggen of ga het huis uit. Kijk even in het topic over wat een paard nou werkelijk kost per maand om je een heel realistisch beeld te geven.

Succes met je beslissing.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 01:47

Vraag wat betreft de stalling waar het paard komt te staan, je geeft aan 6 maanden bij jou in de weide en 6 maanden op pension.
Weet je zeker dat het paard elk jaar weer terecht kan op die pensionstalling voor 6 maanden of moet je de maanden die je er niet staat je stal kale huur betalen om die gereserveerd te houden en staat je paard alleen op die wei of met anderen.

Wat de kosten betreft, een paard kost meestal meer dan van tevoren is bedacht en qua aankoop.
Tja dat is van zoveel dingen afhankelijk. Belangrijkste is of jij het geld ervoor over heb. Ben je over 10 jaar nog gelukkig met haar dan maakt de aankoopprijs niet uit.

En qua wedstrijden rijden of recreatief, waar jezelf zin in hebt.
Toen ik met mijn eerste paard begon was het doel wedstrijden. Dat is daarna recreatief geworden en nu kriebelt het toch weer om te gaan starten en dat terwijl ik 20 jaar ouder ben dan jij en mijn huidige paard ook de 16 al gepasseerd is. We zien wel waar het schip strandt.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:34

Ik kan het gemist hebben, maar waar ben jij die €400,00 per maand aan kwijt als je haar niet koopt.

BigOne
Berichten: 38317
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:44

pillow schreef:
Ik kan het gemist hebben, maar waar ben jij die €400,00 per maand aan kwijt als je haar niet koopt.

Dat zei ik, paard op eigen kosten op een pensionstal zetten en dan heeft de eigenaar geen onderhoudskosten en ts kan rijden. Maar er mag blijkbaar niets en ze wil rijden dus dan maar kopen, vandaar haar vraag is 7000 een goede prijs en zonder video en foto's en niveau(wat er bij beide nog niet is) kun je daar geen zinnig woord over zeggen.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 10:49

pillow schreef:
Ik kan het gemist hebben, maar waar ben jij die €400,00 per maand aan kwijt als je haar niet koopt.


Nu betaal ik haar per maand 130. Maar ik had zelf ook al gedacht om haar op een pension stal te zetten (als ze nog van de eigenaar is) maar dan moet ik en 300 euro voor de stal en 130 voor het paard in de maand betalen. Vandaar even die 400 euro :)

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 10:51

bigone schreef:
Dat zei ik, paard op eigen kosten op een pensionstal zetten en dan heeft de eigenaar geen onderhoudskosten en ts kan rijden. Maar er mag blijkbaar niets en ze wil rijden dus dan maar kopen, vandaar haar vraag is 7000 een goede prijs en zonder video en foto's en niveau(wat er bij beide nog niet is) kun je daar geen zinnig woord over zeggen.


"Dus dan maar kopen" het lijkt alsof dit een overhaaste beslissing is wat eigenlijk totaal niet is. Er komt sowieso een paard. Ik wou gewoon even wat info weten. Het lijkt mij altijd mooi meegenomen dat je al een paard een jaar op voorhand kent vooraleer je ze aankoopt...

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:57

Als ik dit topic lees vraag ik me echt af of sommige mensen wel durven te leven...TS, als jij dat geld kwijt kan en het paard het waard vindt, dan is het het geld dus waard. Geef het geld gewoon uit en geniet er van.

En over samenwonen en dergelijke, ik ben 20, heb een eigen paard en woon net 2 maanden samen. Dit gaat allemaal echt makkelijk, als je beide een beetje oke verdiend is het echt wel te doen. Ik spaar veel, maar vind dat ik soms ook te veel spaar. Een paard heb je elke dag plezier van. Als jij er gelukkig van wordt, gewoon doen.

Bied gewoon 5000 euro op dat paard en kijk wat er gebeurt.

BigOne
Berichten: 38317
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:00

Kneif schreef:
bigone schreef:
Dat zei ik, paard op eigen kosten op een pensionstal zetten en dan heeft de eigenaar geen onderhoudskosten en ts kan rijden. Maar er mag blijkbaar niets en ze wil rijden dus dan maar kopen, vandaar haar vraag is 7000 een goede prijs en zonder video en foto's en niveau(wat er bij beide nog niet is) kun je daar geen zinnig woord over zeggen.


"Dus dan maar kopen" het lijkt alsof dit een overhaaste beslissing is wat eigenlijk totaal niet is. Er komt sowieso een paard. Ik wou gewoon even wat info weten. Het lijkt mij altijd mooi meegenomen dat je al een paard een jaar op voorhand kent vooraleer je ze aankoopt...

Je kunt toch met de eigenaar overleggen, nu betaal je dus 130 per maand, eerste keer dat je dit plaatst trouwens, en wanneer jij de kosten voor het paard overneemt dan is het niet meer dan billijk dat je die 130 euro niet hoeft te betalen. Maar zoals gezegd, zonder meer info kun je niet aangeven wat een goede prijs voor het paard zou zijn. Is ze jou dat geld waard dan koop je haar .

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:03

Ik snap je gevoel héél goed, 2 jaar geleden stond ik op mijn 24e voor een gelijkaardig dilemma, alleen moest ik nog beginnen werken en had nog geen idee van mijn inkomsten en uitgaven, waardoor ik uiteindelijk beslist heb om mijn toenmalige verzorgpaard niet te kopen. Was een 7-jarige KWPN-ruin, met prima papier, maar door gebrek aan tijd van zowel mij als de eigenaresse nog echt heel groen. Ze vroegen er een gelijkaardige prijs voor, ik heb me toen ook afgevraagd of dat niet te duur was.

Nu een dik half jaar geleden heb ik dan wel mijn eerste eigen paardje gekocht, als ik inderdaad aan het werk was en een beeld had van de inkomsten en uitgaven elke maand. Ik heb een 3,5 jarige merrie gekocht, letterlijk net zadelmak en dat heeft me ook 4500euro gekost.

Zeker als je aangeeft je financiën op orde te hebben, zou ik in jouw geval wel durven om ervoor te gaan. Soms vind ik het echt spijtig dat ik mijn verzorgpaard niet heb kunnen kopen, omdat ik hem kende en vertrouwde, nu ben ik weer van 0 moeten beginnen, ook leuk, maar soms wel meer vermoeiend.
Je kan altijd proberen of je niet wat van de prijs af kan krijgen, alle paar 100 euro eraf is leuk meegenomen, of net proberen of je nog materiaal of inderdaad een keuring mee in de prijs inbegrepen krijgt. Ik vind het ergens ook wel duur, maar na mijn zoektocht vorig jaar besef ik wel dat 7000euro voor een gezond paard waar je een rondje mee kan rijden en die nog wat potentieel heeft een normale prijs is. De onbeleerde of net zadelmakke zitten al rond de 5000.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:09

Ts als jij dit paard kan betalen en kan onderhouden zou ik het lekker doen! Ik kan je 100 redenen geven waarom je het niet zou moeten doen. Maar ik kan je er ook 101 geven om het wel te doen. Je weet niks van tevoren. Ik zou het paard sowieso laten keuren klinische en rontgenlogische. En een lager bod doen dan de vraagprijs. En mocht het je lukken er lekker keihard van genieten!

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:36

Ik vind het flink respectloos tegenover je ouders dat je wel op hun zak teert en het vertikt uit huis te gaan maar wel een paard van 7000 koopt (wil kopen) plus de kosten daarna.

Vriend/samenwonen is niet relevant als je dat pas over 2 jaar wil. Je bent 22 en zou nu toch echt wel op eigen benen mogen gaan staan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:39

SweetVanille schreef:
Ik vind het flink respectloos tegenover je ouder dat je wel op hun zak teert en het vertikt uit huis te gaan maar wel een paard van 7000 koopt (wil kopen) plus de kosten daarna.

Vriend/samenwonen is niet relevant als je dat pas over 2 jaar wil. Je bent 22 en zou nu toch echt wel op eigen benen mogen gaan staan.

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind deze reactie vrij respectloos. Als je voor deze woorden kiest zou je toch wel tot in detail moeten weten wat er speelt. Weet je dat niet kun je misschien beter op je handen zitten.

Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:53

TS is van België denk ik? Daar is het zeer normaal om lang thuis te blijven wonen. Op 18 het huis uit zoals in Nederland vrij gebruikelijk is, is in België weinig voorkomend.

TS, zelf vind ik de prijs wat hoog, zeker als het effectief in België is waar de prijzen over het algemeen lager liggen. Maar zonder extra info (afstamming, correctheid bouw, beweging etc) is er weinig over te zeggen. Afstamming alleen al kan een pak schelen in de prijs. Bedenk dat de eigenaar weet dat je dol bent op dit paard en daardoor hoger zal inzetten met zijn vraagprijs.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 11:54

SweetVanille schreef:
Ik vind het flink respectloos tegenover je ouders dat je wel op hun zak teert en het vertikt uit huis te gaan maar wel een paard van 7000 koopt (wil kopen) plus de kosten daarna.

Vriend/samenwonen is niet relevant als je dat pas over 2 jaar wil. Je bent 22 en zou nu toch echt wel op eigen benen mogen gaan staan.


Ik vind uw reactie best enorm respectloos. Vanuit mijn situatie (waarover jij niets weet) komt dit enorm kwetsend over.
Jij kent niets van mijn (thuis)situatie. Er zijn erg belangrijke reden dat ik nog thuis mag wonen.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:54

Rex_Rolfo schreef:
SweetVanille schreef:
Ik vind het flink respectloos tegenover je ouder dat je wel op hun zak teert en het vertikt uit huis te gaan maar wel een paard van 7000 koopt (wil kopen) plus de kosten daarna.

Vriend/samenwonen is niet relevant als je dat pas over 2 jaar wil. Je bent 22 en zou nu toch echt wel op eigen benen mogen gaan staan.

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind deze reactie vrij respectloos. Als je voor deze woorden kiest zou je toch wel tot in detail moeten weten wat er speelt. Weet je dat niet kun je misschien beter op je handen zitten.


Mag je vinden. Mening geven staat vrij. Tot in details alles weten is niet relevant. Een paard van 7000 kopen terwijl je bij je ouders woont en tussendoor wil sparen om met je vriend samen te gaan wonen, gaat niet samen en vind ik toch behoorlijk egoistisch.

Ieder zijn eigen mening. Ik ga in een forum niet op mijn handen zitten. ;)